abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 november 2007 @ 16:03:19 #126
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54431793
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  woensdag 7 november 2007 @ 16:03:29 #127
66825 Reya
Fier Wallon
pi_54431801
quote:
Op woensdag 7 november 2007 15:45 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Vijf minuutjes? BHV is nog niet gesplitst hoor. Die sleept nog maanden aan, zo niet een jaar. .
Nee, maar de uiteindelijke resultante van dit verhaal zal naar alle waarschijnlijkheid wel zijn dat BHV gesplitst zal worden, al dan niet onvoorwaardelijk; hoe het precies verder gaat lopen zal sterk van de verdere regeringsvormen de komende paar weken af gaan hangen.
pi_54432409
na aanleiding van het artikel van fok ben ik belgie gaan opzoeken op wikipedia(voor meer informatie).

echter lees ik op wikipedia dat brussel de hoofdstad is van vlaanderen.

maar brussel is toch een apart gewest afgescheiden van vlaanderen en de walen???

hoe zit dit???
  woensdag 7 november 2007 @ 16:40:34 #129
189777 zagevent
what's in a name
pi_54432679
quote:
Op woensdag 7 november 2007 16:28 schreef racing-weirdo het volgende:
na aanleiding van het artikel van fok ben ik belgie gaan opzoeken op wikipedia(voor meer informatie).

echter lees ik op wikipedia dat brussel de hoofdstad is van vlaanderen.

maar brussel is toch een apart gewest afgescheiden van vlaanderen en de walen???

hoe zit dit???
Brussel is de hoofdstad van de Vlaamse Gemeenschap. Brussel vormt samen met andere gemeenten -17 dacht- ik het Brussels Hoofdstedelijk gewest. Dus in theorie heeft het Vlaamse Gewest een andere hoofdstad dan Brussel, maar omdat de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest één regering en parlement hebben, is Brussel de hoofdstad.
Aan Waalse kant is de stad v/h Waalse Gewest Namen, en de stad van de Franstalige Gemeenschap Brussel of omgekeerd.
Als je dit niet zou snappen, kan je hier meer info vinden, oa. met kaarten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaamse_Gemeenschap
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaams_Gewest
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brussels_Hoofdstedelijk_Gewest
  woensdag 7 november 2007 @ 16:42:11 #130
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54432708
Ik heb overigens sinds vandaag geleerd wat faciliteitsgemeentes zijn . Mên wat een onduidelijke wirwarrige brei is die Belgische politiek.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_54432763
quote:
Op woensdag 7 november 2007 16:42 schreef Falco het volgende:
Ik heb overigens sinds vandaag geleerd wat faciliteitsgemeentes zijn . Mên wat een onduidelijke wirwarrige brei is die Belgische politiek.
Ik snap er ook geen flikker van.. weet alleen dat ze bijna op knappen staan
Hier uw reclame?
voor nog geen 10¤ per week
pi_54432925
quote:
Op woensdag 7 november 2007 16:45 schreef CosmoNut het volgende:

[..]

Ik snap er ook geen flikker van.. weet alleen dat ze bijna op knappen staan
Noem ze maar Fransiliteitsgemeentes... Extra rechten voor rijke Franse Brusselaars die Brussel uit gaan maar zich te goied voelen om de taal te spreken die in die Rand gesproken wordt, Nederlands..
  woensdag 7 november 2007 @ 16:51:40 #133
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54432928
Sowieso lijkt me dat er teveel kinderachtig geneuzel en gedoe in de marge is in België, waar vooral taal een extreem gevoelig issue is. Ik weet niet hoe het Zwitserse model precies in elkaar steekt, maar zou dat niet een veel geschikter politiek model zijn voor België? Of praat ik nu dikke poep?
  woensdag 7 november 2007 @ 16:52:36 #134
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54432952
quote:
Heb je daar nog een overzichtelijk linkje van want zelfs tussen faciliteitgemeentes zijn er verschillen

België hangt met een stelletje provisorische dwarsverbanden aan elkaar.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54432976
quote:
Inderdaad als je daar naar kijkt is Nederland zo slecht nog niet .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 7 november 2007 @ 16:58:15 #136
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54433063
quote:
Op woensdag 7 november 2007 16:53 schreef du_ke het volgende:

[..]

Inderdaad als je daar naar kijkt is Nederland zo slecht nog niet .
Alleen is Nederland zo langzamerhand wel een kopie van Amerika aan het worden. In Vlaanderen heb je nog gewoon een gezonde welvaartsstaat met wat Latijnse aandoende gebreken en klungeligheden erin.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 7 november 2007 @ 16:59:53 #137
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54433098
quote:
Op woensdag 7 november 2007 16:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Heb je daar nog een overzichtelijk linkje van want zelfs tussen faciliteitgemeentes zijn er verschillen

België hangt met een stelletje provisorische dwarsverbanden aan elkaar.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Faciliteitengemeente

Kaartje:
pi_54433327
quote:
Op woensdag 7 november 2007 16:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Alleen is Nederland zo langzamerhand wel een kopie van Amerika aan het worden. In Vlaanderen heb je nog gewoon een gezonde welvaartsstaat met wat Latijnse aandoende gebreken en klungeligheden erin.
Ach ook dat valt nog wel mee. Polderen en consensus blijft erg belangrijk in dit lage natte landje.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 7 november 2007 @ 17:12:58 #139
106943 blueangel_
*FS 1982-2008*
pi_54433362
De eerste stap naar onafhankelijkheid is gezet
+ François Sterchele, 14/03/1982 - 08/05/2008 +
pi_54433624
quote:
En nu de taalgrenskaart van enkele eeuwen geleden.

http://upload.wikimedia.o(...)62/Language_border_%
pi_54433768
kan een van de belgen misschien in het kort uit leggen hoe de Belgische politiek in elkaar steekt.

van de koning tot aan de gemeentes???

misschien dat dan het een en ander duidelijk word voor de Nederlanders
  woensdag 7 november 2007 @ 17:30:58 #142
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_54433807
quote:
Op woensdag 7 november 2007 15:15 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Geen overdracht van bevoegdheden van het federale niveau naar de deelregeringen. .
Maw, 100 % de slag die de Franstaligen vragen. Als men daarmee instemt kan die hele kliek beter stoppen met aan politiek doen ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  woensdag 7 november 2007 @ 17:31:24 #143
pi_54433815
quote:
Op woensdag 7 november 2007 17:29 schreef racing-weirdo het volgende:
kan een van de belgen misschien in het kort uit leggen hoe de Belgische politiek in elkaar steekt.

van de koning tot aan de gemeentes???

misschien dat dan het een en ander duidelijk word voor de Nederlanders
Ik zal eens een poging doen
  woensdag 7 november 2007 @ 17:40:32 #144
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_54434055
quote:
Op woensdag 7 november 2007 17:31 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Ik zal eens een poging doen
Tof, voor het volgende deel van dit topic kan dat dan ook best in de OP geplaatst worden .
  woensdag 7 november 2007 @ 17:40:42 #145
pi_54434060
Je hebt in België de federale regering (de koning heeft bijna geen macht, moet alleen de wetten ondertekenen en na de verkiezingen een 'formateur' aanduiden.

Die federale regering heeft een aantal bevoegdheden, binnenlandse zaken , buitenlandse zaken, defensie, ...

De federale regering wordt gevormd met een meerderheid in de kamer van volksvertegenwoordigers.

Je hebt ook nog de Senaat (vergelijk ze met de 1ste en 2de kamer bij jullie) , en beide vormen samen het Federale Parlement.

Dan heb je de gewestelijke niveau's.
Zowel Brussel, Vlaanderen als Wallonië hebben een eigen apart parlement en een eigen aparte gewestregering. Die hebben een reeks andere bevoegdheden. (de federale en de gewestelijke bevoegdheden overlappen dus niet) zoals verkeer, onderwijs, sport, toerisme ...

In Wallonië heb je echter binnen dat gewest nog een 'splitsing' want daar staat de Waalse Gewestregering een paar van haar bevoegdheden voor de Duitstalige gemeenschap af aan de Duitstalige Gemeenschapsregering (zoals Sport, toerisme , onderwijs ...)

Dan heb je ook nog de Provincieraden die over provinciale zaken wat dingen beslissen (wegeninfrastructuur is zoiets bv) en dus de gemeenteraden ...
  woensdag 7 november 2007 @ 17:47:29 #146
pi_54434232
Wat verkiezingen betreft :

België is opgedeeld in verschillende kieskringen. Die komen overeen met de provincies. Per provincie zijn afhankelijk van het aantal inwoners een aantal kamerzetels of zetels in het Vlaamse, Waalse, Brusselse parlement toegekend. Een partij moet zich per provincie inschrijven voor de verkiezingen en per provincie een andere lijst indienen met enkel leden erop die in die provincie woonachtig zijn.

Uitzonderingen hierop :

- De Senaat, daar heb je een Vlaamse , Brusselse en Waalse kieskring en moet een partij dus een lijst indienen in een (of 2 of alle drie) van die Senaatskieskringen.

- Brussel-Halle-Vilvoorde , voor de kamerverkiezingen is er géén kieskring "provincie Vlaams-Brabant" en geen kieskring "Brussel" , je hebt de kieskring Leuven en de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde. En daar gaat net alle malaise deels om. Brusselse, Franstalige, politici komen op die manier in een stuk van Vlaanderen én in Brussel tegelijk op. Men wil die kieskring splitsen in Leuven + Halle-Vilvoorde samen als Vlaams Brabant en Brussel. Waardoor Brusselse politici geen stemmen meer kunnen halen in Vlaanderen en Vlaamse politici uit Halle-Vilvoorde niet meer in Brussel.

Wat voor verkiezingen hebben wij hier zoal?

- Federale verkiezingen: kiezen van Kamer & Senaat (om de 4 jaar)

- Regionale verkiezingen: kiezen van Vlaams, Waals en Brussels parlement (om de 5 jaar)

- Europese verkiezingen (om de 6? jaar)

- Gemeente- en provincieraadsverkiezingen (om de 6 jaar)
  woensdag 7 november 2007 @ 17:47:36 #147
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54434236
quote:
Op woensdag 7 november 2007 17:40 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Je hebt in België de federale regering (de koning heeft bijna geen macht, moet alleen de wetten ondertekenen en na de verkiezingen een 'formateur' aanduiden.

Die federale regering heeft een aantal bevoegdheden, binnenlandse zaken , buitenlandse zaken, defensie, ...

De federale regering wordt gevormd met een meerderheid in de kamer van volksvertegenwoordigers.

Je hebt ook nog de Senaat (vergelijk ze met de 1ste en 2de kamer bij jullie) , en beide vormen samen het Federale Parlement.

Dan heb je de gewestelijke niveau's.
Zowel Brussel, Vlaanderen als Wallonië hebben een eigen apart parlement en een eigen aparte gewestregering. Die hebben een reeks andere bevoegdheden. (de federale en de gewestelijke bevoegdheden overlappen dus niet) zoals verkeer, onderwijs, sport, toerisme ...

In Wallonië heb je echter binnen dat gewest nog een 'splitsing' want daar staat de Waalse Gewestregering een paar van haar bevoegdheden voor de Duitstalige gemeenschap af aan de Duitstalige Gemeenschapsregering (zoals Sport, toerisme , onderwijs ...)

Dan heb je ook nog de Provincieraden die over provinciale zaken wat dingen beslissen (wegeninfrastructuur is zoiets bv) en dus de gemeenteraden ...
En ben je het met de Warande-voorzitter eens dat daar eens flink het

in moet worden gezet?

Of vind je het wel prima zo?
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 7 november 2007 @ 17:50:57 #148
pi_54434310
quote:
Op woensdag 7 november 2007 17:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

En ben je het met de Warande-voorzitter eens dat daar eens flink het
[ afbeelding ]
in moet worden gezet?

Of vind je het wel prima zo?
De Warandevoorzitter wil feitelijk de federale regering afschaffen hé Ik ben eigenlijk van mening dat een verdere federalisering met alle verkiezingen ( federaal + gewestelijk) samen te laten vallen de noodzaak is.
  woensdag 7 november 2007 @ 17:56:57 #149
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54434467
quote:
Op woensdag 7 november 2007 17:50 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

De Warandevoorzitter wil feitelijk de federale regering afschaffen hé Ik ben eigenlijk van mening dat een verdere federalisering met alle verkiezingen ( federaal + gewestelijk) samen te laten vallen de noodzaak is.
Idd, maar die Warandevoorzitter is ook tegenstander van dat er gewesten en gemeenschapsregeringen bestaan. En dan heb je ook nog een gekozen raad die over de wegen gaat hoor ik nu
In Buitenhof was ie daar tamelijk fel over.

Ik denk dat hij goed gezien heeft dat een meer verticale bestuursstructuur beter functioneert dan een horizontale bestuursstructuur.
In Nederland kennen we eigenlijk maar één democratisch orgaan dat op horizontaal niveau staat met een ander orgaan; de waterschappen waarvan het bestaansrecht de laatste tijd ter dicussie staat (imo terecht, de provincie kan dat met wat extra ambtenaren erbij ook prima doen, veel efficiënter).
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 7 november 2007 @ 18:11:05 #150
pi_54434804
De Warande wil één regering voor Vlaanderen, één voor Wallonië en evt één voor Brussel zonder Federale regering daarboven hé ... (de splitsing zoals we zeggen dus)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')