abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54383378
quote:
Op maandag 5 november 2007 16:46 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Als het vliegtuig in jouw voorbeeld een voorwaartse kracht vanuit de motor ondervindt van 250 km/h, dan zal hij bij wrijvingsloze wielen gewoon met 250 km/h naar links (in het plaatje) toe gaan hoor. Met wrijving zal de snelheid iets lager liggen.
Dan neem ik aan dat je "de kracht die nodig is om de (lucht)weerstand bij 250 km/h te overwinnnen" bedoelt
pi_54383461
quote:
Op maandag 5 november 2007 16:43 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Maar jij zegt dus dat als het vliegtuig een voorwaartse stuwkracht vanuit de jet heeft die overeenkomt met 100 km/h, en de band draait met 100 km/h de andere kant op, dat het vliegtuig stil blijft staan?
Nee. De stuwkracht komt niet overeen met 100 km/h. Ik zeg alleen dat de snelheid (of stuwkracht) van het vliegtuig precies genoeg is om op z'n plaats te blijven. Probleem is dat dit niet gepecificeerd staat in de vraagstelling. Daar gaat het mij om. en kun je dus niet concluderen of het toestel wel of niet gaat vliegen. Je maakt er zelf randvoorwaarden bij.
V10
pi_54383490
quote:
Op maandag 5 november 2007 16:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De take-off speed is afhankelijk va het gebruikte vliegtuig.
Daar gaat het niet om. gaat er om hoe de snelheid gedefinieerd wordt, niet hoe groot de waarde is. De snelheid wordt niet gedefinieerd dus is er geen oplossing.
V10
  maandag 5 november 2007 @ 16:56:26 #124
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_54383545
quote:
Op maandag 5 november 2007 16:46 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Wtf als je een vliegtuig op een lopende band zet, draaien de motoren in de soep?
Logisch toch? Straalmotoren werken alleen bij een stilstaande lopende band en als de piloot een man met een pijp is.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 5 november 2007 @ 16:59:05 #125
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_54383589
quote:
Op maandag 5 november 2007 16:53 schreef M5 het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om. gaat er om hoe de snelheid gedefinieerd wordt, niet hoe groot de waarde is. De snelheid wordt niet gedefinieerd dus is er geen oplossing.
Sorry, maar hier lul je je niet uit. Take off speed is de snelheid waarbij het vliegtuig de lucht in kan. Dat is per definitie luchtsnelheid omdat de luchtsnelheid bepaald hoeveel lift de vleugels genereren.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 5 november 2007 @ 17:02:51 #126
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_54383681
quote:
Op maandag 5 november 2007 16:52 schreef M5 het volgende:

[..]

Nee. De stuwkracht komt niet overeen met 100 km/h. Ik zeg alleen dat de snelheid (of stuwkracht) van het vliegtuig precies genoeg is om op z'n plaats te blijven. Probleem is dat dit niet gepecificeerd staat in de vraagstelling. Daar gaat het mij om. en kun je dus niet concluderen of het toestel wel of niet gaat vliegen. Je maakt er zelf randvoorwaarden bij.
Er staat take-off speed in de vraagstelling. Dat geeft alle informatie die je nodig hebt. De snelheid waarbij het vliegtuig kan opstijgen.
quote:
If a plane is traveling at takeoff speed on a conveyor belt, and the belt is matching that speed in the opposite direction, can the plane take off?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54383689
quote:
Op maandag 5 november 2007 16:52 schreef M5 het volgende:

[..]

Nee. De stuwkracht komt niet overeen met 100 km/h. Ik zeg alleen dat de snelheid (of stuwkracht) van het vliegtuig precies genoeg is om op z'n plaats te blijven. Probleem is dat dit niet gepecificeerd staat in de vraagstelling. Daar gaat het mij om. en kun je dus niet concluderen of het toestel wel of niet gaat vliegen. Je maakt er zelf randvoorwaarden bij.
Bij een perfecte wrijvingsloze wielen, blijft het vliegtuig dan stilstaan als de band naar gaat draaien?
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_54383696
hij stijgt gewoon op zou ik zeggen.
Het enige verschil is dat de wielen 2x zo snel gaan draaien.
Do what you love, love what you do!
pi_54383795
Blader eens terug naar deel 1, op de eerste of tweede 'bladzijde" staat het antwoord al, en onderbouwd met de juiste natuurkundige terminologie.
pi_54383820
quote:
Op maandag 5 november 2007 17:03 schreef Me_Wesley het volgende:
Bij een perfecte wrijvingsloze wielen, blijft het vliegtuig dan stilstaan als de band naar gaat draaien?
Waarom zou je die aanname maken? Theoretische vliegtuigen bestaan niet. Tenzij je natuurlijk hard kan maken dat het weg laten van wrijvingskrachten geen invloed heeft op de uitkomsten van je model.
pi_54383866
quote:
Op maandag 5 november 2007 16:52 schreef M5 het volgende:

[..]
Ik zeg alleen dat de snelheid (of stuwkracht) van het vliegtuig precies genoeg is om op z'n plaats te blijven.
Juist dát is het aannemen van dingen die niet gedefineerd zijn. Take-off-speed is een luchtsnelheid. .
pi_54383887
quote:
Op maandag 5 november 2007 17:09 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Waarom zou je die aanname maken? Theoretische vliegtuigen bestaan niet. Tenzij je natuurlijk hard kan maken dat het weg laten van wrijvingskrachten geen invloed heeft op de uitkomsten van je model.
Dat is wel hard te maken doordat de rolweerstand verwaarloosbaar is t.o.v. de luchtweerstand.
  maandag 5 november 2007 @ 17:15:19 #133
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54383941
quote:
Op maandag 5 november 2007 17:03 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Bij een perfecte wrijvingsloze wielen, blijft het vliegtuig dan stilstaan als de band naar gaat draaien?
dan lijkt me het vliegtuig gewoon op de snelheid van de motoren vooruit te stuwen zonder last te hebben van wrijving, alsof het in de lucht vliegt...

mja ik weacht wel tot december
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54383949
quote:
Op maandag 5 november 2007 17:09 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Waarom zou je die aanname maken? Theoretische vliegtuigen bestaan niet. Tenzij je natuurlijk hard kan maken dat het weg laten van wrijvingskrachten geen invloed heeft op de uitkomsten van je model.
Omdat als het vliegtuig stil blijft staan in dat geval, alleen de wielen zullen gaan draaien. Het vliegtuig is dan dus onafhankelijk van de rolband.
Als je rekening houdt met wrijving kun je dan dus de conclusie trekken dat het vliegtuig in zeer kleine mate afhankelijk is van de rolband en dus slecht een zeer kleine achterwaartse kracht zal ondervinden tijdens het accelereren.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  maandag 5 november 2007 @ 17:16:31 #135
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_54383967
quote:
Op maandag 5 november 2007 17:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
Blader eens terug naar deel 1, op de eerste of tweede 'bladzijde" staat het antwoord al, en onderbouwd met de juiste natuurkundige terminologie.
Op elke pagina staat het antwoord >_> Alleen die sufkoppen lezen er telkens overheen volgens mij.
Straks zal er wel weer gezegd worden dat de motoren zich afzetten op de lucht en dan de wielen alleen maar zijn om de weerstand over de grond zo klein mogelijk te houden. Die mafkezen weten gewoon van geen ophouden.

We kunnen beter doen Waar of Niet Waar.
Met een uiteindelijk stelling: Stijgt het vliegtuig op.

Dus eerste vraag: Zetten de motoren zich af op de lucht!?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_54383976
quote:
Op maandag 5 november 2007 17:15 schreef Re het volgende:

[..]

dan lijkt me het vliegtuig gewoon op de snelheid van de motoren vooruit te stuwen zonder last te hebben van wrijving, alsof het in de lucht vliegt...

mja ik weacht wel tot december
Precies, en als die wrijving er wel is zal het vliegtuig daar dus maar een klein beetje hinder van hebben en gewoon iets meer gas moeten geven. Maar vooruit gaan zaldie! En opstijgen uiteindelijk dus ook.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_54384021
quote:
Op maandag 5 november 2007 17:12 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Dat is wel hard te maken doordat de rolweerstand verwaarloosbaar is t.o.v. de luchtweerstand.
Bij hoge snelheden wel, maar er zit ook een moment in de test dat de band op gang komt. Je zult in deze fase van de test toch moeten kwatificeren hoe deze krachten zich met elkaar verhouden voordat je hard kunt maken dat je de wrijvingsweerstand veroorzaakt mag verwaarlozen. Ik denk dat het nog wel eens tegen kan vallen, ook omdat de wielen op een gegeven moment ruim sneller draaien dan hun ontwerpsnelheid.
  maandag 5 november 2007 @ 17:20:41 #138
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_54384056
quote:
Op maandag 5 november 2007 17:16 schreef GoodGawd het volgende:

[..]


Dus eerste vraag: Zetten de motoren zich af op de lucht!?
Een propeller trekt zichzelf door de lucht. Een straalmotor is een reactiemotor. Die wil vooruit in reactie op uitstromende gassen.

Vraag: Vliegtuigen bewegen zich voort onafhankelijk van de grond? Ja of ja?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54384059
quote:
Op maandag 5 november 2007 17:15 schreef Me_Wesley het volgende:
Als je rekening houdt met wrijving kun je dan dus de conclusie trekken dat het vliegtuig in zeer kleine mate afhankelijk is van de rolband en dus slecht een zeer kleine achterwaartse kracht zal ondervinden tijdens het accelereren.
In werkelijkheid is er altijd weerstand dus inderdaad, je trekt de juist conclusie, het vliegtuig zal een achterwaartse kracht ondervinden als de band draait.
pi_54384078
quote:
Op maandag 5 november 2007 17:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Een propeller trekt zichzelf door de lucht. Een straalmotor is een reactiemotor. Die wil vooruit in reactie op uitstromende gassen.
Dat onderscheid is niet relevant, het gaat om de verplaatste massa (lucht of lucht + verbrandingsgassen) in een bepaald tijdsbestek dat de stuwkracht bepaald.
pi_54384092
quote:
Op maandag 5 november 2007 17:20 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

In werkelijkheid is er altijd weerstand dus inderdaad, je trekt de juist conclusie, het vliegtuig zal een achterwaartse kracht ondervinden als de band draait.
Maar die kracht is niet groot genoeg om de voorwaartse kracht op te heffen, als de band net zo snel beweegt als het vliegtuig t.o.v de grond in tegengestelde richting.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_54384114
quote:
Op maandag 5 november 2007 17:22 schreef Me_Wesley het volgende:
Maar die kracht is niet groot genoeg om de voorwaartse kracht op te heffen, als de band net zo snel beweegt als het vliegtuig t.o.v de grond in tegengestelde richting.
Ja, die conclusie had ik ook getrokken.
pi_54384263
quote:
Op maandag 5 november 2007 17:22 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ja, die conclusie had ik ook getrokken.
Volgens mij iedereen ondertussen
Behalve M5.

Ik heb nog even nagedacht, maar zodra je de snelheid tov de band gebruikt als snelheid voor de band heb je een probleem. Dan geld namelijk :
Vband = Vband + Vvliegtuig. (V t.o.v. de grond).
Dit kan alleen gelden als je hebt Vvliegtuig = 0. Zodra je dus stuwkracht genereerd zal Vvliegtuig groter worden dan 0.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_54384613
Jongens we worden gepwned wie une n00b!

Een 747 heeft een tire-speed-limit van 378 km/h die kan mag dus niet opstijgen vanaf een lopende band

ohja bron: http://www.boeing.com/commercial/airports/acaps/7474sec3.pdf
pagina 14, zie grafiek.

[ Bericht 40% gewijzigd door mcDavid op 05-11-2007 17:52:39 ]
pi_54385006
quote:
Op maandag 5 november 2007 17:19 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Bij hoge snelheden wel, maar er zit ook een moment in de test dat de band op gang komt. Je zult in deze fase van de test toch moeten kwatificeren hoe deze krachten zich met elkaar verhouden voordat je hard kunt maken dat je de wrijvingsweerstand veroorzaakt mag verwaarlozen.
Ben ik met je eens, maar aangezien een geparkeerde boeing ook gewoon weg kan rijden, verwacht ik in de eerste meters ook geen problemen.
quote:
Ik denk dat het nog wel eens tegen kan vallen, ook omdat de wielen op een gegeven moment ruim sneller draaien dan hun ontwerpsnelheid.
Zie hierboven idd
Moet wel bij opgemerkt worden, dat hoe hoger de snelheid, hoe meer lift gegenereerd wordt, dus hoe lager de wielbelasting. Dat compenseert weer.
  maandag 5 november 2007 @ 18:36:58 #146
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_54385823
quote:
Op maandag 5 november 2007 17:43 schreef mcDavid het volgende:
Jongens we worden gepwned wie une n00b!

Een 747 heeft een tire-speed-limit van 378 km/h [ afbeelding ] die kan mag dus niet opstijgen vanaf een lopende band [ afbeelding ]

ohja bron: http://www.boeing.com/commercial/airports/acaps/7474sec3.pdf
pagina 14, zie grafiek.
Dan gebruiken we toch een ander vliegtuig?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54386021
quote:
Op maandag 5 november 2007 18:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan gebruiken we toch een ander vliegtuig?
Precies! Of we schrijven het experiment gewoon niet in het logboek.
  maandag 5 november 2007 @ 18:51:11 #148
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_54386176
quote:
Op maandag 5 november 2007 18:45 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Precies! Of we schrijven het experiment gewoon niet in het logboek.
Of we zetten er andere wielen onder.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54386356
quote:
Op maandag 5 november 2007 12:32 schreef Autoreply het volgende:
De domheid van veel mensen waaronder zelfs een aantal met een ingenieurstitel is echt stuitend.
[..]



Ik doe zelf een universitaire studie Lucht- en Ruimtevaartechniek en NEE, natuurlijk stijgt dat vliegtuig niet op. Een foute interpretatie van deze urban is de reden dat mensen het wel geloven.

Het opstijgen is puur afhankelijk van de luchtsnelheid. Als we even aannemen dat er geen wind is is de enige maatstaf dus de voorwaartse snelheid. Als de transportband de voorwaartste beweging "tegengaat" zal deze dus een achterwaartse kracht opwekken in de vorm van wrijving op je landingsgestel. Zolang er geen maximumsnelheid aan die transportband zit is dat prima. Echter vermoed ik dat voor de gemiddelde kist (met een rolweerstandscoefficient van 0.03 of 0.04 de rolsnelheid ruim supersoon moet zijn. Da's in praktische zin onmogelijk.

Bottomline: De formulering van de vraag is natuurkundig onmogelijk en daarom is de vraag an sich onzin.
Lucht- en ruimtevaarttechniek? Je bent een brokkepiloot
quote:
I feel kinda Locrian today
pi_54386545
Schreef jarno dat echt?

edit - hoewel het technisch gezien wel klopt wat hij schrijft. Behalve dat de lopende band de gespecificeerde snelheid "take off speed" zou hebben i.p.v. oneindig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')