Nee, maar de uiteindelijke resultante van dit verhaal zal naar alle waarschijnlijkheid wel zijn dat BHV gesplitst zal worden, al dan niet onvoorwaardelijk; hoe het precies verder gaat lopen zal sterk van de verdere regeringsvormen de komende paar weken af gaan hangen.quote:Op woensdag 7 november 2007 15:45 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Vijf minuutjes? BHV is nog niet gesplitst hoor. Die sleept nog maanden aan, zo niet een jaar..
Brussel is de hoofdstad van de Vlaamse Gemeenschap. Brussel vormt samen met andere gemeenten -17 dacht- ik het Brussels Hoofdstedelijk gewest. Dus in theorie heeft het Vlaamse Gewest een andere hoofdstad dan Brussel, maar omdat de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest één regering en parlement hebben, is Brussel de hoofdstad.quote:Op woensdag 7 november 2007 16:28 schreef racing-weirdo het volgende:
na aanleiding van het artikel van fok ben ik belgie gaan opzoeken op wikipedia(voor meer informatie).
echter lees ik op wikipedia dat brussel de hoofdstad is van vlaanderen.
maar brussel is toch een apart gewest afgescheiden van vlaanderen en de walen???
hoe zit dit???
Ik snap er ook geen flikker van.. weet alleen dat ze bijna op knappen staanquote:Op woensdag 7 november 2007 16:42 schreef Falco het volgende:
Ik heb overigens sinds vandaag geleerd wat faciliteitsgemeentes zijn. Mên wat een onduidelijke wirwarrige brei is die Belgische politiek.
Noem ze maar Fransiliteitsgemeentes... Extra rechten voor rijke Franse Brusselaars die Brussel uit gaan maar zich te goied voelen om de taal te spreken die in die Rand gesproken wordt, Nederlands..quote:Op woensdag 7 november 2007 16:45 schreef CosmoNut het volgende:
[..]
Ik snap er ook geen flikker van.. weet alleen dat ze bijna op knappen staan
Heb je daar nog een overzichtelijk linkje van want zelfs tussen faciliteitgemeentes zijn er verschillenquote:Op woensdag 7 november 2007 16:42 schreef Falco het volgende:
Ik heb overigens sinds vandaag geleerd wat faciliteitsgemeentes zijn. Mên wat een onduidelijke wirwarrige brei is die Belgische politiek.
Inderdaad als je daar naar kijkt is Nederland zo slecht nog nietquote:Op woensdag 7 november 2007 16:42 schreef Falco het volgende:
Alleen is Nederland zo langzamerhand wel een kopie van Amerika aan het worden. In Vlaanderen heb je nog gewoon een gezonde welvaartsstaat met wat Latijnse aandoende gebreken en klungeligheden erin.quote:Op woensdag 7 november 2007 16:53 schreef du_ke het volgende:
[..]
Inderdaad als je daar naar kijkt is Nederland zo slecht nog niet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Faciliteitengemeentequote:Op woensdag 7 november 2007 16:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Heb je daar nog een overzichtelijk linkje van want zelfs tussen faciliteitgemeentes zijn er verschillen![]()
België hangt met een stelletje provisorische dwarsverbanden aan elkaar.
Ach ook dat valt nog wel mee. Polderen en consensus blijft erg belangrijk in dit lage natte landje.quote:Op woensdag 7 november 2007 16:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Alleen is Nederland zo langzamerhand wel een kopie van Amerika aan het worden. In Vlaanderen heb je nog gewoon een gezonde welvaartsstaat met wat Latijnse aandoende gebreken en klungeligheden erin.
En nu de taalgrenskaart van enkele eeuwen geleden.quote:Op woensdag 7 november 2007 16:59 schreef Falco het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Faciliteitengemeente
Kaartje:
[ afbeelding ]
Maw, 100 % de slag die de Franstaligen vragen. Als men daarmee instemt kan die hele kliek beter stoppen met aan politiek doen ...quote:Op woensdag 7 november 2007 15:15 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Geen overdracht van bevoegdheden van het federale niveau naar de deelregeringen..
Ik zal eens een poging doenquote:Op woensdag 7 november 2007 17:29 schreef racing-weirdo het volgende:
kan een van de belgen misschien in het kort uit leggen hoe de Belgische politiek in elkaar steekt.
van de koning tot aan de gemeentes???
misschien dat dan het een en ander duidelijk word voor de Nederlanders
Tof, voor het volgende deel van dit topic kan dat dan ook best in de OP geplaatst wordenquote:Op woensdag 7 november 2007 17:31 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ik zal eens een poging doen
En ben je het met de Warande-voorzitter eens dat daar eens flink hetquote:Op woensdag 7 november 2007 17:40 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Je hebt in België de federale regering (de koning heeft bijna geen macht, moet alleen de wetten ondertekenen en na de verkiezingen een 'formateur' aanduiden.
Die federale regering heeft een aantal bevoegdheden, binnenlandse zaken , buitenlandse zaken, defensie, ...
De federale regering wordt gevormd met een meerderheid in de kamer van volksvertegenwoordigers.
Je hebt ook nog de Senaat (vergelijk ze met de 1ste en 2de kamer bij jullie) , en beide vormen samen het Federale Parlement.
Dan heb je de gewestelijke niveau's.
Zowel Brussel, Vlaanderen als Wallonië hebben een eigen apart parlement en een eigen aparte gewestregering. Die hebben een reeks andere bevoegdheden. (de federale en de gewestelijke bevoegdheden overlappen dus niet) zoals verkeer, onderwijs, sport, toerisme ...
In Wallonië heb je echter binnen dat gewest nog een 'splitsing' want daar staat de Waalse Gewestregering een paar van haar bevoegdheden voor de Duitstalige gemeenschap af aan de Duitstalige Gemeenschapsregering (zoals Sport, toerisme , onderwijs ...)
Dan heb je ook nog de Provincieraden die over provinciale zaken wat dingen beslissen (wegeninfrastructuur is zoiets bv) en dus de gemeenteraden ...
De Warandevoorzitter wil feitelijk de federale regering afschaffen héquote:Op woensdag 7 november 2007 17:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En ben je het met de Warande-voorzitter eens dat daar eens flink het
[ afbeelding ]
in moet worden gezet?
Of vind je het wel prima zo?
Idd, maar die Warandevoorzitter is ook tegenstander van dat er gewesten en gemeenschapsregeringen bestaan. En dan heb je ook nog een gekozen raad die over de wegen gaat hoor ik nuquote:Op woensdag 7 november 2007 17:50 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
De Warandevoorzitter wil feitelijk de federale regering afschaffen héIk ben eigenlijk van mening dat een verdere federalisering met alle verkiezingen ( federaal + gewestelijk) samen te laten vallen de noodzaak is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |