abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54351904
Die discussie is ook al eens langsgeweest in WFL... wat moet je dan wel en wat niet letterlijk nemen en wie bepaalt dat en hóe bepaal je dat? Jij vindt het geheel daar te complex voor = interpretatie.
pi_54352004
quote:
Op zondag 4 november 2007 03:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De Bijbel is onderdeel van je geloof. Het is geconstrueerd om je geloof te ondersteunen. Je kan je religie (of Jezus, die daar een onderdeel van is) niet bewijzen met de Bijbel. Dat is namelijk een cirkelredenering.
Plato heeft bestaan.
- Hoe weet je dat?
Ik heb zijn schrijfsels gelezen.
- Cirkelredenering!

Flauwekul natuurlijk. Bovendien zijn er nog buiten-bijbelse bronnen die het bestaan van Jezus bevestigen.

Ik begrijp dat jij de standaard voor bewijs van het bestaan van Jezus onmetelijk hoog wilt leggen, maar wees dan consequent en doe dat ook bij andere historische figuren.

Er blijft vrijwel niks meer over.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  zondag 4 november 2007 @ 11:31:03 #83
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_54352049
quote:
Op zondag 4 november 2007 11:28 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Flauwekul natuurlijk. Bovendien zijn er nog buiten-bijbelse bronnen die het bestaan van Jezus bevestigen.
Welke dan? Kom maar, kom maar, kom maar.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_54352217
quote:
Op zondag 4 november 2007 11:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Welke dan? Kom maar, kom maar, kom maar.
Ik heb er hier al één genoemd als je goed oplet.
Je hebt de (gedeeltelijk vervalste) passage van Josephus.
Je hebt de authentieke passage van Josephus waarin hij schrijft over de steniging van Jakobus dat Jakobus de broer is van Jezus, de 'zogenaamde Christus'.
En je hebt vagere verwijzingen van Tacitus en Mara Bar Serapion
Bovendien heb je alle gemythologiseerde gnostieke geschriften.

Maar het meest overtuigend blijft toch de honderen pagina's waarin Jezus bijna 1000 keer genoemd werd, geschreven binnen een aantal decennia van zijn dood door verschillende personen op verschillende plaatsen.

Nogmaals, Jezus is een van de best gedocumenteerde personen uit de antieke geschiedenis. Als je twijfelt aan zijn bestaan, kan je aan veel antieke geschiedenis gaan twijfelen.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
  zondag 4 november 2007 @ 11:48:11 #85
66444 Lord_Vetinari
pi_54352319
quote:
Op zondag 4 november 2007 11:42 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik heb er hier al één genoemd als je goed oplet.
Je hebt de (gedeeltelijk vervalste) passage van Josephus.
Je hebt de authentieke passage van Josephus waarin hij schrijft over de steniging van Jakobus dat Jakobus de broer is van Jezus, de 'zogenaamde Christus'.
En je hebt vagere verwijzingen van Tacitus en Mara Bar Serapion
Bovendien heb je alle gemythologiseerde gnostieke geschriften.

Maar het meest overtuigend blijft toch de honderen pagina's waarin Jezus bijna 1000 keer genoemd werd, geschreven binnen een aantal decennia van zijn dood door verschillende personen op verschillende plaatsen.

Nogmaals, Jezus is een van de best gedocumenteerde personen uit de antieke geschiedenis. Als je twijfelt aan zijn bestaan, kan je aan veel antieke geschiedenis gaan twijfelen.
Ja doei, dus niet he? Die honderden pagina's van vele mensen (bron? Namen?) voer je eerst op als onderdeel van de Bijbelse geschriften en nu zijn het ineens buiten-bijbelse teksten? Gaat er bij mij niet in. En 1 verwijzing van Josephus... 6 woorden. En er waren meer hondjes die Fikkie heetten, hoor. Bovendien: Volgens de Bijbel had Jezus helemaal geen broer. Waarom accepteer je nu ineens wel een broer? Omdat het jou uitkomt?

En Tacitus? Boek?

Gemythologiseerde geschriften accepteer jij als historische bron?

teksten van na de gebeurtenissen zijn zelden tot nooit accuraat. het feit dat er dus totaal geen contemporaine bronnen zijn die Jezus noemen (dus bronnen tussen, zeg, 10 en 40 AD) is voor mij aanwijzing genoeg dat de historische jezus een duidelijk geval van Robin Hoodisering is: dfe daden van een aantal mensen zijn samengevoegd onder 1 naam. Wellicht een lokaal bekende preker, met een charismatische uitstraling. De Jezus zoals hij in de Bijbel wordt opgevoerd is voor mij voor 99% een verzinsel.
pi_54352492
quote:
Op zondag 4 november 2007 11:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja doei, dus niet he? Die honderden pagina's van vele mensen (bron? Namen?) voer je eerst op als onderdeel van de Bijbelse geschriften en nu zijn het ineens buiten-bijbelse teksten?
Nee.
quote:
En 1 verwijzing van Josephus... 6 woorden. En er waren meer hondjes die Fikkie heetten, hoor.
Ja, er waren vast veel Jezussen in die tijd die Christus genoemd werden en broer waren van een gestenigde Jakobus.

Gozer !
quote:
Bovendien: Volgens de Bijbel had Jezus helemaal geen broer.
Jij hebt echt geen idee waarover je praat of wel?
quote:
En Tacitus? Boek?
Annals, xv 44
quote:
Gemythologiseerde geschriften accepteer jij als historische bron?
Nee. Maar je kan redelijk uit schriften opmaken of de mythologie om een historisch persoon is gebasseerd, helemaal als je nog vele andere bronnen hebt die het bestaan van deze persoon bevestigen.
quote:
teksten van na de gebeurtenissen zijn zelden tot nooit accuraat.

ALLES wat wij weten van de geschiedenis zijn teksten van na de gebeurtenis. Weer gooi je 99% van de geschiedenis weg, beste vriend.
We houden niks over als je zo doorgaat.
quote:
het feit dat er dus totaal geen contemporaine bronnen zijn die Jezus noemen (dus bronnen tussen, zeg, 10 en 40 AD) is voor mij aanwijzing genoeg dat de historische jezus een duidelijk geval van Robin Hoodisering is:
Nogmaals: je eisen voor historische figuren zijn absurd en totaal onrealistisch! Het meeste wat wij van Alexander de Grote weten komt uit een biografie die 400 jaar na zijn dood geschreven is, toch wordt het serieus genomen. Jij maakt nu gehakt van alle geschiedenschrijving die we hebben.
quote:
dfe daden van een aantal mensen zijn samengevoegd onder 1 naam. Wellicht een lokaal bekende preker, met een charismatische uitstraling. De Jezus zoals hij in de Bijbel wordt opgevoerd is voor mij voor 99% een verzinsel.
Ok...prima dat je dat gelooft. Wat vreemd, en ver verwijderd van wat de meest geleerden geloven, maar ok, doe je ding.
Maar wie van die 'aantal mensen' is dan eigenlijk gekruisigd?
(of geloof je dat ook niet?)
pi_54353115
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 19:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat vind ik geen excuus. Er zijn genoeg Joden en moslims die gewoon ham eten.
Ja, dat vind ik een hele goeie redenatie.
pi_54353304
Voor de duidelijkheid wat bijbelteksten die de broer Jakobus melden:

Markus 6:3 Hij is toch die timmerman, de zoon van Maria en de broer van Jakobus en Joses en Judas en Simon? En wonen zijn zusters niet hier bij ons?’ En ze namen aanstoot aan hem.

Gal 1: 19: "Maar van de overige apostelen heb ik niemand gezien, behalve Jakobus, de broer van de Heer. "
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  zondag 4 november 2007 @ 13:20:17 #89
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54354022
quote:
Op zondag 4 november 2007 12:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, dat vind ik een hele goeie redenatie.
Wat ik bedoel is dat je Paulus wilt beoordelen als Jood terwijl hij een ander religie aan het stichten is. Als ik Pastafari word kan je niet van mij zeggen dat ik waarschijnlijk geen piratenpak zal dragen omdat ik atheïst ben/was
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54355253
quote:
Op zondag 4 november 2007 13:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Wat ik bedoel is dat je Paulus wilt beoordelen als Jood terwijl hij een ander religie aan het stichten is. Als ik Pastafari word kan je niet van mij zeggen dat ik waarschijnlijk geen piratenpak zal dragen omdat ik atheïst ben/was
Die vergelijking gaat mank, omdat het Christendom eerst gewoon een Joodse sekte was. Bovendien is het waarschijnlijker dat de overgang tussen "Joods"en "Christelijk" geleidelijk gegaan is. Het is niet aannemelijk dat Paulus bepaalde ideeën die hij overal om zich heen zag en waarin hij is opgevoed, losliet bij het stichten van een nieuwe stroming binnen het Jodendom. Er waren rond die tijd meer Joodse sektes, en op bepaalde punten verschilden ze van het "mainstream" Jodendom, maar ze bleven Joods.
pi_54357446
Zeg koningdavid....

Jij beweert dus dat de Bijbel 100% waarheid is?

Ben benieuwd
Als we niet bereid zijn een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanvallen van de intolerante medemens, dan zal de tolerante mens te gronde gaan, en met hem de tolerantie
pi_54357721
quote:
Op zondag 4 november 2007 15:48 schreef sloopkogel het volgende:
Zeg koningdavid....

Ben benieuwd
Zoiets kun je alleen al om het feit dat er innerlijke tegenstrijdigheden in de bijbel zitten niet aannemen.
  zondag 4 november 2007 @ 16:02:46 #93
66444 Lord_Vetinari
pi_54357808
quote:
Op zondag 4 november 2007 15:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zoiets kun je alleen al om het feit dat er innerlijke tegenstrijdigheden in de bijbel zitten niet aannemen.
Nou, het houdt hem niet tegen, anders.
pi_54357815
quote:
Op zondag 4 november 2007 15:48 schreef sloopkogel het volgende:
Zeg koningdavid....

Ben benieuwd
In de zin van, dat alles wat in de bijbel beschreven staat, er staat met God's goedkeuring/hand en dus zodanig als een waarheid kan worden beschouwd voor mensen die in God geloven of dat je het allemaal letterlijk moet nemen?
pi_54357847
quote:
Op zondag 4 november 2007 16:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nou, het houdt hem niet tegen, anders.
Ik denk dat ook niet dat er een concensus is tussen wel en niet-gelovigen m.b.t. tot die innerlijke tegenstrijdigheden.
pi_54360100
quote:
Op zondag 4 november 2007 15:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ach, je kent de apologetische acrobatiek hierover wel hè. Zoals dit:

http://oneshepherd.org/qa/index.php?s=friday

Ik zie koningdavid dit soort verklaringen wel verdedigen...

Ontopic. De these is al een tijdje oud, en persoonlijk acht ik het niet erg waarschijnlijk..... Maar goed, je hebt allerlei vreemde theorieën over Jezus.

[ Bericht 7% gewijzigd door Autodidact op 04-11-2007 17:47:36 ]
pi_54361234
He gezellig, lekker stropoppen belachelijk maken
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_54363392
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 16:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Paulus was bezig een geloof te stichten. Hij moest propaganda maken. Paulus is net zo betrouwbaar als bron als Joseph Goebbels.
Wat een vreemde vergelijking. Niemand twijfelt toch aan het bestaan van Adolf Hitler?
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 19:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat vind ik geen excuus. Er zijn genoeg Joden en moslims die gewoon ham eten.
Mijn god, kan het simpeler?
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  zondag 4 november 2007 @ 19:58:16 #99
66444 Lord_Vetinari
pi_54363427
quote:
Op zondag 4 november 2007 19:56 schreef Apropos het volgende:

[..]

Wat een vreemde vergelijking. Niemand twijfelt toch aan het bestaan van Adolf Hitler?
Maar weldenkende mensen twijfelen wel aan de verhalen over de Jood die achter alle ellende op de wereld zit.
pi_54363495
quote:
Op zondag 4 november 2007 19:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Maar weldenkende mensen twijfelen wel aan de verhalen over de Jood die achter alle ellende op de wereld zit.
Uiteraard.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')