abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 10 november 2007 @ 17:26:31 #101
71115 Rnej
I walk the line
pi_54507848
wat komakie zegt, zo'n board met van die sliders, zo'n lange sleuf met verschuifbare schroefgaatjes...
pi_54509674
Dat is opzich wel een goeie tip ... Naja ik wil toch voor die mooie gele co2's gaan, maar dat ligt een beetje aan de prijs...

@ gstyles, chill out , ik kijk hier genoeg snowboard films, en binnkort dus ff naar Andorra.. Bovendien gaat 2/3 van die post ook over snowboarden , maargoed..

Net trouwens een film van Nitro gezien; "one track mind', die kreeg ik bij een portugees snowboardtijdschrift.. Best grappig, je krijgt er in ieder geval veel zin om weer lekker in de sneeuw te zitten.. Maar morgen eerst weer het water in
  zaterdag 10 november 2007 @ 20:33:44 #103
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_54512140
Water.... pfff ik zit het hele seizoen op water. Snow is only frozen water

anyway, nog maar paar weekjes en dan een weekendje (4 weekjes).
Daarna ff anderhalve week wachten en dan weer 2 en een halve week
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_54545958
opening in oostenrijk mooi in het water sneeuw gevallen zoveel sneeuw dat het te gevaarlijk werd om gebied open te gaan
  maandag 12 november 2007 @ 14:51:19 #105
71115 Rnej
I walk the line
pi_54551404
quote:
Op maandag 12 november 2007 11:03 schreef Salatrel het volgende:
opening in oostenrijk mooi in het water sneeuw gevallen zoveel sneeuw dat het te gevaarlijk werd om gebied open te gaan
dat noem ik een prima opening hoor
  maandag 12 november 2007 @ 16:13:41 #106
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_54553628
hehe 7,8,9 en 10 december ben ik weer ff een weekend in de sneeuw. Dan nog anderhalve week wachten en dan voor 2 en een halve week. maar dat laatste wisten jullie al

Anyway, dat weekend is er nog geen hond in het gebied en met de huidige sneeuwcondities weet ik wel dat er een hoop poeder te knallen is in de Zillertal Arena
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
  maandag 12 november 2007 @ 20:01:37 #107
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_54557129
ik heb net ff de DVD We're people too zitten kijken.

die is op zich ook wel vet. Wel duidelijke scheiding tussen stukjes met railen en springen.
zitten echt van die hardcore rail gasten tussen met van die strakke broeken enzo. Die lui die zo uit de skatewereld zijn weggelopen

1 stukje is echt vet. Dan laten ze een paar gasten zien die gewoon lekker een poederrun aan het maken zijn. Geen gezeur met aangelegde kickers enzo, gewoon sprayen en springen over natuurlijke opstakels. Geen 720's enzo maar gewoon rammen
Vind ik leuker om naar te kijken dan de zoveelste 900 over een gebouwde kicker. Dit geeft je een beetje het gevoel wat je zelf ook hebt als je pow aan het trashen bent. Tenminste, mij wel
pi_54557692
Yeah, ik ken het !

D'r staan nu nog wat films op die er 2 weken geleden niet op stonden, zoals de film van Nitro, die is erg goed.

Capita's First Kiss is de moeite niet waard, wordt nauwelijks in gesnowboard. Purple Yeah is ook heel erg vet !

Wat je ook veel ziet dit jaar is one-footers, en dan backflips bij huge kickers enzo. Wel leuk om zo nu en dan ook wat van te zien !
Fingerspitzgefühl
pi_54569459
ik heb ze gewoon allemaal gedownload
  dinsdag 13 november 2007 @ 12:54:33 #110
26353 FlowDesign
OMG IT SPINS!
pi_54573217
6 januari een week naar Val Tho en 18 januari minstens een halve week naar Laax/Flims (CH)

Is dit trouwens iets voor mij?
Burton Air 157 met Burton Custom Brew bindingen. Nieuw voor ¤ 420,-

Of een Option Influence 157 of 160 met Burton Custom Brew bindingen. Nieuw voor ¤ 370,-

Mijn niveau: Intermediate
Ambities: Freestyle/Freeride
Lengte: 1m85
Gewicht: 73Kg
Age of fruity enlightenment!
  dinsdag 13 november 2007 @ 13:12:02 #111
71115 Rnej
I walk the line
pi_54573565
de option zegt me niets, maar ik vind de burton air persoonlijk een dood stuk hout... anderen zweren erbij hoor, maar ik vind m maar een beetje tam rijden.... tis wel een prima allround plankje wat dat betreft (ze zeggen dat 'ie freestyle gericht is, maar dat vind ik persoonlijk ook wel meevallen, t kan er prima mee)

als je niveau intermediate is, dan is de air wel okay ... 157 is ook wel een prima lengte... prijs is ook okay
  dinsdag 13 november 2007 @ 13:16:01 #112
26353 FlowDesign
OMG IT SPINS!
pi_54573662
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 13:12 schreef Rnej het volgende:
de option zegt me niets, maar ik vind de burton air persoonlijk een dood stuk hout... anderen zweren erbij hoor, maar ik vind m maar een beetje tam rijden.... tis wel een prima allround plankje wat dat betreft (ze zeggen dat 'ie freestyle gericht is, maar dat vind ik persoonlijk ook wel meevallen, t kan er prima mee)

als je niveau intermediate is, dan is de air wel okay ... 157 is ook wel een prima lengte... prijs is ook okay
Het is een modelletje van vorig jaar dus een stuk goedkoper
Die bindingen zijn ook in de aanbieding, wel met capstraps
  dinsdag 13 november 2007 @ 14:15:55 #113
71115 Rnej
I walk the line
pi_54575126
mja, je hoort me ook niet klagen over de prijs, en qua specs past ie prima bij je.. maar ik raad iedereen die een beetje kan boarden gewoon aan om ff een keer te testen..... dan weet je gewoon of dat boardje wat voor je is
  dinsdag 13 november 2007 @ 14:27:00 #114
26353 FlowDesign
OMG IT SPINS!
pi_54575373
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 14:15 schreef Rnej het volgende:
mja, je hoort me ook niet klagen over de prijs, en qua specs past ie prima bij je.. maar ik raad iedereen die een beetje kan boarden gewoon aan om ff een keer te testen..... dan weet je gewoon of dat boardje wat voor je is
Maar waar en wanneer zou ik het moeten testen dan?
Kan moeilijk een board een keer mee naar Landgraaf nemen en dan weer terugbrengen toch?
  dinsdag 13 november 2007 @ 15:55:36 #115
26353 FlowDesign
OMG IT SPINS!
pi_54577665
Verdammt, die Air 157 en Custom Brew zijn al verkocht.

Andere optie: Burton Twin 157 van dit jaar, slechts een paar keer indoor gebruikt voor ¤ 350 i.c.m. Burton P1 Wingtip van vorig jaar voor ¤185.

Is dat iets? Misschien nog wat van de prijs afdingen

Edit:
Qua investering voor op de lange termijn zou dit wel een goede zijn waar ik nog een hele tijd mee vooruit kan denk ik wel.

[ Bericht 18% gewijzigd door FlowDesign op 13-11-2007 16:14:22 ]
  dinsdag 13 november 2007 @ 16:05:18 #116
163996 KneusTeun
Kiss my airs!
pi_54577866
En de option is geen option meer?
's avonds een reus, 'smorgens een kneus
Xbox: kneusteun
PSN: kneusteun
Steam:kneusteun
  dinsdag 13 november 2007 @ 16:07:53 #117
26353 FlowDesign
OMG IT SPINS!
pi_54577929
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 16:05 schreef KneusTeun het volgende:
En de option is geen option meer?
Option is een Canadees merk toch?

Maar is dat iets? Iemand die er ervaring mee heeft?
  dinsdag 13 november 2007 @ 16:16:26 #118
71115 Rnej
I walk the line
pi_54578167
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 15:55 schreef FlowDesign het volgende:
Verdammt, die Air 157 en Custom Brew zijn al verkocht.

Andere optie: Burton Twin 157 van dit jaar, slechts een paar keer indoor gebruikt voor ¤ 350 i.c.m. Burton P1 Wingtip van vorig jaar voor ¤185.

Is dat iets? Misschien nog wat van de prijs afdingen

Edit:
Qua investering voor op de lange termijn zou dit wel een goede zijn waar ik nog een hele tijd mee vooruit kan denk ik wel.
de prijs van die twin is best nice

nieuw istie 480 en de bindingen zijn nieuw 270 ... dus op zich een okay prijs, mits in goede staat

twin is echt een heel tof alleskunnertje met de nadruk op freestyle
  dinsdag 13 november 2007 @ 16:20:19 #119
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_54578261
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 16:16 schreef Rnej het volgende:

[..]

de prijs van die twin is best nice

nieuw istie 480 en de bindingen zijn nieuw 270 ... dus op zich een okay prijs, mits in goede staat

twin is echt een heel tof alleskunnertje met de nadruk op freestyle
De twin is best een stijve motherfucker voor de lichtgewichtjes onder ons hoor.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  dinsdag 13 november 2007 @ 16:31:45 #120
26353 FlowDesign
OMG IT SPINS!
pi_54578543
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 16:20 schreef XL het volgende:

[..]

Ik ben voor mn lengte niet zo zwaar, mss moet ik (nog) meer bier drinken

Maar ik denk niet dat de Twin voor mij té stijf is. Als er maar wel veel 'pop' in zit, dat vind ik wel belangrijk.
  dinsdag 13 november 2007 @ 16:33:20 #121
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_54578589
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 16:31 schreef FlowDesign het volgende:

Als er maar wel veel 'pop' in zit, dat vind ik wel belangrijk.
Dan moet je dus niet voor de twin gaan.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_54579109
La vie est facille !
Fingerspitzgefühl
pi_54579131
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 16:54 schreef ForumGek het volgende:
La vie est facille !
Oui, Oui, Oui !!

C'est la vie !
Fingerspitzgefühl
pi_54579541
Voor zover mijn schizofrenische intermezzo

Ik wil niks leren over trainingsmethoden, over je hart en over je longen, ik wil verdomme met mijn steezy clothes in de frozen snow staan en powder runs maken ! En strepen trekken over de pistes. En een kickertje bouwen en 360's oefenen !

Fingerspitzgefühl
  dinsdag 13 november 2007 @ 17:19:11 #125
163996 KneusTeun
Kiss my airs!
pi_54579668
Option is bij mij niet heel veel over bekend. kheb de mirror wel is gereden en is een focking lekkere plank. khoor wel vaak goede dingen over option.
's avonds een reus, 'smorgens een kneus
Xbox: kneusteun
PSN: kneusteun
Steam:kneusteun
  dinsdag 13 november 2007 @ 17:26:33 #126
26353 FlowDesign
OMG IT SPINS!
pi_54579858
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 16:33 schreef XL het volgende:

[..]

Dan moet je dus niet voor de twin gaan.
Ik quote ff gast van Downtown uit zn mailtje:

De Burton Twin en de Option Influence hebben een paar verschillen, de Twin heeft bijvoorbeeld een Sintered base, de Option niet. Verder heeft de Twin Infinite Ride, zodat ie levenslang zijn voor spanning houd, de Option niet.

Als een board een goede spanning heeft, dan zit er toch automatisch veel pop in of ben iknou gek?
pi_54580703
Een stijve plank kan je snoeihard mee piste-knallen en freeriden. Met een slappe plank kan je jibben en heb je meer pop. Je pop wordt bepaald door het vermogen van de tail om te buigen. Dus hoe slapper, hoe meer pop. Dit gaat natuurlijk niet helemaal op, maar grotendeels wel. freestyle planken zijn over het algemeen slappe planken (zie doorbuigen bij railslides). Daardoor kan je een 540 makkelijker inzetten en landen.

Anders zou een stijve plank de meest perfecte zijn. Maar dat is dus niet zo. Een stijve plank is minder vergevingsgezind (straft je harder af voor fouten die je maakt), en daarom uitermate geschikt voor het betere piste / off-piste werk.

Een slappe plank gaat zichzelf dan in de sneeuw boren (piste) of zakt weg in de off-piste.

Zoiets :p
Fingerspitzgefühl
  dinsdag 13 november 2007 @ 18:12:28 #128
26353 FlowDesign
OMG IT SPINS!
pi_54580933
Is wel lastig want ik wil gewoon alles ermee kunnen Ben echt een typische allrounder denk ik. Maar ik zie mezelf binnen nu en 2 a 3 jaar nog niet als een gek door een halfpipe gaan ofzo. Maar meer een beetje jibben op de piste en off-piste poederen vind ik helemaal te gek.
pi_54581103
Dan zal ik als ik jou was voor een all-round freestyle georiënteerd board gaan. Ik denk dat een Custom een goed board voor jou zal zijn. Als ik naar de stats van het board kijk, en naar wat jij kunt, en naar wat je wilt kunnen .

Om eerlijk te zijn denk ik dat je (net als ik) toch de meeste tijd op en rond de piste rond zult brengen. Dus lijkt me dat het belangrijkste. Met elke all-round plank kan je wel een kicker/rail nemen. Het is gewoon allemaal mogelijk
Fingerspitzgefühl
  dinsdag 13 november 2007 @ 18:27:26 #130
71115 Rnej
I walk the line
pi_54581274
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 16:20 schreef XL het volgende:

[..]

de twin wordt als 6/10 omschreven, dat is minder dan de custom en evenveel als de air

denk stiekem dattie ook weinig scheelt met de evil twin...

en wat betreft pop, de twin heeft er genoeg van.

voorspanning behouden heeft niets te maken met hoeveelheid pop.

pop = hoeveel spanning er in je board zit ...
snap = hoe snel het board terugspringt in zijn standaard vorm

veel pop en veel snap = agressief. / speels .. afhankelijk van de radius van je staalkant

veel pop en weinig snap = minder agressief en vaak prima voor funpark

weinig pop en weinig snap = beginnerszooi over t algemeen... of gewoon echt slappe railplankjes (maar die kosten dan ook meestal erg weinig )

de twin is echt prima qua pop en speelsheid, zeker als je gewoon wil knallen heeft ie net ietsje meer stijfheid in huis

niet te blind staren op specs, ook deze keer niet, gewoon een keer testen eventueel... maar ik denk dat je weinig spijt krijgt van je aankoop als je voor de twin gaat

vergeet ook niet dat stijfheid maar relatief is .. ook naar smaak ...

sommigen zijn gek op natte kranten die echt niet de bocht om te krijgen zijn... sommigen zijn gek op kenkerstijve saaie stukken boom onder hun voeten..... tis maar net wat je zelf relaxed vindt..

en nja, forumgek, de optie custom is ideaal idd, maar vergeet niet dattie juist de twin goedkoop kan krijgen

oh en dat hele " pop " verhaal gaat pas op als je pas echt kan ollien, k heb mensen meer dan een meter hoog zien springen op 5 jaar oude boardjes zonder voorspanning whatsoever ....

pop is ook weer iets wat elk board ook wel heeft, zeker als je net gaat leren freestylen
  dinsdag 13 november 2007 @ 18:49:40 #131
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_54581880
De twin is mij afgeraden als speels board door iemand met hands-on ervaring. Geen boekjes-info, maar sneeuw-info. Persoon in kwestie vond het een twin versie van mijn Darkstar en die is voor mij niet speels. Hij is niet voor niets verkocht.
pi_54583623
Ik zit erover te denken om een
  • Burton Custom Wide length 157 cm - waist width 258 mm
    of een
  • Burton Custom X Wide length 159 cm - waist width 259 mm
    te halen

maar hoe zit het nu precies met die waist width hoe meet je dit precies op?
    ik heb schoenmaat 45 en heb hier gelezen
    http://www2.omroep.nl/bnn/bnnboarding/sticks/main3.html
    dat je dan deze waist width moet hebben 24.7-25.0
    hoe zit dat nu precies dan?

Ik kies voor een van de Burton Customs omdat ik graag een soepel plankje wil hebben waarmee je de bochten makkelijk en snel kan nemen en lekker mee kan spelen.
  • pi_54587137
    quote:
    Op maandag 12 november 2007 20:01 schreef Komakie het volgende:
    ik heb net ff de DVD We're people too zitten kijken.

die is op zich ook wel vet. Wel duidelijke scheiding tussen stukjes met railen en springen.
    zitten echt van die hardcore rail gasten tussen met van die strakke broeken enzo. Die lui die zo uit de skatewereld zijn weggelopen

1 stukje is echt vet. Dan laten ze een paar gasten zien die gewoon lekker een poederrun aan het maken zijn. Geen gezeur met aangelegde kickers enzo, gewoon sprayen en springen over natuurlijke opstakels. Geen 720's enzo maar gewoon rammen
    Vind ik leuker om naar te kijken dan de zoveelste 900 over een gebouwde kicker. Dit geeft je een beetje het gevoel wat je zelf ook hebt als je pow aan het trashen bent. Tenminste, mij wel
    Heb hem ook gezien (vriend had m gedownload geript). Hijs zeker vet. Weet je nog andere vette dvd's?
    pi_54587629
    -Cold World
    -Time well wasted
    -Apples and oranges
    -Catch the Vapor
    - Lines
    - Purple Yeah
    - Thanks Brain
    - Picture This (MACK DAWG ! )
    - Nitro 07

Daar moet je vast wel wat mee kunnen !
    Fingerspitzgefühl
    pi_54589688
    quote:
    Op dinsdag 13 november 2007 22:18 schreef ForumGek het volgende:
    -Cold World
    -Time well wasted
    -Apples and oranges
    -Catch the Vapor
    - Lines
    - Purple Yeah
    - Thanks Brain
    - Picture This (MACK DAWG ! )
    - Nitro 07

Daar moet je vast wel wat mee kunnen !
    ik tik voortaan wel snowboard 2008 in dus voor de hits
      dinsdag 13 november 2007 @ 23:35:59 #136
    20403 Komakie
    That's Gnarly!
    pi_54589818
    quote:
    Op dinsdag 13 november 2007 13:12 schreef Rnej het volgende:

Tikje kort voor hem vind ik zelf maar niet heel erg.

Trouwens, alles wordt gebracht als freestyle. Vorig jaar, of het jaar ervoor, zag ik de Burton Malolo ook als freestyle aangeduid. Met de kanttekening dat dit board BC freestyle geweldig zou kunnen.
    Tja, het is mar hoe je het brengt
    pi_54589848
    even een tvp maar Snowboarde is doe het alleen niet vaak genoeg om zelf een board te hebben enzo. Maar kan het wel redelijk
      dinsdag 13 november 2007 @ 23:54:22 #138
    20403 Komakie
    That's Gnarly!
    pi_54590226
    quote:
    Op dinsdag 13 november 2007 19:52 schreef _jorden_ het volgende:
    Ik zit erover te denken om een
  • Burton Custom Wide length 157 cm - waist width 258 mm
    of een
  • Burton Custom X Wide length 159 cm - waist width 259 mm
    te halen

maar hoe zit het nu precies met die waist width hoe meet je dit precies op?
    ik heb schoenmaat 45 en heb hier gelezen
    http://www2.omroep.nl/bnn/bnnboarding/sticks/main3.html
    dat je dan deze waist width moet hebben 24.7-25.0
    hoe zit dat nu precies dan?

Ik kies voor een van de Burton Customs omdat ik graag een soepel plankje wil hebben waarmee je de bochten makkelijk en snel kan nemen en lekker mee kan spelen.
  • Wat een partij bullshit zeg

Ik rij op een 26cm waist en heb schoenmaat 44. Met jou 45 ga je nooit van je leven lekker rijden op een 24.7 - 25cm brede plank. Dan komen je tenen en/of hakken er aan alle kanten overheen. Misschien als je de bindingen heel erg indraait ofzo maar ik vind het nergens op slaan.
    Het hele stukje is trouwens algemene onzin. Alsof je kunt zeggen dat als je 90kg bent je dus een 164cm lang board nodig hebt

No offence naar jou trouwens. Gewoon ff mijn ongenoegen uiten op het stukje

Je kunt het opmeten door gewoon op het board te gaan staan en te kijken hoever je er overheen komt met je hakken en je tenen. Ze moeten er iets overheen komen maar niet te ver. Het is een beetje moeilijk verwoorden op deze manier, maar ik zou bij de waardes die op die website staan maar een centimeter er bij optellen. Kortom, voor maatje 45 geen 24.7-25 maar 25.7-26. Dan kom je meer in de buurt. Dus wat dat betreft zitten de boards wel in de goede richting.

Heb je trouwens wel een idee wat je wilt kopen? Je hebt het over een Custom en over een lekker speels boardje dat soepel is en lekker makkelijk weg rijdt.. Ik weet niet hoe je die aan elkaar gekoppeld hebt gekregen maar het zijn niet de kenmerken van een Custom of een Custom X. Waarom wil je 1 van die boards?
      woensdag 14 november 2007 @ 08:57:26 #139
    71115 Rnej
    I walk the line
    pi_54593857
    quote:
    Op dinsdag 13 november 2007 18:49 schreef XL het volgende:
    De twin is mij afgeraden als speels board door iemand met hands-on ervaring. Geen boekjes-info, maar sneeuw-info. Persoon in kwestie vond het een twin versie van mijn Darkstar en die is voor mij niet speels. Hij is niet voor niets verkocht.

no offense, maar tis en blijft een kwestie van smaak, ik heb de twin zelf gereden en voor mij is de 161 net aan te rijden als railsletje (ja ok, ik ben dus erg zwaar....)

maar matties van me die 80 kg wegen die rijden de 161 ook als railsletje
    en nja, de meesten zweren er wel bij, tis gewoon een net iets stijver plankje dan de gemiddelde railplank en is daarom dus als pisteplankje ook goed te doen...

maar wat k ook zeg: testen! ... volgens de boekjes zou hij prima moeten voldoen en volgens de mensen die m hebben in jouw geval blijkbaar niet...

en over die waist width .. met schoenmaat 45 wil je gewoon op 258 mm of breder staan... tenzij je nooit een carvebocht neerzet natuurlijk
    pi_54594065
    Even een kort vraagje:

Ik ga voor strap bindingen. Die waren 150~160 ¤. wat is er beter als je meer betaald dan? Betere kwaliteit of zitten ze dan nog fijner?
    pi_54594611
    De straps zijn vaak beter, mooier afgewerkt, zachtere materialen gebruikt, duurzamere materialen gebruikt. Maar het grootste verschil is de stijfheid van je hi-back (waar je kuit tegenaan zit dus). Hoe stijver deze is hoe meer gevoel je in je board hebt, en hoe meer feedback je krijgt.

Ook zijn duurdere bindingen vaak lichter door gebruik van lichtgewicht materialen (denk aan carbon). Maar dan zit je echt tegen door ¤300 aan. En dat is imo overbodig als je 1 of 2 weekjes sneeuw pakt per jaar

[ Bericht 0% gewijzigd door ForumGek op 14-11-2007 11:40:29 ]
    Fingerspitzgefühl
    pi_54595446
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 08:57 schreef Rnej het volgende:

[..]

no offense, maar tis en blijft een kwestie van smaak, ik heb de twin zelf gereden en voor mij is de 161 net aan te rijden als railsletje (ja ok, ik ben dus erg zwaar....)

maar matties van me die 80 kg wegen die rijden de 161 ook als railsletje
    en nja, de meesten zweren er wel bij, tis gewoon een net iets stijver plankje dan de gemiddelde railplank en is daarom dus als pisteplankje ook goed te doen...

maar wat k ook zeg: testen! ... volgens de boekjes zou hij prima moeten voldoen en volgens de mensen die m hebben in jouw geval blijkbaar niet...

en over die waist width .. met schoenmaat 45 wil je gewoon op 258 mm of breder staan... tenzij je nooit een carvebocht neerzet natuurlijk
    Ik weeg 73Kg, dus als het bord vrij stijf is dan zou een lengte van 157 toch best prima zijn?

Donderdagavond ga ik 'm mss kopen en zondagavond meenemen naar Landgraaf. Als het niks is dan kan ik 'm altijd nog inruilen op iets anders.

Edit:
    Bovendien, voor 350 Euro kun je haast geen andere planken kopen die gericht zijn op intermediate/gevorderd.

[ Bericht 5% gewijzigd door FlowDesign op 14-11-2007 10:45:14 ]
    pi_54595475
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 09:50 schreef ForumGek het volgende:
    De straps zijn vaak beter, mooier afgewerkt, zachtere materialen gebruikt, duurzamere materialen gebruikt. Maar het grootste verschil is de stijfheid van je highback (waar je kuit tegenaan zit dus). Hoe stijver deze is hoe meer gevoel je in je board hebt, en hoe meer feedback je krijgt.

Ook zijn duurdere bindingen vaak lichter door gebruik van lichtgewicht materialen (denk aan carbon). Maar dan zit je echt tegen door ¤300 aan. En dat is imo overbodig als je 1 of 2 weekjes sneeuw pakt per jaar
    Inderdaad. Ik ga voor burtons. Ik heb besloten om schoenen nog even te huren, totdat ik ben uitgegroeid. Anders is het zonde om nog te kopen, en de schoenen die je daar huurt is 45 euro voor 2 weken, en die zijn nieuw.
      woensdag 14 november 2007 @ 10:48:03 #144
    20403 Komakie
    That's Gnarly!
    pi_54595714
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 08:57 schreef Rnej het volgende:
    Zoals ik ook al zei, ze vinden een Malolo ook freestyle. Gewoon omdat het beter verkoopt. Vooral in amerika waar ze nog geen normale bocht kunnen draaien of ze gaan al springen

Anyway, testen is leuk en aardig maar daar moet je maar net de mogelijkheid toe hebben. Vooral bij 2dehands boards gaat dat niet altijd.

In dat opzicht is een goeie shop met actuele spullen echt ideaal.
    Als ze boards van dit jaar of vorig jaar in de verhuur hebben dan kun altijd een board testen voordat je hem koopt. Jammer dat je in nederland dit niet vaak ziet.
      woensdag 14 november 2007 @ 10:56:04 #145
    20403 Komakie
    That's Gnarly!
    pi_54595874
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 09:11 schreef Flaccid het volgende:
    Even een kort vraagje:

Ik ga voor strap bindingen. Die waren 150~160 ¤. wat is er beter als je meer betaald dan? Betere kwaliteit of zitten ze dan nog fijner?
    Kwaliteit is een beetje relatief maar meestal zijn er wel wat duurzamere spullen gebruikt.
    Ze zitten niet echt heel erg veel beter, maar de straps kunnen van duurzamer materiaal gemaakt zijn waardoor ze wat lekkerder zitten.

Het heeft vaak wat te maken met de stijfheid van de binding. Vooral de hi-back kan bij de ene binding veel stijver zijn dan de andere. Bijna altijd is het zo dat de stijfste bindingen ook rete duur zijn. Vaak komt dat omdat er stijvere materialen in verwerkt zijn omdat je niet wilt dat een binding groter en/of breder wordt om zo die stijfheid te krijgen. anders zou de binding ook erg zwaar worden.
    Dus krijg je dingen als Carbon die licht zijn en sterk. Maar ja, dat is ook duurder dan standaard kunstof wat gebruikt wordt bij goedkopere bindingen.

Het heeft net als met boards ook te maken met je niveau. Een hele stijve binding heb je niets aan wanneer je er niet mee om kunt gaan. Als de binding gelijk altijd terug geeft wat je er in stopt is hij ook minder vergeeflijk. Als je dan niet zo goed kunt boarden ga je vaak op je smoel.
      woensdag 14 november 2007 @ 10:58:08 #146
    20403 Komakie
    That's Gnarly!
    pi_54595914
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 10:35 schreef Flaccid het volgende:

[..]

Inderdaad. Ik ga voor burtons. Ik heb besloten om schoenen nog even te huren, totdat ik ben uitgegroeid. Anders is het zonde om nog te kopen, en de schoenen die je daar huurt is 45 euro voor 2 weken, en die zijn nieuw.
    Dan moet je er wel goed op letten wat voor schoenen je huurt omdat ze wel goed moeten passen in de binding.

Daarnaast moet je uitkijken met het kopen van de binding dat je voet niet nog zo gaat groeien dat je schoen straks niet meer in de binding past.
    Als je bijvoorbeeld nu nog matje 43 hebt kun je prima maatje M bindingen hebben. Maar als je dan nog een maat groeit met je schoen, moet je ineens maatje L hebben. Om maar ff een voorbeeld te noemen.
    pi_54595962
    nu ook sneeuw in frankrijk.

zie bijvoorbeeld: http://www.les2alpes.com/en/hiver/ski-and-snowboard/webcam.html
      woensdag 14 november 2007 @ 11:07:09 #148
    20403 Komakie
    That's Gnarly!
    pi_54596077
    Niet normaal wat er allemaal al gevallen is.
    In gerlos. 80cm in het dorp en 120 op de berg. Het gaat allemaal veel te snel. Straks is er weer geen ondergrond omdat het zo hard gesneeuwd heeft en krijg je weer allemaal lawines. Ik denk dat het dit jaar weer hommeles wordt als ik het zo bekijk.
    pi_54596179
    oops.

[ Bericht 98% gewijzigd door ForumGek op 14-11-2007 11:40:08 ]
    Fingerspitzgefühl
    pi_54596192
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 11:07 schreef Komakie het volgende:
    Niet normaal wat er allemaal al gevallen is.
    In gerlos. 80cm in het dorp en 120 op de berg. Het gaat allemaal veel te snel. Straks is er weer geen ondergrond omdat het zo hard gesneeuwd heeft en krijg je weer allemaal lawines. Ik denk dat het dit jaar weer hommeles wordt als ik het zo bekijk.
    Doe eens niet zo negatief

Wees blij dat er nu sneeuw ís. Vorig jaar was er bijna geen sneeuw.
    pi_54596374
    Na de veel te goede allian waar ik het op leerde nu een Luna gekocht. Volgens de Cellblockjongen vanaf dag 1 meer lol. Alleen had ik me vergist in de oude lengte, dus ben ik nu van een 159.5 naar een 154 gegaan, weet niet of dat te veel is..
    Heel benieuwd hoe het gaat, maar helaas nog even geen tijd

tevens tvp wegens weinig te zeggen maar leuk om mee te lezen
    Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
    pi_54596428
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 11:21 schreef Vanyel het volgende:
    Na de veel te goede allian waar ik het op leerde nu een Luna gekocht. Volgens de Cellblockjongen vanaf dag 1 meer lol. Alleen had ik me vergist in de oude lengte, dus ben ik nu van een 159.5 naar een 154 gegaan, weet niet of dat te veel is..
    Heel benieuwd hoe het gaat, maar helaas nog even geen tijd

tevens tvp wegens weinig te zeggen maar leuk om mee te lezen
    Hoe lang en zwaar ben jij zelf dan?
    pi_54596570
    1.80, weegschaalloos maar ws. net boven de 70. En vrouw.
    Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
    pi_54597238
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 11:30 schreef Vanyel het volgende:
    1.80, weegschaalfotoboekloos maar ws. net boven de 70. En vrouw.
    Dan was die 159,5 eigenlijk wat aan de lange kant voor jou denk ik. Maar 154 is mss weer een beetje kort. Maar die plank die je nu hebt, is die slap of stijf? En wat wil je er mee doen?
      woensdag 14 november 2007 @ 13:09:15 #155
    20403 Komakie
    That's Gnarly!
    pi_54598964
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 11:12 schreef FlowDesign het volgende:

[..]

Doe eens niet zo negatief

Wees blij dat er nu sneeuw ís. Vorig jaar was er bijna geen sneeuw.
    Vorig jaar bijna geen sneeuw viel echt nog wel mee. Ik heb minder poederdagen gehad dan het seizoen ervoor maar dat was ook niet gek aangezien ik toen gewoon minimaal 2 keer per week een lekkere afdaling kon maken. Over een heel seizoen gezien is dat echt heel goed.
    Vorig jaar was een stuk minder maar om nou te zeggen dat het verschrikkelijk was valt ook wel mee.

Dus dan ben jij ook een beetje negatief.

Anyway, voor de pistes is het natuurlijk prima dat er veel sneeuw valt. Dan nog zou een paar keer 40cm over 2 weken gezien beter zijn dan 120cm in een keer. Ook voor pistes.

Voor off-piste is het echt niet goed. Ik weet niet of het zinvol is om het allemaal te gaan uitleggen hier omdat ik niet weet in hoeverre het iemand wat interesseerd, maar mocht je het wel interesseren wil ik het hier wel een keertje uittikken. Het heeft iig te maken met de temperaturen van de grond, de sneeuw en de lucht in combinatie met de hoeveelheid gevallen sneeuw, de hellingshoek en nog een aantal andere weer condities.
    pi_54599209
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 11:57 schreef FlowDesign het volgende:
    Dan was die 159,5 eigenlijk wat aan de lange kant voor jou denk ik. Maar 154 is mss weer een beetje kort. Maar die plank die je nu hebt, is die slap of stijf? En wat wil je er mee doen?
    Of die van nu stijf is kan ik niet zo goed beoordelen. Ten opzichte van de oude helemaal niet, maar die was dan ook heel stijf. Ik wil eigenlijk alles wel een beetje. Ben nog niet goed genoeg voor funparks, weet ook niet of dat helemaal mijn ding zou zijn, dus voor nu in elk geval meer freeride.

Hier staat de beschrijving van de Luna. Ze adviseren voor de 154 en de 157 hetzelfde gewicht. Wel vreemd dat de effectieve edge van de 154 2 cm langer is dan van de 157..
      woensdag 14 november 2007 @ 13:20:01 #157
    71115 Rnej
    I walk the line
    pi_54599213
    pistes waar veel verse sneeuw op ligt + veel prutsers (kortom, veel mensen...) betekent echt een groot buckelfeest aan t eind van de dag... k heb liever een vlakke harde ijzige bende dan buckels tot heuphoogte...

maarreh, @ vanyel je bent 1m80 en je staat op een luna? .. hoe klein zijn jouw voeten in verhouding tot je lijf?

sowieso, een luna 154 is echt een boardje voor de kleinere dame die begint....

en dat van die edge is een typfoutje gok ik

ik had als verkoper je toch de 157 aangesmeerd... en eigenlijk gewoon niet de luna, tenzij je echt maat 40 hebt, max.
    pi_54599227
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 13:09 schreef Komakie het volgende:
    Voor off-piste is het echt niet goed. Ik weet niet of het zinvol is om het allemaal te gaan uitleggen hier omdat ik niet weet in hoeverre het iemand wat interesseerd, maar mocht je het wel interesseren wil ik het hier wel een keertje uittikken. Het heeft iig te maken met de temperaturen van de grond, de sneeuw en de lucht in combinatie met de hoeveelheid gevallen sneeuw, de hellingshoek en nog een aantal andere weer condities.
    Ik vind het wel interessant.
    pi_54599261
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 13:20 schreef Rnej het volgende:
    maarreh, @ vanyel je bent 1m80 en je staat op een luna? .. hoe klein zijn jouw voeten in verhouding tot je lijf?
    klein. Mijn snowboardschoenen hebben een schattig maatje 38.5.
      woensdag 14 november 2007 @ 13:25:19 #160
    71115 Rnej
    I walk the line
    pi_54599348
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 13:22 schreef Vanyel het volgende:

[..]

klein. Mijn snowboardschoenen hebben een schattig maatje 38.5.
    kijk ns aan

dan pas je er iig prima op idd , dan heeft die verkoper t goed gedaan wat dat betreft..

maar dat van die effective edge is dus geen typfout, heb t ff nagezocht .. maar dan nog maakt t vrij weinig uit... tis een slap kort plankje dat voor lichtgevorderde meisjes met schattige voetjes ideaal is
    pi_54599561
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 13:25 schreef Rnej het volgende:
    maar dat van die effective edge is dus geen typfout, heb t ff nagezocht .. maar dan nog maakt t vrij weinig uit... tis een slap kort plankje dat voor lichtgevorderde meisjes met schattige voetjes ideaal is
    kijk dat wilde ik horen!
    Zal wel wennen zijn na die vorige, maar ik zou het toch lullig vinden als ik wéér met een totaal verkeerd board de winkel uit was uit gelopen. En je typering van mijn kunsten klopt behoorlijk, dus..
      woensdag 14 november 2007 @ 13:41:33 #162
    71115 Rnej
    I walk the line
    pi_54599733
    ik heb geleerd als leraar zijnde, dat als iemand zijn kunsten op 10 inschat, je er nog 2 a 3 punten onder moet gaan zitten

of juist boven, afhankelijk van hoe bescheiden t gebracht wordt

maar ik had je nooit op een luna gezet als ik de verkoper was geweest , ik zet meiden gewoon op een mannenplank als ze t qua gewicht aankunnen... plaatjes met vogeltjes en vlindertjes vind ik zo onzinnig.. net als t idee dat een vrouwenplankje NOG slapper moet zijn " want t zijn meisjes" .... blegh...
    pi_54599787
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 11:01 schreef Salatrel het volgende:
    nu ook sneeuw in frankrijk.

zie bijvoorbeeld: http://www.les2alpes.com/en/hiver/ski-and-snowboard/webcam.html
    er lag al wat. Er ligt bij les sybelles volgende week iets van 35 cm , is voorspeld
    pi_54599929
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 13:41 schreef Rnej het volgende:
    maar ik had je nooit op een luna gezet als ik de verkoper was geweest , ik zet meiden gewoon op een mannenplank als ze t qua gewicht aankunnen... plaatjes met vogeltjes en vlindertjes vind ik zo onzinnig.. net als t idee dat een vrouwenplankje NOG slapper moet zijn " want t zijn meisjes" .... blegh...
    Snap ik, maar ik wil natuurlijk wel met mijn tenen nog een beetje in de buurt van de rand komen. Bij een mannenplank is dat al snel best een end.

Ik heb specifiek gevraagd om een makkelijker board dan wat ik al had, omdat ik daar gewoon niet goed genoeg mee overweg kan. Dat lijkt wel gelukt, als ik het commentaar hier zo lees. Maar waarom wordt die plank dan aangeprezen als intermediate-advanced, als het zo'n slappe hap is?
      woensdag 14 november 2007 @ 13:58:26 #165
    71115 Rnej
    I walk the line
    pi_54600110
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 13:50 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Snap ik, maar ik wil natuurlijk wel met mijn tenen nog een beetje in de buurt van de rand komen. Bij een mannenplank is dat al snel best een end.

Ik heb specifiek gevraagd om een makkelijker board dan wat ik al had, omdat ik daar gewoon niet goed genoeg mee overweg kan. Dat lijkt wel gelukt, als ik het commentaar hier zo lees. Maar waarom wordt die plank dan aangeprezen als intermediate-advanced, als het zo'n slappe hap is?
    marketing.......

tis relatief aan de gemiddelde boarder.... bedenk dat 60% van de mensen die ik tegenkom op de piste nog niet eens een carvebocht draait, dan zouden al die mensen dus een beginner boardje moeten rijden.... ?

intermediate is t board wel hoor, maar advanced? ... de luna is een stapje omhoog gegaan de laatste jaren, maar als je kijkt naar de gemiddelde boarder.. tsjah...

dit is meer persoonlijke mening dan feit hoor... k ken wat dames die luna rijden (redelijk gemiddelde dames qua boardkunsten ook... en die hebben m eigenlijk wel weggedaan na een tijdje omdat er niet op door te leren viel) en dames die lesgeven vinden t al helemaal niets... dus om m dan nog advanced te noemen? ...

dat een board niet is wat er op de site staat wil niet zeggen dat het gelijk een kutding is, qua prijs/kwaliteit verhouding en qua fun-factor verslaat de luna wel veel van z'n klasse-genoten
      woensdag 14 november 2007 @ 14:29:41 #166
    20403 Komakie
    That's Gnarly!
    pi_54600872
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 13:41 schreef Rnej het volgende:
    ik heb geleerd als leraar zijnde, dat als iemand zijn kunsten op 10 inschat, je er nog 2 a 3 punten onder moet gaan zitten

of juist boven, afhankelijk van hoe bescheiden t gebracht wordt

Als mensen zeggen "ik ben nog maar een beginner" en je vraagt hoe lang ze al boarden geven ze als antwoord "2 jaar" dan zijn ze dus bescheiden.
    Als ze 5 jaar boarden en ze zeggen dat ze vergevorderd zijn terwijl ze 1 keer een weekje les gehad hebben of zelfs helemaal niet, zijn ze niet bepaald bescheiden

btw ik vind vrouwenplankjes helemaal geen onzin. Afhankelijk van de lengte en het gewicht van de dame dan. Een vrouw van 1.80m en 75kg zou ik niet meer snel op een damesboard zetten nee. Vrouwen onder de 1.75m en 60kg dan weer wel. Ook een beetje afhankelijk van het niveau.

Toch is het wel zo dat het niet alleen maar aan het gewicht ligt. vrouwen hebben nou eenmaal ook minder kracht waardoor iets minder stijf helemaal niet erg is.

En dat over die plaatjes enzo... onderschat het niet jong. Ze willen allemaal wat vets
      woensdag 14 november 2007 @ 14:35:01 #167
    71115 Rnej
    I walk the line
    pi_54601051
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 14:29 schreef Komakie het volgende:

btw ik vind vrouwenplankjes helemaal geen onzin. Afhankelijk van de lengte en het gewicht van de dame dan. Een vrouw van 1.80m en 75kg zou ik niet meer snel op een damesboard zetten nee. Vrouwen onder de 1.75m en 60kg dan weer wel. Ook een beetje afhankelijk van het niveau.
    quote:
    maar ik had je nooit op een luna gezet als ik de verkoper was geweest , ik zet meiden gewoon op een mannenplank als ze t qua gewicht aankunnen...
    ik hou er ook wel rekening mee dat dames wat minder kracht hebben, maar dat is ook weer afhankelijk van techniek, vrouwen met weinig kracht en veel techniek kan je makkelijk op een wat stijver langer plankje neerzetten
      woensdag 14 november 2007 @ 14:47:19 #168
    13546 XL
    In de zin van Extra Lars
    pi_54601416
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 14:35 schreef Rnej het volgende:

[..]

[..]

ik hou er ook wel rekening mee dat dames wat minder kracht hebben, maar dat is ook weer afhankelijk van techniek, vrouwen met weinig kracht en veel techniek kan je makkelijk op een wat stijver langer plankje neerzetten
    Ik ken genoeg mannen die rijden als een wijf, maar die zet ik ook niet op damesplankjes
      woensdag 14 november 2007 @ 15:03:39 #169
    20403 Komakie
    That's Gnarly!
    pi_54601822
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 13:20 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ik vind het wel interessant.
    Ok ik zal het in de simpele versie proberen uit te leggen. ik heb er een week in opleiding voor gezeten om (onderandere) dat te leren dus ik zal proberen om het niet te ingewikkeld te maken.

Poederrijden is het mooiste wat er is. Maar wanneer is het veilig en wanneer niet. Ondanks alle waarschuwingen wordt het toch vaak onderschat. Mede omdat je niet snel kunt zien wanneer een "hang" gevaarlijk is of niet. Dit komt doordat het er allemaal van boven wit uit ziet. Maar wat onderliggend is, is veel belangrijker.

Eerst even de ideale omstandigheden van zo fijn mogelijk poeder rijden en relatief veilig.
    Het is een tijdje al vrij koud en droog. Hierdoor wordt de grond harder en kouder. Dan valt er een laagje van +/- 30cm op de koude laag. Doordat de koude grond goed blijft liggen en vrij hobbelig blijft (hoopjes gras en zand/aarde zijn immers vrij hard geworden door de kou) zal de sneeuw niet snel weg schuiven en hecht goed op de grond. De sneeuw zakt langzaam in elkaar en vormt een klein fundament. Doordat de grond al kou is en er niet een heel dik isolerend pak sneeuw op komt te liggen blijft de onderste laag sneeuw ook hard waardoor het niet gaat smelten en (eventueel) weer opvriest waardoor het glad wordt.
    Daarna komt er een laag van +/- 40cm over die laag van 30cm heen. Omdat het goed koud is gebleven, is de onderste laag niet gesmolten en daana weer opgevroren waardoor de laag die erop komt te liggen goed kan hechten op de oudere sneeuwlaag. Die laag zakt weer in zodat er nu een goed fundament ligt eigenlijk voor de rest van het seizoen. Ideaal is als er dan nog een keer zo'n laag overheen komt.
    Dat is perfect en komt bijna nooit voor. In ieder geval niet in Europa. Canada en Japan wel maar ja, das een beetje ver weg (hoewel het nog wel op mijn "to do" lijstje staat)
    Met zo'n onderlaag kan er de hele winter steeds een dikke laag overheen vallen en je kunt heerlijk poederen. Weinig last van onderliggende stenen en het lawine gevaar is relatief klein.
    Het mag zelfs af en toe een keer wat minder koud zijn dat de sneeuwlaag meer inzakt of zelfs iets smelt.

Een ongunstige situatie:
    Het is al een tijdje koud. Het begint te sneeuwen en er komt een laagje van een 10 of 20cm op. Daarna wordt het warmer en smelt de sneeuw weer. Hierdoor wordt de grond vochtig en zal het beetje sneeuw dat er nog ligt sneller gaan glijden (maar dat zal niet heel snel gebeuren als het niet zo veel is).
    Als er dan weer sneeuw over de vochtige laag valt (de grond is inmiddels al wat warmer geworden omdat het een tijdje warm is geweest) glijdt dit heel snel weg. Dit zal echter niet gelijk gebeuren. Vaak blijft het in het begin nog wel liggen, maar hoe meer sneeuw erop komt te liggen, hoe zwaarder het wordt en op een gegeven moment zal het niet meer te houden zijn waardoor het gaat glijden. Dan heb je een lawine. Dit kan bijvoorbeeld ook gebeuren als jij toevallig net op dat punt bent en dat jou gewicht de spreekwoordelijke druppel is.
    Hoeveel sneeuw er ook overheen valt, je zult altijd die ondergrond houden die niet heel erg koud geworden is. Ondanks dat er sneeuw op ligt wordt de grond niet heel erg koud. Dit omdat sneeuw koud is, maar ook isoleert. Zeker als het dan af en toe wat warmer wordt waardoor de sneeuw zwaarder wordt en daarna weer kouder met sneeuwval kan het levensgevaarlijk zijn.

De huidige situatie lijkt er veel op.
    De grond is nog niet echt voorbereid op de sneeuw aangezien het nog niet zo heel koud is geweest. 2.5 weken geleden was ik nog in Oostenrijk op hoogte en daar was het nog niet echt koud. Nu is het heel hard gaan sneeuwen en valt de sneeuw dus op die nog niet erg koude grond. De sneeuw isoleert waardoor de grond nooit meer erg koud wordt. Ondanks dat het de rest van het seizoen koud is, blijft de onderlaag vrij warm waardoor de onderste sneeuwlaag minder goed hecht. Sterker nog, het kan zijn dat de onderste sneeuwlaag enigzins gaat smelten. Het zal niet gelijk nat worden maar wel erg zacht worden en zo erg in elkaar zakken dat je een glijbaan kunt krijg. Dit soort gevaren blijf je het hele seizoen last van houden. Totdat volgend seizoen weer begint en de zomer eroverheen is geweest waardoor de grond weer is herstelt (omdat deze door de warmte van de zomer weer droger wordt)

Je kunt in het dal bij de lift altijd informatie krijgen over de kansen op een lawine.
    Dit gaat van niveau 1 t/m 5.
    1 = Weinig kans op een lawine
    2 = Kans op een lawine bij hellingshoeken van meer dan 45 graden
    3 = Kans op een lawine bij hellingshoeken van meer dan 30 graden
    4 = Kans op een lawine bij hellingshoeken van meer dan 20 graden
    5 = niet off-piste

Ik heb het bij Hellingshoeken over de steilheid van de hang.
    vanaf 4 wordt het sterk afgeraden om off-piste te gaan. Bij 3 is het al twijfelachtig als je geen kennis hebt van het gebied. Ik weet trouwens niet de exacte waardes dus het kan zijn dat ik er iets vanaf zit.
    Het grootste gevaar zit tussen de 20 en de 60 graden.
    Bij een hang lager dan 20 graden is het bijna niet te rijden omdat je dan haast niet vooruit komt.
    Bij een hang die stijler is dan 60 graden is het niet een hele grote kans dat er een lawine komt omdat daar eenvoudigweg de sneeuw niet goed blijft liggen.

Nog iets belangrijks is de wind. Als je sneeuwval met wind hebt is dit ook heel gevaarlijk. De bovenste laag van de sneeuw zal hard worden en ten eerste niet fijn boarden. daarnaast is het belangrijker om te weten dat als je door de laag heen breekt, de kans aanwezig is dat het geheel gaat schuiven, met jou erbij.

Dan heb je nog noordhangen en zuidhangen.
    Een noordhang is een hang waar de zon nooit vol op staat. De zon draait dus eigenlijk over de top van de berg en als je aan het boarden bent zul je nooit vol in de zon kijken. Met een zuidhang precies andersom.
    Waarom is dit belangrijk? Op een noordhang zal de sneeuw minder snel gaan hechten omdat het kouder is. Op die manier krijg je meer kans op een lawine.
    Aan de andere kant. Als het heel erg warm wordt en de zon staat op de zuidhang, dan heb je ook een probleem omdat de bovenste sneeuwlaag zo zwaar kan worden dat het onder zijn eigen gewicht bezwijkt.

Tussen deze situaties zitten een hoop verschillen en hebben ook verschillende kritische zones.
    Bij ongunstige omstandigheden (veel regen, wind, etc) kan er max 20cm vallen. Meer wordt het problematisch.
    Bij gemiddelde omstandigheden kan er max 30cm vallen voordat het kritisch wordt.
    Bij goede omstandigheden kan er zo'n 50cm vallen voordat er grote problemen voor komen.

Dit betekend natuurlijk niet allemaal dat je als er 60cm valt je onder een lawine komt, of wanneer je bij lawine stufe 4 op een 40 graden hang zit er automatisch een lawine naar beneden komt. Maar de kansen zijn wel vrij groot.

Neem in ieder geval minimaal een rugzak met sonde, schep en lawinepieper mee. Die laatste doe je niet in je rugzak maar om je lichaam. Als je in een lawine terecht komt kan de lawine je rugzak van je rug af trekken of zelfs scheuren. Zonder lawinepieper heb je toch een redelijk probleem.

Kortom, heel veel om rekening mee te houden en dit is zeker niet overdreven.
    Natuurlijk, ik kijk s'morgens ook niet altijd eerst naar het weer, weet ook niet altijd de lawinestufe uit me hoofd en plan ook niet altijd mijn route van te voren. Ik doe dit alleen niet op plekken waar ik heel erg bekend ben. Gerlos en omgeving ken ik uit me hoofd en kan ik dus dromen. Daar heb ik geen planning voor nodig en weet ik exact wanneer het gevaarlijk is of niet.
    Maar ik doe dit wel op het moment dat ik ergens kom waar ik niet bekent ben.

Ik hoop dat je het een beetje begrijpt. ik denk het wel want volgens mij heb ik het redelijk logisch opgeschreven. maar mocht je nog vragen hebben.... Nouja je snapt het wel

[ Bericht 28% gewijzigd door Komakie op 14-11-2007 15:31:28 ]
    pi_54602464
    @Komakie: Thanks voor de uitleg
    Aan de hand van jouw uitleg ben ik blij dat we naar Val Tho gaan. Alle pisten waar wij heen gaan begin januari liggen op 2300m en hoger, ik neem aan dat de grond op die hoogten al een stuk beter was afgekoeld, het is er de laatste tijd al behoorlijk koud. Bovendien begint het in Frankrijk nu pas sinds kort met sneeuwen en niet direct heel te veel. Dus ik zie wel een mooi weekje tegemoed
      woensdag 14 november 2007 @ 15:28:08 #171
    71115 Rnej
    I walk the line
    pi_54602486
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 14:47 schreef XL het volgende:

[..]

Ik ken genoeg mannen die rijden als een wijf, maar die zet ik ook niet op damesplankjes
    nee, die zet je op een bataleon evil twin en zeg je dat het een VET RAILPLANKJE IS WAAR JE TOch hARD MEE KAN!!!!!!!11!1!!
      woensdag 14 november 2007 @ 15:40:32 #172
    20403 Komakie
    That's Gnarly!
    pi_54602814
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 15:27 schreef FlowDesign het volgende:
    @Komakie: Thanks voor de uitleg
    Aan de hand van jouw uitleg ben ik blij dat we naar Val Tho gaan. Alle pisten waar wij heen gaan begin januari liggen op 2300m en hoger, ik neem aan dat de grond op die hoogten al een stuk beter was afgekoeld, het is er de laatste tijd al behoorlijk koud. Bovendien begint het in Frankrijk nu pas sinds kort met sneeuwen en niet direct heel te veel. Dus ik zie wel een mooi weekje tegemoed
    Er is nog een heel stuk uitleg bijgekomen
    Ik heb tussendoor ff gesaved omdat ik soms nog wel eens de neiging heb op een verkeerd knopje te drukken en het is zo slordig als je dan gelijk alles kwijt bent

Te koud is trouwens ook niet goed. boven de -10 graden is het al snel te koud. Daarnaast is het in Valtho bijna alleen maar steen. iets wat ook lekker glijdt.

Maar ik ken wel een paar mooie runs in Valtho die vaak redelijk veilig zijn.
    Vraag het gewoon ff aan iemand in de buurt die bekent is. Local ofzo die niet echt veel snowboard.

Toen ik 2 jaar geleden mijn seizoen in Gerlos deed, ging ik s'ochtends altijd mijn ontbijt halen bij de lokale supermarkt (heerlijk belegde broodjes met alleen maar verse produkten ) en dan vroeg ik altijd gelijk ff hoe de condities en het weer waren. Die vent kon me altijd er wel iets zinnigs over zeggen.
    Afgelopen seizoen deed ik het altijd bij de eigenaar van het hotel waar ik in zat.
    Dat zijn ook mensen die eerlijk tegen je zijn omdat ze toch niet kunnen profiteren van de poeder. Maar ondertussen kennen ze het weerbericht en de gevaren ook wel aan de hand van de TV en websites (waar ze de dagelijkse berichten vandaan halen) weten. ze draaien bij de hotels meestal wel het weerbericht uit en daar staat vaak ook wel het lawinegevaar bij enzo.
    Als je het aan iemand anders vraagt die zelf ook lekker gaat boarden zul je meestal niet veel wijzer worden. Ik zeg ook niet tegen iemand dat het een werelddag is om te poederen. Hoe minder mensen er zijn, des te meer lijnen ik kan zetten

Zoals ik al zei hoeft het niet altijd te betekenen dat als je niet aan deze regels houdt je gelijk onder een lawine ligt maar je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Zeker niet als je wat verder van de piste gaat.
      woensdag 14 november 2007 @ 15:40:54 #173
    20403 Komakie
    That's Gnarly!
    pi_54602820
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 15:28 schreef Rnej het volgende:

[..]

nee, die zet je op een bataleon evil twin en zeg je dat het een VET RAILPLANKJE IS WAAR JE TOch hARD MEE KAN!!!!!!!11!1!!
      woensdag 14 november 2007 @ 15:43:51 #174
    76520 Basje_B
    360 tailgrap
    pi_54602905
    quote:

[..]

Jezus wat ben jij zielig zeg. Echt te triest voor woorden dit.
    switch is the same as left-hand writing, only if you mess up, you won't get a new sheet of paper but a paramedic."
    pi_54602954
    nou heb ik zelf weinig (stiekem geen) ervaring met poeder. heb tot nu toe voornamelijk op geprepareerde pistes geboard. in films zie ik echter dat men meer op achterste been leunt om (voor zover ik kan bedenken) te voorkomen dat board zicht als het ware ingraaft.

is de techniek voor het draaien hierdoor nog anders of gewoon hetzelfde?
      woensdag 14 november 2007 @ 15:57:29 #176
    20403 Komakie
    That's Gnarly!
    pi_54603294
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 15:43 schreef Basje_B het volgende:

[..]

dude.....

hap hap hap hap
      woensdag 14 november 2007 @ 15:57:41 #177
    71115 Rnej
    I walk the line
    pi_54603300
    quote:

[..]

pfff, ik mag me nooit aangevallen voelen etc, maar als ik anderen overduidelijk loop te pesten dan kan je er niet tegen....
      woensdag 14 november 2007 @ 15:58:15 #178
    76520 Basje_B
    360 tailgrap
    pi_54603322
    quote:

[..]

Gelukkig ben je triest genoeg om foto's van jezelf te nemen op een terras na weer een gigantische poederafdaling

switch is the same as left-hand writing, only if you mess up, you won't get a new sheet of paper but a paramedic."
      woensdag 14 november 2007 @ 15:59:17 #179
    71115 Rnej
    I walk the line
    pi_54603356
    jonge, 111231982108923 mensen op US hebben foto's van zichzelf, kan je niets beters bedenken?
      woensdag 14 november 2007 @ 16:00:01 #180
    20403 Komakie
    That's Gnarly!
    pi_54603370
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 15:45 schreef Salatrel het volgende:
    nou heb ik zelf weinig (stiekem geen) ervaring met poeder. heb tot nu toe voornamelijk op geprepareerde pistes geboard. in films zie ik echter dat men meer op achterste been leunt om (voor zover ik kan bedenken) te voorkomen dat board zicht als het ware ingraaft.

is de techniek voor het draaien hierdoor nog anders of gewoon hetzelfde?
    Je draait wel wat anders ja. Voornamelijk omdat de druk op je board anders is (meer naar achteren door je gewicht) en omdat je door ander terrein gaat. Je kunt bijvoorbeeld niet meer tegenroteren. Werkt niet als je op je achterste been staat in 30cm diepe poeder
      woensdag 14 november 2007 @ 16:03:26 #181
    76520 Basje_B
    360 tailgrap
    pi_54603416
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 15:59 schreef Rnej het volgende:
    jonge, 111231982108923 mensen op US hebben foto's van zichzelf, kan je niets beters bedenken?
    maar 111231982108922 maken geen foto's van zichzelf
      woensdag 14 november 2007 @ 16:07:12 #182
    13546 XL
    In de zin van Extra Lars
    pi_54603503
    quote:

[..]

Noemt die homo mij nu een wijf?
      woensdag 14 november 2007 @ 16:09:01 #183
    76520 Basje_B
    360 tailgrap
    pi_54603548
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 16:07 schreef XL het volgende:

[..]

Nee hij is zogenaamd aan het pesten
    de kleine deugniet die het is
    pi_54603601
    Kinders, kinders. Lief doen
      woensdag 14 november 2007 @ 16:14:27 #185
    71115 Rnej
    I walk the line
    pi_54603687
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 16:07 schreef XL het volgende:

[..]

kijk, lars vat het tenminste sportief op

k weet dat het een kwestie van de pot verwijt de ketel is, maar Basje, die opmerking was naar Lars, dus.. sorry!
    pi_54603915
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 16:00 schreef Komakie het volgende:

[..]

Je draait wel wat anders ja. Voornamelijk omdat de druk op je board anders is (meer naar achteren door je gewicht) en omdat je door ander terrein gaat. Je kunt bijvoorbeeld niet meer tegenroteren. Werkt niet als je op je achterste been staat in 30cm diepe poeder
    Dat is juist het vetste. Hochentlastung (toch?) in de poeder. Je springt van de ene naar de andere bocht en het lijkt alsof je over wolken aan het zweven bent

*doekje haalt
    Fingerspitzgefühl
      woensdag 14 november 2007 @ 16:27:12 #187
    71115 Rnej
    I walk the line
    pi_54604037
    hochentlastung met jumpturns
    pi_54604293
    ik wilde eigelijk met een simpele verandering van richting beginnen..

hoe ga ik dit aanpakken aangezien ik niet voor de camera met me bek in de poeder wil belanden
    pi_54604357
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 16:36 schreef Salatrel het volgende:
    ik wilde eigelijk met een simpele verandering van richting beginnen..

hoe ga ik dit aanpakken aangezien ik niet voor de camera met me bek in de poeder wil belanden
    Niet denken, gewoon doen. Vallen doe je toch wel
    pi_54604449
    Als je voor de bocht begint omhoog gaat, dus vanuit je knieën gebogen je knieën strekken, kom je wat losser op de sneeuw te liggen. Dit geeft je de mogelijkheid om je board te draaien. Zo kan je het zien

En dat is dus de hochentlastung, de tiefentlastung heeft het omgekeerde principe, je gaat voor/in de bocht door je knieën en daarna weer wat omhoog. Dit is vooral fijn wanneer er wat meer hobbels op de piste zijn, zo kan je deze beter absorberen met je knieën .
    Fingerspitzgefühl
    pi_54604779
    aha.

gaan we onthouden
      woensdag 14 november 2007 @ 18:38:32 #192
    71115 Rnej
    I walk the line
    pi_54607084
    tis natuurkunde, spring maar ns gewoon als je in je kamer staat... op het hoogste punt ben je gewichtloos en hang je heeeeeel even stil... op dat moment weeg jij + board dus ... " niets" .. en kan je dus het makkelijkst draaien...

met tiefentlastung heb je tzelfde, maar dan als je je benen heel snel intrekt.... je voeten komen even los van de grond en het duurt even voor de zwaartekracht je " te pakken " heeft....
      woensdag 14 november 2007 @ 18:41:31 #193
    75736 Gstyles
    geen ondertiteling deze X
    pi_54607146
    jij gaat wel heel diep Rnej mja je hebt gelijk je bevindt je ten tijde van een sprong altijd heel even gewichtsloos in de lucht!
    PSN ID: GDV
    Mijn vader zei altijd: 's avonds een vent, 's ochtens lekker uitslapen ;)
      woensdag 14 november 2007 @ 18:42:27 #194
    75736 Gstyles
    geen ondertiteling deze X
    pi_54607172
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 16:41 schreef ForumGek het volgende:
    Als je voor de bocht begint omhoog gaat, dus vanuit je knieën gebogen je knieën strekken, kom je wat losser op de sneeuw te liggen. Dit geeft je de mogelijkheid om je board te draaien. Zo kan je het zien

En dat is dus de hochentlastung, de tiefentlastung heeft het omgekeerde principe, je gaat voor/in de bocht door je knieën en daarna weer wat omhoog. Dit is vooral fijn wanneer er wat meer hobbels op de piste zijn, zo kan je deze beter absorberen met je knieën .
    heb je ook een filmpje waar dit op voorgedaan wordt?
    PSN ID: GDV
    Mijn vader zei altijd: 's avonds een vent, 's ochtens lekker uitslapen ;)
    pi_54607420
    In elke snowboard film wordt het gedaan, let maar eens op hoe ze boarden. Bijvoorbeeld bij First Descent, daar zitten veel pow runs enzo bij !
    Fingerspitzgefühl
      woensdag 14 november 2007 @ 19:12:09 #196
    71115 Rnej
    I walk the line
    pi_54607884
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 18:41 schreef Gstyles het volgende:
    jij gaat wel heel diep Rnej mja je hebt gelijk je bevindt je ten tijde van een sprong altijd heel even gewichtsloos in de lucht!
    hoor je te weten als je leraar bent he

komt ook nog ns bij dat ik industrieel ontwerpen studeer en dus wel wat biomechanica/bewegingsleer/ergonomie in huis moet hebben
    pi_54607932
    Ik heb er ook weer zin in!

Ik heb nu 2 jaar ervaring + een aantal keer in zoetermeer, niet zo veel dus. Heb me ook weer opgegeven voor lessen, maar wat kan ik nu een beetje verwachten?

Vorig jaar hebben we voornamelijk veel pistes gedaan met les, niet heel erg veel nieuwe dingen. Beetje fakie rijden, 180 draai over de punt van je board, ollies (al ging me dat niet heel erg goed af nog) etc. Ik ben wel benieuwd wat ik dit jaar kan verwachten.

Verder vraag me af wat een goede lengte board voor mij is. Ik huur er een daar, maar wil dus wel een geschikt board voor mij. Ben 1:82, 76 kg, man. Ik doe voornamelijk gewone pistes, misschien als het kan beetje off piste proberen, er schijnen ook twee funparks te zitten, maar ik weet niet of het echt iets voor mij is, hooguit wat jumps oid.
      woensdag 14 november 2007 @ 19:22:09 #198
    71115 Rnej
    I walk the line
    pi_54608151
    tussen de 156 en 160, afhankelijk van waar je de nadruk op wil leggen.... korter voor freestyle, langer voor freeride...

ook beetje afhankelijk van het boardje...

ennnnnnn, als je denkt dat je niet heel veel nieuwe dingen leert kan dat soms nog best tegenvallen... vaak word je als je wat gevorderd bent heel langzaam naar een hoger niveau getild door puur bochten rijden achter een leraar aan...
    pi_54608333
    Thanks.

Ik verwacht idd niet heel veel nieuwe dingen. Je krijgt alleen af en toe wel het idee dat je niet al te veel leert van dat soort lessen. Vorige winter ook heel veel gewoon geboard en wat tips gekregen e.d. Natuurlijk wel nuttig, alleen je hebt niet direct het idee dat je veel leert.
      woensdag 14 november 2007 @ 19:32:39 #200
    13546 XL
    In de zin van Extra Lars
    pi_54608438
    quote:
    Op woensdag 14 november 2007 19:28 schreef Schuifpui het volgende:
    Thanks.

Ik verwacht idd niet heel veel nieuwe dingen. Je krijgt alleen af en toe wel het idee dat je niet al te veel leert van dat soort lessen. Vorige winter ook heel veel gewoon geboard en wat tips gekregen e.d. Natuurlijk wel nuttig, alleen je hebt niet direct het idee dat je veel leert.
    Je gaat juist door nu aan je techniek te werken bijzonder nuttige routine aanleren. Situaties waar je nu nog gegarandeerd valt worden situaties waar je probleemloos uit rijdt. Je gaat overzicht krijgen van wat er om je heen gebeurd. Je gaat beginnen met je stap richting de 'grote jongens'.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')