Leuk die palmbomenquote:
Gaat hard met dat versterkte broeikaseffectquote:
zow.. die duinen ziijn omhooggewaaidquote:
Lijkt wel herfst!quote:Op vrijdag 9 november 2007 16:40 schreef kepler het volgende:
regen, veel wind, zon, hagel
eigenlijk wel alles in Delft
Zoiets maak je niet elke dag mee.quote:Op vrijdag 9 november 2007 20:42 schreef Eveli het volgende:
Hoeveel foto's kun je maken van die paar centimeters over de kade?Maar toch leuk dat je de moeite hebt genomen.
Denk niet dat dat nodig is, springtij is voorlopig weer even geweest.quote:Op vrijdag 9 november 2007 23:00 schreef Greys het volgende:
Zouden de waterkeringen dan weer dicht gaan?
nee, zondag is het juist springtij.quote:Op zaterdag 10 november 2007 00:39 schreef barthol het volgende:
[..]
Denk niet dat dat nodig is, springtij is voorlopig weer even geweest.
quote:Zondagochtend krijgen we al weer met een storing te maken. In de loop
van de nacht gaat het regenen. In de ochtend klaart het van het noorden
uit op en volgen er enkele buien. De westelijke wind is in de nacht en
ochtend vrij krachtig, 5 en in de kustprovincies hard of stormachtig, 7
of 8, met aan de kust kans op westerstorm, windkracht 9. In de ochtend
draait de wind naar noordwest en neemt af. De middagtemperatuur is
ongeveer 10 graden.
Centrale Weerkamer KNMI De Bilt
ja klopt. weinig aan de hand dus wat betreft waterstanden zondag zolang het westerstorm blijft.quote:Op zaterdag 10 november 2007 01:36 schreef indahnesia.com het volgende:
Maar een westerstorm is toch veel minder gevaarlijk dan een noordwester?
ben benieuwdquote:Op zaterdag 10 november 2007 01:41 schreef Caesu het volgende:
[..]
ja klopt. weinig aan de hand dus wat betreft waterstanden zondag zolang het westerstorm blijft.
al lijkt het de kaarten meer op een west-noord-westerstorm.
is nog te overzien hequote:Op zaterdag 10 november 2007 01:51 schreef Caesu het volgende:
ploing.
maandag op dinsdag is het rustig qua wind.
hier flikkerde enkel het kapje van een schoorsteen-stoom-afvoer van de douchegeiser op het dak eraf.
moet wel gefixed worden anders regent het naar binnen en gaat het roesten.
morgen in de loop van de dag komt er weer koude lucht binnen, zal in de middelgebergten wel weer wat gaan opleveren.quote:Op zaterdag 10 november 2007 13:08 schreef highway101 het volgende:
sneeuw komt dichterbij. In het Sauerland al sneeuw.
Wanneer was dat ook alweer vorig jaar? Weet ik nog erg goed, ook in Hengelo ging het als een gek tekeer.quote:Op zaterdag 10 november 2007 23:09 schreef daanski82 het volgende:
* daanski82 vraagt zich af wanneer er een stevige onweer bui boven enschede los barst en dat daar lang blijft hangen.
Klopt wel , hier net ook (drachten) wat hagel vermengt met natte flatsen, wel alleen bij hoge intensiteitquote:Op zondag 11 november 2007 22:45 schreef Fredo55 het volgende:
In het noorden word natte sneeuw gemeld.
Heb je de oorzaak al gevonden? vorige post ook gelezen?quote:Op maandag 12 november 2007 10:41 schreef indahnesia.com het volgende:
Het was noodweer hier eerder op de middag. Hoewel mijn weerstation niet meer werkt, zeer zeker veel regen en wind getuige in ieder geval deze twee foto's:
Hij hangt nog net. Geen kabels gebroken, maar wel de stroom uit voorzorg uit. Ook de voorkant van de facade heeft schade, maar dat is maar ijzerwerk.
[ afbeelding ]
Het bord is helemaal bij de grond een kwartslag door zijn poot gezakt. Flinke rukwind dus.
[ afbeelding ]
Eerder was de straat nog dicht, nu niet meer, want het verkeer liep overal vast. Nu trapt iedereen die erlangs komt op de remDat gaat dus ook zeker fout.
Misschien dwaal ik wel helemaal af, maar heb jij nog in Nederland gewoont, en komt er daar bij jou sneeuw voor?quote:Op maandag 12 november 2007 16:20 schreef indahnesia.com het volgende:
Jeps, vorige post ook gelezen. Heb vanalles geprobeerd, maar ik krijg er geen leven meer in. Ik en stiekem al op zoek naar een nieuw weerstation. Want ik wil er toch wel weer 1 hebben. Alleen moet die uit de VS komen, want hier verkopen ze ze niet.
