abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54076047
quote:
Donner past plan ontslagrecht aan
door James McGonigal

Zaterdag 20 oktober 2007 - DEN HAAG - Minister Donner (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) zal zijn plannen voor versoepeling van het ontslagrecht aanpassen. Hij houdt vast aan het verdwijnen van de zogeheten preventieve toets en de beperking van de ontslagvergoeding.

Scholing en effectieve hulp bij 'van werk-naar-werk'-trajecten worden versterkt. Hoe precies, dat kan hij nog niet zeggen: "Daar studeer ik nu op", zegt hij in een gesprek met het Brabants Dagblad. Donner heeft er begrip voor dat de vakbeweging twee concrete zaken als de beoordeling van ontslag door CWI of kantonrechter, plus een ontslagvergoeding van de kantonrechter, lastig kan inruilen voor vage begrippen als scholing en werk-naar-werk.
Maar hij is er heilig van overtuigd dat de onafhankelijke beoordeling nu al weinig voorstelt, omdat 80 tot 90 procent van de ontslagaanvragen wordt goedgekeurd. En hoge ontslagvergoedingen worden volgens hem ook steeds zeldzamer, omdat de duur van dienstverbanden gestaag terugloopt.
"Veel belangrijker is dat mensen bij onverhoopt ontslag - en ontslagen zullen er altijd zijn - klaar zijn voor een nieuwe baan. Daar is dus scholing voor nodig. En zij moeten daarbij goed en snel geholpen worden. Want het gaat niet om ontslag, hoe vervelend dat ook kan zijn, het gaat om het blijven houden van werk", aldus Donner.
Daarnaast heeft hij te maken met het onwrikbare standpunt van de werkgevers. Die willen alleen meewerken om mensen die al een tijd werkloos zijn aan een baan te helpen, als het ontslagrecht makkelijker en goedkoper wordt. "Vooral de kleinere bedrijven hikken terecht aan tegen de hoge juridische kosten die zijn gemoeid met ontslagprocedures, die ook voor de werkgever vervelend zijn", zegt hij.
Donner erkent dat in de discussie over het ontslagrecht de emoties overheersen. "Om terug te keren naar argumenten, zal iedereen over zijn eigen schaduw heen moeten springen, ook de minister van Sociale Zaken."
Vandaar dat hij zijn plannen beperkt aanpast. Welke vertraging dat oplevert, is nog onbekend, behalve dat het plan om begin januari een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer in te dienen, is losgelaten.

http://www.brabantsdagblad.nl/bdbinnenland/article2042056.ece
Donner wil dan wel het plan aanpassen, maar hij houdt vast aan het verdwijnen van de zogeheten preventieve toets en de beperking van de ontslagvergoeding.

En laat dat nou net het grote struikelblok zijn. Tijdens het congres heeft Tichelaar (PvdA) heel duidelijk gezegd dat het ontslagrecht niet zal worden versoepeld want hem betreft. Het uitgangspunten van Donner en dat van PvdA lijken daarmee onverenigbaar.

Ligt Donner dus op ramkoers? Want het standpunt van de PvdA is toch duidelijk: geen versoepeling van het ontslagrecht?

Aangezien Donner erg vasthoudend is en van geen wijken weet, doe ik de volgende voorspelling: Balkenende kan in januari 2008 naar de Koningin.

Hoe denk jij daarover?
pi_54076175
Ik denk het ook, al was het maar omdat Balkenende geen leiding kan geven. Elke keer als er problemen zijn schuift hij het op iemand anders af en dat zal ook dit keer het geval zijn.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54076197
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 20:14 schreef Klopkoek het volgende:
Ik denk het ook, al was het maar omdat Balkenende geen leiding kan geven. Elke keer als er problemen zijn schuift hij het op iemand anders af en dat zal ook dit keer het geval zijn.
Donner is nogal koppig.

Tja, het zal helemaal op Balkenende aankomen. Het zal denk ik zijn grootste vuurproef worden.
  zondag 21 oktober 2007 @ 20:27:13 #4
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_54076398
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 20:14 schreef Klopkoek het volgende:
Ken je die man persoonlijk dan?
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
pi_54076433
Ze (vooral de PvdA) zullen er alles aan doen om de rit uit te zitten. Ze scoren nu nog hun stokpaardjes (Meer ontwikkelingshulp dan 4,6 miljard, meer naar kunst & subsidies & omroep, prachtwijken, verhoging derhalve van belastingen en BTW, geen verbetering koopkracht enz enz) omdat ze weten dat het ws de laatste x is dat ze in het kabinet zitten.
Die topsalariussen worden niet aangepakt, Irak onderzoek laten ze los en dit slikken ze ook. Helaas.
pi_54076682
De PvdA draait vanzelf bij, dat kennen we inmiddels van ze. Vreemdgenoeg kun je stellen dat Donner meer ruggegraat heeft dan de gehele PvdA fractie in dit kabinet.
Eigen brokjes eerst.
pi_54077399
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 20:46 schreef Bushmaster het volgende:
De PvdA draait vanzelf bij, dat kennen we inmiddels van ze. Vreemdgenoeg kun je stellen dat Donner meer ruggegraat heeft dan de gehele PvdA fractie in dit kabinet.
Als de PvdA nu weer door de knieën gaat dan hebben ze wat mij betreft alle geloofwaardigheid verloren. Ik kan het me bijna niet voorstellen dat ze na het inleveren van het referendum weer dezelfde fout maken.
pi_54077434
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 20:28 schreef Heberg het volgende:
Ze (vooral de PvdA) zullen er alles aan doen om de rit uit te zitten. Ze scoren nu nog hun stokpaardjes (Meer ontwikkelingshulp dan 4,6 miljard, meer naar kunst & subsidies & omroep, prachtwijken, verhoging derhalve van belastingen en BTW, geen verbetering koopkracht enz enz) omdat ze weten dat het ws de laatste x is dat ze in het kabinet zitten.
Die topsalariussen worden niet aangepakt, Irak onderzoek laten ze los en dit slikken ze ook. Helaas.
En dus kunnen ze het nu niet nog een keer over hun kant te laten gaan.

Dus benieuwd hoe dat afloopt.
pi_54077804
't zal aflopen met een sisser .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 21 oktober 2007 @ 22:29:07 #10
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_54078587
Het zou me verbazen als de PvdA niet door de knieën gaat. Die partij heeft namelijk veel meer te verliezen bij een eventuele kabinetscrisis dan het CDA. Donner/Balkenende c.s. testen momenteel simpelweg uit wat de pijngrens van de PvdA is. En die pijngrens ligt nog niet bij het ontslagrecht. Tichelaar/Bos c.s zijn al zovaak van mening veranderd over velerlei onderwerpen, dat het ontslagrecht best aan het rijtje kan worden toegevoegd
Pugna Pro Patria
pi_54079128
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 22:29 schreef Jurgen21 het volgende:
Het zou me verbazen als de PvdA niet door de knieën gaat. Die partij heeft namelijk veel meer te verliezen bij een eventuele kabinetscrisis dan het CDA. Donner/Balkenende c.s. testen momenteel simpelweg uit wat de pijngrens van de PvdA is. En die pijngrens ligt nog niet bij het ontslagrecht. Tichelaar/Bos c.s zijn al zovaak van mening veranderd over velerlei onderwerpen, dat het ontslagrecht best aan het rijtje kan worden toegevoegd
Mogelijk maar ik reken er niet te hard op. Ook het CDA heeft 0 te winnen bij weer een kabinetscrisis. Dan is het voor Jan Peter en een fatsoenlijke opvolger is er niet. Uiteindelijk zal het wel geschikt worden.
pi_54079463
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 22:29 schreef Jurgen21 het volgende:
Als partij zou de PvdA zich hiermee finaal ongeloofwaardig maken als ze nu weer moeten draaien. Zeker nu Tichelaar tijden het laatste congres een grote broek heeft aangetrokken.

Wie zou er dan nog op zo'n partij stemmen?
pi_54079484
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 22:53 schreef du_ke het volgende:

[..]

Mogelijk maar ik reken er niet te hard op. Ook het CDA heeft 0 te winnen bij weer een kabinetscrisis. Dan is het voor Jan Peter en een fatsoenlijke opvolger is er niet. Uiteindelijk zal het wel geschikt worden.
Of Donner weg. ik kan mij niet indenken dat hij blijft zitten zonder versoepeling van het ontslagrecht.
  zondag 21 oktober 2007 @ 23:17:03 #14
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54079541
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 22:53 schreef du_ke het volgende:

[..]

Alleen al daarom hoop ik dat dit kabinet valt, zo heeft ieder voordeel zijn nadeel. Balkenende is echt de meest beschamende premier in de geschiedenis. Hij mijdt daarom ook de televisie als de pest simpelweg omdat ie telkens voor *** staat (o.a. zijn optredens bij B&vD en Buitenhof zijn legendarisch).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 21 oktober 2007 @ 23:19:17 #15
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_54079588
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 23:17 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Alleen al daarom hoop ik dat dit kabinet valt, zo heeft ieder voordeel zijn nadeel. Balkenende is echt de meest beschamende premier in de geschiedenis. Hij mijdt daarom ook de televisie als de pest simpelweg omdat ie telkens voor *** staat (o.a. zijn optredens bij B&vD en Buitenhof zijn legendarisch).
Toch blijft het CDA in alle peilingen verreweg de grootste partij van dit land. De PvdA moet op haar tellen passen. Donner past z'n voorstel nog wat aan, zodat de PvdA straks kan zeggen dat ze veel hebben bereikt
Pugna Pro Patria
  zondag 21 oktober 2007 @ 23:25:06 #16
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54079731
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 23:19 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Toch blijft het CDA in alle peilingen verreweg de grootste partij van dit land. De PvdA moet op haar tellen passen. Donner past z'n voorstel nog wat aan, zodat de PvdA straks kan zeggen dat ze veel hebben bereikt
Bush werd ook herkozen. Om van Van Gaals intellectuele eigendom gebruik te maken: "Is Balkenende nou zo goed of zijn die anderen zo slecht?" Of "Is de gemiddelde CDA-kiezer nou zo dom/slaafs of zijn de anderen zo slim?".

We hebben echt met een ontzettend slechte generatie politici te maken (neem bijv. die salarisverhoging van 30%, je gaat in de politiek om je idealen, niet om als technocraat je zakken te vullen). De enige partij die het IMO gemiddeld wel behoorlijk aanpakt is de SP maar die hebben dan vaak weer afgrijselijke ideeën.

Mijn stelling is dus dat indien Balkenende tegenover een Lubbers, een Van Agt, een Kok, een Wiegel had gestaan, dat hij dan compleet weggevaagd zou worden.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 22 oktober 2007 @ 00:10:27 #17
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_54080757
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 23:19 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Toch blijft het CDA in alle peilingen verreweg de grootste partij van dit land.
Als 1 miljoen mensen in de sloot springen betekent dat inderdaad dat dat een goed iets is om te doen.

maarja, dit loopt met een sisser af. zowel het cda als de pvda hebben niks te winnen met wéér een gevallen kabinet-Balkenende.

[ Bericht 16% gewijzigd door ethiraseth op 22-10-2007 00:16:33 ]
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  maandag 22 oktober 2007 @ 01:48:46 #18
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_54082220
PvdA is gewoon te pussy om een vuist te maken, wat een paradox is tot hun partij-teken.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
pi_54083681
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 00:10 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

maarja, dit loopt met een sisser af. zowel het cda als de pvda hebben niks te winnen met wéér een gevallen kabinet-Balkenende.
Heel Nederland niet, want CDA/PVDA/VVD gaan zetels verliezen aan Verdonk en Wilders en dan krijgen we weer zo´n LPF achtig kabinet.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  maandag 22 oktober 2007 @ 09:17:18 #20
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_54083900
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 09:00 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Heel Nederland niet, want CDA/PVDA/VVD gaan zetels verliezen aan Verdonk en Wilders en dan krijgen we weer zo´n LPF achtig kabinet.
Verdonk is nog lang niet klaar om mee te doen met verkiezingen lijkt me. En ik zie Wilders ook nog geen 30 man bij elkaar brengen om mee te regeren. Maarja, dat een nieuwe regering vormen moeilijk zal worden is nog steeds wel duidelijk ja.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_54084280
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 09:17 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Verdonk is nog lang niet klaar om mee te doen met verkiezingen lijkt me. En ik zie Wilders ook nog geen 30 man bij elkaar brengen om mee te regeren. Maarja, dat een nieuwe regering vormen moeilijk zal worden is nog steeds wel duidelijk ja.
Nou, als volgende week het kabinet valt, durf ik nog wel een weddenschap met je aan dat Verdonk gaat meedoen aan de verkiezingen.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_54086400
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 23:17 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het alternatief is een kabinet van CDA met PVV/Verdonk of SP. Denk niet dat zoiets beter is..
pi_54086420
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 23:14 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Of Donner weg. ik kan mij niet indenken dat hij blijft zitten zonder versoepeling van het ontslagrecht.
Ik wel, het is een CDA'er en die hebben een nog grotere rubberen ruggegraat dan het gemiddelde fractielid van de PvdA.
pi_54086487
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 11:51 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik wel, het is een CDA'er en die hebben een nog grotere rubberen ruggegraat dan het gemiddelde fractielid van de PvdA.
De ene CDA-er is de andere niet. Was het niet een PvdA-er 9Frans Timmermans) die ongelukkig riep dat Donner zo flexibel is als een loden deur bij -20 graden?

Die PvdA-er zit in het kabinet en kan het dus weten hoe Donner is.
pi_54086514
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 11:50 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het alternatief is een kabinet van CDA met PVV/Verdonk of SP. Denk niet dat zoiets beter is..
Dat antwoord wilde ik Klopkoek ook geven. Jammer die kortzichtigheid.
  maandag 22 oktober 2007 @ 12:03:59 #26
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_54086630
Stiekem hou ik mezelf voor dat als de verkiezingen eenmaal daar zijn mensen toch verder kijken dan Wilders islamgeblaat en op een partij stemmen die een zinnig partijprogramma heeft. Vast tegen beter weten in, maarja.
pi_54086653
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 11:55 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

De ene CDA-er is de andere niet. Was het niet een PvdA-er 9Frans Timmermans) die ongelukkig riep dat Donner zo flexibel is als een loden deur bij -20 graden?

Die PvdA-er zit in het kabinet en kan het dus weten hoe Donner is.
Het gaat echter niet om de strijd tussen 2 bewindslieden maar tussen 2 partijen op het hoogste niveau. Dat maakt nogal wat verschil .
pi_54086734
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 12:05 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het gaat echter niet om de strijd tussen 2 bewindslieden maar tussen 2 partijen op het hoogste niveau. Dat maakt nogal wat verschil .
Ja, dat is waar. Toch geloof ik niet dat het dit keer de kleerscheuren zullen uitblijven.

PvdA: kan het niet nog een keer verkopen dat ze 180 graden zijn gedraaid
Donner: kan eigenlijk ook bijna niet meer terug

Dus dat er een probleem zit aan te komen lijkt mij duidelijk.
pi_54086916
nee hoor stormpje in een borrelglas water.
  maandag 22 oktober 2007 @ 14:41:30 #30
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54089616
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 11:50 schreef du_ke het volgende:

[..]

Moet ik nog maar zien. Het valt mij op dat bij de werkelijke verkiezingen de grote partijen altijd ietsje beter scoren dan de peilingen aangeven.

Een kabinet met de SP zou nog niet zo erg zijn, zo extreem zijn ze niet meer. De tomaat is daarom ook een goed symbool: rood van buiten maar slap, sponzig en roze van binnen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54089738
Nou ik zie meer in een kabinet dat eindelijk eens de volle periode afmaakt. Die rust is wat NL nodig heeft. Geen voortdurende verkiezingscampagne.
  maandag 22 oktober 2007 @ 14:49:57 #32
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54089812
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 14:46 schreef du_ke het volgende:
Nou ik zie meer in een kabinet dat eindelijk eens de volle periode afmaakt. Die rust is wat NL nodig heeft. Geen voortdurende verkiezingscampagne.
Dan moet eerst Balkenende weg. Zijn slappe leiding heeft een hoop onrust veroorzaakt.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54089864
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 14:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dan moet eerst Balkenende weg. Zijn slappe leiding heeft een hoop onrust veroorzaakt.
Tja die zal niet weg gaan zonder crisis en dat is nog schadelijker.
  maandag 22 oktober 2007 @ 15:00:37 #34
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54089997
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 14:53 schreef du_ke het volgende:

[..]

Tja die zal niet weg gaan zonder crisis en dat is nog schadelijker.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54090923
De PvdA moet op gaan passen niet teveel toe te geven aan de eisen van het CDA, ik denk trouwens dat dit wel een breekpunt zou kunnen zijn. Ik ben beniuwd hoe dit uit gaat pakken, voor beide partijen. Het lijkt me voor het CDA ook niet goed als zij mede-schuldig zijn aan een kabinetsval.
  maandag 22 oktober 2007 @ 16:10:58 #36
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_54091273
Ik hoop dat Donner alsnog buigt en zijn plannen verder aanpast. Het kabinet is verder een goed kabinet en Donner is verder een uitstekende minister. Om Donner en het kabinet te behouden en om zijn slechte plannen tegen te houden, is het noodzakelijk dat Donner buigt.

Een soepeler ontslagrecht leidt tot meer onzekerheid en daardoor tot minder consumentenvertrouwen. Hoeveel kun je uitgeven (o.a. aan je hypotheek) als je weet dat je de volgende maand op straat kunt staan? Ook leidt het tot verslechtering van de rechtspositie van de werknemer. Werkgevers kunnen makkelijker arbo-wetgeving, discriminatieregels en regels omtrent overwerk en -uren aan hun laars gaan lappen. Werknemers die daar terecht over klagen, kunnen namelijk met gemak buitengeschopt worden. Dit soort terechte klachten zullen dus nóg minder geuit worden.

Versoepeling van het ontslagrecht leidt misschien tot iets meer flexibiliteit op de arbeidsmarkt. Het is maar de vraag of dit positieve punt per saldo tot meer welvaart leidt, want het negatieve punt van meer onzekerheid en minder binding met de werkgever kan deze winst teniet doen. En dan heb je ook nog het welzijn, wat behoorlijk wordt aangetast wanneer werknemers hun terechte klachten niet meer durven te uiten uit angst voor ontslag.
  maandag 22 oktober 2007 @ 16:18:25 #37
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54091384
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 16:10 schreef Pool het volgende:
Ik hoop dat Donner alsnog buigt en zijn plannen verder aanpast. Het kabinet is verder een goed kabinet en Donner is verder een uitstekende minister. Om Donner en het kabinet te behouden en om zijn slechte plannen tegen te houden, is het noodzakelijk dat Donner buigt.

Een soepeler ontslagrecht leidt tot meer onzekerheid en daardoor tot minder consumentenvertrouwen. Hoeveel kun je uitgeven (o.a. aan je hypotheek) als je weet dat je de volgende maand op straat kunt staan? Ook leidt het tot verslechtering van de rechtspositie van de werknemer. Werkgevers kunnen makkelijker arbo-wetgeving, discriminatieregels en regels omtrent overwerk en -uren aan hun laars gaan lappen. Werknemers die daar terecht over klagen, kunnen namelijk met gemak buitengeschopt worden. Dit soort terechte klachten zullen dus nóg minder geuit worden.

Versoepeling van het ontslagrecht leidt misschien tot iets meer flexibiliteit op de arbeidsmarkt. Het is maar de vraag of dit positieve punt per saldo tot meer welvaart leidt, want het negatieve punt van meer onzekerheid en minder binding met de werkgever kan deze winst teniet doen. En dan heb je ook nog het welzijn, wat behoorlijk wordt aangetast wanneer werknemers hun terechte klachten niet meer durven te uiten uit angst voor ontslag.
Volgens berekeningen zorgt het ook niet voor meer werkgelegenheid. Opzich ook wel logisch want je gaat niet meer mensen aannemen dan je nodig hebt. Daarnaast wil Nederland ook nog eens een kenniseconomie zijn: in dat geval is de verhouding 'kosten arbeid' versus 'kosten machines' minder van belang.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54092065
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 12:20 schreef du_ke het volgende:
nee hoor stormpje in een borrelglas water.
We zullen het wel zien. Ik hoop het ook maar. Ik zit nu niet op een kabinetscrisis te wachten.
  maandag 22 oktober 2007 @ 17:25:49 #39
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_54092447
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 17:02 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

We zullen het wel zien. Ik hoop het ook maar. Ik zit nu niet op een kabinetscrisis te wachten.
T geeft wel altijd leuk vermaak.
pi_54105265
Hoe eerder dit rampenkabinet valt hoe beter. Alhoewel ik eerder verwacht dat de partijen tot een compromis komen dat vlees noch vis is.
pi_54105561
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 21:27 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik kan het me bijna niet voorstellen dat ze na het inleveren van het referendum weer dezelfde fout maken.
Dan heb je geen rijke fantasie.
pi_54107143
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 10:26 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Dan heb je geen rijke fantasie.
Ach ze zullen wel weer zwichten.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:16:36 #43
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_54108397
er zal wel weer een halfbakken compromis uit komen waarin iedereen uiteindelijk iets kan halen om zn positie te verdedigen.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 18:19:47 #44
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_54114891
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 13:16 schreef rubbereend het volgende:
er zal wel weer een halfbakken compromis uit komen waarin iedereen uiteindelijk iets kan halen om zn positie te verdedigen.
Behalve het volk waarvoor ze er zitten, maar ja de baggerbende kiest massaal deze partijen.

Ik stel voor een boete voor gewoonte-stemmers.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 19:51:13 #45
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_54116867
Waar zit de ontstekening om de tijdbom Donner of te laten gaan?

Donner moet gewoon zijn poot stijfhouden want de PvdA bind in want Bos zegt het zelf
Wouter Bos: Compromis is teken van kracht
en anders kan Balkende naar de Koningin (Een betere oplossing zelfs)
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 19:58:57 #46
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54117027
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 19:51 schreef Martijn_77 het volgende:
Waar zit de ontstekening om de tijdbom Donner of te laten gaan?

Donner moet gewoon zijn poot stijfhouden want de PvdA bind in want Bos zegt het zelf
Wouter Bos: Compromis is teken van kracht
en anders kan Balkende naar de Koningin (Een betere oplossing zelfs)
Geef me eens een goede reden om het ontslagrecht te versoepelen... Of geniet je er stiekem van dat mensen aan de bedelstad raken?
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 20:16:46 #47
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_54117429
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 19:58 schreef Klopkoek het volgende:
Geef me eens een goede reden om het ontslagrecht te versoepelen... Of geniet je er stiekem van dat mensen aan de bedelstad raken?
Beter voor de economie en de werkgelegenheid en dat is wetenschappelijk aangetoond
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 20:30:45 #48
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54117821
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 20:16 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Beter voor de economie en de werkgelegenheid en dat is wetenschappelijk aangetoond
Sinds wanneer is de Elsevier een wetenschappelijk blad?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54118012
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 20:16 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Door wie en waar dan precies? Volgens mij is men het er namelijk nog niet zo over eens. Zeker als je het consumentenvertrouwen enzo meerekent.
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 20:47:44 #50
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54118268
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 20:38 schreef du_ke het volgende:

[..]

Door wie en waar dan precies? Volgens mij is men het er namelijk nog niet zo over eens. Zeker als je het consumentenvertrouwen enzo meerekent.
Dan ben ik ook wel benieuwd waar jij dat op baseert Het CPB heeft iig aangetoond dat het niet meer werkgelegenheid zal opleveren. Het is volgens hen vooral een herverdelingskwestie: het wordt aantrekkelijker om ondernemer te zijn en minder aantrekkelijk om in loondienst te gaan, verder profiteren ook nog de hoger opgeleiden ervan.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54118523
Dan zeggen we toch hetzelfde Klopkoek?
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 21:00:25 #52
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54118607
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 20:57 schreef du_ke het volgende:
Dan zeggen we toch hetzelfde Klopkoek?
Dat van dat consumentenverrtrouwen is nieuw voor me. Lijkt me ook moeilijk uit te drukken in geld hoeveel een punt consumentenvertrouwen 'kost'.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54119030
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 21:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat van dat consumentenverrtrouwen is nieuw voor me. Lijkt me ook moeilijk uit te drukken in geld hoeveel een punt consumentenvertrouwen 'kost'.
Heb het vaker gehoord, Pool had het er ook al over.

Meer onzekerheid over je baan zorgt voor risicoontwijkend gedrag enzo.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 19:04:34 #54
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_54165341
quote:
Ontslaan moet mogen (hóór je dat Wouter?)

De arbeidsmarkt gilt om werknemers, terwijl we een overschot hebben van 1,8 miljoen inactieven. Hmmm.wat klopt hier niet?

Juist: de riante ontslagregelingen.
Dit kabinet, dat nu al 100 dagen onderzoek doet naar haar eigen bestaansrecht, staat op het punt een stinkend compromisvoorstel te koken, waarvan we allemaal enorme buikpijn gaan krijgen. De versoepeling van het ontslagrecht was een hoopvol douceurtje uit de vorige kabinetten, maar het koekje zal waarschijnlijk worden in een doos worden gestopt en daar over een paar jaarbeschimmeld worden teruggevonden. De PvdA, die zich op economisch terrein steeds linkser profileert, is weer lekker op schoot gekropen bij de vakbondsbroeders en staan als vanouds in de njet-stand.

Voormalige vakbondsbestuurder Ton Heerts, nu kamerlid, dreigt dezer dagen zelfs met een kabinetscrisis als de ontslagregeling wordt versoepeld. Het is pijnlijk en kortzichtig om terug te grijpen op de oude recepten van het paternalisme. Collega Van Rijswijk rekende onlangs al voor hoeveel onbenut arbeidskapitaal er beschikbaar is voor de arbeidsmarkt. Dat een deel van deze mensen, vooral de hoogopgeleide prepensionado's, uitbuikend van de rest van hun leven genieten is prachtig, maar kost een hoop centjes. Die moet een krimpende beroepsbevolking opbrengen. Dit kabinet durft niet te kiezen en dus zal de markt dat voor u gaan doen. Omdat de kosten voor het onderhouden voor niet-actieven nog steeds stijgt, zullen werkgevers nog minder vaste krachten gaan aannemen. Gevolg: op de werkvloer steeds minder onderlinge solidariteit tussen jong en oud. Binnen de bedrijven is de gemiddelde leeftijd snel toegenomen. In 1970 was meer dan een op de drie werknemers jonger dan 20, inmiddels ligt dat percentage al onder één op de vier. Even leek het erop dat ook links zich durfde te scharen achter het verfrissende Deense ontslagmodel. Als je ontslagen wordt krijg je tijdelijk veel geld om een andere baan te zoeken. Daarna is er een water en brood arrangement. Zelfs Wouter Bos sprak voor de verkiezingen nog gloedvol over deze aanpak, maar nu zwijgt hij en laat hij vakbondsconservatieven en christen-democratische poldereconomen de plannen afkraken. Nederland bevindt zich in een economisch schemergebied: het gaat niet slecht genoeg om in te grijpen en ook niet goed genoeg om niks te doen. Stom, want juist nu zouden er dramatische gebaren gemaakt moeten worden. In 1991 hakte de toenmalige vice-premier Wim Kok op de eigen achterban in met noodzakelijke WAO-bezuinigingen, nu is het stil bij de minister van financiën. Waar blijf je Wouter? De tijd tikt. Kies nu eens niet voor je eigen hachje, zoals al die verwende babyboomers en salonsocialisten, maar voor het land. Pas dan gaan mensen weer op je stemmen.
Bron
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 20:47 schreef Klopkoek het volgende:
Het CPB heeft iig aangetoond dat het niet meer werkgelegenheid zal opleveren.
Is dat zo?
quote:
Versoepeling ontslagrecht goed voor economie?

Door versoepeling van het ontslagrecht zal de werkeloosheid vermoedelijk verder dalen. Dat althans, is de kop waarmee het Centraal Planbureau een persbericht de wijde wereld instuurt. Maar, de adder onder het gras, dat komt alleen maar omdat werknemers minder hoge looneisen zullen durven stellen, wat loonmatiging in de hand werkt. Maar meer banen? Nee dat zal het niet opleveren. Hooguit een andere spreiding van werk. Werkelozen zullen sneller aan een baan komen, met name jongeren en allochtonen zullen daar van profiteren.

Het CPB reageert hiermee op de plannen die vooral leven bij VVD, werkgeversorganisaties en, in mindere mate het CDA. Veel interessanter vind ik, is dat het CPB ook alternatieven heeft onderzocht. Bijvoorbeeld het op de Amerikaanse praktijk geschoeide systeem premiestelsel voor de WW. Dat komt er op neer dat bedrijven die meer mensen ontslaan, meer premie betalen. Daarvoor kunnen in ruil de tijdrovende ontslagprocedures op de schop. Daarmee worden de administratieve lasten voor alle bedrijven lager terwijl de instroom in de sociale zekerheid beperkt blijft.

Kijk, daar hou ik dus van. Net zoals bij de WAO premie, een bonus/malus systeem invoeren. Dat houdt werkgevers ‘scherp’ en laat de ‘vervuiler’ meer betalen. Je kunt dan zoveel ‘jong voor oud’ inruilen als je wilt, maar ’t kost wel centen.
Bron
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 25 oktober 2007 @ 19:39:20 #55
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_54166128
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 19:04 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Bron
[..]

Is dat zo?
[..]

Bron
Ja dat is zo.
quote:
Door versoepeling van het ontslagrecht zal de werkeloosheid vermoedelijk verder dalen. Dat althans, is de kop waarmee het Centraal Planbureau een persbericht de wijde wereld instuurt. Maar, de adder onder het gras, dat komt alleen maar omdat werknemers minder hoge looneisen zullen durven stellen, wat loonmatiging in de hand werkt. Maar meer banen? Nee dat zal het niet opleveren. Hooguit een andere spreiding van werk. Werkelozen zullen sneller aan een baan komen, met name jongeren en allochtonen zullen daar van profiteren.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 20:23:23 #56
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_54167063
Jammer dat ik bij een versoepeling een aantal goede collega's van 35+ zal verliezen, die dan vervangen gaan worden door luie, ongeinteresseerde studenten/ schoolverlaters van 18, waardoor ik nog harder moet werken om het werk af te krijgen.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_54167752
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 20:23 schreef Hukkie het volgende:
Jammer dat ik bij een versoepeling een aantal goede collega's van 35+ zal verliezen, die dan vervangen gaan worden door luie, ongeinteresseerde studenten/ schoolverlaters van 18, waardoor ik nog harder moet werken om het werk af te krijgen.
Inderdaad. Een versoepeling van het ontslagrecht zal zeker gevolgen hebben voor oudere werknemers. Ze worden makkelijker ontslagen en maken plaats voor jongere en goedkopere werknemers.

Slechte zaak dus.
pi_54173852
Hier horen we ook nog weinig over de laatste tijd, en het is ook stil rond het Europese Referendum. Wordt alles in achterkamertjes stilzwijgend voorbereid en doorgevoerd?
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
pi_54290295
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 01:00 schreef _Qmars_ het volgende:
Hier horen we ook nog weinig over de laatste tijd, en het is ook stil rond het Europese Referendum. Wordt alles in achterkamertjes stilzwijgend voorbereid en doorgevoerd?
Een update...
quote:
CDA: Donner moet ontslagplan aanpassen
Uitgegeven op woensdag 31 oktober 2007 om 20:05:13

(Novum) - Het huidige plan voor de versoepeling van het ontslagrecht moet worden aangepast door minister van Sociale Zaken Piet Hein Donner (CDA). CDA-fractievoorzitter Pieter van Geel heeft dat woensdag op de Nederlandse Antillen gezegd. Dat laat D66-leider Alexander Pechtold weten. Op de Nederlandse Antillen zijn de fractievoorzitters van bijna alle politieke partijen uit de Tweede Kamer op werkbezoek.

Het bezoek wordt door de politieke partijen aangegrepen om informeel te onderhandelen over lastige kwesties. Een belangrijk onderwerp is de aanpassing van het ontslagrecht. Het plan van minister Donner moet het eenvoudiger maken om werknemers te ontslaan. De rechter hoeft een ontslag niet eerst goed te keuren in het plan. Het doel daarvan is de flexibilisering van de arbeidsmarkt.

In het plan krijgen werknemers voortaan een vast bedrag als ontslagvergoeding. De ontslagvergoeding is afhankelijk van het aantal jaren werk. Per jaar staat een vast bedrag. Tot dusver kregen ontslagen werknemers niet altijd een vergoeding.

Voor de coalitiegenoten van het CDA, de PvdA en de ChristenUnie, is het verdwijnen van de rechterlijke toets voorafgaand aan het ontslag, onaanvaardbaar. Zij willen dat Donner het plan aanpast. Tot dusver stelde CDA-fractievoorzitter Van Geel zich op achter zijn minister. Daar lijkt nu een eind aan gekomen te zijn.

D66 reageert teleurgesteld op de uitspraken van Van Geel. "De enige sociaal-economische hervorming die zou plaatsvinden is jammer genoeg nu ook van de baan. Een knieval voor de SP", laat D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold weten.
pi_54291007
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 21:17 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Een update...
[..]
Donner zwakt het plan straks een beetje af en de PvdA stemt toe, briljant.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54292990
En zo worden in achterkamertjes - nu de Antillen - de planne nweer gemaakt. Wat een teringlijers in dit kabinet zeg.
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')