quote:
Ok ik zal het in de simpele versie proberen uit te leggen. ik heb er een week in opleiding voor gezeten om (onderandere) dat te leren dus ik zal proberen om het niet te ingewikkeld te maken.
Poederrijden is het mooiste wat er is. Maar wanneer is het veilig en wanneer niet. Ondanks alle waarschuwingen wordt het toch vaak onderschat. Mede omdat je niet snel kunt zien wanneer een "hang" gevaarlijk is of niet. Dit komt doordat het er allemaal van boven wit uit ziet. Maar wat onderliggend is, is veel belangrijker.
Eerst even de ideale omstandigheden van zo fijn mogelijk poeder rijden en relatief veilig.
Het is een tijdje al vrij koud en droog. Hierdoor wordt de grond harder en kouder. Dan valt er een laagje van +/- 30cm op de koude laag. Doordat de koude grond goed blijft liggen en vrij hobbelig blijft (hoopjes gras en zand/aarde zijn immers vrij hard geworden door de kou) zal de sneeuw niet snel weg schuiven en hecht goed op de grond. De sneeuw zakt langzaam in elkaar en vormt een klein fundament. Doordat de grond al kou is en er niet een heel dik isolerend pak sneeuw op komt te liggen blijft de onderste laag sneeuw ook hard waardoor het niet gaat smelten en (eventueel) weer opvriest waardoor het glad wordt.
Daarna komt er een laag van +/- 40cm over die laag van 30cm heen. Omdat het goed koud is gebleven, is de onderste laag niet gesmolten en daana weer opgevroren waardoor de laag die erop komt te liggen goed kan hechten op de oudere sneeuwlaag. Die laag zakt weer in zodat er nu een goed fundament ligt eigenlijk voor de rest van het seizoen. Ideaal is als er dan nog een keer zo'n laag overheen komt.
Dat is perfect en komt bijna nooit voor. In ieder geval niet in Europa. Canada en Japan wel maar ja, das een beetje ver weg

(hoewel het nog wel op mijn "to do" lijstje staat)
Met zo'n onderlaag kan er de hele winter steeds een dikke laag overheen vallen en je kunt heerlijk poederen. Weinig last van onderliggende stenen en het lawine gevaar is relatief klein.
Het mag zelfs af en toe een keer wat minder koud zijn dat de sneeuwlaag meer inzakt of zelfs iets smelt.
Een ongunstige situatie:
Het is al een tijdje koud. Het begint te sneeuwen en er komt een laagje van een 10 of 20cm op. Daarna wordt het warmer en smelt de sneeuw weer. Hierdoor wordt de grond vochtig en zal het beetje sneeuw dat er nog ligt sneller gaan glijden (maar dat zal niet heel snel gebeuren als het niet zo veel is).
Als er dan weer sneeuw over de vochtige laag valt (de grond is inmiddels al wat warmer geworden omdat het een tijdje warm is geweest) glijdt dit heel snel weg. Dit zal echter niet gelijk gebeuren. Vaak blijft het in het begin nog wel liggen, maar hoe meer sneeuw erop komt te liggen, hoe zwaarder het wordt en op een gegeven moment zal het niet meer te houden zijn waardoor het gaat glijden. Dan heb je een lawine. Dit kan bijvoorbeeld ook gebeuren als jij toevallig net op dat punt bent en dat jou gewicht de spreekwoordelijke druppel is.
Hoeveel sneeuw er ook overheen valt, je zult altijd die ondergrond houden die niet heel erg koud geworden is. Ondanks dat er sneeuw op ligt wordt de grond niet heel erg koud. Dit omdat sneeuw koud is, maar ook isoleert. Zeker als het dan af en toe wat warmer wordt waardoor de sneeuw zwaarder wordt en daarna weer kouder met sneeuwval kan het levensgevaarlijk zijn.
De huidige situatie lijkt er veel op.
De grond is nog niet echt voorbereid op de sneeuw aangezien het nog niet zo heel koud is geweest. 2.5 weken geleden was ik nog in Oostenrijk op hoogte en daar was het nog niet echt koud. Nu is het heel hard gaan sneeuwen en valt de sneeuw dus op die nog niet erg koude grond. De sneeuw isoleert waardoor de grond nooit meer erg koud wordt. Ondanks dat het de rest van het seizoen koud is, blijft de onderlaag vrij warm waardoor de onderste sneeuwlaag minder goed hecht. Sterker nog, het kan zijn dat de onderste sneeuwlaag enigzins gaat smelten. Het zal niet gelijk nat worden maar wel erg zacht worden en zo erg in elkaar zakken dat je een glijbaan kunt krijg. Dit soort gevaren blijf je het hele seizoen last van houden. Totdat volgend seizoen weer begint en de zomer eroverheen is geweest waardoor de grond weer is herstelt (omdat deze door de warmte van de zomer weer droger wordt)
Je kunt in het dal bij de lift altijd informatie krijgen over de kansen op een lawine.
Dit gaat van niveau 1 t/m 5.
1 = Weinig kans op een lawine
2 = Kans op een lawine bij hellingshoeken van meer dan 45 graden
3 = Kans op een lawine bij hellingshoeken van meer dan 30 graden
4 = Kans op een lawine bij hellingshoeken van meer dan 20 graden
5 = niet off-piste
Ik heb het bij Hellingshoeken over de steilheid van de hang.
vanaf 4 wordt het sterk afgeraden om off-piste te gaan. Bij 3 is het al twijfelachtig als je geen kennis hebt van het gebied. Ik weet trouwens niet de exacte waardes dus het kan zijn dat ik er iets vanaf zit.
Het grootste gevaar zit tussen de 20 en de 60 graden.
Bij een hang lager dan 20 graden is het bijna niet te rijden omdat je dan haast niet vooruit komt.
Bij een hang die stijler is dan 60 graden is het niet een hele grote kans dat er een lawine komt omdat daar eenvoudigweg de sneeuw niet goed blijft liggen.
Nog iets belangrijks is de wind. Als je sneeuwval met wind hebt is dit ook heel gevaarlijk. De bovenste laag van de sneeuw zal hard worden en ten eerste niet fijn boarden. daarnaast is het belangrijker om te weten dat als je door de laag heen breekt, de kans aanwezig is dat het geheel gaat schuiven, met jou erbij.
Dan heb je nog noordhangen en zuidhangen.
Een noordhang is een hang waar de zon nooit vol op staat. De zon draait dus eigenlijk over de top van de berg en als je aan het boarden bent zul je nooit vol in de zon kijken. Met een zuidhang precies andersom.
Waarom is dit belangrijk? Op een noordhang zal de sneeuw minder snel gaan hechten omdat het kouder is. Op die manier krijg je meer kans op een lawine.
Aan de andere kant. Als het heel erg warm wordt en de zon staat op de zuidhang, dan heb je ook een probleem omdat de bovenste sneeuwlaag zo zwaar kan worden dat het onder zijn eigen gewicht bezwijkt.
Tussen deze situaties zitten een hoop verschillen en hebben ook verschillende kritische zones.
Bij ongunstige omstandigheden (veel regen, wind, etc) kan er max 20cm vallen. Meer wordt het problematisch.
Bij gemiddelde omstandigheden kan er max 30cm vallen voordat het kritisch wordt.
Bij goede omstandigheden kan er zo'n 50cm vallen voordat er grote problemen voor komen.
Dit betekend natuurlijk niet allemaal dat je als er 60cm valt je onder een lawine komt, of wanneer je bij lawine stufe 4 op een 40 graden hang zit er automatisch een lawine naar beneden komt. Maar de kansen zijn wel vrij groot.
Neem in ieder geval minimaal een rugzak met sonde, schep en lawinepieper mee. Die laatste doe je niet in je rugzak maar om je lichaam. Als je in een lawine terecht komt kan de lawine je rugzak van je rug af trekken of zelfs scheuren. Zonder lawinepieper heb je toch een redelijk probleem.
Kortom, heel veel om rekening mee te houden en dit is zeker niet overdreven.
Natuurlijk, ik kijk s'morgens ook niet altijd eerst naar het weer, weet ook niet altijd de lawinestufe uit me hoofd en plan ook niet altijd mijn route van te voren. Ik doe dit alleen niet op plekken waar ik heel erg bekend ben. Gerlos en omgeving ken ik uit me hoofd en kan ik dus dromen. Daar heb ik geen planning voor nodig en weet ik exact wanneer het gevaarlijk is of niet.
Maar ik doe dit wel op het moment dat ik ergens kom waar ik niet bekent ben.
Ik hoop dat je het een beetje begrijpt. ik denk het wel want volgens mij heb ik het redelijk logisch opgeschreven. maar mocht je nog vragen hebben.... Nouja je snapt het wel
[ Bericht 28% gewijzigd door Komakie op 14-11-2007 15:31:28 ]
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"