abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54596374
Na de veel te goede allian waar ik het op leerde nu een Luna gekocht. Volgens de Cellblockjongen vanaf dag 1 meer lol. Alleen had ik me vergist in de oude lengte, dus ben ik nu van een 159.5 naar een 154 gegaan, weet niet of dat te veel is..
Heel benieuwd hoe het gaat, maar helaas nog even geen tijd

tevens tvp wegens weinig te zeggen maar leuk om mee te lezen
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_54596428
quote:
Op woensdag 14 november 2007 11:21 schreef Vanyel het volgende:
Na de veel te goede allian waar ik het op leerde nu een Luna gekocht. Volgens de Cellblockjongen vanaf dag 1 meer lol. Alleen had ik me vergist in de oude lengte, dus ben ik nu van een 159.5 naar een 154 gegaan, weet niet of dat te veel is..
Heel benieuwd hoe het gaat, maar helaas nog even geen tijd

tevens tvp wegens weinig te zeggen maar leuk om mee te lezen
Hoe lang en zwaar ben jij zelf dan?
Age of fruity enlightenment!
pi_54596570
1.80, weegschaalloos maar ws. net boven de 70. En vrouw.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_54597238
quote:
Op woensdag 14 november 2007 11:30 schreef Vanyel het volgende:
1.80, weegschaalfotoboekloos maar ws. net boven de 70. En vrouw.
Dan was die 159,5 eigenlijk wat aan de lange kant voor jou denk ik. Maar 154 is mss weer een beetje kort. Maar die plank die je nu hebt, is die slap of stijf? En wat wil je er mee doen?
  woensdag 14 november 2007 @ 13:09:15 #155
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_54598964
quote:
Op woensdag 14 november 2007 11:12 schreef FlowDesign het volgende:

[..]

Doe eens niet zo negatief

Wees blij dat er nu sneeuw ís. Vorig jaar was er bijna geen sneeuw.
Vorig jaar bijna geen sneeuw viel echt nog wel mee. Ik heb minder poederdagen gehad dan het seizoen ervoor maar dat was ook niet gek aangezien ik toen gewoon minimaal 2 keer per week een lekkere afdaling kon maken. Over een heel seizoen gezien is dat echt heel goed.
Vorig jaar was een stuk minder maar om nou te zeggen dat het verschrikkelijk was valt ook wel mee.

Dus dan ben jij ook een beetje negatief.

Anyway, voor de pistes is het natuurlijk prima dat er veel sneeuw valt. Dan nog zou een paar keer 40cm over 2 weken gezien beter zijn dan 120cm in een keer. Ook voor pistes.

Voor off-piste is het echt niet goed. Ik weet niet of het zinvol is om het allemaal te gaan uitleggen hier omdat ik niet weet in hoeverre het iemand wat interesseerd, maar mocht je het wel interesseren wil ik het hier wel een keertje uittikken. Het heeft iig te maken met de temperaturen van de grond, de sneeuw en de lucht in combinatie met de hoeveelheid gevallen sneeuw, de hellingshoek en nog een aantal andere weer condities.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_54599209
quote:
Op woensdag 14 november 2007 11:57 schreef FlowDesign het volgende:
Dan was die 159,5 eigenlijk wat aan de lange kant voor jou denk ik. Maar 154 is mss weer een beetje kort. Maar die plank die je nu hebt, is die slap of stijf? En wat wil je er mee doen?
Of die van nu stijf is kan ik niet zo goed beoordelen. Ten opzichte van de oude helemaal niet, maar die was dan ook heel stijf. Ik wil eigenlijk alles wel een beetje. Ben nog niet goed genoeg voor funparks, weet ook niet of dat helemaal mijn ding zou zijn, dus voor nu in elk geval meer freeride.

Hier staat de beschrijving van de Luna. Ze adviseren voor de 154 en de 157 hetzelfde gewicht. Wel vreemd dat de effectieve edge van de 154 2 cm langer is dan van de 157..
  woensdag 14 november 2007 @ 13:20:01 #157
71115 Rnej
I walk the line
pi_54599213
pistes waar veel verse sneeuw op ligt + veel prutsers (kortom, veel mensen...) betekent echt een groot buckelfeest aan t eind van de dag... k heb liever een vlakke harde ijzige bende dan buckels tot heuphoogte...

maarreh, @ vanyel je bent 1m80 en je staat op een luna? .. hoe klein zijn jouw voeten in verhouding tot je lijf?

sowieso, een luna 154 is echt een boardje voor de kleinere dame die begint....

en dat van die edge is een typfoutje gok ik

ik had als verkoper je toch de 157 aangesmeerd... en eigenlijk gewoon niet de luna, tenzij je echt maat 40 hebt, max.
pi_54599227
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:09 schreef Komakie het volgende:
Voor off-piste is het echt niet goed. Ik weet niet of het zinvol is om het allemaal te gaan uitleggen hier omdat ik niet weet in hoeverre het iemand wat interesseerd, maar mocht je het wel interesseren wil ik het hier wel een keertje uittikken. Het heeft iig te maken met de temperaturen van de grond, de sneeuw en de lucht in combinatie met de hoeveelheid gevallen sneeuw, de hellingshoek en nog een aantal andere weer condities.
Ik vind het wel interessant.
pi_54599261
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:20 schreef Rnej het volgende:
maarreh, @ vanyel je bent 1m80 en je staat op een luna? .. hoe klein zijn jouw voeten in verhouding tot je lijf?
klein. Mijn snowboardschoenen hebben een schattig maatje 38.5.
  woensdag 14 november 2007 @ 13:25:19 #160
71115 Rnej
I walk the line
pi_54599348
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:22 schreef Vanyel het volgende:

[..]

klein. Mijn snowboardschoenen hebben een schattig maatje 38.5.
kijk ns aan

dan pas je er iig prima op idd , dan heeft die verkoper t goed gedaan wat dat betreft..

maar dat van die effective edge is dus geen typfout, heb t ff nagezocht .. maar dan nog maakt t vrij weinig uit... tis een slap kort plankje dat voor lichtgevorderde meisjes met schattige voetjes ideaal is
pi_54599561
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:25 schreef Rnej het volgende:
maar dat van die effective edge is dus geen typfout, heb t ff nagezocht .. maar dan nog maakt t vrij weinig uit... tis een slap kort plankje dat voor lichtgevorderde meisjes met schattige voetjes ideaal is
kijk dat wilde ik horen!
Zal wel wennen zijn na die vorige, maar ik zou het toch lullig vinden als ik wéér met een totaal verkeerd board de winkel uit was uit gelopen. En je typering van mijn kunsten klopt behoorlijk, dus..
  woensdag 14 november 2007 @ 13:41:33 #162
71115 Rnej
I walk the line
pi_54599733
ik heb geleerd als leraar zijnde, dat als iemand zijn kunsten op 10 inschat, je er nog 2 a 3 punten onder moet gaan zitten

of juist boven, afhankelijk van hoe bescheiden t gebracht wordt

maar ik had je nooit op een luna gezet als ik de verkoper was geweest , ik zet meiden gewoon op een mannenplank als ze t qua gewicht aankunnen... plaatjes met vogeltjes en vlindertjes vind ik zo onzinnig.. net als t idee dat een vrouwenplankje NOG slapper moet zijn " want t zijn meisjes" .... blegh...
pi_54599787
quote:
Op woensdag 14 november 2007 11:01 schreef Salatrel het volgende:
nu ook sneeuw in frankrijk.

zie bijvoorbeeld: http://www.les2alpes.com/en/hiver/ski-and-snowboard/webcam.html
er lag al wat. Er ligt bij les sybelles volgende week iets van 35 cm , is voorspeld
pi_54599929
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:41 schreef Rnej het volgende:
maar ik had je nooit op een luna gezet als ik de verkoper was geweest , ik zet meiden gewoon op een mannenplank als ze t qua gewicht aankunnen... plaatjes met vogeltjes en vlindertjes vind ik zo onzinnig.. net als t idee dat een vrouwenplankje NOG slapper moet zijn " want t zijn meisjes" .... blegh...
Snap ik, maar ik wil natuurlijk wel met mijn tenen nog een beetje in de buurt van de rand komen. Bij een mannenplank is dat al snel best een end.