Aha oke, heb je al 1 op het oog? Zo ja, laat het even weten. Er is sinds kort een nieuwe WS uit.quote:Op maandag 12 november 2007 16:20 schreef indahnesia.com het volgende:
Jeps, vorige post ook gelezen. Heb vanalles geprobeerd, maar ik krijg er geen leven meer in. Ik en stiekem al op zoek naar een nieuw weerstation. Want ik wil er toch wel weer 1 hebben. Alleen moet die uit de VS komen, want hier verkopen ze ze niet.
Erg mooi weerstation vind ik zelfquote:PRODUCTOMSCHRIJVING
Weerstation voor de professionele gebruiker of de weeramateur met set draadloze sensoren en montagekit
° Weersvoorspelling met geanimeerde iconen
° Omgevingstemperatuur en -vochtigheid
° Windrichting en -snelheid door draadloze anemometer
° Buitentemperatuur en -vochtigheid door draadloze sensor
° Actuele en gemiddelde neerslag door draadloze regenmeter
° Optionele meting van de UV-index door draadloze sensor (UVN 800)
° Tot 10 supplementaire binnen-/buitentemperatuur en -vochtigheidmetingen door draadloze sensoren (THGR 810)
° Ontvangst radius van de sensoren: 100 meter in open zicht
° USB connectie met de computer (USB-kabel meegeleverd)
° Software ' Weather Station' voor MS Windows
De WMR 200 wordt geleverd met een montagekit omvattende :
° Een mast (1,5 meter) voor bevestiging van de anemometer/thermometer in de grond, op een muur of op een bestaande mast.
° Alle toebehoren, vijzen, haken en koorden voor de montage
Technische Specificaties
BASISSTATION
° Afmetingen : 149 x 198 x 47 mm (L x B x H)
° Gewicht : 510g zonder batterij
BINNENBAROMETER
° Barometereenheid : mb/hPa, inHg en mmHg
° Meetbereik : 700 – 1050mb/hPa
° Nauwkeurigheid : +/- 10 mb/hPa
° Resolutie : 1mb (0,0 inHg)
° Hoogte-instelling : Zeeniveau - Gebruikersinstelling ter compensatie
° Weergave : Weer Zonnig, Heldere nacht, Halfbewolkt, Bewolkt, Bewolkte nacht, Regenachtig en Sneeuw
° Geheugen : Historische gegevens en staafdiagram voor afgelopen 24 uur
BINNENTEMPERATUUR
° Temp. eenheid : °C / °F
° Weergegeven bereik : 0°C tot 50°C
° Gebruikstemperatuur -30°C tot 60°C
° Nauwkeurigheid : 0°C - 40°C: +/- 1°C / 40°C - 50°C: +/- 2°C
° Comfort : 20°C tot 25°C
° Geheugen : Huidige, min en max temp. / Dauwpunt met min en max
° Alarm : Hi / Lo
BINNENVOCHTIGHEID
° Weergegeven bereik. : 2% tot 98%
° Gebruikstemperatuur : 25% tot 90%
° Resolutie : 1%
° Nauwkeurigheid : 25% - 40%: +/- 7% / 40% - 80%: +/- 5% / 80% - 90%: +/- 7%
° Comfort : 40% tot 70%
° Geheugen : Huidige, min en max
° Alarm : Hi / Lo
RADIOGESTUURDE KLOK
° Synchronisatie : Auto of uitgeschakeld
° Klokweergave : UU:MM:SS
° Uurformaat : 12uur AM/PM of 24uur
° Kalender : DD / MM of MM / DD
° Weekdag in 5 talen (E, D, F, I, S)
° Batterij : 4 x UM-3 (AA) 1,5V batterijen
° Wisselstroomadapter 6V
DRAADLOZE WINDMETER
° Afmetingen : 178 x 76 x 214 mm
° Gewicht : 100 g zonder batterij
° Eenheid Windsnelheid : m/s, kph, mph, knopen
° Nauwkeurigheid Snelheid : 2 m/s ~ 10 m/s (+/- 3 m/s) / 10 m/s ~ 56 m/s (+/- 10%)
° Nauwkeurigheid windrichting : 16 posities
° Verzending van windsnelheidsignaal : Ongeveer elke 14 seconden
° Geheugen : Max snelheid windstoot
Draadloze thermo-/hygrosensor
° Afmetingen : 115 x 87 x 118 mm
° Gewicht : 130 g zonder batterij
BUITENTEMPERATUUR
° Temp. eenheid °C / °F
° Weergegeven -50°C tot 70°C bereik
° Gebruikstemperatuur : -30°C tot 60°C
° Nauwkeurigheid : -20°C – 0°C: +/- 2°C / 0°C - 40°C: +/- 1°C / 40°C - 50°C: +/- 2°C / 50°C - 60°C: +/- 3°C
° Comfort : 20°C tot 25°C (68°F tot 77°F)
° Geheugen : Huidige, min en max temp. / Dauwpunt met min en max / Windkoelte temp. en min
BUITENVOCHTIGHEID
° Weergegeven bereik. ; 2% tot 98%
° Gebruiksbereik : 25% tot 90%
° Resolutie : 1%
° Nauwkeurigheid : 25% - 40%: +/- 7% / 40% - 80%: +/- 5% / 80% - 90%: +/- 7%
° Comfort : 40% tot 70%
° Geheugen : Huidige, min en max
RF VERZENDING
° RF frequentie : 433MHz
° Bereik zonder obstructies : Tot 100 meter
° Zenden : Ongeveer elke 60 seconden
° Aantal kanalen : 1 voor Wind / Neerslag / UV en 10 voor Temp. / Vochtigheid
° Batterij : 4 x UM-3 (AA) 1,5V
DRAADLOZE REGENMETER
° Afmetingen : 107 x 87 x 56 mm (L x B x H)
° Gewicht : 134 g zonder batterij
° Eenheid Neerslag : Mm/hr en in/hr
° Bereik : 0 mm/hr – 999 mm/hr
° Resolutie : 1 mm/hr
° Nauwkeurigheid : < 15 mm/hr: +/- 1 mm / 15 mm to 9999 mm: +/- 7%
° Geheugen : Afgelopen 24 uur, elk uur en totaal vanaf laatste geheugenreset
° Batterij : 2 x UM-3 (AA) 1,5V
http://85.214.49.20/wz/pics/Rmgfs004.gifquote:Op maandag 12 november 2007 23:01 schreef opinionr het volgende:
leuke photoshop
Ja zeg, das ook wel te voelen!quote:Op maandag 12 november 2007 22:23 schreef -Carioca- het volgende:
Helder en koud buiten hier in Rotterdm. Heel raar: Volgens het actuele KNMI kaartje is Rotterdam nu het koust van NL met 2 graden rond![]()
Ja hoor, ik heb tot vorig jaar juli in Nederland gewoond 25 jaartjes. Hier komt geen sneeuw voor, het koudst dat ik hier meegemaakt heb is een graad of 19. Elders kan het frisser worden. Een stuk naar het westen ligt een hoog plateau, daar kan nachtvorst voorkomen. En helemaal naar het oosten ligt de 'Grootste Piek'-berg, waar eeuwige sneeuw ligt.quote:Op maandag 12 november 2007 19:28 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Misschien dwaal ik wel helemaal af, maar heb jij nog in Nederland gewoont, en komt er daar bij jou sneeuw voor? [afbeelding]
Ik vind het toch wel vrij prijzig. Ik heb er een gezien van 165 dollar die doet wat die van mij nu ook doet deed. Met verzendkosten vanuit de VS is deze ongeveer 150 euro. Dat vind ik al een stuk beter.quote:Op maandag 12 november 2007 22:21 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Aha oke, heb je al 1 op het oog? Zo ja, laat het even weten. Er is sinds kort een nieuwe WS uit.
WMR 200
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[..]
Erg mooi weerstation vind ik zelf [afbeelding] voor een bedragje 429 euro kan dit een stoot zijn voor de davis VP2 die bij de 600 euro zit.
jeps, zoiets komt meer in de richting.quote:Op dinsdag 13 november 2007 07:01 schreef SpeedyGJ het volgende:
Aha oke, misschien zou je voor de WS3600 (niet de 3610 nemen) kunnen gaan [afbeelding]
Mag van mij deze kant op komenquote:Op zondag 11 november 2007 20:22 schreef INViCTuS het volgende:
Dikke pakketten sneeuw in de noordelijke AplenVooral het Vorarl gebied waar ook de hoogste alarmfase geldt voor lawnis en Salzburgerland ( onderstaande foto's )
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Droge regen zou voor de uitzondering wel eens leuk zijn...quote:Op dinsdag 13 november 2007 17:12 schreef kree het volgende:
hier in het westen alleen natte regen.
Bij de nieuwe kaarten is het alweer regen.quote:Op dinsdag 13 november 2007 17:10 schreef Greys het volgende:
Dus zondag heel het land onder de sneeuw?
Vanwege de hoge shear die kan leiden tot hoosvorming. Geldt ook voor morgen meen ik. Ik vind het wel wat overdreven eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 13 november 2007 15:38 schreef Fredo55 het volgende:
Ik hoorde dat er in Eindhoven natte sneeuw was gemeld![]()
Vanavond kans op natte sneeuw in het (zuid)oosten.![]()
Waarom heeft estofex een level 1 voor ZW-NL.![]()
Zeer onzeker, volgens knmi kan het 8 graden worden overdag,maar ook 2 graden.quote:Op dinsdag 13 november 2007 17:10 schreef Greys het volgende:
Dus zondag heel het land onder de sneeuw?
quote:Woensdag opklaringen en vooral in de kustprovincies enkele buien, mogelijk met hagel of natte sneeuw.
quote:Sneeuw in aantocht
AMSTERDAM - De eerste sneeuwbuitjes gaan vanmorgen ons land bereiken. De weersvoorspellers denken dat de witte vlokken vooral in de kustprovincies landinwaarts gaan komen.
De komende nachten blijft het ook licht vriezen. Check de weerradar, en zie dat de wolkjes langs de kust op komen zetten..
Grote kans.quote:Op woensdag 14 november 2007 10:51 schreef N.icka het volgende:
Wedde dat het regen is?
lijkt mij zwaar overdreven.....quote:Op woensdag 14 november 2007 10:46 schreef Lariekoek het volgende:
Maar even crossposten:
Volgens de Telegraaf is er sneeuw in aantocht.
[..]
Dat zeg ikquote:Op woensdag 14 november 2007 15:03 schreef flugeltje het volgende:
Heb net de hond uitgelaten en het is koud... brrrrr
Gisteren al geluisterd en ik kwam niet meer bijquote:Op woensdag 14 november 2007 15:11 schreef -Carioca- het volgende:
Hij komt van weerwoord, maar deze MP3 met de weersverwachting in een klassiek jasje wilde ik jullie niet onthoudenhttp://www.weerstationlosser.nl/src/12/grotewerk.mp3
quote:Op woensdag 14 november 2007 15:11 schreef -Carioca- het volgende:
Hij komt van weerwoord, maar deze MP3 met de weersverwachting in een klassiek jasje wilde ik jullie niet onthoudenhttp://www.weerstationlosser.nl/src/12/grotewerk.mp3
Een kleine kans op buitjes boven het kustgebied met daarbij een kleine kans op (natte) sneeuw.quote:Op woensdag 14 november 2007 10:46 schreef Lariekoek het volgende:
Maar even crossposten:
Volgens de Telegraaf is er sneeuw in aantocht.
[..]
in de trein blijft het wel droog hoorquote:Op donderdag 15 november 2007 06:30 schreef addie het volgende:
Zou het gaan regenen? Dan neem ik zo een paraplu mee naar de trein [afbeelding]
Maar het is ook nog 10 min lopenquote:Op donderdag 15 november 2007 06:46 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
in de trein blijft het wel droog hoor
quote:Op vrijdag 16 november 2007 22:50 schreef The_S het volgende:
hoe zit het met de superstorm btw?
Stilte voor de storm: Superstorm eind november? #3quote:De eerder door de Britse weerkundige Piers Corbyn aangekondigde superstorm, eind deze maand, lijkt er toch echt te komen. Zijn collega, de Fin Magnus Hagelstam van Weather Action toont in een update dat met 90 procent zekerheid heel west Nederland in de gevarenzone ligt.
lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk eerlijk gezegd. Misschien als er heel veel neerslag valt dat er wat natte sneeuw tussen kan zitten.quote:Op zondag 18 november 2007 09:46 schreef IHVK het volgende:
Sneeuw vanavond in het zuidwesten?
Ik woon in het zuidwesten, ik denk dat er af en toe een vlokje tussen zit.quote:Op zondag 18 november 2007 09:46 schreef IHVK het volgende:
Sneeuw vanavond in het zuidwesten?
quote:Komende nacht wordt de bewolking van het westen uit dikker. In het zuidwesten valt dan (mot)regen met kans op een vlokje natte sneeuw. Minima net iets boven het vriespunt. Maandag overdag is het meest bewolkt en valt er af en toe wat regen, mogelijk eerst vermengd met wat natte sneeuw.
Groningen ook, net even naar Oma gereden, mooi die zon over de gele en rode bomen, nog een roofvogel gezien onderweg. Wel fris idd.quote:Op zondag 18 november 2007 12:09 schreef Ivo1986 het volgende:
Hier (Zuid-Limburg) is het erg koud maar de zon schijnt goed.
Knmi guidance:quote:Komende nacht wordt de bewolking van het westen uit dikker. Het gaat af en toe regenen. De regen gaat enige tijd over in (natte) sneeuw. De minimumtemperatuur ligt net iets boven het vriespunt. Maandag overdag is het meest bewolkt en valt eerst sneeuw of natte sneeuw, later af en toe regen
Kans op tijdelijke sneeuw.quote:ZICHT:
Morgen in de frontale neerslag matig, tijdens (natte)sneeuw mogelijk slecht.
NEERSLAG:
Op nadering van het frontale systeem neemt tegen middernacht de kans op regen en af en toe (natte)sneeuw. Met dauwpunten van 0 tot -2 trekt nattebol naar het vriespunt. NESO geeft wel een indicatie dat de situatie voor maandag in de gaten gehouden moet worden. Bij een iets lagere T/Td en intensief doorvallende neerslag moet tijdelijk met sneeuw rekening worden gehouden.
ja, opmerkelijk, had ik vanochtend niet verwachtquote:Op zondag 18 november 2007 15:46 schreef Fredo55 het volgende:
Naar mijn idee kan het morgenochtend weleens tijdelijk wit zijn plaatselijk.
[..]
Knmi guidance:
[..]
Kans op tijdelijke sneeuw.![]()
Ik zit hier met het zelfde dillemmaquote:Op maandag 19 november 2007 00:06 schreef IHVK het volgende:
Pff waarschijnlijk komt het gebied pas rond 2 uur ofzo aan in Rotterdam.
Slapen of niet? Wel school morgen![]()
Kga toch maar slapen denk ik.quote:Op maandag 19 november 2007 00:20 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Ik zit hier met het zelfde dillemma![]()
Mooi, ansichtkaarten materiaal wat mij betreft.quote:Op maandag 19 november 2007 15:44 schreef IedeK. het volgende:
Verschrikkelijk mooie Mammatus vanochtend met zonsopkomst.
Zag er een foto van op weerwoord:
Was nog veel mooier in het echt!
[ afbeelding ]
Het was hier gisteravond idd guur, voor de neerslagzone trok de wind hard aan.quote:Op zondag 18 november 2007 23:52 schreef Againzender het volgende:
Hm, Belgische kust meldt nu ook (natte) sneeuw.
In Zeeland trekt de ZO wind flink aan nu zo te zien, lekker gure nacht dus
Zo, dat is zeker opvallendquote:Op dinsdag 20 november 2007 12:05 schreef Klonk het volgende:
Beetje Föhn effect in Zuid Limburg ? Erg opvallend dat temp verschil
[ afbeelding ]
Niet gezien, nu wel windkracht 9 zondag.quote:Op vrijdag 23 november 2007 16:06 schreef garnage-patrick het volgende:
voorspellen ze nou voor het weekend veel onweer?
althans hoorde dat op me stage op de radio op qmusic.
Ooh, vertel?quote:Op zondag 25 november 2007 10:02 schreef WSDokkum het volgende:
Voor volgende week vrijdag/zat/zon staat wel wat leuks op het programma....maar goed, eerst zien dan geloven
Dus vanaf eind december pas koud weer?quote:Op zondag 25 november 2007 08:33 schreef Caesu het volgende:
Corbyn heeft ook al de springtijen van december gereserveerd voor stormen:
http://lowefo.com/forecast.php?s=Netherlands
vanaf het einde van december is die magnetisch/zonnekracht etc. voorbij en komen er geen stormen meer en kan het kouder gaan worden.
Neuh, uitgelachen, dat wel....quote:Op woensdag 28 november 2007 04:25 schreef indahnesia.com het volgende:
Is die meteoroloog met zijn buitenaardse gave al ge-executeerd?
Maanden?quote:Op woensdag 28 november 2007 00:37 schreef Hi_flyer het volgende:
Deze westcirculatie gaat echt maanden aanhouden
Nergens op gebasseerd deze opmerkingquote:Op woensdag 28 november 2007 00:37 schreef Hi_flyer het volgende:
Deze westcirculatie gaat echt maanden aanhouden
Ja, zag hem op ww. Indrukwekkend verschijnselquote:Op woensdag 28 november 2007 13:56 schreef -skippybal- het volgende:
Check die vette punch-cloud boven België:
[ afbeelding ]
![]()
Van WW.
Wow, gaaf!quote:Op woensdag 28 november 2007 13:56 schreef -skippybal- het volgende:
[ afbeelding ]
![]()
Van WW.
Ooit ja, maar hij zei toch echt eind November.quote:Op woensdag 28 november 2007 14:30 schreef Klonk het volgende:
Die voorspelling van Corbyn zijn net een horoscoop, gewoon lang genoeg blijven roepen en het komt ooit, heel mischien een keertje uit
ik zie hem dus niet? Waar moet ik opletten?quote:Op woensdag 28 november 2007 13:56 schreef -skippybal- het volgende:
[ afbeelding ]
![]()
Van WW.
yep, pyrocumulus heet dat geloof ikquote:Op woensdag 28 november 2007 20:28 schreef Fredo55 het volgende:
Even iets heel anders tussendoor, ik heb weleens gehoord dat de rookpluimen van een enorme brand
een onweersbui kan veroorzaken.
Ik heb een foto ervan gevonden:
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 28 november 2007 20:43 schreef Againzender het volgende:
[..]
yep, pyrocumulus heet dat geloof ik
Tofquote:Op woensdag 28 november 2007 20:28 schreef Fredo55 het volgende:
Even iets heel anders tussendoor, ik heb weleens gehoord dat de rookpluimen van een enorme brand
[ afbeelding ]
wat is daar zo bijzonder aan dan?quote:Op woensdag 28 november 2007 13:56 schreef -skippybal- het volgende:
[ afbeelding ]
![]()
Van WW.
die van een klein brandje kunnen ook al gewone wolkjes veroorzaken. Ik heb zoiets kleins dit jaar in Indonesie gezien. Iemand was een stuk bos op een heuvel aan het kaalbranden. Gek om te zienquote:Op woensdag 28 november 2007 20:28 schreef Fredo55 het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Hier nog een pyrocumulus. Van gasramp in Ghislenghien 30-07-2004:quote:Op woensdag 28 november 2007 20:28 schreef Fredo55 het volgende:
[ afbeelding ]
stoere foto'squote:Op donderdag 29 november 2007 23:47 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Hier nog een pyrocumulus. Van gasramp in Ghislenghien 30-07-2004:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
http://weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=185087&amp;amp;tid=185087&amp;amp;exp=1
Het is in de gaten houden, in deze GFS run is het wat minder sterk dan de vorige run, toch kan het nog alle kanten uit, want ja je weet natuurlijk maar nooit die stormdepressiesquote:Op donderdag 29 november 2007 23:42 schreef i2Them2 het volgende:
Zondag toch storm? Er is iig een kans op flink zware windstoten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Even in de gaten houden dit...quote:Vrijdagavond en vrijdag op zaterdagnacht trekt een actief koufront over het land, waarbij het hele land met neerslag te maken krijgt. Na passage komen we in polaire lucht waarin zich volgens Hirlam een trog (comma) ontwikkelt die voor een 9 Bft in het zuidwestelijke kustgebied zorgt. I.c.m. onstabiliteit, buien, en de gradient zijn dan (zeer) zware windstoten mogelijk. Echter, geen enkel ander model bevestigt deze trog en deze windsnelheden, hetgeen ons heeft doen besluiten om vooralsnog Hirlam te wantrouwen en niet geheel over te nemen.
[...]
NOWCASTINGPUNTEN: Er zijn 2 punten die nowcasting vereisen voor de G3 en G1 komende nacht: 1 Passage koufront: loopt een conveyerbelt mee die samen gaat met veel vocht en warmte op enige hoogte en een windmaximum van 55 tot 60 knopen op 850-hPa. Risico van lijnconvectie is groot en tesamen met veel verticale windschering vormen downdrafs een zorgpunt. Goed volgen in radar/obs. 2 Ontwikkeling van een comma achter het front. Verwachte positie vrijdag 21 UTC boven Wales en tussen 03 en 06 UTC over de oostkust van Engeland. Diepe onstabiliteit, veel krommingsvorticiteit en een krachtige Jet-streak van 120 knopen over Oost-Engeland zorgen voor veel impulsuitwisseling en net zuid van het zich vormende vorticiteitsmaximum zijn de zwaarste windstoten te verwachten. In potentie kan dit een situatie opleveren met zeer zware windstoten.
WIND:
De Hirlam00 kan tot 00 UTC worden gevolgd. Seinen op de Noordzee en langs onze kust. Zie ook opmerkingen bij modelbeoordeling. Voorlopig gaan we uit van een ZW 8 Bft in de conveyerbelt vlak voor het koufront met zware windstoten tot maximaal 100 km/uur. De comma die tussen 03 en 09 UTC over de Noordzee trekt
Als HIRLAM gelijk krijgt zou het zomaar eens tot een weeralarm kunnen komen. Maar vooralsnog staat dat model alleen.quote:In de Hir06 Uitvoer trekt de Comma via Engeland naar net noord van K13. (iets noordelijker dan in de Uitvoer van de 00 run) met zaterdagochtend tussen 04 en 07 UTC net noord van de Wadden een klein gebied met ZW 9-10 Bft. In de div. overige Uitvoer trekt de comma via N-Engeland noordoostwaarts en gaat op in een veel vlakkere trog op de centrale Noordzee, met veel minder wind voor de zuidelijke Noordzee en Nederlandse kust. Er moet worden opgemerkt dat de presentatie-resolutie van de Ukreg en Ec Uitvoer zodanig grof (1,5 en 0,75 gr) is dat een kleinschalig verschijnsel niet zichtbaar hoeft te zijn.
Aandachtspunten
NOWCASTINGPUNTEN: Er zijn 2 punten die nowcasting vereisen voor de G3 en G1 komende nacht: 1 Passage koufront: loopt een conveyorbelt mee die samen gaat met veel vocht en warmte op enige hoogte en een windmaximum van 55 tot 60 knopen op 850-hPa. Risico van lijnconvectie is groot en tezamen met veel verticale windschering vormen downdrafs een zorgpunt. Goed volgen in radar/obs. 2 Ontwikkeling van een comma achter het front. Verwachte positie vrijdag 21 UTC boven Wales en tussen 03 en 06 UTC over de oostkust van Engeland. Diepe onstabiliteit, veel krommingsvorticiteit en een krachtige Jet-streak van 120 knopen over Oost-Engeland zorgen voor veel impulsuitwisseling en net zuid van het zich vormende vorticiteitsmaximum zijn de zwaarste windstoten te verwachten. In potentie kan dit een situatie opleveren met zeer zware windstoten. Check posities dry intrusion.
dag erna precies heel Nederlandquote:Op vrijdag 30 november 2007 22:47 schreef Fredo55 het volgende:
Volgens Estofex heeft een stukje Nederlands kust een 1-gebied te pakken.
www.estofex.org
quote:Weersverwachting vandaag en/of morgen
De weersverwachting van het KNMI geldig tot morgen middernacht.
Opgesteld op zaterdag 01 december 2007 om 00.05 uur.
Vannacht en in de ochtend veel wind en regen.
Het is bewolkt met perioden met regen. Tegen de ochtend krijgt de regen
een buiig karakter. De temperatuur ligt rond 9 graden. Boven land is de
wind vrij krachtig of krachtig, Langs de westkust staat een harde tot
stormachtige wind, kracht 7 of 8.
In de ochtend klaart het van het westen uit op. Het noordelijk
kustgebied heeft dan enkele uren met een stormachtige westenwind te
maken, er kunnen windstoten tot 90 km/uur voorkomen. Daarna neemt de
wind af flink af, boven land tot matig, aan de kust tot krachtig 6 Bft.
In de loop van de middag komen er langs vanuit het westen weer enkele
buien ons land binnen. De temperatuur ligt rond 10 graden.
In de nacht van zaterdag op zondag hebben we vooral in het noorden nog
enkele buien. Elders zijn er opklaringen en het koelt af tot een graad
of 7. De wind is zwak tot matig en is zuidwestelijk. Zondag overdag
wordt het nat en tamelijk onstuimig. Het gaat in de loop van de ochtend
van het westen uit regenen. De wind draait van zuid naar zuidwest tot
west en neemt in de middag en avond toe. Boven land vrij krachtig of
krachtig, windkracht 5 tot 6, aan de kust tot stormachtig, mogelijk
storm, 8-9 Bft. Er is kans op windstoten tot 90 km/uur.
quote:Voor morgen laten alle modellen tamelijk onstuimig weer zien, met name in de loop van de dag. Hirlam laat de meest verontrustende isobarenpatronen zien, met zondagavond de vorming van een secundair laagje met daarbij een kleine 10 bft en een TKE van 60 kts op een klein gebiedje tegen onze noordwestkust. ECMWF heeft dit secundaire laagje niet.
Aandachtspunten
WIND:
De Hirlam 00 uitvoer worden op grote lijnen gevolgd. Nabij de comma boven de Noordzee even een stevig windbandje en zeker bij buien flinke uitschieters (50 kts noordelijke kustgebieden). Voor morgen (nog?) niet verder dan een 9 bft gegaan in onze berichtgeving. De kleinschalige 10 bft is niet verwoord in onze verwachtingen. Voorlopig maar even afwachten wat de volgende runs laten zien. BEWOLKING/
Hier ook, Groningen that is.quote:Op zaterdag 1 december 2007 14:34 schreef stefan1187 het volgende:
hier stralend blauwe lucht, en het waait flink
De winter is dan ook alleen nog maar voor de meteorologen begonnen. Voor de natuur begint de winter op 21 december en deze duurt tot 21 maart. December is voor het grootste deel gewoon een herfstmaand.quote:Op zaterdag 1 december 2007 01:45 schreef ReWinD het volgende:
Wat een vies, saai, zacht en wisselvallig weer de komende dagen. Dit is geen goed begin van de winter
nou, die heldere lucht vanmiddag en die snel voorbij snellende wolken beloofden toch wel watquote:Op zaterdag 1 december 2007 14:17 schreef Fredo55 het volgende:
Hier helder, met een paar wolkjes.
De eerste buien zijn al op buienradar te zien,
je zou nu echt niet zeggen dat het vanavond slecht weer word.
Voorwaarschuwing staat op de knmi sitequote:Op zaterdag 1 december 2007 14:17 schreef Fredo55 het volgende:
Hier helder, met een paar wolkjes.
De eerste buien zijn al op buienradar te zien,
je zou nu echt niet zeggen dat het vanavond slecht weer word.
is ondertussen een normale waarschuwing voor zware windstoten geworden voor wegverkeer, recreatie en watersport.quote:Op zaterdag 1 december 2007 17:29 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Voorwaarschuwing staat op de knmi site
de VOORwaarschuwingen zijn ingetrokkenquote:Op zaterdag 1 december 2007 17:56 schreef JohnFoK het volgende:
waarshuwing zijn teruggetrokken voor de rest van het land!
Ok ok.. mee eens. Maart is (tegenwoordig) idd meer een wintermaand dan december. Maar eind deze maand moet het wel eens gebeuren.quote:Op zaterdag 1 december 2007 15:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De winter is dan ook alleen nog maar voor de meteorologen begonnen. Voor de natuur begint de winter op 21 december en deze duurt tot 21 maart. December is voor het grootste deel gewoon een herfstmaand.
Waarom niet? Taxi?quote:Op zaterdag 1 december 2007 20:47 schreef Fredo55 het volgende:
Hier pittige regenval met af en toe flinke windstoten. Hier= Tholen.
Ik hoop dat het om half 10 droog is, anders kan ik niet uit.
Ik ben fervent schaatser maar storm is toch ook wel leuk. Als ik zou moeten kiezen tussen windkracht 12 in IJmuiden of 3 weken ijs, dan zou ik toch voor de windkracht 12 gaan. Een voordeel van deze zienswijze is wel dat je vrijwel iedere winter goed zit. Storm of kou, zolang er maar activiteit is vind ik het allemaal fascinerend en leuk.quote:Op zaterdag 1 december 2007 21:39 schreef ReWinD het volgende:
Ok ok.. mee eens. Maart is (tegenwoordig) idd meer een wintermaand dan december. Maar eind deze maand moet het wel eens gebeuren.
Hier vloog net een onderbroek voorbij.quote:Op zondag 2 december 2007 05:24 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Heeft Yvonne de was al binnengehaald?
http://www.meteoalarm.eu/countryGB.asp?Country=GB&lang=NL&ShowDate=quote:Op zondag 2 december 2007 10:28 schreef michiel_merk het volgende:
[ afbeelding ] engeland inmiddels rood
hier begint het trouwens ook weer harder te waaien
ze voorspellen de wind pas in de middag/avond. Maar er is ook altijd gezegd dat het geen grote storm zou worden, alleen wat meer wind dan normaalquote:Op zondag 2 december 2007 12:46 schreef Fredo55 het volgende:
Volgens mij gaat het allemaal wel meevallen, die windkracht 9 halen we niet meer.
Plus het feit dat de meest regen voor Noord-Frankrijks is. (Meteox)
Vooral met voorspelde temperaturen tussen 6 en 15 gradenquote:Op zondag 2 december 2007 13:10 schreef Eveli het volgende:
Heel Engeland code rood onweer én extreme kou? Lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk....
Als 't echt mis is, staat daar een hele rij waarschuwingen...quote:Sunday 2 December WEATHER WARNING Severe gales with gusts of 60-70mph are expected across southern England Today. The public are advised to take extra care. Valid until 1400GMT.
Sunday 2 December FLOOD WARNING There is currently (1) flood warning in force across in the United Kingdom. Northwest (1) Further updates will appear here.
windstoten kan/mag je volgens mij niet meten in bft.quote:Op zondag 2 december 2007 14:10 schreef Eveli het volgende:
117 km/u is maar 2 km/u of zo verwijderd van bft. 12
Idd.quote:Op zondag 2 december 2007 14:17 schreef kepler het volgende:
[..]
windstoten kan/mag je volgens mij niet meten in bft.
geldt alleen als je langer dan een bepaald aantal minuten die snelheid meet volgens mij?
Bij orkaankracht heb je een gemiddelde van 117km/u nodigquote:Storm, of windkracht 9 op de schaal van Beaufort, betekent dat de wind gemiddeld over 10 minuten een snelheid bereikt van minstens 75 km/u. Haalt de wind gemiddeld over 10 minuten een snelheid van zeker 90 km/u dan wordt gesproken van zware storm, kracht 10, terwijl een gemiddelde snelheid van 103 km/u staat voor zeer zware storm, windkracht 11.
Ik heb nu een windkracht 7 te pakken.quote:Op zondag 2 december 2007 14:40 schreef kepler het volgende:
begint nu door te waaien hier in Delft en het regent nog steeds
ik wilde het net postenquote:Op zondag 2 december 2007 15:05 schreef Fredo55 het volgende:
windkracht 8 in Vlissingen:
[ afbeelding ]
Webcam Vlissingen:
www.zeegat.nl
Waait hier in Maastricht ook behoorlijkquote:Op zondag 2 december 2007 15:05 schreef Fredo55 het volgende:
windkracht 8 in Vlissingen:
[ afbeelding ]
Webcam Vlissingen:
www.zeegat.nl
Ah dan komt het zo hierquote:Op zondag 2 december 2007 16:48 schreef kepler het volgende:
in Delft begint het net echt hard te waaien
Ahhhh, your cute doggyquote:Op zondag 2 december 2007 17:36 schreef MissHobje het volgende:
[..]
mijn hond vind er anders niets aan
En straks weer wolken met een bui zeker, het lijkt wel herftst.quote:Op maandag 3 december 2007 08:58 schreef Roel_Jewel het volgende:
Net he-le-maal donker met mooie donkere wolken en nu is het strakblauw.
ik hoor het ook.quote:Op maandag 3 december 2007 19:45 schreef renz0r het volgende:
Hier in Zwijndrecht flitsen en onweer![]()
Zeldzaam voor December!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |