abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 februari 2009 @ 13:58:14 #154
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_65846524
Die weddenschap ga ik niet aan... poten zijn geen probleem, desnoods de kop als ik 'm zou willen. Kan ook een paar extra aardappels erdoor gooien, dat bindt ook aardig - zeker als ik een aardappeltje rasp. Maar de smaak is ook belangrijk.

Thanks
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_73383023
tvp
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 18:20:23 #156
158491 Broekpaling
Plons is water.
pi_73431475
quote:
Op zondag 8 februari 2009 11:40 schreef The_Hives het volgende:

[..]

daarom haal ik het soms bij ons bij de slager . Die maakt het wekelijks zelf en is beter dan dat ik het zelf maak . Goed gevuld, lekker stevig en genoeg vlees
Ik vind het van de slager ook altijd heerlijk. Ik doe er zelf meestal wel wat extra vlees in.
0 topics op naam. 14.gif
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 18:33:16 #157
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_73431808
oeh, binnenkort maar weer maken
geen idee hoe ik het destijds precies gedaan heb, maar daar kom ik vast wel uit
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 19:50:55 #158
158491 Broekpaling
Plons is water.
pi_73434282
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 18:33 schreef Mirjam het volgende:
oeh, binnenkort maar weer maken
geen idee hoe ik het destijds precies gedaan heb, maar daar kom ik vast wel uit
Ik ga maar weer eens langs de slager om wat te halen. Lust wel weer wat.
Ik durf het niet aan zelf te proberen.
0 topics op naam. 14.gif
pi_75169980
snert
deze week maken
pi_75169992
had ik nou maar precies genoteerd wat ik de vorige keer gedaan had
maar ach, we komen er wel
  dinsdag 1 december 2009 @ 08:04:56 #161
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_75171678
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 02:14 schreef Mirjam het volgende:
had ik nou maar precies genoteerd wat ik de vorige keer gedaan had
maar ach, we komen er wel
Mijn vriezer ligt nog vol met ingevroren erwtensoep, laat die winter maar komen....
pi_75251123
zo, zojuist een pan opgezet met spliterwten, groenten, rundvleesblokjes, en hele speklappen en karbonades, die snij ik straks wel aan stukken als de boel lekker doorgekookt is
pi_75251462
quote:
Op zondag 8 februari 2009 13:58 schreef DzjieDub het volgende:
Die weddenschap ga ik niet aan... poten zijn geen probleem, desnoods de kop als ik 'm zou willen. Kan ook een paar extra aardappels erdoor gooien, dat bindt ook aardig - zeker als ik een aardappeltje rasp. Maar de smaak is ook belangrijk.

Thanks
gewoon genoeg spliterwten gebruiken bind aardig
pi_75252913
quote:
Op donderdag 3 december 2009 16:30 schreef Mirjam het volgende:
zo, zojuist een pan opgezet met spliterwten, groenten, rundvleesblokjes, en hele speklappen en karbonades, die snij ik straks wel aan stukken als de boel lekker doorgekookt is
En de knolselderij?
Wie dit leest is gek
pi_104676344
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2007 19:59 schreef Mirjam het volgende:
nou, vanmiddag inkopen gedaan, uit alle recepten een beetje geplukt :P

wáárom post ik niet gewoon welkr ecept ik heb aangehouden, nu moet ik weer het wiel uitvinden :')
pi_104694154
Nee, geen wiel uitvinden. Er zijn honderden mogelijkheden om tot een goede snert te komen. Ik doe er vreemde dingen als knoflook en rode peper bij. Het basisrecept op een pakje Silvo beschreven dekt de lading al redelijk. Over de magie van varkenspoten heb ik zo mijn twijfels. Zoveel bouillon en bindmiddelen zitten daar niet in. Vroeger werd gewoon alles in de erwtensoep gemikt teneinde nog wat rendement te halen uit in feite slachtafval-produkten. En niet dat het verkeerd is, maar verwacht er niet teveel van. Dikte van de erwtensoep zit met name in de welling van de erwten, duurt bij mij zomaar 3 tot 4 uur. Op het gas bedoel ik, maar eerder is de snert gewoonweg niet te vreten.
  dinsdag 22 november 2011 @ 21:42:51 #167
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_104695323
Vorig weekend weer Erwtensoep, en deze keer ook Bruine bonensoep gemaakt, potverdikkeme wat is dat lekker...
De vriezer ligt weer vol.
:)
pi_104697219
nou, hij is heerlijk geworden hoor *O*
pi_104697389
Mooi *O* Dan ga ik ook maar eens binnenkort snert maken :9
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_104699393
Hmm, iedereen maakt snert net even anders. Ik ook. ik maak vooraf bouillon, de avond ervoor dus. De dag erna pas de rest. Ik maak dan ook grotere hoveelheden voor in de vriezer,

Wat gebruik ik:

Bouillon:
- Stuk gerookt spek met zwoerd
- Schouderkarbonades
- Hamschijf
- Soms nog een schenkel als ze dat hebben, varkensppot kan ook. Ik heb het ooit geleerd met hele varkenskoppen en poten! (dat was ultiem lekker trouwens)
- Kruiden: laurier, foelie, beetje koriander
- Zout

De bouillon maak ik door het vlees aan te braden in een hete pan, beetje bruinen in een beetje boter. Dan water erbij en ik gebruik dan de snelkookpan. Ik begin met weinig water en vul dat later aan, hierdoor en de snelkookpan gaan de reacties sneller en krijg je snel goede bouillon. Water erbij, aan de kook brengen, afschuimen. Kwartier in de snelkookpan laten gaan en daarna kruiden erbij en dan langzaam laten trekken op laag vuur. Dan meer water erbij, weer op druk brengen met de snelkookpan en laten staan als het heet is om een anchtje te trekken. Volgende ochtend proeven, extra kruiden en indien nodig wat water er bij, of jusit wat zout, peper.

Ik haal het vlees er dan uit en het bruikbare vlees snijd ik in stukken, de karbonades zijn vaak nog prima bruikbaar. Delen van het spek ook. Gewoon even proeven en wat goed is apart houden.

Ingredienten voor de soep zelf:

- Prei
- Peen
- Spliterwten
- Knolselderij
- Rookworsten (van de hema of de slager ofzo, absoluut geen unox shit).
- Indien je meer vlees wil gaar fijngesneden vlees, schouderkarbonades doen het bij mij goed.

Ik maak de soep door de spliterwten in de bouillon te doen (ik haal vaak ook een goed deel vet eraf) en te koken. Na een 40 minuten de peen, knolselderij en prei erbij. De rookworsten maak je gaar en ik snijd ze meestal in plakjes, je kunt de worst er ook bijgeven. op het laatst zout en peper naar msaak, proeven en dan de worst erbij: direct serveren.

Wij doen er dan nog roggebrood met zeeuws spek of katenspek bij...

En eten nog een keer of 6 van de overgebleven hoeveelheid uit de vriezer. Hij wordt alleen maar lekkerder na invriezen vind ik...Wil je invriezen moet je zeker het vet eraf halen van de bouillon, anders wordt de soep ranzig.
Whatever...
pi_104732453
Spanky's erwtensoep lijkt me één van de betere erwtensoepen. Lijkt bijna receptuur voor een snertcontest. Ik heb trouwens niets tegen varkenspoten. Ben vaak te lui om ze apart te gaan halen. Waar ik dan wel weer blij van wordt is een knolselder mét loof. Kom daar nog maar eens om. Wil je hetzelfde gewicht in pakjes bladselder halen, ben je 10 euro extra kwijt. Net als die domme gekortwiekte preien van de AH. Ik wil voor de snert juist dat groene.
pi_104732646
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 20:15 schreef Yvesss het volgende:
Waar ik dan wel weer blij van wordt is een knolselder mét loof. Kom daar nog maar eens om.
Raar maar waar, dat zat zowaar in een erwtensoep pakket van de AH.. Een halve knol met een flinke bos stengels...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_104733041
Hehe. Ik kwam ze een keer tegen bij de Jumbo. Mooie knolselders met veel loof. Dus ik de volgende keer daar weer naartoe. Lagen er van die kale kokosnoten. Ter plekke heb ik bedacht iets anders te koken. Ik ga niet 3 zakjes bladselder à 1 nogwat kopen waar dat compleet overbodig is. Net als met pepertjes. 2 à 3 stuks voor 1 euro of meer. Elders gewoon 500 gram voor 3,50.
pi_104733125
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 20:15 schreef Yvesss het volgende:
Spanky's erwtensoep lijkt me één van de betere erwtensoepen. Lijkt bijna receptuur voor een snertcontest. Ik heb trouwens niets tegen varkenspoten. Ben vaak te lui om ze apart te gaan halen. Waar ik dan wel weer blij van wordt is een knolselder mét loof. Kom daar nog maar eens om. Wil je hetzelfde gewicht in pakjes bladselder halen, ben je 10 euro extra kwijt. Net als die domme gekortwiekte preien van de AH. Ik wil voor de snert juist dat groene.
Je hebt inderdaad bladselderij nodig voor de smaak!
Whatever...
pi_104733814
Dit dus. Het loof is zo groot, je ziet de hele knollen bijna niet.
pi_105158729
aardappels horen er iig niet in, is om het wat sneller te binden maar als je tijd hebt nergens voor nodig. knolselder moet er wel in. wortels vink zelf niet horen, geeft een zoetige bijsmaak en vind ik geen verrijking.
  zondag 4 december 2011 @ 12:39:32 #177
299969 Finland.
Met een vleugje Pools.
pi_105161708
Ik heb niet het gehele topic doorgelezen, maar ik vind snert altijd het lekkerst als het al een dag heeft gestaan. Dan is het helemaal ingetrokken, héérlijk!

Overigens mag snert best zout zijn.
[b]Op zondag 27 mei 2012 14:43 schreef Nuchterheid het volgende:[/b]
Het is algemeen bekend dat Russen altijd dronken zijn.
[b]Op donderdag 4 oktober 2012 21:39 schreef Swetsenegger het volgende:[/b]
Ik heb geen sixpack, maar een fust.
pi_105173071
quote:
14s.gif Op zondag 4 december 2011 12:39 schreef Finland. het volgende:
Ik heb niet het gehele topic doorgelezen, maar ik vind snert altijd het lekkerst als het al een dag heeft gestaan. Dan is het helemaal ingetrokken, héérlijk!

Overigens mag snert best zout zijn.
voeg zoute spek toe op het laatst. veel charmanter dan een hele zoute snert imo.
  zondag 4 december 2011 @ 18:09:00 #179
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_105174586
Alles goed en wel, maar bladselderij is niet het blad van de knolselderij. Dat zijn drie verschillende planten: knolselderij, bleekselderij en bladselderij.
  zondag 11 december 2011 @ 17:01:13 #180
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_105458615
Gisteren gemaakt:

Om te beginnen een grote pan met drie liter water

Ingrediënten:
750 gram gerookt spek
500 gram hacheevlees
750 gram spliterwten
500 gram gesneden prei
halve knolselderij in blokjes
twee Maggi bouillonblokken rundvlees
30 peperkorrels
3 theelepels zout

De soep was heel goed te eten, iets te dik dus nog wat extra water toegevoegd.
Maar toch was de smaak niet helemaal zoals ik 'm wil hebben. Iets te vlak.

• Ik denk dat er wat te veel spek in zat waardoor die smaak te sterk werd. Die ga ik gedeeltelijk vervangen door ander varkensvlees.
• Prei zou wat minder kunnen en dan wel een kleine ui er bij.
• 500 gram erwten is waarschijnlijk ook wel genoeg, dan wordt hij minder dik.
• Ik ga sowieso bladselderij toevoegen om de bouillon meer pep te geven.
Wie dit leest is gek
pi_105468444
quote:
99s.gif Op zondag 11 december 2011 17:01 schreef Nieuwschierig het volgende:
Gisteren gemaakt:

Om te beginnen een grote pan met drie liter water

Ingrediënten:
750 gram gerookt spek
500 gram hacheevlees
750 gram spliterwten
500 gram gesneden prei
halve knolselderij in blokjes
twee Maggi bouillonblokken rundvlees
30 peperkorrels
3 theelepels zout

De soep was heel goed te eten, iets te dik dus nog wat extra water toegevoegd.
Maar toch was de smaak niet helemaal zoals ik 'm wil hebben. Iets te vlak.

• Ik denk dat er wat te veel spek in zat waardoor die smaak te sterk werd. Die ga ik gedeeltelijk vervangen door ander varkensvlees.
• Prei zou wat minder kunnen en dan wel een kleine ui er bij.
• 500 gram erwten is waarschijnlijk ook wel genoeg, dan wordt hij minder dik.
• Ik ga sowieso bladselderij toevoegen om de bouillon meer pep te geven.
Als je vooraf een bouillon maakt van hamschijf en mergpijpen en het hacheevlees krijg je al veel meer smaak. Die bouillon gebruik je ipv water. Verder geeft bladselderij zeker extra pit. Ik doe er ook altijd nog winterpeen in. Verder kan het helpen het gerookte spek voordat je het erin doet zachtjes gaar te bakken, dit versterkt de smaak nog wat.

Zelf doe ik ook nog schouderkarbonade in de soep en rookworst, ook dit geef tmeer smaak.
Whatever...
  zondag 11 december 2011 @ 21:05:16 #182
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_105469273
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 20:51 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Als je vooraf een bouillon maakt van hamschijf en mergpijpen en het hacheevlees krijg je al veel meer smaak. Die bouillon gebruik je ipv water. Verder geeft bladselderij zeker extra pit. Ik doe er ook altijd nog winterpeen in. Verder kan het helpen het gerookte spek voordat je het erin doet zachtjes gaar te bakken, dit versterkt de smaak nog wat.

Zelf doe ik ook nog schouderkarbonade in de soep en rookworst, ook dit geef tmeer smaak.
Ik had nu de bouillon van het spek gemaakt, dat was dus helemaal uitgetrokken.

In tijd ging het ongeveer zo:
0 minuten koud water opgezet
5 minuten spek in het water gelegd
30 minuten: water kookt, knolselderij er in
60 minuten, bouillonblokjes, prei en erwten er in
90 minuten hachee vlees er in, peper en zout er in
Daarna alles een paar uur zachtjes laten doorkoken en dus nog wat extra water toegevoegd.

Ik hoor ook wel eens zeggen dat het met hele erwten lekkerder is. Maar die moeten dan eerst een dag in koud water wellen.
Wie dit leest is gek
pi_105471605
Ik maak die bouillon wat langer vooraf en als volgt:

Vlees lichtjes (behalve hamschijf en mergpijpen) bruinen in de pan waar je het spek hebt aangezet en waar dus wat vet zit van het spek. Het spek leg ik apart.

De hamschijf en twee mergpijpen op zetten met een liter koud water, wat peperkorrels, bladje laurier, beetje foelie, tijm, selderij, beetje zout. Alls je vlees is gebruind doe je dit bij de rest. 15 minuutjes laten koken, afschuimen, ontbvetten, vuur laag en dan minstens 2 uur op zacht vuur laten trekken, de rest van het water erbij. Ik gebruik een snelkookpan. Maak de bouillon in de avond en aan het eind van de avond doe ik de deksel erop en laat hem dan de nacht staan.

Dan ga ik pas de volgende da\g verder met de soep.
Whatever...
  zondag 11 december 2011 @ 22:06:12 #184
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_105472942
Nja, die kruiden had ik niet in huis. Ik had trouwens wel een half kopje gedroogde peterselie. Dat heb ik er maar ingekieperd herinner ik me nu. Wat dat voor de smaak doet weet ik niet.
Het was meer op goed geluk.
Wie dit leest is gek
pi_119274881
Het wordt weer tijd voor snert O+
pi_119275063
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 14:03 schreef Mirjam het volgende:
Het wordt weer tijd voor snert O+
Heb je hét recept al gevonden?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_119275105
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 november 2012 14:10 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Heb je hét recept al gevonden?
Jazeker;
quote:
1s.gif Op donderdag 25 oktober 2007 22:11 schreef Trusten het volgende:
Recept van me oma :)

Dit recept is wel voor een man of 12 dus als het voor minder is gewoon door de helft bijvoorbeeld!

2 zak spliterwten
10 schouderkarbonaadjes instukjes.
10 speklapjes in plakjes
1/2 knolselderij in kleine stukjes
1/2 bosje selderij fijngehakt
1 ui klein gesneden
2 kilo prei in ringen
2 schenkels
4 grote rundvlees tabletten
peper en zout
2 hema of andere worsten

Een pan van 10 liter met de helft water opzetten. Spliterwten,knolselderij,prei,schenkels,vlees en rundvleestabletten er in doen,aan de kook brengen. Wel in de gaten houden anders koekt het aan. Eevn goed door laten koken,naar eigen smaak peper en zout toevoegen. Kijk uit dat je niet te veel zout er in doet. Dan 2 uur op een vlam verdeler. Het laatste half uur de worst er in. Eet smakelijk.

Het duurt even maar dan heb je ook wat... ^O^
Het staat nu op ^O^
pi_119281708
Dikt een erwtensoep altijd in eigenlijk? Die van mij is waterdun, een uurtje klaar nu.
pi_119282269
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 17:16 schreef Mirjam het volgende:
Dikt een erwtensoep altijd in eigenlijk? Die van mij is waterdun, een uurtje klaar nu.
Dunne erwtensoep is geen erwtensoep.... Normaal zou het wel dik worden door de erwten en het meegekookte vlees.. Misschien als redmiddel maizena of iets dergelijks?
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_119282320
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 17:33 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dunne erwtensoep is geen erwtensoep.... Normaal zou het wel dik worden door de erwten en het meegekookte vlees.. Misschien als redmiddel maizena of iets dergelijks?
Nee, vertel mij wat :D Ik weet dat die van mij altijd dik is, dus kan nog komen, maar kan me niet herinneren dat hij ooit zo dun is geweest
pi_119282382
quote:
-O- Het moet van mij snert zijn, zo goed gevuld, dat je lepel er rechtop in kan staan. Vol met worst, spek en varkenskrabbetjes + groente O+
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_119282439
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 17:36 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

-O- Het moet van mij snert zijn, zo goed gevuld, dat je lepel er rechtop in kan staan. Vol met worst, spek en varkenskrabbetjes + groente O+
Van mij ook, dikke snert O+
Ik kijk het even aan, anders breng ik het straks opnieuw aan de kook met wat geraspte aardappel of allesbinder ofzo
pi_119282510
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 17:38 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Van mij ook, dikke snert O+
Ik kijk het even aan, anders breng ik het straks opnieuw aan de kook met wat geraspte aardappel of allesbinder ofzo
Onee geen aardappel. Ik vind aardappels altijd zo'n zonde in soep. Ik hou niet zo van dat melige in soep. Maar gek genoeg doen veel mensen aardappels door hun soep.
pi_119282560
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 17:39 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Onee geen aardappel. Ik vind aardappels altijd zo'n zonde in soep. Ik hou niet zo van dat melige in soep. Maar gek genoeg doen veel mensen aardappels door hun soep.
wat zou jij dan doen als hij echt dun blijft?
pi_119282621
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 17:41 schreef Mirjam het volgende:

[..]

wat zou jij dan doen als hij echt dun blijft?
Heel lullig maar ik zou opnieuw beginnen. Misschien kun je het vlees eruithalen en bewaren. Anders zou ik de dunne soep gewoon opeten en de volgende keer em beter maken.
  vrijdag 16 november 2012 @ 18:04:01 #196
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_119283330
Toevallig mager vlees gebruikt?
pi_119283793
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 17:39 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

In erwtensoep doe ik, mits in huis, ook vaak blokjes aardappel. Dus allesbinder zou ik in dit geval geen probleem vinden...
C. Sagan
  vrijdag 16 november 2012 @ 18:38:40 #198
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_119284575
Ik vind een sliertje vermicelli in de erwtensoep ook erg smakelijk.
Wie dit leest is gek
  vrijdag 16 november 2012 @ 18:44:08 #199
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_119284807
quote:
99s.gif Op vrijdag 16 november 2012 18:38 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik vind een sliertje vermicelli in de erwtensoep ook erg smakelijk.
-O-
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_119285415
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 18:04 schreef Erasmo het volgende:
Toevallig mager vlees gebruikt?
nee :)
pi_119286388
quote:
Wat raar zeg....hij is hier altijd flink dik...snap even niet goed waar dat hem in kan zitten -O-
pi_119287480
Hier normaal gesproken ook, dus inderdaad vreemd. Ik ben nu weg, als ik straks thuis ben kijk ik nog even hoe het er bij staat, hopelijk gaat hij gewoon rustig indikken
  vrijdag 16 november 2012 @ 20:05:16 #203
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_119288227
Weet zeker dat hij indikt... zetmeel doet zijn ding wel, komt helemaal goed!
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  vrijdag 16 november 2012 @ 20:10:09 #204
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_119288460
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 17:36 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Hier ook behalve dik, vind het niks aan, heb naast de pan snert ook nog een pan kokend water staan.

Qua vlees gaat erin: krabbetjes, hema rookworst, bovenpoot, hamschijf, saucijzen, schouderkarbo en een speklapjes
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')