Ik heb specifiek gevraagd om een makkelijker board dan wat ik al had, omdat ik daar gewoon niet goed genoeg mee overweg kan. Dat lijkt wel gelukt, als ik het commentaar hier zo lees. Maar waarom wordt die plank dan aangeprezen als intermediate-advanced, als het zo'n slappe hap is?
  woensdag 14 november 2007 @ 13:58:26 #165
71115 Rnej
I walk the line
pi_54600110
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:50 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Snap ik, maar ik wil natuurlijk wel met mijn tenen nog een beetje in de buurt van de rand komen. Bij een mannenplank is dat al snel best een end.

Ik heb specifiek gevraagd om een makkelijker board dan wat ik al had, omdat ik daar gewoon niet goed genoeg mee overweg kan. Dat lijkt wel gelukt, als ik het commentaar hier zo lees. Maar waarom wordt die plank dan aangeprezen als intermediate-advanced, als het zo'n slappe hap is?
marketing.......

tis relatief aan de gemiddelde boarder.... bedenk dat 60% van de mensen die ik tegenkom op de piste nog niet eens een carvebocht draait, dan zouden al die mensen dus een beginner boardje moeten rijden.... ?

intermediate is t board wel hoor, maar advanced? ... de luna is een stapje omhoog gegaan de laatste jaren, maar als je kijkt naar de gemiddelde boarder.. tsjah...

dit is meer persoonlijke mening dan feit hoor... k ken wat dames die luna rijden (redelijk gemiddelde dames qua boardkunsten ook... en die hebben m eigenlijk wel weggedaan na een tijdje omdat er niet op door te leren viel) en dames die lesgeven vinden t al helemaal niets... dus om m dan nog advanced te noemen? ...

dat een board niet is wat er op de site staat wil niet zeggen dat het gelijk een kutding is, qua prijs/kwaliteit verhouding en qua fun-factor verslaat de luna wel veel van z'n klasse-genoten
  woensdag 14 november 2007 @ 14:29:41 #166
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_54600872
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:41 schreef Rnej het volgende:
ik heb geleerd als leraar zijnde, dat als iemand zijn kunsten op 10 inschat, je er nog 2 a 3 punten onder moet gaan zitten

of juist boven, afhankelijk van hoe bescheiden t gebracht wordt

Als mensen zeggen "ik ben nog maar een beginner" en je vraagt hoe lang ze al boarden geven ze als antwoord "2 jaar" dan zijn ze dus bescheiden.
Als ze 5 jaar boarden en ze zeggen dat ze vergevorderd zijn terwijl ze 1 keer een weekje les gehad hebben of zelfs helemaal niet, zijn ze niet bepaald bescheiden

btw ik vind vrouwenplankjes helemaal geen onzin. Afhankelijk van de lengte en het gewicht van de dame dan. Een vrouw van 1.80m en 75kg zou ik niet meer snel op een damesboard zetten nee. Vrouwen onder de 1.75m en 60kg dan weer wel. Ook een beetje afhankelijk van het niveau.

Toch is het wel zo dat het niet alleen maar aan het gewicht ligt. vrouwen hebben nou eenmaal ook minder kracht waardoor iets minder stijf helemaal niet erg is.

En dat over die plaatjes enzo... onderschat het niet jong. Ze willen allemaal wat vets
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
  woensdag 14 november 2007 @ 14:35:01 #167
71115 Rnej
I walk the line
pi_54601051
quote:
Op woensdag 14 november 2007 14:29 schreef Komakie het volgende:

btw ik vind vrouwenplankjes helemaal geen onzin. Afhankelijk van de lengte en het gewicht van de dame dan. Een vrouw van 1.80m en 75kg zou ik niet meer snel op een damesboard zetten nee. Vrouwen onder de 1.75m en 60kg dan weer wel. Ook een beetje afhankelijk van het niveau.
quote:
maar ik had je nooit op een luna gezet als ik de verkoper was geweest , ik zet meiden gewoon op een mannenplank als ze t qua gewicht aankunnen...
ik hou er ook wel rekening mee dat dames wat minder kracht hebben, maar dat is ook weer afhankelijk van techniek, vrouwen met weinig kracht en veel techniek kan je makkelijk op een wat stijver langer plankje neerzetten
  woensdag 14 november 2007 @ 14:47:19 #168
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_54601416
quote:
Op woensdag 14 november 2007 14:35 schreef Rnej het volgende:

[..]

[..]

ik hou er ook wel rekening mee dat dames wat minder kracht hebben, maar dat is ook weer afhankelijk van techniek, vrouwen met weinig kracht en veel techniek kan je makkelijk op een wat stijver langer plankje neerzetten
Ik ken genoeg mannen die rijden als een wijf, maar die zet ik ook niet op damesplankjes
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  woensdag 14 november 2007 @ 15:03:39 #169
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_54601822
quote:
Op woensdag 14 november 2007 13:20 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ik vind het wel interessant.
Ok ik zal het in de simpele versie proberen uit te leggen. ik heb er een week in opleiding voor gezeten om (onderandere) dat te leren dus ik zal proberen om het niet te ingewikkeld te maken.

Poederrijden is het mooiste wat er is. Maar wanneer is het veilig en wanneer niet. Ondanks alle waarschuwingen wordt het toch vaak onderschat. Mede omdat je niet snel kunt zien wanneer een "hang" gevaarlijk is of niet. Dit komt doordat het er allemaal van boven wit uit ziet. Maar wat onderliggend is, is veel belangrijker.

Eerst even de ideale omstandigheden van zo fijn mogelijk poeder rijden en relatief veilig.
Het is een tijdje al vrij koud en droog. Hierdoor wordt de grond harder en kouder. Dan valt er een laagje van +/- 30cm op de koude laag. Doordat de koude grond goed blijft liggen en vrij hobbelig blijft (hoopjes gras en zand/aarde zijn immers vrij hard geworden door de kou) zal de sneeuw niet snel weg schuiven en hecht goed op de grond. De sneeuw zakt langzaam in elkaar en vormt een klein fundament. Doordat de grond al kou is en er niet een heel dik isolerend pak sneeuw op komt te liggen blijft de onderste laag sneeuw ook hard waardoor het niet gaat smelten en (eventueel) weer opvriest waardoor het glad wordt.
Daarna komt er een laag van +/- 40cm over die laag van 30cm heen. Omdat het goed koud is gebleven, is de onderste laag niet gesmolten en daana weer opgevroren waardoor de laag die erop komt te liggen goed kan hechten op de oudere sneeuwlaag. Die laag zakt weer in zodat er nu een goed fundament ligt eigenlijk voor de rest van het seizoen. Ideaal is als er dan nog een keer zo'n laag overheen komt.
Dat is perfect en komt bijna nooit voor. In ieder geval niet in Europa. Canada en Japan wel maar ja, das een beetje ver weg (hoewel het nog wel op mijn "to do" lijstje staat)
Met zo'n onderlaag kan er de hele winter steeds een dikke laag overheen vallen en je kunt heerlijk poederen. Weinig last van onderliggende stenen en het lawine gevaar is relatief klein.
Het mag zelfs af en toe een keer wat minder koud zijn dat de sneeuwlaag meer inzakt of zelfs iets smelt.

Een ongunstige situatie:
Het is al een tijdje koud. Het begint te sneeuwen en er komt een laagje van een 10 of 20cm op. Daarna wordt het warmer en smelt de sneeuw weer. Hierdoor wordt de grond vochtig en zal het beetje sneeuw dat er nog ligt sneller gaan glijden (maar dat zal niet heel snel gebeuren als het niet zo veel is).
Als er dan weer sneeuw over de vochtige laag valt (de grond is inmiddels al wat warmer geworden omdat het een tijdje warm is geweest) glijdt dit heel snel weg. Dit zal echter niet gelijk gebeuren. Vaak blijft het in het begin nog wel liggen, maar hoe meer sneeuw erop komt te liggen, hoe zwaarder het wordt en op een gegeven moment zal het niet meer te houden zijn waardoor het gaat glijden. Dan heb je een lawine. Dit kan bijvoorbeeld ook gebeuren als jij toevallig net op dat punt bent en dat jou gewicht de spreekwoordelijke druppel is.
Hoeveel sneeuw er ook overheen valt, je zult altijd die ondergrond houden die niet heel erg koud geworden is. Ondanks dat er sneeuw op ligt wordt de grond niet heel erg koud. Dit omdat sneeuw koud is, maar ook isoleert. Zeker als het dan af en toe wat warmer wordt waardoor de sneeuw zwaarder wordt en daarna weer kouder met sneeuwval kan het levensgevaarlijk zijn.

De huidige situatie lijkt er veel op.
De grond is nog niet echt voorbereid op de sneeuw aangezien het nog niet zo heel koud is geweest. 2.5 weken geleden was ik nog in Oostenrijk op hoogte en daar was het nog niet echt koud. Nu is het heel hard gaan sneeuwen en valt de sneeuw dus op die nog niet erg koude grond. De sneeuw isoleert waardoor de grond nooit meer erg koud wordt. Ondanks dat het de rest van het seizoen koud is, blijft de onderlaag vrij warm waardoor de onderste sneeuwlaag minder goed hecht. Sterker nog, het kan zijn dat de onderste sneeuwlaag enigzins gaat smelten. Het zal niet gelijk nat worden maar wel erg zacht worden en zo erg in elkaar zakken dat je een glijbaan kunt krijg. Dit soort gevaren blijf je het hele seizoen last van houden. Totdat volgend seizoen weer begint en de zomer eroverheen is geweest waardoor de grond weer is herstelt (omdat deze door de warmte van de zomer weer droger wordt)

Je kunt in het dal bij de lift altijd informatie krijgen over de kansen op een lawine.
Dit gaat van niveau 1 t/m 5.
1 = Weinig kans op een lawine
2 = Kans op een lawine bij hellingshoeken van meer dan 45 graden
3 = Kans op een lawine bij hellingshoeken van meer dan 30 graden
4 = Kans op een lawine bij hellingshoeken van meer dan 20 graden
5 = niet off-piste

Ik heb het bij Hellingshoeken over de steilheid van de hang.
vanaf 4 wordt het sterk afgeraden om off-piste te gaan. Bij 3 is het al twijfelachtig als je geen kennis hebt van het gebied. Ik weet trouwens niet de exacte waardes dus het kan zijn dat ik er iets vanaf zit.
Het grootste gevaar zit tussen de 20 en de 60 graden.
Bij een hang lager dan 20 graden is het bijna niet te rijden omdat je dan haast niet vooruit komt.
Bij een hang die stijler is dan 60 graden is het niet een hele grote kans dat er een lawine komt omdat daar eenvoudigweg de sneeuw niet goed blijft liggen.

Nog iets belangrijks is de wind. Als je sneeuwval met wind hebt is dit ook heel gevaarlijk. De bovenste laag van de sneeuw zal hard worden en ten eerste niet fijn boarden. daarnaast is het belangrijker om te weten dat als je door de laag heen breekt, de kans aanwezig is dat het geheel gaat schuiven, met jou erbij.

Dan heb je nog noordhangen en zuidhangen.
Een noordhang is een hang waar de zon nooit vol op staat. De zon draait dus eigenlijk over de top van de berg en als je aan het boarden bent zul je nooit vol in de zon kijken. Met een zuidhang precies andersom.
Waarom is dit belangrijk? Op een noordhang zal de sneeuw minder snel gaan hechten omdat het kouder is. Op die manier krijg je meer kans op een lawine.
Aan de andere kant. Als het heel erg warm wordt en de zon staat op de zuidhang, dan heb je ook een probleem omdat de bovenste sneeuwlaag zo zwaar kan worden dat het onder zijn eigen gewicht bezwijkt.

Tussen deze situaties zitten een hoop verschillen en hebben ook verschillende kritische zones.
Bij ongunstige omstandigheden (veel regen, wind, etc) kan er max 20cm vallen. Meer wordt het problematisch.
Bij gemiddelde omstandigheden kan er max 30cm vallen voordat het kritisch wordt.
Bij goede omstandigheden kan er zo'n 50cm vallen voordat er grote problemen voor komen.

Dit betekend natuurlijk niet allemaal dat je als er 60cm valt je onder een lawine komt, of wanneer je bij lawine stufe 4 op een 40 graden hang zit er automatisch een lawine naar beneden komt. Maar de kansen zijn wel vrij groot.

Neem in ieder geval minimaal een rugzak met sonde, schep en lawinepieper mee. Die laatste doe je niet in je rugzak maar om je lichaam. Als je in een lawine terecht komt kan de lawine je rugzak van je rug af trekken of zelfs scheuren. Zonder lawinepieper heb je toch een redelijk probleem.

Kortom, heel veel om rekening mee te houden en dit is zeker niet overdreven.
Natuurlijk, ik kijk s'morgens ook niet altijd eerst naar het weer, weet ook niet altijd de lawinestufe uit me hoofd en plan ook niet altijd mijn route van te voren. Ik doe dit alleen niet op plekken waar ik heel erg bekend ben. Gerlos en omgeving ken ik uit me hoofd en kan ik dus dromen. Daar heb ik geen planning voor nodig en weet ik exact wanneer het gevaarlijk is of niet.
Maar ik doe dit wel op het moment dat ik ergens kom waar ik niet bekent ben.

Ik hoop dat je het een beetje begrijpt. ik denk het wel want volgens mij heb ik het redelijk logisch opgeschreven. maar mocht je nog vragen hebben.... Nouja je snapt het wel

[ Bericht 28% gewijzigd door Komakie op 14-11-2007 15:31:28 ]
pi_54602464
@Komakie: Thanks voor de uitleg
Aan de hand van jouw uitleg ben ik blij dat we naar Val Tho gaan. Alle pisten waar wij heen gaan begin januari liggen op 2300m en hoger, ik neem aan dat de grond op die hoogten al een stuk beter was afgekoeld, het is er de laatste tijd al behoorlijk koud. Bovendien begint het in Frankrijk nu pas sinds kort met sneeuwen en niet direct heel te veel. Dus ik zie wel een mooi weekje tegemoed
  woensdag 14 november 2007 @ 15:28:08 #171
71115 Rnej
I walk the line
pi_54602486
quote:
Op woensdag 14 november 2007 14:47 schreef XL het volgende:

[..]

Ik ken genoeg mannen die rijden als een wijf, maar die zet ik ook niet op damesplankjes
nee, die zet je op een bataleon evil twin en zeg je dat het een VET RAILPLANKJE IS WAAR JE TOch hARD MEE KAN!!!!!!!11!1!!
  woensdag 14 november 2007 @ 15:40:32 #172
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_54602814
quote:
Op woensdag 14 november 2007 15:27 schreef FlowDesign het volgende:
@Komakie: Thanks voor de uitleg
Aan de hand van jouw uitleg ben ik blij dat we naar Val Tho gaan. Alle pisten waar wij heen gaan begin januari liggen op 2300m en hoger, ik neem aan dat de grond op die hoogten al een stuk beter was afgekoeld, het is er de laatste tijd al behoorlijk koud. Bovendien begint het in Frankrijk nu pas sinds kort met sneeuwen en niet direct heel te veel. Dus ik zie wel een mooi weekje tegemoed
Er is nog een heel stuk uitleg bijgekomen
Ik heb tussendoor ff gesaved omdat ik soms nog wel eens de neiging heb op een verkeerd knopje te drukken en het is zo slordig als je dan gelijk alles kwijt bent

Te koud is trouwens ook niet goed. boven de -10 graden is het al snel te koud. Daarnaast is het in Valtho bijna alleen maar steen. iets wat ook lekker glijdt.

Maar ik ken wel een paar mooie runs in Valtho die vaak redelijk veilig zijn.
Vraag het gewoon ff aan iemand in de buurt die bekent is. Local ofzo die niet echt veel snowboard.

Toen ik 2 jaar geleden mijn seizoen in Gerlos deed, ging ik s'ochtends altijd mijn ontbijt halen bij de lokale supermarkt (heerlijk belegde broodjes met alleen maar verse produkten ) en dan vroeg ik altijd gelijk ff hoe de condities en het weer waren. Die vent kon me altijd er wel iets zinnigs over zeggen.
Afgelopen seizoen deed ik het altijd bij de eigenaar van het hotel waar ik in zat.
Dat zijn ook mensen die eerlijk tegen je zijn omdat ze toch niet kunnen profiteren van de poeder. Maar ondertussen kennen ze het weerbericht en de gevaren ook wel aan de hand van de TV en websites (waar ze de dagelijkse berichten vandaan halen) weten. ze draaien bij de hotels meestal wel het weerbericht uit en daar staat vaak ook wel het lawinegevaar bij enzo.
Als je het aan iemand anders vraagt die zelf ook lekker gaat boarden zul je meestal niet veel wijzer worden. Ik zeg ook niet tegen iemand dat het een werelddag is om te poederen. Hoe minder mensen er zijn, des te meer lijnen ik kan zetten

Zoals ik al zei hoeft het niet altijd te betekenen dat als je niet aan deze regels houdt je gelijk onder een lawine ligt maar je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Zeker niet als je wat verder van de piste gaat.
  woensdag 14 november 2007 @ 15:40:54 #173
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_54602820
quote:
Op woensdag 14 november 2007 15:28 schreef Rnej het volgende:

[..]

nee, die zet je op een bataleon evil twin en zeg je dat het een VET RAILPLANKJE IS WAAR JE TOch hARD MEE KAN!!!!!!!11!1!!
  woensdag 14 november 2007 @ 15:43:51 #174
76520 Basje_B
360 tailgrap
pi_54602905
quote:
Op woensdag 14 november 2007 15:28 schreef Rnej het volgende:

[..]

Jezus wat ben jij zielig zeg. Echt te triest voor woorden dit.
switch is the same as left-hand writing, only if you mess up, you won't get a new sheet of paper but a paramedic."
pi_54602954
nou heb ik zelf weinig (stiekem geen) ervaring met poeder. heb tot nu toe voornamelijk op geprepareerde pistes geboard. in films zie ik echter dat men meer op achterste been leunt om (voor zover ik kan bedenken) te voorkomen dat board zicht als het ware ingraaft.

is de techniek voor het draaien hierdoor nog anders of gewoon hetzelfde?
  woensdag 14 november 2007 @ 15:57:29 #176
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_54603294
quote:
Op woensdag 14 november 2007 15:43 schreef Basje_B het volgende:

[..]

dude.....

hap hap hap hap
  woensdag 14 november 2007 @ 15:57:41 #177
71115 Rnej
I walk the line
pi_54603300
quote:

[..]

pfff, ik mag me nooit aangevallen voelen etc, maar als ik anderen overduidelijk loop te pesten dan kan je er niet tegen....
  woensdag 14 november 2007 @ 15:58:15 #178
76520 Basje_B
360 tailgrap
pi_54603322
quote:

[..]

Gelukkig ben je triest genoeg om foto's van jezelf te nemen op een terras na weer een gigantische poederafdaling

switch is the same as left-hand writing, only if you mess up, you won't get a new sheet of paper but a paramedic."
  woensdag 14 november 2007 @ 15:59:17 #179
71115 Rnej
I walk the line
pi_54603356
jonge, 111231982108923 mensen op US hebben foto's van zichzelf, kan je niets beters bedenken?
  woensdag 14 november 2007 @ 16:00:01 #180
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_54603370
quote:
Op woensdag 14 november 2007 15:45 schreef Salatrel het volgende:
nou heb ik zelf weinig (stiekem geen) ervaring met poeder. heb tot nu toe voornamelijk op geprepareerde pistes geboard. in films zie ik echter dat men meer op achterste been leunt om (voor zover ik kan bedenken) te voorkomen dat board zicht als het ware ingraaft.

is de techniek voor het draaien hierdoor nog anders of gewoon hetzelfde?
Je draait wel wat anders ja. Voornamelijk omdat de druk op je board anders is (meer naar achteren door je gewicht) en omdat je door ander terrein gaat. Je kunt bijvoorbeeld niet meer tegenroteren. Werkt niet als je op je achterste been staat in 30cm diepe poeder
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')