quote:OV-chipkaartdatabase kan boetetransacties niet ophoesten
Dinsdag 13 januari 2009, 08:10 - Na ruim drie maanden lukt het Trans Link Systems en vervoersbedrijf RET maar niet om de vier euro transacties op te hoesten. De SP is woest en wil helderheid.
De Socialistische Partij is des duivels dat reizigers, die wel netjes inchecken maar vergeten uit te checken vier euro voor de reis moeten betalen. Daarbij maakt de werkelijke prijs van de rit niet uit. Reizigers kunnen het teveel betaalde declareren, maar moeten een formulier met print-outs insturen om voor restitutie in aanmerking te komen.
Lucratief
Een dergelijke procedure is veel gedoe en de verwachting is dat veel mensen het dan ook achterwege zullen laten om het geld te claimen, als ze al van de mogelijkheid op de hoogte zijn. Hierdoor ontstaat voor de vervoersbedrijven een extra bron van inkomsten. Zo blijkt in Londen het aanslaan van vergeetachtige reiziger met vier pond transacties uiterst lucratief.
De krant East London Advertiser kreeg met een beroep op de Engelse Wet Openbaarheid van Bestuur duidelijk dat in 2007 het niet uitchecken zo'n 33 miljoen Engelse pond (36,66 miljoen euro) opleverde, terwijl er maar 800.000 pond werd gereclameerd. Als deze 32 miljoen pond werd verdisconteerd met de gemiddelde Oyster-ritprijs van 2,18 pond dan blijkt de Londense metro in één jaar 18 miljoen pond extra winst te hebben gemaakt met het boetesysteem.
Onbekend aantal gedupeerden
SP-kamerlid Emile Roemer wilde daarom al in september van de RET weten hoeveel van deze transacties er eigenlijk voorkomen. "Op dit moment is niet veel meer bekend dan het aantal declaraties per maand", stelt de politicus tegenover Webwereld. "Dat zijn er ruim tweeduizend en lang niet iedereen declareert de onkosten."
Hij begon daarom in oktober 2008 te vragen om cijfers. "Eerst kreeg ik te horen dat het geen probleem was, toen was het een bedrijfsgeheim, toen was het ingewikkeld, toen zou het voor eind 2008 allemaal duidelijk en nu krijg ik van de griffie te horen dat er een uitstelbriefje komt", briest hij. "De maat is echt vol."
Onduidelijkheid alom
Gegevensverwerker Trans Link Systems verwijst voor een reactie naar het Rotterdamse vervoersbedrijf RET. Die onderneming broedt sinds vrijdag op een reactie waarom het toch maar niet lukt deze gegevens te leveren. Vandaag belooft het bedrijf met nieuwe statistieken te komen. Maar, "de vier euro transacties zitten er niet tussen", voorspelt een voorlichtster.
Het OV-chipkaartsysteem trekt bij incheckende reizigers meteen vier euro van hun kaart af en restitueert het teveel betaalde bij het uitchecken. Wie dat niet doet betaalt dus altijd vier euro voor een rit.
"In veel gevallen is het niet de reiziger die vergeet uit te checken, maar gaat het gewoon fout", stelt Roemer op basis van reacties van gedupeerden. "Daar kunnen ze dus niets aan doen en dat is onredelijk."
Volgens ingewijden worden transacties in een transactietabel bijgehouden en is het oplepelen van de gegevens niet ingewikkeld. Webwereld is daarom een competitie gestart op het blog om te kijken of lezers in staat zijn de juiste databasequeries te bouwen. De winnaar krijgt een gratis toegangskaart voor de hackersconferentie HAR 2009.
weet je wat fucked up is, als je met zo een gehackte kaart probeert te reizen, en dan gaat bij zo een poortje het alarm af alsof je iets geshoplift hebt..quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:06 schreef viagraap het volgende:
Ach wat. Dat ding is gehackt, voor een investering van onder de 100 euro kun je gratis reizen. En nog anoniem ook waarschijnlijk.
En dat gebeurt niet als je met een legale kaart reist?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:19 schreef trifko het volgende:
[..]
weet je wat fucked up is, als je met zo een gehackte kaart probeert te reizen, en dan gaat bij zo een poortje het alarm af alsof je iets geshoplift hebt..
Dit dus. En voor de meeste ritten zal je goedkoper uit zijn.quote:Op maandag 15 oktober 2007 21:54 schreef karr-1 het volgende:
Prijsverschillen zijn minimaal omdat je nu gaat betalen per kilometer ipv per zone. Een zone in de stad is kleiner dan een zone buiten de stad, zodat het per saldo vrijwel gelijk is.
Dit systeem is dus gewoon eerlijker dan de strippenkaart, afschaffen dat ding en wel meteen.
Cute but wrong. Voor een investering van 100 euro kan je een kaart kopieren, waarmee je het poortje kunt openen, maar bij controle nogsteeds de lul bent. Daarnaast zijn al je reisacties bekend, en is het dus makkelijk te achterhalen wie de fraudeur is.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:06 schreef viagraap het volgende:
Ach wat. Dat ding is gehackt, voor een investering van onder de 100 euro kun je gratis reizen. En nog anoniem ook waarschijnlijk.
Dr overheen nog welquote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:22 schreef viagraap het volgende:
En oja iedereen die meer dan 2 newton uit zijn benen kan persen is zo over zo'n poortje heen.
Alleen jammer dat het systeem zo enorm brak is en zo vaak niet werkt: op de metro werkt het redelijke maar op de bus en tram zal het echt never nooit betrouwbaar ingevoerd kunnen worden, daarvoor is het in de basis te kwetsbaar.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dit dus. En voor de meeste ritten zal je goedkoper uit zijn.
Via die console waar de lezer in zitquote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:25 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dr overheen nog wel![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Springze
fapfapfapquote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:25 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dr overheen nog wel![]()
[ afbeelding ]
Springze
He weer andere cijfertejs van de ret.quote:'Een op drie reizigers gebruikt ov-chipkaart'
Uitgegeven: 13 januari 2009 11:41
Laatst gewijzigd: 13 januari 2009 13:05
ROTTERDAM - Twee weken voor de definitieve afschaffing van de strippenkaart in de Rotterdamse metro, gebruikt ongeveer 35 procent van de reizigers de ov-chipkaart. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van vervoerder RET.
In december lag dat percentage ook rond de 35. In januari krijgen Rotterdamse studenten een jaarkaart met ov-chipkaart.
Volgens de RET komt het aantal reizigers dat de ov-chipkaart gebruikt op 55 procent.
''We merken dat steeds meer mensen een kaart aanvragen. Maar voor wat het betreft het gebruik moeten we nog wel een slag maken. We zijn er echter nog gerust op dat dat gaat gebeuren'', aldus een woordvoerster.
Dan mag je je meteen aanmelden bij de Olympische spelen volgens mij, een nieuw wereldrecord hoogspringen is in de maak.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:22 schreef viagraap het volgende:
En oja iedereen die meer dan 2 newton uit zijn benen kan persen is zo over zo'n poortje heen.
Daar heb je wel een punt natuurlijk. Tot op heden werkt het alleen in de metro redelijk betrouwbaar maar ik heb nog geen cijfers gezien of gehoord over bussen en trams.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:27 schreef Q. het volgende:
[..]
Alleen jammer dat het systeem zo enorm brak is en zo vaak niet werkt: op de metro werkt het redelijke maar op de bus en tram zal het echt never nooit betrouwbaar ingevoerd kunnen worden, daarvoor is het in de basis te kwetsbaar.
Nounou, wel 35% terwijl je op de metrostations al geen strippenkaarten meer kan kopen. Gaat lekker. Ik ga gewoon de 29e vrij nemen en lekker op wat metrostations de ramptourist spelen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 13:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
He weer andere cijfertejs van de ret.
Als ik zo wat over de steekproeven op allerlei websites lees dan word ik niet heel erg vrolijk.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 13:54 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Daar heb je wel een punt natuurlijk. Tot op heden werkt het alleen in de metro redelijk betrouwbaar maar ik heb nog geen cijfers gezien of gehoord over bussen en trams.
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Cute but wrong. Voor een investering van 100 euro kan je een kaart kopieren, waarmee je het poortje kunt openen, maar bij controle nogsteeds de lul bent. Daarnaast zijn al je reisacties bekend, en is het dus makkelijk te achterhalen wie de fraudeur is.
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:20 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
heel lieve reactie van je, maar FOUT
de anonieme wegwerpchipkaart kun je één op één kopiëren, elke keer als je reist kopieer je vanaf één (steeds dezelfde) originele wegwerpchip naar een lege RFID-chipkaart zodat je de kopie 'op' gebruikt als je reist, daarna reset je hem en zet je er weer dezelfde gegevens van de wegwerpkaart op
het gebruik van de wegwerpchip wordt niet gecontroleerd of bijgehouden, dus je kunt zonder risico rondreizen, omdat er nergens geregistreerd wordt of een kaart vaker gebruikt wordt...
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:35 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Cute, but wrong again. Saldo staat niet op de kaart maar centraal. Je kan bijv. ook met automatisch incasso je kaart maandelijks of bij het bereiken van saldo X op laten waarderen. Anonieme kaarten kunnen dit wel niet, maar ook deze kaarten melden zich op de normale manier aan en af.
Dat zal op den duur vast wel kunnen, de poortjes kunnen het immers ook afschrijven van de kaart.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:58 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Volgens mij is het nog niet mogelijk het saldo op de anonieme kaart aan te passen (dus de kaart te hacken en er meer saldo op zetten), alleen kopiëren van de kaart is een mogelijkheid. H
Huup huup huup barba truuk.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:01 schreef Q. het volgende:
[..]
Dat zal op den duur vast wel kunnen, de poortjes kunnen het immers ook afschrijven van de kaart.
Hoe meer een systeem moet kunnen, hoe kleiner de kans is dat ook maar één onderdeel werkt. De OV Chipkaart is daar een prachtig voorbeeld van. De uitgangspunten voor dat ding zijn al helemaal verkeerd. Een landelijke uitrol gaat echt nooit gebeuren. Voor het treinvervoer is de toegevoegde waarde al helemaal nul, alleen voor de metro heeft hij toegevoegde waarde EN kan hij, door de vaste poortjes, werken.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Huup huup huup barba truuk.![]()
Dat is ook het grote manco aan die kaart dat ie alles moet kunnen voor onze versplinterde vervoersystemen. Dat gaat ook zijn achilles hiel worden, maar er zijn hier mensen die nog steeds er heilig van overtuigd zijn dat dit systeem geheel probleemloos zal gaan functioneren.
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:17 schreef stroke het volgende:
Waarkan je die ov wegwerp kaart kopen!?
om er nu steeds 10 tegelijk ergens moeten te kopen!? zijn het net als die uur net kaartjes uit een apperaat te halen?
quote:De wegwerp OV-chipkaart is te koop bij de verkoop- en oplaadautomaten op de metrostations. De prijs van deze OV-chipkaart is gratis, u betaalt alleen het product dat u op de kaart wenst te hebben.
Ja, dat kan natuurlijk niet meer. Er is geen enkele manier waarop de OV-chipkaart kan communiceren met een andere ov-chipkaart om op die kaart de korting te doen gelden.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 05:48 schreef nachtdier2 het volgende:
Even een andere vraaag, betreffende dat kut-chip-ding... Nachtdier2 is er dus niet blij mee.
Hoe zit het met korting reizen? Als ik met iemand meereis met OV, mag ik met korting meereizen. Maar ik kan dat dus niet kiezen als ik inlog. Hoe zit dat? Iemand die dat weet toevallig?
Dat is ongeveer de samenvatting van het hele OV Chipkaart verhaal. De consument gaat er enorm op achteruit.quote:
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dit dus. En voor de meeste ritten zal je goedkoper uit zijn.
quote:PLUNDER
De Amsterdamse GVB besloot vorige maand over te gaan van zonetarief op het plundertarief per hectometer. Ik heb het een middag uitgeprobeerd; het werkte technisch in ieder geval goed. Bij een bescheiden steekproef van zeven ritten werd het correcte bedrag van mijn rekening afgeschreven. Ik heb het dan natuurlijk over de metro; tram en bus zijn in de hoofdstad nog niet op de chipkaart aangesloten.
Altijd levendige discussies of het plundertarief door de bank genomen hoger uitpakt dan het zonetarief. Het GVB rekent 10 cent per afgelegde kilometer, een cent minder dan de RET rekent en drie centen minder dan de HTM gaat rekenen.
Desondanks lijken veel Amsterdamse reizigers erop achteruit te gaan bij het gebruik van de chipkaart. De drukste metrostations, zoals Amsterdam CS, Sloterdijk en Amstel, bevinden zich aan het eind van een zone (het eerste zelfs letterlijk aan het eind van de tunnel); het kost doorgaans veel kilometers om er te geraken. De inwoners van Amstelveen zijn in ieder geval de klos. De smalle en langgerekte gemeente vormt één zone. Voor een ritje van Amstelveen Westwijk naar het hart van Amsterdam betaal je met de chipkaart tientallen procenten meer dan met de strippenkaart.
Dat roep ik al jaren. Ik zou echt geen enkel voordeel van het ding voor de reiziger kunnen opnoemen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:24 schreef Q. het volgende:
De consument gaat er enorm op achteruit.
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:36 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat roep ik al jaren. Ik zou echt geen enkel voordeel van het ding voor de reiziger kunnen opnoemen.
Het ding moet gewoon veel te veel kunnen. En dat gaat gewoon niet. Er is vooraf niet goed over nagedacht. En dat kan je never nooit meer goed breien.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 @ 17:49 schreef MevrouwLili het volgende:
Ik vind het knap werk om dit systeem zo te laten falen, terwijl het in andere landen wel werkt.
Ik snap echt niet waar jij dit vandaan haalt hoor.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dit dus. En voor de meeste ritten zal je goedkoper uit zijn.
iedereen die meer dan 2 newton uit zijn armen kan persen fapt eventjes op het bovenste plaatje.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:25 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dr overheen nog wel![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Springze
je weet dat het systeem fraudegevoelig is?quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:17 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Exact en vanwege die paar mensen, even flink gevoed door Groen Links Rotterdam wordt het hele systeem maar in de wacht gezet. Belachelijk![]()
Ik kan niet wachten!quote:Op zondag 18 januari 2009 @ 21:54 schreef ach het volgende:
Nog 11 dagenIk denk dat het een lekkere chaos gaat worden. De mensen die nog geen OV-chipkaart hebben aangeschaft trappen die poortjes open waardoor de mensen mét een OV-chipkaart niet meer kunnen inchecken
Dan kom je het station niet in. Minimum is 20 euro bij de NS..quote:Op zondag 18 januari 2009 23:52 schreef Geqxon het volgende:
Zomaar een vraag dan.
Als ik een wegwerp-kaart in bezit heb, waar 5 euro tegoed op staat. Ik stap op Amersfoort in de intercity naar Rotterdam Centraal.
Wat gebeurd er dan als ik in Rotterdam uit wil checken? Dan kom ik er niet door? En moet ik terug naar Utrecht (Amersf - Utr is 4,20 euro) om daar uit te checken?
Je kan dan al niet eens inchecken want de NS gaat 20 euro borg rekenen.quote:Op zondag 18 januari 2009 @ 23:52 schreef Geqxon het volgende:
Zomaar een vraag dan.
Als ik een wegwerp-kaart in bezit heb, waar 5 euro tegoed op staat. Ik stap op Amersfoort in de intercity naar Rotterdam Centraal.
Wat gebeurd er dan als ik in Rotterdam uit wil checken? Dan kom ik er niet door? En moet ik terug naar Utrecht (Amersf - Utr is 4,20 euro) om daar uit te checken?
Leugens! De test is gewoon 'afgerond'!quote:Op maandag 19 januari 2009 @ 00:19 schreef Cmonv het volgende:
ns voert die kaart voorlopig helemaal niet in. Op 't testtraject is het alweer een paar maandjes afgeschafd want het werkte voor geen meter.
ahaquote:Leugens! De test is gewoon 'afgerond'!
Dus ik heb 20,50 euro op mijn wegwerp kaart staan. Ik check in Amersfoort in, en pak een willekeurige trein naar Groningen. In Groningen wil ik uitstappen, maar blijven de poortjes dan dicht? Omdat de rit van 24,30 duurder is dan het saldo dat op mijn kaart staat?quote:Op maandag 19 januari 2009 00:08 schreef Peter het volgende:
[..]
Dan kom je het station niet in. Minimum is 20 euro bij de NS..
Dat is leuk dan gaat iedereen met de goedkoopste wegwerpkaart reizen en koopt de volgende reis weer een nieuwe wegwerpkaart.quote:Op maandag 19 januari 2009 10:37 schreef JoPiDo het volgende:
er komt een negatief reissaldo op je kaart te staan
Als je zin hebt om steeds nieuwe kaarten te kopen wel. Er zijn ook mensen die juist voor het gemak gaan van nooit meer iets hoeven kopen of opladen.quote:Op maandag 19 januari 2009 11:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is leuk dan gaat iedereen met de goedkoopste wegwerpkaart reizen en koopt de volgende reis weer een nieuwe wegwerpkaart.
Alles is fraudegevoelig, 100 % dicht is echt een illusie. Lijkt me dus geen reden om het in de wacht te zetten, gewoon overal invoeren.quote:Op zondag 18 januari 2009 23:44 schreef fs180 het volgende:
[..]
je weet dat het systeem fraudegevoelig is?
Voor zover ik het begreep schrijft de NS 20 euro af, net zoals de 4 euro nu in de metro. Aan het einde van je reis wordt het saldo dan verrekend met je daadwerkelijke reis en krijg je dus geld terug op je kaart of moet je bijbetalen.quote:Op maandag 19 januari 2009 11:19 schreef Cmonv het volgende:
Ik had ergens gehoord dat de NS ging instellen dat je per reis moest betalen vooraf, maar of dat echt zo is weet ik niet.
Hoezo moet je een metro halen? In de spits komt er 2 minuten later wel weer een.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:03 schreef MissCupcake het volgende:
Het is ook zo kut in de spits, als je je metro moet halen...
In hartje Rotterdam misschien ja.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:04 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hoezo moet je een metro halen? In de spits komt er 2 minuten later wel weer een.
Geqxon begint nu al te stressen..quote:Op maandag 19 januari 2009 03:38 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Dus ik heb 20,50 euro op mijn wegwerp kaart staan. Ik check in Amersfoort in, en pak een willekeurige trein naar Groningen. In Groningen wil ik uitstappen, maar blijven de poortjes dan dicht? Omdat de rit van 24,30 duurder is dan het saldo dat op mijn kaart staat?
Ik wil gewoon weten wat er gebeurd als ik met bedrag X op mijn kaart incheck, en ik een rit afleg die meer dan X kost. Moet ik dan de trein terug pakken, uitstappen op een station dat ik wel kan betalen (in dit geval Zwolle, want Assen is ook nog te duur), waar ik wel uit kan checken, een nieuwe wegwerp kaart kopen om weer terug naar Groningen te gaan?
Inderdaad, waar ik woon moet ik dan gerust weer 10 minuten wachtenquote:Op maandag 19 januari 2009 13:07 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
In hartje Rotterdam misschien ja.
Aangezien er vandaag al veel pers aanwezig was bij het weghalen van een de laatste strippenkaart automaten zullen er ook meer dan genoeg aanwezig zijn op de 29e.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:09 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik hoop echt dat ze de 29e een cameraploeg gaan neerzetten op CS of BeursLevert vast leuke tv op
Je staat dan in het rood, en voordat je weer inchecked moet je de kaart opwaarderen.quote:Op maandag 19 januari 2009 03:38 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Dus ik heb 20,50 euro op mijn wegwerp kaart staan. Ik check in Amersfoort in, en pak een willekeurige trein naar Groningen. In Groningen wil ik uitstappen, maar blijven de poortjes dan dicht? Omdat de rit van 24,30 duurder is dan het saldo dat op mijn kaart staat?
Ik wil gewoon weten wat er gebeurd als ik met bedrag X op mijn kaart incheck, en ik een rit afleg die meer dan X kost. Moet ik dan de trein terug pakken, uitstappen op een station dat ik wel kan betalen (in dit geval Zwolle, want Assen is ook nog te duur), waar ik wel uit kan checken, een nieuwe wegwerp kaart kopen om weer terug naar Groningen te gaan?
10 minuten is ook nog wel net te doen.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:17 schreef MissCupcake het volgende:
[..]
Inderdaad, waar ik woon moet ik dan gerust weer 10 minuten wachten
Het is hooguit wat rustig omdat alle zwartrijders dan voor een dicht poortje staan. Van mij mogen ze het vandaag om half twee al invoeren.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Aangezien er vandaag al veel pers aanwezig was bij het weghalen van een de laatste strippenkaart automaten zullen er ook meer dan genoeg aanwezig zijn op de 29e.
Ik kijk er met veel plezier naar uit, om te zien of het gaat lukken of niet.
Een wegwerpkaart, kan je dan niet beter een nieuwe kopen?quote:Op maandag 19 januari 2009 13:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Je staat dan in het rood, en voordat je weer inchecked moet je de kaart opwaarderen.
Als 10 minuten ook 10 minuten was ja.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:21 schreef Alicey het volgende:
[..]
10 minuten is ook nog wel net te doen.
wat gebeurt er dan op de 29e?quote:Op maandag 19 januari 2009 13:09 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik hoop echt dat ze de 29e een cameraploeg gaan neerzetten op CS of BeursLevert vast leuke tv op
Wordt de laatste kaartautomaat verwijderd en is de ovchipkaart het enige geldige vervoersbewijs.quote:
En dat levert ongetwijfeld wat onthutste / boze / verontwaardige reizigers op.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:39 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
Wordt de laatste kaartautomaat verwijderd en is de ovchipkaart het enige geldige vervoersbewijs.
alleen in Rdam toch?quote:Op maandag 19 januari 2009 13:39 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
Wordt de laatste kaartautomaat verwijderd en is de ovchipkaart het enige geldige vervoersbewijs.
Gewoon op het hele ret-metronetwerk.quote:
Er zijn altijd mensen die onder een steen hebben gelegen en die verkondigen dat ze écht niet wisten dat het al zo snel in zou gaan, etc etc.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:45 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Vanwaar onthutst?
Ze gooien ons er al 3 jaar mee dood.
Die mensen zijn dan ook gewoon dom. Als je het nu nog niet weet dan heb je echt in een grot gewoond of zo.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:47 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Er zijn altijd mensen die onder een steen hebben gelegen en die verkondigen dat ze écht niet wisten dat het al zo snel in zou gaan, etc etc.
Absoluut. Maar ze zijn er.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:50 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Die mensen zijn dan ook gewoon dom. Als je het nu nog niet weet dan heb je echt in een grot gewoond of zo.
wegwerpkaart kan niet negatief geloof ik ... maar hoe dat precies gaat weet ik nietquote:Op maandag 19 januari 2009 13:22 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
Een wegwerpkaart, kan je dan niet beter een nieuwe kopen?
Op maashaven stond vanmorgen een defect voertuigquote:Op maandag 19 januari 2009 13:22 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
Als 10 minuten ook 10 minuten was ja.
Vanwege diverse storingen rijden de metro's onregelmatig. Houdt rekening met vertragingen![]()
Oke, maar weten ze het dan echt niet of doen ze alsof om dat hen dat beter uitkomt ? Ik denk dat ik 29 jan maar een vrije dag neem of zo....quote:
Zo heel erg duidelijk vind ik het allemaal niet aangegeven hoor. Als je niet uit de regio komt, kan ik me voorstellen dat je er niets van af weet. Kom je weer eens in Rotterdam, blijkt opeens dat je nationale strippenkaart die in heel Nederland geldig is dat niet in heel Rotterdam is..quote:Op maandag 19 januari 2009 13:50 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Die mensen zijn dan ook gewoon dom. Als je het nu nog niet weet dan heb je echt in een grot gewoond of zo.
Vandaag ook weer uitvoerig in het nieuws omdat de eerste strippenkaartautomaten worden verwijderd.quote:Op maandag 19 januari 2009 14:07 schreef Alicey het volgende:
[..]
Zo heel erg duidelijk vind ik het allemaal niet aangegeven hoor. Als je niet uit de regio komt, kan ik me voorstellen dat je er niets van af weet. Kom je weer eens in Rotterdam, blijkt opeens dat je nationale strippenkaart die in heel Nederland geldig is dat niet in heel Rotterdam is..
quote:Op maandag 19 januari 2009 10:37 schreef JoPiDo het volgende:
er komt een negatief reissaldo op je kaart te staan
quote:Op maandag 19 januari 2009 11:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is leuk dan gaat iedereen met de goedkoopste wegwerpkaart reizen en koopt de volgende reis weer een nieuwe wegwerpkaart.
Haha, nice. Dan kun je voor 20 euro eerste klas van Zeeland naar Groningen, wat je normaal 65,40 euro zou kosten. Of ¤ 39,20 euro tweede klas.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Je staat dan in het rood, en voordat je weer inchecked moet je de kaart opwaarderen.
Het zal mij niets verbazen als je bij de NS gewoon je reisproduct op je chipkaart moet ladenquote:Op maandag 19 januari 2009 14:20 schreef Geqxon het volgende:
[..]
[..]
[..]
Haha, nice. Dan kun je voor 20 euro eerste klas van Zeeland naar Groningen, wat je normaal 65,40 euro zou kosten. Of ¤ 39,20 euro tweede klas.
Bij wijze van dan, want je moet natuurlijk wel overstappen. Maar een rechtstreekse reis van boven de 20 euro is dan opeen een stukje goedkoper.
Al word het voor mij wel een hoop duurder, de keren dat ik wel niet zwart heb gereden...
Dus in de rest van Nederland hebben ze geen krant, tv, internet of ander media om die boodschap over te brengen?quote:Op maandag 19 januari 2009 14:07 schreef Alicey het volgende:
[..]
Zo heel erg duidelijk vind ik het allemaal niet aangegeven hoor. Als je niet uit de regio komt, kan ik me voorstellen dat je er niets van af weet. Kom je weer eens in Rotterdam, blijkt opeens dat je nationale strippenkaart die in heel Nederland geldig is dat niet in heel Rotterdam is..
Jawel, maar wat interesseert het een Overijssels miepje, het openbaar vervoer in Rotterdamquote:Op maandag 19 januari 2009 14:30 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dus in de rest van Nederland hebben ze geen krant, tv, internet of ander media om die boodschap over te brengen?
a'dam - vlissingen, 1 trein, 50 euro 1e klasquote:Op maandag 19 januari 2009 14:20 schreef Geqxon het volgende:
[..]
[..]
[..]
Haha, nice. Dan kun je voor 20 euro eerste klas van Zeeland naar Groningen, wat je normaal 65,40 euro zou kosten. Of ¤ 39,20 euro tweede klas.
Bij wijze van dan, want je moet natuurlijk wel overstappen. Maar een rechtstreekse reis van boven de 20 euro is dan opeen een stukje goedkoper.
Al word het voor mij wel een hoop duurder, de keren dat ik wel niet zwart heb gereden...
ik woon in de randstad en ik begreep er geen kut van toen in r'dam de metro moest hebben, ik hoorde er wel is van hoor, maar hoe het in godsnaam werkte was nergens aangegevenquote:Op maandag 19 januari 2009 14:31 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Jawel, maar wat interesseert het een Overijssels miepje, het openbaar vervoer in Rotterdam![]()
Kan me voorstellen dat de berichtgeving hierover wel langs je heen zou kunnen gaan.
Vast wel, maar houd jij in de gaten wat voor kaartjes je nodig hebt voor de bus in Fryslan, om maar iets te noemen?quote:Op maandag 19 januari 2009 14:30 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dus in de rest van Nederland hebben ze geen krant, tv, internet of ander media om die boodschap over te brengen?
jaquote:Op maandag 19 januari 2009 15:25 schreef MevrouwLili het volgende:
Wat ik me afvroeg, is of er in elke tabakszaak, supermarkt, kantoorboekhandel etc een oplaadpunt komt (waar er nu strippenkaarten te koop zijn dus). Als straks hier in de regio de chipkaart wordt ingevoerd, en ik wil met de bus naar de metro (20 min), naar Rotterdam, (en mijn kaart is 'leeg') dan kan ik niet even in het winkelcentrum mijn kaart opladen. In feite moet ik dan eerst naar de metro fietsen (dik half uur) om daar de kaart op te laden....
Normaal gesproken niet, maar als ik er naar toe ga wel.quote:Op maandag 19 januari 2009 15:02 schreef Alicey het volgende:
[..]
Vast wel, maar houd jij in de gaten wat voor kaartjes je nodig hebt voor de bus in Fryslan, om maar iets te noemen?
YEah right, ik zou er toch echt vanuit gaan dat de strippenkaart door heel nederland werkt omdat dat al tig jaar zo is.quote:Op maandag 19 januari 2009 15:53 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Normaal gesproken niet, maar als ik er naar toe ga wel.
Iedere keer wanneer je ergens heen gaat controleer je of je nog steeds met een strippenkaart kunt betalen?quote:Op maandag 19 januari 2009 15:53 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Normaal gesproken niet, maar als ik er naar toe ga wel.
Ik heb een test gedaan, je kan een persoonlijke chipkaart al opladen via ov-chipkaart.nl, moet je als maatschappij connexxion kiezen. Je saldo wordt dan bijgeschreven de eerste keer dat je inlogt. Werkt ook als je bij de RET incheckt heb ik vandaag ondervonden! Zitten wel drie werkdagen aan wachttijd tussen.quote:Op maandag 19 januari 2009 @ 15:25 schreef MevrouwLili het volgende:
Minimum van 20 euro?!?! Dus als ik als student zo nu en dan eens in het weekend de trein neem, dan ben ik standaard 20 euro armer?
Dus eigenlijk heeft de NS straks ook van elke reiziger met persoonlijke kaart 20 euro in z'n knip? Gouden business dan...!
Wat ik me afvroeg, is of er in elke tabakszaak, supermarkt, kantoorboekhandel etc een oplaadpunt komt (waar er nu strippenkaarten te koop zijn dus). Als straks hier in de regio de chipkaart wordt ingevoerd, en ik wil met de bus naar de metro (20 min), naar Rotterdam, (en mijn kaart is 'leeg') dan kan ik niet even in het winkelcentrum mijn kaart opladen. In feite moet ik dan eerst naar de metro fietsen (dik half uur) om daar de kaart op te laden....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |