abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 november 2007 @ 21:09:19 #1
81237 releaze
best of both worlds
pi_54365360
Sociologie en maatschappij topic

Ik zit nu al een paar dagen met verbazing berichten te lezen over demonstraties van turken en koerden, gemekker over PKK en god weet wat nog meer. Kijk, dat in turkije en noord irak protesten en oorlogje zijn kan ik me nog wel voorstellen, maar dat die protesten en slaags met elkaar zijn ook in europa plaatsvinden kan ik met mn koppie niet bij. Ik snap het wel, want je voelt je verbonden met je homeland, maar ik snap het ook niet, want je hebt gekozen voor Nederland (of Duitsland, of wat dan ook) en hier speelt het gewoon niet. Waarom wil je in deze landen ook je vete uitspelen, waarom zit het zo ontzettend diep geworteld dat je denkt dat je HIER moet demonstreren? Waarom ga je dan niet gewoon met je spandoek naar Ankara toe? Daar waar je wellicht wat kan betekenen?

Ik vind het een vage zaak. Nu kan je het wel op ZE ZIJN NIT GOED INGEBOERGERD gooien maar dat vind ik een beetje makkelijk. Ik vraag me wel af of de zuiderlijke passie vs de nederlandse nuchterheid wat met mijn vraagteken te maken heeft, of dat het verhaal van de zoektocht naar identiteit is, of misschien zijn er (ook) wel heel andere factoren in het spel.

Shed some light?
pi_54366227
Hey! Dat vraag ik me ook al een tijdje af. Ik persoonlijk zou in Ankara niet gaan demonstreren met mijn mede-nederlanders aldaar voor de typische Hollandse zaak. Ik zie mezelf in ieder geval niet staan met mijn Fryslan boppe-spandoek op de Turkse Dam of wat dan ook. Eerlijk gezegd heb ik me er ook wel over verbaasd.
  zondag 4 november 2007 @ 21:40:27 #3
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54366321
Ze zijn gewoon dom. Ze begrijpen niet dat het "probleem" Turkijk - Irak - Koerden" an sich niets voorstelt op wereldschaal en dat het misbruikt word voor grotere politieke belangen. Ze zijn geïndoctrineerd om het zich persoonlijk aan te trekken omdat mensen die zich persoonlijk aangevallen voelen beter te misbruiken zijn als kanonnenvlees, ook al wonen ze niet meer in het gebied zelf.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 4 november 2007 @ 21:48:43 #4
81237 releaze
best of both worlds
pi_54366580
quote:
Op zondag 4 november 2007 21:37 schreef MLI het volgende:
Hey! Dat vraag ik me ook al een tijdje af. Ik persoonlijk zou in Ankara niet gaan demonstreren met mijn mede-nederlanders aldaar voor de typische Hollandse zaak. Ik zie mezelf in ieder geval niet staan met mijn Fryslan boppe-spandoek op de Turkse Dam of wat dan ook. Eerlijk gezegd heb ik me er ook wel over verbaasd.
en dat ik jou dan uitscheld voor vuile kolere fries Nee, ik zie het mezelf ook niet doen. Ik zie mezelf jou eerder opzoeken en gezellig kletsen over die vervelende situatie die ons beider voormalig regio treffen, maar goed, ik heb dan ook inlevingsvermogen in die separatiewens.
quote:
Op zondag 4 november 2007 21:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ze zijn gewoon dom. Ze begrijpen niet dat het "probleem" Turkijk - Irak - Koerden" an sich niets voorstelt op wereldschaal en dat het misbruikt word voor grotere politieke belangen. Ze zijn geïndoctrineerd om het zich persoonlijk aan te trekken omdat mensen die zich persoonlijk aangevallen voelen beter te misbruiken zijn als kanonnenvlees, ook al wonen ze niet meer in het gebied zelf.
zou je dat wat meer kunnen toelichten? Hoe gaat dat in z'n werking? Waarom mogen die koerden van de turkse bevolking zelf niet separeren? Hoe werkt dat voor de generatie die hier in Nederland woont?

Zoals ik al zei, ik snap het wel, maar ik snap het ook niet. Ik kan me inleven in de gevoelens, maar ik kan het niet rationeel beargumenteren, daarvoor weet ik gewoon te weinig van de hele situatie.
pi_54366641
quote:
Op zondag 4 november 2007 21:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dude. Zijn ze daarom dom? Een paar jaar geleden liepen er hier volksstammen achter Pim Fortuyn aan, het slaat toch ook nergens op om die dan dom te noemen? Eerder dom om zo makkelijk te oordelen, dat moet haast voortkomen uit onwetendheid, al denk je zelf van niet.

Ik woon in België momenteel maar ik persoonlijk zou zeker niet hier gaan demonstreren voor een Hollandse aangelegenheid. Ik vermoed persoonlijk dat de zuiderlijke passie en de Hollandse nuchterheid er meer mee van doen hebben. Met de intelligentie van de Nederlandse turken zal het in ieder geval niet te maken hebben. Ik denk wel dat de gemiddelde Turk zich sterker verbonden voelt met Turkije dan de gemiddelde Nederlander met Nederland.
  zondag 4 november 2007 @ 21:57:12 #6
pi_54366809
quote:
Op zondag 4 november 2007 21:48 schreef releaze het volgende:

[..]

en dat ik jou dan uitscheld voor vuile kolere fries Nee, ik zie het mezelf ook niet doen. Ik zie mezelf jou eerder opzoeken en gezellig kletsen over die vervelende situatie die ons beider voormalig regio treffen, maar goed, ik heb dan ook inlevingsvermogen in die separatiewens.
[..]

zou je dat wat meer kunnen toelichten? Hoe gaat dat in z'n werking? Waarom mogen die koerden van de turkse bevolking zelf niet separeren? Hoe werkt dat voor de generatie die hier in Nederland woont?

Zoals ik al zei, ik snap het wel, maar ik snap het ook niet. Ik kan me inleven in de gevoelens, maar ik kan het niet rationeel beargumenteren, daarvoor weet ik gewoon te weinig van de hele situatie.
Je hoeft je niet te verdiepen in de specifieke situatie. Alle conflicten hebben in weze een economisch karakter. Een baasje wil meer geld/macht. Vervolgens gebruikt hij overtuigingskracht ( bevolkingsgroep, kleur, religie, taal) om een vijandbeeld te creëren. Dan stuur je je kanonnenvlees op de andere groep af om je bezit/land te vergroten.

Dat soort mechanismen gaan een eigen leven leiden. Ook zonder de originele doelstelling (geld/macht) en zonder de oorspronkelijke leider blijft het vijandbeeld bestaan en kan eeuwen later uitgroeien tot (wereld)oorlogen en Turken en Koerden die elkaar hier in Nederland de hersens inslaan.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zondag 4 november 2007 @ 21:58:56 #7
pi_54366859
quote:
Op zondag 4 november 2007 21:50 schreef MLI het volgende:

[..]

Dude. Zijn ze daarom dom? Een paar jaar geleden liepen er hier volksstammen achter Pim Fortuyn aan, het slaat toch ook nergens op om die dan dom te noemen? Eerder dom om zo makkelijk te oordelen, dat moet haast voortkomen uit onwetendheid, al denk je zelf van niet.

Ik woon in België momenteel maar ik persoonlijk zou zeker niet hier gaan demonstreren voor een Hollandse aangelegenheid. Ik vermoed persoonlijk dat de zuiderlijke passie en de Hollandse nuchterheid er meer mee van doen hebben. Met de intelligentie van de Nederlandse turken zal het in ieder geval niet te maken hebben. Ik denk wel dat de gemiddelde Turk zich sterker verbonden voelt met Turkije dan de gemiddelde Nederlander met Nederland.
Dat is dus dom. Een land doet niets voor mensen. Waarom zou je je er aan verbinden?
  zondag 4 november 2007 @ 22:06:59 #8
81237 releaze
best of both worlds
pi_54367067
quote:
Op zondag 4 november 2007 21:50 schreef MLI het volgende:

[..]

ik vraag me ook af, is het misschien moeilijk je te binden aan Nederland als het Nederlandse volk zelf zich ook zo moeilijk verbind aan zijn land? Als we hier iedere dag met veel plezier rood wit blauwe vlaggen hadden hangen, vol liefde een portret van Beatrix op iedere straathoek hadden hangen, en weet ik veel wat ons nog meer 'nederlands' is, zouden anderen daar dan makkelijker zich aan vast kunnen klampen?

Overigens vind ik de schreeuw om de nederlandse identiteit ook zo paradoxaal.. Het zijn juist die dingen die nederland zo typeren, de nederlanders zo typeerden, waar we van af willen. We waren echte polderaars, filosofisch gezien hard werkende mensen die alleen maar genoegen nemen met het allerbeste, het aller geciviliseerdste, het aller openst naar de hele wereld en maatschappij maar we hebben er een grote streep door gezet, zovan jongens, dat was onze identiteit maar die willen we niet meer! Dan zijn er een stel turken en koerden en marokkanen en god weet wie nog meer in het land die onze nederlandse identiteit zouden moeten overnemen, dus geven we dat blaadje met die streep erop met de mededeling 'ja, dat is het, zo moet je je gedragen, maar je moet goed begrijpen dat geldt niet meer voor ons nederlanders hoor. Ja bij gebrek aan beter krijg je de beta versie, de alfa versie is nog in ontwikkeling DOOR de nederlanders. nee, daar hoef jij niet aan mee te ontwikkelen hoor.' ofzo

Daar zit je dan met een tweetal beta identiteiten. tweedehandse nederlandse identiteit en een slap aftreksel van de turkse of waar je voorouders ook vandaan komen. kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die voor het slappe aftreksel kiezen.
  zondag 4 november 2007 @ 22:11:46 #9
81237 releaze
best of both worlds
pi_54367234
quote:
Op zondag 4 november 2007 21:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je hoeft je niet te verdiepen in de specifieke situatie. Alle conflicten hebben in weze een economisch karakter. Een baasje wil meer geld/macht. Vervolgens gebruikt hij overtuigingskracht ( bevolkingsgroep, kleur, religie, taal) om een vijandbeeld te creëren. Dan stuur je je kanonnenvlees op de andere groep af om je bezit/land te vergroten.

Dat soort mechanismen gaan een eigen leven leiden. Ook zonder de originele doelstelling (geld/macht) en zonder de oorspronkelijke leider blijft het vijandbeeld bestaan en kan eeuwen later uitgroeien tot (wereld)oorlogen en Turken en Koerden die elkaar hier in Nederland de hersens inslaan.
Ja, dat weet ik, maar dat maakt het voor mij persoonlijk niet veel helderder. Ik moet inhoudelijk (en niet procedureel) ergens op kunnen inhaken. Ik ken wel een koerd persoonlijk maar die wil ik er nu nog niet over spreken aangezien hij nogal eager is mij zijn bed in te krijgen en ik daar helemaal geen behoefte aan heb Vandaar dat ik het maar op fok deponeer. De turken die ik ken houden zich op dit moment (nog) totaal niet met die kwestie bezig. Voor hen is het ver van hun bed show.
pi_54367289
quote:
Op zondag 4 november 2007 21:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat is dus dom. Een land doet niets voor mensen. Waarom zou je je er aan verbinden?
Tsss, wat een kortzichtige beredenering. Alleen de liefde voor je vaderland vormt een mens niet, dus om er dan de conclusie aan te verbinden dat iemand dom is omdat hij/zij wel demonstreert voor zaken uit zijn/haar thuisland.. Je moet in een klein wereldje leven als jouw mening daadwerkelijk zo ongenuanceerd is.
pi_54367305
Ik heb in maart 2003 In Lima betoogd tegen de oorlog in Irak. Nu jij!

Volgens mij is dit gewoon een bewijs dat de in de 21eeuw leven. Een conflict is niet meer 'lokaal', maar wordt uitgevochten in elke uithoek van de wereld. En de Turken die hier leven, leven dankzij tv, internet e.a. eigenlijk geestelijk ook in Turkije.
  zondag 4 november 2007 @ 22:17:25 #12
pi_54367400
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:11 schreef releaze het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik, maar dat maakt het voor mij persoonlijk niet veel helderder. Ik moet inhoudelijk (en niet procedureel) ergens op kunnen inhaken. Ik ken wel een koerd persoonlijk maar die wil ik er nu nog niet over spreken aangezien hij nogal eager is mij zijn bed in te krijgen en ik daar helemaal geen behoefte aan heb Vandaar dat ik het maar op fok deponeer. De turken die ik ken houden zich op dit moment (nog) totaal niet met die kwestie bezig. Voor hen is het ver van hun bed show.
De details ken ik niet maar de Koerden zijn een volk dat al heel lang rondwandelt in het gebied Turkije, Irak, Iran en ze worden al eeuwen lang vervolgt, onderdrukt aan alle kanten. Veel Koerden willen een eigen staat en hebben de PKK opgericht. Tegenwoordig is het in de mode om alle belangengroeperingen meteen als terroristisch aan t merken maar dat is niet altijd even terecht.
  zondag 4 november 2007 @ 22:21:51 #13
81237 releaze
best of both worlds
pi_54367543
mja, waar verbind je je aan?
als ik aan utrecht denk dan voel ik me niet echt verbonden met het volkje hier, maar bijvoorbeeld wel weer heel erg met de binnenstad. Denk ik aan Nederland, dan voel ik me verbonden met bepaalde idealen die hier (ooit) heersten. Geschiedenis, idealen, grond... Het geeft me wel een warm gevoel. Hmm.
  zondag 4 november 2007 @ 22:22:15 #14
pi_54367557
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:13 schreef MLI het volgende:

[..]

Tsss, wat een kortzichtige beredenering. Alleen de liefde voor je vaderland vormt een mens niet, dus om er dan de conclusie aan te verbinden dat iemand dom is omdat hij/zij wel demonstreert voor zaken uit zijn/haar thuisland.. Je moet in een klein wereldje leven als jouw mening daadwerkelijk zo ongenuanceerd is.
Het probleem wat je dan krijgt is dat je geen kritiek kan/wil uiten op je eigen land. Nederland gaat martelen? Dan zal daar wel een goede rede voor zijn, ik ben voor! Nederland gaat in oorlog met België vanwege Nederlander-moppen? Ik ben voor, ik ga meteen in het leger!

Dat is natuurlijk onzin. Je moet je niet onvoorwaardelijk loyaal opstellen aan een land. Dan ben je alleen maar hersenloos kanonnenvlees.
pi_54367579
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:06 schreef releaze het volgende:

[..]

ik vraag me ook af, is het misschien moeilijk je te binden aan Nederland als het Nederlandse volk zelf zich ook zo moeilijk verbind aan zijn land? Als we hier iedere dag met veel plezier rood wit blauwe vlaggen hadden hangen, vol liefde een portret van Beatrix op iedere straathoek hadden hangen, en weet ik veel wat ons nog meer 'nederlands' is, zouden anderen daar dan makkelijker zich aan vast kunnen klampen?

Overigens vind ik de schreeuw om de nederlandse identiteit ook zo paradoxaal.. Het zijn juist die dingen die nederland zo typeren, de nederlanders zo typeerden, waar we van af willen. We waren echte polderaars, filosofisch gezien hard werkende mensen die alleen maar genoegen nemen met het allerbeste, het aller geciviliseerdste, het aller openst naar de hele wereld en maatschappij maar we hebben er een grote streep door gezet, zovan jongens, dat was onze identiteit maar die willen we niet meer! Dan zijn er een stel turken en koerden en marokkanen en god weet wie nog meer in het land die onze nederlandse identiteit zouden moeten overnemen, dus geven we dat blaadje met die streep erop met de mededeling 'ja, dat is het, zo moet je je gedragen, maar je moet goed begrijpen dat geldt niet meer voor ons nederlanders hoor. Ja bij gebrek aan beter krijg je de beta versie, de alfa versie is nog in ontwikkeling DOOR de nederlanders. nee, daar hoef jij niet aan mee te ontwikkelen hoor.' ofzo

Daar zit je dan met een tweetal beta identiteiten. tweedehandse nederlandse identiteit en een slap aftreksel van de turkse of waar je voorouders ook vandaan komen. kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die voor het slappe aftreksel kiezen.
Dan zou je de inburgering in NL eens moeten vergelijken met die in Frankrijk. Ook niet geslaagd, terwijl de Fransen wel zeer chauvinistisch zijn. België hangt daar tussenin en ook hier zijn er wel problemen. <Maar of de Belgische turken ook demonstreren voor de turkse zaak, weet ik eigenlijk niet.
pi_54367623
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het probleem wat je dan krijgt is dat je geen kritiek kan/wil uiten op je eigen land. Nederland gaat martelen? Dan zal daar wel een goede rede voor zijn, ik ben voor! Nederland gaat in oorlog met België vanwege Nederlander-moppen? Ik ben voor, ik ga meteen in het leger!

Dat is natuurlijk onzin. Je moet je niet onvoorwaardelijk loyaal opstellen aan een land. Dan ben je alleen maar hersenloos kanonnenvlees.
Wie zegt dat Turken dat doen? Onvoorwaardelijke binding: dan zou je nooit in het buitenland gaan wonen toch?
  zondag 4 november 2007 @ 22:27:29 #17
81237 releaze
best of both worlds
pi_54367720
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De details ken ik niet maar de Koerden zijn een volk dat al heel lang rondwandelt in het gebied Turkije, Irak, Iran en ze worden al eeuwen lang vervolgt, onderdrukt aan alle kanten. Veel Koerden willen een eigen staat en hebben de PKK opgericht. Tegenwoordig is het in de mode om alle belangengroeperingen meteen als terroristisch aan t merken maar dat is niet altijd even terecht.
ik vraag me af hoe het vroeger in nederland eraan toeging toen in de tijd van de verzelfstandiging van suriname, indonesie, en allerlei andere plekken die zich van ons hebben (mogen) afscheiden. Ik weet eigenlijk helemaal niets van die geschiedenis. Was er in Nederland veel weestand? Hoe gingen wij om met het verlies aan 'macht'? Wat maakt koerdistan voor al die andere landen zo gewild? Olie?
  zondag 4 november 2007 @ 22:29:11 #18
81237 releaze
best of both worlds
pi_54367764
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:24 schreef MLI het volgende:

[..]

Wie zegt dat Turken dat doen? Onvoorwaardelijke binding: dan zou je nooit in het buitenland gaan wonen toch?
moet je perse 100% fysiek gebonden te zijn om 100% geestelijk en idealistisch verbonden te zijn?
  zondag 4 november 2007 @ 22:29:19 #19
pi_54367769
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:24 schreef MLI het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat (alle) Turken dat doen. Ik probeer alleen de vraag van TS te beantwoorden.
  zondag 4 november 2007 @ 22:33:11 #20
81237 releaze
best of both worlds
pi_54367905
En die 100% geestelijke verbondenheid met turkije zit wel heel erg diep geworteld in hun cultuur natuurlijk. als 'turk' negatief bericht over turkije? levenslang de cel in! De verheelijking van Ataturk alsof hij Allah zelf is. Ander poppetje, zelfde loyaliteit.
  zondag 4 november 2007 @ 22:33:36 #21
pi_54367916
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:27 schreef releaze het volgende:

[..]

ik vraag me af hoe het vroeger in nederland eraan toeging toen in de tijd van de verzelfstandiging van suriname, indonesie, en allerlei andere plekken die zich van ons hebben (mogen) afscheiden. Ik weet eigenlijk helemaal niets van die geschiedenis. Was er in Nederland veel weestand? Hoe gingen wij om met het verlies aan 'macht'? Wat maakt koerdistan voor al die andere landen zo gewild? Olie?
In Nederland zijn ook doden gevallen over gebied of religie (Bonifatius?) . Vorige eeuw werden Friezen en achterhoekers nog gedwongen (op school dan) om Nederlands te praten.
pi_54367917
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:29 schreef releaze het volgende:

[..]

moet je perse 100% fysiek gebonden te zijn om 100% geestelijk en idealistisch verbonden te zijn?
Indien onvoorwaardelijk? Ik denk van wel. Als je onvoorwaardelijk van je eigen land houdt, zou je je toch niet voor kunnen stellen dat je ergens anders een betere toekomst wacht?
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat (alle) Turken dat doen. Ik probeer alleen de vraag van TS te beantwoorden.
True. Dus toch een nuance.
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

In Nederland zijn ook doden gevallen over gebied of religie (Bonifatius?) . Vorige eeuw werden Friezen en achterhoekers nog gedwongen (op school dan) om Nederlands te praten.
Ik denk dat dat de enige reden dat mijn oma ABN kan. Ze komt echt alleen met achterhoekers en TV in aanraking . Het gangbare Duits uit de tweede wereldoorlog kan ze trouwens ook goed
  zondag 4 november 2007 @ 22:35:04 #23
81237 releaze
best of both worlds
pi_54367972
En de koerden... Hoeveel daarvan zijn vluchteling? Ongewenst europeaan?

(ik gooi er maar gewoon wat vragen in hoor, ze hoeven niet per se beantwoord, ik ben gewoon wat aan het spinnen)
pi_54368057
Geschiedenis,

Turken komen uit Turkmenistan,
Koerden zijn een apart volk.
Tot voor kort waren koerdische namen zelfs verboden in ''Turk''ije.

Landjepik en onderdrukking dat is die psyche van dat ''land''.

Verder zou ik hier niet veel tijd in investeren want dan kom je bij vieze machtspelletjes uit , Constantinopel e.d....
Lucidity4All
  zondag 4 november 2007 @ 22:38:40 #25
81237 releaze
best of both worlds
pi_54368089
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:33 schreef MLI het volgende:

[..]

Indien onvoorwaardelijk? Ik denk van wel. Als je onvoorwaardelijk van je eigen land houdt, zou je je toch niet voor kunnen stellen dat je ergens anders een betere toekomst wacht?
[..]

nouja, het ligt aan de belangen. soms kan het zijn dat je voor je uit liefde de een behoorlijke opoffering doet. hier in nederland de centen verdienen om jouw land economisch bij te staan. maar dan kan je wel weer zeggen dat je niet 100% achter de economie (welke ook je land maakt) staat.
hmm.
pi_54368143
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:23 schreef MLI het volgende:

[..]

Dan zou je de inburgering in NL eens moeten vergelijken met die in Frankrijk. Ook niet geslaagd, terwijl de Fransen wel zeer chauvinistisch zijn. België hangt daar tussenin en ook hier zijn er wel problemen. <Maar of de Belgische turken ook demonstreren voor de turkse zaak, weet ik eigenlijk niet.
Vorige week waren er nog relletjes in Brussel.

Volgens mij demonstreren ze overal.
pi_54368154
hier zal ik nog op reageren.
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_54368163
Overigens is hun massale invasie gestopt toendertijd door Vlad Tepes, een dijk van een kerel .
Ook wel Vlad the Impaler , ik laat wikipedia aan jullie over.

Moet genoeg zeggen dacht ik .
Lucidity4All
  zondag 4 november 2007 @ 22:42:15 #29
81237 releaze
best of both worlds
pi_54368211
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

ik weet niet helemaal hoe ik hier over moet denken. we dwingen allochtonen ook om nederlands te praten op school, dus waarom zouden we friezen geen nederlands laten praten? of hebben we erkend dat het een apart volk is (waar ik dan weer uit concludeer dat zij, mochten zij dat willen, recht hebben op hun eigen land). ik vind dat geen probleem hoor, ik ben alleen een beetje aan het zoeken naar een dubbele maatstaf. Maar goed, het illustreert de frictie waar ik naar opzoek was inderdaad thanks!
  zondag 4 november 2007 @ 22:43:18 #30
pi_54368243
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:33 schreef MLI het volgende:

[..]
Die demonstrerende Turken zijn overduidelijk wel dom
  zondag 4 november 2007 @ 22:46:18 #31
pi_54368351
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:42 schreef releaze het volgende:

[..]

ik weet niet helemaal hoe ik hier over moet denken. we dwingen allochtonen ook om nederlands te praten op school, dus waarom zouden we friezen geen nederlands laten praten? of hebben we erkend dat het een apart volk is (waar ik dan weer uit concludeer dat zij, mochten zij dat willen, recht hebben op hun eigen land). ik vind dat geen probleem hoor, ik ben alleen een beetje aan het zoeken naar een dubbele maatstaf. Maar goed, het illustreert de frictie waar ik naar opzoek was inderdaad thanks!
Het idee is om een willekeurige verzameling mensen een uniforme identiteit op te dringen. Op die manier zijn ze voorspelbaarder en makkelijker te controleren. Dan hoeft er maar iets te gebeuren of ze hebben een groen pak aan en een geweer in hun hand. (Of een oranje overall en een toeter, voetbal is oorlog)
pi_54368616
Op het journaal een Turkse vrouw: 'Ze moeten stoppen met het aanvallen van Turkse soldaten, dat slaat toch nergens op? Etc...'
Wees blij dat ze soldaten aanvallen, en geen burgers :p Waarom zouden ze dat doen? Omdat Turkije altijd zo vriendelijk tegen ze is geweest?

Ik snap inderdaad niet waarom er hier door Koerden en Turken een probleem wordt uitgevochten, dat zich ergens anders afspeelt.
Als je wilt demonstreren tegen schending van mensenrechten oid, dan vind ik dat je een punt hebt, daar is Brussel of Den Haag een mooie plek voor. Maar die rode menigte die massaal de Turkse vlag meesleept: je zit niet in Turkije. Laat die vlaggen thuis, man...

(Zie je het voor je? Met zn allen protesteren tegen de Europese 'grondwet' en massaal met de Nederlandse vlag rondzwaaien. Misplaatste nationale trots...)
  zondag 4 november 2007 @ 23:07:32 #33
81237 releaze
best of both worlds
pi_54369114
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:54 schreef Alleslijm het volgende:
Op het journaal een Turkse vrouw: 'Ze moeten stoppen met het aanvallen van Turkse soldaten, dat slaat toch nergens op? Etc...'
Wees blij dat ze soldaten aanvallen, en geen burgers :p Waarom zouden ze dat doen? Omdat Turkije altijd zo vriendelijk tegen ze is geweest?

Ik snap inderdaad niet waarom er hier door Koerden en Turken een probleem wordt uitgevochten, dat zich ergens anders afspeelt.
Als je wilt demonstreren tegen schending van mensenrechten oid, dan vind ik dat je een punt hebt, daar is Brussel of Den Haag een mooie plek voor. Maar die rode menigte die massaal de Turkse vlag meesleept: je zit niet in Turkije. Laat die vlaggen thuis, man...

(Zie je het voor je? Met zn allen protesteren tegen de Europese 'grondwet' en massaal met de Nederlandse vlag rondzwaaien. Misplaatste nationale trots...)
nahja, als ik het moet schetsen naar een andere situatie dan zie ik 1500 nederlandse-australiers en hun kinderen, die in de jaren 50 verhuisd zijn naar australie, op Darling Harbour in Sydney demonstreren, gestoken in rood wit blauw en oranje, toeters en bellen, al zwaaiend met hup holland hup sjaaltjes en spandoeken tegen de EU grondwet

Ik zou ze keihard uitlachen eigenlijk. Lever dat paspoort dan in, kom dan terug naar Nederland en steek je handen uit de mouwen in een of andere probleemwijk.
  zondag 4 november 2007 @ 23:30:58 #34
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54369801
quote:
Op zondag 4 november 2007 21:09 schreef releaze het volgende:
Sociologie en maatschappij topic

Ik zit nu al een paar dagen met verbazing berichten te lezen over demonstraties van turken en koerden, gemekker over PKK en god weet wat nog meer. Kijk, dat in turkije en noord irak protesten en oorlogje zijn kan ik me nog wel voorstellen, maar dat die protesten en slaags met elkaar zijn ook in europa plaatsvinden kan ik met mn koppie niet bij. Ik snap het wel, want je voelt je verbonden met je homeland, maar ik snap het ook niet, want je hebt gekozen voor Nederland (of Duitsland, of wat dan ook) en hier speelt het gewoon niet. Waarom wil je in deze landen ook je vete uitspelen, waarom zit het zo ontzettend diep geworteld dat je denkt dat je HIER moet demonstreren? Waarom ga je dan niet gewoon met je spandoek naar Ankara toe? Daar waar je wellicht wat kan betekenen?

Ik vind het een vage zaak. Nu kan je het wel op ZE ZIJN NIT GOED INGEBOERGERD gooien maar dat vind ik een beetje makkelijk. Ik vraag me wel af of de zuiderlijke passie vs de nederlandse nuchterheid wat met mijn vraagteken te maken heeft, of dat het verhaal van de zoektocht naar identiteit is, of misschien zijn er (ook) wel heel andere factoren in het spel.

Shed some light?
* Inekris pakt een zaklantaarn

Het heeft te maken met het feit dat veel Koerden in Turkije, Iran, Irak en Syrië gevaar lopen en zijn gevlucht. Voor die groep is het niet te doen om in Turkije te gaan demonstreren; zij lopen in Turkije gevaar om vervolgd en gemarteld te worden omdat zij Koerd zijn. De tolerantie van de politieke Koerden is een recent verschijnsel in het Midden Oosten. Voor die Koerden is er niet sprake van een echte keus om hier te zijn; zij wensen veel liever in Koerdistan te zijn. Iets wat niet mogelijk is zonder gevaar voor eigen leven.

De tegendemonstraties van voornamelijk Turken, komen uit de hoek van de Grijze Wolven. Dat is een club van niet zo heel vriendelijke Turken.

De situatie dat er dus in Europa gedemonstreerd wordt, is politiek. Demonstreren voor de Koerden is in hun thuisland vaak niet te doen. Het heeft weinig tot niets met het zoeken naar een identiteit te maken, of iets met passie vs nuchterheid.
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  zondag 4 november 2007 @ 23:39:52 #35
81237 releaze
best of both worlds
pi_54370024
quote:
Op zondag 4 november 2007 23:30 schreef Inekris het volgende:

[..]

* Inekris pakt een zaklantaarn

Het heeft te maken met het feit dat veel Koerden in Turkije, Iran, Irak en Syrië gevaar lopen en zijn gevlucht. Voor die groep is het niet te doen om in Turkije te gaan demonstreren; zij lopen in Turkije gevaar om vervolgd en gemarteld te worden omdat zij Koerd zijn. De tolerantie van de politieke Koerden is een recent verschijnsel in het Midden Oosten. Voor die Koerden is er niet sprake van een echte keus om hier te zijn; zij wensen veel liever in Koerdistan te zijn. Iets wat niet mogelijk is zonder gevaar voor eigen leven.

De tegendemonstraties van voornamelijk Turken, komen uit de hoek van de Grijze Wolven. Dat is een club van niet zo heel vriendelijke Turken.

De situatie dat er dus in Europa gedemonstreerd wordt, is politiek. Demonstreren voor de Koerden is in hun thuisland vaak niet te doen. Het heeft weinig tot niets met het zoeken naar een identiteit te maken, of iets met passie vs nuchterheid.
het demonstreren voor de koerden is mij nu wel duidelijk, dat is ook een beetje zoals het demonstreren voor palestijnen. maar waarom de nederlandse turken daar dan weer tegen demonstreren vind ik nogsteeds een beetje vreemd, ondanks dat het nu wel wat duidelijker is geworden voor mezelf (denk ik, ik zoek het dan in de historie van turkije, die verheffing van de turkse identiteit boven alles wat nogsteeds zo sterk speelt in het turkije van vandaag de dag) en de afwezigheid van een alternatief dat daar tegenop kan boksen (om verschillende sociaal-culturele redenen)

generationeel probleempje geheel in de stijl van de huidige maatschappelijke verhoudingen.

aldus mijn conclusie voor het slapen gaan.

ik hoor natuurlijk nog graag verhalen en redenen waarom wat ik hierboven gezegd hebt niet zou kloppen
pi_54370535
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:40 schreef NaaiHard-DieHard het volgende:
Overigens is hun massale invasie gestopt toendertijd door Vlad Tepes, een dijk van een kerel .
Ook wel Vlad the Impaler , ik laat wikipedia aan jullie over.

Moet genoeg zeggen dacht ik .
Ja, lees maar hoe hij aan zijn einde is gekomen.

Bovendien had het Ottomaanse Rijk toen nog lang niet zijn hoogtepunt gekend, dus ik weet niet over welke gestopte invasie je het hebt.
pi_54370632
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:37 schreef NaaiHard-DieHard het volgende:
Geschiedenis,

Turken komen uit Turkmenistan,
Mongolië/Kazachstan.
quote:
Koerden zijn een apart volk.
Tot voor kort waren koerdische namen zelfs verboden in ''Turk''ije.
O, leg eens uit.
quote:
Verder zou ik hier niet veel tijd in investeren want dan kom je bij vieze machtspelletjes uit , Constantinopel e.d....
Nee, vertel.
pi_54371579
tvp
Ik ga hier binnekort wel verder op in nu zet ik hier wel ff een paar dingetjes neer

1. Er leven veel Turken in Nederland maar er leven niet veel Nederlanders in Turkije
2. Turken protesteren tegen terrorisme, koerden protesteren vóór terrorisme.
3. (o.a.) Nederland bemoeit zich politiek gezien ook met deze kwestie dus zo raar zijn de geluiden uit de Turks-Nederlandse gemeenschap niet
pi_54386720
quote:
Op zondag 4 november 2007 21:09 schreef releaze het volgende:

Shed some light?
turken demonstreren om steun te betuigen aan hun land dat door moeilijke tijden gaat

koerden demonstreren, omdat ze landverraders zijn

daar komt het zo'n beetje op neer
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_54389018
Het is niet de bedoeling om hier de historische of politieke kant van het verhaal te belichten. Dit gaat over het sociologische aspect. Lees de OP allemaal eerst even.
pi_54424423
Edit: zie post boven de jouwe.

[ Bericht 96% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2007 15:09:28 ]
Lucidity4All
  FOK!fotograaf woensdag 7 november 2007 @ 11:34:20 #42
18921 freud
Who's John Galt?
pi_54425221
Die mensen hebben in mijn ogen een enorm hechte band nog met hun familie daar. Ze zien eht ook als een soort verplichting om ze te steunen, en daar valt dus demonstreren ook onder. Daarnaast is het volgens mij ook een ideale plek om ongestraft je te mogen misdragen. De grote massa biedt anonimiteit, en net als met voetbalrellen, geeft dat een lagere drempel om je negatief te gedragen.

Kortom: ze zien het als hun plicht. We duidelijke indicatie waar hun loyaliteit ligt trouwens...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_54496231
Niet helemaal ontopic, maar in de jaren 90 had je zoveel problemen met Koerden in Duitsland, ik heb daardoor heel lang gedacht dat Koerden een Duitse bevolkingsgroep waren. Pas veel later snapte ik het niet meer omdat er toen problemen waren met koerden in Turkije.

Mijn vriend is Koerdisch, dus nu weet ik er wel wat meer over...

Natuurlijk protesteren niet alle koerden hier, maar ik denk dat er wel wat in zit wat freud zegt. Veel koerden zijn erg traditioneel, ze komen vaak uit kleine bergdorpjes of zo, zijn analfabeet, hebben in Nederland geen of nauwelijks Nederlands geleerd, hebben ook veel meegemaakt (heel veel oorlog) en daarnaast hebben ze ook wel een cultuur waarin het min of meer verplicht is om elkaar te steunen. De zus van een kennis van de familie van mijn vriend was overleden toen we aan het verbouwen waren, maar hij moest meteen weg om daarheen te gaan, zelfs met vrienden die die hele vrouw nog nooit gezien hadden, omdat dat nou eenmaal hoort.

Verder wordt het die mensen met de paplepel ingegoten om elkaar te haten, dat gaat niet over als je verhuist. Mijn vriend komt dan uit Noord-Irak, maar daar hadden ze ook schoolverenigingen met een politieke achtergrond, en hoe ouder je werd hoe meer er op politiek gebied van je gevraagd werd zeg maar. Ik kan me voorstellen dat dat in Turkije ook zo is.

Daarnaast denk ik dat er wel degelijk ook Nederlanders zijn die zo zouden reageren, alleen dat merken we niet omdat in ons land niet van die extreme situaties zijn. Het is niet zo dat er een half miljoen Nederlanders in een bepaald land zit omdat ze al 30 jaar de kolere gebombardeerd worden en daarnaast al weet ik hoe lang door 'landgenoten' behandeld worden als het laagste van het laagste, zonder rechten. Dan zou je denk ik pas weten of wij anders zouden reageren. BIjvoorbeeld Koerden mochten hun taal niet spreken in Turkije; moet je je voorstellen dat wij hier het Fries gaan verbieden en iedereen vervolgen die een boek in het Fries uit durft te brengen... Zulke situaties kennen we niet, dus het is erg makkelijk om te roepen dat wij anders zijn.

[ Bericht 18% gewijzigd door Maeghan op 10-11-2007 00:29:27 ]
Sanity is (not) statistical
pi_54496287
quote:
Op maandag 5 november 2007 01:08 schreef Devrim_ het volgende:
tvp
Ik ga hier binnekort wel verder op in nu zet ik hier wel ff een paar dingetjes neer

1. Er leven veel Turken in Nederland maar er leven niet veel Nederlanders in Turkije
2. Turken protesteren tegen terrorisme, koerden protesteren vóór terrorisme.
3. (o.a.) Nederland bemoeit zich politiek gezien ook met deze kwestie dus zo raar zijn de geluiden uit de Turks-Nederlandse gemeenschap niet
Ja, want Turken hebben natuurlijk nog nooit aanslagen gepleegd of Koerden vermoord. ???
Sanity is (not) statistical
pi_54496414
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 00:24 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Ja, want Turken hebben natuurlijk nog nooit aanslagen gepleegd of Koerden vermoord. ???
quote:
Op maandag 5 november 2007 20:53 schreef clumsy_clown het volgende:
Het is niet de bedoeling om hier de historische of politieke kant van het verhaal te belichten. Dit gaat over het sociologische aspect. Lees de OP allemaal eerst even.
dank
pi_54502249
sorry
Lucidity4All
  zaterdag 10 november 2007 @ 12:45:35 #47
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54502554
ik zie het gewoon als een potje voetbal tussen ajax en feijenoord, zelfde sociologische denkwijzen...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54503291
Het valt me op dat veel Turken nogal negatief doen over volkeren uit dezelfde regio. Toen ik een paar jaar geleden een tijdje in Istanbul verbleef viel me bijvoorbeeld dat Armeniers vaak "als ondankbare honden die eigenlijk als aan Turkije te danken hebben" beschouwd werden.
Onzekerheid of een fascistisch trekje? Ik weet het niet.
pi_54503417
Ik weet dat het lastig is, maar laten we niet andere zaken bij betrekken.

Ontopic: ik zie het demontreren als steun voor je land van herkomst.
  zaterdag 10 november 2007 @ 14:13:47 #50
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_54504209
quote:
Op zondag 4 november 2007 21:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat is niet dom, dat is een onderdeel van iemand zijn of haar identiteit. Schön noemt dit het geloof in de "stable state" (staat van stabiliteit). Ieder mens ontleent een (groot) deel van zijn identiteit aan waarden, gegevens die stabiel zijn, die ondanks een veranderende omgeving hetzelfde blijven. Schön stelt dat mensen deze stabiele elementen nodig hebben omdat het alsware de muur vormt tegen onzekerheid die normaal functioneren belemmert. Elementen van deze stable state zijn afkomst, geloof, geboortestreek en ook nationaliteit.

Het feit dat iemand, en in dit geval dus een clubje Turken, zo prat gaat op hun Turk zijn is in die zin logisch. het is onderdeel van hun zijn. Dit "zijn" wordt in hun ogen bedreigd door dat er aan de stabiliteit ervan getoornd wordt. Over het algemeen wordt je je in een omgeving waarin anderen een andere identeit niet hebben des te bewuster van je eigen identiteit.

NB: Het staat los van hetonderwerp maar de vergelijking tussen Nederlanders en Turken in Nederland die in dit topic gemaakt wordt geen juiste is. In Nederland profileert niemand zich expliciet als Nederlander omdat het min of meer logisch is dat "Nederlander zijn" onderdeel is van je (gedeelde) identiteit. Als Nederlanders onder elkaar ontleen je je identiteit aan stabiele waarden als regionale afkomst, of als je uit de dezelfde regio komt: stad..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')