Preciesquote:Op maandag 22 oktober 2007 21:58 schreef Omaha het volgende:
Rijden in het donker is best te doen, je hebt niet zoveel prikkels, je ziet verkeer door de lichten.
Enige nadeel zijn fietsers / voetgangers zonder licht.
Maar verder vond ik in het donker rijden wel relaxt.
Gewoon voorzichtig rijden, en goed kijken.quote:Op maandag 22 oktober 2007 23:02 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Ik vind in het donker rijden juist lastig, omdat ik in mijn spiegels alleen nog een verzameling koplampen zie. Op welke rijbaan ze zitten en met wat voor snelheid ze me naderen vind ik erg lastig te bepalen.
Tips?
Ik kijk (bij licht) ook gewoon goed in de spiegels, maar in het donker moet een auto bij wijze van spreken al naast me rijden voordat ik zéker weet dat hij inderdaad op de linkerbaan zit.quote:Op maandag 22 oktober 2007 23:12 schreef voskat het volgende:
[..]
Gewoon voorzichtig rijden, en goed kijken.
Ik kijk normaal gesproken best vaak in de spiegels enzo dus dan gaat dat inschatten bij mij prima
Heb je al vaak in het donker gereden?
Ah okay, op die manierquote:Op maandag 22 oktober 2007 23:35 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Ik kijk (bij licht) ook gewoon goed in de spiegels, maar in het donker moet een auto bij wijze van spreken al naast me rijden voordat ik zéker weet dat hij inderdaad op de linkerbaan zit.
Maar het is waarschijnlijk een kwestie van vaak doen. Ik heb inderdaad niet veel in het donker gereden: toen ik rijlessen kreeg heb ik wel 's avonds gereden, maar dat was in de zomer en dan is het (het eerste deel van de avond) gewoon licht. Het is dus echt een vaardigheid die ik met het rijbewijs op zak moet aanleren.
Daar heb ik gewoon rijles in gehadquote:Op zondag 21 oktober 2007 00:10 schreef Viking84 het volgende:
Vandaag eindelijk eens gereden, in een Mercedes C220 nog wel.
Ik ging ook de eerste les de snelweg op maar reed geen 90quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 12:03 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik ben op mijn 18e verjaardag (10-10) gelijk begonnen met lessen, heb er nu 3 lessen van 100 minuten opzitten. Vanmiddag om 14.40 komt les nummer 4. Wat ik trouwens raar vond: ik mocht bij mijn allereerste les gelijk al de snelweg op. Ik had van een aantal van mijn vrienden gehoord dat dat nog niet mag de eerste les. Maar goed, ik mocht dan ook max 90 van de instructeur en niemand inhalen![]()
Agreed. Zelfde met niet meteen schakelen. Imho lijkt het me zo dat als je dat soort dingen niet meteen aanleert dat je er dan meer moeite mee hebt omdat er dan steeds meer dingen bijkomen! Ik mocht overigens ook meteen alles in de eerste les, inc. snelweg met 120. Wat eng was dat toenquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 23:42 schreef Xbox_360 het volgende:
Ik ging ook de eerste les de snelweg op maar reed geen 90Gewoon 120-130. Geen idee waarom sommige rijscholen/instructeurs zo moeilijk doen over de snelweg bij de eerste rijles.
Ik had nog nooit eerder gereden, dus schakelen deed de instructeur destijds. De rest deed ik. Maargoed, dat is al bijna een jaar geledenquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 23:57 schreef Tegan het volgende:
[..]
Agreed. Zelfde met niet meteen schakelen. Imho lijkt het me zo dat als je dat soort dingen niet meteen aanleert dat je er dan meer moeite mee hebt omdat er dan steeds meer dingen bijkomen! Ik mocht overigens ook meteen alles in de eerste les, inc. snelweg met 120. Wat eng was dat toen. Nu voelt 120 hetzelfde als 80.
Omdat iemand tijdens de eerste les nog helemaal niet goed kan kijken, en wellicht bij het invoegen al een ongeluk veroorzaakt doordat hij die auto in de dode hoek niet had gezien. Júist omdat je op een snelweg geen tegenliggers hebt moet je je spiegels goed kunnen gebruiken.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 23:42 schreef Xbox_360 het volgende:
Geen idee waarom sommige rijscholen/instructeurs zo moeilijk doen over de snelweg bij de eerste rijles.
Valt wel mee, vrachtwagens rijden ook op de snelweg en die mogen maar 80.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 01:11 schreef Renesite het volgende:
Haske gevaarlijk ook - 90 op de snelweg
Ik ben ook de snelweg wel op geweest voordat ik goed kon kijken, maar het was bij mij echt niet zo dat ik dan ook maar meteen zelf mocht bepalen waar en wanneer ik ging invoegen/rijstrook wisselen.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 00:48 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Omdat iemand tijdens de eerste les nog helemaal niet goed kan kijken, en wellicht bij het invoegen al een ongeluk veroorzaakt doordat hij die auto in de dode hoek niet had gezien. Júist omdat je op een snelweg geen tegenliggers hebt moet je je spiegels goed kunnen gebruiken.
Tja, dan moet je er 80 van maken. Inhalen van een vrachtwagen met 90kmph is ook niet beopaald verstandigquote:Op woensdag 24 oktober 2007 09:06 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Valt wel mee, vrachtwagens rijden ook op de snelweg en die mogen maar 80.
Het was wel op een deel met een max van 100, dus zo veel verschil was er nou ook weer nietquote:Op woensdag 24 oktober 2007 01:11 schreef Renesite het volgende:
Haske gevaarlijk ook - 90 op de snelweg
Lees het boek door, lees de hoofdstukken die je moeilijk vindt een paar keer extra en ga daarna veel oefenexamens doen. Kijk als je een vraag fout hebt goed of je weet waarom het fout is. Dan moet het prima lukken, zo'n cursus is niet nodigquote:Op woensdag 24 oktober 2007 12:24 schreef Leinonlein het volgende:
Heb vandaag theorie aangevraagd, 16 november! Heb het boekje al een beetje door gelezen, met veel oefenvragen maken moet het lukken toch? Ze bieden van de rijschool ook een cursus aan maar dat lijkt me een beetje geldklopperij![]()
Ik ook. Eerste les gelijk op de terugweg een klein stukje snelweg gepakt omdat we anders in de stad in de file zouden staan.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 10:54 schreef Addict89 het volgende:
[..]
Ik ben ook de snelweg wel op geweest voordat ik goed kon kijken, maar het was bij mij echt niet zo dat ik dan ook maar meteen zelf mocht bepalen waar en wanneer ik ging invoegen/rijstrook wisselen.
Maar hij mocht überhaupt niet inhalen:quote:Op woensdag 24 oktober 2007 11:50 schreef Renesite het volgende:
[..]
Tja, dan moet je er 80 van maken. Inhalen van een vrachtwagen met 90kmph is ook niet beopaald verstandig
quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 12:03 schreef Irritatie100 het volgende:
Maar goed, ik mocht dan ook max 90 van de instructeur en niemand inhalen![]()
Dat vind ik zo enorm asociaal he, toeteren naar lessers.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 18:49 schreef Viking84 het volgende:
Er werd vandaag voor het eerst naar me getoeterd. Zat een opgefokte dame achter me die kennelijk vond dat ik te langzaam reed. Tja, pech voor haar dan, want ik zat achter een fietser en had niet meteen de mogelijkheid die in te halen.
Moet er maar aan wennen dat er naar me getoeterd gaat worden. Straks ga ik even een stukje rijden. Weet nog niet waarnaartoe. Niet de snelweg op, want dat is zo saai.
ik ga meestal nog langzamer rijden danquote:Op woensdag 24 oktober 2007 18:49 schreef Viking84 het volgende:
Er werd vandaag voor het eerst naar me getoeterd. Zat een opgefokte dame achter me die kennelijk vond dat ik te langzaam reed. Tja, pech voor haar dan, want ik zat achter een fietser en had niet meteen de mogelijkheid die in te halen.
Moet er maar aan wennen dat er naar me getoeterd gaat worden. Straks ga ik even een stukje rijden. Weet nog niet waarnaartoe. Niet de snelweg op, want dat is zo saai.
Zij lest niet meer hoor.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 18:56 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Dat vind ik zo enorm asociaal he, toeteren naar lessers.
Oh, donders.quote:
Jaquote:Op woensdag 24 oktober 2007 18:58 schreef Miss_S het volgende:
[..]
ik ga meestal nog langzamer rijden dan
ben je wel al de snelweg op geweest?
je bedoelt iets over een automaat denk ikquote:Op woensdag 24 oktober 2007 22:17 schreef Viking84 het volgende:
[..]
bla bla
@ diegene die leste in een Mercedes C220: heb jij dan geen aantekening in je rijbewijs?
Herkenbaar!quote:Op woensdag 24 oktober 2007 22:17 schreef Viking84 het volgende:
En ik heb nog met de auto in de heg gezeten toen ik achteruit moest rijden van ons erf.
oh okquote:Op woensdag 24 oktober 2007 23:00 schreef Meddo het volgende:
[..]
je bedoelt iets over een automaat denk ik![]()
de mercedes waar ik in reed moest gewoon geschakeld worden![]()
ja zeker:quote:Op woensdag 24 oktober 2007 23:43 schreef Viking84 het volgende:
[..]
oh ok.
Geen Mercedes C220 dus. Of zijn die er ook handgeschakeld?.
Wat raar dan, dat dit plaatje dat wel degelijk van een C220 is (zie bestandsnaam):quote:
Er zit nogal wat variatie in de verschillende modellen C220. Dit is bijvoorbeeld ook een C220 (CDI Sport):quote:Op donderdag 25 oktober 2007 08:52 schreef Viking84 het volgende:
Zal er nog eens op letten als ik weer langs ga. Volgens mij zijn de koplampen anders.
Gefeliciteerdquote:Op donderdag 25 oktober 2007 13:04 schreef M.Ram het volgende:
Wooooooooooooooei ik ben geslaagd in 1 x afgelopen dinsdag en net me rijbewijs opgehaald koste wel 40 euro meer maar heb hem nu wel.
Rijschool Blom
10oktober begonnen
23 oktober afgereden
Das wel lekker snel. Ik doe het gewoon op mn gemakquote:Op donderdag 25 oktober 2007 13:04 schreef M.Ram het volgende:
Wooooooooooooooei ik ben geslaagd in 1 x afgelopen dinsdag en net me rijbewijs opgehaald koste wel 40 euro meer maar heb hem nu wel.
Rijschool Blom
10oktober begonnen
23 oktober afgereden
Snelcursus zeker?quote:Op donderdag 25 oktober 2007 13:04 schreef M.Ram het volgende:
Rijschool Blom
10oktober begonnen
23 oktober afgereden
gefeliciteerdquote:Op donderdag 25 oktober 2007 13:04 schreef M.Ram het volgende:
Rijschool Blom
10oktober begonnen
23 oktober afgereden
dat lijkt me ook heel normaalquote:Op donderdag 25 oktober 2007 19:34 schreef Markster het volgende:
Ik heb me rijbewijs maar ben gewoon zenuwachtig om de weg op te gaan:{
En terecht, want je gaat heus wel wat fouten maken als je zelfstandig gaat rijden.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 19:34 schreef Markster het volgende:
29uur in totaalquote:Op donderdag 25 oktober 2007 13:16 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Gefeliciteerd
Relevantere informatie dan de data lijkt me overigens hoeveel lessen je hebt gehad![]()
Ja dat weet ik, morgen doe ik ff een rondjequote:Op donderdag 25 oktober 2007 19:47 schreef Miss_S het volgende:
[..]
dat lijkt me ook heel normaal
maar juist nu is het belangrijk om veel te rijden en zekerder te worden
Lijkt me alleen praktijk dus.quote:Bij het praktijkexamen van de categorie E bij B hoeft de kandidaat niet in het bezit te zijn van een theoriecertificaat.
Alsof je weer helemaal opnieuw begint.quote:Dan begint de rit. De examinator let onder meer op je beheersing van de combinatie auto + aanhanger, kijkgedrag, voorrang verlenen en het rekening houden met andere weggebruikers. Hij beoordeelt je op tien examenonderdelen, zoals het in- en uitvoegen, het gedrag bij kruispunten en de bijzondere verrichtingen.
Natuurlijk is het ook begrijpelijk. Niet per se om díe reden overigens, maar vooral ook omdat je anders (in je spiegels) moet kijken als je een aanhanger achter je hebt, niet te hard moet remmen bij kruispunten omdat je anders je aanhanger op je achterbumper hebt zitten, enz.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 11:06 schreef veldmuis het volgende:
Logisch toch? Als je alleen supergeconcentreerd met die aanhanger bezig zou zijn en verder niet zo op de weg let ben je (nog) niet geschikt om ermee te rijden toch?
Als het kogelgewicht netjes klopt zou dat toch geen probleem moeten zijn? Stel je voor dat je een noodstop moet makenquote:Op vrijdag 26 oktober 2007 11:29 schreef LinkseFrieseVegetar... het volgende:
[..]
Natuurlijk is het ook begrijpelijk. Niet per se om díe reden overigens, maar vooral ook omdat je anders (in je spiegels) moet kijken als je een aanhanger achter je hebt, niet te hard moet remmen bij kruispunten omdat je anders je aanhanger op je achterbumper hebt zitten, enz.
Dat is waar, geldt voor mijn ouders ook. En als je ze dan eens met een aanhangertje achter de auto ziet rijden, hilarisch.quote:Wat ik wilde zeggen is dat je voor dat aantekeningetje tegenwoordig wel een hoop werk moet doen. In de tijd dat mijn ouders hun papiertje haalden kregen ze E er gewoon standaard bij (zonder ooit met een aanhanger examen te hebben gedaan).
Dát had ik juist niet. Ik reed de weg op met mijn ouders' auto. Vervolgens had ik mijn eigen auto. Ik reed een vriend naar huis toe - en uiteindelijk reed ik alleen terug naar huisquote:Op donderdag 25 oktober 2007 19:34 schreef Markster het volgende:
weet niet wie er dan gevaarlijker op de weg is jij of hijquote:Op vrijdag 26 oktober 2007 16:38 schreef Renesite het volgende:
[..]
Dát had ik juist niet. Ik reed de weg op met mijn ouders' auto. Vervolgens had ik mijn eigen auto. Ik reed een vriend naar huis toe - en uiteindelijk reed ik alleen terug naar huisNiet een lang stukje ofzo. Radiootje er in, toffe muziek op, en gááááán! Het is zo gaaf
!
quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 16:42 schreef Miss_S het volgende:
[..]
weet niet wie er dan gevaarlijker op de weg is jij of hij
Don't ask me, me neitherquote:Op vrijdag 26 oktober 2007 19:35 schreef Markster het volgende:
radio heb ik al, alleen heb ik er geen reet verstand van hoe aan te sluiten
Hier moet je idd geen voorbeeld aan nemen.quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 20:03 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
als ik bij mijn moeder in de auto zit merk ik dat ze rustig in de 4de versnelling een rotonde pakt. Gevolg is dat ik het nu zelf ook niet meer doe,
Ow, en dan met slippende koppeling de rotonde nemen ofzo?quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 20:03 schreef LinkseFrieseVegetar... het volgende:
Een probleem dat ik heb nu er geen instructeur/examinator meer naast me zit is dat ik opeens niet meer op de aangeleerde manier rijd. Bijvoorbeeld:
De meeste ervaren rijders remmen bij een rotonde op een 80 km/u-weg niet helemaal af naar 20 km/u om vervolgens terug te schakelen; als ik bij mijn moeder in de auto zit merk ik dat ze rustig in de 4de versnelling een rotonde pakt. Gevolg is dat ik het nu zelf ook niet meer doe, uit angst irritatie op te wekken bij de bestuurder achter me. [afbeelding] Terwijl ik donders goed weet dat er een goede reden is om op de aangeleerde manier een rotonde te naderen (nl. dat je anders vol in de remmen moet als je de rotonde nog niet op kunt).
Wat was er gebeurd danquote:Op zaterdag 27 oktober 2007 20:24 schreef Turbo_Diesel het volgende:
3e keer werd ie gek.. agressie...
Nou ja, in de 3 dan. En dan niet met koppeling, gewoon met de snelheid van de 3 door de rotonde. Mijn punt is dat ze komt aanrijden zoals het níet hoort: zo hard dat je tot stilstand moet remmen als je nog niet op kunt rijden. En als ik zo om me heen kijk in het verkeer is dat wat de meeste mensen doen: met behoorlijke snelheid op de rotonde afrijden, de laatste 20m nog eens gaan remmen en dan hopen dat ze er op kunnen. Zelden zie ik het iemand doen zoals het hoort (al ver van tevoren in de 2 zitten).quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 20:24 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Ow, en dan met slippende koppeling de rotonde nemen ofzo?
Hangt van je rijschool en manier van lesgeven af. Als je een pakket neemt (van een vast aantal lessen) moet je vaak een intest doen en vooraf betalen; als je op de bonnefooi gaat lessen begin je gewoon bij de eerste les en betaal je vaak per les (contant aan de instructeur).quote:Op maandag 29 oktober 2007 15:02 schreef knorsje het volgende:
Maar hoe dan verder heb je nog iets van een voorgesprek of zoiets, en hoe gaat de betaling? Kan namelijk niks over vinden hoe zoiets gaat...
Ik heb me via de site van de rijschool ingeschreven. Toen werd ik opgebeld en heb ik een afspraak gemaakt. Eerste les naar een industrieterrein gegaan drie rondjes gereden en via de ring zelf terug gereden. Ik heb zelf geen intest ofzo gedaan. Heb gewoon een standaardpakket van 30 lessen en een examen genomen (achja ouders betalen toch hequote:Op maandag 29 oktober 2007 15:02 schreef knorsje het volgende:
Ik ga binnenkort ook beginnen met rijlessen, hoop rond het nieuwe jaar te kunnen gaan beginnen. Maar voor ik me ga aanmelden heb ik nog een vraagje: hoe gaat dat, je belt zo'n rijschool op en vraagt nog enkele onduidelijke punten, als alles je wel bevalt, zeg je dat je je wilt opgeven. Maar hoe dan verder heb je nog iets van een voorgesprek of zoiets, en hoe gaat de betaling? Kan namelijk niks over vinden hoe zoiets gaat...
als je zelf al zo positief denkt moet het vast wel lukkenquote:Op maandag 29 oktober 2007 15:50 schreef axz0l het volgende:
over precies 2 weken afrijden, maandag ochtend 8:00 uur... het drukste punt van de week + waarschijnlijk een chagerijnige examinator die er van baalt dat zn weekend is afgelopen...
Bedankt voor de tip! Bellen is namelijk niet mijn sterkste punt, ik ga me ook gewoon via internet opgeven.quote:Op maandag 29 oktober 2007 15:07 schreef Grulez het volgende:
[..]
Ik heb me via de site van de rijschool ingeschreven. Toen werd ik opgebeld en heb ik een afspraak gemaakt. Eerste les naar een industrieterrein gegaan drie rondjes gereden en via de ring zelf terug gereden. Ik heb zelf geen intest ofzo gedaan. Heb gewoon een standaardpakket van 30 lessen en een examen genomen (achja ouders betalen toch he).
quote:Op maandag 29 oktober 2007 16:20 schreef Miss_S het volgende:
[..]
als je zelf al zo positief denkt moet het vast wel lukken
specs?quote:Op maandag 29 oktober 2007 15:38 schreef Sanderrrr het volgende:
Moest opschieten met een auto zoeken want over 3 weken heb ik mijn rijbewijs als ik meteen slaag.. Waarschijnlijk wordt het deze Citroen Saxo.
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 29 oktober 2007 16:36 schreef axz0l het volgende:
tja dat is mijn mening over de omstandigheden, zegt niks over het feit of ik het wel of niet denk te gaan halen..
wat denken jullie over de dag/tijd dan ?
Je rijbewijs heb je misschien wel, maar lezen moet je nog leren volgesmij......quote:Op maandag 29 oktober 2007 16:50 schreef Miss_S het volgende:
[..]
dat je nu al met het excuus komt dat het aan de examinator ligt vind ik niet echt vol vertrouwen klinken
ik heb ook examen gehad op die tijd en had er geen problemen mee
je moet toch onder alle omstandigheden kunnen rijden
dus je gaat het niet als excuus gebruiken als je het niet haalt?quote:Op maandag 29 oktober 2007 16:59 schreef axz0l het volgende:
[..]
Je rijbewijs heb je misschien wel, maar lezen moet je nog leren volgesmij......![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |