Tjah dat gaf ik al aan in mijn lange verhaaltje hier..quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:11 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Maar daardoor wordt ik vervolgens het slachtoffer omdat mijn naam en adres het enige is dat ze hebben, aangezien ik netjes een afspraak maak voor het ophalen. Dat ze er dan zonder enige vorm van bewijs vanuit gaan dat het allemaal mijn zooi is, daar ben ik op tegen.
Het enige bewijs dat ze hebben is dat "mensen uit de buurt" zeggen dat het mijn zooi is. Ja dat kan iedereen wel zeggen, maar dat vind ik geen bewijs.
Thanx, daar heb ik wat aan !!quote:Op vrijdag 2 november 2007 14:25 schreef Tennessee het volgende:
van de Ombudsman van gemeente Utrecht
[..]
Ik ben nog wel principieel genoeg om dit aan te durven. Ik vind het belachelijk dat ik moet betalen voor iets waar ik geen schuld aan heb en het feit dat een ambtenaar mij dit op wil leggen zonder enige vorm van bewijs.quote:Op vrijdag 2 november 2007 13:23 schreef Argento het volgende:
Of het een verloren zaak is of niet weet je pas na de beslissing op bezwaar dan wel de beslissing van de rechter. Ik heb je de aanknopingspunten gegeven aan de hand waarvan ik meen dat er weinig te halen valt. Daar hoef je het niet mee eens te zijn. Als jij de afweging tussen 50 euro en het gedoe van een bezwaarprocedure en eventueel beroep in het voordeel van het laatste laat uitvallen, moet je dat -gelukkig- helemaal zelf weten.
hou er wel rekening mee dat dat van Utrecht is he, Zwijndrecht heeft zijn eigen regels maar die waren dus niet toegankelijk daarstraks...quote:
Jaren terug nam de gemeente gewoon alles mee!quote:Op vrijdag 2 november 2007 13:23 schreef Argento het volgende:
[..]
Je betaalt niet voor het gedrag van je buren, althans daartoe strekt de boete niet. De boete strekt tot het verkeerd aanleveren, althans het teveel aanleveren van grofvuil.
Het is puur een bewijskwestie. Moet de gemeente bewijzen dat het aangeboden grof vuil in zijn geheel afkomstig is van jou of moet jij bewijzen dat het overgrote deel van het aangeboden grof vuil door anderen daar is neergezet. Als gezegd, ga ik uit van het tweede. Zou dat anders zijn, dan zou de gemeente voor een draconische bewijslast geplaatst worden iedere keer dat teveel grofvuil wordt aangeboden. Dat betekent dat de gemeente defacto de regels voor het aanbieden van afval niet langer kan handhaven, hetgeen betekent dat iedereen carte blanche heeft als het gaat om de hoeveelheden aan te bieden grofvuil (de gemeente kan toch niet bewijzen dat de aanbieder ook degene is die al het grofvuil dat uiteindelijk aan de straat staat, daar daadwerkelijk zelf heeft neergezet).
[..]
Of het een verloren zaak is of niet weet je pas na de beslissing op bezwaar dan wel de beslissing van de rechter. Ik heb je de aanknopingspunten gegeven aan de hand waarvan ik meen dat er weinig te halen valt. Daar hoef je het niet mee eens te zijn. Als jij de afweging tussen 50 euro en het gedoe van een bezwaarprocedure en eventueel beroep in het voordeel van het laatste laat uitvallen, moet je dat -gelukkig- helemaal zelf weten.
Uiteraard hou ik daar rekening mee, maar het geeft in ieder geval aan dat er mogelijkheden zijn.quote:Op vrijdag 2 november 2007 14:32 schreef Tennessee het volgende:
[..]
hou er wel rekening mee dat dat van Utrecht is he, Zwijndrecht heeft zijn eigen regels maar die waren dus niet toegankelijk daarstraks...
en een ombudsman mag zich alleen uitspreken over de toepassing van de regels, niet over de regels zelf.
vroeger kon je inderdaad gewoon je zak of afval aan de weg zetten en werd het opgehaald, Maar toen moesten we ineens allemaal aan de containerbak en werden er allerlei systemen met pasjes en toestanden bedacht. En waarom? Zodat we meer geld kunnen vragen voor de afvalverwerking....quote:Op vrijdag 2 november 2007 14:34 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Jaren terug nam de gemeente gewoon alles mee!
Grote wagen paste alles in!
Maar ineens kwamen er nieuwe wetjes en regeltjes bij...
wie heeft die bedacht dan?
Ik hou jullie op de hoogte.quote:Op vrijdag 2 november 2007 14:34 schreef Mark het volgende:
Benieuwd hoe het afloopt!
quote:Op vrijdag 2 november 2007 14:14 schreef Tennessee het volgende:
[..]
klopt, en aangezien je in Nederland nog steeds onschuldig bent tot je schuld bewezen
dat is nog maar zeer de vraag. Ten eerste vereist het bestuursprocesrecht dat niet, ten tweede zou dat uitgangspunt tot gevolg hebben dat regels voor de aanbieding van afval feitelijk niet meer gehandhaafd kunnen worden.quote:is zal de gemeente moeten bewijzen dat het zijn afval is geweest
daar heb je helemaal niks aan.quote:
gemeenteambtenaren. Mensen krijgen het door de jaren heen steeds beter. Steeds meer spulletjes, dus steeds meer afval. Dan moet de afvalaanbieding wel enigszins georganiseerd worden. Ik zelf breng mn grofvuil meestal naar het centrale verdeelpunt. Ben je er ook vanaf.quote:Op vrijdag 2 november 2007 14:34 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Jaren terug nam de gemeente gewoon alles mee!
Grote wagen paste alles in!
Maar ineens kwamen er nieuwe wetjes en regeltjes bij...
wie heeft die bedacht dan?
Ik hoop heel erg dat jij geen jurist bent....quote:Op vrijdag 2 november 2007 14:38 schreef Argento het volgende:
Dat is strafrecht, we hebben het hier over bestuursrecht.
quote:Verzoekster moet van het Stadsdeel Amsterdam-Noord de verwijderingkosten voor het verkeerd aanbieden van huisvuil betalen. In de vuilniszak was een aan haar ge-adresseerde brief aangetroffen. Zij is het hier niet mee eens; zij heeft de zak daar niet neergezet. Zij wil daarom de verwijderingskosten niet betalen. Het stadsdeel wijst op de jurisprudentie, die zegt dat het zeer waarschijnlijk is dat het huisvuil afkomstig is van degene van wie een brief in de zak is aangetroffen. De ombudsman oordeelt dat het vasthouden aan jurisprudentie in dit geval in strijd met de redelijkheid is. Daarom verbindt de ombudsman een aanbeveling aan zijn oordeel: het stadsdeel moet de ver-wijderingkosten (¤ 46,-) voor zijn rekening nemen. Het stadsdeel heeft ten tijde van het schrijven van het jaarverslag nog niet op deze aanbeveling gereageerd.
Bron: gemeentelijkeombudsman.nl
jij bent het in ieder geval niet. Zoveel is wel duidelijk.quote:Op vrijdag 2 november 2007 15:01 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Ik hoop heel erg dat jij geen jurist bent....
zo te zien doe je iets in de politiek... of ambtenaar misschien?quote:Op vrijdag 2 november 2007 15:13 schreef Argento het volgende:
jij bent het in ieder geval niet. Zoveel is wel duidelijk.
ik durf het niet te zeggen.quote:Op vrijdag 2 november 2007 15:18 schreef Tennessee het volgende:
[..]
zo te zien doe je iets in de politiek... of ambtenaar misschien?
Mag ik jou dan bij deze even een boete van ¤50,- opleggen wegens foutief posten?quote:Op vrijdag 2 november 2007 15:25 schreef DennisMoore het volgende:
Pfff... voor 50 euro ga je toch niet al die moeite doen?
Gaat om het principe: de gemeente wil dat je grofvuil meldt, zodat ze maatregelen kunnen nemen. Maar als je daardoor dan bekend bent en een boete krijgt, dan meldt dus niemand meer, en wordt vuil ophalen slechter geregeld, en wordt het een rotzooi.quote:Op vrijdag 2 november 2007 15:25 schreef DennisMoore het volgende:
Pfff... voor 50 euro ga je toch niet al die moeite doen?
Je doet je best maarquote:Op vrijdag 2 november 2007 15:29 schreef Tennessee het volgende:
mag ik jou dan bij deze even een boete van ¤50,- opleggen wegens foutief posten?
en als je niet betaald een incassobureau op je nek sturen die daar binnen een paar maanden enkele honderden euro's van maakt?
en die (CJIB) dan vervolgens de politie op je af stuurt om je te gijzelen als je dan nog niet betaald.
Ja, maar dan krijg je dus wel een dure incasso en die gaat echt niet wegquote:Op vrijdag 2 november 2007 15:35 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Je doet je best maar.
Tijdje geleden hadden ze bij ons ineens de plaats gewijzigd waar je je huisvuilzakken moest dumpen, iedereen een briefje in de bus enzo. Alleen stond er 'op de hoeken' (van het pleintje), en werd niet precies gezegd wélke hoeken. Ik (en een aantal bewoners met mij) hadden dus de verkeerde hoek uitgekozen. *dingdong* Twee geüniformeerde vmbo'ers van de milieupolitie aan de deur met een flard ansichtkaart met mijn naam erop in de hand. Boete van 50 euro. Daarvoor ga ik echt niet ingewikkelde brieven schrijven en procederen etc..
Heb 'm gewoon betaald om van 't gezeik af te zijn. Verkapte gemeentebelasting.quote:Op vrijdag 2 november 2007 15:40 schreef novel het volgende:
Ja, maar dan krijg je dus wel een dure incasso en die gaat echt niet weg
(helaas, want je hebt gelijk dat je zoiets idioots gewoon zou moeten negeren ...)
Ja, je ziet het dus gewoon als een extra belasting. Betaal je het niet met deze belachelijke boete, dan wel met een anderequote:Op vrijdag 2 november 2007 15:43 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Heb 'm gewoon betaald om van 't gezeik af te zijn. Verkapte gemeentebelasting.
En als de gemeente je nou een machtigingskaart stuurt voor een wekelijkse automatische incasso van ¤50,-, omdat je vast wel elke week iets stouts doet, stuur je die ook getekend terug?quote:Op vrijdag 2 november 2007 15:43 schreef DennisMoore het volgende:
Heb 'm gewoon betaald om van 't gezeik af te zijn. Verkapte gemeentebelasting.
Maak het iets goedkoper, en stel het ipv. dit soort boetes. Vind ik wel wat hebbenquote:Op vrijdag 2 november 2007 15:47 schreef Tennessee het volgende:
[..]
En als de gemeente je nou een machtigingskaart stuurt voor een wekelijkse automatische incasso van ¤50,-, omdat je vast wel elke week iets stouts doet, stuur je die ook getekend terug?
"Als m'n opoe wieltjes had, dan was ze een autobus."quote:Op vrijdag 2 november 2007 15:47 schreef Tennessee het volgende:
En als de gemeente je nou een machtigingskaart stuurt voor een wekelijkse automatische incasso van ¤50,-, omdat je vast wel elke week iets stouts doet, stuur je die ook getekend terug?
check dan even of je in Argento's gemeente woont, die regelt dat vast wel even voor je...quote:Op vrijdag 2 november 2007 15:50 schreef novel het volgende:
[..]
Maak het iets goedkoper, en stel het ipv. dit soort boetes. Vind ik wel wat hebben![]()
Zorg wel dat ze zich dan goed parkeert, anders krijg JIJ daar straks ook nog een boete voor... en TS ook waarschijnlijk... hij biedt je immers gelegenheid...quote:Op vrijdag 2 november 2007 15:55 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
"Als m'n opoe wieltjes had, dan was ze een autobus."
quote:Op vrijdag 2 november 2007 15:58 schreef Tennessee het volgende:
[..]
check dan even of je in Argento's gemeente woont, die regelt dat vast wel even voor je...
Het is gewoon een rekensommetje: óf je bent 50 euro kwijt, óf je hebt een hoop gedoe met bewijzen verzamelen, brieven schrijven, evt opdraven bij een rechter etc.quote:Op vrijdag 2 november 2007 15:59 schreef Tennessee het volgende:
Zorg wel dat ze zich dan goed parkeert, anders krijg JIJ daar straks ook nog een boete voor...
Dat klopt helemaal, maar ik vind het meestal toch fijner om niet met me te laten doen. En zonder tegenstand wordt het vast nog erger ...quote:Op vrijdag 2 november 2007 16:06 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Het is gewoon een rekensommetje: óf je bent 50 euro kwijt, óf je hebt een hoop gedoe met bewijzen verzamelen, brieven schrijven, evt opdraven bij een rechter etc.
En dat is toch belachelijk, dat ze een stelletje melkertbaners met bonboekjes op pad sturen en dat wij dan vervolgens weet ik veel wat voor administraties en juridische acties moeten voeren en ondernemen terwijl zij fouten maken. Zij worden notabene van onze belastingcenten betaald om te zorgen dat wij burgers zo min mogelijk last hebben van elkaar en van hun, en dan mogen wij hún fouten op gaan lopen lossen, of anders maar gewoon wat extra dokken, alsof we niet genoeg belasting betalen.quote:Op vrijdag 2 november 2007 16:06 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Het is gewoon een rekensommetje: óf je bent 50 euro kwijt, óf je hebt een hoop gedoe met bewijzen verzamelen, brieven schrijven, evt opdraven bij een rechter etc.
waar komt toch die zelfveronderstelde morele superioriteit van de burger ten opzichte van de handhavingsambtenaar vandaan? Die ambtenaar KON in dit geval toch niet anders dan vaststellen dat er meer afval staat dan aangeboden mocht worden?quote:Op vrijdag 2 november 2007 16:38 schreef Tennessee het volgende:
[..]
En dat is toch belachelijk, dat ze een stelletje melkertbaners met bonboekjes op pad sturen en dat wij dan vervolgens weet ik veel wat voor administraties en juridische acties moeten voeren en ondernemen terwijl zij fouten maken. Zij worden notabene van onze belastingcenten betaald om te zorgen dat wij burgers zo min mogelijk last hebben van elkaar en van hun, en dan mogen wij hún fouten op gaan lopen lossen, of anders maar gewoon wat extra dokken, alsof we niet genoeg belasting betalen.
zeer typerend...quote:Op vrijdag 2 november 2007 16:45 schreef Argento het volgende:
waar komt toch die zelfveronderstelde morele superioriteit van de burger ten opzichte van de handhavingsambtenaar vandaan? Die ambtenaar KON in dit geval toch niet anders dan vaststellen dat er meer afval staat dan aangeboden mocht worden?
Moet je wel vervoer hebben natuurlijk!quote:Op vrijdag 2 november 2007 14:50 schreef Argento het volgende:
[..]
gemeenteambtenaren. Mensen krijgen het door de jaren heen steeds beter. Steeds meer spulletjes, dus steeds meer afval. Dan moet de afvalaanbieding wel enigszins georganiseerd worden. Ik zelf breng mn grofvuil meestal naar het centrale verdeelpunt. Ben je er ook vanaf.
Hij wel tis een brave burger nmlquote:Op vrijdag 2 november 2007 15:47 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Waarom zou die ambtenaar daar vraagtekens bij moeten stellen? Hij constateert dat er meer ligt dan toegestaan. Dan is de normovertreding gegeven en is de boete op dat moment terecht. Dat degene die de boete krijgt vervolgens allerlei argumenten aanvoert op grond waarvan de boete niet terecht zou zijn, is natuurlijk altijd mogelijk. Het is zelfs mogelijk dat die argumenten doeltreffen, maar dan is het (nog steeds) de vraag op wie de bewijslast rust.quote:Op vrijdag 2 november 2007 16:51 schreef Tennessee het volgende:
[..]
zeer typerend...
Die ambtenaar KON in dit geval niet vaststellen van wie dat afval was en had dus geen bon uit moeten schrijven... punt. (voorzover ik dat kan beoordelen natuurlijk, met de info die ik heb)
misschien niet, maar ik zie niet in waarom dat het probleem van de overheid zou moeten zijn. Iedereen is toch verantwoordelijk voor zijn eigen afval tot het moment dat het door een ander wordt meegenomen?quote:Op vrijdag 2 november 2007 17:19 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Moet je wel vervoer hebben natuurlijk!
Of iemand die even mee kan gaan!
Dat heeft niet iedereen.
Omdat je als burger de overheid betaalt voor het ophalen van het vuilnis. Of mogen we daar ook een concurrererende club voor inschakelen (en dan niet betalen aan de gemeente - dat wordt nog een hele administratie)?quote:Op vrijdag 2 november 2007 17:24 schreef Argento het volgende:
[..]
misschien niet, maar ik zie niet in waarom dat het probleem van de overheid zou moeten zijn. Iedereen is toch verantwoordelijk voor zijn eigen afval tot het moment dat het door een ander wordt meegenomen?
Als je als (vertegenwoordiger van de) overheid vaststelt dat er een overtreding van een regel is ga je kijken of je uit kan vinden wie dat gedaan heeft, je gaat niet in het wilde weg bekeuringen uitschrijven in de hoop de dader te bekeuren om je dan achter "bestuursrecht" te gaan verschuilen als je toevallig een onschuldig burger een bekeuring hebt gegeven om vervolgens als overheid zelf allerlei regels aan je laars te lappen als die onschuldige burger ook nog het lef heeft het er niet mee eens te zijn... Dat noemen ze bananenrepublieken...quote:Op vrijdag 2 november 2007 17:23 schreef Argento het volgende:
[..]
Waarom zou die ambtenaar daar vraagtekens bij moeten stellen? Hij constateert dat er meer ligt dan toegestaan. Dan is de normovertreding gegeven en is de boete op dat moment terecht. Dat degene die de boete krijgt vervolgens allerlei argumenten aanvoert op grond waarvan de boete niet terecht zou zijn, is natuurlijk altijd mogelijk. Het is zelfs mogelijk dat die argumenten doeltreffen, maar dan is het (nog steeds) de vraag op wie de bewijslast rust.
Ik ga er overigens vanuit dat deze materie door het bestuursrecht wordt beheerst en dat de boete dus een bestuurlijke boete is. Als sprake is van strafrecht ligt het anders, want daarin geldt wel de hoofdregel dat de overheid de strafbaarheid van de verdachte moet bewijzen op straffe van vrijspraak.
oh fijn, nog een jurist... uhm, ik ga even van het weekend genieten nu hoor, ik heb doordeweeks al genoeg juristen om me heen om me aan te ergeren....quote:Op vrijdag 2 november 2007 17:46 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Nope. Het is een feit dat onder de Wet Mulder valt, een administratieve sanctie. Daarbij is een constatering door oom agent (of een daarvoor beëdigde andere ambtenaar) voldoende om je een boete te geven. Vervolgens is het aan jou om te bewijzen dat het anders was...
Ik ben het zo ontzettend met je eens. Ik ben braaf genoeg om mijn afval aan te melden en wordt daarvoor gestraft met een boete van 50 euro omdat onbekenden menen dat het noodzakelijk is om ook het afval te dumpen dat ze kwijt moeten.quote:Op vrijdag 2 november 2007 17:51 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Als je als (vertegenwoordiger van de) overheid vaststelt dat er een overtreding van een regel is ga je kijken of je uit kan vinden wie dat gedaan heeft, je gaat niet in het wilde weg bekeuringen uitschrijven in de hoop de dader te bekeuren om je dan achter "bestuursrecht" te gaan verschuilen als je toevallig een onschuldig burger een bekeuring hebt gegeven om vervolgens als overheid zelf allerlei regels aan je laars te lappen als die onschuldige burger ook nog het lef heeft het er niet mee eens te zijn... Dat noemen ze bananenrepublieken...
wet mulder zijn zaken die met een (standaard) transactievoorstel afgedaan worden.. Dat is vaak het geval in het verkeer idd, maar ook daarbuiten heb je overtredingen die zo worden afgedaanquote:Op vrijdag 2 november 2007 17:53 schreef Tennessee het volgende:
[..]
oh fijn, nog een jurist... uhm, ik ga even van het weekend genieten nu hoor, ik heb doordeweeks al genoeg juristen om me heen om me aan te ergeren....
heeft de wet mulder trouwens niet te maken met verkeer inplaats van met afval?
En dat is dus ook een fout, aangezien dit niet met een simpel transactievoorstel afgedaan kan worden. Een willekeurige agent bepaald dat al het afval van mij is en daarom krijg ik een boete. Te belachelijk voor woorden, iedereen kan dat afval daar gedumpt hebben en dan mij er voor op laten draaien omdat mijn naam toevallig bekend is. Als ik die agent kan achterhalen, dan zal ik hem dat vertellen ook, wat een loser ben je dan.quote:Op vrijdag 2 november 2007 18:09 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
wet mulder zijn zaken die met een (standaard) transactievoorstel afgedaan worden.. Dat is vaak het geval in het verkeer idd, maar ook daarbuiten heb je overtredingen die zo worden afgedaan
Mwah. Die ambtenaar kan wel makkelijk constateren dat er meer ligt dan toegestaan, maar absoluut niet wie het er heeft neergelegd. Het komt zo vaak voor bij dit soort gevallen dat mensen er van alles bijleggen, dat het wel erg kort door de bocht is om te constateren dat TS het er heeft neergelegd.quote:Op vrijdag 2 november 2007 17:23 schreef Argento het volgende:
[..]
Waarom zou die ambtenaar daar vraagtekens bij moeten stellen? Hij constateert dat er meer ligt dan toegestaan. Dan is de normovertreding gegeven en is de boete op dat moment terecht. Dat degene die de boete krijgt vervolgens allerlei argumenten aanvoert op grond waarvan de boete niet terecht zou zijn, is natuurlijk altijd mogelijk. Het is zelfs mogelijk dat die argumenten doeltreffen, maar dan is het (nog steeds) de vraag op wie de bewijslast rust.
Ik ga er overigens vanuit dat deze materie door het bestuursrecht wordt beheerst en dat de boete dus een bestuurlijke boete is. Als sprake is van strafrecht ligt het anders, want daarin geldt wel de hoofdregel dat de overheid de strafbaarheid van de verdachte moet bewijzen op straffe van vrijspraak.
Nou als dat een probleem van ons is, dan gooien we het toch in de struiken?quote:Op vrijdag 2 november 2007 17:24 schreef Argento het volgende:
[..]
misschien niet, maar ik zie niet in waarom dat het probleem van de overheid zou moeten zijn. Iedereen is toch verantwoordelijk voor zijn eigen afval tot het moment dat het door een ander wordt meegenomen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |