quote:
Goed geregeld
![]()
Oh, en wat ik nu weer lees
![]()
.
quote:
Resultaten voortgangstoets Leiden blijven achter
Vanaf het vierde studiejaar scoren de Leidse geneeskundestudenten slechter op de voortgangstoets dan hun jaargenoten uit Groningen, Nijmegen en Maastricht. Elk studiejaar neemt het verschil verder toe.
Dat blijkt uit de eerste metingen van de Leidse faculteit geneeskunde. Volgens het conceptrapport met de eerste metingen is het verschil in het vijfde en zesde jaar ‘aanmerkelijk’. De trend is zichtbaar in de resultaten van de voortgangstoets van oktober 2006, december 2006, februari 2007 en mei 2007. De Leidse ouderejaars scoren met name lager in de klinische vakken, maar ook bij de basisvakken en de gedragswetenschappelijke vakken wordt lager gescoord.
De faculteit betreurt het dat deze voorbarige resultaten zijn uitgelekt. Ze stelt zichzelf de vraag of aanpassing van het curriculum nodig is, al heeft nog geen gedetailleerde vergelijking plaatsgevonden met de andere drie universiteiten. Dit laatste is van grote betekenis, zegt Arnold Wenink, voorzitter van de Voortgangstoets Beoordelingscommissie: ‘De curricula en de onderwijs- en examenregelingen van de vier universitair medisch centra verschillen. De vergelijkbaarheid is daarmee op dit moment ten minste discutabel.’
De faculteit gaat in een volgende stap de populaties op detailniveau vergelijken. Maar ook deze uitslag zal geen absolute helderheid geven over het niveau van de Leidse student, denkt Wenink: ‘Er bestaat geen absolute maatstaf voor de score op de voortgangstoets. De relatie tussen gerapporteerde scores en de kwaliteit van afgestudeerde artsen is onbekend.’
Net als Wenink had ook Janneke Kuijken, directeur Onderwijs en Opleidingen van het LUMC, liever niet gezien dat de eerste metingen openbaar werden. Kuijken: ‘Wij kunnen nog geen goedgefundeerde conclusies trekken uit deze proefmetingen. Daarvoor moeten we eerst weten wat we precies meten en of de manier waarop we meten correct is. Over de methodologie van het onderzoek vindt nog een stevige discussie plaats.’
Mogelijk speelt een rol dat het LUMC pas sinds september 2006 actief meedoet aan de voortgangstoets, vermoedt Kuijken. De toets leefde daardoor minder binnen het LUMC en bij de studenten, een effect dat mogelijk nog na-ijlt.
De faculteit had al langere tijd met zorg geconstateerd dat de Leidse studenten slechter scoorden op de interfacultaire voortgangstoets. Het veranderen van de vraagvorm van de toets gaf geen verbetering van de eindscore.
Stond in medisch contact
[ Bericht 75% gewijzigd door Nuna op 19-10-2007 19:30:59 ]