abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54420217
Als ik zo lees wat anarchistisch en libertarisch georiënteerde mensen hier schrijven, dan krijg ik het gevoel dat er een elite van machtige mensen is - politici, dan wel bedrijfsmagnaten - die het grootste deel van de mensen dwingt tot een bepaalde 'standaard levensstijl'.

Bestaat er zo'n elite? En waarom zou men individueel verzet verkiezen boven verandering door participatie en organisatie? Moeten deze 'elite' eerst ophouden met 'onderdrukken' voordat deze mensen hun idealen kunnen verwezenlijken?
pi_54420241
Omschrijf die "standaard levensstijl" eens.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  woensdag 7 november 2007 @ 00:56:08 #3
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_54420275
quote:
Op woensdag 7 november 2007 00:53 schreef Flashwin het volgende:
Check eens een paar reclames
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_54420326
quote:
De anarchisten bedoelen volgens mij een levensstijl waarin iedereen moet werken, belasting betalen, consumeren en niet ervoor kunnen kiezen de maatschappij te ontvluchten. Zij zien de elite volgens mij vooral in de vorm van 'kapitalisten' en hun aanhang.

De libertariërs hebben het eerder over een levensstijl waarin iedereen belasting moet betalen en in zijn vrijheid wordt beperkt door wet en macht (politie, sociale uitsluiting). Zij zien de elite in de vorm van democratisch gekozen politici en hun aanhang.
pi_54420343
quote:
Op woensdag 7 november 2007 00:56 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Check eens een paar reclames
Afgezien van het feit dat reclames in de loop der jaren steeds meer de nadruk zijn gaan leggen op de individualiteit van de consument, blijft mijn vraag staan.

Kun je een omschrijving geven?
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_54420385
quote:
Op woensdag 7 november 2007 00:52 schreef K-Billy het volgende:

Bestaat er zo'n elite? En waarom zou men individueel verzet verkiezen boven verandering door participatie en organisatie? Moeten deze 'elite' eerst ophouden met 'onderdrukken' voordat deze mensen hun idealen kunnen verwezenlijken?
Dat denk ik niet.
Je kunt binnen de opgelegde beperkingen namelijk die van de afhankelijkheid van geld en macht ook op andere manieren je idealen verwezenlijken.
Je zou ook kunnen stellen dat zogenaamde persoonlijke idealen worden opgelegd door de elite, zoals je zelf verrijken of fysiek willen strijden indien noodzakelijk om nog meer te veroveren.

Vaak hebben mensen geld of macht nodig om hun idealen te verwezenlijken, iets wat de elite heeft en niet graag verdeeld.
Je moet dus keihard studeren/werken om iets van dat geld en die macht te mogen proeven laat staan gebruiken.

Denk nu maar eens goed over wat je nog nodig hebt naast je eigen familie en vrienden, een warm huis en voldoende eten en drinken en een kast vol met boeken?
Ik denk weinig meer dan misschien wat materialen waarmee je creatief kunt zijn om zo de tijd te doden.

Om terug te komen op de vraag of de elite iedereen dwingt tot een bepaalde levenstijl?
Ik denk dat je met enige zekerheid mag aannemen dat ze het liefst zien dat jij boodschappen doet bij een bedrijf waarin ze aandeel hebben, en dat je kleding draagt die zij zelf produceren om nog maar te zwijgen over bijvoorbeeld leningen, hypotheken en verzekeringen.
De elite is er wel op uit om je zo afhankelijk mogelijk te maken.

[ Bericht 8% gewijzigd door Dementor op 07-11-2007 01:08:28 ]
  † In Memoriam † woensdag 7 november 2007 @ 01:05:02 #7
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_54420407
quote:
Bestaat er zo'n elite?
Als je kijkt naar politici die elkaar kadootjes in de vorm van nieuwe banen geven wel. Eenmaal in die macht/politiek kom je er bijna niet meer uit.

En ja, die elite, of dat nou links, rechts of recht door zee is bepaalt hoe wij leven. Niet onze keuzes, maar wel het kader waarin wij mogen leven.
Carpe Libertatem
pi_54420414
quote:
Als ik zo lees wat anarchistisch en libertarisch georiënteerde mensen hier schrijven, dan krijg ik het gevoel dat er een elite van machtige mensen is - politici, dan wel bedrijfsmagnaten - die het grootste deel van de mensen dwingt tot een bepaalde 'standaard levensstijl'.

Jepp
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_54420453
Als er al sprake is van een elite bestaat deze juist omdat velen die elite dwingen/wensen om elite te zijn denk ik. Op het moment dat men collectief afstapt van het idee om een groep als elite te beschouwen heeft deze geen enkele macht meer.
pi_54420485
quote:
Rondkomen van een minimum...beiden werken
kids naar de opvang
autootje, huisje gekocht,
hele dag pleiten van dat huisje tot 6 uur s'avonds en dan de kids eten en naar bed..en dan even tijd...denk je voor jezelf...en dan ben je samen!?!?!
dat moet je nog delen die tijd samen en je bent moet, je bent het zat, je krijgt ruzies, je moppert op elkaar, op wie anders?
Dat gaat jaren goed, je voelt je een robot, je gaat naar je werk, verdiend ergens geen flikker, je vrouwtje werkt, verdiend ook geen flikker, je kids groeien op maar, je kent ze niet echt..want elke avond om 6 uur moet je eten, en daarna moeten zij in bad, want zo hoort het nml...en dan moeten ze naar bed..
En als ze ontsporen ja dan..
Dan begint er een nieuw hoofdstuk in je leven en kun je weer over iets anders klagen, dan je vrouw!
En toen ging je maar eens scheiden, sjeeh dat was lekker zeg! Die vrijheid, ok je mist ze wel eens...de kids en je vrouw maar ach, dat wendt al snel hoor na al die jaren in het gareel geleefd te hebben...en dan ja dan..
ga zo maar door...mensen hebben vaak niet eens door dat ze leven uberhaupt!
Tot er iets voorvalt...iets dat uit dat patroon valt..
Geindoctrineerd dus..
robots....
want je moet wel voor je huis en je auto je gezin en je leven...
jaja
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_54420486
quote:
Op woensdag 7 november 2007 01:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
Als er al sprake is van een elite bestaat deze juist omdat velen die elite dwingen/wensen om elite te zijn denk ik. Op het moment dat men collectief afstapt van het idee om een groep als elite te beschouwen heeft deze geen enkele macht meer.
Is het niet andersom?
Dwingt de elite hun positie niet af door mensen afhankelijk te maken van hun geld en macht?
Ik noem als voorbeeld de familie Brenninkmeijer je kent ze wel aandeelhouders van de C&A keten, ze voorzien in een behoefte namelijk in die van goedkope kleding.
Deze behoefte word in stand gehouden doordat de familie Brenninkmeijer en andere rijke families die een vinger in de pap hebben in Nederland minimumloon en een beetje geven aan hun werknemers.
En zo is het cirkeltje rond

[ Bericht 14% gewijzigd door Dementor op 07-11-2007 01:18:22 ]
pi_54420558
quote:
Op woensdag 7 november 2007 01:11 schreef Dementor het volgende:
Is het niet andersom?
Dwingt de elite hun positie niet af door mensen afhankelijk te maken van hun geld en macht?
Nee daar geloof ik niet zo in. Je kunt de elite eenvoudig de wind uit de zeilen nemen door die elite niet meer als elite te benaderen. Neem de elite in de driehoek pers, politiek en bestuurders. Zodra men er voor kiest de overheid niet meer als zodanig in stand te willen houden is het snel gedaan met de macht van deze elite. Dat het zeer moeilijk is om deze beweging collectief te bewerkstelligen komt omdat een (groot) deel van de mensen in dit land die elite eigenlijk wel ziet zitten en hen dus mede in het zadel houdt.
pi_54420584
quote:
Op woensdag 7 november 2007 01:19 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Nee daar geloof ik niet zo in. Je kunt de elite eenvoudig de wind uit de zeilen nemen door die elite niet meer als elite te benaderen. Neem de elite in de driehoek pers, politiek en bestuurders. Zodra men er voor kiest de overheid niet meer als zodanig in stand te willen houden is het snel gedaan met de macht van deze elite. Dat het zeer moeilijk is om deze beweging collectief te bewerkstelligen komt omdat een (groot) deel van de mensen in dit land die elite eigenlijk wel ziet zitten en hen dus mede in het zadel houdt.
Ik begrijp waar je heen wilt, maar ik zie dat in Nederland niet meer gebeuren.
pi_54420609
quote:
Op woensdag 7 november 2007 01:05 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Als je kijkt naar politici die elkaar kadootjes in de vorm van nieuwe banen geven wel. Eenmaal in die macht/politiek kom je er bijna niet meer uit.
Dat impliceert toch juist een soort onvrijheid van handelen voor mensen die in de politiek zitten? Of bedoel je dat niet?
quote:
En ja, die elite, of dat nou links, rechts of recht door zee is bepaalt hoe wij leven. Niet onze keuzes, maar wel het kader waarin wij mogen leven.
Bepalen 'ze' dat dan door gezamenlijk af te spreken hoe mensen mogen leven? Het politiek apparaat is toch ook gewoon een geheel van individuen die hun individuele belangen najagen en die door hun positie een bepaalde houding (moeten) aannemen?

Mijns inziens is het eerder een blind sociologisch mechanisme wat een bepaalde levensstijl afdwingt, behoeften in de mensen plant, ze van een horizon voorziet, enz. Die politici wedijveren met elkaar om een beperkte vorm van macht. Zij zijn door mensen gekozen die geconstrueerd worden door een blind, contingent 'systeem', waar niemand volledig bewust voor heeft gekozen, maar iedereen een beetje. De politici proberen juist de wil van de mensen te verwezenlijken om hun positie zeker te stellen.

Het 'systeem' lijkt me geen persoon, het staat boven mensen, leeft in hun gedachten, verlangens, gevolgtrekkingen, enz.
pi_54420647
quote:
Op woensdag 7 november 2007 01:19 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Zodra men er voor kiest de overheid niet meer als zodanig in stand te willen houden is het snel gedaan met de macht van deze elite. Dat het zeer moeilijk is om deze beweging collectief te bewerkstelligen komt omdat een (groot) deel van de mensen in dit land die elite eigenlijk wel ziet zitten en hen dus mede in het zadel houdt.
Of zich niet bewust is van het feit dat het anders kan. Al die mensen maken dus gezamenlijk het systeem en omdat ze met zovelen zijn en zich er maar weinig bewust van zijn, hebben ze individueel nauwelijks invloed.

Maken de politici het systeem of maakt het systeem de politici?
pi_54420660
quote:
Op woensdag 7 november 2007 01:29 schreef K-Billy het volgende:

[..]

Of zich niet bewust is van het feit dat het anders kan. Al die mensen maken dus gezamenlijk het systeem en omdat ze met zovelen zijn en zich er maar weinig bewust van zijn, hebben ze individueel nauwelijks invloed.

Maken de politici het systeem of maakt het systeem de politici?
als de mensen slapen
reageren zij niet
dus kan het systeem ontstaan zo de politici dit zichzelf toe eisen
pi_54420684
quote:
Op woensdag 7 november 2007 01:11 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

Geindoctrineerd dus..
Ja, maar geïndoctrineerd omdat er een elite is die ze daartoe dwingt of omdat ze allemaal achter elkaar aan lopen?
pi_54420692
quote:
Op woensdag 7 november 2007 01:32 schreef K-Billy het volgende:

[..]

Ja, maar geïndoctrineerd omdat er een elite is die ze daartoe dwingt of omdat ze allemaal achter elkaar aan lopen?
ik denk beide opties..
pi_54421035
quote:
Op woensdag 7 november 2007 01:29 schreef K-Billy het volgende:
Ja, daar ben ik het mee eens. Het is een mix van zich er niet bewust van zijn dat het anders kan en dat men zich er niet genoeg aan stoort om zich in te zetten voor verandering. Vooral dat eerste baart mij zorgen omdat men kennelijk geen bewuste keus maakt voor de situatie waarin je leeft en ook omdat vooruitgang op deze manier plaats maakt voor stilstand. Ik krijg veel te vaak het gevoel dat mensen genoegen nemen met de situatie zoals die nu is en dat zou ik toch triest vinden want er liggen mijnsinziens zoveel mogelijkheden in de toekomst.
  woensdag 7 november 2007 @ 02:29:28 #20
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_54421108
tvp
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_54421134
quote:
Op woensdag 7 november 2007 02:16 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ja, daar ben ik het mee eens. Het is een mix van zich er niet bewust van zijn dat het anders kan en dat men zich er niet genoeg aan stoort om zich in te zetten voor verandering. Vooral dat eerste baart mij zorgen omdat men kennelijk geen bewuste keus maakt voor de situatie waarin je leeft en ook omdat vooruitgang op deze manier plaats maakt voor stilstand. Ik krijg veel te vaak het gevoel dat mensen genoegen nemen met de situatie zoals die nu is en dat zou ik toch triest vinden want er liggen mijnsinziens zoveel mogelijkheden in de toekomst.
Haha een geestverwant! In dat geval kan ik je Michel Foucault aanraden, die gaat daar uitvoerig op in. Het heeft mijn ogen echt geopend, so to speak.
pi_54421278
Een sekte? (als reactie op de TT)
Vivre
pi_54422727
quote:

Er zit wel een kern van waarheid in. De sociale mobiliteit in Nederland is lager dan in Scandinavië maar hoger dan in de VS. Nederland neemt daarom een middenpositie in.

Wel denk ik dat er nog heel veel mensen zijn die graag weer terug willen naar de aristocratische traditie en gewoontes. Maar of dat ooit nog gaat gebeuren...
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54424704
Wat ook een gevaarlijke ontwikkeling is, is dat de overheid hamert op het fotomodelschoonheids ideaal, door als een bezetene, om de haverklap spotjes te vertonen waarin iets te dikke kinderen/mensen erg negatief worden gewezen op hun 'dik-zijn'.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  woensdag 7 november 2007 @ 11:15:19 #25
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_54424790
quote:
Op woensdag 7 november 2007 11:11 schreef JohnDope het volgende:
Wat ook een gevaarlijke ontwikkeling is, is dat de overheid hamert op het fotomodelschoonheids ideaal, door als een bezetene, om de haverklap spotjes te vertonen over hoe iets te dikke kinderen/mensen kunnen afvallen e.d.
Ik vind het een nog veel gevaarlijkere ontwikkeling dat de levensmiddelenindustrie mensen al vanaf hun jongste jeugd bestookt met reclame voor ongezond vreten met o.a. teveel suiker, vet en zout
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')