je zou zelf naar de politie kunnen gaan en een klacht indienen, ook bij de reinigingsdienst en bij de gemeente, dan sta je voor de rechter misschien iets sterker... eventueel zelf nog getuigen of bewijs verzamelen... of gewoon eens proberen met je buren te gaan praten erover, uitleggen dat jij nu met een bekeuring zit...quote:
Dat is een goeie, maar als ik de foto krijg en ze beweren glashard dat het wel mijn afval is kan ik er niets tegen inbrengen. Er staan geen namen op of zo, dus dan wordt het zijn woord tegen het mijne.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:47 schreef DABAMaster het volgende:
wijkagent bellen en vragen naar de foto?
Klopt inderdaad, het stond in de buurt waar ik nu dus uit weg ben.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:54 schreef BrandX het volgende:
Of jullie lezen de OP wat beter
Het afval stond in zijn oude buurt.
volgens mij is dat omgekeerde bewijslast. Zij moeten juist bewijzen dat het wél van jou is...quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:55 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat is een goeie, maar als ik de foto krijg en ze beweren glashard dat het wel mijn afval is kan ik er niets tegen inbrengen. Er staan geen namen op of zo, dus dan wordt het zijn woord tegen het mijne.
Het ging om een plein met 2 flatgebouwen, dus ik kan niet achterhalen wie er wat aan de straat gezet heeft. Aangezien ik het niet zelf gezien heb kan het vrijwel iedereen zijn geweest.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:48 schreef Tennessee het volgende:
[..]
je zou zelf naar de politie kunnen gaan en een klacht indienen, ook bij de reinigingsdienst en bij de gemeente, dan sta je voor de rechter misschien iets sterker... eventueel zelf nog getuigen of bewijs verzamelen... of gewoon eens proberen met je buren te gaan praten erover, uitleggen dat jij nu met een bekeuring zit...
In mijn stad moet je precies opgeven wat je aan de straat gaat zetten. Dan sta je wel een stukje sterker.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:56 schreef Tennessee het volgende:
[..]
volgens mij is dat omgekeerde bewijslast. Zij moeten juist bewijzen dat het wél van jou is...
Heb je in die oude buurt niemand die voor je kan getuigen? Of enige andere manier om aan te tonen dat het niet allemaal van jou was? Dat is misschien makkelijker met die foto.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:57 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het ging om een plein met 2 flatgebouwen, dus ik kan niet achterhalen wie er wat aan de straat gezet heeft. Aangezien ik het niet zelf gezien heb kan het vrijwel iedereen zijn geweest.
Ah, niet goed gelezen. Wees blij dat je daar weg bent, betaal die 50 euro en denk na over een goede wraakactiequote:Op vrijdag 2 november 2007 08:56 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Klopt inderdaad, het stond in de buurt waar ik nu dus uit weg ben.
Dat zou een goed idee zijn, maar hier is dat niet zo. Je maakt via internet of telefonisch een afspraak dat ze op een bepaalde dag langskomen en dan komen ze ook. Jij moet er dan voor zorgen dat je zooi aan de straat staat, meer niet. Nergens is te achterhalen wat er wel en niet van jou is.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
In mijn stad moet je precies opgeven wat je aan de straat gaat zetten. Dan sta je wel een stukje sterker.
quote:
quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:56 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Klopt inderdaad, het stond in de buurt waar ik nu dus uit weg ben.
Ik ken nog wel wat mensen daar, dus ik zal het eens navragen. De enige mensen die gezien hebben wat we er neer hebben gezet zijn mijn partner en ik, plus eventuele mensen die ons bezig hebben gezien, maar dat weet ik natuurlijk niet wie dat zijn aangezien er tientallen mensen door de straat lopen enzo.quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:01 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Heb je in die oude buurt niemand die voor je kan getuigen? Of enige andere manier om aan te tonen dat het niet allemaal van jou was? Dat is misschien makkelijker met die foto.
Zorg dat je alles schriftelijk doet, maak overal kopieën van en mocht het voor de rechter komen, eis dan vergoeding van al je kosten die je hebt moeten maken om je te verdedigen... Eventueel kan je ook nog naar een juridisch loket, zij kunnen je helpen met brieven opstellen.
Hmmm ik zal er eens over na gaan denkenquote:Op vrijdag 2 november 2007 09:01 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Ah, niet goed gelezen. Wees blij dat je daar weg bent, betaal die 50 euro en denk na over een goede wraakactie![]()
je partner is in ieder geval al weer eentje meer dan jij in je eentje. als je nog iemand vind kunnen ze je echt helemaal niks meer maken. dan zou ik met zijn drieën naar de rechtbank gaan en lekker alledrie een betaalde vrije dag claimen. Moet je wel eerst écht goed je best doen het vantevoren op te lossen...quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:03 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik ken nog wel wat mensen daar, dus ik zal het eens navragen. De enige mensen die gezien hebben wat we er neer hebben gezet zijn mijn partner en ik, plus eventuele mensen die ons bezig hebben gezien, maar dat weet ik natuurlijk niet wie dat zijn aangezien er tientallen mensen door de straat lopen enzo.
Ha ha een kutdorp is het zekerquote:Op vrijdag 2 november 2007 09:17 schreef ThAzOnE het volgende:
karr-1, wat een kutdorp woon jij in zeg!
Ik zou het inderdaad ook betalen, je bent er vanaf en ga genieten van je nieuwe huis.
Waarom denk je dat ik uit zwijndrecht weg ben gegaanquote:Op vrijdag 2 november 2007 08:59 schreef ENlarge_YourPenisNOW het volgende:
50 euro lappen en blij zijn dat je uit die NSB buurt weg bent![]()
zo werkt dat echt niet, zij moeten juist bewijzen dat het wél van jou is... ze moeten het openmaken en aan jou geadresseerde post erin vinden of op een andere manier bewijzen dat het echt van jou is....quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:20 schreef staticdata het volgende:
... En bewijs maar dat het niet van jou is
en jij wilde mij dat huis aansmerenquote:Op vrijdag 2 november 2007 09:20 schreef staticdata het volgende:
Waarom denk je dat ik uit zwijndrecht weg ben gegaan
quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:41 schreef ENlarge_YourPenisNOW het volgende:
[..]
en jij wilde mij dat huis aansmeren![]()
@ ThE_ED![]()
groetjes ijsmuts![]()
Dat soort post gooi ik echt niet weg bij het grofvuil. Een paar planken en een tafel heb ik er neer gezet, meer niet. Daar staat echt geen naam en adres op.quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:22 schreef Tennessee het volgende:
[..]
zo werkt dat echt niet, zij moeten juist bewijzen dat het wél van jou is... ze moeten het openmaken en aan jou geadresseerde post erin vinden of op een andere manier bewijzen dat het echt van jou is....
Volgens mij hebben ze de procedure bewust zo ingericht dat vrijwel niemand de moeite neemt om de zaak door te voeren. Iedereen betaald uiteindelijk maar de boete om van het gezeur af te zijn.quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:39 schreef ThE_ED het volgende:
Hoewel vuil snel een zooitje kan worden en contrôle dus meer dan gerechtvaardigd is, is de contrôle eigenlijk vrij lastig. Hier in de buurt hebben we eenzelfde soort problemen. Er zijn een aantal bewoners die grofvuil steeds verkeerd aanleverden, deze problematiek werd vele malen verergerd door de rest van de buurt die haar zooi er bij dumpt en nu zitten we vast aan een speciaal duur contract met de gemeente voor ons woongebouw. (Het is oevrigens geenszins op gelost, ook dat nog.)
Stel je gooit een envelop in de prullenbak, briefje waait weg, een of andere stadswacht vindt jouw adres; hoppa boete van de milieupolitie. Men doet maar wat constateringen en pakt degene die het eenvoudigst te beboeten is.
Je kunt bezwaar gaan maken, maart volgens mij zit je al snel aan een vrij korte rechtszaak vast. Ws. krijg je nog gelijk ook maar bijna niemand doet die moeite natuurlijk.
De procedure is vrij simpel. Je maakt een afspraak via internet of telefonisch. Dan krijg je een bevestiging in de brievenbus waarop staat dat ze op dag X langskomen en dat jij dan moet zorgen dat je zooi aan de straat staat. Dat hebben we gedaan, uiteraard de avond er voor al omdat niemand om 7 uur in de ochtend met zooi gaat slepen.quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:48 schreef Sinat het volgende:
Ga eens langs de gemeente en vraag de procedure voor het aanleveren voor grof vuil. Dus welke dag, vanaf hoe laat neerzetten, waar je het neer moet zetten, etc. Kijk dan eens of je daar aan voldaan heb en dan heb je volgens mij een zaak. Hoe kan jij nou voorkomen dat er andere mensen er spullen bij gaan zetten? Klapstoeltje erbij en de wacht houden?
Oke dat punt wil ik ze dan nog geven, maar volgens de regels mag je je afval niet voor 7.00 of zoiets aan de straat zetten. Wie is er zo gek om om 7.00 in de ochtend met zijn zooi te gaan slepen?quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:16 schreef Mark het volgende:
Ze zouden een klein punt hebben, door te stellen dat jij niet de avond ervoor je afval aan de straat had mogen zetten.
Ik zou de 50 euro betalen, en nooit meer achterom kijken
Tja, die tijd wordt natuurlijk gesteld juist om te voorkomen dat Jan en alleman er zijn eigen rotzooi bij gaat zetten.quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:11 schreef karr-1 het volgende:
[..]
De procedure is vrij simpel. Je maakt een afspraak via internet of telefonisch. Dan krijg je een bevestiging in de brievenbus waarop staat dat ze op dag X langskomen en dat jij dan moet zorgen dat je zooi aan de straat staat. Dat hebben we gedaan, uiteraard de avond er voor al omdat niemand om 7 uur in de ochtend met zooi gaat slepen.
Diezelfde avond of nacht heeft weet ik veel wie zijn zooi er bij gezet en dat hebben ze dus de volgende dag gezien en op mij afgeschoven.
Ja dat lukt wel, maar als ik midden in een verhuizing zit en ook nog moet werken dan heb ik wel iets anders te doen om 7 uur in de ochtend.quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:20 schreef Mark het volgende:
[advocaat van de duivel]
Een paar planken en een tafel lukt toch wel in een half uur?
[/avdd]
Misschien wel, maar zoals ik al zei, als je pech hebt staan ze als eerste bij jou aan de deur en dan moet je als een gek je zooi naar beneden slepen om het weg te krijgen. Nu was het toevallig niet zoveel, maar als het wel wat meer is kom je toch echt in tijdgebrek.quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Tja, die tijd wordt natuurlijk gesteld juist om te voorkomen dat Jan en alleman er zijn eigen rotzooi bij gaat zetten.
Beetje eigen schuld, op deze manier.
Waarvoor is de bekeuring nou eigenlijk precies; voor de hoeveelheid of voor het tijdstip?quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:22 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ja dat lukt wel, maar als ik midden in een verhuizing zit en ook nog moet werken dan heb ik wel iets anders te doen om 7 uur in de ochtend.
Het is niet toevallig niet zoveel, er zit ook een limiet aan wat je aan de straat mag zetten.quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:23 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Misschien wel, maar zoals ik al zei, als je pech hebt staan ze als eerste bij jou aan de deur en dan moet je als een gek je zooi naar beneden slepen om het weg te krijgen. Nu was het toevallig niet zoveel, maar als het wel wat meer is kom je toch echt in tijdgebrek.
De exacte omschrijving is "het op verkeerde wijze aanbieden van huisvuil aan de straat" maar uit het telefoongesprek werd duidelijk dat het ging om de hoeveelheid en niet om het tijdstip.quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:28 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Waarvoor is de bekeuring nou eigenlijk precies; voor de hoeveelheid of voor het tijdstip?
Dus ik zet een paar planken en een tafel aan de weg, vervolgens flikkert de hele buurt zijn zooi erbij en ik mag er voor betalen. Nee dat is wel eerlijk wou je zeggen.....quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het is niet toevallig niet zoveel, er zit ook een limiet aan wat je aan de straat mag zetten.
Beetje flutsmoesjes hoor, van 'wel iets beters te doen' en 'tijdgebrek'.
Ha ha ha dat is wel een goeie tip inderdaad.quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:33 schreef Hyperdude het volgende:
Je moet gewoon kwalitatiever hoogwaardiger afval aan de straat zetten. In Amsterdam was 75% van mijn overtollige huisraad al in Turkenbusjes verdwenen voordat de gemeentereiniging de koffie op had.
Als je je paar plankjes en een tafel gewoon op de afgesproken tijd aan de straat had gezet, was er niks aan de hand geweest.quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:32 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dus ik zet een paar planken en een tafel aan de weg, vervolgens flikkert de hele buurt zijn zooi erbij en ik mag er voor betalen. Nee dat is wel eerlijk wou je zeggen.....
*zucht*quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:36 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als je je paar plankjes en een tafel gewoon op de afgesproken tijd aan de straat had gezet, was er niks aan de hand geweest.
dan zou ik om een schriftelijke specificatie vragen zodat je je voor de rechter goed kan verdedigen. Als ze die niet sturen heb je denk ik bij voorbaat al gewonnen.quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:31 schreef karr-1 het volgende:
[..]
De exacte omschrijving is "het op verkeerde wijze aanbieden van huisvuil aan de straat" maar uit het telefoongesprek werd duidelijk dat het ging om de hoeveelheid en niet om het tijdstip.
Tja, kennelijk ontgaat jou het oorzakelijke verband tussen het te vroeg aanbieden van het grofvuil en het bijplaatsen van andere rotzooi door je voormalige buurtgenoten.quote:
Maar daar gaat het hier dan ook niet om. Het gaat hier om het feit dat mensen asociaal genoeg zijn om misbruik te maken van het feit dat jij belt voor afval en vervolgens voor de kosten mag opdraaien.quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:45 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Tja, kennelijk ontgaat jou het oorzakelijke verband tussen het te vroeg aanbieden van het grofvuil en het bijplaatsen van andere rotzooi door je voormalige buurtgenoten.![]()
Het gaat erom dat jij ze de gelegenheid hebt geboden om zo asociaal te doen.quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:54 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Maar daar gaat het hier dan ook niet om. Het gaat hier om het feit dat mensen asociaal genoeg zijn om misbruik te maken van het feit dat jij belt voor afval en vervolgens voor de kosten mag opdraaien.
Aanzet tot en medeplichtigheid aan overtreding van de afvalwet? Lijkt me een beetje vergezocht. Neemt niet weg dat iedereen zich gewoon aan de regels heeft te houden natuurlijk...quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:56 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het gaat erom dat jij ze de gelegenheid hebt geboden om zo asociaal te doen.
Zij hebben zich niet aan de regels gehouden. Dat is asociaal. Maar jij hebt je ook niet aan de regels gehouden. Dan ben jij toch mede verantwoordelijk?
Gelegenheid bieden vind ik nog wel wat anders dan aanzetten.quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:59 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Aanzet tot overtreding van de afvalwet? Lijkt me een beetje vergezocht. Neemt niet weg dat iedereen zich gewoon aan de regels heeft te houden natuurlijk...
gelegenheid bieden is een beetje moeilijk op de openbare weg denk ik...quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Gelegenheid bieden vind ik nog wel wat anders dan aanzetten.
Snap je wat ik bedoel, of niet?quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:02 schreef Tennessee het volgende:
[..]
gelegenheid bieden is een beetje moeilijk op de openbare weg denk ik...
blijkbaar niet... Gelegenheid bieden kan alleen als je een gelegenheid hebt, zoals een woning, auto, etc. De enige die op de openbare weg gelegenheid kan bieden is de gemeente, provincie of het rijk.quote:
Die gelegenheid hebben ze altijd al, aangezien het gewoon de openbare weg is. Maar omdat iedereen nu ziet dat mijn spullen er staan en ze dus weten dat het opgehaald wordt, flikkeren ze snel hun zooi erbij zodat het ook opgehaald wordt en ik er vervolgens voor kan betalen omdat het teveel is geworden.quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:56 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het gaat erom dat jij ze de gelegenheid hebt geboden om zo asociaal te doen.
Zij hebben zich niet aan de regels gehouden. Dat is asociaal. Maar jij hebt je ook niet aan de regels gehouden. Dan ben jij toch mede verantwoordelijk?
En dan hebben we het over 'gelegenheid' in een of andere juridische definitie?quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:06 schreef Tennessee het volgende:
[..]
blijkbaar niet... Gelegenheid bieden kan alleen als je een gelegenheid hebt, zoals een woning, auto, etc. De enige die op de openbare weg gelegenheid kan bieden is de gemeente, provincie of het rijk.
En dat is nou exact wat ik bedoel. Hulde.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:08 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Die gelegenheid hebben ze altijd al, aangezien het gewoon de openbare weg is. Maar omdat iedereen nu ziet dat mijn spullen er staan en ze dus weten dat het opgehaald wordt, flikkeren ze snel hun zooi erbij zodat het ook opgehaald wordt en ik er vervolgens voor kan betalen omdat het teveel is geworden.
Maar daardoor wordt ik vervolgens het slachtoffer omdat mijn naam en adres het enige is dat ze hebben, aangezien ik netjes een afspraak maak voor het ophalen. Dat ze er dan zonder enige vorm van bewijs vanuit gaan dat het allemaal mijn zooi is, daar ben ik op tegen.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En dat is nou exact wat ik bedoel. Hulde.
had jij het over een andere dan? moreel gezien? als ik in de sloot spring, en jij denkt, goh, dat doe ik ook, ben ik dan vernatwoordelijk voor jou?quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En dan hebben we het over 'gelegenheid' in een of andere juridische definitie?
is het ook niet, tenzij er proces verbaal van is opgemaakt als iemand gezien zou hebben dat jij het daar had neergezet.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:11 schreef karr-1 het volgende:
... maar dat vind ik geen bewijs.
Gewoon de woordenboekdefinitie.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:11 schreef Tennessee het volgende:
[..]
had jij het over een andere dan? moreel gezien? als ik in de sloot spring, en jij denkt, goh, dat doe ik ook, ben ik dan vernatwoordelijk voor jou?
En dat hebben ze dus niet, dat is het hele punt. er is geen bewijs dat het allemaal mijn zooi is, ze gaan er vanuit omdat mijn gegevens de enige zijn die ze hebben. Dat is ook waarom ik bezwaar heb tegen de hele boete.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:13 schreef Tennessee het volgende:
[..]
is het ook niet, tenzij er proces verbaal van is opgemaakt als iemand gezien zou hebben dat jij het daar had neergezet.
Dus jij zegt dat hij door zijn (legale!) vuilnis te vroeg buiten te zetten de omstandigheid heeft gecreeërd waardoor zijn buren hun (illegale!) vuilnis buiten gingen zetten? Dan is hij niet mede- maar hoofdschuldig! Nou maar hopen dat jij nooit vergeet je deur op slot te doen...quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Gewoon de woordenboekdefinitie.![]()
1 omstandigheid die geschikt of gunstig is voor een bepaalde handeling
zet dat nou in een mooie brief aan degene die jou die bekeuring heeft gestuurd, kopietje als klacht naar de gemeente en alvast een rekening voor de twee postzegels erbij en dan afwachten.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:14 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En dat hebben ze dus niet, dat is het hele punt. er is geen bewijs dat het allemaal mijn zooi is, ze gaan er vanuit omdat mijn gegevens de enige zijn die ze hebben. Dat is ook waarom ik bezwaar heb tegen de hele boete.
Nou, zijn legale vuilnis was pas legaal vanaf het moment waarop hij het aan de straat had mogen zeggen. En TS heeft zelf ook gezegd:quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:23 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Dus jij zegt dat hij door zijn (legale!) vuilnis te vroeg buiten te zetten de omstandigheid heeft gecreeërd waardoor zijn buren hun (illegale!) vuilnis buiten gingen zetten? Dan is hij niet mede- maar hoofdschuldig! Nou maar hopen dat jij nooit vergeet je deur op slot te doen...
Dat is de gelegenheid die ik bedoel.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:08 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Die gelegenheid hebben ze altijd al, aangezien het gewoon de openbare weg is. Maar omdat iedereen nu ziet dat mijn spullen er staan en ze dus weten dat het opgehaald wordt, flikkeren ze snel hun zooi erbij zodat het ook opgehaald wordt en ik er vervolgens voor kan betalen omdat het teveel is geworden.
De bekeuring is gestuurd door het CJIB, maar volgens mij afkomstig van de milieupolitie (of iets dergelijks). Aan wie moet ik de brief sturen? Het vuilophaalbedrijf, de woningbouwvereniging (omdat de wijkbeheerder neem ik aan er ook bij was) of aan de milieupolitie (hoe die ook te bereiken zijn)?quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:27 schreef Tennessee het volgende:
[..]
zet dat nou in een mooie brief aan degene die jou die bekeuring heeft gestuurd, kopietje als klacht naar de gemeente en alvast een rekening voor de twee postzegels erbij en dan afwachten.
Fout. Zijn afval was legaal vanaf het moment dat hij een afspraak voor het ophalen had gemaakt. Dat hij het vervolgens te vroeg aanbiedt is een andere zaak... Waarom ga je niet in op mijn opmerking over vergeten je deur op slot te doen? Vind je inderdaad dat als je vergeet je deur op slot te doen het je eigen schuld is als je huis wordt leeggehaald?quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:28 schreef Lienekien het volgende:
Nou, zijn legale vuilnis was pas legaal vanaf het moment waarop hij het aan de straat had mogen zeggen. En TS heeft zelf ook gezegd:
welke gemeente hebben we het over?quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:31 schreef karr-1 het volgende:
[..]
De bekeuring is gestuurd door het CJIB, maar volgens mij afkomstig van de milieupolitie (of iets dergelijks). Aan wie moet ik de brief sturen? Het vuilophaalbedrijf, de woningbouwvereniging (omdat de wijkbeheerder neem ik aan er ook bij was) of aan de milieupolitie (hoe die ook te bereiken zijn)?
Zwijndrecht, net onder Rotterdam.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:33 schreef Tennessee het volgende:
[..]
welke gemeente hebben we het over?
lol, zal geen naamgrapjes maken...quote:
Vast geen grappen die ik nog niet kenquote:Op vrijdag 2 november 2007 11:35 schreef Tennessee het volgende:
[..]
lol, zal geen naamgrapjes maken...
Ik ben ff wat aan het nakijken...
nog trager dan Fok! tot vanochtendquote:Op vrijdag 2 november 2007 11:35 schreef Tennessee het volgende:
...
wat een ***site heeft die gemeente zeg....
Ik had even gemist dat dit kennelijk een heel belangrijk punt voor je is. Excuses daarvoor.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:32 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Fout. Zijn afval was legaal vanaf het moment dat hij een afspraak voor het ophalen had gemaakt. Dat hij het vervolgens te vroeg aanbiedt is een andere zaak... Waarom ga je niet in op mijn opmerking over vergeten je deur op slot te doen? Vind je inderdaad dat als je vergeet je deur op slot te doen het je eigen schuld is als je huis wordt leeggehaald?
Het document kan niet worden opgehaald (statement)quote:
Nee, ik vroeg of jij vind dat het terecht is dat als jij vergeet je deur op slot te doen je huis wordt leeggehaald, niet wat de verzekeringsmaatschappij er vervolgens van zegt....quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik had even gemist dat dit kennelijk een heel belangrijk punt voor je is. Excuses daarvoor.
Als ik mijn deur niet op slot doe, kan ik wel fluiten naar een uitkering van de verzekering. Dus ja, dat is een vervelende consequentie. En wat wil je daar mee zeggen?
Want dan had niemand er wat bij gezet?quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:36 schreef Lienekien het volgende:
Als je je paar plankjes en een tafel gewoon op de afgesproken tijd aan de straat had gezet, was er niks aan de hand geweest.
Ja, jij wilt een analogie maken waar ik het niet mee eens ben. Uit je analogie blijkt dat je mijn eerder gedane uitspraken anders interpreteert dan ik ze bedoeld heb. Dus misschien kun je je beter tot het grofvuil-geval beperken, in plaats van vergelijkingen te gaan trekken waar we in verzanden.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:43 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Nee, ik vroeg of jij vind dat het terecht is dat als jij vergeet je deur op slot te doen je huis wordt leeggehaald, niet wat de verzekeringsmaatschappij er vervolgens van zegt....
De kans was dan een stuk kleiner geweest. Nu hadden de buurtgenoten de hele nacht de tijd.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:44 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Want dan had niemand er wat bij gezet?
nou, die site van Zwijndrecht wordt je niet veel wijzer van...quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:41 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Het document kan niet worden opgehaald (statement)
TS zegt zelf dat "niemand om 7 uur in de ochtend met zooi gaat slepen"quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:44 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Want dan had niemand er wat bij gezet?
Dat het een trage kutsite is dat ben ik met je eens. Ik zal de gemeente eens opbellen en vragen wat ik moet doen. Thanx voor de moeite in ieder geval.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:51 schreef Tennessee het volgende:
[..]
nou, die site van Zwijndrecht wordt je niet veel wijzer van...
Ik zou een klacht indienen bij de gemeente, daar moeten ze binnen zes weken op reageren, zou ik wel vandaag nog even doen. Geef aan dat je niets verkeerd hebt gedaan, begin niet zelf over het tijdstip, als ze dat niet weten weten ze het niet en als ze het wél weten hoor je dat vanzelf. Zeg duidelijk dat de bekeuring onterecht is en dat je hen bij voorbaat aansprakelijk stelt voor alle kosten die hier voor jou uit voortvloeien of uit gaan voortvloeien. Je zou voor de zekerheid nog even de gemeente kunnen bellen om te vragen waar je bezwaar in kan dienen. Als ze dan zeggen dat dat niet kan moet je om een schriftelijke bevestiging daarvan vragen.
Met mijn analogie is niets mis hoor; jij zegt dat TS op de openbare weg gelegenheid aan zijn buren heeft geboden hun afval illegaal te dumpen. Ik zeg dat dat onzin is omdat iedereen in Nederland die meerderjarig is en niet onder curatele staat in de openbare ruimte verantwoordelijk is voor zijn eigen acties. Wat jij doet is zeggen dat het redelijk is dat mensen de wet overtreden omdat anderen dat ook doen... Dat slaat toch helemaal nergens op! Dan kan je met een hele groep naar de Albert Heijn, allemaal je zakken volstoppen en dan heeft degene die het eerste wat in zijn zakken stopte meer schuld dan de tweede, en de derde nog minder?quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, jij wilt een analogie maken waar ik het niet mee eens ben. Uit je analogie blijkt dat je mijn eerder gedane uitspraken anders interpreteert dan ik ze bedoeld heb. Dus misschien kun je je beter tot het grofvuil-geval beperken, in plaats van vergelijkingen te gaan trekken waar we in verzanden.
Oftewel, ik heb nergens gezegd dat ik de boete terecht vind, wel dat ik het een beetje eigen schuld vind omdat TS zich zelf ook niet aan de regels heeft gehouden, regels die in mijn beleving bestaan om juist gevallen als het zijne te voorkomen.
dan kan je vervolgens zélf naar de rechter stappen om je ¤50 weer terug te krijgen....quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:59 schreef Flashwin het volgende:
gewoon die 50 euro betalen en dan bezwaar maken. Weet je in ieder geval zeker dat het niet meer verhoogd zal worden.
Misschien moet ik het daar maar eens proberen...quote:De Milieupolitie van de afdeling Toezicht gemeente Dordrecht controleert het dumpen van afval ook in de gemeente Zwijndrecht.
Succes!quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:00 schreef karr-1 het volgende:
Ik lees op de site van de gemeente wel dit
[..]
Misschien moet ik het daar maar eens proberen...
Inderdaad, dat slaat nergens op en dat heb ik dan ook nooit ergens beweerd. En dat is ook waarom je analogie niet klopt.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:57 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Met mijn analogie is niets mis hoor; jij zegt dat TS op de openbare weg gelegenheid aan zijn buren heeft geboden hun afval illegaal te dumpen. Ik zeg dat dat onzin is omdat iedereen in Nederland die meerderjarig is en niet onder curatele staat in de openbare ruimte verantwoordelijk is voor zijn eigen acties. Wat jij doet is zeggen dat het redelijk is dat mensen de wet overtreden omdat anderen dat ook doen... Dat slaat toch helemaal nergens op! Dan kan je met een hele groep naar de Albert Heijn, allemaal je zakken volstoppen en dan heeft degene die het eerste wat in zijn zakken stopte meer schuld dan de tweede, en de derde nog minder?
Als TS een bekeuring had gekregen voor te vroeg buitenzetten was dat terecht geweest, hij heeft er alleen een gekregen voor te veel en dát is niét terecht.
Dat is in ieder geval een stuk verstandiger dan het op allerlei verhogingen aan te laten komen. Nog daargelaten dat ik TS weinig kans geef in zijn bezwaar.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:00 schreef Tennessee het volgende:
[..]
dan kan je vervolgens zélf naar de rechter stappen om je ¤50 weer terug te krijgen....
Heb jij een beter alternatief dan?quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:00 schreef Tennessee het volgende:
[..]
dan kan je vervolgens zélf naar de rechter stappen om je ¤50 weer terug te krijgen....
Brieven liggen klaar om verzonden te worden.....quote:
Dus jij vind dat ik het asociale gedrag van mijn voormalige buurtgenoten moet accepteren en daar de kosten voor moet betalen? Daar denk ik toch anders over, ik ben het eerder eens met het feit dat ik netjes een afspraak heb gemaakt zoals het hoort en ik vervolgens mag betalen voor de halve buurt omdat ze te lui zijn om zelf een afspraak te maken en mij daardoor op kosten jagen.quote:Op vrijdag 2 november 2007 12:37 schreef Argento het volgende:
Als TS zich een hoop ergernis, tijd, moeite en een bij voorbaat verloren zaak wil besparen, dan kost hem dat 50 euro. Zo simpel ligt het.
Je betaalt niet voor het gedrag van je buren, althans daartoe strekt de boete niet. De boete strekt tot het verkeerd aanleveren, althans het teveel aanleveren van grofvuil.quote:Op vrijdag 2 november 2007 13:09 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dus jij vind dat ik het asociale gedrag van mijn voormalige buurtgenoten moet accepteren en daar de kosten voor moet betalen?
Of het een verloren zaak is of niet weet je pas na de beslissing op bezwaar dan wel de beslissing van de rechter. Ik heb je de aanknopingspunten gegeven aan de hand waarvan ik meen dat er weinig te halen valt. Daar hoef je het niet mee eens te zijn. Als jij de afweging tussen 50 euro en het gedoe van een bezwaarprocedure en eventueel beroep in het voordeel van het laatste laat uitvallen, moet je dat -gelukkig- helemaal zelf weten.quote:Een verloren zaak? Ik denk het niet, ik ga het in ieder geval proberen.
klopt, en aangezien je in Nederland nog steeds onschuldig bent tot je schuld bewezen is zal de gemeente moeten bewijzen dat het zijn afval is geweest, eventueel met getuigenverklaringen, of er moet ergens in de gemeenteverordening staan dat je verantwoordelijk bent voor ál het geplaatste afval als jij belt om het op te laten halen, helaas was dát document niet beschikbaar op de site van Zwijndrecht en dat kan ik me ook niet voorstellen omdat dat juridisch heeel erg vreemd zou zijn...quote:
quote:Rapport 31 maart 2006
Onderzoek op eigen initiatief
Kernbegrippen
afval; waarborgen rechtsbescherming burger; bezwaarprocedure; tegenbewijs; kennelijk ongegrond; hoor en wederhoor; fair play (eerlijke procedure); misbruik van bevoegdheid; gelijksheidsnorm.
Samenvatting
De Gemeentelijke Ombudsman kreeg (relatief) veel vragen en klachten over het gemeentelijke afvalbeleid. Omdat hier sprake is van spoedeisende bestuursdwang - de gemeente haalt het verkeerd aangeboden afval weg en brengt de burger de kosten in rekening - kan de burger een bezwaarschrift indienen. De centrale vraag in het onderzoek was of de gemeente de rechtsbescherming van de burger voldoende waarborgt.
Uit het onderzoek van de ombudsman blijkt dat de gemeente op verschillende punten in de procedure steken laat vallen. Zo kan onder andere een burger zich niet goed voorbereiden op de bezwaar-procedure, omdat bewijsstukken ontbreken en hij dus op basis van onvolledige informatie de bezwaarprocedure ingaat. Tijdens de bezwaarprocedure is het horen van de bezwaarde slechts een uitzondering. Namelijk alléén als hij daarom vraagt. Hier schendt de gemeente de norm van hoor en wederhoor. In een aantal gevallen handelde de gemeente niet behoorlijk door het bezwaar 'kennelijk ongegrond' te verklaren, zonder vervolgonderzoek te doen, terwijl de aangevoerde argumenten daartoe wel aanleiding gaven. Ook hier wordt de norm van hoor en wederhoor geschonden. Daarnaast schendt de gemeente de norm van fair play (eerlijke procedure), nu tegenbewijs voor de burger nauwelijks mogelijk is. Dit feit zou voor de gemeente aanleiding moeten zijn om bij de geringste twijfel een volledige bezwaarprocedure te voeren.
In sommige gevallen brengt de gemeente de kosten van de spoedeisende bestuursdwang aan meerdere personen in rekening. Ook hierover spreekt de ombudsman het 'niet behoorlijk' uit en constateert misbruik van haar bevoegdheid. Tot slot blijkt dat de gemeente de gelijksheidsnorm schendt omdat zij gelijke gevallen niet steeds gelijk behandeld. Zo wordt bij officieel geregistreerde partners niet ieder van hen verantwoordelijk geacht voor het correct aanbieden van huisvuil, maar twee op andere basis samenwonende personen wel.
De ombudsman geeft de gemeente de aanbeveling om de procedures van het afvalbeleid zodanig vorm te geven dat de rechtsbescherming van de burgers wordt gewaarborgd.
Bron: http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=132426
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |