Nou, ik zie het nog wel gebeuren dat er een ziekte komt die niet onder controle te houden valt en waar niet meteen een geneesmiddel voor is. Sars liet wat dat betreft al een goed voorbeeld zien.quote:Op donderdag 15 november 2007 15:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je mist een beetje een historisch perspectief volgens mij. Je beschrijving past beter bij pakweg de 14e eeuw dan het heden.
Nu past het beter. Overigens is 2000 ook een concreter numerologisch getal dan 1300.quote:Op donderdag 15 november 2007 15:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je mist een beetje een historisch perspectief volgens mij. Je beschrijving past beter bij pakweg de 14e eeuw dan het heden.
Je bent bekend met de pest epidemie in de 14e eeuw? Grofweg 1/3e van de Europeanen stierf hieraan, ook geen onverdienstelijke score zou ik zo zeggen.quote:Op donderdag 15 november 2007 15:46 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Nou, ik zie het nog wel gebeuren dat er een ziekte komt die niet onder controle te houden valt en waar niet meteen een geneesmiddel voor is. Sars liet wat dat betreft al een goed voorbeeld zien.
you have choosen slow and painfulquote:Op donderdag 15 november 2007 15:57 schreef jogy het volgende:
Ze moeten gewoon van die suicide booths legaliseren, ontwerpen en in elke stad zetten, wereldwijd. Want to help cut back on CO2? Kill yourself.
[ afbeelding ]
Is ook al gebeurd. Meerdere keren zelfs.quote:Op donderdag 15 november 2007 16:14 schreef JoPiDo het volgende:
tsk, er zijn mensen hier die hopen dat zoveel procent van de wereldbevolking overlijdt aan één of andere verschrikkelijke ziekte
er was zelfs royalty van Engeland die terug wilde komen als dodelijk virus om een grote schoonmaak te houden.quote:Op donderdag 15 november 2007 16:14 schreef JoPiDo het volgende:
tsk, er zijn mensen hier die hopen dat zoveel procent van de wereldbevolking overlijdt aan één of andere verschrikkelijke ziekte
De huidige aantallen zijn ook te danken aan de naoorlogse neukexplosie in het Westen.quote:Op donderdag 15 november 2007 13:13 schreef Chewie het volgende:
[..]
India is wat betreft de bewoonbare gebieden toch bijhoorlijk overbevolkt, dit geldt ook voor grote delen van Indonesie.
Welk westers land is volgens jou dan overbevolkt? Nederland is 1 van de landen met de hoogste bevolkingsdichtheid maar zelfs hier kun je niet spreken van overbevolking en al helemaal niet als je 30/40 jaar vooruit kijkt. De groei van de wereldbevolking is voornamelijk te danken aan de derde wereldlanden, zeer krom eigenlijk aangezien ze nu al niet in staat zijn om alle monden goed te voeden, huisvesten enz.
Dat komt omdat er in die landen juist nog sprake is van sterke bevolkingsgroei, hier in het westen en dan met name Europa zit er allang een rem op en zet straks zelfs een daling in.quote:Op donderdag 15 november 2007 19:07 schreef Mutant01 het volgende:
Helaas slechts een oud kaartje kunnen vinden, maar om nu alleen te refereren naar alleen 3e wereldlanden:
Zeker als je bedenkt wat die pakweg 1 miljard blanken verbruiken aan voedsel, water, olie en metalen. Meer dan de helft van de jaarlijkse verbruik wereldwijd is voor rekening van de inwoners van Europa en Noord-Amerika.quote:Op donderdag 15 november 2007 19:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De huidige aantallen zijn ook te danken aan de naoorlogse neukexplosie in het Westen.
Dat klopt niet. India heeft een bevolkingsdichtheid van 343,7 / km, de EU heeft een bevolkingsdichtheid van 115/km (Wikipedia). India is dus 3x zo dichtbevolkt als de EU. Nederland, volgens mij dichtbevolkst van Europa, heeft een bevolkingsdichtheid van 394,3 / km.quote:Op donderdag 15 november 2007 12:33 schreef Mutant01 het volgende:
Terwijl juist die landen vaak niet overbevolkt zijn, helemaal als je het vergelijkt met Westerse landen.
Haha, je hebt helemaal gelijk.quote:Op vrijdag 16 november 2007 00:41 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dat klopt niet. India heeft een bevolkingsdichtheid van 343,7 / km, de EU heeft een bevolkingsdichtheid van 115/km (Wikipedia). India is dus 3x zo dichtbevolkt als de EU. Nederland, volgens mij dichtbevolkst van Europa, heeft een bevolkingsdichtheid van 394,3 / km.
Het was niet mijn bedoeling je argument onderuit te halen, want daar heb je waarschijnlijk gelijk in. De meeste huizen hebben daar niet eens electriciteit, maar het punt is hem juist dat dat wel gaat gebeuren.quote:Op vrijdag 16 november 2007 04:10 schreef K-Billy het volgende:
[..]
Haha, je hebt helemaal gelijk.
Maar daarmee heb je mijn argument nog niet onderuit gehaald. Ik durf te wedden dat die 1 miljard Indiërs een stuk minder verbruiken dan die 500 miljoen Europeanen.
Vaak, das niet altijd lieve schatquote:Op vrijdag 16 november 2007 00:41 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dat klopt niet. India heeft een bevolkingsdichtheid van 343,7 / km, de EU heeft een bevolkingsdichtheid van 115/km (Wikipedia). India is dus 3x zo dichtbevolkt als de EU. Nederland, volgens mij dichtbevolkst van Europa, heeft een bevolkingsdichtheid van 394,3 / km.
http://nl.wikipedia.org/wiki/India
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_unie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland
En toch komt de groei van de wereldbevolking daar vandaan, zelfs de westerse naoorlogse babyboom heeft niet zoveel bijgedragen.quote:Op vrijdag 16 november 2007 09:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Vaak, das niet altijd lieve schatHet kaartje laat toch wel de dichtheid goed zien imo. De bevolkingsgroei in 3e wereldlanden is misschien wel hoog, maar het sterftecijfer is er ook vaak hoog.
Het probleem van 9 miljard heeft dan ook niet alleen te maken met energieverbruik en global warming.quote:Op vrijdag 16 november 2007 04:20 schreef K-Billy het volgende:
Plus dat het continent waarvan voor de nabije toekomst de hoogste groeicijfers worden verwacht, Afrika, op dit moment per capita met stip de zuinigste verbruiker is.
Dat waag ik te betwijfelen. Tenzij je me cijfers daarover kunt overleggen.quote:Op vrijdag 16 november 2007 09:32 schreef Chewie het volgende:
[..]
En toch komt de groei van de wereldbevolking daar vandaan, zelfs de westerse naoorlogse babyboom heeft niet zoveel bijgedragen.
Dat ligt aan je definitie van "vaak". Afrika heeft veel landen, maar er wonen minder mensen dan in India.quote:Op vrijdag 16 november 2007 09:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Vaak, das niet altijd lieve schat![]()
Als het goed is zit het sterftecijfer in de bevolkingsgroei (anders is het geen bevolkingsgroei).quote:Op vrijdag 16 november 2007 09:28 schreef Mutant01 het volgende:
Het kaartje laat toch wel de dichtheid goed zien imo. De bevolkingsgroei in 3e wereldlanden is misschien wel hoog, maar het sterftecijfer is er ook vaak hoog.
Met vaak bedoel ik dat 3e wereldlanden qua populatiedichtheid in het algemeen zeer verspreid zijn over de lijsten. Dat geldt ook voor Westerse landen. Daarom ben ik van mening dat slechts refereren naar 3e wereldlanden nogal vreemd is. Beetje wijzen naar hen met het vingertje, terwijl ze amper 20% van de wereldenergie gebruiken is niet echt reeel.quote:Op vrijdag 16 november 2007 09:36 schreef Autodidact het volgende:
Dat ligt aan je definitie van "vaak". Afrika heeft veel landen, maar er wonen minder mensen dan in India.
Klopt, das mijn fout.quote:Als het goed is zit het sterftecijfer in de bevolkingsgroei (anders is het geen bevolkingsgroei).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldbevolkingquote:Op vrijdag 16 november 2007 09:35 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat waag ik te betwijfelen. Tenzij je me cijfers daarover kunt overleggen.
Het gaat volgens mij in dit topic juist over de toekomst, en moet je verder kijken naar de huidige situatie, waar het 20% blijkt te zijn. Dan moet je wel degelijk rekening houden met de groei van de wereldbevolking, die bijna alleen in Niet-Westerse landen optreedt, en die in deze eeuw gepaard zal gaan met economische groei. Ik zou dat niet "wijzen naar hen met het vingertje" noemen; het lijkt mij eerder een rekensommetje.quote:Op vrijdag 16 november 2007 09:41 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Met vaak bedoel ik dat 3e wereldlanden qua populatiedichtheid in het algemeen zeer verspreid zijn over de lijsten. Dat geldt ook voor Westerse landen. Daarom ben ik van mening dat slechts refereren naar 3e wereldlanden nogal vreemd is. Beetje wijzen naar hen met het vingertje, terwijl ze amper 20% van de wereldenergie gebruiken is niet echt reeel.
Energieverbruik? Ik bedoelde al het verbruik, dus ook van voedsel, water, metalen, enz.quote:Op vrijdag 16 november 2007 09:34 schreef Chewie het volgende:
[..]
Het probleem van 9 miljard heeft dan ook niet alleen te maken met energieverbruik en global warming.
Nee, je hebt niet gelijk.quote:Op vrijdag 16 november 2007 09:48 schreef Chewie het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldbevolking
Kun je zien dat de bevolking in Zuid Azie en het verre oosten en Afrika het snelst zijn geexplodeerd. Zuid Azie is bijna verdrievoudigd in 50 jaa, het verre oosten verdubbeld en Afrika bijna verviervoudigd. Europa plus 20%
EENSCH, volmondig eens.quote:Op woensdag 14 november 2007 11:20 schreef Chewie het volgende:
Het werkelijke probleem is natuurlijk de explosief stijgende wereldbevolking, zelfs een klein kind begrijpt dat het weinig zin heeft om duurzamer te produceren, minder te gaan rijden en minder vlees eten als de wereldbevolking met 50% toeneemt in de komende 30 jaar.
Als je met 'we' Europeanen bedoelt wel hoor. Als alle Europeanen hun jaarlijkse verbruik van voedsel, water en andere grondstoffen zouden weten te downsizen met 50 %, dan zou de stijgende wereldbevolking niet zo'n probleem zijn.quote:Op vrijdag 16 november 2007 13:44 schreef Napalm het volgende:
[..]
EENSCH, volmondig eens.
Als we 50% zuiniger gaan leven pp en de bevolking neemt met 50% toe dan schiet het allemaal niet op.
Dan moeten we daarna elkaar maar gaan opeten, want mensen zijn er tegen die tijd genoeg...quote:Op vrijdag 16 november 2007 13:55 schreef K-Billy het volgende:
We vissen de zeeën leeg, kappen alle bomen, vervuilen de bodem en de lucht en maken alle olie op. Straks is de aarde 'op'. En het meest dichtbijzijnde zonnestelsel valt niet te bereiken in een mensenleven als je reist met de snelheid van het licht.
Whaha, 100 euro voor een lekkere menselijke nier. Jammie!quote:Op vrijdag 16 november 2007 14:11 schreef Gripper het volgende:
[..]
Dan moeten we daarna elkaar maar gaan opeten, want mensen zijn er tegen die tijd genoeg...![]()
Het gevolg van het niet respecteren van eigendomsrechten maar stellen dat de zee, de bodem en de lucht 'van ons allemaal' zijn. Waardoor niemand er verantwoordelijkheid voor neemt.quote:Op vrijdag 16 november 2007 13:55 schreef K-Billy het volgende:
We vissen de zeeën leeg, kappen alle bomen, vervuilen de bodem en de lucht en maken alle olie op.
De aarde is nog lang niet 'op', als ze al ooit op zou kunnen raken. Huil niet zo. Het feit dat er steeds minder mensen doodgaan in derde-wereld landen lijkt me juist een goed teken. En hoe meer mensen hoe groter de kans dat er een knappe kop tussen zit die een oplossing bedenkt voor de problemen die er ontstaan.quote:Straks is de aarde 'op'.
Alpha Centauri ligt op een lichtjaar of vier dacht ik, Dus zelfs dat valt wel mee. Maar voorlopig is er nog geen enkele noodzaak daarheen te willen.quote:En het meest dichtbijzijnde zonnestelsel valt niet te bereiken in een mensenleven als je reist met de snelheid van het licht.
Nah! Je verpest mijn über-zwartgallige zwanenzangquote:Op vrijdag 16 november 2007 14:18 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Huil niet zo.
quote:Op vrijdag 16 november 2007 13:55 schreef K-Billy het volgende:
We vissen de zeeën leeg, kappen alle bomen, vervuilen de bodem en de lucht en maken alle olie op. Straks is de aarde 'op'. En het meest dichtbijzijnde zonnestelsel valt niet te bereiken in een mensenleven als je reist met de snelheid van het licht.
Ik kijk geen tvquote:Op vrijdag 16 november 2007 14:31 schreef JoPiDo het volgende:
en alles wat je op tv ziet moet je met een korrel zout nemen
quote:
Tenzij het in je eigen straatje past hè, dan geloof je dingen wel.quote:Op vrijdag 16 november 2007 14:31 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
met de lichtsnelheid reizen is onmogelijk
de olie is nog lang niet op
en alles wat je op tv ziet moet je met een korrel zout nemen
Genoeg betrouwbare bronnen op internet. Pubmed en ScienceDirect bijvoorbeeld. Ik krijg alleen het vage vermoeden dat jij daar geen toegang tot hebt.quote:Op vrijdag 16 november 2007 15:53 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
nee op internet, dát zijn de betrouwbare bronnen
mensen die elkaar opstoken en docu's kijken die zo gekleurd zijn dat je ze nooit als serieus kunt bekijken
jij bent zeker zo'n figuur die gelooft dat de maanlanding in scene is gezet?
quote:Op vrijdag 16 november 2007 16:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Genoeg betrouwbare bronnen op internet. Pubmed en ScienceDirect bijvoorbeeld. Ik krijg alleen het vage vermoeden dat jij daar geen toegang tot hebt.
neequote:Op vrijdag 16 november 2007 15:53 schreef JoPiDo het volgende:
jij bent zeker zo'n figuur die gelooft dat de maanlanding in scene is gezet?
Wil je op zeker spelen, ga dan gewoon uit van de rapporten van het IPCC. Dat is een consensusinstituut en brengt alleen datgene naar buiten waarover een voldoende sterke consensus bestaat. Dit impliceert dat de projecties van het IPCC sowieso eerder aan de voorzichtige kant zijn.quote:Op vrijdag 16 november 2007 18:30 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
ik snap niet zo goed dat iedereen het altijd heeft over de allerberoerdste voorspelling over waar het heen gaat met de wereld en de mensen die er op leven
er zijn ook heel wat mildere voorspellingen, die wat meer grondslag hebben dan de dingen die jij hier na-papegaait
quote:Op woensdag 14 november 2007 11:49 schreef Quock het volgende:
Dus de oplossing is dus eigenlijk om alle mannen te castreren. Geen voortplanting, geen groei in wereldbevolking, geen groei in milieuproblemen.
Bovendien werken we overbevolking zelf ook in de hand door ons uitmuitende gezondheidszorgen. Aangezien we er een sport van maken om mensen zo lang mogelijk in leven te houden is dat natuurlijk ook net zo milieuvervuilend.
Verder moeten we gewoon investeren in kernenergie, centrales bouwen we op plaatsen waar toch niemand wil wonen (Tsjernobil bijvoorbeeld).
Verder kunnen we ook elke woestijn volplanten met windmolens en zonnecellen.
Als iedereen nou ook eens in de gemeente ging wonen waar hij werkte (ipv elke dag het halve land door te crossen), de kinderen naar de school om de hoek brengt (ipv 3 wijken verderop).
Als iedereen nou weer gewoon weer naar de camping ging ipv met vliegtuig de halve wereldbol te doorkruisen voor een paar daagjes
Maar goed, aangezien bovenstaande oplossingen allemaal een taboe zijn, moeten we allemaal niet zo zeiken dat we het milieu naar de knoppen helpen.
Hoezo? Er zijn nu veel meer mensen dan honderd jaar geleden terwijl de honger, de armoede, de kindersterfte en de vervuiling alleen maar afnemen en de gemiddelde leeftijd levensverwachting alleen maar toe.quote:Op woensdag 21 november 2007 17:17 schreef Metro2005 het volgende:
Overbevolking is gewoon dé grootste veroorzaker van alle problemen,
Ja omdat we nu (nog) een goedkope energiebron hebben, namelijk olie. Haal dat weg en de hele samenleving dondert als een kaartenhuis in elkaar. Wind, zon en kernenergie kunnen dat momenteel nooit van zijn leven opvangen en dat probleem wordt straks alleen maar erger. Olie raakt steeds meer op en wordt steeds duurder en het verbruik stijgt gigantisch door aan de ene kant de levensstijl van tegenwoordig in het westen en door de toename van de wereldbevoling (meer mensen = meer energie verbruik, lijkt me een aardig logische conclusiequote:Op woensdag 21 november 2007 17:24 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Hoezo? Er zijn nu veel meer mensen dan honderd jaar geleden terwijl de honger, de armoede, de kindersterfte en de vervuiling alleen maar afnemen en de gemiddelde leeftijd alleen maar toe.
Jezus man, dit is wel het domste argument dat ik ooit heb gehoord. Zullen we ook maar stoppen met investeren in het onderzoek naar ziektes? We gaan toch wel naar de knoppen. Jij bent zeker ook iemand die roken verdedigt met het argument "niet-rokers sterven ook"?quote:Op woensdag 21 november 2007 17:27 schreef MouzurX het volgende:
dat milieu gaat toch wel naar knoppen door een 3de wereldoorlog dus al dat milieugezeur is maar onzin.
denken jullie nou echt dat er nooit meer oorlog komt in europa enz ??
Nee aangezien onderzoek naar ziektes nu handig is en het nu mensen helpt en het voor altijd handig zal zijn.quote:Op woensdag 21 november 2007 17:44 schreef TNA het volgende:
[..]
Jezus man, dit is wel het domste argument dat ik ooit heb gehoord. Zullen we ook maar stoppen met investeren in het onderzoek naar ziektes? We gaan toch wel naar de knoppen. Jij bent zeker ook iemand die roken verdedigt met het argument "niet-rokers sterven ook"?
Olie is nog lang niet op en kernenergie is een prima alternatief. Voorlopig kunnen we nog eeuwen door en tegen de tijd dat het echt op zou zijn hebben we wel weer wat anders verzonnen. Juist doordat er zoveel mensen zijn is de kans heel groot dat er een knappe kop tussen zit die iets nieuws bedenkt. Je komt echt over als iemand die waarschuwt dat als het zo doorgaat met die paardentrams over honderd jaar er drie meter paardenpoep in iedere stad zou staan.quote:Op woensdag 21 november 2007 17:43 schreef Metro2005 het volgende:
Ja omdat we nu (nog) een goedkope energiebron hebben, namelijk olie. Haal dat weg en de hele samenleving dondert als een kaartenhuis in elkaar. Wind, zon en kernenergie kunnen dat momenteel nooit van zijn leven opvangen en dat probleem wordt straks alleen maar erger. Olie raakt steeds meer op en wordt steeds duurder en het verbruik stijgt gigantisch door aan de ene kant de levensstijl van tegenwoordig in het westen en door de toename van de wereldbevoling (meer mensen = meer energie verbruik, lijkt me een aardig logische conclusie)
Ongefundeerde angst- en doemscenario's.quote:Er zijn nu inderdaad meer mensen, er gaan minder mensen dood dus de bevolking groeit, maar op een gegeven moment zit je op het punt dat je zóveel mensen hebt die energie consumeren dat de aarde het niet meer kan leveren. En of je het leuk vindt of niet, dat punt zijn we al voorbij en gaat alleen nog maar voor veel meer problemen zorgen. En tot nu toe richten we ons op he tvinden van nog meer energiebronnen (oliebronnen, gaswinning ed) terwijl we de eigenlijk oorzaak niet wegnemen, namelijk de hoeveelheid mensen die om energie vragen.
Dus in plaats van maatregelen te nemen en te innoveren gok je voor het gemak maar op een derde wereldoorlog die een paar miljard mensen het leven kost?quote:Op woensdag 21 november 2007 17:54 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Nee aangezien onderzoek naar ziektes nu handig is en het nu mensen helpt en het voor altijd handig zal zijn.
Het milieu daarentegen is al een paar eeuwen lang naar de knoppen aan het gaan en dat zal je toch niet tegenhouden zonder drastische maatregelen die er toch niet komen.
Ik doelde ook vooral op het feit dat de wereldbevolking flink uitgedund gaat worden en dus dat het met die overconsumptie wel mee zal vallen.
Ik zeg niet dat ik tegen maatregelen ben en innovatie maar die maatregelen die nu worden getroffen helpen nauwelijks en de kans dat er veel strengere maatregelen worden genomen (die nodig zijn) is als je het mij vraagt 0,0quote:Op woensdag 21 november 2007 17:57 schreef TNA het volgende:
[..]
Dus in plaats van maatregelen te nemen en te innoveren gok je voor het gemak maar op een derde wereldoorlog die een paar miljard mensen het leven kost?
De maatregelen van nu vind ik ook gelul. Maar rekenen op een derde wereldoorlog is helemaal waanzin, dan heb ik nog liever het panische gedrag wat men nu vertoont. We zijn al vergevorderd met de ontwikkeling van kernenergie zonder afval.quote:Op woensdag 21 november 2007 18:16 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik tegen maatregelen ben en innovatie maar die maatregelen die nu worden getroffen helpen nauwelijks en de kans dat er veel strengere maatregelen worden genomen (die nodig zijn) is als je het mij vraagt 0,0
ik hoop op dingen als kernfusie die ons van het energieprobleem afhelpen maar of dat soort dingen worden gerealiseert voordat er zon grote wereldoorlog komt .. ik weet het niet.
quote:Op woensdag 21 november 2007 17:39 schreef JoPiDo het volgende:
het feit dát we ons over het milieu zorgen kunnen maken, getuigt van grote welvaart
niet het feit dat we het milieu vervuilen
Het absolute plafond van de groei van de consumptie is wat het milieu aankan, dus uitdunning van de bevolking gaat hand in hand met overbelasting van het milieu.quote:Op woensdag 21 november 2007 17:54 schreef MouzurX het volgende:
Ik doelde ook vooral op het feit dat de wereldbevolking flink uitgedund gaat worden en dus dat het met die overconsumptie wel mee zal vallen.
De vervuiling wereldwijd? Heb je ook een bron? (even gokkenquote:Op woensdag 21 november 2007 17:24 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Hoezo? Er zijn nu veel meer mensen dan honderd jaar geleden terwijl de honger, de armoede, de kindersterfte en de vervuiling alleen maar afnemen en de gemiddelde leeftijd alleen maar toe.
Wel op het moment dat iedereen dezelfde levensstandaard wil hebben. 1 Miljard chinezen die straks allemaal ook een auto willen hebben, dat heeft bijvoorbeeld wel flink invloed.quote:Op woensdag 21 november 2007 20:46 schreef K-Billy het volgende:
De overbevolking is dus niet de reden dat de aarde overbelast raakt.
Precies, maar op dit moment leeft minstens 80 procent van de Chinezen van een paar dollar per dag.quote:Op woensdag 21 november 2007 22:06 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Wel op het moment dat iedereen dezelfde levensstandaard wil hebben. 1 Miljard chinezen die straks allemaal ook een auto willen hebben, dat heeft bijvoorbeeld wel flink invloed.
De vervuiling neemt af? Per geproduceerd product misschien (en dan alleen in het Westen), maar er worden veel meer producten geproduceerd dan vroeger.quote:Op woensdag 21 november 2007 17:24 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 21 november 2007 22:06 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Wel op het moment dat iedereen dezelfde levensstandaard wil hebben. 1 Miljard chinezen die straks allemaal ook een auto willen hebben, dat heeft bijvoorbeeld wel flink invloed.
Nee, niet alleen per geproduceerd product. Lucht en water zijn door de bank genomen schoner dan enkele decennia geleden.quote:Op woensdag 21 november 2007 22:58 schreef K-Billy het volgende:
De vervuiling neemt af? Per geproduceerd product misschien (en dan alleen in het Westen), maar er worden veel meer producten geproduceerd dan vroeger.
Dat is nogal wat onzin in 1 alinea. Waar moet ik beginnen? Nouja een wiki-grafiekje volstaat hopelijk.quote:En de gemiddelde leeftijd neemt toe?! Er komen veel meer mensen bij dan er doodgaan, hoe kan de gemiddelde leeftijd dan toenemen? In het hele continent Afrika is de gemiddelde leeftijd al onder de 18 gedaald en dat zal nog wel een tijdje blijven dalen. Dat de kindersterfte af is genomen is hier juist de oorzaak van.
Nee, het is een onzinreactie. Hij had het helemaal niet over levensverwachting, hij had het over gemiddelde leeftijd.quote:Op donderdag 22 november 2007 00:07 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Dat is nogal wat onzin in 1 alinea. Waar moet ik beginnen? Nouja een wiki-grafiekje volstaat hopelijk.
Life expectancy 1950-2005
Mijn fout idd. Ik begon over gemiddelde leeftijd waar ik gemiddelde levensverwachting bedoelde.quote:Op donderdag 22 november 2007 00:26 schreef en_door_slecht het volgende:
Nee, het is een onzinreactie. Hij had het helemaal niet over levensverwachting, hij had het over gemiddelde leeftijd.
Of om zonder eerst te zeiken gewoon eens te bedenken hoe de feiten liggen en eens te bedenken waar jij staat met je ecologische voetafdruk.quote:Op donderdag 22 november 2007 08:12 schreef StefanP het volgende:
Tijd om weer wat belastinkjes te bedenken en de bestaande milieuheffingen flink te verhogen! Cramer gaat niet alleen het Nederlandse milieu redden, maar dat van heel de wereld! De schouders eronder! Hiep hier hoera!
Ik gebruik een kwart van de stroom en ongeveer 1/6e van het water van een normaal gezin, en rijd op jaarbasis slechts een kwart van het gemiddeld aantal kilometers. Mijn vuilnisbak staat misschien eens per maand buiten. Da's waarschijnlijk beter dan 90% van de mensen kan zeggen.quote:Op donderdag 22 november 2007 08:46 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Of om zonder eerst te zeiken gewoon eens te bedenken hoe de feiten liggen en eens te bedenken waar jij staat met je ecologische voetafdruk.
Ik gok dat jij gewoon je kop in het zand steekt, het probleem negeert en de lasten bij een ander neer wil leggen.
Er vliegen veel meer vliegtuigen, er rijden veel meer auto's, is veel meer fabrieksuitstoot en er zijn minder bossen. Hoe kan de lucht dan schoner zijn?quote:Op donderdag 22 november 2007 00:07 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Nee, niet alleen per geproduceerd product. Lucht en water zijn door de bank genomen schoner dan enkele decennia geleden.
Right, ik dacht dat je 'gemiddelde leeftijd' bedoelde.quote:
Vliegtuigen, auto's en fabrieken worden steeds schoner. En we stoken niet meer op kolen, dat scheelt ook een hoop.quote:Op donderdag 22 november 2007 12:40 schreef K-Billy het volgende:
Er vliegen veel meer vliegtuigen, er rijden veel meer auto's, is veel meer fabrieksuitstoot en er zijn minder bossen. Hoe kan de lucht dan schoner zijn?
Dat was mijn fout idd.quote:Right, ik dacht dat je 'gemiddelde leeftijd' bedoelde.
Ik denk dat het milieu je wel degelijk interesseert. Of heb je geen problemen met zwaar verontreinigd drinkwater, leven onder de rook van een bruinkoolcentrale, etcetera?quote:Op donderdag 22 november 2007 08:54 schreef StefanP het volgende:
[..]
Ik gebruik een kwart van de stroom en ongeveer 1/6e van het water van een normaal gezin, en rijd op jaarbasis slechts een kwart van het gemiddeld aantal kilometers. Mijn vuilnisbak staat misschien eens per maand buiten. Da's waarschijnlijk beter dan 90% van de mensen kan zeggen.
Niet dat me dat trouwens interesseert, want het milieu zal me een rotzorg zijn. Al die overdreven, onzinnige aandacht...
Olie is nog lang niet op, ach er is pas een jaar of 5 meer vraag dan aanbod van olie waardoor de prijs explosief gestegen is en dat zal alleen maar sterker stijgen. Een vat olie kostte in 2001 maar liefst 22 dollar. Nu is het ruim 98 dollar!quote:Op woensdag 21 november 2007 17:56 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Olie is nog lang niet op en kernenergie is een prima alternatief. Voorlopig kunnen we nog eeuwen door en tegen de tijd dat het echt op zou zijn hebben we wel weer wat anders verzonnen. Juist doordat er zoveel mensen zijn is de kans heel groot dat er een knappe kop tussen zit die iets nieuws bedenkt. Je komt echt over als iemand die waarschuwt dat als het zo doorgaat met die paardentrams over honderd jaar er drie meter paardenpoep in iedere stad zou staan.
[..]
Ongefundeerde angst- en doemscenario's.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |