abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 24 oktober 2007 @ 20:57:03 #201
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_54143488
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 20:19 schreef Evil_Jur het volgende:

Nee hoor, ik heb het over jouw selectie van nieuwsberichten...
Nogmaals, als je economisch nieuws op de FP zet (en dat is waar pberends zich voornamelijk mee bezig houdt) , dan is 't knap lastig om positief nieuws over de VS te vinden.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_54143582
quote:

[..]

?

Als jij de berichtgeving negatief vindt ben ik benieuwd waarom. Omdat de VS Iran mogelijk gaan aanvallen? Kan ik niets aan doen. Omdat de oorlogskas van Bush weer leeg is? Kan ik niets aan doen.
pi_54143668
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 20:54 schreef w8jij17 het volgende:

[..]

Ik zou ook graag reacties van lezers willen zien. Hij had het uitbrengen van zijn boek niet beter kunnen timen. Die verdient vast aardig met het boekje. Alleen jammer dat hij daar straks niet meer zoveel aan heeft.

waarom niet hij belegt veel in goud olie etc.en ik ben het nu aan het lezen echt een aanradar echt een heel interesant boek!
pi_54143725
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 20:59 schreef pberends het volgende:

[..]

?

Als jij de berichtgeving negatief vindt ben ik benieuwd waarom. Omdat de VS Iran mogelijk gaan aanvallen? Kan ik niets aan doen. Omdat de oorlogskas van Bush weer leeg is? Kan ik niets aan doen.
Ben eens eerlijk, zou jij een bericht over de groeiende banenmarkt in de VS bijvoorbeeld wel posten? Zou jij een bericht posten over Bush zijn besluit om de tegoeden van Junta-leiders in Myanmar te bevriezen?
pi_54143778
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:04 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Ben eens eerlijk, zou jij een bericht over de groeiende banenmarkt in de VS bijvoorbeeld wel posten? Zou jij een bericht posten over Bush zijn besluit om de tegoeden van Junta-leiders in Myanmar te bevriezen?
Tegoeden van Junta-leiders bevriezen is een peunutsbericht, het gaat nergens over. Een oorlog met Iran vind ik wel ergens over gaan.

Als de VS een sterk groeiende banengroei liet zien van boven de 300.000 zou ik het posten ja.

Maar anderzijds: bijna alle media zijn "negatief", dit komt gewoon sneller in het nieuws.
pi_54143883
quote:

[..]

pberends basht graag negatief vooral over huizenprijzen
  woensdag 24 oktober 2007 @ 21:11:10 #207
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_54143940
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:09 schreef Slasher het volgende:

[..]

pberends basht graag negatief vooral over huizenprijzen
En, nogmaals, zeker voor de amerikaanse markt heeft-ie daar een punt.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_54143955
Pberends, je bent de nieuwe R@b, alleen heeft men het nu niet over islamhaat.
pi_54144007
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:06 schreef pberends het volgende:

[..]

Tegoeden van Junta-leiders bevriezen is een peunutsbericht, het gaat nergens over. Een oorlog met Iran vind ik wel ergens over gaan.

Als de VS een sterk groeiende banengroei liet zien van boven de 300.000 zou ik het posten ja.

Maar anderzijds: bijna alle media zijn "negatief", dit komt gewoon sneller in het nieuws.
Dat is waar, maar gezien wij een beetje dezelfde interesse hebben (De VS), viel het me op dat jij altijd zo eenzijdig en negatief bent, zowel op het forum als nu ook op de FP. Storend, en ik weet niet of je het bewust doet, maar mijn advies is dus dat je iets genuanceerder en objectiever moet worden. Je hoeft je er niets van aan te trekken, gewoon opbouwende kritiek.

Kan overigens ook zijn dat ik spoken zie hoor...
pi_54144093
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:11 schreef gronk het volgende:

[..]

wellicht, maar echt positieve posts maakt hij niet, vooral in het WGR forum loopt hij altijd negatieve topics te openen

In zijn posthistory zie je alleen maar negatieve posts vooral over amerika, is hij wellicht een beetje gefrustreerd?
pi_54144311
1.4264 op naar de 1.43!!
  woensdag 24 oktober 2007 @ 21:23:05 #212
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_54144318
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:15 schreef Slasher het volgende:
wellicht, maar echt positieve posts maakt hij niet, vooral in het WGR forum loopt hij altijd negatieve topics te openen

In zijn posthistory zie je alleen maar negatieve posts vooral over amerika, is hij wellicht een beetje gefrustreerd?

Ja, pberends is nogal 'doom-and-gloom' over de huizenmarkt. Maar daar lopen er wel meer van rond op dit forum. Net zoals je ook een stel peak-oil-fanaten hebt. So what? Moet tegen ieder negatief nieuwsbericht ook een positief bericht staan? Wat is dat voor boomknuffellende onzin?
pi_54144323
Wellicht hebben jullie een blinde vlek voor de Amerikaanse waarheid.
pi_54144360
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:23 schreef gronk het volgende:

[..]

Ja, pberends is nogal 'doom-and-gloom' over de huizenmarkt. Maar daar lopen er wel meer van rond op dit forum. Net zoals je ook een stel peak-oil-fanaten hebt. So what? Moet tegen ieder negatief nieuwsbericht ook een positief bericht staan? Wat is dat voor boomknuffellende onzin?
Harde cijfers laten zien dat deze "Doemdenkers" zoals sommigen hier zeggen gewoon gelijk hebben gekregen en nog meer gaan krijgen. De olieprijs staat immers op 90 dollar. Welk bewijs willen ze nog meer hebben ! Dat Jezus naar opnieuw naar aarde neerkomt en zegt dat de VS daadwerkelijk een handelstekort van 800 miljard hebben en dat de huisverkopen sterk gedaald zijn?
pi_54144387
(Ik heb anders gehoord dat er enkele kredietmaatschappijen failliet zijn gegaan, de beursen flink naar beneden en dat de Amerikaanse federale overheid heeft moeten helpen. Maar ja...)
pi_54144422
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:25 schreef Monidique het volgende:
(Ik heb anders gehoord dat er enkele kredietmaatschappijen failliet zijn gegaan, de beursen flink naar beneden en dat de Amerikaanse federale overheid heeft moeten helpen. Maar ja...)
Ja, maar dat soort nieuws post ik niet. Veel te negatief!
pi_54144456
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:23 schreef pberends het volgende:
misschien kan je jezelf drukker maken wat er hier in NL gebeurd. Wat er met de huizen in de VS gebeurt zie ik nog niet zo snel hier gebeuren hier zit het systeem heel anders in elkaar gelukkig
pi_54144468
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:23 schreef pberends het volgende:
Mwoa, ik ben dagelijks op academisch niveau bezig met het bestuderen van allerlei aspecten van de VS, ik heb dus iets meer vertrouwen in mijn visie dan die van een of andere bekrompen MBO'er....
pi_54144507
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:28 schreef Slasher het volgende:

[..]

misschien kan je jezelf drukker maken wat er hier in NL gebeurd. Wat er met de huizen in de VS gebeurt zie ik nog niet zo snel hier gebeuren hier zit het systeem heel anders in elkaar gelukkig
Ik maak me ook druk om de huizensituatie in Nederland.

De huizenbubbel.

Ik ben echt geen Amerika-hater hoor, zie m'n sig maar .
pi_54144531
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:28 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Mwoa, ik ben dagelijks op academisch niveau bezig met het bestuderen van allerlei aspecten van de VS, ik heb dus iets meer vertrouwen in mijn visie dan die van een of andere bekrompen MBO'er....
Oh, gaan we persoonlijk doen? .

Het is niet mijn visie, maar gewoon het nieuws. Ik moet bronnen aanvoeren he.

Ik wil wel een positief bericht over Amerika plaatsen, als jij er nou mooi 1 opzoekt die er echt toe doet post ik 'm.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 21:33:13 #221
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_54144572
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:24 schreef pberends het volgende:

Harde cijfers laten zien dat deze "Doemdenkers" zoals sommigen hier zeggen gewoon gelijk hebben gekregen en nog meer gaan krijgen. De olieprijs staat immers op 90 dollar. Welk bewijs willen ze nog meer hebben ! Dat Jezus naar opnieuw naar aarde neerkomt en zegt dat de VS daadwerkelijk een handelstekort van 800 miljard hebben en dat de huisverkopen sterk gedaald zijn?
Joh, loop nou eens even niet de moeilijke puber uit te hangen: wat betreft de amerikaanse markt geef ik je al drie, vier keer backup. Maar je opponenten hebben wel een punt dat je ook al tijden negatief bent over de nederlandse huizenmarkt. En d'r zal vast wel een keer een dipje aankomen, maar een crunch zoals op de amerikaanse huizenmarkt zie ik hier in nederland nog niet snel gebeuren. Al was het alleen maar omdat de oorzaken daarvoor totaal verschillen.
pi_54144644
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:33 schreef gronk het volgende:

[..]

Joh, loop nou eens even niet de moeilijke puber uit te hangen: wat betreft de amerikaanse markt geef ik je al drie, vier keer backup. Maar je opponenten hebben wel een punt dat je ook al tijden negatief bent over de nederlandse huizenmarkt. En d'r zal vast wel een keer een dipje aankomen, maar een crunch zoals op de amerikaanse huizenmarkt zie ik hier in nederland nog niet snel gebeuren. Al was het alleen maar omdat de oorzaken daarvoor totaal verschillen.
hoor.

Er is geen enkele reden om positief te zijn over de huizenbubbels die zich overal in de westerse wereld voordoen. Zo simpel ligt dat gewoon. Vraag maar aan welke onafhankelijke economoon dan ook.
pi_54144651
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:31 schreef pberends het volgende:

[..]

Oh, gaan we persoonlijk doen? .
Tsja, als jij insinueert dat ik "een blinde vlek voor de Amerikaanse waarheid" heb, trap je mij op mijn teentjes..
quote:
Het is niet mijn visie, maar gewoon het nieuws. Ik moet bronnen aanvoeren he.

Ik wil wel een positief bericht over Amerika plaatsen, als jij er nou mooi 1 opzoekt die er echt toe doet post ik 'm.
Zo belangrijk is het niet voor mij, ik hoopte slechts dat je zou inzien dat er wel meer interessante dingen over de VS te bespreken zijn dan economische problemen en oorlogzuchtige presidenten...
pi_54144763
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:36 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Tsja, als jij insinueert dat ik "een blinde vlek voor de Amerikaanse waarheid" heb, trap je mij op mijn teentjes..
[..]

Zo belangrijk is het niet voor mij, ik hoopte slechts dat je zou inzien dat er wel meer interessante dingen over de VS te bespreken zijn dan economische problemen en oorlogzuchtige presidenten...
De VS zijn de grootste economie van de wereld. Economisch nieuws over Amerika is dus belangrijk nieuws. De hele wereld volgt de VS altijd. Dat het laatst de laatste tijd vaak negatief is kan ik niets aan doen.

Oorlogen zijn de belangrijkste gebeurtenissen in de geschiedenis van de mensheid. Dat de VS oorlogszuchtig is, kan ik ook niets aan doen.

Verder ben ik niet geinterreseerd in bijvoorbeeld dat de misdaad in Chicage 25% gedaald is of dat gouverneur Pipo de Clown zo goed zijn best doet tegen de bosbranden in California. Ik niet, niemand niet, en de FOKker al helemaal niet.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 21:44:33 #225
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_54144879
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:36 schreef pberends het volgende:
hoor.
Joh, doe effe normaal.
pi_54155087
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:04 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

*kuch*
deze: http://suddendebt.blogspo(...)ut-not-for-long.html groeiende banenmarkt?

vergeet je niet dat de 'bouwers' *eerst* asap lopende projecten snel afmaken en *dan* mensen ontslaan? (ze hebben even alle hens aan dek nodig om de zooi af te bouwen, duh!)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_54155117
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:11 schreef gronk het volgende:

[..]

*ahem*
Koopprijs huizen gedaald naar 252.649 euro

en dan heb ik het nog niet eens gehad dat we eigenlijk gewoon 'toe' zijn aan een recessie. het *is* een cyclische berweging mensen....
pi_54155229
Ik denk overigens dat de koers wel even tussen 1.42 en 1.43 blijft zwieberen tot volgende week, in afwachting wat er met de rente gebeurt.
Ich bin der Führer.
pi_54155698
okee, niet echt helemaal het goede topic, maar wel relevant: http://countrywide-forecl(...)html?ref=patrick.net

op een dag tijd van 115 REO's naar 1414? right, *something's fishy here.......*
  donderdag 25 oktober 2007 @ 11:38:08 #230
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_54155764
quote:
*ahem*: in september en oktober van 2006, en in februari 2007 was er ook een daling van de koopprijs van huizen. Desondanks zijn huizen in een jaar tijd 4.5% duurder geworden. Misschien begrijp je niet helemaal dat zo'n prijsindex een beetje 'ruisig' is, en dat je dus best wel eens een daling kunt hebben, maar dat de overall trend nog steeds stijgend kan zijn.
quote:
en dan heb ik het nog niet eens gehad dat we eigenlijk gewoon 'toe' zijn aan een recessie. het *is* een cyclische berweging mensen....
Onderbouwing van lik-me-vestje. De 'business cycle' is steeds langer geworden, en de pieken en dalen zijn ook minder sterk geworden, de afgelopen vijftig jaar.
pi_54155883
en iemand wilde een overview?

http://www.investorsinsight.com/otb_va_print.aspx?EditionID=604&ref=patrick.net

samenvatting: what goes up must come down.
pi_54156035
en dan nu iets positiefs, vooruit dan: http://www.weeklystandard(...)14/260shttr.asp?pg=2

maar lees vooral *ook* de allerlaatste paragraaf
het is te lang om hier te posten, dus klik maar lekker zelf
ik ben wel benieuwd welke "major financial institution might implode"
  donderdag 25 oktober 2007 @ 11:58:02 #233
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_54156172
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 11:51 schreef simmu het volgende:

ik ben wel benieuwd welke "major financial institution might implode"
In de context van het artikel is het meer 'het zou kunnen dat een hypotheekverstrekker of hedge fund onderuit gaat'. Het is niet dat de auteur *weet* dat een fonds binnen nu en een paar maanden klapt.

donderdag 25 oktober 2007 @ 12:00:02 #234
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_54156213
leuk he, die dollardiscussies in dit topic! Wat ben ik blij dat ik niet in het huizenmarkt topic zit, of het 'geef hier kritiek op de verslaggeving' topic....nee, dan is dit topic veel beter!

pi_54156298
een laatste in het kader van "duidelijke uitleg": een filmpje waarin het principe "marktwerking" uitgelegd wordt: http://www.youtube.com/watch?v=SJ_qK4g6ntM&ref=patrick.net

hij duurt niet zo heel lang
  donderdag 25 oktober 2007 @ 12:04:03 #236
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_54156335
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 12:00 schreef Grumpey het volgende:
leuk he, die dollardiscussies in dit topic! Wat ben ik blij dat ik niet in het huizenmarkt topic zit, of het 'geef hier kritiek op de verslaggeving' topic....nee, dan is dit topic veel beter!

L'enfer, c'est les autres.
pi_54156358
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 11:38 schreef gronk het volgende:

[..]

*ahem*: in september en oktober van 2006, en in februari 2007 was er ook een daling van de koopprijs van huizen. Desondanks zijn huizen in een jaar tijd 4.5% duurder geworden. Misschien begrijp je niet helemaal dat zo'n prijsindex een beetje 'ruisig' is, en dat je dus best wel eens een daling kunt hebben, maar dat de overall trend nog steeds stijgend kan zijn.
[..]

Onderbouwing van lik-me-vestje. De 'business cycle' is steeds langer geworden, en de pieken en dalen zijn ook minder sterk geworden, de afgelopen vijftig jaar.
minder sterk is niet niet-bestaand. en in het kader van de waarschuwing van het IMF (heus niet de waarheid als een koe) wel het vermelden waard
  donderdag 25 oktober 2007 @ 12:14:55 #238
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_54156574
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 12:05 schreef simmu het volgende:

[..]

minder sterk is niet niet-bestaand. en in het kader van de waarschuwing van het IMF (heus niet de waarheid als een koe) wel het vermelden waard
Blaaaat.

Sorry joh, d'r zijn best wel redenen om je zorgen te maken, maar *niet* om de redenen die jij noemt (een IMF-rapport en enkele waarneming van een dalende koopsom).
pi_54156795
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 12:14 schreef gronk het volgende:

[..]

Blaaaat.

Sorry joh, d'r zijn best wel redenen om je zorgen te maken, maar *niet* om de redenen die jij noemt (een IMF-rapport en enkele waarneming van een dalende koopsom).
lieverd, ik maak me geen zorgen, ik heb hoop
in 2010 wordt onze huurwoning afgebroken, en zou aardig zijn als we dan iets kunnen kopen

maar serieus: ik meld alleen nieuws, ik oordeel niet. geef dan een uitleg over waarom het nieuwsbericht onjuist is!
  donderdag 25 oktober 2007 @ 13:12:22 #240
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_54157882
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 12:24 schreef simmu het volgende:

lieverd, ik maak me geen zorgen, ik heb hoop
in 2010 wordt onze huurwoning afgebroken, en zou aardig zijn als we dan iets kunnen kopen

maar serieus: ik meld alleen nieuws, ik oordeel niet. geef dan een uitleg over waarom het nieuwsbericht onjuist is!
Beste simmu, doe eens niet zo puberaal. D'r is niets mis met dat nieuwsbericht; d'r is iets mis met de conclusies die je eruit trekt. En in De dag dat de dollar viel #10: Spelen rond de 1.42 grens geef ik ook aan wat er mis mee is.

(d'r is nog meer hoor; de *index* stijgt namelijk nog steeds. Die koopsomprijs is namelijk puur de prijs van wat er over gepasseerd is bij de notaris; als dat een klein aantal eenvoudige woningen zijn, dan heb je een daling van de totale koopsom, maar dan kunnen huizen nog steeds duurder zijn geworden. )

Daarnaast, als je een huizencrach wilt voorspellen, dan is 't veel belangrijker om te kijken naar de voorraad 'te koop staande woningen'. Die moet namelijk fors groter gaan worden, net zoals de gemiddelde tijd dat een woning te koop staat. Omdat huizenprijzen 'sticky' zijn (een particulier wil tenslotte geen verlies lijden), zal het een tijd duren voordat mensen hun woning verkopen tegen minder dan ze eigenlijk van plan waren.

Omdat ik die tekens nog niet zie, vind ik jouw posting, erm, nogal voorbarig. Snap je?
pi_54158485
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 13:12 schreef gronk het volgende:

[..]

Beste simmu, doe eens niet zo puberaal. D'r is niets mis met dat nieuwsbericht; d'r is iets mis met de conclusies die je eruit trekt. En in De dag dat de dollar viel #10: Spelen rond de 1.42 grens geef ik ook aan wat er mis mee is.

(d'r is nog meer hoor; de *index* stijgt namelijk nog steeds. Die koopsomprijs is namelijk puur de prijs van wat er over gepasseerd is bij de notaris; als dat een klein aantal eenvoudige woningen zijn, dan heb je een daling van de totale koopsom, maar dan kunnen huizen nog steeds duurder zijn geworden. )

Daarnaast, als je een huizencrach wilt voorspellen, dan is 't veel belangrijker om te kijken naar de voorraad 'te koop staande woningen'. Die moet namelijk fors groter gaan worden, net zoals de gemiddelde tijd dat een woning te koop staat. Omdat huizenprijzen 'sticky' zijn (een particulier wil tenslotte geen verlies lijden), zal het een tijd duren voordat mensen hun woning verkopen tegen minder dan ze eigenlijk van plan waren.

Omdat ik die tekens nog niet zie, vind ik jouw posting, erm, nogal voorbarig. Snap je?
ehm, even voor de duidelijkheid: ik postte een link naar een nieuwsbericht. als jij daaruit concludeert dat ik dan een huizencrash hier voorspel vind ik dat vreemd en ehm, voorbarig. Snap je?

en hoezo is hopen op een wat lagere koopsom puberaal?

edit: het bericht wat ik plaatste:
quote:
*ahem*
Koopprijs huizen gedaald naar 252.649 euro

en je reactie:
quote:
is een aardige mededeling, maar ik ben benieuwd wat dan die conclusie is die *ik* blijkbaar volgens jou trek? welke conclusie? ik vind een bericht en post dat hier.

maar je wil een conclusie, dus bij deze trek *ik* een conclusie: het IMF waarschuwt ervoor dat ook nederland de potentie voor een huizencrash aanwezig is. dat kan iedere halfbakken econoom je wel vertellen:

laten we even voor de gein uitgaan van een persoon, met een modaal inkomen van ¤ 30.164 (http://nl.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen, komt neer op zo'n ¤ 2.513)

laten we even uitgaan van een redelijk verstandig persoon, dus dan kan je een huis kopen van 4 x 30.164 = 120.656. voor die prijs heb je hier in de randstad een krot in een kutwijk of een flatje. dat betekent feitelijk dat de huizenprijs in verhouding met salaris gewoon pokkeduur is. en of zo'n woning het waard is? dan concludeer *ik* dat het IMF correct is dat de potentie er is. dat wil echter helemaal niet zeggen dat ik zeg dat de huizenprijzen hier ook zo snel zullen dalen!

[ Bericht 35% gewijzigd door simmu op 25-10-2007 13:54:56 (toelichting) ]
pi_54158887
quote:
"De gehele oorlog is betaald met een creditcard van de overheid", zo zei een beleidsmaker.
'War on Terror gaat $2,4 biljoen kosten'
pi_54159230
1,4302.
I remember little things you hardly ever do
Tell me why, I don't know why it's over
I remember shooting stars, the walk we took that night
I hope your wish came true, mine betrayed me
  donderdag 25 oktober 2007 @ 14:55:18 #244
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_54160051
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 13:40 schreef simmu het volgende:

laten we even voor de gein uitgaan van een persoon, met een modaal inkomen van ¤ 30.164 (http://nl.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen, komt neer op zo'n ¤ 2.513)
M'n laastste post hierover, de rest doe je maar in een ander topic (een van de vele huizentopics): je aannames zijn verkeerd. Het is niet zo dat 'omdat jij het niet kunt betalen, dingen maar goedkoper moeten worden'. Huizenprijzen zijn zo hoog omdat mensen met z'n tweeen een woning kopen. Zodra mensen genoegen nemen met minder woning voor hun geld, of bereid zijn om teveel te lenen voor een woning, betekent dat dat de prijzen omhoog gaan. Het hele verhaal van vraag en aanbod gaat absoluut op voor woningen, alleen is 't iets complexer dan je denkt.

En da's dan weer ontopic: De amerikaanse heeft laten zien wat er gebeurt als je mensen een onbeperkt budget geeft. (namelijk, 'no-documentation mortgages'; hypotheken waar je zelf ongeveer aannemelijk maakt hoeveel inkomen je hebt. Puur op basis van je blauwe ogen. ) Dan krijg je dat mensen gaan bluffen op de huizenmarkt, gaan speculeren op overwaarde (en op basis van de overwaarde zichzelf in een goedkopere hypotheek herfinancieren), etc. Prijzen schieten de pan uit. Met alle gevolgen van dien.
pi_54160592
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 14:55 schreef gronk het volgende:

[..]

M'n laastste post hierover, de rest doe je maar in een ander topic (een van de vele huizentopics): je aannames zijn verkeerd. Het is niet zo dat 'omdat jij het niet kunt betalen, dingen maar goedkoper moeten worden'. Huizenprijzen zijn zo hoog omdat mensen met z'n tweeen een woning kopen. Zodra mensen genoegen nemen met minder woning voor hun geld, of bereid zijn om teveel te lenen voor een woning, betekent dat dat de prijzen omhoog gaan. Het hele verhaal van vraag en aanbod gaat absoluut op voor woningen, alleen is 't iets complexer dan je denkt.

En da's dan weer ontopic: De amerikaanse heeft laten zien wat er gebeurt als je mensen een onbeperkt budget geeft. (namelijk, 'no-documentation mortgages'; hypotheken waar je zelf ongeveer aannemelijk maakt hoeveel inkomen je hebt. Puur op basis van je blauwe ogen. ) Dan krijg je dat mensen gaan bluffen op de huizenmarkt, gaan speculeren op overwaarde (en op basis van de overwaarde zichzelf in een goedkopere hypotheek herfinancieren), etc. Prijzen schieten de pan uit. Met alle gevolgen van dien.
niet mijn laatste post hierover aangezien het wel degelijk relevant is en je deze discussie zelf uitlokt door te claimen dat ik conclusies trek waar ik enkel een link naar een nieuwsbericht plaats. ik zeg nergens dat dingen maar goedkoper moeten worden om ik het niet kan betalen. (al is het maar omdat ik persoonlijk het wel kan betalen) het enige wat ik in deze discussie geconcludeerd heb, is dat het IMF gelijk heeft dat ook in nederland de potentie van een huizencrash aanwezig is. niet dat het zal gaan gebeuren, alleen maar dat de potentie, in de vorm van hoe de situatie nu is, aanwezig is. *daar* ga je dan echter weer niet op in. wel zeg je dat ik verkeerde aannames (meervoud) doe, terwijl ik alleen 1 rekenvoorbeeld geef waarmee ik aantoon dat de huizenprijzen hier in nederland niet in verhouding zijn met het modaal inkomen.

om het rekenvoorbeeld dan eens toe te lichten. laten we eens berekenen wat voor inkomen nodig is om het gemiddelde huis te kopen tegen de gemiddelde koopprijs van 252.649 (delen door 4 weer). daar is dus een inkomen voor nodig van 63.162,25, wat dus *meer* is dan 2 maal modaal. conclusie: de huizenprijzen zijn niet in verhouding met de inkomens. zoals je zelf al zegt: "wat een gek ervoor geeft", wat de prijzen opdrijft.

het is denk ik ook voor dit topic van belang. zoals je zelf zegt: de situatie is complex. de situatie op de huizenmarkt in de vs bijvoorbeeld heeft wel degelijk invloed op wat de dollarkoers doet. stel nu eens dat in de huidige situatie in meer landen de huizenmarkt omlaag gaat. denk bijvoorbeeld aan engeland. denk "europa", stel nu eens voor de gein (ik zeg dus helemaal niet dat dit zal gebeuren!) dat de situatie in europa zich gelijk als in de vs zal ontwikkelen, wat gebeurt er dan?

overigens is de consument in de vs (denk aan de consumentenbestedingen waar die halve economie op draait) toe aan zijn "lender of last resort": zn creditcard! het resultaat gezien van die jongens? wat gebeurt er als ook dat wegvalt, wat gebeurt er als de amerikaanse conument niet meer consumeert? ik vermoed (wederom: ik zeg niet dat het zal gebeuren, ik vermoed het alleen maar) dat de fed volgende week de rente weer omlaag zal gooien, en de dollar dus weer een knal(letje) krijgt.

maar discussie is toch wel veel leuker dan alleen maar elke 3 seconden een getalletje wat we allemaal zelf kunnen aflezen posten
pi_54167380
1.4319 nu morgen mes. een nieuw record? we zullen zien
pi_54167930
quote:
OMG ik hoefde niet te raden wie dat erop gezet heeft. Dus we kunnen nu tientallen berichten of over de US of over dalende huizenprijzen verwachten op de frontpage
  donderdag 25 oktober 2007 @ 21:29:19 #248
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_54168603
Pberends zal helemaal uit z'n dak gaan van dit bericht:
quote:
The NYT article on the extraordinary decline in existing home sales reported for September discussed the potential impact of a sharp decline in house prices on the economy. It gave the range of estimates of the potential decline as $2 trillion to $4 trillion in lost housing wealth. It is worth noting that if house prices fell back to their long-term trend levels it would imply a loss of $8 trillion in housing wealth.
http://www.prospect.org/csnc/blogs/beat_the_press_archive?month=10&year=2007&base_name=housing_price_decline_how_bad#022619

http://www.nytimes.com/2007/10/25/business/25mortgage.html
pi_54170481
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 21:29 schreef gronk het volgende:
Pberends zal helemaal uit z'n dak gaan van dit bericht:

Ik verwacht binnenkort een item op de FP van hem
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 00:16:24 #250
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_54172978
BTW, paypal leeft nog in oude tijden:
quote:
1 euro = 1,39335 Amerikaanse dollars
Afzetters.

(jah, ik laat lekker de boel in us$ van mijn creditcard afschrijven. Scheelt stukken.)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')