My point exactly. Goebbels moest dat aan de mensen verkopen om de nazi's een brede(re) aanhang te geven. Paulus moest het Christendom verkopen en had dus een goed verhaal nodig. Het feit, dat Paulus allerlei dingen aan Jezus toeschrijft beschouwen als historische waarheid is dus i.m.o. hetzelfde als alles wat Goebbels aan de Joden toeschrijft beschouwen als historische waarheid.quote:
Ik heb hem op film gezienquote:Op zondag 4 november 2007 19:56 schreef Apropos het volgende:
[..]
Wat een vreemde vergelijking. Niemand twijfelt toch aan het bestaan van Adolf Hitler?
Misschien moet je de rest ook lezen.quote:Mijn god, kan het simpeler?
Op die manier. Ik las het in het licht van ''Jezus' veronderstelde dood'', een veel radicaler kritiek.quote:Op zondag 4 november 2007 20:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
My point exactly. Goebbels moest dat aan de mensen verkopen om de nazi's een brede(re) aanhang te geven. Paulus moest het Christendom verkopen en had dus een goed verhaal nodig. Het feit, dat Paulus allerlei dingen aan Jezus toeschrijft beschouwen als historische waarheid is dus i.m.o. hetzelfde als alles wat Goebbels aan de Joden toeschrijft beschouwen als historische waarheid.
Je bedoelt Jezus?quote:Op zondag 4 november 2007 19:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Maar weldenkende mensen twijfelen wel aan de verhalen over de Jood die achter alle ellende op de wereld zit.
In principe wel, maar er staan best foutjes in de bijbel, 't is mensenwerk he.quote:Op zondag 4 november 2007 15:48 schreef sloopkogel het volgende:
Zeg koningdavid....
Jij beweert dus dat de Bijbel 100% waarheid is?
Ben benieuwd
Van wie en waarom moest hij 'het christendom verkopen'? Wie dwong hem te 'liegen'?quote:Op zondag 4 november 2007 20:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Paulus moest het Christendom verkopen en had dus een goed verhaal nodig.
Mensen doen alles voor geld en macht.quote:Op zondag 4 november 2007 23:23 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Van wie en waarom moest hij 'het christendom verkopen'? Wie dwong hem te 'liegen'?
Macht en geld, altijd handig als je om de haverklap in de gevangenis belandt en geëxecuteerd wordt door Nero.quote:Op zondag 4 november 2007 23:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mensen doen alles voor geld en macht.
Hij moest keihard werken als tentmaker om zijn hoofd boven het water te kunnen houden, daarnaast werd hij zwaar vervolgd.quote:Op zondag 4 november 2007 23:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mensen doen alles voor geld en macht.
Is de bijbel (m) (dus hij en niet het!) nou mensenwerk of gods werk?quote:Op zondag 4 november 2007 23:22 schreef koningdavid het volgende:
[..]
In principe wel, maar er staan best foutjes in de bijbel, 't is mensenwerk he.
Ik geloof wel dat de Bijbel het meest waardevolle (met de nadruk op waar) boek is dat God de mensheid heeft 'gegeven'.
Hij had volgelingen? Dan had hij op z'n minst aandacht.quote:Op zondag 4 november 2007 23:57 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Macht en geld, altijd handig als je om de haverklap in de gevangenis belandt en geëxecuteerd wordt door Nero.![]()
Ja en daar schreef hij dus brieven naar, hij was ver van ze verwijderd omdat hij zelf verder rondtrok.quote:Op maandag 5 november 2007 00:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hij had volgelingen? Dan had hij op z'n minst aandacht.
Geïnspireerd mensenwerk over God.quote:Op maandag 5 november 2007 00:09 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Is de bijbel (m) (dus hij en niet het!) nou mensenwerk of gods werk?
Nou nou, wat een feest. Dat zal hij vast gedacht hebben als hij weer eens in de bak zat: "tja balen, maar hey, ik heb wel aandacht!"quote:Op maandag 5 november 2007 00:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hij had volgelingen? Dan had hij op z'n minst aandacht.
Yep zo werkt het. Daarom heb je ook heden ten dage zo veel vervolgde baasjes. Die mevrouw in Birma, Osama Bin Laden, David Koresh....quote:Op maandag 5 november 2007 00:23 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nou nou, wat een feest. Dat zal hij vast gedacht hebben als hij weer eens in de bak zat: "tja balen, maar hey, ik heb wel aandacht!"![]()
Ik ga niet eens meer met je in discussie hierover. Jij vond het ook plausibel dat Jezus een soort geheim 'management' achter hem had toch?quote:Op maandag 5 november 2007 00:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Yep zo werkt het. Daarom heb je ook heden ten dage zo veel vervolgde baasjes. Die mevrouw in Birma, Osama Bin Laden, David Koresh....
Goed.quote:Op maandag 5 november 2007 00:22 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Geïnspireerd mensenwerk over God.
Ik sta open voor de menselijke aard.quote:Op maandag 5 november 2007 00:31 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik ga niet eens meer met je in discussie hierover. Jij vond het ook plausibel dat Jezus een soort geheim 'management' achter hem had toch?
Geloof wat je wilt pvs, leef je uit.
Ik denk zelf dat hij overtuigd was van de echtheid van datgene wat hij beweerde. En dan ga je soms heel ver om dat aan andere mensen te verkondigen. Er zijn zat mensen op te noemen die voor hun idealen stierven of jarenlang in gevangenschap zaten, daar is Paulus niet bepaald uniek in te noemen.quote:Op zondag 4 november 2007 23:23 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Van wie en waarom moest hij 'het christendom verkopen'? Wie dwong hem te 'liegen'?
Niemand hoeft sekteleiders te dwingen voordat ze iets doen, en er zijn tal van mogelijke psychologische motivaties om een sekte te beginnen. Je doet alsof er iets bovennatuurlijks voor nodig is om een persoonscultus te ontwikkelen.quote:Op zondag 4 november 2007 23:23 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |