abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 november 2007 @ 20:03:31 #101
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_54363575
quote:
Op zondag 4 november 2007 20:00 schreef Apropos het volgende:

[..]

Uiteraard.
My point exactly. Goebbels moest dat aan de mensen verkopen om de nazi's een brede(re) aanhang te geven. Paulus moest het Christendom verkopen en had dus een goed verhaal nodig. Het feit, dat Paulus allerlei dingen aan Jezus toeschrijft beschouwen als historische waarheid is dus i.m.o. hetzelfde als alles wat Goebbels aan de Joden toeschrijft beschouwen als historische waarheid.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 4 november 2007 @ 20:04:31 #102
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54363615
quote:
Op zondag 4 november 2007 19:56 schreef Apropos het volgende:

[..]

Wat een vreemde vergelijking. Niemand twijfelt toch aan het bestaan van Adolf Hitler?
Ik heb hem op film gezien . Maar de propaganda demoniseerde de Jood en hemelde Hitler op terwijl de werkelijkheid iets genuanceerde lag.
quote:
Mijn god, kan het simpeler?
Misschien moet je de rest ook lezen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54363748
quote:
Op zondag 4 november 2007 20:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

My point exactly. Goebbels moest dat aan de mensen verkopen om de nazi's een brede(re) aanhang te geven. Paulus moest het Christendom verkopen en had dus een goed verhaal nodig. Het feit, dat Paulus allerlei dingen aan Jezus toeschrijft beschouwen als historische waarheid is dus i.m.o. hetzelfde als alles wat Goebbels aan de Joden toeschrijft beschouwen als historische waarheid.
Op die manier. Ik las het in het licht van ''Jezus' veronderstelde dood'', een veel radicaler kritiek.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_54366388
quote:
Op zondag 4 november 2007 19:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Maar weldenkende mensen twijfelen wel aan de verhalen over de Jood die achter alle ellende op de wereld zit.
Je bedoelt Jezus?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_54369555
quote:
Op zondag 4 november 2007 15:48 schreef sloopkogel het volgende:
Zeg koningdavid....

Jij beweert dus dat de Bijbel 100% waarheid is?

Ben benieuwd
In principe wel, maar er staan best foutjes in de bijbel, 't is mensenwerk he.
Ik geloof wel dat de Bijbel het meest waardevolle (met de nadruk op waar) boek is dat God de mensheid heeft 'gegeven'.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_54369582
quote:
Op zondag 4 november 2007 20:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Paulus moest het Christendom verkopen en had dus een goed verhaal nodig.
Van wie en waarom moest hij 'het christendom verkopen'? Wie dwong hem te 'liegen'?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
  zondag 4 november 2007 @ 23:48:55 #107
pi_54370181
quote:
Op zondag 4 november 2007 23:23 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Van wie en waarom moest hij 'het christendom verkopen'? Wie dwong hem te 'liegen'?
Mensen doen alles voor geld en macht.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_54370374
quote:
Op zondag 4 november 2007 23:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Macht en geld, altijd handig als je om de haverklap in de gevangenis belandt en geëxecuteerd wordt door Nero.
pi_54370603
quote:
Op zondag 4 november 2007 23:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Hij moest keihard werken als tentmaker om zijn hoofd boven het water te kunnen houden, daarnaast werd hij zwaar vervolgd.
pi_54370608
quote:
Op zondag 4 november 2007 23:22 schreef koningdavid het volgende:

[..]

In principe wel, maar er staan best foutjes in de bijbel, 't is mensenwerk he.
Ik geloof wel dat de Bijbel het meest waardevolle (met de nadruk op waar) boek is dat God de mensheid heeft 'gegeven'.
Is de bijbel (m) (dus hij en niet het!) nou mensenwerk of gods werk?
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 5 november 2007 @ 00:17:21 #111
pi_54370766
quote:
Op zondag 4 november 2007 23:57 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Macht en geld, altijd handig als je om de haverklap in de gevangenis belandt en geëxecuteerd wordt door Nero.
Hij had volgelingen? Dan had hij op z'n minst aandacht.
pi_54370818
quote:
Op maandag 5 november 2007 00:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ja en daar schreef hij dus brieven naar, hij was ver van ze verwijderd omdat hij zelf verder rondtrok.
pi_54370864
quote:
Op maandag 5 november 2007 00:09 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Is de bijbel (m) (dus hij en niet het!) nou mensenwerk of gods werk?
Geïnspireerd mensenwerk over God.
pi_54370885
quote:
Op maandag 5 november 2007 00:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nou nou, wat een feest. Dat zal hij vast gedacht hebben als hij weer eens in de bak zat: "tja balen, maar hey, ik heb wel aandacht!"
  maandag 5 november 2007 @ 00:28:02 #115
pi_54370967
quote:
Op maandag 5 november 2007 00:23 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Nou nou, wat een feest. Dat zal hij vast gedacht hebben als hij weer eens in de bak zat: "tja balen, maar hey, ik heb wel aandacht!"
Yep zo werkt het. Daarom heb je ook heden ten dage zo veel vervolgde baasjes. Die mevrouw in Birma, Osama Bin Laden, David Koresh....
pi_54371033
quote:
Op maandag 5 november 2007 00:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Yep zo werkt het. Daarom heb je ook heden ten dage zo veel vervolgde baasjes. Die mevrouw in Birma, Osama Bin Laden, David Koresh....
Ik ga niet eens meer met je in discussie hierover. Jij vond het ook plausibel dat Jezus een soort geheim 'management' achter hem had toch?
Geloof wat je wilt pvs, leef je uit.
pi_54371101
quote:
Op maandag 5 november 2007 00:22 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Geïnspireerd mensenwerk over God.
Goed.
Maar wat zijn nu de menselijke foutjes en wat de goddelijke waarheden?
Is er een onomstotelijk verschil tussen beiden? En zo ja, wat is dat dan?
  maandag 5 november 2007 @ 00:37:06 #118
pi_54371108
quote:
Op maandag 5 november 2007 00:31 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik ga niet eens meer met je in discussie hierover. Jij vond het ook plausibel dat Jezus een soort geheim 'management' achter hem had toch?
Geloof wat je wilt pvs, leef je uit.
Ik sta open voor de menselijke aard.
pi_54373545
quote:

[..]

Ik denk zelf dat hij overtuigd was van de echtheid van datgene wat hij beweerde. En dan ga je soms heel ver om dat aan andere mensen te verkondigen. Er zijn zat mensen op te noemen die voor hun idealen stierven of jarenlang in gevangenschap zaten, daar is Paulus niet bepaald uniek in te noemen.
pi_54373561
quote:

[..]

Niemand hoeft sekteleiders te dwingen voordat ze iets doen, en er zijn tal van mogelijke psychologische motivaties om een sekte te beginnen. Je doet alsof er iets bovennatuurlijks voor nodig is om een persoonscultus te ontwikkelen.

Volgens mij is de voornaamste reden voor hem dat hij apocalypticus is en meent dat de wereld snel eindigt (dat is de rode draad door zijn brieven). In Handelingen 16:9-10 wordt verteld dat hij 's nachts een visioen had waar een Macedoniër vraagt om te helpen, dus dat zou aanleiding kunnen zijn voor zijn missiewerk...wij zouden dit een droom noemen; een volkomen natuurlijk fenomeen, zoals, helaas voor Noach, een regenboog dat ook is. En over de wetenschap achter dromen wist men toen nog niet zo veel . Ik neem hen dat niet kwalijk, en Paulus ook niet - wel de mensen die nu in de moderne tijd beter kunnen weten.

[ Bericht 10% gewijzigd door Autodidact op 05-11-2007 10:44:49 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')