Check eens een paar reclamesquote:Op woensdag 7 november 2007 00:53 schreef Flashwin het volgende:
Omschrijf die "standaard levensstijl" eens.
De anarchisten bedoelen volgens mij een levensstijl waarin iedereen moet werken, belasting betalen, consumeren en niet ervoor kunnen kiezen de maatschappij te ontvluchten. Zij zien de elite volgens mij vooral in de vorm van 'kapitalisten' en hun aanhang.quote:Op woensdag 7 november 2007 00:53 schreef Flashwin het volgende:
Afgezien van het feit dat reclames in de loop der jaren steeds meer de nadruk zijn gaan leggen op de individualiteit van de consument, blijft mijn vraag staan.quote:Op woensdag 7 november 2007 00:56 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Check eens een paar reclames
Dat denk ik niet.quote:Op woensdag 7 november 2007 00:52 schreef K-Billy het volgende:
Bestaat er zo'n elite? En waarom zou men individueel verzet verkiezen boven verandering door participatie en organisatie? Moeten deze 'elite' eerst ophouden met 'onderdrukken' voordat deze mensen hun idealen kunnen verwezenlijken?
Als je kijkt naar politici die elkaar kadootjes in de vorm van nieuwe banen geven wel. Eenmaal in die macht/politiek kom je er bijna niet meer uit.quote:Op woensdag 7 november 2007 00:52 schreef K-Billy het volgende:
Bestaat er zo'n elite?
Jeppquote:Op woensdag 7 november 2007 00:52 schreef K-Billy het volgende:
Als ik zo lees wat anarchistisch en libertarisch georiënteerde mensen hier schrijven, dan krijg ik het gevoel dat er een elite van machtige mensen is - politici, dan wel bedrijfsmagnaten - die het grootste deel van de mensen dwingt tot een bepaalde 'standaard levensstijl'.
Bestaat er zo'n elite? En waarom zou men individueel verzet verkiezen boven verandering door participatie en organisatie? Moeten deze 'elite' eerst ophouden met 'onderdrukken' voordat deze mensen hun idealen kunnen verwezenlijken?
Rondkomen van een minimum...beiden werkenquote:Op woensdag 7 november 2007 00:53 schreef Flashwin het volgende:
Is het niet andersom?quote:Op woensdag 7 november 2007 01:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
Als er al sprake is van een elite bestaat deze juist omdat velen die elite dwingen/wensen om elite te zijn denk ik. Op het moment dat men collectief afstapt van het idee om een groep als elite te beschouwen heeft deze geen enkele macht meer.
Nee daar geloof ik niet zo in. Je kunt de elite eenvoudig de wind uit de zeilen nemen door die elite niet meer als elite te benaderen. Neem de elite in de driehoek pers, politiek en bestuurders. Zodra men er voor kiest de overheid niet meer als zodanig in stand te willen houden is het snel gedaan met de macht van deze elite. Dat het zeer moeilijk is om deze beweging collectief te bewerkstelligen komt omdat een (groot) deel van de mensen in dit land die elite eigenlijk wel ziet zitten en hen dus mede in het zadel houdt.quote:Op woensdag 7 november 2007 01:11 schreef Dementor het volgende:
Is het niet andersom?
Dwingt de elite hun positie niet af door mensen afhankelijk te maken van hun geld en macht?
Ik begrijp waar je heen wilt, maar ik zie dat in Nederland niet meer gebeuren.quote:Op woensdag 7 november 2007 01:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee daar geloof ik niet zo in. Je kunt de elite eenvoudig de wind uit de zeilen nemen door die elite niet meer als elite te benaderen. Neem de elite in de driehoek pers, politiek en bestuurders. Zodra men er voor kiest de overheid niet meer als zodanig in stand te willen houden is het snel gedaan met de macht van deze elite. Dat het zeer moeilijk is om deze beweging collectief te bewerkstelligen komt omdat een (groot) deel van de mensen in dit land die elite eigenlijk wel ziet zitten en hen dus mede in het zadel houdt.
Dat impliceert toch juist een soort onvrijheid van handelen voor mensen die in de politiek zitten? Of bedoel je dat niet?quote:Op woensdag 7 november 2007 01:05 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Als je kijkt naar politici die elkaar kadootjes in de vorm van nieuwe banen geven wel. Eenmaal in die macht/politiek kom je er bijna niet meer uit.
Bepalen 'ze' dat dan door gezamenlijk af te spreken hoe mensen mogen leven? Het politiek apparaat is toch ook gewoon een geheel van individuen die hun individuele belangen najagen en die door hun positie een bepaalde houding (moeten) aannemen?quote:En ja, die elite, of dat nou links, rechts of recht door zee is bepaalt hoe wij leven. Niet onze keuzes, maar wel het kader waarin wij mogen leven.
Of zich niet bewust is van het feit dat het anders kan. Al die mensen maken dus gezamenlijk het systeem en omdat ze met zovelen zijn en zich er maar weinig bewust van zijn, hebben ze individueel nauwelijks invloed.quote:Op woensdag 7 november 2007 01:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zodra men er voor kiest de overheid niet meer als zodanig in stand te willen houden is het snel gedaan met de macht van deze elite. Dat het zeer moeilijk is om deze beweging collectief te bewerkstelligen komt omdat een (groot) deel van de mensen in dit land die elite eigenlijk wel ziet zitten en hen dus mede in het zadel houdt.
als de mensen slapenquote:Op woensdag 7 november 2007 01:29 schreef K-Billy het volgende:
[..]
Of zich niet bewust is van het feit dat het anders kan. Al die mensen maken dus gezamenlijk het systeem en omdat ze met zovelen zijn en zich er maar weinig bewust van zijn, hebben ze individueel nauwelijks invloed.
Maken de politici het systeem of maakt het systeem de politici?
Ja, maar geïndoctrineerd omdat er een elite is die ze daartoe dwingt of omdat ze allemaal achter elkaar aan lopen?quote:
ik denk beide opties..quote:Op woensdag 7 november 2007 01:32 schreef K-Billy het volgende:
[..]
Ja, maar geïndoctrineerd omdat er een elite is die ze daartoe dwingt of omdat ze allemaal achter elkaar aan lopen?
Ja, daar ben ik het mee eens. Het is een mix van zich er niet bewust van zijn dat het anders kan en dat men zich er niet genoeg aan stoort om zich in te zetten voor verandering. Vooral dat eerste baart mij zorgen omdat men kennelijk geen bewuste keus maakt voor de situatie waarin je leeft en ook omdat vooruitgang op deze manier plaats maakt voor stilstand. Ik krijg veel te vaak het gevoel dat mensen genoegen nemen met de situatie zoals die nu is en dat zou ik toch triest vinden want er liggen mijnsinziens zoveel mogelijkheden in de toekomst.quote:Op woensdag 7 november 2007 01:29 schreef K-Billy het volgende:
Of zich niet bewust is van het feit dat het anders kan. Al die mensen maken dus gezamenlijk het systeem en omdat ze met zovelen zijn en zich er maar weinig bewust van zijn, hebben ze individueel nauwelijks invloed.
Haha een geestverwant!quote:Op woensdag 7 november 2007 02:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, daar ben ik het mee eens. Het is een mix van zich er niet bewust van zijn dat het anders kan en dat men zich er niet genoeg aan stoort om zich in te zetten voor verandering. Vooral dat eerste baart mij zorgen omdat men kennelijk geen bewuste keus maakt voor de situatie waarin je leeft en ook omdat vooruitgang op deze manier plaats maakt voor stilstand. Ik krijg veel te vaak het gevoel dat mensen genoegen nemen met de situatie zoals die nu is en dat zou ik toch triest vinden want er liggen mijnsinziens zoveel mogelijkheden in de toekomst.
Er zit wel een kern van waarheid in. De sociale mobiliteit in Nederland is lager dan in Scandinavië maar hoger dan in de VS. Nederland neemt daarom een middenpositie in.quote:Op woensdag 7 november 2007 00:52 schreef K-Billy het volgende:
Als ik zo lees wat anarchistisch en libertarisch georiënteerde mensen hier schrijven, dan krijg ik het gevoel dat er een elite van machtige mensen is - politici, dan wel bedrijfsmagnaten - die het grootste deel van de mensen dwingt tot een bepaalde 'standaard levensstijl'.
Ik vind het een nog veel gevaarlijkere ontwikkeling dat de levensmiddelenindustrie mensen al vanaf hun jongste jeugd bestookt met reclame voor ongezond vreten met o.a. teveel suiker, vet en zoutquote:Op woensdag 7 november 2007 11:11 schreef JohnDope het volgende:
Wat ook een gevaarlijke ontwikkeling is, is dat de overheid hamert op het fotomodelschoonheids ideaal, door als een bezetene, om de haverklap spotjes te vertonen over hoe iets te dikke kinderen/mensen kunnen afvallen e.d.
Was vroeger ook zo. En laten we eerlijk wezen, je moet ook wel een beetje leven natuurlijk.quote:Op woensdag 7 november 2007 11:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Ik vind het een nog veel gevaarlijkere ontwikkeling dat de levensmiddelenindustrie mensen al vanaf hun jongste jeugd bestookt met reclame voor ongezond vreten met o.a. teveel suiker, vet en zout
En niet te vergeten, daarnaast vele productlijnen met 'gezonder' voedsel in de markt zet.quote:Op woensdag 7 november 2007 11:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Ik vind het een nog veel gevaarlijkere ontwikkeling dat de levensmiddelenindustrie mensen al vanaf hun jongste jeugd bestookt met reclame voor ongezond vreten met o.a. teveel suiker, vet en zout
..maar is de laatste decennia toch wel héél erg veel erger geworden.quote:Op woensdag 7 november 2007 11:17 schreef JohnDope het volgende:
Was vroeger ook zo.
Is de gangbare definitie van 'een beetje leven' niet grotendeels bepaald door bedrijven die er geld aan kunnen verdienen?quote:En laten we eerlijk wezen, je moet ook wel een beetje leven natuurlijk.
Aan alle kanten worden behoeftes gecreëerd dusquote:Op woensdag 7 november 2007 11:19 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
En niet te vergeten, daarnaast vele productlijnen met 'gezonder' voedsel in de markt zet.
Het is niet erger geworden, het echte lekkere snoep e.d. zie je nooit reclame van op de televisie. Ik had vroeger ook een snoepwinkeltje naast de school, je wilt niet weten hoeveel snoep e.d. er door heen ging op de hele school. Goud geld hebben ze aan ons verdiend in die winkeltjequote:Op woensdag 7 november 2007 11:26 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
..maar is de laatste decennia toch wel héél erg veel erger geworden.
[..]
Is de gangbare definitie van 'lekker leven' niet grotendeels bepaald door bedrijven die er geld aan kunnen verdienen?
Eh, zet eens Nickelodeon ofzo aan. Vroeger werd je toch nog niet volledig geïndoctrineerd met beelden. Tuurlijk had je toen ook lekkere snoep, maar die was toch minder alomtegenwoordig. Als je tegenwoordig door een supermarkt loopt kom je tussen ingang en kassa wel 20 strategisch midden in de gangpaden opgestelde rekken met snoep tegen.quote:Op woensdag 7 november 2007 11:30 schreef JohnDope het volgende:
Het is niet erger geworden, het echte lekkere snoep e.d. zie je nooit reclame van op de televisie. Ik had vroeger ook een snoepwinkeltje naast de school, je wilt niet weten hoeveel snoep e.d. er door heen ging op de hele school.
Op een andere school waar ik gezeten had, zat een McDonalds naast de school, iedere pauze zaten we daar met een mannetje of 10 en bestelden we allemaal iedere dag een menu.quote:Op woensdag 7 november 2007 11:36 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Eh, zet eens Nickelodeon ofzo aan. Vroeger werd je toch nog niet volledig geïndoctrineerd met beelden. Tuurlijk had je toen ook lekkere snoep, maar die was toch minder alomtegenwoordig. Als je tegenwoordig door een supermarkt loopt kom je tussen ingang en kassa wel 20 strategisch midden in de gangpaden opgestelde rekken met snoep tegen.
Kijktip: de docu Super Size Me: over hoe McDonalds kinderen aan zich bindt.
Leestip: De Infantiele Consument van Benjamin R. Barber[/i]
Grote vraag is dan: hoe vrij zijn mensen eigenlijk in die keuze als kinderen al vanaf heel jonge leeftijd naar de McDonalds worden gelokt met speelgoedjes en ballenbakken enzo? Als fast food véél makkelijker beschikbaar is dan gezond eten? Als er voor ongezond eten honderden keren meer reclamebudget is dan voor gezonde dingen?quote:Op woensdag 7 november 2007 11:41 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Op een andere school waar ik gezeten had, zat een McDonalds naast de school, iedere pauze zaten we daar met een mannetje of 10 en bestelden we allemaal iedere dag een menu.
Freedom of Food is een groot goed.
Ik weet het niet hoor, maar zolang ik leef, worden er kadootjes weggegeven bij de Mc en in eens in dit 2.0 tijdperk gaan mensen daar moeilijk over doen, het is bijna Orwelliaans te noemen.....quote:Op woensdag 7 november 2007 11:52 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Grote vraag is dan: hoe vrij zijn mensen eigenlijk in die keuze als kinderen al vanaf heel jonge leeftijd naar de McDonalds worden gelokt met speelgoedjes en ballenbakken enzo? Als fast food véél makkelijker beschikbaar is dan gezond eten? Als er voor ongezond eten honderden keren meer reclamebudget is dan voor gezonde dingen?
waar blijkt hier dwang uit?quote:Op woensdag 7 november 2007 11:52 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Grote vraag is dan: hoe vrij zijn mensen eigenlijk in die keuze als kinderen al vanaf heel jonge leeftijd naar de McDonalds worden gelokt met speelgoedjes en ballenbakken enzo? Als fast food véél makkelijker beschikbaar is dan gezond eten? Als er voor ongezond eten honderden keren meer reclamebudget is dan voor gezonde dingen?
Heel veel mensen willen terug naar de aristocratische traditie en gewoontes? Verklaar je nader.quote:Op woensdag 7 november 2007 09:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Er zit wel een kern van waarheid in. De sociale mobiliteit in Nederland is lager dan in Scandinavië maar hoger dan in de VS. Nederland neemt daarom een middenpositie in.
Wel denk ik dat er nog heel veel mensen zijn die graag weer terug willen naar de aristocratische traditie en gewoontes. Maar of dat ooit nog gaat gebeuren...
In dit tijdperk worden mensen zwaarder en zwaarder. Ik denk dat dit deels te wijten is aan de voedselindustrie (ongezondere voedselinname), maar ook zeker door minder beweging. Ik denk dat de ouders beter keuzes voor hun kinderen kunnen maken dan zijzelf, al gaat dat vaak ook niet goed. Je gaat toch niet aan je kind vragen wat ie wil eten elke avond? Je biedt ze beter allerhande dingen aan, zodat ze veel verschillende dingen lekker vinden.quote:Op woensdag 7 november 2007 11:58 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik weet het niet hoor, maar zolang ik leef, worden er kadootjes weggegeven bij de Mc en in eens in dit 2.0 tijdperk gaan mensen daar moeilijk over doen, het is bijna Orwelliaans te noemen.
Kinderen moeten zelf leren om keuzes te maken.
McDonalds zit ook pas sinds '71 in Europa.quote:Op woensdag 7 november 2007 11:58 schreef JohnDope het volgende:
Ik weet het niet hoor, maar zolang ik leef, worden er kadootjes weggegeven bij de Mc
Bewustwording gaat bij vlagen, bovendien zijn ook meningen modegevoeligquote:en in eens in dit 2.0 tijdperk gaan mensen daar moeilijk over doen, het is bijna Orwelliaans te noemen.....
En wie gaat ze dat leren?quote:Kinderen moeten zelf leren om keuzes te maken.
Tuurlijk worden ze niet tegen hun wil die McDonalds in gedreven, hun wil wordt juist gemanipuleerd.quote:Op woensdag 7 november 2007 12:01 schreef Chewie het volgende:
waar blijkt hier dwang uit?
Is dat per definitie slecht? Manipulatie wordt al sinds mensenheugenis gebruiktquote:Op woensdag 7 november 2007 12:05 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Tuurlijk worden ze niet tegen hun wil die McDonalds in gedreven, hun wil wordt juist gemanipuleerd.
Je zou ook kunnen zeggen dat men zich laat manipuleren! Het komt van twee kanten.quote:Op woensdag 7 november 2007 12:05 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Tuurlijk worden ze niet tegen hun wil die McDonalds in gedreven, hun wil wordt juist gemanipuleerd.
Kom op, bij mcdonalds gaat het over kindjes toch? Die moeten juist nog leren om een mening te vormen en informatie als nuttig of ongewenst te gaan beschouwen.quote:Op woensdag 7 november 2007 12:11 schreef K-Billy het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen zeggen dat men zich laat manipuleren! Het komt van twee kanten.
Je kunt ook zeggen dat ze gemanipuleerd worden op een leeftijd waarop ze daar nog geen weerstand aan kunnen bieden.quote:Op woensdag 7 november 2007 12:11 schreef K-Billy het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen zeggen dat men zich laat manipuleren! Het komt van twee kanten.
Dus die kadootjes zijn er al sinds '71.quote:Op woensdag 7 november 2007 12:03 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
McDonalds zit ook pas sinds '71 in Europa.
[..]
Bewustwording gaat bij vlagen, bovendien zijn ook meningen modegevoelig
[..]
En wie gaat ze dat leren?
Tja dat ligt helemaal aan je opvoeding. Ik heb al sinds vrij vroeg meegekregen dat reclame er is, omdat bedrijven je geld willen hebben. Misschien omdat ik uit een PvdA nest kom, maar al in mijn vroege puberteit vertrouwde ik bedrijven voor geen meter, altijd argwanend dat ik eventueel bedrogen zou worden.quote:Op woensdag 7 november 2007 12:12 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
[..]
Kom op, bij mcdonalds gaat het over kindjes toch? Die moeten juist nog leren om een mening te vormen en informatie als nuttig of ongewenst te gaan beschouwen.
Dat is toch wel wat in tegenspraak met 'je kan ook zeggen dat men zich laat manipuleren'.quote:Op woensdag 7 november 2007 12:19 schreef K-Billy het volgende:
[..]
Tja dat ligt helemaal aan je opvoeding. Ik heb al sinds vrij vroeg meegekregen dat reclame er is, omdat bedrijven je geld willen hebben. Misschien omdat ik uit een PvdA nest kom, maar al in mijn vroege puberteit vertrouwde ik bedrijven voor geen meter, altijd argwanend dat ik eventueel bedrogen zou worden.
Je kunt kinderen kritisch, oppassend consumeren aanleren denk ik..
Hoeveel % van de ouders is daartoe nou werkelijk in staat?quote:Op woensdag 7 november 2007 12:19 schreef K-Billy het volgende:
Je kunt kinderen kritisch, oppassend consumeren aanleren denk ik..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |