Ongelooflijk, zeker dat partijen met Vrijheid in hun naam hier achter gaan staanquote:‘Tweede Kamer gaat kraken verbieden’
Van onze redactie
Amsterdam - De Tweede Kamer wil kraken gaan verbieden. Volgens De Telegraaf komt het CDA binnenkort met een initiatiefwet hiertoe. Er zou in de Kamer een meerderheid voor te vinden zijn, aldus het ochtendblad.
VVDen PVV zouden zich achter het voorstel scharen. Voor SGP en ChristenUnie hangt hun steun af van de vorm waarin het wetsvoorstel wordt gegoten.
CU-Kamerlid Anker zegt in de krant: ‘Vroeger was kraken nog idealistisch, maar dat wordt nu overschaduwd door internationale krakers die hierheen komen om rotzooi te schoppen.’
ik noem het geen kraken meer als er brandbare vloesitoffen en andere dingen klaargezet worden om politiemensen te verminken.quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:36 schreef SCH het volgende:
In plaats van iets aan problemen te doen, aan oorzaken, is het verbod de nieuwe mode
[..]
Ongelooflijk, zeker dat partijen met Vrijheid in hun naam hier achter gaan staan
Dat die partijen het begrip vrijheid perverteren is een feit maar nou net niet met dit standpunt inzake kraken.quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:36 schreef SCH het volgende:
Ongelooflijk, zeker dat partijen met Vrijheid in hun naam hier achter gaan staan
Dat is dan ook verboden!!!quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:53 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
ik noem het geen kraken meer als er brandbare vloesitoffen en andere dingen klaargezet worden om politiemensen te verminken.
dat noem ik een terroristische daad, en wmb direct opsluiten dat smerige uitvretende linkse tuig.
quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:45 schreef Monidique het volgende:
Goed plan. Ik zie ook niet in wat dit te maken heeft met een gebrek aan vrijheid. Integendeel, deze wet zorgt voor méér vrijheid.
Inderdaad, jouw reactie was weer van een verbijsterende leegte. Lees hem nog eens: ik ga hem inlijsten. Geweldigquote:Op vrijdag 2 november 2007 10:59 schreef Monidique het volgende:
O ja, ik was even vergeten dat dat soort nietszeggende, 'emotionele' reacties de reden zijn dat ik probeer nooit in een SCH-topic te reageren.
Die zijn inderdaad erg goed, er zijn er heel veel van en het maakt kraken voor een groot deel overbodig. Daarom is het verbieden van kraken ook zo'n onzin en symboolpolitiek.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:02 schreef MaGNeT het volgende:
Kraken is overbodig geworden.
Tegenwoordig zijn er anti-kraak organisaties zoals AdHoc waar je voor een prikje een bedrijfspand of woning kan beheren. Dit gebeurd dan volgens regels waar je voor tekent. Er is gas, electrisch en water. Bovendien kan de eigenaar van een pand binnen korte termijn weer over zijn ruimte beschikken en zoekt de anti-kraak organisatie snel weer naar vervangende ruimte.
quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:45 schreef sjimz het volgende:
Goed plan!
Zie bovenstaande 2 reacties.quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:59 schreef Urquhart het volgende:
Goed plan.
Jouw ingelijste "Bord voor je kop" hangt vast ook al jaren op een prominente plaats ergens op de bovenste verdiepingen van het Fok! hoofdkantoor.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:00 schreef SCH het volgende:
[..]
Inderdaad, jouw reactie was weer van een verbijsterende leegte. Lees hem nog eens: ik ga hem inlijsten. Geweldig![]()
En dat ook.quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:49 schreef kriele het volgende:
In principe vind ik dat kraken moet kunnen, maar als je ziet wat de krakers ermee doen, kan ik me een verbod wel voorstellen. Ze leven een woning volledig uit. Ze hebben het voor zichzelf verpest!
Het biedt wel een juridisch middel tegen krakers natuurlijk, dat lijkt me nou niet bepaald symbolisch.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:03 schreef SCH het volgende:
[..]
Die zijn inderdaad erg goed, er zijn er heel veel van en het maakt kraken voor een groot deel overbodig. Daarom is het verbieden van kraken ook zo'n onzin en symboolpolitiek.
quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:11 schreef kodama het volgende:
Ej SCH ben jij uberhaupt wel es langer dan een uurtje in amsterdam ofzo geweest??? De tering zeg hahaha...jij bent echt zo'n poldernerd die denkt dat ie wat van de wereld weet maar echt nog niets meegemaakt heeft... beetje vanaf afstand blaaten, ga weg man... wat een losert
Dit dus. Het gaat helemaal nergens over. Politiek gaat tegenwoordig veel te vaak over het chameren van de publieke opinie. Oh, er zijn wat relletjes geweest, dan gaan we het Telegraafpubliek lekker bevredigen met weer een verbod. Het heeft niks met het aanpakken van problemen te maken.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:12 schreef nietzman het volgende:
Symptoonbestrijding. Laat ze dan zorgen dat projectontwikkelaars sneller met een pand aan de slag kunnen, zodat het geen jaren leeg hoeft te staan.
Nu maken ze alleen maar meer wetten en regeltjes om de stroom puinzooi waar andere wetten en regeltjes voor zorgen in te dammen.
Je geeft het antwoord al. Dat verbeuren gebeurt niet en dus wordt er gekraakt!!!quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:38 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Kraken moet niet toegestaan zijn. Waarom zou je in andermans bezit mogen verblijven zonder zijn toestemming? Als de politiek wil garanderen dat panden een gebruik krijgen moeten ze het eigendomsrecht op het pand maar laten verbeuren, net zoals wel eens gebeurt met bv. fietsen die langdurig onbeheerd & ongebruikt ergens staan.
De reden waarom is inderdaad krom. Kraken had nooit 'legaal' horen te zijn.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:41 schreef Jarno het volgende:
Ah, weer fijne ad-hoc paniekpolitiek dit.
Het langdurig leeg laten staan van panden had ook nooit legaal horen te zijn.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:51 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
De reden waarom is inderdaad krom. Kraken had nooit 'legaal' horen te zijn.
Ubicaquote:Op vrijdag 2 november 2007 11:50 schreef SCH het volgende:
In Utrecht heb je Ubica
http://squat.net/ubica/start.html
Ja want kraken is zo romantisch.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:56 schreef SCH het volgende:
Heerlijk, al die zogenaamde liberalen hier die blij zijn met weer een verbod
Wat is er niet liberaal aan eigendomsrechten?quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:56 schreef SCH het volgende:
hij loopt te fokken johquote:Op vrijdag 2 november 2007 12:00 schreef nikk het volgende:
[..]
Wat is er niet liberaal aan eigendomsrechten?
quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Het langdurig leeg laten staan van panden had ook nooit legaal horen te zijn.
Die brengen ook verantwoordelijkheden met zich mee? Gelukkig wordt leegstand tegenwoordig vaak op een veel betere manier geregeld via allerlei voorzieningen voor tijdelijke bewoning. Eigenaars die dat weigeren die lopen terecht een risico.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:00 schreef nikk het volgende:
[..]
Wat is er niet liberaal aan eigendomsrechten?
Oh zeker. Ik ben ook niet zo'n fan van dat gekraak en de types die dat doen. Maar verbieden vind ik wel weer erg ver gaan en weer erg populistisch.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:00 schreef kriele het volgende:
[..]
Het landurig uitwonen van een pand deugd ook van geen kanten. Nogmaals, ze hebben het echt voor zichzelf verpest. Als de krakers de boel wat beter verzorgd hadden, dan had 'men' wel een oogje toe geknepen.
Ik neig hier ook wel naar, ja. Hoe begrijpelijk de motieven en hoe oneerlijk de leegstand soms ook zijn.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:00 schreef kriele het volgende:
[..]
Het landurig uitwonen van een pand deugd ook van geen kanten. Nogmaals, ze hebben het echt voor zichzelf verpest. Als de krakers de boel wat beter verzorgd hadden, dan had 'men' wel een oogje toe geknepen.
Niks terecht risico lopen. Het is hun eigendom. Daar hebben anderen van af te blijven, ongeacht of er iets mee gebeurt.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Die brengen ook verantwoordelijkheden met zich mee? Gelukkig wordt leegstand tegenwoordig vaak op een veel betere manier geregeld via allerlei voorzieningen voor tijdelijke bewoning. Eigenaars die dat weigeren die lopen terecht een risico.
Waarom gaat dat zo ver? Als iemand 10 auto's in zijn garage heeft staan, waarvan hij er maar 2 gebruikt, is dat toch ook geen reden om er zelf dan maar eentje te gaan gebruiken? Bovendien scheelt het slepende juridische procedures. Een kennis van me werkt bijvoorbeeld bij een woningbouwvereniging. Daar wilden ze op een gegeven moment leegstaande woningen ombouwen om ze geschikt te maken voor gehandicapten. Daarvoor moeten natuurlijk allerlei vergunningen worden aangevraagd en met het werktempo van de gemiddelde ambtenaar duurt dat wel even. Lang genoeg om krakers de juridische mogelijkheid te bieden om er in te gaan zitten met een slepende juridische procedure als gevolg.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh zeker. Ik ben ook niet zo'n fan van dat gekraak en de types die dat doen. Maar verbieden vind ik wel weer erg ver gaan en weer erg populistisch.
Daar ben ik het niet mee eensquote:Op vrijdag 2 november 2007 12:06 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Niks terecht risico lopen. Het is hun eigendom. Daar hebben anderen van af te blijven, ongeacht of er iets mee gebeurt.
Een auto is geen huis of pand.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Waarom gaat dat zo ver? Als iemand 10 auto's in zijn garage heeft staan, waarvan hij er maar 2 gebruikt, is dat toch ook geen reden om er zelf dan maar eentje te gaan gebruiken? Bovendien scheelt het slepende juridische procedures. Een kennis van me werkt bijvoorbeeld bij een woningbouwvereniging. Daar wilden ze op een gegeven moment leegstaande woningen ombouwen om ze geschikt te maken voor gehandicapten. Daarvoor moeten natuurlijk allerlei vergunningen worden aangevraagd en met het werktempo van de gemiddelde ambtenaar duurt dat wel even. Lang genoeg om krakers de juridische mogelijkheid te bieden om er in te gaan zitten met een slepende juridische procedure als gevolg.
Dat dus.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:12 schreef nietzman het volgende:
Symptoonbestrijding. Laat ze dan zorgen dat projectontwikkelaars sneller met een pand aan de slag kunnen, zodat het geen jaren leeg hoeft te staan.
Nu maken ze alleen maar meer wetten en regeltjes om de stroom puinzooi waar andere wetten en regeltjes voor zorgen in te dammen.
Het is niet het kabinet dat dit voorstelt.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:13 schreef Jarno het volgende:
Nouja, symptoombestrijding is zo'n beetje het motto van dit kabinet, dus daar kijken we toch niet meer van op he?
En een huis is geen auto. We kunnen wel een 'tirannie van de meerderheid' instellen -in zoverre dat niet al zo is op veel gebieden-, waarin de meeste stemmen beslissen wat wel mag en wat niet, dat zodra de meesten beslissen dat SCH's koelkast collectief beschikbaar is, dat dat ook zo is. Immers, een koelkast is geen auto. Maar beter, duidelijker en me dunkt eerlijker zou zijn het volgens objectieve regels te regelen, oftewel het eigendomsrecht, dat is misschien niet zaligmakend, maar in ieder geval een stuk meer dan 's volks wispelturigheid. Dus wat van mij is, is van mij. Mijn huis is van mij, mijn auto is van mij en ik leen, koop of verhuur het aan wie ik wens.quote:
Oja.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:15 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is niet het kabinet dat dit voorstelt.
verbaast ons niks, iemand zoals jij (medewerker radio 1) die elke dag brood in zijn bek heeft dankzij grootschalige roof van de overheid gaat wat soepeler om met dit fundamentele recht.quote:
Dit voorstel komt vrijheid juist ten goede. De vrijheid om zeggenschap te hebben over eigen goederen.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:12 schreef Originele_Naam het volgende:
ik word er zo ziek van de laatste tijd, vrijheden die zwaar bevochten zijn en vaak in de rest van europa niet worden getolereerd worden van de ene op de andere dag afgeschaft. Vaak met flauwekul argumentatie![]()
Ja inderdaad, lekker leeg laten staan die panden. Wat een ultieme vorm van vrijheidquote:Op vrijdag 2 november 2007 12:16 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dit voorstel komt vrijheid juist ten goede. De vrijheid om zeggenschap te hebben over eigen goederen.
Dat is toch ook niet in het geding? Het gaat er alleen om dat je een pand niet jarenlang leeg laat staan. Verkopen of verhuren is primaquote:Op vrijdag 2 november 2007 12:15 schreef Monidique het volgende:
[..]
En een huis is geen auto. We kunnen wel een 'tirannie van de meerderheid' instellen -in zoverre dat niet al zo is op veel gebieden-, waarin de meeste stemmen beslissen wat wel mag en wat niet, dat zodra de meesten beslissen dat SCH's koelkast collectief beschikbaar is, dat dat ook zo is. Immers, een koelkast is geen auto. Maar beter, duidelijker en me dunkt eerlijker zou zijn het volgens objectieve regels te regelen, oftewel het eigendomsrecht, dat is misschien niet zaligmakend, maar in ieder geval een stuk meer dan 's volks wispelturigheid. Dus wat van mij is, is van mij. Mijn huis is van mij, mijn auto is van mij en ik leen, koop of verhuur het aan wie ik wens.
Het al dan niet gebruik van andermans goederen heeft op zich niets te maken met (een gebrek aan) vrijheid.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:18 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja inderdaad, lekker leeg laten staan die panden. Wat een ultieme vorm van vrijheid![]()
Juist wel, kijk maar naar je volgende zin:quote:
quote:Het gaat er alleen om dat je een pand niet jarenlang leeg laat staan. Verkopen of verhuren is prima
Welke vrijheid. Die van de rechtse lui, die zo asociaal zijn om 30 woningen te hebben en ze allemaal leeg te laten staan, zodat zij er flink voor kunnen cashen. Vrijheid van geld is geen echte vrijheid. Vrijheid van kraken is een vrijheid die je moet koesteren. In plaats van de 30 woningen leeg te laten staan en te laten verpauperen had je er ook mensen in kunnen laten wonen, maarja dat doen de eigenaars niet en daarom vind ik het recht om te mogen kraken van wezenlijk belang in een maatschappij waar een woningtekort is.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:16 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dit voorstel komt vrijheid juist ten goede. De vrijheid om zeggenschap te hebben over eigen goederen.
Valt onder dit stukje ook de vrijheid om te proberen politieagenten te doden door vallen?quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:21 schreef Originele_Naam het volgende:
[..]
Welke vrijheid. Die van de rechtse lui, die zo asociaal zijn om 30 woningen te hebben en ze allemaal leeg te laten staan, zodat zij er flink voor kunnen cashen. Vrijheid van geld is geen echte vrijheid. Vrijheid van kraken is een vrijheid die je moet koesteren. In plaats van de 30 woningen leeg te laten staan en te laten verpauperen had je er ook mensen in kunnen laten wonen, maarja dat doen de eigenaars niet en daarom vind ik het recht om te mogen kraken van wezenlijk belang in een maatschappij waar een woningtekort is.
Net zoals er mensen zijn die behoefte hebben aan woonruimte, zijn er ook mensen die behoefte hebben aan vervoer maar zich geen auto kunnen veroorloven. Wat is volgens jou het fundamentele onderscheid tussen beide zaken op basis waarvan kraken gerechtvaardigd is, maar het 'lenen' van een auto of fiets die niet gebruikt wordt niet?quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Een auto is geen huis of pand.
Het gaat mij om panden die langdurig leegstaan omdat de Harry Mensen van Nederland daar een slaatje uit slaan.
Daar moet dus wat aan gedaan worden. Maar ondertussen behoor je wel met je fikken van andermans eigendommen af te blijven.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:18 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja inderdaad, lekker leeg laten staan die panden. Wat een ultieme vorm van vrijheid![]()
quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:12 schreef Originele_Naam het volgende:
ik word er zo ziek van de laatste tijd, vrijheden die zwaar bevochten zijn en vaak in de rest van europa niet worden getolereerd worden van de ene op de andere dag afgeschaft. Vaak met flauwekul argumentatie![]()
Maarja heel de maatschappij wordt rechtser, is niet veel aan te doen, maar tis wel een zorgelijke zaak
De vergelijking slaat nergens op. Het gaat om het principe van leegstand. Niet of het ene kind wel playmobil heeft en het andere niet.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:24 schreef Monolith het volgende:
[..]
Net zoals er mensen zijn die behoefte hebben aan woonruimte, zijn er ook mensen die behoefte hebben aan vervoer maar zich geen auto kunnen veroorloven. Wat is volgens jou het fundamentele onderscheid tussen beide zaken op basis waarvan kraken gerechtvaardigd is, maar het 'lenen' van een auto of fiets die niet gebruikt wordt niet?
Weet jij waar je over praat, voordat je een discussie aangaat zou ik me wat meer inlezen in bepaalde thema's. Het zijn voor 99% buitenlandse krakers die zulke dingen doen, zij zijn gewend om er met harde hand uitgewerkt te worden in hun eigen land en dan komen ze hierheen en denken ze dat het er hier ook zo aan toe gaat.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Valt onder dit stukje ook de vrijheid om te proberen politieagenten te doden door vallen?
Vind ik niet. Als huisjesmelkers zo asociaal zijn om huizen of panden jarenlang leeg te laten staan dan is kraken gewoon hun eigen schuld.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:26 schreef popolon het volgende:
[..]
Daar moet dus wat aan gedaan worden. Maar ondertussen behoor je wel met je fikken van andermans eigendommen af te blijven.
Vervoer is een net zo'n grote behoefte als woonruimte. Beide basisbehoeften.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:26 schreef SCH het volgende:
[..]
De vergelijking slaat nergens op. Het gaat om het principe van leegstand. Niet of het ene kind wel playmobil heeft en het andere niet.
Als je bedenkt dat krakers aan andermans eigendom zitten een vaak compleet uitwonen zou je het ook eens van de andere kant kunnen bekijken.quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:36 schreef SCH het volgende:
In plaats van iets aan problemen te doen, aan oorzaken, is het verbod de nieuwe mode
[..]
Ik denk dat een dak boven je hoofd veel belangrijker is, en bovendien vervoer kan je ook doen met de benenwagenquote:Op vrijdag 2 november 2007 12:28 schreef kriele het volgende:
[..]
Vervoer is een net zo'n grote behoefte als woonruimte. Beide basisbehoeften.
Misschien wel een idee, om auto's die jarenlang neit gebruikt worden, te krakenquote:Op vrijdag 2 november 2007 12:28 schreef kriele het volgende:
[..]
Vervoer is een net zo'n grote behoefte als woonruimte. Beide basisbehoeften.
quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:30 schreef SCH het volgende:
[..]
Misschien wel een idee, om auto's die jarenlang neit gebruikt worden, te kraken![]()
Eigendommen van andere afpakken zonder toestemming is diefstal, geen vrijheid.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:21 schreef Originele_Naam het volgende:
Welke vrijheid. Die van de rechtse lui, die zo asociaal zijn om 30 woningen te hebben en ze allemaal leeg te laten staan, zodat zij er flink voor kunnen cashen. Vrijheid van geld is geen echte vrijheid. Vrijheid van kraken is een vrijheid die je moet koesteren. In plaats van de 30 woningen leeg te laten staan en te laten verpauperen had je er ook mensen in kunnen laten wonen, maarja dat doen de eigenaars niet en daarom vind ik het recht om te mogen kraken van wezenlijk belang in een maatschappij waar een woningtekort is.
Nee, de politiek/gemeente faalt. Dat wil niet zeggen dat je dan het recht in eigen hand neemt. Zo was het toch bij jou SCH?quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:28 schreef SCH het volgende:
[..]
Vind ik niet. Als huisjesmelkers zo asociaal zijn om huizen of panden jarenlang leeg te laten staan dan is kraken gewoon hun eigen schuld.
Grappig dat jullie allemaal focussen op dat eigendomsrecht maar niet op de verantwoordelijkheid die daarmee samenhangt. Natuurlijk mag je niet zomaar aan andermans spullen zitten. Maar hier gaat het ook niet om zomaar. Hier gaat het om panden die jarenlang leeg staan.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:29 schreef 205_Lacoste het volgende:
[..]
Als je bedenkt dat krakers aan andermans eigendom zitten een vaak compleet uitwonen zou je het ook eens van de andere kant kunnen bekijken.
Het is niet zozeer het verbieden van kraken alswel de wet die kraken toestaat te schrappen. Daarmee komt kraken zoals het hoort gewoon weer gelijk te staan aan inbraak. En terecht.
Vind ik niet. Asociaal gedrag hoeft geen asociaal gedrag uit te lokken. Wel zou het probleem dat er klaarblijkelijk is op een andere manier moeten worden opgelost.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:28 schreef SCH het volgende:
[..]
Vind ik niet. Als huisjesmelkers zo asociaal zijn om huizen of panden jarenlang leeg te laten staan dan is kraken gewoon hun eigen schuld.
Volgens mij hadden we het over vervoer, toch een vrij essentiele behoefte voor veel mensen. Maar wat is nou eigenlijk het probleem? Leegstaande panden zijn lelijk ofzo?quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:26 schreef SCH het volgende:
[..]
De vergelijking slaat nergens op. Het gaat om het principe van leegstand. Niet of het ene kind wel playmobil heeft en het andere niet.
Het gaat dus wel om het eigendomsrecht. En als panden jarenlang leeg staan, moet de politiek daar iets aan doen, niet een zooi mensen die het recht in eigen handen nemen!quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:31 schreef SCH het volgende:
[..]
Grappig dat jullie allemaal focussen op dat eigendomsrecht maar niet op de verantwoordelijkheid die daarmee samenhangt. Natuurlijk mag je niet zomaar aan andermans spullen zitten. Maar hier gaat het ook niet om zomaar. Hier gaat het om panden die jarenlang leeg staan.
Wat vinden de voorstanders van dit verbod van die leegstand dan?
In een doos denk ik dan.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:35 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Overigens, als kraken wordt verboden, dan komen ook alle anti-kraak-bewoners op straat te staan, er is immers geen noodzaak meer voor het anti-kraak bewonen van leegstaande panden.
Waar kunnen al die krakers en anti-krakers terecht straks?
Het is een recht, dus ik zie het probleem nietquote:Op vrijdag 2 november 2007 12:31 schreef popolon het volgende:
[..]
Nee, de politiek/gemeente faalt. Dat wil niet zeggen dat je dan het recht in eigen hand neemt. Zo was het toch bij jou SCH?
Ja hoera, laten we weerzin als argument gaan gebruiken.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:32 schreef Monidique het volgende:
En dan het verwijt van incidentenpolitiek. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat het nu weer opgerakeld wordt door dat stelletje schorriemorrie in Mokum, maar het is niet alsof het zomaar uit de lucht komt vallen. Er is al geruime tijd, decennia zelfs, een weerzin tegen kraken en al heel lang willen mensen het verbieden. Overigens, kraken verbieden is, zoals gezegd, een eufemisme voor 'mensen het exclusieve recht geven op hun eigendom' -wat in Nederland niet volledig zo geregeld is, maar wat dan ook weer geen excuus is het niet te vergroten-.
Precies. Helaas hoor ik daar de VVD en de PVV niet over.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:31 schreef Grulez het volgende:
[..]
Vind ik niet. Asociaal gedrag hoeft geen asociaal gedrag uit te lokken. Wel zou het probleem dat er klaarblijkelijk is op een andere manier moeten worden opgelost.
Het is een recht om andermans eigendommen te gebruiken zonder toestemming? Vreemd recht dan.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is een recht, dus ik zie het probleem niet
Laten we het inderdaad absoluut niet op emotionele, irrationale argumenten gooien in een discussie, dat zou niet helpen.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:36 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja hoera, laten we weerzin als argument gaan gebruiken.![]()
Gast denk je dat een politicus die pak em beet een ton per jaar verdient zich zorgen gaat maken om een kraakverbod. Bovendien gaat die politicus never nooit in zijn eigen vingers snijden. Hij verbiedt bijvoorbeeld leegstand, daarmee naait hij heel veel vastgoedhandelaren. Denk je dan serieus dat hij dan na zijn ambtstermijn een baantje kan vinden in de private sector. Die vastgoedeigenaren zullen er zeker voor zorgen dat hij heel moeilijk een baantje kan vindenquote:Op vrijdag 2 november 2007 12:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het gaat dus wel om het eigendomsrecht. En als panden jarenlang leeg staan, moet de politiek daar iets aan doen, niet een zooi mensen die het recht in eigen handen nemen!
Ben je het niet eens met lege panden? Dan ga je politiek actie ondernemen!
Het zou eens mooi zijn, ben ik het niet eens met files, ga ik de vluchtstrook pakken![]()
Ik kan er ook niks aan doen. Maar kraken mag. Anders hoeft het niet verboden te wordenquote:Op vrijdag 2 november 2007 12:37 schreef popolon het volgende:
[..]
Het is een recht om andermans eigendommen te gebruiken zonder toestemming? Vreemd recht dan.
Ik vind het nogal krom van je. Je blijft gewoon met je poten van andermans spullen af.
Nou ja 'recht', het is niet verboden als een pand meer dan een jaar leegstaat en de eigenaar geen concrete plannen heeft om er iets mee te doen tenminste.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:37 schreef popolon het volgende:
[..]
Het is een recht om andermans eigendommen te gebruiken zonder toestemming? Vreemd recht dan.
Ik vind het nogal krom van je. Je blijft gewoon met je poten van andermans spullen af.
Rechts denken pur sang en een beetje kort door de bocht vind je zelf niet. Ik wil wel eens weten wat jij dan zou doen als je geen woning kon vinden. Gewoon op straat slapen?quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:37 schreef popolon het volgende:
[..]
Nu.nlquote:'Krakers terroriseren Amsterdams gezin'
Uitgegeven: 2 november 2007 12:29
AMSTERDAM - Een groep van ongeveer vijf krakers terroriseert al sinds de zomer een Amsterdams gezin in hun huis aan de Korte Leidsedwarsstraat.
De krakers hebben dingen vernield en bedreigen de gezinsleden, zegt raadslid Bas van 't Wout van de Amsterdamse VVD vrijdag. "Het is nu zelfs zo erg dat de krakers een gat in het plafond hebben geslagen om daar doorheen in de woonruimte van het gezin te plassen."
Het is al langer bekend dat de krakers met het Amsterdamse gezin in de clinch liggen. De VVD bracht de zaak al eerder onder de aandacht van de media.
IJzeren staaf
De krakers hebben op 22 juli de bovenverdieping van het 17e eeuwse pand bezet. Van 't Wout: "Terwijl de krakers de voordeur van de familie barricadeerden, vernielden zij met een grote ijzeren staaf de voordeur van het bovenste gedeelte van het huis en verschaften zich zo toegang."
Opknappen
Die ruimte stond al een tijdje leeg na het overlijden van de huurster. De familie was bezig met het opknappen van die etage, zegt Van 't Wout.
Het gezin heeft een rechtszaak tegen de krakers aangespannen, maar die wisten de zaak te vertragen. Om die reden is het pand ook niet meegenomen met de ontruimingen door de politie afgelopen week.
Living hell
"Sinds de zomer leeft de familie, met twee kleine kinderen, in een living hell", aldus het raadslid. "Zo slaan de krakers stelselmatig met een hamer op de vloer en wordt gedreigd met brandstichting."
Het gezin kan geen contact met de krakers krijgen. "Als ze een brief sturen, kregen ze die terug met het opschrift: loop naar de hel." Van 't Wout roept burgemeester Job Cohen op snel actie te ondernemen tegen de krakers.
(c) ANP
Nare lui. Meteen er uit halen.quote:
Alsof kraken met woningnood te maken heeft...quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:41 schreef Originele_Naam het volgende:
[..]
Rechts denken pur sang en een beetje kort door de bocht vind je zelf niet. Ik wil wel eens weten wat jij dan zou doen als je geen woning kon vinden. Gewoon op straat slapen?
gast hoe wil je dat controleren? zoveel mankracht en geld heeft de overheid daarvoor niet over, omdat het hen geen geld in het laatje brengt. Je kan voor dat geld veel beter parkeerwachters aanstellenquote:Op vrijdag 2 november 2007 12:41 schreef SCH het volgende:
Het moet gewoon verboden worden een pand langer dan een jaar leeg te laten staan, of er moet een goed verhaal zijn, dan is het probleem opgelost.
Nee, natuurlijk niet. Het is een krankzinnige onverantwoordelijke daad (als het allemaal echt waar is).quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Valt onder dit stukje ook de vrijheid om te proberen politieagenten te doden door vallen?
Ja, dat heeft het niet. Woningnood is multi-interpretabel.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:42 schreef Monidique het volgende:
[..]
Alsof kraken met woningnood te maken heeft...
Wat de buurt ervan vindt doet er natuurlijk niet toe. Het is hun eigendom niet dat gekraakt wordt.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:42 schreef SCH het volgende:
[..]
Nare lui. Meteen er uit halen.
Maar er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden waar de buurt juist blij is met de krakers.
Oh nou denk ik weer rechts. Het is elke dag wat anders.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:41 schreef Originele_Naam het volgende:
[..]
Rechts denken pur sang en een beetje kort door de bocht vind je zelf niet. Ik wil wel eens weten wat jij dan zou doen als je geen woning kon vinden. Gewoon op straat slapen?
Nee, maar het is wel hun straat, hun uitzicht, hun leefomgeving. Hier ga je nou precies nat. Eigenaren hebben ook daar een verantwoordelijkheid voor.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:44 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Wat de buurt ervan vindt doet er natuurlijk niet toe. Het is hun eigendom niet dat gekraakt wordt.
Dat is hun zaak, hun geld.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:46 schreef SCH het volgende:
Wat vind je dan van eigenaren die een pand rustig 4 jaar leeg laten staan?
Door een wetsregel te schrappen hoef je geen verbod in te stellen hoor. Het is namelijk automatisch verboden op het moment dat er niet nadrukkelijk toestemming voor in de wet is te vinden. Zie mijn eerdere comment.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:40 schreef SCH het volgende:
Ik kan er ook niks aan doen. Maar kraken mag. Anders hoeft het niet verboden te worden
quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:44 schreef popolon het volgende:
[..]
Oh nou denk ik weer rechts. Het is elke dag wat anders.Naar een opvangcentrum misschien? Die zijn er in Nederland.
De politiek faalt en daar hoor ik dan maar weinig over. Daar zit het probleem. Dit is een doekje tegen het bloeden.
Deze mentaliteit helpt ons land dus naar de kloten. Deze manier van egoistisch en asociaal denken en doen alsof je geen zak met anderen te maken hebt. Gelukkig hebben heel veel mensen wel iets met hun buurt.quote:
Maar wel een slechte zaak.quote:
Waarom gebeurt dat laatste dan niet?quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:47 schreef 205_Lacoste het volgende:
[..]
Door een wetsregel te schrappen hoef je geen verbod in te stellen hoor. Het is namelijk automatisch verboden op het moment dat er niet nadrukkelijk toestemming voor in de wet is te vinden. Zie mijn eerdere comment.
Tevens vind je dat iedereen de vrijheid moet hebben om andermans spullen te bezetten. Wat is er gebeurd met de vrijheid van de eigenaar van het pand? Waarom mag deze niet genieten van de vrijheid om het pand leeg te laten staan?
Dat het mij niet goed lijkt om panden meerdere decennia leeg te laten staan staat hier buiten. Het bij wet toestaan van kraken zie ik ook niet als de oplossing van een dergelijk probleem. Daar zullen andere maatregelen voor moeten komen waarbij het eigendomsrecht wél gerespecteerd wordt. Het voorkomen dat woningen in erbarmelijke staat achterblijven bijvoorbeeld.
quote:
Integriteit??? Een pand jarenlang laten leegstaan vind je integer?quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:50 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar dat betekent niet dat je zomaar de vrijheid en integriteit van anonieme burgers mag schenden. Maar dat vind jij ook.
quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:48 schreef SCH het volgende:
[..]
Deze mentaliteit helpt ons land dus naar de kloten. Deze manier van egoistisch en asociaal denken en doen alsof je geen zak met anderen te maken hebt. Gelukkig hebben heel veel mensen wel iets met hun buurt.
quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:50 schreef SCH het volgende:
[..]
Integriteit??? Een pand jarenlang laten leegstaan vind je integer?
quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:36 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja hoera, laten we weerzin als argument gaan gebruiken.![]()
Is ook niet zo raar als je zoals jij puur theoretisch reageert en weigert om naar de praktijk te kijken. Boekentafelwijshedenquote:Op vrijdag 2 november 2007 12:51 schreef Monidique het volgende:
Maar ik zie dat het gewoon echt geen nut heeft op SCH te reageren, whatever...
Jij bent selectief. Je weigert in te gaan op de leegstand en belicht slechts 1 kant van het probleem.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:51 schreef Monidique het volgende:
[..]
[..]
[..]
Je bent nogal selectief, hè, in wat goede argumenten zijn en wat foute?
Daar durf ik geen antwoord op te geven. Ik begrijp alleen niet dat je zoiets als argument aanvoert om kraken toe te staan. In veel gevallen wordt er door krakers ook niets aan onderhoud van het pand gedaan waardoor het enige verschil is dat er mensen in het pand aanwezig is waardoor het niets oplost. Ten tweede blijft dit conflicteren met het eigendomsrecht en vrijheid van de eigenaar.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:49 schreef SCH het volgende:
Waarom gebeurt dat laatste dan niet?
We investeren enorm in wijken en buurten en leefbaarheid en tegelijkertijd zou je dan niet optreden tegen leegstand, dat botst enorm.
Mensen die echt een woning nodig hebben, die zie je nooit in een kraakpand. Dus dat gaat niet op.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:58 schreef Seneca het volgende:
Ik ben op zich tegen kraken, maar in mijn ogen is het een symptoom dat wordt veroorzaakt door het gebrek aan betaalbare woonruimte in dit land. Iets wat op zijn beurt ook weer veroorzaakt wordt door overheidsbeleid. Ik vind het nogal hypocriet dat dat overheid enerzijds wel kraken wil verbieden (symptoombestrijding), maar anderzijds niets wil doen aan de oorzaak.
Huh??? Hoe kom je daar nou toch weer bij?quote:Op vrijdag 2 november 2007 13:00 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Mensen die echt een woning nodig hebben, die zie je nooit in een kraakpand. Dus dat gaat niet op.
Ik neig hier ook naar; het is evengoed een oplossing voor langdurige leegstand - wanneer de eigenaar op geen enkele manier er blijk van geeft plannen met het pand te hebben, kan het verbeurd verklaard worden - maar zorgt ervoor dat er geen taferelen ontstaan zoals we de afgelopen jaren al vaak hebben gezien. Krakers hoeven niet van kwade wil te zijn, maar dit kan evengoed wel het geval zijn, en aangezien een legale inbedding ontbreekt is het ook lastig te controleren.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:38 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Kraken moet niet toegestaan zijn. Waarom zou je in andermans bezit mogen verblijven zonder zijn toestemming? Als de politiek wil garanderen dat panden een gebruik krijgen moeten ze het eigendomsrecht op het pand maar laten verbeuren, net zoals wel eens gebeurt met bv. fietsen die langdurig onbeheerd & ongebruikt ergens staan.
Omdat dat zo is. Je ziet nooit normale mensen in een kraakpand. Het zijn altijd van die vago's.quote:Op vrijdag 2 november 2007 13:07 schreef N.icka het volgende:
[..]
Huh??? Hoe kom je daar nou toch weer bij?
Volgens mij bedoel je werkschuw tuig, toch!?quote:Op vrijdag 2 november 2007 13:08 schreef JohnDope het volgende:
Omdat dat zo is. Je ziet nooit normale mensen in een kraakpand. Het zijn altijd van die vago's.
Optreden tegen leegstand kan ook op andere manieren dan het legaliseren (legaal houden) van kraken, wat een hoop nare neveneffecten met zich mee brengt.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:49 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom gebeurt dat laatste dan niet?
We investeren enorm in wijken en buurten en leefbaarheid en tegelijkertijd zou je dan niet optreden tegen leegstand, dat botst enorm.
quote:Op vrijdag 2 november 2007 13:14 schreef Reya het volgende:
[..]
Optreden tegen leegstand kan ook op andere manieren dan het legaliseren (legaal houden) van kraken, wat een hoop nare neveneffecten met zich mee brengt.
Eens!quote:Op vrijdag 2 november 2007 13:05 schreef Scorpie het volgende:
Al zou ik een pand 10 jaar leeg laten staan, het is MIJN eigendom en daar blijf je gewoon van AF.
Precies, laat dat langharig werkschuw tuig maar eens zelf een baan zoeken waardoor ze een eigen huis kunnen betalen.quote:Op vrijdag 2 november 2007 13:05 schreef Scorpie het volgende:
Al zou ik een pand 10 jaar leeg laten staan, het is MIJN eigendom en daar blijf je gewoon van AF.
Tegenwaardig is kaal de modequote:Op vrijdag 2 november 2007 13:24 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Precies, laat dat langharig werkschuw tuig maar eens zelf een baan zoeken waardoor ze een eigen huis kunnen betalen.
Dan zijn leegstaande panden dus ook in de mode. Die zijn meestal ook vrij kaal ingericht.quote:
Kale koppen, niet te stoppenquote:
Als ik moet kiezen tussen verpauperde leegstaande panden of verpauperde panden met oostblokkrakers erin, dan ga ik toch echt voor het eerste, geeft je een stuk minder overlast.quote:
Ubica staat behoorlijk vol hoor.quote:Op vrijdag 2 november 2007 13:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dan zijn leegstaande panden dus ook in de mode. Die zijn meestal ook vrij kaal ingericht.
Ik vind het inbreuk maken op het eigendomsrecht toch een hogere mate van inbreuk op de vrijheid dan een verbod op kraken.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:56 schreef SCH het volgende:
Het eigendomsrecht is ook belangrijk. Daar mag dan ook niet zomaar inbreuk op gemaakt worden.quote:Op vrijdag 2 november 2007 13:47 schreef VoreG het volgende:
[..]
Ik vind het inbreuk maken op het eigendomsrecht toch een hogere mate van inbreuk op de vrijheid dan een verbod op kraken.
Alle verzekeringen op een pand verdwijnen als het gekraakt is. Dus al die krakers de boel verbouwen / in brand steken dan ben je dus alles kwijt.quote:Op vrijdag 2 november 2007 13:49 schreef SCH het volgende:
[..]
Het eigendomsrecht is ook belangrijk. Daar mag dan ook niet zomaar inbreuk op gemaakt worden.
We moeten dat tuig vooral beschermen... NOT !!!quote:Een groep van ongeveer vijf Oost-Europese krakers terroriseert al sinds de zomer het Amsterdamse gezin Gregory in hun huis aan de Korte Leidsedwarsstraat. De krakers hebben dingen vernield en bedreigen de gezinsleden, zegt raadslid Bas van 't Wout van de Amsterdamse VVD vrijdag. „Het is nu zelfs zo erg dat de krakers een gat in het plafond hebben geslagen om daardoorheen in de woonruimte van het gezin te plassen.
Des te meer reden om iets zinnigs met een pand te doen en het niet lang leeg te laten staan.quote:Op vrijdag 2 november 2007 14:11 schreef HarryP het volgende:
[..]
Alle verzekeringen op een pand verdwijnen als het gekraakt is. Dus al die krakers de boel verbouwen / in brand steken dan ben je dus alles kwijt.
Die krakers in het artikel hebben een woning gekraakt waar de eigenaren in aan het opknappen waren.quote:Op vrijdag 2 november 2007 14:13 schreef SCH het volgende:
[..]
Des te meer reden om iets zinnigs met een pand te doen en het niet lang leeg te laten staan.![]()
hu? Ik hoor een varken zingen !quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:45 schreef Monidique het volgende:
Goed plan. Ik zie ook niet in wat dit te maken heeft met een gebrek aan vrijheid. Integendeel, deze wet zorgt voor méér vrijheid.
SCH vs Monidique ?quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:00 schreef SCH het volgende:
[..]
Inderdaad, jouw reactie was weer van een verbijsterende leegte. Lees hem nog eens: ik ga hem inlijsten. Geweldig![]()
Waarom in Godsnaam ?quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:41 schreef SCH het volgende:
Het moet gewoon verboden worden een pand langer dan een jaar leeg te laten staan, of er moet een goed verhaal zijn, dan is het probleem opgelost.
Dacht het wel. Het pand staat ook nog eens in een buurt, een straat, een wijk. Je bent niet alleen op de wereldquote:Op vrijdag 2 november 2007 14:25 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Waarom in Godsnaam ?
Ook al laat ik het 5 jaar leegstaa.
Mijn Pand.
Mijn verhaal.
Gaat niemand wat aan !
Maar het is wel zijn eigendom, pech voor de buurt.quote:Op vrijdag 2 november 2007 14:27 schreef SCH het volgende:
[..]
Dacht het wel. Het pand staat ook nog eens in een buurt, een straat, een wijk. Je bent niet alleen op de wereld
Wat een simpele reactie zeg. Het gaat toch ook om veiligheid in een buurt? En om leefbaarheid en andere zaken. Zijn die niet belangrijk?quote:Op vrijdag 2 november 2007 14:28 schreef sjimz het volgende:
[..]
Maar het is wel zijn eigendom, pech voor de buurt.
Natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 2 november 2007 14:27 schreef SCH het volgende:
[..]
Dacht het wel. Het pand staat ook nog eens in een buurt, een straat, een wijk. Je bent niet alleen op de wereld
Zeker wel, maar waarom is de veiligheid weg bij zo'n pand?quote:Op vrijdag 2 november 2007 14:29 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat een simpele reactie zeg. Het gaat toch ook om veiligheid in een buurt? En om leefbaarheid en andere zaken. Zijn die niet belangrijk?
Jawel, maar ik kan niet zeggen dat het centrum van Amsterdam er veiliger op is geworden met de krakersquote:Op vrijdag 2 november 2007 14:29 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat een simpele reactie zeg. Het gaat toch ook om veiligheid in een buurt? En om leefbaarheid en andere zaken. Zijn die niet belangrijk?
Dan nog, boeiend. Zolang het van MIJ is blijft een ANDER er van AF. Zo simpel is het.quote:Op vrijdag 2 november 2007 14:27 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik kan aan de buitenkant niet (altijd) zien of een pand gekraakt is. Een huis waar licht brand en activiteit is, geeft mij een veiliger gevoel dan een lege wijk.quote:Op vrijdag 2 november 2007 14:32 schreef Scorpie het volgende:
Veiligheid voor de buurt? Wat dacht je van overlast voor de buurt? Lege panden maken geen lawaai...
In mijn straat stonden jarenlang een paar grote panden leeg. Daar werd vaak ingebroken, het was er donker, het werd door de buurt als unheimisch ervaren en de buurt was niet ongelukkig toen er krakers introkken.quote:Op vrijdag 2 november 2007 14:31 schreef VoreG het volgende:
[..]
Zeker wel, maar waarom is de veiligheid weg bij zo'n pand?
In ons geval was een leeg pand erger. En graffiti vind ik een gruwel maar ik zie de link met krakers niet helemaal.quote:Op vrijdag 2 november 2007 14:30 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Natuurlijk niet.
Maar het is toch juist zo dat juist Links Nederland er ook geen probleem mee heeft wanneer Kraakpanden vol staan met grafitie, er een grote bende wordt gemaakt en er volledig aan de Huisvesting en wet op bedrijven voorbij wordt geleefd. Wat is erger voor een buurt En kraakpand op en leeg pand ?
Jij zou ook voor voorschiften, op straffe van boete's, voor het interieur van huizen, kleur behang, type bank, felheid verlichting, etc. zijn?quote:Op vrijdag 2 november 2007 14:27 schreef SCH het volgende:
Ik ben niet voor kraken maar moet toch wel even zeggen dat je een beetje dom doet.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nuquote:Op vrijdag 2 november 2007 15:18 schreef Xith het volgende:
[..]
Ik ben niet voor kraken maar moet toch wel even zeggen dat je een beetje dom doet.
Kraken =! politieagenten doden
nu:
kraken=legaal
politie doden =! legaal
duidelijk?
Dat komt er zeker wel door heen, want ik hoorde ook net op de radio de mening van Burgers en iedereen heeft het na die moordaanslagen van die krakers op de politie, helemaal gehad met dat ongewassen volk.quote:Op vrijdag 2 november 2007 16:19 schreef cultheld het volgende:
Hopelijk komt het verbod daadwerkelijk door de Kamer heen.
Wat de burgers ervan vinden is niet relevant in de procedure in de kamer. Het hangt van de ChristenUnie af. Zonder CU was er tot nu toe geen meerderheid. Met de CU wel en de CU lijkt overstag.quote:Op vrijdag 2 november 2007 16:40 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dat komt er zeker wel door heen, want ik hoorde ook net op de radio de mening van Burgers en iedereen heeft het na die moordaanslagen van die krakers op de politie, helemaal gehad met dat ongewassen volk.
Met die boobytraps hebben die (voornamelijk buitenlandse) krakers het laatste beetje credits dat ze nog hadden, echt verspild.
heerlijk simpel denkenquote:Op vrijdag 2 november 2007 15:18 schreef Xith het volgende:
[..]
Ik ben niet voor kraken maar moet toch wel even zeggen dat je een beetje dom doet.
Kraken =! politieagenten doden
nu:
kraken=legaal
politie doden =! legaal
duidelijk?
Dit is politiek 2.0. De media kan de burger namelijk zo opstoken, dat de politiek uiteindelijk wel moet luisteren.quote:Op vrijdag 2 november 2007 16:44 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat de burgers ervan vinden is niet relevant in de procedure in de kamer. Het hangt van de ChristenUnie af. Zonder CU was er tot nu toe geen meerderheid. Met de CU wel en de CU lijkt overstag.
quote:Op vrijdag 2 november 2007 14:21 schreef CANARIS het volgende:
[..]
hu? Ik hoor een varken zingen !
Wat zeg jij nou ?
"Wunder gibt es immer wieder" ( vals gezongen )
Ik weet dat het moeilijk is, maar heus, de wereld is niet zwart-wit. Maar goed, dat kun jij niet begrijpen.quote:Op vrijdag 2 november 2007 14:24 schreef CANARIS het volgende:
[..]
SCH vs Monidique ?
Kain en Abel verhaal?
quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:36 schreef SCH het volgende:
[..]
Kraken is niet iets stuk maken.quote:Op vrijdag 2 november 2007 16:55 schreef desiredbard het volgende:
[..]
![]()
Geweldig aso's die andermans bezit innemen moeten aangepakt worden ...of je ze nu dieven of krakers noemt...criminelen zijn het sutk voor stuk.
maak dat de eigenaren van die panden maar wijs, dat gaat er echt niet in bij ze, want de feiten zijn anders.quote:Op vrijdag 2 november 2007 16:59 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Kraken is niet iets stuk maken.
[bla]
dan moeten diegene bestraft worden en de eigenaar heeft zelf een jaar de tijd om voorzorgsmaatregelen te nemen. Als er een pand van je legaal gekraakt wordt dan ben je gewoon dom!quote:Op vrijdag 2 november 2007 17:03 schreef JohnDope het volgende:
[..]
maak dat de eigenaren van die panden maar wijs, dat gaat er echt niet in bij ze, want de feiten zijn anders.
Als je fiets gestolen wordt ben je ook dom!quote:Op vrijdag 2 november 2007 17:07 schreef rubbereend het volgende:
[..]
dan moeten diegene bestraft worden en de eigenaar heeft zelf een jaar de tijd om voorzorgsmaatregelen te nemen. Als er een pand van je legaal gekraakt wordt dan ben je gewoon dom!
Er is geen tekort aan fietsen, maar er is wél een tekort aan woonruimte. In dit geval weegt het laatste zwaarder dan het eigendomsrecht.quote:Op vrijdag 2 november 2007 17:08 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als je fiets gestolen wordt ben je ook dom!![]()
Dus?
Zoals ik al zei, zie je in de kraakpanden nooit de mensen die een woning nodig hebben, maar enkel en alleen (buitenlandse) vago's.quote:Op vrijdag 2 november 2007 17:18 schreef retteketet het volgende:
[..]
Er is geen tekort aan fietsen, maar er is wél een tekort aan woonruimte. In dit geval weegt het laatste zwaarder dan het eigendomsrecht.
Er wel eens een van binnen gezienquote:Op vrijdag 2 november 2007 16:59 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Kraken is niet iets stuk maken.
Wat was betekenis 1??quote:kra·ken2 (ov.ww.)
2 (een gebouw) binnendringen en in gebruik nemen als woning
Daarom die wet dus aanpassenquote:en volgens de wet mag dat. Vervolgens de boel slopen mag niet volgens de wet en daar moet dan tegen op worden getreden.
Het zonder toestemming in gebruik nemen van andermans auto heet dan ook diefstal.quote:Je gaat auto's toch ook niet verbieden omdat een aantal mensen het crimineel gebruiken
quote:AMSTERDAM - Krakers hebben in een dinsdag ontruimd kraakpand in Amsterdam een val voor de politie opgezet. Zij hadden in het gebouw aan de Kerkstraat een constructie gebouwd. Als agenten een balk daarvan zouden weghalen, zou een deel van het dak op hen vallen.
Een woordvoerder van de politie heeft dit bevestigd. Agenten merkten de val op tijd op, waardoor niemand gewond raakte.
De Amsterdamse politie stuitte bij de ontruiming van een kraakpand in maart al op een boobytrap. Bij een deur hingen een jerrycan met brandbare vloeistof en een met een ontstekingsversnellend middel. De combinatie had kunnen ontploffen als er tijdens het wegzagen van barricades vonken waren vrijgekomen. Burgemeester Job Cohen sprak hierover destijds zijn verontwaardiging uit.
Vorig jaar bekogelden krakers in de hoofdstad de ME met stalen pijpen met scherpe punten, die dwars door de schilden van de agenten heengingen. De politie concludeert naar aanleiding van deze incidenten dat een kleine groep activisten aan het verharden is.
De ME ontruimde dinsdag zes kraakpanden in Amsterdam. Een dag later bleken er toch nog krakers te zitten in een van de gebouwen, waardoor de politie opnieuw moest uitrukken naar dit onderkomen aan het Damrak. In totaal werden op beide dagen veertien personen aangehouden.
Misschien begreep je niet echt wat =! betekent; "is niet".quote:Op vrijdag 2 november 2007 16:45 schreef rubbereend het volgende:
[..]
heerlijk simpel denken
dat er bij dat kraken dingen gebeuren die niet mogen is wat anders! Bestraf dat dan. Het pure kraken opzich is gewoon geen slechte zaak in mijn ogen. Er wordt al tientallen jaren niks gedaan aan de oorzaak! Laat daar iets aan gebeuren. Als de noodzaak van kraken verdwijnt dan mag het wat mij betreft strafbaar gesteld worden.
En als iemand bang is dat er krakers in zn pand komen nadat het 1 jaar leegstaat dan zet je er gewoon anto krakers in en is er niks aan de hand. De oplossing is zo makkelijk.
Inderdaad. Ik begrijp überhaupt niet waar de drang vandaan komt bij veel burgers om andermans legale eigendom maatschappelijk te beoordelen.quote:Op vrijdag 2 november 2007 16:55 schreef desiredbard het volgende:
[..]
![]()
Geweldig aso's die andermans bezit innemen moeten aangepakt worden ...of je ze nu dieven of krakers noemt...criminelen zijn het sutk voor stuk.
Krakers zorgen er al dan niet uit ideologische overwegingen voor dat mensen de panden die in hun bezit zijn niet belachelijk lang laten leegstaan, en dát is wat telt. Woningen zijn er immers niet om mee te speculeren, die zijn er in de eerste plaats om in te wonen.quote:Op vrijdag 2 november 2007 17:19 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, zie je in de kraakpanden nooit de mensen die een woning nodig hebben, maar enkel en alleen (buitenlandse) vago's.
Volgens mij gaat het voornamelijk om kantoren die leegstaan omdat de gemeente Amsterdam op alle mogelijke manieren probeert te voorkomen dat de kantoren omgebouwd worden tot woningen. Als zo'n kantoor dan een jaar leegstaat bellen de ambtenaren naar hun krakersvriendjes zodat het pand gekraakt wordt. Kern van het probleem is dus het RO-beleid, voor de zoveelste keer trouwens.quote:Op vrijdag 2 november 2007 18:33 schreef retteketet het volgende:
[..]
Krakers zorgen er al dan niet uit ideologische overwegingen voor dat mensen de panden die in hun bezit zijn niet belachelijk lang laten leegstaan, en dát is wat telt. Woningen zijn er immers niet om mee te speculeren, die zijn er in de eerste plaats om in te wonen.
Bronquote:Krakersbende terroriseert Amsterdams gezin
Krakers in Amsterdam terroriseren al sinds de zomer een gezin, meldt de hoofdstedelijke afdeling van de VVD. Een bende van vijf vandalen vernielt eigendommen en bedreigt de gezinsleden. Ze zouden zelfs door een gat in het plafond in de woonruimte van het gezin urineren.
De krakers bezetten op 22 juli de bovenverdieping van hun zeventiende eeuwse pand aan de Korte Leidsedwarsstraat. De ruimte stond een tijdje leeg na het overlijden van de huurster.
IJzeren staaf
‘De krakers vernielden met een grote ijzeren staaf de voordeur van het bovenste gedeelte en verschaften zich zo toegang,’ zegt VVD-gemeenteraadslid Bas van ’t Wout.
Volgens Van ’t Wout leeft de familie (echtpaar plus twee kinderen) sinds deze zomer in een hel.
Brandstichting
Zo slaan de krakers stelselmatig met een hamer op de vloer en wordt gedreigd met brandstichting. Het gezin kan geen contact met de krakers krijgen. ‘Als ze een brief sturen, kregen ze die terug met het opschrift: loop naar de hel,’ zegt Van ’t Wout.
‘Ze hebben zelfs een gat in het plafond gemaakt, waar ze door heen plassen.’
Rechtszaak
Het gezin heeft een rechtszaak tegen de krakers aangespannen, maar die wisten de zaak te vertragen. Om die reden is het pand ook niet meegenomen met de ontruimingen door de politie afgelopen week.
Van 't Wout roept burgemeester Job Cohen op om snel actie te ondernemen tegen de krakers.
Vandaag werd bekend dat een meerderheid in de Tweede Kamer voor een krakersverbod is. Het CDA gaat hiertoe een initiatiefwet indienen, onder meer naar aanleiding van de ontruimingsacties van deze week.
Hierbij probeerden krakers met een levensgevaarlijke constructie politieagenten in de val te lokken.
Keihard neerslaanquote:Op vrijdag 2 november 2007 19:25 schreef Martijn_77 het volgende:
en terecht zeker als je dit leest:
[..]
Bron
Heel hard aanpakken![]()
Bronquote:Gaan we nu eindelijk die krakers aanpakken?
Er moest eerst bijna een ongeluk gebeuren – een muurtje was op scherp gesteld en had, hoe ludiek, bovenop wat Amsterdamse agenten moeten vallen – maar het lijkt er nu toch eindelijk van te komen: de Kamer wil het kraken aanpakken.
Links Nederland doet altijd alsof krakers zoete lieve Gerritjes zijn die - heel onbaatzuchtig en sociaal gelijk een soort hedendaagse Robin Hoods - problemen op de binnenlandse woningmarkt daadkrachtig aanpakken. En en passant worden de gekraakte eigendommen fantastisch gerenoveerd en geruisloos overgedragen wanneer de tijd daartoe gekomen is. Ze komen uit stad of provincie en kunnen nergens aan een woning komen; de zielepoten kunnen dus niet anders!.
Gloedvolle brief
In die trant schreven de veelal linkse wethouders van de grote vier steden, nog vorig jaar een gloedvolle brief aan de toenmalige minister van Volkshuisvesting, Sybilla Dekker. Boodschap: pak krakers vooral niet aan, want steden zijn echt gebaat bij kraken! En krakers zijn een sieraad voor de stad. De Amsterdamse wethouder en oud-oproerkraaier Maarten van Poelgeest (GroenLinks) en de Haagse wethouder en oud-kraker Marnix Norder (PvdA) waren twee van de penvoerders.
Want met kraken kan je die vermaledijde leegstand op de woningmarkt effectief bestrijden, zo schreven ze. Die ellendige speculanten dwarszitten. Een lachwekkend argument toen bleek dat heel veel van hun ‘eigen’, gemeentelijke panden al jaren leeg bleken te staan. Die hadden de wethouders echter nog niet eens allemaal op een rijtje kunnen zetten, zo ze al iets op een rijtje hebben.
Overlast
Aan zaken als overlast voor de buren, gevaar voor buren én handhavers, waardevermindering van eigendommen en belendende percelen, gingen onze stoere Robin Hoods gemakshalve compleet voorbij. En hun eigen achterban, die veelal netjes enkele jaren op een sociale huurwoning wacht, wordt ook angstvallig gepasseerd – door krakers én wethouders.
Of is er ooit een kraker geweest die vrijwillig plaats heeft gemaakt voor iemand die al jaren op een woning wacht? Eigenlijk spraken de wethouders alleen namens hun eigen, radicale ikje. Wees dan consequent, verlaat vrouw en kinderen en kraak als stoere wethouder, zelf weer eens een pand!
Krakers zijn geen altruïsten, maar berekenende ego’s die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Veelal ook aso’s die weinig tot geen rekening houden met de buren en letterlijk en figuurlijk niet thuis geven bij terechte klachten.
Buitenlandse types
Tegenwoordig is er bovendien een aanloop van buitenlandse types, en hoe die de binnenlandse woningnood kunnen oplossen, is een compleet raadsel. De anonimiteit die rond hen hangt, leidt niet zelden tot criminaliteit en ordeverstoring die met dure en draconische politie-inzet als in Amsterdam gecorrigeerd moet worden.
Wanneer stellen de linkse wethouders eens een vleugeltje of wat van hun inmiddels eigen riante huis ter beschikking van de zielige krakers?
En dan niet meteen de politie bellen als de moeder des huizes klaagt over de nieuwe, vriendelijk inwoners, hè Maarten en Marnix?
Eens een kraker, altijd een kraker, toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |