Inderdaad, de meeste liberalen waren bijzonder katholiek. Ze waren enkel antiklerikaal in die zin dat ze een duidelijke scheiding tussen Kerk en Staat wilden.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 18:55 schreef tupolev141 het volgende:
Dat de liberalen antiklerikaal waren vind ik persoonlijk overroepen. Het staat zo in de geschiedenisboeken, en uit politieke motieven misschien wel, maar buiten de vrijzinnigen uit de loges was het overgrote deel van de liberalen gewoon katholiek. En ik hoef niet ver te kijken. Ik kom zelf uit een blauw nest zoals dat heet en in mijn omgeving was (tot de jaren 80 dan toch) naar de kerk gaan de gewoonste zaak van de wereld
Uiteraard, maar de Nyegaard waarover ik het had heeft het ook met de Duitsers aan de stok gehad.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 18:57 schreef Klopkoek het volgende:
Mooi verhaal trouwens maar jammer dat ook hij zich in liet met foute Duitsers. Dat is toch wel beschamende kras op de Heel-Nederlandse gedachte.
quote:'Belgische scheidsrechter fluit Feyenoord-Ajax'
31/10/2007 19:22
Feyenoord-Ajax staat op zondag 11 november onder leiding van Frank De Bleeckere. Het is voor het eerst dat een Belgische scheidsrechter een Nederlandse klassieker fluit.
Radio Rijnmond meldt dat de KNVB De Bleeckere heeft aangesteld. De 41-jarige arbiter staat te boek als beste scheidsrechter van België. Vorig jaar floot hij nog op het WK in Duitsland. Hij leidde onder meer de kwartfinalewedstrijd tussen Italië en Oekraïne.
Uiteraard zijn er verschillende gradaties in 'heulen met de Duitsers' maar toch is het niet zo fraai van Nyegaard (vooral van hem, zoals ook in dat stuk staat waren de Nieuwenhuizens een intellectueel en nieuwsgierige familie) en Geyl deed. In 1940 was al heel helder wat voor verschrikkelijke ideologie er achter het nazisme stak (op de jodenvervolging na, dat wist men pas rond 1943).quote:Op woensdag 31 oktober 2007 20:21 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Uiteraard, maar de Nyegaard waarover ik het had heeft het ook met de Duitsers aan de stok gehad.
Net zoals Pieter Geyl trouwens, eveneens een Nederlander die naar Vlaanderen gekomen was en vond dat Vlaanderen beter bij Nederland af zou zijn. Die laatste heeft ook nog met Duitsers geflirt maar uiteindelijk zijn fout ingezien.
Je moet ook wel beseffen dat "met Duitsers meeheulen" toch een ruim begrip is. Ik herinner me dat ik het ooit met een Nederlander hierover had, die zei me dat in Nederland gewoon de Duitse bezetting "fout" vond, en al wie mee collaboreerde. Bij ons ligt het genuanceerder. Wist je dat op 11 november 1918 die dag nog de Nederlandstalige opschriften aan de universiteit van Gent werden verwijderd? Wie meegewerkt had aan dat Nederlandstalig onderwijs, of nog maar zelf les gevolgd had, kon al "collaborateur" zijn. De repressie na de oorlogen op de "collaborateurs" was voor belgischgezinden natuurlijk een excuus om eigen tegenstanders mee uit te schakelen
(Neemt natuurlijk niet weg dat collaboratie zoals het verklikken van joden onmenselijk is. Ik heb zelf mensen in de familie die meegewerkt hebben aan het onderbrengen van joodse vluchtelingen)
Ik weet het niet hoor, geschiedenis wordt ook geschreven door de overwinnaarsquote:Op woensdag 31 oktober 2007 20:46 schreef Klopkoek het volgende:
Uiteraard zijn er verschillende gradaties in 'heulen met de Duitsers' maar toch is het niet zo fraai van Nyegaard (vooral van hem, zoals ook in dat stuk staat waren de Nieuwenhuizens een intellectueel en nieuwsgierige familie) en Geyl deed. In 1940 was al heel helder wat voor verschrikkelijke ideologie er achter het nazisme stak (op de jodenvervolging na, dat wist men pas rond 1943).
Er zijn heel wat volkeren waarvan sommige mensen fouten hebben gemaakt in het verleden toen ze overheerst werden. (Esten, Finnen, Slovaken, Kroaten, etnische Albanezen in Joegoslavië)quote:Bovendien is het nu ook toch wel een last voor de Vlaamse emancipatiebeweging (ja, ik weet dat het niet gelijk staat aan het Groot-Neerlandisme),
Precies zoals ik hierboven schreef.quote:zoals de reactie van die FDF-madame op de uitspraken van De Wever pijnlijk duidelijk maakt.
Je weet het niet? In 1940 waren al allerlei anti-Joden wetten van kracht. Elk weldenkend mens had toen door het een grote boevenbende was, alleen de regeringsleiders kwamen met de dooddoeners 'peace for our time' en 'gaat u maar rustig slapen' aankakken.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 21:55 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik weet het niet hoor, geschiedenis wordt ook geschreven door de overwinnaars
In Talinn speelt een ander soort discussie. dat gaat over het communisme, is nog maar tien jaar geleden en vele mensen hebben jamer genoeg niet de vruchten kunnen plukken van het kapitalisme.quote:[..]
Er zijn heel wat volkeren waarvan sommige mensen fouten hebben gemaakt in het verleden toen ze overheerst werden. (Esten, Finnen, Slovaken, Kroaten, etnische Albanezen in Joegoslavië)
Je moet dit altijd in de context van toen bekijken .
In discussies vandaag de dag (over het verwijderen van een monument in Tallin, de onafhankelijkheidsstrijd van Kroatië,..) zie je heel vaak het simplistische argument "dat zijn nazi's-->dus wij hebben gelijk"
Idd, zij doen aan propaganda maar zo werkt de politieke. Het is gewoonweg niet handig wat De Wever en DeWinter nu doen en het is nog onhandiger om telkens weer het heulen met de Duitsers onder het tafelkleed te schuiven.quote:[..]
Precies zoals ik hierboven schreef.
Wat FDF-ers zeggen, denken, claimen, beweren en argumenteren is van de laagste orde, ik stem nog sneller op Vlaamse communisten of Vlaams Belangers. Voor hen is CD&V ook al ultranationalistisch en onverdraagzaam.
Toen Karel Dillen gestorven was, was hij "ancien collaborateur", terwijl de kerel geboren is in 1945 en nooit actief meegeheuld heeft met de Duitsers.
quote:ESSAY. De zonen van Artevelde
uit De Standaard, zaterdag 5 november 2005.
Ik geef het u op een briefje'', zei Louis Tobback twee weken geleden tijdens een debat in Gent, ,,ook op het volgende SP.A-congres zal geen leeuwenvlag op het podium hangen.'' Socialisme en flamingantisme, het ging nooit goed samen. Dat denkt iedereen toch. De socialisten zullen de eersten zijn om dat te beamen. Maar dat komt vooral doordat ze een deel van hun geschiedenis zijn vergeten. Deze socialisten zullen allicht nooit bevroed hebben dat de vooraanstaande Vlaams-nationalist Hendrik Elias, historicus en collaborateur tijdens de Tweede Wereldoorlog, kort na de Eerste Wereldoorlog even overwoog om lid te worden van de Belgische Werkliedenpartij (BWP), zoals de socialistische partij toen heette. Dat onthulde Pieter-Jan Verstraete in zijn pas verschenen, zeer gedetailleerde Elias-biografie.
Wat vreemd. Wat had die toen al flamingantisch bevlogen en zelfs anti-Belgische Elias bij de BWP te zoeken? Vandaag overheerst de gedachte dat het socialisme, zeker in Vlaanderen, zich altijd ver van de nationale zaak heeft gehouden, omdat ze de klassensolidariteit, over de taalgrens heen, altijd veel belangrijker vond.
Daar zijn uitzonderingen op, zoals de figuur van Camille Huysmans aantoont. Of die van Herman Vos, die in de jaren dertig overstapte van het Vlaams-nationalisme naar de BWP. Er waren ook nog de fameuze socialistische Guldensporenviering van 1938, veel later de Rode Leeuwen in Brussel en nog recenter de Vlaamse bevlogenheid van Norbert de Batselier of een oprisping van Johan Vande Lanotte na de B-H-V-farce. Maar daar houdt het zo'n beetje mee op.
Of nee, daar was ook nog die curieuze, progressieve, vooral antiburgerlijke beweging van meteen na de Eerste Wereldoorlog. Toen leek in de marge van de politiek en de literatuur een Vlaams-linkse alliantie in opbouw te zijn. Maar ze was ideologisch te heterogeen (en haar leden veel te onervaren) om wat dan ook te kunnen betekenen.
Progressieve flaminganten halen die beweging niettemin - meestal ietwat goedgelovig - nog altijd graag aan als een lichtend voorbeeld voor vandaag. In 1996 vonden de socialist De Batselier en de Vlaams-nationalist Maurits Coppieters erin de inspiratie voor hun 'radicaal-democratisch' project Het Sienjaal. En Bert Anciaux aanziet het kartel SP.A-Spirit weleens als een remake ervan.
Veel resultaat leverde al dat gegraaf in het verleden toch niet op. Drie jaar geleden nog zei de Antwerpse SP.A-schepen Robert Voorhamme in deze krant: ,,Een deel van de socialistische geschiedenis oogt pikzwart. Jarenlang hebben we ons miskeken op de emancipatie van Vlaanderen.'' De context van deze uitspraak is betekenisvol: hij deed ze in een interview waarin hij de klassieke partijen, de zijne inbegrepen, verweet dat ze de problemen van de multiculturele samenleving veel te lang had verwaarloosd. Het is niet moeilijk om achter dat wat pathetische en van veel ontmoediging getuigende mea culpa meteen een spookbeeld te ontwaren: de concurrentie van (toen nog) het Vlaams Blok.
Toch is die socialistische geschiedenis niet zo duister als Voorhamme voorhoudt. Dat 'pikzwart' van hem is overigens een merkwaardige slip of the tongue . Als veel socialisten een aversie kregen van het flamingantisme en zelfs, zoals Louis Tobback zegt, nog altijd geen Vlaamse Leeuw dulden op hun partijcongres, komt dat precies doordat net een aanzienlijk deel van het Vlaams-nationalisme zich in de collaboratie tijdens twee wereldoorlogen van een pikzwarte kant had laten zien.
Maar wat doorgaans over de moeilijke verhouding van de socialisten tegenover de Vlaamse Beweging wordt gedacht, is dringend aan herziening toe. Dat bewijst de historicus Maarten van Ginderachter in het proefschrift waarmee hij eerder dit jaar aan de Gentse universiteit promoveerde, en waarvan nu ook een boekeditie is verschenen, Het rode vaderland (Lannoo, 494 blz., 29,95euro).
Van Ginderachter bestudeerde de BWP vanaf haar stichting in 1885 tot aan de Eerste Wereldoorlog. In die periode bleek ze helemaal geen unitair-belgicistische partij te zijn, maar was ze, integendeel, communautair zo verscheurd dat het welhaast een wonder is dat ze als eenheidspartij kon blijven bestaan. Binnen het Vlaamse socialisme - toch in Gent, de grote federatie die Van Ginderachter onderzocht - bleek aan de basis altijd een breed verspreid etnisch-cultureel identiteitsbesef te bestaan. Dat richtte zich niet op de Belgische staat, maar op Vlaanderen, niet zelden in een Groot-Nederlandse context.
Tijdens en na de Eerste Wereldoorlog identificeerden de socialisten zich met het 'grote' vaderland België. Ze begonnen er zich politiek geaccepteerd en geïntegreerd in te voelen, als gevolg van onder andere de invoering van het algemeen enkelvoudig stemrecht, in 1919. Dat proces werd ook gedragen door een groeiend Belgisch patriottisme, dat onder meer het gevolg was van de grote populariteit van koning Albert en koningin Elisabeth.
Maar tevoren hadden de socialisten, zo stelt Van Ginderachter, zich al geïdentificeerd met het 'kleine' vaderland Vlaanderen. Dat was niet zomaar een detail, maar een wezenlijk en vanzelfsprekend onderdeel van hun politieke opvattingen. Voor hen maakten de taalrechten kortweg deel uit van de democratische rechten die ze opeisten. Maar aanvankelijk kon dat Vlaamse engagement van de socialisten niet meteen veel politiek gewicht en zichtbaarheid krijgen.
Het beperkte stemrecht sloot de socialistische kiezers nu eenmaal zo goed als volledig uit van enige politieke participatie. Maar het is zeker niet voor niets dat het allereerste nummer van de Gentse partijkrant Vooruit in 1884 de 'werklieden van Gent' in zijn manifest al aansprak als 'zonen van Artevelde'.
Dat is een voor de Vlaamse geschiedschrijving welhaast revolutionaire vaststelling. Onder meer een reeks stellingen van de invloedrijke, want heel productieve Leuvense historicus Lode Wils is erdoor aan herziening toe. Volgens hem is het anti-Belgische Vlaams-nationalisme alleen een importproduct. Het zou zijn ingevoerd door de Duitse Flamenpolitik tijdens de Eerste Wereldoorlog en achteraf in een Groot-Nederlandse dimensie in leven zijn gehouden dankzij met Nederlands geld gefinancierde propaganda.
Vandaag stelt Van Ginderachter niets minder dan dat de Vlaamse socialisten met hun afwijzing van de Belgische revolutie van 1830 en hun heimwee naar het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden zelfs ,,onvermoede voorlopers'' waren van het anti-Belgische Vlaams-nationalisme.
Een andere these van Lode Wils die aan heroverweging toe is, schrijft de Vlaamse bewustwording vrijwel integraal op het conto van de christen-democratie. Diens leerling Henk De Smaele, nu verbonden aan de Antwerpse universiteit, besloot daaruit in zijn recente proefschrift dat dat de reden is waarom de christen-democratie in Vlaanderen, zeker op het platteland, politiek zoveel succesvoller was dan de socialisten. Ook die stellingen verliezen sinds de publicatie van Het rode vaderland fel aan overtuigingskracht.
Veel van de verwarring omtrent de erkenning van de Vlaamse identiteit door de socialisten heeft te maken met het monopolie die het Vlaams-nationalisme voor zichzelf heeft opgeëist. Ze heeft de bevoegdheid om te bepalen wie 'een goed Vlaming' was (en is) en wie niet, naar zich toegetrokken. De Vlaamse socialisten hebben de legitimiteit van de Vlaamse identiteit en van de taalstrijd als zodanig nooit ter discussie gesteld, integendeel. Maar dat betekende nog niet dat zo zonder meer warm liepen voor de ideologische doelstellingen van de georganiseerde Vlaamse Beweging.
Altijd al koesterden de socialisten bezwaren tegen de 'het paradeflamingantisme' en de 'taalwetterij' van een beweging die tenslotte uitmuntte door een uitgesproken kleinburgerlijk karakter. Bovendien toonde de Vlaamse Beweging zich in de negentiende eeuw bepaald geen bondgenoot in de nochtans evens volkse strijd die de BWP toen voerde voor het algemeen stemrecht, integendeel. En zeker na de collaboratie van de Vlaamse Beweging tijdens de twee wereldoorlogen voelden de socialisten zich niet langer geroepen om nog veel leeuwenvlaggen boven te halen - of om eraan te herinneren dat ze dat tevoren wel hadden gedaan.
De flamingantische voorgeschiedenis van de arbeidersbeweging is nochtans lang en intens. Van Ginderachter laat die onbesproken omdat zijn onderzoek zich beperkte tot de periode 1885-1914. Hij stelt wel meteen vast - bijvoorbeeld met het citaat in het eerste nummer van Vooruit -- dat er in het Gentse socialisme wel degelijk al vroeg een uitgesproken etnisch-culturele identificatie bestond. Het was er meer bepaald een 'van onderuit'.
Het Vlaamse bewustzijn van de Gentse socialisten berustte niet op een door theoretici of ideologen voorgekauwd programma.
Het was niet het product van propaganda, laat staan van een aangepraat 'vals bewustzijn'. Het had duidelijk een spontaan en intuïtief karakter, dat Van Ginderachter niet goed kan duiden, maar dat vooral uitging van een gemeenschappelijkheid van taal. Daarachter werden diepe, misschien particularistische historische wortels vermoed, die teruggingen tot het middeleeuwse graafschap Vlaanderen. Daardoor kon een tot vrijheidsstrijder gemythologiseerde figuur als Artevelde worden verheven tot een na te volgen voorbeeld.
Dat alles heeft overigens nog een andere consequentie voor de Belgische geschiedschrijving. Veel historici gaan ervan uit dat de verschillende mentaliteiten die in de negentiende en twintigste eeuw in Vlaanderen en Wallonië zijn gegroeid, niet zijn veroorzaakt door nationaliteitsverschillen. Ze zouden daarentegen het gevolg zijn van een verschillende sociale en economische ontwikkeling in de beide landsdelen. Als de casus van de Gentse socialisten wel degelijk een bredere reikwijdte heeft, betekent dat dat er alvast in Vlaanderen dan toch een veel ouder, op taal berustend identiteitsbesef bestond.
En dat had al eerder eens een politieke dimensie gekregen. In de jaren 1850 en 1860 ontstond er in meerdere Vlaamse steden namelijk een even spontane als nauwe samenwerking tussen de eerste vakbonden en de vroege Vlaamse Beweging. Ze vonden het vanzelfsprekend dat respect voor de taal deel uitmaakte van de democratische rechten waar de toen nog niet kiesgerechtigde meerderheid van de bevolking aanspraak op kon maken. In die progressieve alliantie leek zelfs even een 'volkspartij' in de maak te zijn, naast de katholieke en de liberale. Het Daensisme van enkele decennia later was daar een verre uitloper van.
Een emblematische figuur in die alliantie van flaminganten, democraten en vakbondsleiders was de jong gestorven Emile Moyson, naar wie de Gentse socialisten hun ziekenfonds hebben genoemd. Hij was een van de stuwende krachten achter een symbolisch heel belangrijke manifestatie op 12 september 1863 in Gent, waar 's anderendaags op de Vrijdagmarkt het standbeeld van Jacob van Artevelde zou worden onthuld.
Dat standbeeld paste in de officiële belgicistische mythologie, die het Vlaamse middeleeuwse verleden als een bijzonder kenmerk van de Belgische voorgeschiedenis wilde annexeren. Moyson organiseerde een alternatieve Arteveldeviering. Hij wilde er dus een andere mythe tegenover plaatsen, een volkse en Vlaamse tegenover een Belgische. Want ,,men moet méér zien aan dat beeld van steen of brons, maar daarin een princiep, een volk huldigen''. De inzet bestond er voor hem in om ,,de Leliaerts van onze dagen te bannen uit alle besturen en wetgevende vergaderingen''. Want: ,,Weg met het frankiljonismus in Vlaanderen!''
Voor Moysons manifestatie mobiliseerden arbeiders- en flamingantische organisaties uit heel Vlaanderen hun leden.
En met succes. Tweeduizend man trok in een stoet op door Gent, dubbel zoveel woonde een meeting bij. Althans volgens de organisatoren.
Om tal van redenen bloedde het unieke experiment naar het einde van de jaren 1860 dood. Een economische crisis verzwakte de arbeidersbeweging, terwijl de flaminganten zich steeds sterker vermangeld voelden tussen de liberale en de katholieke partij. Maar de flaminganten begonnen ook aan koudwatervrees te lijden. In de tweede helft van de jaren 1860 verenigde de arbeidersbeweging zich in de Eerste Internationale, braken in Wallonië heftige stakingen uit en deed het geweld rond de Commune van Parijs de goegemeente de schrik om het hart slaan.
De kleinburgerlijke flaminganten vreesden dat het arbeidersvolk aan hun controle zou ontsnappen. Dat zou later ook hun verzet tegen het algemeen stemrecht verklaren. Want zij wilden dat de arbeidersbeweging de leiding van de flamingantische intellectuelen zou aanvaarden. Ze waren er nu eenmaal voor beducht dat het steeds beter georganiseerde arbeidersgrauw, als het niet in bedwang werd gehouden, ooit een blinde, destructieve, revolutionaire opstand zou ontketenen. Het was een irrationeel spookbeeld dat ook de burgerij van de tijd danig beangstigde. Classe laborieuse, classe dangereuse.
Toen al liep het mis tussen de flaminganten en de arbeidersbeweging. Niet als gevolg van een gebrek aan 'Vlaams bewustzijn' bij de laagste bevolkingsgroepen, wel als gevolg van het standsbewustzijn van de kleinburgerlijke Vlaamsgezinden. Zelfs het geval van Hendrik Elias, in de tijd dat hij over een BWP-lidmaatschap aan het dubben was, illustreert dat. Want Elias koesterde dan toch een grote waardering voor de Gentse arbeidersleider Edouard 'Eedje' Anseele, omdat die ,,weldra rond zich een kringetje intellectuelen zou scharen''.
Het kwam achteraf nooit meer goed tussen de arbeidersbeweging en het flamingantisme.
Toch bleef dat Vlaams-identitaire potentieel bij de BWP, zo betoogt toch Maarten van Ginderachter, zeker tot 1914 intact. Als de georganiseerde Vlaamse Beweging en het Vlaams-nationalisme zich nooit (meer) wilden associëren met dat volkse potentieel, moeten ze daarvoor goede redenen hebben gehad.
En die redenen hadden, net zoals tijdens de breuk van de late jaren 1860, niets met flamingantisme, maar alles met ideologie en machtsdrang te maken had. In die vaststelling schuilt zelfs een les voor wie vandaag op zoek is naar de redenen waarom zoveel voormalige socialistische kiezers voor extreem-rechts stemmen.
Maar realpolitik heeft over de hele wereld bestaan.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 23:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je weet het niet? In 1940 waren al allerlei anti-Joden wetten van kracht. Elk weldenkend mens had toen door het een grote boevenbende was, alleen de regeringsleiders kwamen met de dooddoeners 'peace for our time' en 'gaat u maar rustig slapen' aankakken.
Maar bij ons kan er dus niet gewoon over gepraat worden omdat het op voorhand al duidelijk is wat de werkelijke bedoeling is van de verschillende partijen. Vaak loeren er (franstalige) aasgieren op de achtergrond :"zie je wel? die vlaamsnationalisten/vlamingen zijn allemaal racisten, collaborateurs, pangermanisten...!"quote:Idd, zij doen aan propaganda maar zo werkt de politieke. Het is gewoonweg niet handig wat De Wever en DeWinter nu doen en het is nog onhandiger om telkens weer het heulen met de Duitsers onder het tafelkleed te schuiven.
In Nederland zijn er ook ernstige dingen gebeurd hoor, zijn ook Nederlanders fout geweest en hebben ambtenaren domme dingen gedaan (in sommige gemeenteadministraties stond gewoon achter de naam welk geloof hij/zij aanhing ) maar daar kan gewoon open over gepraat worden.
Grappig trouwens dat die Ruben Cottenjé (voluit Ruben Cottenjé de Dauphin , want zoals bijna iedereen daar natuurlijk van adel) daar ook voorzitter van zowel west als oost-vlaanderen moet zijn.quote:Op donderdag 1 november 2007 00:17 schreef zuiderbuur het volgende:
En terwijl belgicisten zoals van BUB schertsen over hoe de volgens hen verraderlijke politici knoeien om een regering te vormen, is men er bij BUB in geslaagd om in de tussentijd al voor bestuursloosheid binnen het minipartijtje te zorgen.
François Wolters, die in juli nog maar voorzitter Hans van de Cauter van de troon wist te stoten, heeft er blijkbaar al de brui aan gegeven.
Maar niet overal in dezelfde mate. Het is toch absoluut geen geheim dat in bepaalde kringen veel meer gecollaboreerd werd dan in anderen? Ik denk aan het VNV en de Groot-Nederlanders van Verdinaso. Ik bedoel, je kan toch niet ontkennen dat in die kringen véél meer gecollaboreerd werd dan eenders waar?quote:Maar realpolitik heeft over de hele wereld bestaan.
Je spreekt 4 talen ? Knap! Dan hebben jullie inderdaad goed onderwijs daarzo. En heb je er ook nog wat aan? (dat je het regelmatig gebruikt enzo)quote:Op donderdag 1 november 2007 15:25 schreef tupolev141 het volgende:
Daarstraks was ik aan het zappen na mijn nachtdienst. Kom ik op een aflevering van Airport waar een Belgische vrachtwagenchauffeur betrokken is bij een aanrijding in de buurt van Heathrow. De man spreekt geen letter Engels, alleen Frans. Ik vind zoiets gewoon hemeltergend. Ik spreek er potvernondestoemekes 4, en zelfs dat is niet meer zo speciaal. Het is voor mij weer een voorbeeld van de basismentaliteit van Franstaligen, en van het Franstalig onderwijssysteem die andere talen leren gewoon totaal onbelangrijk vinden.
Maar goed ons record zonder regering is sowieso gebroken. Vandaag dag 144 en het is nu lang weekend. Maingain heeft nu ook gezegd dat voor zijn part de Vlaamse partijen mogen ontploffen zolang zijn FDF burgemeesters niet benoemd worden. Dat die burgemeesters hun voeten veegden aan de grondwet dat deert hem niet. Tot zover het belang dat Maingain hecht aan het naleven van de wet.
Ik ben niet iemand die brandende autobanden op straat gooit, maar ik begin stilaan te hopen dat de toestand escaleert. Sorry.
Nu goed, wat dat betreft moeten de Engelsen zelf niet onderdoen natuurlijk...quote:
Daarstraks was ik aan het zappen na mijn nachtdienst. Kom ik op een aflevering van Airport waar een Belgische vrachtwagenchauffeur betrokken is bij een aanrijding in de buurt van Heathrow. De man spreekt geen letter Engels, alleen Frans. Ik vind zoiets gewoon hemeltergend. Ik spreek er potvernondestoemekes 4, en zelfs dat is niet meer zo speciaal. Het is voor mij weer een voorbeeld van de basismentaliteit van Franstaligen, en van het Franstalig onderwijssysteem die andere talen leren gewoon totaal onbelangrijk vinden.
Wij krijgen in Vlaanderen in de meeste richtingen standaard vier talen: Nederlands, Frans, Engels en Duits. Maar zeker die laatste taal gaat bij de meesten niet verder dan het schoolniveau.quote:Je spreekt 4 talen ? Knap! Dan hebben jullie inderdaad goed onderwijs daarzo. En heb je er ook nog wat aan? (dat je het regelmatig gebruikt enzo)
Ow op die manier, nee, dan is er niets vreemds aan de hand Frans en Duits kan ik wel lezen en uitstekend luisteren maar het vloeiend spreken met alle naamvallen op de juiste plaats is van een andere orde.quote:Op donderdag 1 november 2007 16:19 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Nu goed, wat dat betreft moeten de Engelsen zelf niet onderdoen natuurlijk...
[..]
Wij krijgen in Vlaanderen in de meeste richtingen standaard vier talen: Nederlands, Frans, Engels en Duits. Maar zeker die laatste taal gaat bij de meesten niet verder dan het schoolniveau.
Inderdaad, Duits wordt altijd het laatste aangeleerd. Ik heb bijvoorbeeld maar twee jaar Duits gehad, waarvan in het eerste jaar zelfs maar één uurtje per week. In bepaalde richtingen krijg je zelfs geen Duits meer.quote:Op donderdag 1 november 2007 16:29 schreef tupolev141 het volgende:
Ja Duits is bij mij ook het minst, waar op school het minst aandacht aan besteed is. Maar Duitse collegas hebben helpt erg goed. Nu is mijn Frans aan het achteruit gaan omdat ik het nog maar weinig gebruik.
In Vlaanderen heb je in het ASO (meest theoretisch, beetje zoals VWO) en TSO (theorie en praktijk, eerder zoals HAVO als je wil) verplicht Frans je hele middelbaar door.quote:Op donderdag 1 november 2007 16:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ow op die manier, nee, dan is er niets vreemds aan de hand Frans en Duits kan ik wel lezen en uitstekend luisteren maar het vloeiend spreken met alle naamvallen op de juiste plaats is van een andere orde.
Is dat zo onlogisch? In Brussel kan je gewoon geen werk vinden zonder kennis van het Frans. Bij heel wat jobs -ook in Vlaanderen- is kennis van het Frans cruciaal. En bij mijn weten is de bedoeling van onderwijs om je voor te bereiden op de toekomst, en niet om emotionele factoren te laten meespelen.quote:Vlaanderen is op dat vlak de meest francofiele regio in Europa feitelijk, omdat het de Franse taal zwaar bevoordeligt. De Franstaligen in België vinden dat maar vanzelfsprekend en zien niet in dat dat "voor hen" is, maar de realiteit is dat in de rest van Europa Engels voorrang krijgt, en vaak daarna nog eerder Duits.
Ik heb al meermaals francofonen zien beweren :quote:Op donderdag 1 november 2007 16:49 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Is dat zo onlogisch? In Brussel kan je gewoon geen werk vinden zonder kennis van het Frans. Bij heel wat jobs -ook in Vlaanderen- is kennis van het Frans cruciaal. En bij mijn weten is de bedoeling van onderwijs om je voor te bereiden op de toekomst, en niet om emotionele factoren te laten meespelen.
Hoe bedoel je?quote:Op donderdag 1 november 2007 16:51 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik heb al meermaals francofonen zien beweren :
En vraag je misschien eens af hoe het komt dat kennis van het Frans in Vlaanderen zo belangrijk is voor werk, en in Wallonië veel minder?
Taalverhoudingen creëren vaak een sneeuwbaleffect.
Zwitserland ontbreekt zelfs. .quote:
Hoe bedoel je? Dat de EU gaat bepalen welke talen geleerd moeten in elk land, en in welke volgorde? Of dat de EU bijvoorbeeld gaat bepalen dat in elk land een bepaalde taal geleerd moet worden, zonder ook de hiërarchie vast te leggen?quote:Op donderdag 1 november 2007 16:58 schreef Klopkoek het volgende:
Het lijkt me misschien wel eens zinvol om in EU-verband na te gaan denken over een taal die iedereen in de EU moet beheersen. Want dat het ene land Italiaans leert, het andere Engels en de derde Frans als tweede taal kan natuurlijk niet. Met die onzin hou je dat geldverslindende (en dat zijn echt bedragen die in de miljarden lopen per jaar) Straatsburgse/Brusselse talencircus in stand.
Helaas zal het eergevoel van Frankrijk en Engeland nog heel lang een vlotte oplossing beperken
Natuurlijk zal je altijd logischerwijs houden dat in het ene land meer Duits wordt geleerd dan het andere land maar dat in Italië (toch een modern land lijkt me zo) echt zowat niemand een woordje Engels kan is lachwekkend. En Duits of Frans kennen ze meestal ook niet
Ja dat tweede lijkt me een goed plan. Alhoewel ik vind dat alle landen het er wel mee eens moeten zijn, anders heeft het weinig zin (sowieso moet de EU in eerste plaats een samenwerkingsplatform zijn vind ik). Als je gewoon lang genoeg er over door blijft zeuren dan komt er vanzelf wel een Fransman die gefrustreerd z'n handtekening eronder zet.quote:Op donderdag 1 november 2007 17:17 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Dat de EU gaat bepalen welke talen geleerd moeten in elk land, en in welke volgorde? Of dat de EU bijvoorbeeld gaat bepalen dat in elk land een bepaalde taal geleerd moet worden, zonder ook de hiërarchie vast te leggen?
Want het eerste lijkt me geen goed idee. Het lijkt me niet verstandig dat de EU gaat opleggen in welke volgorde welke talen aangeleerd moeten worden in alle landen, want vaak spelen toch de specifieke omstandigheden in die landen een rol. En wat dat betreft is België uiteraard het voorbeeld bij uitstek.
Het tweede idee is wat anders. Het lijkt me wel een goed idee om een Europese richtlijn uit te vaardigen die alle landen oplegt in bepaalde mate het Engels aan te leren op school.
Duits ligt te gevoelig....quote:Op donderdag 1 november 2007 17:40 schreef Igen het volgende:
Waarom Engels? Daar zal Frankrijk nooit mee instemmen. Bovendien is niet het Engels maar het Duits de meest gesproken taal in Europa.
Zal Frankrijk dan zomaar instemmen met het Duits denk je?quote:Op donderdag 1 november 2007 17:40 schreef Igen het volgende:
Waarom Engels? Daar zal Frankrijk nooit mee instemmen. Bovendien is niet het Engels maar het Duits de meest gesproken taal in Europa.
Er is ooit eens voorgesteld Spaans de primaire taal van de Europese Unie te maken, aangezien Spaans een rijzende wereldtaal is en het politiek minder gevoelig ligt dan andere grote talen.quote:Op donderdag 1 november 2007 17:40 schreef Igen het volgende:
Waarom Engels? Daar zal Frankrijk nooit mee instemmen. Bovendien is niet het Engels maar het Duits de meest gesproken taal in Europa.
Zo'n redenatie slaat als kut op dirk. De situatie binnen de EU moet maatgevend zijn, niet de hele wereld an sich. Dan kun je net zo goed Chinees uitroepen als governing language.quote:Op donderdag 1 november 2007 17:56 schreef Reya het volgende:
[..]
Er is ooit eens voorgesteld Spaans de primaire taal van de Europese Unie te maken, aangezien Spaans een rijzende wereldtaal is en het politiek minder gevoelig ligt dan andere grote talen.
Je ziet, dat komt doordat het ene deel van de FOK!-hardware een andere taal spreekt dan de andere. Bovendien weet die ene helft meer te produceren, maar de andere helft claimt een gelijkmatige verdeling over alle servers. De andere helft is dan weer corrupt en verwerkt de aanvragen van vrienden sneller dan die van buitenstaanders. Tenslotte zijn er zeven verschillende instanties die de zeggenschap over FOK! delen; zie daar de oorzaken van de traagheid op FOK!.quote:Op donderdag 1 november 2007 17:56 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Tjah, en in Spanje zal men dan weer claimen dat het de grootste wereldtaal is qua mensen die het als moedertaal spreken ...
Overigens, FOK! is nog trager dan onze onderhandelaars ...
.quote:Op donderdag 1 november 2007 18:00 schreef Reya het volgende:
[..]
Je ziet, dat komt doordat het ene deel van de FOK!-hardware een andere taal spreekt dan de andere. Bovendien weet die ene helft meer te produceren, maar de andere helft claimt een gelijkmatige verdeling over alle servers. De andere helft is dan weer corrupt en verwerkt de aanvragen van vrienden sneller dan die van buitenstaanders. Tenslotte zijn er zeven verschillende instanties die de zeggenschap over FOK! delen; zie daar de oorzaken van de traagheid op FOK!.
Er is 5 minuten politieke moed nodig om van studio te wisselen.quote:Op donderdag 1 november 2007 19:07 schreef Heero87 het volgende:
Toch een straffe kerel, die Leterme. Tegelijk "live" in de nieuwsstudio's van VRT en VTM zitten. .
De studio van de VRT in Brussel..en die van VTM in Vilvoorde.quote:Op donderdag 1 november 2007 19:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Er is 5 minuten politieke moed nodig om van studio te wisselen.
Ik zit me te bedenken:quote:Op donderdag 1 november 2007 19:20 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
De studio van de VRT in Brussel..en die van VTM in Vilvoorde.
(En nou moet dit bericht er eens door komen he, al erg genoeg dat de layout naar de knoppen is )
Hij kan zichzelf al splitsen. Nu nog BHV ...quote:Op donderdag 1 november 2007 19:07 schreef Heero87 het volgende:
Toch een straffe kerel, die Leterme. Tegelijk "live" in de nieuwsstudio's van VRT en VTM zitten. .
Ik heb nu net gekeken. (Wel "net", eigenlijk al uren geleden maar nu pas werkt Fok degelijk genoeg)quote:Op zondag 28 oktober 2007 21:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Heb het laatste stukje gezien. Mooi gebeid eigenlijk dat Wallonië Misschien moeten de Nederlanders en Duitsers daar eens wat vaker op vakantie gaan, is het meteen een soort verkapte ontwikkelingshulp .
Is het niet ergens nog online te zien?quote:Op donderdag 1 november 2007 20:35 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik heb nu net gekeken. (Wel "net", eigenlijk al uren geleden maar nu pas werkt Fok degelijk genoeg)
Tja, wat moet je hierop zeggen.....
Het bevestigt eigenlijk een aantal vooroordelen.
Veel van die gewone mensen in de straat, met hun belgische vlagjes die uithangen, menen het misschien goed maar spreken vast geen woord Nederlands en je ziet dan ook aan hun reacties dat ze de Vlamingen dan ook niet begrijpen.
"allemaal Europa en dus moet België blijven bestaan" en andere holle praat, er was zelfs één dame in het begin die leek begrepen te hebben dat de Vlamingen verantwoordelijk zijn voor het separatisme in Baskenland ,Catalonië,Noord-Italië (best knap voor een onbeduidend volkje van zes miljoen)
Interessant was wel die reporters van "sudpresse", men wees erop dat dat een echte Waalse krant is, in tegenstelling tot La Libre Belgique, Le Soir, ..., dat zijn Franstalige kranten uit Brussel.
Die artiest uit Luik (mij trouwens onbekend, ik ken veel meer Nederlandse muzikanten dan Waalse) had het blijkbaar allemaal goed begrepen en vergeleek de Vlaamse beweging met het nazisme (want ja, de nazi's stootten ook voortdurend anderstalige gebieden af uit hun rijk..)
Nope, en als het al online te zien was, dan zou jij mogen pendelen naar Vlaanderen om het te bekijken. Hadden wij ook maar al een "uitzending gemist"quote:Op donderdag 1 november 2007 22:00 schreef Klopkoek het volgende:
Is het niet ergens nog online te zien?
Nog een reden te meer om Wallonië onafhankelijk te maken!quote:Aan de andere kant werd ook op een genuanceerde manier verteld dat er in Wallonië ook utzonderingen bestaan (zoals die IT-bedrijven) en dat Vlaanderen ook aan de vooravond van nieuwe problemen staat.
Lui en slecht bestuurd zijn natuurlijk wel twee verschillende zaken.quote:In Volkskrant van een maand terug stond ook een optimistische reportage over Wallonië, vooral om een tegengeluid te horen want negen van de tien keer wordt in de Nederlandse media vooral benadrukt wat voor luie donders het zijn.
Als dat kanquote:Ik kan je dat stuk wel even per PM opsturen als je wilt.
Het komt op mij allemaal behoorlijk dom en haatdragend over, die stukjes op Youtube zijn op z'n minst erg gekleurd (ik heb het dan uiteraard over de RTBF). Aan de andere kant moet je wel zo eerlijk zijn dat bepaalde acties van De Wever, DeWinter en ook Leterme niet zo handig zijn geweest. Van De Wever en DeWinter valt het nog wel te begrijpen maar van een staatsman in spé als Leterme mogen de Franstaligen denk ik terecht verwachten dat het nu afgelopen is met de lichtzinnigheid en gestuntel.quote:Maar kijk, ik blijf erbij, je ziet dat die Walen die zogezegd belgicist zijn, eigenlijk Vlaanderen niet begrijpen. En dat komt juist omdat ze dezelfde taal niet spreken. Wat zij over Vlaanderen horen, is wat kranten als Le Soir schrijven, wat men op de RTBF zegt (en die is ook niet echt neutraal, tot gewoon schaamteloos incorrecte vertalingen toe soms en wat partijen als FDF brullen.
"Fransen zijn te dom om Nederlands te leren."quote:Op donderdag 1 november 2007 22:58 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Op zich is het ook gewoon vreemd dat ze in Wallonië juist Leterme als "de grote Vlaamse boeman die de arme Walen hun geld zal afpakken" naar voren schuiven. In feite past er niemand méér in hun ideale plaatje van "de ideale Belg" als Leterme. Een Vlaamse moeder, een Waalse vader, perfect tweetalig, supporter van Standard, woont in de Vlaams/Waalse grensstreek, ...
Waarom noemen zoveel Nederlanders de Franstaligen "Fransen"quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
"Fransen zijn te dom om Nederlands te leren."
"De Brabancone? Allons enfants de la Patrie..."
Dat is nou niet bepaald handig geweest.
Ik denk dat die nog niet ingeschakeld is... hoe doe ik dat (ik ben nog een noob..)quote:Op donderdag 1 november 2007 22:53 schreef Klopkoek het volgende:
Kun je je PM even inschakelen? Of staat die al aan?
[..]
quote:Het komt op mij allemaal behoorlijk dom en haatdragend over, die stukjes op Youtube zijn op z'n minst erg gekleurd (ik heb het dan uiteraard over de RTBF). Aan de andere kant moet je wel zo eerlijk zijn dat bepaalde acties van De Wever, DeWinter en ook Leterme niet zo handig zijn geweest. Van De Wever en DeWinter valt het nog wel te begrijpen maar van een staatsman in spé als Leterme mogen de Franstaligen denk ik terecht verwachten dat het nu afgelopen is met de lichtzinnigheid en gestuntel.
De Winter is een geval apart he, Vlaams Belang wil nog maar over één dingquote:Op donderdag
1 november 2007 22:53 schreef Klopkoek het volgende:
Kun je je PM even inschakelen? Of staat die al aan?
[..]
Het komt op mij allemaal behoorlijk dom en haatdragend over, die stukjes op
Youtube zijn op z'n minst erg gekleurd (ik heb het dan uiteraard over de
RTBF). Aan de andere kant moet je wel zo eerlijk zijn dat bepaalde acties
van De Wever, DeWinter en ook Leterme niet zo handig zijn geweest. Van De
Wever en DeWinter valt het nog wel te begrijpen maar van een staatsman in
spé als Leterme mogen de Franstaligen denk ik terecht verwachten dat het nu
afgelopen is met de lichtzinnigheid en gestuntel.
Toen men op de VRT vroeg aan Louis Michel (die normaal bejubeld wordt omquote:Onze kandidaten engageren zich om u te verdedigen, de toepassing van
het minderhedenverdrag en de uitbreiding van het Brussels gewest te eisen,
elke splitsing van het gerechtelijk arrondissement en de kieskring
Brussel-Halle-Vilvoorde te verhinderen en de Vlaamse plannen te bevechten
die de Franstaligen in de Rand taalkundig en cultureel willen assimileren.
Als er een vaderland gegeven kan worden aan de Franstaligen, als ze van een
vaderland kunnen houden, dan is het een Franstalig vaderland, een Franstalig
België.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |