Koerden =/= PKK-terroristenquote:Op donderdag 1 november 2007 22:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is een volk dat aan alle kanten word opgejaagd en vervolgt alleen maar om dat ze geen "echte" Turken of "echte" Iraniers/Irakezen zijn. Het zijn dus vrijheids strijders.
Nee. Ieder weldenkend mens ziet in dat deze terroristen een stel dolle moordenaars zijn, die er alles aan doen om met geweld een stuk grond los te wrikken. Daar hoef je geen nationalist voor te zijn. Ik had net zo goed een Koerd kunnen zijn.quote:Jij bent zeker zo'n uber nationalistische Turk?
Waar 2 partijen strijden, hebben 2 partijen schuld. Ik hou me afzijdig van het geheel, maar als ik moet kiezen, dan ben ik toch wel voor de Ultra Nationalistische Turken.quote:Op donderdag 1 november 2007 22:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Totdat ie koerden gaat uitmoorden.
Wat heeft dit met de Grijze Wolven te maken?quote:Op donderdag 1 november 2007 22:29 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Waar 2 partijen strijden, hebben 2 partijen schuld. Ik hou me afzijdig van het geheel, maar als ik moet kiezen, dan ben ik toch wel voor de Ultra Nationalistische Turken.
Dat zijn toch de Ultra Nationalisten die - op zijn Hollands gezegd - de boel zegmaar bij elkaar houden?quote:Op donderdag 1 november 2007 22:31 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Wat heeft dit met de Grijze Wolven te maken?
Edit: Je hebt het aangepast.
Het leger is ook nationalistisch, maar dat zijn geen Grijze Wolven.quote:Op donderdag 1 november 2007 22:33 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dat zijn toch de Ultra Nationalisten die - op zijn Hollands gezegd - de boel zegmaar bij elkaar houden?
Ieder weldenkend mens weet dat als je een volk onderdrukt dat de kans bijna 100% is dat er een (gewapende) vrijheids beweging ontstaat. Het is tactisch heel slim om ze te bestempelen als terroristen maar het is niet eerlijk.quote:Op donderdag 1 november 2007 22:28 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Koerden =/= PKK-terroristen
Snap je het? Dit onderscheid weten de Turken wel te maken, maar buitenstaanders lijken daar moeite mee te hebben, blijkt keer op keer. Als jij de PKK'ers:...die vrouwen, kinderen en baby's koelbloedig afslachten, ...hun eigen mensen vermoorden omdat ze niet mee willen werken - omdat ze loyaal zijn aan de Turkse staat (de helft van de 45.000 PKK-slachtoffers waren Koerden), ...bomaanslagen plegen waarbij onschuldige burgers omkomen,
...''vrijheidsstrijders'' wilt noemen, dan ken jij een hele rare definitie van dat begrip. Dat de PKK op de lijst van erkende terreurorganisaties van de EU staat, maakt jou blijkbaar ook niets uit.
[..]
Nee. Ieder weldenkend mens ziet in dat deze terroristen een stel dolle moordenaars zijn, die er alles aan doen om met geweld een stuk grond los te wrikken. Daar hoef je geen nationalist voor te zijn. Ik had net zo goed een Koerd kunnen zijn.
Gaan de Turken Noord-Irak veroveren?quote:Op donderdag 1 november 2007 22:33 schreef __Saviour__ het volgende:
Er staat een enorme invasiemacht klaar. Ze beginnen bang te worden nu natuurlijk
quote:Op donderdag 1 november 2007 22:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ieder weldenkend mens weet dat als je een volk onderdrukt dat de kans bijna 100% is dat er een (gewapende) vrijheids beweging ontstaat. Het is tactisch heel slim om ze te bestempelen als terroristen maar het is niet eerlijk.
Het leger of groeperingen..... het maakt mij allemaal helemaal niks uit, ik ben blij dat er in Turkije tenminste wel prominenten aanwezig zijn die geven om hun eigen cultuur en land, dat zouden we hier ook moeten hebben.quote:Op donderdag 1 november 2007 22:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gaan de Turken Noord-Irak veroveren?
Van die lekkere oorlogszuchtige nationalisten zoals Bush en Wildersquote:Op donderdag 1 november 2007 23:01 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het leger of groeperingen..... het maakt mij allemaal helemaal niks uit, ik ben blij dat er in Turkije tenminste wel prominenten aanwezig zijn die geven om hun eigen cultuur en land, dat zouden we hier ook moeten hebben.
niets meer aan toe te voegenquote:Op donderdag 1 november 2007 22:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ieder weldenkend mens weet dat als je een volk onderdrukt dat de kans bijna 100% is dat er een (gewapende) vrijheids beweging ontstaat. Het is tactisch heel slim om ze te bestempelen als terroristen maar het is niet eerlijk.
Slachtofferrol is wat anders. Maar je mag als minderheid in Nederland toch wel kritisch zijn. Ik vind het verdacht als de media een organisatie die door bijna alle landen word gezien als een terroristische groep, hier bestempeld wordt als rebellen en vrijheidsstrijders...quote:Op donderdag 25 oktober 2007 19:44 schreef Emel het volgende:
Ik ben het ook eens met milagro. Wij Turken, kunnen de schuld geven aan Nederland en Nederlanders ('Ja, zij moeten ons niet!'), wat schiet je ermee op?? We moeten ook naar onszelf kijken. Het raakt mij ook wel, als er iets vervelends in Turkije gebeurt. Dat nationalisme zit in ons, daar ben ik me ook bewust van. Maar we leven in Nederland en laten we nou het beste van maken. Ik zou ook niet in Turkije willen wonen. Ik voel me daar gewoon niet thuis. Ik vind de mensen maar raar![]()
Laten we nou stappen uit die slachtofferrol. Ik zie dat zo vaak bij Turkse jongeren, het blijft me verbazen. Ze zijn zo negatief naar Nederlanders toe. Nederland deugt niet. Turkije is het helemaal! Wat is er aan de hand, mensen? Naja, ik weet het wel.
nytimesquote:As Kurds’ Status Improves, Support for Militants Erodes in Turkey
By SABRINA TAVERNISE
Published: November 2, 2007
KIZILTEPE, Turkey, Oct. 31 — Ten years ago, Turkey ran the Kurdish region here in its southeast like a police state. All signs of Kurdish identity — the language, music, national dress — were strictly banned and subject to punishment. Checkpoints were everywhere. Going out after dark was forbidden.
Halime, right, a mother of eight, said she celebrated the Kurdish spring festival of Nawruz for the first time several years ago.
Signs of Kurdish identity have increased in the southeast.
Today, Kurdish is heard on the streets and in shops, Kurdish satellite TV is legally beamed into homes, and Kurdish holidays are celebrated publicly. The improvements occurred after a 25-year war for Kurdish rights subsided, and are largely a result of legal changes Turkey made to qualify for the European Union.
But militant proponents of that Kurdish identity — a rebel group based in part in northern Iraq — threaten to complicate further progress on the very rights for which they claim to fight, many here say.
“They harm the Kurdish people more than anybody else with this violence,” said Mehmet Kaya, head of the chamber of commerce in the region’s capital, Diyarbakir, referring to the militants. “People of this region are starting to say out loud that they no longer want violence.”
Secretary of State Condoleezza Rice arrives in Turkey on Friday to try to defuse a crisis between Turkey, a NATO member, and Iraq over attacks by the rebel group, the Kurdistan Workers’ Party, known as the P.K.K., which hides in mountains in Iraq.
The crisis has split Turkey between powerful hard-line nationalists, who want an invasion, and moderate Turks, who do not. The moderates fear further conflict could set off new ethnic violence and are hoping that support from the United States will help tip the balance against it.
“This is a test of where the United States holds Turkey,” said Soli Ozel, a professor of international relations at Bilgi University in Istanbul. “If she comes with an empty hand, it’s going to be very difficult for the government to really hold the waters.”
For decades, Turkey has suppressed its Kurdish minority, about a fifth of the country’s population, fearing secession. The oppression, combined with biting poverty — 60 percent of the residents here are below the poverty line — fueled militancy.
Like many other leftist political movements of the day, the P.K.K., founded in the late 1970s, was banned in a Turkish military coup in 1980. It remained broadly popular as a Kurdish national freedom movement, even as its fighters moved to Europe and the rugged mountains of eastern Turkey and northern Iraq.
“There was this excitement of youth in the air throughout the nation,” said Ramazan Deger, a Kurdish politician from Prime Minister Recep Tayyip Erdogan’s party from Mardin, a city near Kiziltepe. “In the east, it was represented by the P.K.K.”
But local support hardened into fear as the P.K.K. became brutal in Kurdish villages, trying to block any local cooperation with the state. Hasan Ozgun, a 30-year-old cellphone shop owner in Kiziltepe, remembers his father trying to assess whether to open his fabrics shop every morning, after having found other merchants dead with their hands still on the locks. He said the group had killed more than 30 people in his village.
“We started to doubt their sincerity,” said Serif Gokce, a 33-year-old computer shop owner in Kiziltepe. “In 25 years of struggle, so little has been achieved. People came to the conclusion that they did more harm than good.”
The Turkish state was no less brutal. Mr. Gokce remembers soldiers cordoning off his village, herding the villagers together and punching and interrogating them for hours. His father still has a scar from the boot of a Turkish soldier just above his ear.
Restrictions began to ease after the P.K.K.’s leader, Abdullah Ocalan, was captured in 1999, and loosened further when Mr. Erdogan’s new government began to overhaul the Turkish state for entrance into the European Union. Halime, a 32-year-old mother of eight, remembers celebrating the Kurdish spring festival of Nawruz for the first time several years ago. Children could have Kurdish names. Limited Kurdish broadcasting was allowed.
The P.K.K. shifted some of its primary demands to Mr. Ocalan’s release and treatment, raising more questions among the more educated Kurdish public about their motives.
“What are their objectives — a better life for Kurds in Turkey or the improvement of their leader’s prison environment?” said a civil servant in Mardin, who asked that his name not be used out of fear of retribution.
Mr. Erdogan began a concerted effort to win the Kurdish population. He promised roads and electricity in every village. In 2005, basic health care for the poor and aid for school children were arranged. Perhaps most important, he stated publicly in a landmark speech that same year that Turkey had a “Kurdish problem,” a remark that was almost unprecedented for Turkish leaders and made a deep impression in the region.
“His call for brotherhood, that was what won me,” Mr. Gokce said, standing in Mr. Ozgun’s shop as customers asked questions in Kurdish.
“We know he was trying to break a mindset.”
Kurds responded, and in elections last July, they voted in large numbers for Mr. Erdogan’s party, the only non-Kurdish party that campaigned in the southeast, reducing the number of Kurdish party wins to 6 provinces, from 13 in 2002.
Independent candidates from the Kurdish party still garnered by far the most votes in the region, winning 20 seats in Parliament, the first Kurdish representation in more than a decade.
The new choice reflects a broader shift among Kurds to mainstream Turkish society. Vast numbers of Turkey’s Kurds moved west during the war in the southeast, and while they are still poorer and less privileged than the rest of Turkish society, they have learned from the exposure.
“Kurdish people are much more aware than they used to be,” Mr. Gokce said.
The party’s success “hinted the beginning of a shift and transformation in people’s minds and expectations,” said Sezgin Tanrikulu, head of the Diyarbakir Bar Association.
“The violence was once seen as a legitimate way to seek for equality, no longer is,” he said, adding that this week, 91 regional business groups, nongovernmental organizations and intellectuals in the region signed a declaration asking the group to lay down its arms.
The only way to end the conflict is for the government to take “a courageous and fearless step,” to expand Kurds’ rights, Mr. Tanrikulu said. Abdurrahman Kurt, a lawmaker from Diyarbakir and a member of Mr. Erdogan’s party, said that the P.K.K. had stepped up attacks recently, precisely because of the government’s success in bringing more rights for Kurds. Both the P.K.K. and the hard-liners in the Turkish military have strong interests in keeping the conflict going, Mr. Kaya said.
“They have always hit back at times when the country has reached crossroads in democracy,” Mr. Kurt said.
The crisis has also brought out deep nationalist anger, and Mr. Tanrikulu expressed concerns that, beyond slowing Turkey’s transition to democracy, it could also bring ethnic strife.
Mr. Gokce said that several years ago he had lost hope, and was considering moving to Europe, but decided to stay after the government’s new policy of inclusion. Early aspirations for statehood have since faded.
“We used to think that Kurds should have their own land,” he said wedged between customers in his shop. “But as we grew more conscious, we realized it was a false ambition.”
Sebnem Arsu contributed reporting from Mardin and Ankara, Turkey.
quote:Op donderdag 1 november 2007 22:59 schreef ISO1984 het volgende:
Ik weet dat het een stom en een oncompleet verhaal is van mij.. maar weet het even niet anders uit te leggen. Turken, Koerden, Turkmenen, Iraniers, Irakezen etc begrijpen de situatie daar. Maar probeer het volk hier in Europa uit te leggen hoe de situatie nu echt in elkaar steekt. Het is een lang verhaal.. en veel te complex om met simplele ideen te komen door te zeggen dat het wel of niet deugt. Het middenoosten moet zelf met oplossingen komen
dan wordt het tijd dat ze in irak, maar ook in europ actie gaan ondernemen tegen de pkkquote:Op donderdag 1 november 2007 22:33 schreef __Saviour__ het volgende:
Er staat een enorme invasiemacht klaar. Ze beginnen bang te worden nu natuurlijk
quote:Kurd rebels free abducted Turkish soldiers
Sun Nov 4, 2007
Eight Turkish soldiers, kidnapped last month in an ambush by Kurdistan Workers Party (PKK) militants, were released in northern Iraq, local sources told Reuters on Sunday.
No more details were immediately available.
The release of the soldiers came just after the Iraqi government vowed to hunt down Kurdish guerrilla leaders responsible for cross-border raids into Turkey in an effort to avert a major incursion by the Turkish military.
The PKK guerrillas killed at least 12 soldiers and abducted eight soldiers in an attack on a Turkish army post near the Iraq last month.
The attack sparked a huge public outcry in Turkey and calls for an offensive against the militants based in northern Iraq.
Turkish media have said three lawmakers from the pro-Kurdish Democratic Society Party (DTP) were in northern Iraq for talks to have the soldiers freed.
The Turkish government rejected any talk with the PKK for the release of the soldiers, but said it was doing everything necessary for their return.
quote:Vrijgelaten Turkse soldaten krijgen straf
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF11112007_056&word=turkijequote:ISTANBUL - De acht Turkse militairen die zich door Koerdische rebellen gevangen lieten nemen en vorige week zondag na drie weken gijzeling werden vrijgelaten, zitten nu weer vast, deze keer in Turkije.
De soldaten zijn aangeklaagd wegens 'ongehoorzaamheid die tot een grote ramp hadden kunnen leiden' en ondermijning van de militaire discipline. Twee worden bovendien vervolgd wegens 'ontsnappen naar het buitenland'.
Ontvoerd door PKK
De soldaten waren door PKK-rebellen naar Noord-Irak ontvoerd, na een guerrilla-actie op 21 oktober die aan twaalf andere Turkse militairen het leven kostte. Ze werden vorige week zondag in Noord-Irak vrijgelaten en via Amerikaanse handen aan de Turkse autoriteiten overgedragen om een dreigende inval van het Turkse leger te voorkomen.
Tot vijftien jaar cel
De advocaat zei dat de soldaten ervan worden beschuldigd dat ze in het gevecht met de rebellen hun nationale plicht niet behoorlijk hebben vervuld. De soldaten legden uit dat ze geen munitie meer hadden toen de rebellen hen gevangen namen. Op de aanklacht van ongehoorzaamheid kunnen ze tien jaar gevangenisstraf krijgen. De aanklacht 'ontsnappen naar het buitenland' kan leiden tot nog vijf jaar er bovenop. Korkmaz zei dat het onduidelijk was waarom twee soldaten hiervoor zijn aangeklaagd, maar de anderen niet.
Zeer terecht! Die pruts-soldaten van tegenwoordig!quote:Op maandag 12 november 2007 12:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF11112007_056&word=turkije
Ongelofelijk. De aanklagers uitleveren aan PKK, Kutturken.
Is niet datgene waar ze voor vast zitten nou, wel?quote:Op maandag 12 november 2007 12:17 schreef TheMagnificent het volgende:
Die 8 soldaten blijken allemaal van Koerdische komaf te zijn. Verdacht.
Nee, maar dat uitgerekend zij het hebben overleefd en dat ze daar bovenop ook nog zijn vrijgelaten door de PKK, is wel verdacht.quote:Op maandag 12 november 2007 12:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Is niet datgene waar ze voor vast zitten nou, wel?
Eerst bidden, dreigen, hopen, onderhandelen en druk opvoeren voor vrijlating van de soldaten en nu het als verdacht bestempelen en ze vervolgen om de vermeende afkomst en vooroordelen? Hadden ze beter in Irak kunnen blijven.quote:Op maandag 12 november 2007 12:22 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Nee, maar dat uitgerekend zij het hebben overleefd en dat ze daar bovenop ook zijn vrijgelaten, is wel verdacht.
dus een Turkse Nederlander in het Nederlandse of Turkse leger is hoe dan ook "verdacht'?quote:Op maandag 12 november 2007 12:17 schreef TheMagnificent het volgende:
Die 8 soldaten blijken allemaal van Koerdische komaf te zijn. Verdacht.
Ja. Ze willen DTP sluiten, echter kunnen zij zo een nieuw partij starten.quote:Op maandag 12 november 2007 12:54 schreef Emel het volgende:
Ik vind het maar vreemd allemaal. Hoe zit het met de drie parlementsleden van de pro-Koerdische DTP-partij? Daar was ook iets mee toch?
Explain?quote:Op maandag 12 november 2007 12:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF11112007_056&word=turkije
Ongelofelijk. De aanklagers uitleveren aan PKK, Kutturken.
Laat ook maarquote:Op maandag 12 november 2007 14:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik wel, maar ik mis even waar ik onduidelijk ben. [ afbeelding ]
Saban? Denk wel dat hij doelt op de Turken die de andere Turken die onterechte straf heeft gegeven. Niet op alle Turken. En eerlijk gezegd begrijp ik dat wel. Wanneer het Koerden zijn...die ervoor gekozen hebben het Turkse leger te dienen? En vrijgelaten worden omdat ze ook Koerd zijn....is nog geen reden om ze te straffen..met andere woorden...De koerd die toch in hart Turk is..(want hij vecht tenslotte voor Turkije) had moeten zeggen...maak mij ook maar dood ofzo?quote:
Ik snap het ook niet.quote:
Weg met DTP.quote:Op maandag 12 november 2007 14:06 schreef saban het volgende:
[..]
Ja. Ze willen DTP sluiten, echter kunnen zij zo een nieuw partij starten.
[Turkije - PKK ] Vrijgelaten Turkse soldaten krijgen strafquote:
Hoe kom je aan de wijsheid dat ze onterecht vastzitten?quote:Op maandag 12 november 2007 14:58 schreef paddy het volgende:
[..]
Saban? Denk wel dat hij doelt op de Turken die de andere Turken die onterechte straf heeft gegeven.
Vervolgen om de afkomst? Hoe kom je daar bij?quote:Op maandag 12 november 2007 12:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Eerst bidden, dreigen, hopen, onderhandelen en druk opvoeren voor vrijlating van de soldaten en nu het als verdacht bestempelen en ze vervolgen om de vermeende afkomst en vooroordelen? Hadden ze beter in Irak kunnen blijven.
Je bedoelt Fatma Kurtulan, DTP-parlementslid die voor de PKK heeft gevochten in de bergen.quote:Op maandag 12 november 2007 12:54 schreef Emel het volgende:
Ik vind het maar vreemd allemaal. Hoe zit het met de drie parlementsleden van de pro-Koerdische DTP-partij? Daar was ook iets mee toch?
Echt om blij van te wordenquote:Op maandag 12 november 2007 19:02 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Je bedoelt Fatma Kurtulan, DTP-parlementslid die voor de PKK heeft gevochten in de bergen.![]()
M.a.w. een terroriste in het Turkse Parlement.
Only in Turkey...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik geloof er ook geen bal van.quote:Op maandag 12 november 2007 18:58 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Vervolgen om de afkomst? Hoe kom je daar bij?![]()
Ze zeggen dat ze geen munitie hadden. Wie gelooft daar nou in? Alle 8 niet? Terwijl hun maten weerstand boden tegen de PKK-terroristen (en 32 van hen doodden), hebben deze 8 dus geen één schot gelost (omdat ze zgn. geen munitie hadden). Yeah, right...
Is het dus niet verdacht dat juist deze 8 het overleefd hebben? Daarnaast is er op Internet een lijstje te vinden waarin staat dat 6 van de 8 een achtergrond in de jeugdafdeling van de DTP hebben. Dus om te denken dat ze PKK-symapisanten zijn, is ook niet zo'n gekke gedachte.
quote:Op maandag 12 november 2007 18:37 schreef saban het volgende:
[..]
Hoe kom je aan de wijsheid dat ze onterecht vastzitten?
Die twaalf zijn dus al gedood...zaten daar van afkomst Koerden bij? Ja? Dan zijn ze wat mij betreft bij voorbaat al vrij gepleit.quote:De soldaten waren door PKK-rebellen naar Noord-Irak ontvoerd, na een guerrilla-actie op 21 oktober die aan twaalf andere Turkse militairen het leven kostte.
Praat er niet omheenquote:Op maandag 12 november 2007 19:18 schreef paddy het volgende:
[..]
[..]
Die twaalf zijn dus al gedood...zaten daar van afkomst Koerden bij? Ja? Dan zijn ze wat mij betreft bij voorbaat al vrij gepleit.
Ik sta werkelijk paf van alle onderbuik gevoelens hier....![]()
Ja, ik sta werkelijk paf van die Turken die dit doen....Ik geloof dus niet in de slechtheid van deze Turkse Koerden, want ze kozen voor Turkije te dienen..en hebben vast en zeker wel goede screenings gehad.
De ene keer is het Je hebt koerden en PKK..Net als je hebt Turken en Grijze wolven.... En de andere keer is het weer ....Koerden=PKK.
Ik ben niet tegen Turkije..Ben ook niet tegen Nederland, België enz...maar dat wil nog niet zeggen dat ik elke stap van die landen goedkeur. En wanneer je meteen er vanuit gaat dat die Koerden schuldig zijn? Dan kun je never nooit de autochtone Nederlander onderbouwend beargumenteren wanneer die vind dat een Turk niet het Nederlands leger in mag om dezelfde onderbuik gevoelens dan blijkbaar die leiding van die Turken die deze Koerden vastzetten. Waren er bij die andere twaalf (doden)ook Turkse Koerden? Dan is dit grof schandalig en kunnen ze beter helemaal geen Koerden toelaten in het leger.
Volgens mij is het meer een vraag dan een constatering, zie ook de vraagteken voor nadere toelichting aan einde van mijn zin.quote:Op maandag 12 november 2007 18:58 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Vervolgen om de afkomst? Hoe kom je daar bij?![]()
Ze zeggen toch wel iets meer dan jouw verhaal:quote:Ze zeggen dat ze geen munitie hadden. Wie gelooft daar nou in? Alle 8 niet? Terwijl hun maten weerstand boden tegen de PKK-terroristen (en 32 van hen doodden), hebben deze 8 dus blijkbaar geen één schot gelost (omdat ze zogenaamd geen munitie hadden). Yeah, right...
Is het dus niet verdacht dat juist deze 8 het overleefd hebben? Daarnaast is er op Internet een lijstje te vinden waarin staat dat 6 van de 8 een achtergrond in de jeugdafdeling van de DTP hebben. Dus om te stellen dat ze wel eens PKK-symapisanten kunnen zijn, is ook niet zo'n gekke gedachte eigenlijk.
Ik geloof wel het nieuws van hun eigen mond dan 3e partij getuigenis.quote:P.Er. İlhami Demir: "Ben birliğimde mg-3 nişancısı olarak görev yapmaktaydım. Çatışma başlayınca mevzilerde yerimizi aldık. Etrafımız çok sayıda terörist tarafından sarılmıştı. Mühimmatım bitinceye kadar üzerime düşen görevimi yaptım. Mühimmatım bitince teröristler etrafımızı sardı. Teslim olmak zorunda kaldım. Benimle aynı mevzide İran Beyaz vardı. Ateş azalınca Cüneyit Demis 'tepe düştü, komutanlar bizi çağıyorlar' dedi. Biz de gerideki mevzilere doğru gitmeye kalktığımızda teröristler etrafımızı tamamen sarmıştı. Yapacağımız bir şey kalmamıştı. O tepede bulunan bütün komutanlar ve askerler gitmişlerdi. Ben görevimizi yaptığımıza inanıyorum."
P. Er. İrfan Beyaz: "Ben mg-3 nişancısıydım. Çatışma süresince teröristlere karşılık verdim. Silahım birkaç kez tutukluk yaptı ve tutukluluğunu giderip ateşe devam ettim. En son namlu şişti. Ateşe devam edemedim. Bu arada Cüneyt Ömür yanımıza geldi ve bizden şarjör istedi. Bizde yoktu. Bu arada Hasan Hüseyin Karacadağ geldi. Ömür'e, 'tepe düştü, komutanlar geri çekiliyoruz dedi, geride kimse kalmasın' dedi. Ben de biz de geliyor muyuz dedim. Ben ve İlhami ayağa kalktık, bir iki adım atmıştık ki, etraftan teslim olun diye sesler duyduk. Ben de komutanlarımız sanarak, komutanım diye hitap ettim. Karşımdaki ses, ne komutanı tepe düştü. Teslim olun dedi. O zaman terörist olduklarını anladım. Yanımıza geldiler ve biri üzerimizi aradı. Cebimde el bombası vardı. Çıkarıp aşağı attı. Ben üzerime düşen görevi yaptığıma inanıyorum. Çatışma sırasında herhangi bir komutanımız ya da askerden destek görmedik. Kendi başımıza çatıştık."
P.Er. Özhan Şabanoğlu: "Ben birliğimde havan nişancısı olarak görev yapıyorum. Çatışma sırasında yanımda şehit düşen Mustafa Uzman Çavuş vardı. 106'lık havan ile iki mermi attıktan sonra tutukluk yaptı. Mustafa Uzman havana bir iki tekme attı. Çalışmayınca 81'lik havan mevzisine geçelim dedi. Bu mevzide Fatih Atakul da vardı. 81'lik havanla teröristlere 20 civarında mermi attık. Bu sırada Mustafa Uzman başka mevziye geçti. Bizim bulunduğumuz mevziye teröristler el bombası atmaya başlayınca yan taraftaki kayalıkların arasında mevzi aldık. Ben de HK-33 piyade tüfeği vardı. Fatih'te yoktu. Ben iki şarjör mermi bitinceye kadar teröristlere karşılık verdim. Mermi bittikten sonra etrafımız sarıldı. Teslim olun çağrısı geldi. Ben mermimiz kalmadığı için karşılık veremedim. Teslim olmak zorunda kaldım. Görevimi yaptığıma inanıyorum. Çatışma esnasında çağırmamıza rağmen hiçbir komutanımızdan ya da askerden bize destek gelmedi."
P Er. Fatih Atakul: "Çatışma başladığında ben 81'lik havan mevzisinde tek başımaydım. Daha sonra şehit olan Mustafa Uzman ile Özhan Şabanoğlu yanıma geldiler. Teröristlere 20 civarında havan mermisi attık. Mustafa uzmanın piyade tüfeği yoktu. Benim tüfeğimi alarak teröristlere karşılık verdi. Bir ara yanımızdan ayrıldı. Benim tüfeğimi de götürmüştü. Bu arada bizim mevziye el bombası atılınca Özhan'la kayalıkların arkasında giderek siper aldık. Özhan kendi tüfeği ile bir süre ateş etti. Mermisi bitti. Teröristler etrafımızı sardı. Mevzileri el bombası atarak imha ediyorlardı. Teslim olun çağrısı yaptılar. Uzman çavuş evliydi. Ben nişanlıydım. İkimiz mevzideki uzman çavuşu korumak için çıkarak teslim olduk."
P. Uzman Çavuş. Halis Çağlayan: "Ben birliğimde tim komutanı olarak görevliydim. Ayrıca, komutanımız termal kamera ile gözetleme yapma görevini de bana vermişti. Termal kamera pille çalıştığı için ara sıra dinlendiriyordum. Akşam üzeri karşı tepelerden el feri görüntüsü aldıklarını söylediler. Ben akşam birkaç kez termal kamera ile gözetleme yaptım. Ancak görüntü alamadım. Hatta termal kamerayı dinlendirdiğim aralarda İrfan Beyaz'daki gece görüş dürbününü alarak da gözetleme yaptım. Ara sıra komutanımıza da rapor verdim. Dinleme yapan arkadaşlar o saatlerde yoğun konuşmalar tespit etmişler. Bu konuşmaları değerlendirmeye çalıştık. Hatta ben komutanımıza da buralarda bir hareketlilik olabilir diye fikrimi söyledim. Saat 24 sıralarında Selçuk uzmanın dinlenme olarak kullandığı çadırlar bölgesine uğramıştım. Tekrar gözetleme yerine gitmek için çıktığım sırada hemen döneceğimi düşünerek silahımı yanıma almamıştım. Bir anda etraftan silahlarla ateş edilmeye başlandı. Silahımı almaya gitmek istedim. Çok yoğun ateş vardı. 81'lik havan mevzisinin orada sahipsiz bir silah ve hücum yeleği gördüm. Bu silah ve hücum yeleğini alarak mevzi aldım. Bu sırada askerler düzensiz ve birbirlerine yakın mevzi almışlardı. Onları da yönlendirdim ve yakın durmayın dedim. Yoğun ateş altında olan mevzilere girmemelerini söyledim. Bir süre elimdeki silah ile ateş gelen kısımlara karşılık verdim ve şarjörümdeki mermi bittiğinde hücum yeleğindeki son şarjörü taktım. Bu sırada teröristler çok yaklaşmışlardı. Sesleri duyuluyordu. Yoğun ateş baskısı vardı. İçlerinden birisi çok düzgün Türkçe ile bizim askerlere teslim olun çağrısı yapıyordu. Ben bu kişiyi gördüm. Nişan alarak ateş etmek istedim. Ancak silah tutukluk yaptı. Tutukluluğunu gidermeye çalıştım ve şarjörü takarak tekrar ateş etmek istedim. Bu ara Ramazan Yüce'nin Kürtçe bildiği için teröristlere Kütçe bir şeyler söylediğini duydum sanırım. Onlar da teslim olmuştu. Bana iyice yaklaşan teröristlere silahım tutukluk yaptığı için ateş edemedim. Bu sırada biri bana silahını doğrulttu ve teslim ol dedi. Ben silahımı almasınlar diye kayalara doğru karanlığa bıraktım. Beni yukarı götürdüler ve termal kameranın yerini sordular. Arızalı olduğunu ve çalışmadığını söyledim. Daha sonra bizi götürdüler. Teröristlerden de yaralananlar vardı. Çatışma esnasında özellikle ben ve birkaç asker teröristlere karşı yoğun tarama ateşi açmıştık. Bu tarama ateşini kimin yaptığını sordular. Ben kendim yaptığımı söylemedim. Diğerleri de söylemediler. Ben görevimi yaptığıma inanıyorum."
P. Er. Ramazan Yüce: "Ben birliğimde havan nişancısı olarak görevliydim. Ancak ben Kürtçe bildiğim için komutanımız beni dinleme kestirme cihazının başında görevlendirmişti. Gündüz ben, gece Fuat duruyordu. Çatışma günü akşam üzeri ben bazı şifreli konuşmalar kaydettim. Bunları Türkçeye çevirerek komutanımıza bildirdim. Daha sonra görevi teslim ettim. İstirahata çekildim. Saat 24 sıralarında çatışma başlayınca ben de silahımı alarak kestirme cihazın olduğu mevzi bölgesine gittim. O bölgede çok yoğun el bombası ve silah atışı vardı. Fuat arkadaşım ve Halil uzman çavuş o mevzideydiler. Ben de o kayaların arkasında siper aldım ve bir şarjör süresince ateş ettim. İkinci şarjörü taktığımda silahım tutukluk yaptı. Teröristlerin eline geçmesin diye kayaların arkasına saklandım. Şehit olan Mustafa Uzman Çavuş beni 81'lik havan mevzisine çağırdı. 3 sefer Mustafa uzman ile havan atışı yaptık. Bu arada yakınımdaki mevzilere sızma oldu ve yoğun olarak mevzilere el bombası gelmeye başladı. Herkes dağılmıştı. Halis Uzman ve Özhan arkadaşım teröristlere doğru yoğun tarama ateşi yapmaya başladılar. Mustafa uzman da birisinin silahını alarak teröristlere ateş etmişti. Benim bulunduğum yere düşen bir el bombası ile ben elimden ve başımdan yaralandım. Bize iyice yaklaşan bir bayan terörist beni vurdular, beni bu tarafa götürün diye Kürtçe bağırıyordu. İçlerinden bize Türkçe olarak teslim olun diye bağıranlar vardı. Ben yaralandığım için ve karşılık verecek silahım olmadığı için teröristlere Kürtçe olarak teslim oluyorum diye cevap verdim. Beni yanlarına aldılar. Kod adını sonradan öğrendiğim Cemşit Kod adlı Türkçe konuşan terörist beni silahla tehdit ederek diğer askerlere söyle teslim olsunlar dedi. Ben de bunun üzerine tepelere doğru teslim olun diye iki üç kez söyledim. Zaten o tepelerde bizim askerlerden kimse kalmamıştı ve teröristlerin eline geçmişti."
http://www.samanyoluhaber.com/haber-78966.htmlquote:Korkmaz, ayrıca, "Bazı yerlerde askerlerin DTP üyesi olduğu söyleniyor. Bunlar tamamen söylentidir ve böyle bir durum söz konusu değildir" diye konuştu.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |