Ik ook niet.quote:Op donderdag 8 november 2007 20:21 schreef Thomass het volgende:
Nah, ik niet.
Ik werk in een activiteitencentrum. Er zijn mensen met NAH die hun oude vertrouwde leven weer op kunnen pakken maar de mensen die dat niet kunnen door wat dan ook komen bij ons na een revalidatieproces waar ze ook de nodige psychische begeleiding krijgen. Verder krijgen ze naar mijn idee weinig psychische begeleiding. Wel medicatie om stemmingen te onderdrukken (niet iedereen). Als ze bij ons komen gaan we op zoek naar de wensen en mogelijkheden om een goede daginvulling te geven. Dat kan op gebied van sport, computer, handvaardigheid, textiel, arbeidsmatige activiteiten en natuurbeleving. We hebben ook een afasiecentrum. Maar zoals je al zegt acceptatie is het meest moeilijke voor de deelnemers.quote:Op donderdag 8 november 2007 20:40 schreef Emel het volgende:
Lijkt me erg moeilijk voor die persoon maar ook voor de directe omgeving. Wat voor psychische begeleiding krijgen deze mensen? Sowieso zullen ze in een acceptatie(verwerkings)proces zitten.
Dat dacht ik al, dat de psychische begeleiding voor deze mensen vaak weinig is. In revalidatiecentra heb je wel psychologen werken. Mijn ervaring is, dat wij vaak clienten doorverwezen krijgen vanuit revalidatiecentra, omdat blijkbaar de begeleiding daar niet toereikend is.quote:Op donderdag 8 november 2007 21:21 schreef Mejoon het volgende:
[..]
Ik werk in een activiteitencentrum. Er zijn mensen met NAH die hun oude vertrouwde leven weer op kunnen pakken maar de mensen die dat niet kunnen door wat dan ook komen bij ons na een revalidatieproces waar ze ook de nodige psychische begeleiding krijgen. Verder krijgen ze naar mijn idee weinig psychische begeleiding. Wel medicatie om stemmingen te onderdrukken (niet iedereen). Als ze bij ons komen gaan we op zoek naar de wensen en mogelijkheden om een goede daginvulling te geven. Dat kan op gebied van sport, computer, handvaardigheid, textiel, arbeidsmatige activiteiten en natuurbeleving. We hebben ook een afasiecentrum. Maar zoals je al zegt acceptatie is het meest moeilijke voor de deelnemers.
Kunnen jullie dan wel passende begeleiding geven? Ik weet niet precies wat je doet en waar je werkt. Mensen zijn niet echt bekend met het begrip NAH is mijn ervaring.quote:Op donderdag 8 november 2007 21:27 schreef Emel het volgende:
[..]
Dat dacht ik al, dat de psychische begeleiding voor deze mensen vaak weinig is. In revalidatiecentra heb je wel psychologen werken. Mijn ervaring is, dat wij vaak clienten doorverwezen krijgen vanuit revalidatiecentra, omdat blijkbaar de begeleiding daar niet toereikend is.
Ja dat zie ik ook wel tijdens mijn werk. Mensen die meer hun gevoel kunnen tonen en meer gevoelsmatig handelen. En ook meer de familiewaarde zijn gaan in zien. En lijkt me heel fijn en goed voor haar dat ze werk is gaan oppakken en weer mobiel kan zijn.quote:Op donderdag 8 november 2007 21:28 schreef Copycat het volgende:
Mijn schoonzus heeft vorig jaar zomer een herseninfarct gehad. Ze heeft daardoor uitval aan haar linkerkant. Sinds een paar maanden heef ze haar rijbewijs terug, waardoor ze weer meer mobiel is. Ze is dan ook weer (deels therapeutisch) aan het werk. Niet in haar oude functie (ze was thuiszorger), maar wel binnen haar oude organisatie. Deze week is ze begonnen met een computercursus ze doet nu licht administratief/receptiewerk. En dat gaat goed.
Het 'grappige' is dat we, sinds haar beroerte, veel en veel beter met elkaar overweg kunnen. Mensen veranderen blijkbaar vaker na een beroerte, maar bij haar is dat enkel ten positieve. Ze is veel opener en 'echter' geworden, lijkt het. Daarvoor zagen we elkaar nauwelijks, nu een paar keer per week.
Ik werk in de GGZ, circuit Kinder- en Jeugdpsychiatrie. Wij krijgen weleens kinderen/jongeren vanuit revalidatiecentra bij ons aangemeld.quote:Op donderdag 8 november 2007 21:38 schreef Mejoon het volgende:
[..]
Kunnen jullie dan wel passende begeleiding geven? Ik weet niet precies wat je doet en waar je werkt. Mensen zijn niet echt bekend met het begrip NAH is mijn ervaring.
Ja en als ze dag en nacht bij elkaar zijn zal dat het er ook niet makkelijker op maken lijkt mij. Vooral als hij straks die enige dag werk kwijt is.quote:Op donderdag 8 november 2007 21:30 schreef Brighteyes het volgende:
Mijn vader heeft 6 jaar geleden een herseninfarct gehad.
En hoewel bijna helemaal is hij toch net niet helemaal meer de oude.
Ten eerste lichamelijk, hij sleept nog altijd iets met zijn ene been, maar ook qua karakter zijn er toch wel veranderingen. Hij is iets egocentrischer, iets trager. Het zijn hele kleine dingen, maar toch wel genoeg om een wezenlijke verandering te zijn.
Hoe ga je daar mee om? Voor mij en mijn zus is dat wel te doen, maar voor mijn moeder is het wel eens lastig volgens mij. Hij is toch net niet helemaal meer die man waar ze ooit mee trouwde, en zo heel af en toe is er wel eens wrijving, mede door dat egocentrische. Ik kan me nl. wel goed voorstellen dat mijn moeder ook wel eens denkt 'het is wel goed met je, je kan ook rekening houden met anderen'.
En voor hemzelf... hij is nooit meer volledig aan het werk gegaan. Eerst halve dagen, maar sinds een paar maanden is het nog maar 1 dag in de week en zijn werkgever is druk doende om hem ook voor die laatste dag eruit te werken...
Heb het niet van wikipedia en NAH is zo breed dat ik naar een goede samenvatting zocht. Wat is het probleem?quote:Op donderdag 8 november 2007 23:08 schreef Kaneel het volgende:
Anders gaan we even de hele DSM-IV en allerhande al dan niet psychiatrische afwijkingen in verscheidene topics copy-pasten vanaf Wikipedia!
En dat is een beetje de centrale vraag bij nogal wat neurologische en psychiatrische afwijkingen/ziektes. Om wie gaat het eigenlijk, in termen van identiteit.quote:Op donderdag 8 november 2007 22:09 schreef katerwater het volgende:
Mij lijkt het erg verwarrend om iemand plots van karakter te zien veranderen.
Voorheen een vrolijke kerel, nu een gefrustreerde agressieve kerel![]()
Waarbij ik de vraag stel: is die persoon nog steeds dezelfde? De geest is namelijk 'veranderd'...
Scary, dat wel.
Ja en met deze doelgroep kom je heel erg die frustratie tegen omdat ze hun andere ik nog kennen. Ik ga met de mensen om zoals ik ze leer kennen maar in geval van de directe omgeving lijkt het mij heel moeilijk. Vandaar dit topic ook.quote:Op donderdag 8 november 2007 23:37 schreef Inekris het volgende:
[..]
En dat is een beetje de centrale vraag bij nogal wat neurologische en psychiatrische afwijkingen/ziektes. Om wie gaat het eigenlijk, in termen van identiteit.
Tja kan me er ook wel goed iets bij voorstellen! Ik vind het erg knap hoor hoe families zo dicht bij elkaar blijven en hoe mensen met NAH zo keihard kunnen werken aan zichzelf!quote:Op donderdag 8 november 2007 23:59 schreef Ingetje79 het volgende:
Is ook moeilijk![]()
Maar ik denk ook doordat je weet wat voor persoon het was en wat diegene heeft meegemaakt, dat dat ook wel weer makkelijker maakt om er mee om te gaan.
Lekker dubbel he?![]()
Natuurlijk is wilskracht niet alles....het moet lichamellijk gezien ook kunnen.quote:Op vrijdag 9 november 2007 00:08 schreef Mejoon het volgende:
[..]
Tja kan me er ook wel goed iets bij voorstellen! Ik vind het erg knap hoor hoe families zo dicht bij elkaar blijven en hoe mensen met NAH zo keihard kunnen werken aan zichzelf!
Ieder mens gaat anders met situaties om. Ik vraag me vaak af hoe ik in het leven zou staan als het mij zou overkomen.quote:Op vrijdag 9 november 2007 00:14 schreef Ingetje79 het volgende:
[..]
Natuurlijk is wilskracht niet alles....het moet lichamellijk gezien ook kunnen.
Een paar jaar na m'n schoonmoeder kreeg een goede vriendin van m'n moeder een hersenbloeding, maar die wil helemaal niets, echt niets.
Ze is 51 nu en woont met haar man in een verzorgingshuis en laat zich voortduwen in een rolstoel.
Terwijl de fysio's, artsen e.d. zeker wisten dat ze weer zou kunnen lopen.
Ze wil gewoon simpelweg niet.
Terwijl de beroerte van schoonmoeders een stuk erger was...maar die oefende tot ze er gek van werd. Maar als we dan 's avonds in de revalidatie-kliniek kwamen, was ze ape-trots dat ze haar re.arm weer wat verder op kon tillen.
Als iemand zelf er zo mee om gaat, heb je zelf ook meer kracht om er mee om te gaan.
![]()
Dat we sinds de nieuwe vreemde sub-indeling allerhande stoornissen krijgen hier opeens.quote:Op donderdag 8 november 2007 23:24 schreef Mejoon het volgende:
[..]
Heb het niet van wikipedia en NAH is zo breed dat ik naar een goede samenvatting zocht. Wat is het probleem?![]()
Dus? Dit valt toch gewoon onder psychologie?quote:Op vrijdag 9 november 2007 09:41 schreef Kaneel het volgende:
[..]
Dat we sinds de nieuwe vreemde sub-indeling allerhande stoornissen krijgen hier opeens.
dit valt onder de neurologiequote:Op vrijdag 9 november 2007 10:52 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dus? Dit valt toch gewoon onder psychologie?
En het is nou niet zo dat de TS het verhaal hier maar neerpleurt en er verder niks mee doet.
...en de psychische gevolgen van een neurologische aandoeningquote:
en neuropsychologiequote:
Nou, er wordt gewoon een copy-past neergezet als nieuw topic. Zo kun je toch overal een discussie mee uitlokken en alle 20.000 stoornissen een topic geven hiero?quote:Op vrijdag 9 november 2007 10:52 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dus? Dit valt toch gewoon onder psychologie?
En het is nou niet zo dat de TS het verhaal hier maar neerpleurt en er verder niks mee doet.
hier verder: R&P Policy & Feedbackquote:Op vrijdag 9 november 2007 14:05 schreef Kaneel het volgende:
[..]
Nou, er wordt gewoon een copy-past neergezet als nieuw topic. Zo kun je toch overal een discussie mee uitlokken en alle 20.000 stoornissen een topic geven hiero?
Mijn vader heeft een aantal hersenbloedingen gehad, waardoor hij nu linkszijdig verlamd is en afasie heeft. Hij is 53, maar sinds zijn laatste hersenbloeding in februari van dit jaar, kan hij niet meer voor zichzelf zorgen en woont hij in een verpleeghuis. Omdat hij ook suikerziekte heeft, en daarnaast gewoon rookt, raken zijn aderen verstopt, waardoor hij al 2 tenen heeft moeten amputeren, omdat ze afgestorven waren. Ik vind het erg moeilijk om hier mee om te gaan. Hij is pas 53, en om hem dan in een verpleeghuis te zien zitten tussen de oudere mensen, dat is toch best wel lastig om mee om te gaan. Ook kan hij natuurlijk veel minder, niet meer goed lopen, niet meer goed praten, heeft hij hulp nodig bij de ADL, en dat is toch moeilijk om te accepteren als je vader nog zo jong is. Aan de ene kant maakt het me heel verdrietig, om wat er allemaal gebeurd is, aan de andere kant heb ik angst voor wat er nog allemaal komen gaat, hoe hij nog verder "aftakelt" en soms ben ik ook gewoon boos dat hij toch stug door blijft roken. Dus het roept gewoon heel veel verschillende emoties en gevoelens op, en dat maakt het allemaal ook gewoon moeilijk.quote:Op donderdag 8 november 2007 20:20 schreef Mejoon het volgende:
Ik werk met mensen die N.A.H. hebben en ik vroeg me af of er fokkers zijn die het hebben of mensen in hun omgeving hebben met N.A.H. Hoe ze hier mee omgaan en hoe ze het ervaren.
Hij zit nu nog in een standaard verpleeghuis ja. Op een kamertje van een paar vierkante meter met alleen een bed, kastje met tv en wastafel met ombouw. Vanaf half oktober zou hij eigenlijk naar een ander verpleeghuis gaan. Dat is een nieuw gebouw, met daarbinnen allemaal aparte "woninkjes" In die "woninkjes" wonen dan 7 mensen, en hebben ze een gemeenschappelijke woonkamer, keuken en badkamer, en hun eigen slaapkamer. Met zijn zevenen moeten ze zoveel mogelijk zelf proberen te doen qua huishouden en eten koken enzo, en wat ze niet zelf kunnen, krijgen ze ondersteuning bij van de verpleging. Hij keek er erg naar uit om naar dat nieuwe verpleeghuis te gaan, omdat hij dan weer meer ruimte krijgt om te leven, wat meer contact met anderen heeft enzo. Die leefgroep waar hij dan in komt, zijn allemaal mensen tussen de 40-60 jaar, dus niet echt heel oud. Maar het is dus allemaal nieuw, en het gebouw zou in 3 fases opgeleverd worden. Mijn vader zou er in de laatste fase naar toe gaan, half oktober. Maar ze hebben nog niet genoeg personeel, dus nu wordt het waarschijnlijk december voordat hij kan verhuizen.quote:Op zaterdag 10 november 2007 09:32 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Sylvana: woont je vader in een standaard verpleeghuis? Wat vindt hij daarvan, want het lijkt me niet heel ideaal, en vind je hem ook verandert?
Mijn ouders zijn gescheiden, mijn moeder heeft geen contact meer met mn vaderquote:Op zaterdag 10 november 2007 11:54 schreef Ingetje79 het volgende:
Akelig verhaal Sylvana.![]()
En hoe gaat je moeder hier meer om?
Oh...sorry...wist ik niet.quote:Op zaterdag 10 november 2007 11:57 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Mijn ouders zijn gescheiden, mijn moeder heeft geen contact meer met mn vader
Nouja, we praten er wel over als ik bij hem ben geweest ofzo, maar verder niet echt ofzo.quote:Op zaterdag 10 november 2007 12:00 schreef Ingetje79 het volgende:
[..]
Oh...sorry...wist ik niet.
Maar mag je dan wel af en toe ff stoom af blazen over je vader bij je moeder? Of wil ze niets over hem horen.
Lijkt me zeer frustrerend![]()
Jee moeilijk voor je Sylvana. Heb je wel broers of zussen of misschien familie van je vader om erover te praten?quote:Op zaterdag 10 november 2007 12:04 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Nouja, we praten er wel over als ik bij hem ben geweest ofzo, maar verder niet echt ofzo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |