idd, en ook dat levert enkel maar weer een stijging voor onze Beethoven in de polls op, zoals iedere bash richting die manquote:Op woensdag 10 oktober 2007 16:29 schreef Dr.Nikita het volgende:
![]()
De ophef voor een belangrijk deel door Wilders veroorzaakt.
Ik lig in een stuip van zoveel debieliteit wat de MP tentoon spreidt.
Maarja, je moet wat als je het koningshuis voor je multicul karretje spant en het verkeerd uitpakt.
Het gaat erom dat iemand die hier niet eens is geboren even komt vertellen hoe het zit.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 16:38 schreef Aurelianus het volgende:
'Zij heeft er in veel genuanceerder woorden op gewezen dat de Nederlandse identiteit geen statisch begrip is.'
Kan iemand mij uitleggen waarom dit 'multiculturalistische nonsens' is?
Dan had je dan ten eerste in de OP kunnen zetten, als het je dáár om ging. En ten tweede: ze vertelt niet 'hoe het zit', maar vat het rapport van de WRR samen. Dat ze hier niet geboren is is misschien wel een pré omdat ze misschien wel meer dan anderen weet hoe het is om er meerdere identiteiten op na te houden.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 16:42 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Het gaat erom dat iemand die hier niet eens is geboren even komt vertellen hoe het zit.
Kan allemaal wel zijn maar het koningshuis hoort geen politieke uitspraken te doen.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 16:46 schreef Aurelianus het volgende:
[..]
Dan had je dan ten eerste in de OP kunnen zetten, als het je dáár om ging. En ten tweede: ze vertelt niet 'hoe het zit', maar vat het rapport van de WRR samen. Dat ze hier niet geboren is is misschien wel een pré omdat ze misschien wel meer dan anderen weet hoe het is om er meerdere identiteiten op na te houden.
omdat we alle begrip moeten hebben als een Albayrak zegt dat ze haar Turkse identiteit niet wil verloochenen door haar paspoort in te leveren.... waag het niet te stellen dat er niet zoiets is zoals de Turkse identiteit, dan stoot je alle N"se Turken tegen het hoofd, om maar eens een multicultigroep te noemen, maar oh wee als je zegt trots te zijn op je NL-erschap, je een 'echte NL-er' voelt, dan ben je bekant verdacht tegenwoordig, eng bekrompen, want "er is niet zoiets als een Nlse identiteit,want onze Maxima heeft het niet kunnen ontdekken, en niemand kan het goed genoeg onder woorden brengen, dús bestaat het niet"quote:Op woensdag 10 oktober 2007 16:38 schreef Aurelianus het volgende:
'Zij heeft er in veel genuanceerder woorden op gewezen dat de Nederlandse identiteit geen statisch begrip is.'
Kan iemand mij uitleggen waarom dit 'multiculturalistische nonsens' is?
quote:Op woensdag 10 oktober 2007 16:49 schreef milagro het volgende:
[..]
omdat we alle begrip moeten hebben als een Albayrak zegt dat ze haar Turkse identiteit niet wil verloochenen door haar paspoort in te leveren.... waag het niet te stellen dat er niet zoiets is zoals de Turkse identiteit, dan stoot je alle N"se Turken tegen het hoofd, om maar eens een multicultigroep te noemen, maar oh wee als je zegt trots te zijn op je NL-erschap, je een 'echte NL-er' voelt, dan ben je bekant verdacht tegenwoordig, eng bekrompen, want "er is niet zoiets als een Nlse identiteit,want onze Maxima heeft het niet kunnen ontdekken, en niemand kan het goed genoeg onder woorden brengen, dús bestaat het niet"
Kom op: reageer jij dan OOK even inhoudelijk.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 16:48 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Kan allemaal wel zijn maar het koningshuis hoort geen politieke uitspraken te doen.
Je trekt het nogal in het extreme. De stelling was dat dé Nederlandse identiteit niet bestaat: hij is er wel, maar staat niet in steen geschreven, hij is veranderlijk. Van mij mag je best zeggen dat je trots bent op je Nederlanderschap, net zoals een ander mag vinden dat hij of zij zich een wereldburger voelt, of een échte Roelofarendsveener. Maar je kunt ook tegelijkertijd jezelf Turks én Nederland voelen, zoals Albayrak dat doet. De ene identiteit hoeft de andere niet uit te sluiten, ze voeien als rivieren en zijn niet gemaakt van steen.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 16:49 schreef milagro het volgende:
[..]
omdat we alle begrip moeten hebben als een Albayrak zegt dat ze haar Turkse identiteit niet wil verloochenen door haar paspoort in te leveren.... waag het niet te stellen dat er niet zoiets is zoals de Turkse identiteit, dan stoot je alle N"se Turken tegen het hoofd, om maar eens een multicultigroep te noemen, maar oh wee als je zegt trots te zijn op je NL-erschap, je een 'echte NL-er' voelt, dan ben je bekant verdacht tegenwoordig, eng bekrompen, want "er is niet zoiets als een Nlse identiteit,want onze Maxima heeft het niet kunnen ontdekken, en niemand kan het goed genoeg onder woorden brengen, dús bestaat het niet"
Daar ben ik nooit zo goed inquote:Op woensdag 10 oktober 2007 16:53 schreef Victor_Eremita het volgende:
[..]
Kom op: reageer jij dan OOK even inhoudelijk.
Waar zegt ze dat je niet trots mag zijn op je Nederlanderschap? Ze zegt gewoon dat identiteit verandert door de jaren heen. De Nederlanders van nu zijn heel anders dan de Nederlanders van een paar eeuwen terug. Een Nederlander uit Holland is heel anders dan een Nederlander uit Brabant. Een Nederlandse Metalhead is heel anders dan een Nederlandse jumpstyler. Dát probeert ze te zeggen, dat er niet één Nederlandse identiteit is, maar dat het een verzameling van identiteiten is. Ónze verzameling van identiteiten maakt ons land uniek. Ik ben zelf trots om Nederlander te zijn, maar ben het er absoluut niet mee eens hoe de Wildersfans nu haar uitspraken kapen om maar zoveel mogelijk te kunnen stoken om het plebs achter zich te krijgen.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 16:49 schreef milagro het volgende:
[..]
omdat we alle begrip moeten hebben als een Albayrak zegt dat ze haar Turkse identiteit niet wil verloochenen door haar paspoort in te leveren.... waag het niet te stellen dat er niet zoiets is zoals de Turkse identiteit, dan stoot je alle N"se Turken tegen het hoofd, om maar eens een multicultigroep te noemen, maar oh wee als je zegt trots te zijn op je NL-erschap, je een 'echte NL-er' voelt, dan ben je bekant verdacht tegenwoordig, eng bekrompen, want "er is niet zoiets als een Nlse identiteit,want onze Maxima heeft het niet kunnen ontdekken, en niemand kan het goed genoeg onder woorden brengen, dús bestaat het niet"
is toch van de pot gerukt?quote:
Nou, jij bent hier geboren neem ik dan even aan, vertel jij eens even fijn aan mij en de mede-users wat nu onze Nationale identiteit is.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 16:42 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Het gaat erom dat iemand die hier niet eens is geboren even komt vertellen hoe het zit.
Spreek voor jezelf, aan mij als mede-user hoeft ze het niet uit leggen.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 18:13 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Nou, jij bent hier geboren neem ik dan even aan, vertel jij eens even fijn aan mij en de mede-users wat nu onze Nationale identeit is.
Ik weet ook voldoendequote:Als je daar geen antwoord op kunt geven, weet ik voldoende.
Wow. Wat een kwaliteitspost.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 18:18 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Spreek voor jezelf, aan mij als mede-user hoeft ze het niet uit leggen.
[..]
Ik weet ook voldoende![]()
Niet zo zeuren, er zijn al meerdere topics over vol gekliederd. Lees je eerst eens even in voordat er weer een oeverloos geleuter ontstaat door zuigertjes zoals jij.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 18:23 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Wow. Wat een kwaliteitspost.. Maar geen antwoord, zoals verwacht. Wel een notie van een wens van groepvorming, dat jij het wel weet, net zoals de user die ik eerder quotte, verder niets. Toppie hoor.
Ik heb me al lang en breed ingelezen in dat soort topics. Elke keer gaat het weer over geschiedenis, over hoe tolerant we onszelf wel niet met z'n allen gedragen, dijkwerken, direct en open reageren, over 'Nederlands' eten. Dat soort dingen.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 18:46 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Niet zo zeuren, er zijn al meerdere topics over vol gekliederd. Lees je eerst eens even in voordat er weer in een oeverloos geleuter ontstaat door zuigertjes zoals jij.
Ben je nou echt een mongooltje of doe je alsof?quote:Op woensdag 10 oktober 2007 16:48 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Kan allemaal wel zijn maar het koningshuis hoort geen politieke uitspraken te doen.
Jij vraagt om iets tast of meetbaars terwijl het veel meer een gevoel is, je betrokken voelt bij een groep waar je je goed bij voelt.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 18:51 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik heb me al lang en breed ingelezen in dat soort topics. Elke keer gaat het weer over geschiedenis, over hoe tolerant we onszelf wel niet met z'n allen gedragen, dijkwerken, direct en open reageren, over 'Nederlands' eten. Dat soort dingen.
Ik heb me ingelezen. Ik heb het daar ook al gevraagd, er wordt door de mensen die beweren dat er één identiteit is steevast geen antwoord gegeven. Ik blijf daar netjes om vragen, gezien je, als je het antwoord niet kan geven, het een beetje raar overkomt.
Dat je me daarnaast een poging lijkt te doen om mij te denigreren zonder een antwoord te geven, neem ik dan maar voor lief.
Samenvatting van deze post: je hebt me nog geen antwoord kunnen geven. Wel een post. Kun je nu ook antwoord geven, zonder een nu te verwachten tegenvraag?
Dat is ook precies mijn punt, als het al bestaat, is het niet tast- of meetbaar. Sommigen beweren dat het bestaat, en erger nog, dat anderen zich ernaar moeten gedragen.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 19:06 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Jij vraagt om iets tast of meetbaars terwijl het veel meer een gevoel is, je betrokken voelt bij een groep waar je je goed bij voelt.
Het is omdat ie eeen Negert als avatar heeft, niet?quote:Op woensdag 10 oktober 2007 18:46 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Niet zo zeuren, er zijn al meerdere topics over vol gekliederd. Lees je eerst eens even in voordat er weer een oeverloos geleuter ontstaat door zuigertjes zoals jij.
Idd, en hij blijft aandacht vestigen op het geheelquote:Op woensdag 10 oktober 2007 18:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Balkenende is duidelijk een reageerder en geen regeerder. twee weken na dato geeft spuit 11 ook modder.
Mensen die er meer identiteiten op na houden horen hun medicijnen op tijd te slikken. Ik ben met je eens dat een nieuwkomer in het algemeen interessante observaties kan doen over het ontvangende land. Maar ik durf serieus te betwijfelen dat iemand die zo ver van de maatschappij afstaat zich een mening mag aanmatigen over wat de nationale identiteit wel niet omvat.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 16:46 schreef Aurelianus het volgende:
[..]
Dan had je dan ten eerste in de OP kunnen zetten, als het je dáár om ging. En ten tweede: ze vertelt niet 'hoe het zit', maar vat het rapport van de WRR samen. Dat ze hier niet geboren is is misschien wel een pré omdat ze misschien wel meer dan anderen weet hoe het is om er meerdere identiteiten op na te houden.
Het is niet zo heel erg belangrijk om precies te weten wat het allemaal inhoudt; wat het betekent om Nederlander te zijn is inderdaad iets dat heel fluide is. Om Nederlander te worden hoef je geen boerenkool met worst te gaan eten en je hoeft ook niet op Wılders te stemmen. Maar wat wel belangrijk is dat je de keus krijgt om erbij te horen. De tegenprestatie is dat je ook de keus maakt om er bij te willen horen.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 18:51 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik heb me al lang en breed ingelezen in dat soort topics. Elke keer gaat het weer over geschiedenis, over hoe tolerant we onszelf wel niet met z'n allen gedragen, dijkwerken, direct en open reageren, over 'Nederlands' eten. Dat soort dingen.
Ik heb me ingelezen. Ik heb het daar ook al gevraagd, er wordt door de mensen die beweren dat er één identiteit is steevast geen antwoord gegeven. Ik blijf daar netjes om vragen, gezien je, als je het antwoord niet kan geven, het een beetje raar overkomt.
Dat je me daarnaast een poging lijkt te doen om mij te denigreren zonder een antwoord te geven, neem ik dan maar voor lief.
Samenvatting van deze post: je hebt me nog geen antwoord kunnen geven. Wel een post. Kun je nu ook antwoord geven, zonder een nu te verwachten tegenvraag?
Tja, de discussie in de media was allang voorbij.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 20:02 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, en hij blijft aandacht vestigen op het geheel
Jij niet he? Jij bent een held van de revolutie, lekker afzetten tegen de rest met je bijbeltje. Geeft structuur aan je leven als je weet wat je denken moet.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 23:49 schreef rood_verzet het volgende:
Hey mensen, door dit hele gedoe rond Maxima en haar uitspraak ben ik achter de Nederlandse identiteit gekomen: we zijn kleinburgerlijk als de pest
Bedankt voor de bevestiging.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 00:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij niet he? Jij bent een held van de revolutie, lekker afzetten tegen de rest met je bijbeltje. Geeft structuur aan je leven als je weet wat je denken moet.
Idd, maar Balkenende loopt met wel meer dingen achterquote:Op woensdag 10 oktober 2007 22:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, de discussie in de media was allang voorbij.
Bronquote:Oh, is Máxima verkeerd geciteerd? Lees even mee
'Het thema identiteit houdt heel veel mensen in ons land sterk bezig. Niet alleen in de wetenschap en in politieke kringen, maar overal. Het raakt ons allemaal. Daarom is het goed dat de WRR dit onderwerp heeft uitgediept. Een ingewikkelde klus, want er zitten zo veel dimensies aan.'
Zo begint Máxima’s toespraak bij de presentatie van het WRR-rapport over integratie. Premier Jan Peter Balkenende beweerde afgelopen woensdag ten overstaan van het hele land dat Máxima verkeerd geciteerd is. Haar opmerkingen zouden uit hun context zijn gehaald.
Leest u even de context mee?
'Zo’n zeven jaar geleden begon mijn zoektocht naar de Nederlandse identiteit. Daarbij werd ik geholpen door tal van lieve en wijze deskundigen. Ik had het voorrecht met veel mensen kennis te maken. Heel veel te zien, te horen en te proeven van Nederland.'
Multiculturele opvattingen
Welke deskundigen waren dat? Mij is niet gevraagd om Máxima te begeleiden. Afshin is ook niet uitgenodigd. Ik heb sterk de indruk dat Máxima zeven jaar lang (let op dat bijbelse getal) uitsluitend door mensen met bepaalde multiculturele opvattingen begeleid werd.
'Het was een prachtige en rijke ervaring waarvoor ik enorm dankbaar ben. Maar ‘de’ Nederlandse identiteit? Nee, die heb ik niet gevonden.'
Wat zou ze toch bedoelen met dat ‘de’ tussen aanhalingstekens? Natuurlijk bestaat de Nederlandse identiteit wel, want die identiteit hangt samen met de optelsom van al onze ervaringen, onze geschiedenis, onze gevoeligheden en wensen en obsessies en angsten – de Nederlandse cultuur, kortom, ook al is het zo goed als onmogelijk om al die eigenschappen in één persoon aan te treffen.
Waardoor komt het dat zij die niet gevonden heeft? Omdat haar begeleiders haar het bos ingestuurd hebben. En omdat ze als prinsesje in een wereldvreemde omgeving leeft en misschien niet echt geïnteresseerd is in de fijnzinnig- en eigenaardigheden van de Nederlandse cultuur.
Huiswerk
Bij dit alles kan slechts één conclusie getrokken worden: Máxima heeft na zeven jaar zoeken niets gevonden, en impliciet betekent dit – let je even op , Jan Peter? – dat zij vindt dat die identiteit niet bestaat. Want zou zij ons hebben willen vertellen dat zij een slechte zoeker is en dat zij opnieuw haar huiswerk gaat doen? Nee. Zij wil ons zeggen: ik heb niks gevonden ook al had ik de hulp van lieve en wijze deskundigen, en als je dan niks vindt dan is er niks.
'Nederland is: grote ramen zonder gordijnen, zodat iedereen goed naar binnen kan kijken. Maar ook: hechten aan privacy en gezelligheid. Nederland is: één koekje bij de thee. Maar ook: enorme gastvrijheid en warmte. Nederland is: nuchterheid en beheersing. Pragmatisme. Maar ook: samen intense emoties beleven.'
Is dit alles wat ze in de loop van zeven jaar gezien heeft, behalve het koekhappen op Koninginnedag (zijn er andere landen waar op Koninginnedag gekoekhapt wordt)? Wat treurig.
Nog een paar dingen, Máxima
Hier zijn nog een paar dingen, Máxima: Nederland is ook de standenmaatschappij van de verzuilde samenleving, Nederland is het voormalig Nederlands-Indië, is de Gouden Eeuw en de bijzondere positie van de calvinistische Heeren, Nederland is regentenland en dijkenland, Nederland is de arme boer en knecht op het Drentse en Groningse veen en de kale Brabantse zandgronden.
Nederland is de angst voor vreemde overheersing, Nederland is Mariken van Nimwegen en Vondel en Multatuli, Nederland is met de rug naar het continent staan, Nederland is Michiel de Ruyter en Mussert en het Meisje met het Rode Haar.
Al die ervaringen, emoties, personen en houdingen leveren een mentaliteit en een traditie op, een menssoort dat hoort bij onze rivierendelta en dat daardoor zijn eigen taal met zijn eigen beelden spreekt en door diegene die dit soort kent op een kilometer afstand herkend wordt, zoals eenieder weet die in den vreemde op een terrasje zit en de nationaliteit van een naderende familie wil schatten: ja hoor, ’t zijn Nederlanders.
Eén cliché
'Nederland is veel te veelzijdig om in één cliché te vatten. ‘De’ Nederlander bestaat niet. Als troost kan ik u zeggen dat ‘de’ Argentijn ook niet bestaat.'
Dit is allemaal te grof en te vaag gesteld, Máxima: er bestaan veel Nederlanders en allemaal zijn ze uniek, maar het is onzinnig om te stellen dat je al die Nederlanders niet zou kunnen typeren tot ‘de’ Nederlander als idee.
Dat ze die figuur niet is tegengekomen betekent niet dat de Nederlandse identiteit voor haar niet te vinden is, zoals ze hierboven stelt. Haar begeleiders hebben haar nooit aan die Nederlander voorgesteld, en haar eigen privé-leven is zo uniek en uitzonderlijk (in regeringsjets van de ene luxueuze plek naar de andere) dat ze is gaan denken dat iedereen leeft zoals zij zelf en haar transnationale vrienden. Trouwens: weten ze inmiddels in Argentinië dat Máxima vindt dat ‘de’ Argentijn niet bestaat?
'Ik vind het daarom heel interessant dat de titel van het rapport van de WRR niet is ‘De Nederlandse Identiteit’. Maar: ‘Identificatie met Nederland’. Dat laat ruimte voor ontwikkeling. En voor diversiteit.'
Reeks loketten
Waarom is die tweede titel beter? En wat is die identificatie als de Nederland identiteit niet te vinden is, zoals Máxima stelt? Waarmee identificeer je je dan? Met een Nederland als abstracte leverancier van diensten? Een reeks loketten?
'Bij het lezen van het rapport moest ik terugdenken aan 30 maart 2001. De dag dat de verloving van mijn man en mij werd aangekondigd op de Nederlandse televisie. U kunt zich dat misschien nog herinneren. Ik in ieder geval heel goed.'
Nou, ik ook.
'Mijn schoonvader, Prins Claus, zei toen het volgende: “Eén vraag die heel moeilijk te beantwoorden is en die mij herhaaldelijk gesteld werd, is hoe het voelt Nederlander te zijn. Mijn antwoord is: ik weet niet hoe het is Nederlander te zijn. Ik heb verschillende loyaliteiten en ik ben wereldburger en Europeaan en Nederlander.” Woorden die ik nooit ben vergeten. Om de identiteit en loyaliteit van een mens zijn geen hekken te plaatsen. Ik denk dat veel mensen het zo voelen.'
Onbegrijpelijk
Na al die jaren in Nederland in een uiterst bevoorrechte positie, gaf de gemaal van ons staatshoofd een dergelijk onaanvaardbaar antwoord – het is onbegrijpelijk dat niemand zich hierover heeft opgewonden.
Claus was een eenzame en ongelukkige man, gevangen in een ongelukkig huwelijk. En door zijn afkomst en huwelijk met een vorstin leefde hij een transnationaal leven, luxueus en comfortabel maar ook onhecht en ontworteld, en hij maakte zoals iedereen die een dergelijk leven leidt de fout dat dat ‘grenzeloze’ bestaan door iedereen geleefd wordt (sommigen in dergelijke posities begaan de fout dat zij gaan denken dat zij er recht op hebben).
Claus kon het leven leiden dat hij geleid heeft dank zij de inspanningen van het Nederlandse volk, dat trouw belastingen afdroeg en elke dag in de file stond en rond Kerst al de vakantiebrochures doorbladerde en op zondag moeder in het bejaardentehuis bezocht. Wat Máxima hierboven zegt, kan alleen gezegd worden door iemand die volledig de weg van de ‘gewone’ Nederlander is kwijtgeraakt.
Marrakesh
'Twee jaar geleden waren mijn man en ik op bezoek in Marokko. We hadden een groepje jonge Nederlanders meegenomen. De helft van hen had een Marokkaanse achtergrond. Zij waren onze gidsen en onze tolken. Ik herinner me een bezoek aan een Koran-school in Marrakesh. Voor ons een onbekend terrein. Maar zij maakten ons wegwijs in de ideeën en gebruiken. Moeiteloos vertaalden ze heen en weer tussen Marokkaans en Nederlands. Wat geweldig, om thuis te zijn in twee culturen en moeiteloos van de een naar de nader te kunnen springen. Bruggenbouwer te kunnen zijn. Ik was enorm trots op hen.'
Ze hadden jonge Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond meegenomen – maar waren ze bruggenbouwers, zoals Máxima stelt?
We weten maar al te goed hoe verscheurend het is om tussen twee culturen te moeten opgroeien, en in de praktijk van alledag – de echte praktijk, niet die van Huis Ten Bosch en Wassenaar – groeien veel Marokkanen als clochards onder die brug op, tussen de oevers van het decadente en post-moderne Nederland en de tradities van de door de islam onderdrukte Berbercultuur.
Oude tradities
Ze hebben niet met huid en haar gekozen voor het nieuwe vaderland maar ze blijven hangen aan de oude patronen van het land van herkomst – om de eer van hun ouders en de familie en de oude tradities te beschermen. Trouwens, heeft ze op dat reisje ook de sloppenwijken van Casablanca bezocht? Interessante ervaring, kan ik eenieder aanraden.
'Een ander voorbeeld. Vorig jaar was ik vanuit mijn interesse te gast bij een aantal gesprekken van Pauline Meurs met studenten. Het ging over de ontwikkeling van hun eigen identiteit en wat het voor hen betekent Nederlander te zijn. Een van de studenten was Semra, een studente Rechten. Zij vertelde dat ze bij het slagen voor haar eindexamen haar schooltas had gehangen aan een mast met twee vlaggen: een Turkse en een Nederlandse. Een mooi beeld. Een bungelende schooltas. Twee feestelijk wapperende vlaggen. Wel één mast.'
Wat een multicultureel gekakel is dit (sorry, prinses). Semra zou dit eens in Turkije moeten proberen; ze zou zelf ook snel aan die mast bungelen. En het blijft verbijsterend: Semra krijgt in Nederland kansen die ze in Turkije nooit zou hebben gehad, maar ze voelt zich gedwongen om haar Turkse afkomst te eren, ook al heeft die niets met haar Nederlandse educatie te maken.
Sentimenteel
Ik begrijp dat ze de achtergrond van haar ouders respecteert, ja, dat ze de ‘identiteit’ van haar ouders respecteert, dat ze er sentimenteel over is en dat het een sterke gevoelswaarde voor haar heeft (ik bedoel: die Turkse vlag en het Turkse gevoel en het Turkse eten en de familie in Anatolië), maar ze leeft in Nederland, hier ligt haar toekomst, waarom zou ze zoveel waarde moeten hechten aan die Turkse vlag als ‘de’ Turkse identiteit niet bestaat? Wat wil Semra toch met die vlag? En waarom zou Máxima dat ‘een mooi beeld’ vinden?
'Het rapport van de WRR geeft veel aandacht aan functionele identificatie. Dat betekent heel simpel: elkaar leren begrijpen omdat je samen een belang deelt. Denk aan een sportclub. Of een bedrijf. Of een school. Of een buurt. Het goede daarvan is dat de nadruk niet ligt op de zichtbare verschillen tussen mensen. Maar op het gezamenlijke doel. En op ieders persoonlijke kwaliteiten. Zo kunnen vooroordelen wegsmelten. Samen spelen. Samen studeren. Samen werken. Dat geeft jonge mensen met verschillende achtergronden een gezamenlijk perspectief. Dat is enorm belangrijk in een wereld van open grenzen.'
Ja, het is ook enorm belangrijk om rechts te houden in het verkeer en je handen te wassen voor het eten – ik bedoel: dat zijn allemaal lege zinnen, clichés over hoe mooi het is om samen te werken. Wat die laatste opmerking over die ‘open grenzen’ daar doet, is onduidelijk, maar het staat in bepaalde kringen goed om zo’n zin te zeggen.
Artis
'We denken nog teveel in scheidslijnen. Ook nieuwkomers doen dat. Soort bij soort. Maar Nederland is geen Artis. Juist verscheidenheid en vermenging geven ons kracht.'
‘Soort bij soort’? Dat is het probleem. Juist de ‘eigen identiteit’ van nieuwkomers is het probleem want dat weerhoudt velen ervan om met inzet te integreren en bereid te zijn de kleuren en smaken van het nieuwe vaderland te absorberen.
En die opmerking over verscheidenheid en vermenging staat in schril contrast tot haar opmerking dat we juist gemeenschappelijke belangen moeten hebben. Nee, waar het om gaat is, ondanks de verschillen in etniciteit, cultuur en religies, deel te nemen aan de Nederlandse burgerlijke samenleving. Dat is het doel.
'Eerder heb ik eens het volgende voorbeeld gegeven. Ik was een tijdje geleden op werkbezoek in een supermarkt. De manager vertelde dat hij had geprobeerd de omzet te verhogen met een nieuw assortiment Marokkaanse producten. Dat lukte van geen kant. Tot een kassamedewerkster met een Marokkaanse achtergrond zich ermee bemoeide. Zij gaf het advies de producten veel lager in het schap te zetten. Toen vlogen ze de winkel uit. Wat was het probleem geweest? Heel eenvoudig. De Marokkaanse huisvrouwen hadden de spullen wel willen kopen, maar ze konden er gewoon niet bij.'
Bizar
Wat een bizarre anekdote. Waren die Marokkaanse vrouwtjes zo klein? Of durfden ze niet op te kijken? En als ze wel wisten waar die producten lagen: waarom konden ze niet een medewerker om hulp vragen? Durfden ze dat niet? Of konden ze dat niet omdat ze geen Nederlands spraken? Of mochten ze dat niet van hun man? Máximaatje toch, deze anekdote roept veel te veel vragen op en helpt je verhaal over de veelvormige identiteit geen millimeter verder.
'Daarom zeg ik ook als econoom: het is goed als je organisatie mensen in huis heeft die van elkaar verschillen. Diversiteit loont.'
Ja – als ze maar hetzelfde doel hebben: het bedrijf zo goed mogelijk laten functioneren.
'Dames en heren, volgens cijfers van de Verenigde Naties leven er op de wereld 175 miljoen mensen in een land waar ze niet zijn geboren. Ik ben een van die 175 miljoen.'
En hoeveel daarvan leven als een prinsesje?
Jetset
'Voor ons huis staat een paddestoel. Zo’n echte Hollandse ANWB-paddestoel. Die paddestoel geeft de coördinaten van mijn leven.
Buenos Aires. New York. Brussel. Den Haag. Wassenaar. Ze staan er allemaal op. Met de juiste richting en de afstand in kilometers. Elke keer als ik weg ga of thuiskom, kom ik erlangs. Al die plaatsen en de mensen die erbij horen, maken deel uit van mijn leven. Ze horen bij mijn identiteit als Nederlandse. Ze zijn me dierbaar.'
Haar identiteit als Nederlandse? Haar identiteit is niet Nederlands. Ze leidt een internationaal jetset leven als lid van een rijke bovenlaag van politici, popsterren, industriëlen. Ze heeft geen idee wat het is om bij Albert Heijn een doos scharreleieren in het karretje te leggen.
'Ik hoop dat het rapport van de WRR aanleiding zal zijn tot een open discussie zonder generalisaties over het thema ‘identificatie met Nederland’. Dat zal niet meevallen. We vervallen gemakkelijk in zwart-wit denken. Maar daarmee doen we onszelf en anderen te kort. Mensen hebben altijd méér dimensies. Mensen veranderen ook. Dat is wat mensen zo bijzonder maakt: het vermogen zich te ontwikkelen. Het is niet ‘of, of’. Maar ‘en, en’. Dat maakt de discussie over identiteit niet gemakkelijker. Maar wel veel interessanter.'
En, en
Dit was haar voordracht - we zijn er niet veel verder mee gekomen. Ze ontkent dat er een Nederlandse identiteit bestaat door te stellen dat ze die identiteit niet heeft aangetroffen, maar tegelijkertijd vindt ze het prachtig wanneer mensen meerdere identiteiten hebben.
Ze lijkt te beweren dat een identiteit per definitie in meervoud voorkomt, zoals Claus zaliger beweerde. ‘En, en’, noemt Máxima dat. Voor sommige mensen zal dat het geval zijn, maar voor de meeste mensen is die identiteit gelaagd.
Het gaat niet om ‘of, of’, zoals Máxima dat noemt, en evenmin om ‘en, en’ – het gaat om loyaliteiten die hiërarchisch boven elkaar liggen. Je kunt loyaal zijn aan je zaterdagse sportclub en tegelijk fan van Arsenal zijn en ook een superfan zijn van Feyenoord – maar het ene gevoel is belangrijker dan het andere, zoals je ook van je ouders kunt houden en van hun land van herkomst en tegelijkertijd een echte Rotterdammer kunt zijn en een trotse Nederlander.
Het gaat om gevoelens die niet het zelfde gewicht hebben en dus niet gevangen kunnen worden in de simplistische modelletjes van Maxima.
Holle beweringen
Tsja, wat is Máxima’s toespraak eigenlijk? Die toespraak is vooral een verzameling armoedige observaties en holle beweringen, en ook na grondige herlezing blijft de inhoud ervan plompverloren duidelijk, ook al poogt Balkenende die nu magisch te laten verdwijnen: dat de Nederlandse identiteit niet bestaat.
U moet maar denken: Máxima is niet aangenomen om scherpe analyses te schrijven. Balkenende wel. Maar ook hij is zelden bij machte om de werkelijkheid van ons bestaan eerlijk en open te beschrijven. Wat hij wel kan, is unverfroren in het parlement iets staan ontkennen dat zwart op wit staat. Hij weet dat hij creatief met de waarheid omspringt, de hele Kamer weet dat.
Dat heeft Balkenende de afgelopen jaren maar mooi geleerd: hoe hij de waarheid geweld kan aandoen terwijl hij tegen zichzelf zegt dat hij dit doet vanwege het algemeen belang. Toch knap, als je jezelf en een heel volk zo kunt misleiden.
Leon de Winter
Mooi.quote:Wat zou ze toch bedoelen met dat ‘de’ tussen aanhalingstekens? Natuurlijk bestaat de Nederlandse identiteit wel, want die identiteit hangt samen met de optelsom van al onze ervaringen, onze geschiedenis, onze gevoeligheden en wensen en obsessies en angsten – de Nederlandse cultuur, kortom, ook al is het zo goed als onmogelijk om al die eigenschappen in één persoon aan te treffen.
Ik weet niet wat iedereen bezielt die zo graag een nationale identiteit willen hebben, en ik weet al helemaal niet wat mensen bezielen die hun identiteit willen opleggen aan anderen. Ofwel, de 'gasten' moeten ook maar 'eten wat de pot schaft'.quote:Stormvloedkering
De discussie is fout. De vraag is niet of er al dan niet iets bestaat zoals een Nederlandse identiteit. We kunnen tienduizend meter schaatsen als de besten. En verder staat ook het koekhappen in onze buurlanden op een beduidend lager niveau. De vraag is of dat betekent dat iedereen in dit land moet worden gedwongen te schaatsen of koek te happen.
De constructie van een nationale identiteit is een fictie omdat zij per definitie een generalisatie behelst. Het is net zoiets als zeggen dat Duitsers worst eten en geen humor hebben. Of dat Fransen alpinopetjes op hun hoofd hebben en een stokbrood onder hun arm dragen. Of dat Spanjaarden de hele tijd olé roepen. Of dat Belgen dom zijn.
Waarom wordt iedereen dan zo boos wanneer onze regering bij monde van prinses Máxima beweert dat de Nederlandse identiteit niet bestaat? Dat komt doordat wij bang zijn voor moslims. Onze nationale identiteit is onze stormvloedkering tegen de tsunami van islamisering. Als wij kunnen zeggen hoe we zijn, dan hebben we een instrument om te bepalen dat zij anders zijn. Zij moeten net zo worden als wij of anders horen ze niet bij ons. Het is niet voor niets dat juist de meest islamofobe partijen aandringen op allerlei maatregelen die de fictie van onze nationale identiteit verstevigen, zoals de bouw van een museum voor onze vaderlandse geschiedenis.
Nationale identiteit is een gevaarlijke fictie, omdat zij bedoeld is om uit te sluiten en diversiteit tegen te gaan. De cultuur van een land is zo veelzijdig als zijn inwoners en bovendien is die cultuur bij voortduring onderhevig aan verandering. Dit is niet goed of slecht, het is een feit. Door te volharden in de fictie van een onvervreemdbare nationale identiteit wordt de illusie gewekt dat die veranderingen zijn tegen te houden.
De discussie zou moeten gaan over de vraag of het wenselijk is uit angst vast te houden aan een gevaarlijke fictie.
Als we al een Nederlandse identiteit hebben, zouden we die onmiddellijk moeten afschaffen.
Ilja Leonard Pfeiffer
Vandaag in NRC.next
Wir sind alle Käseköpfe.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 02:33 schreef Kees22 het volgende:
Ben ik nou Nederlander?
Nee, een pygmee met een te strakke peniskoker.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 02:33 schreef Kees22 het volgende:
Ben ik nou Nederlander?
Ik vraag me eigenlijk meer af waarom jij zo driftig probeert om géén onderdeel te zijn van "DE" Nederlandse identiteit.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 19:36 schreef Yildiz het volgende:
Ik lees al even mee met Leon de Winter, maar ik vraag me altijd af wat hij nu elke keer wil zeggen...
Goed, ik was de onzin al meer dan zat, maar dit doet het 'em.
[..]
Mooi.
Eindelijk een antwoord. Ephimenco in Trouw zei dat het onze stormvloedkeringen waren, en dat hij graag iedere ontkenner van een nationale identiteit zijn gezicht in de modder zou willen drukken om dat te beseffen. Ook hij kwam met bouwwerken en geschiedenis aanzetten.
Is een nationale geschiedenis ieders identiteit? Wat een bullshit!
Nu maakt me die bullshit niet zo heel veel uit, maar wél waarvoor het gebruikt wordt.
Om dat helder te maken, het volgende stukje:
[..]
Ik weet niet wat iedereen bezielt die zo graag een nationale identiteit willen hebben
Ik vraag me af hoe je opa en oma daarover denken.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 10:24 schreef Slarioux het volgende:
Je wilt helemaal geen Nederlandse identiteit hebben, die moet helemaal niet bestaan.
Ik vraag me eerder af wat mijn grootouders zouden denken over hoe men tegenwoordig over vrijheid en privacy denkt, niet over iets ridicuuls als 'nationale identiteit'. Maargoed, dat heb ik al gepost, daar wil ik het hier verder niet over hebben.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 12:01 schreef Vivi het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe je opa en oma daarover denken.
Prachtig is subjectief, en dat mag je prima vinden, maar de reden dat ik er volgens jou zo 'driftig' over ben, -ik schrijf eens een lang stukje en het is gelijk driftig doen, geen tegenargumenten verder- stond al reeds in het opiniestukje, en had ik ook al eeder geplaatstquote:Op zaterdag 13 oktober 2007 12:00 schreef Vivi het volgende:
[..]
Ik vraag me eigenlijk meer af waarom jij zo driftig probeert om géén onderdeel te zijn van "DE" Nederlandse identiteit.
Man, man, man, wat maak jij je druk zeg, wil je vast vriendjes worden ofzo?
Leon de Winter heeft weer een prachtig stuk geschreven.
en werd in een andere vorm mooi herhaaldquote:Op woensdag 10 oktober 2007 19:13 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat is ook precies mijn punt, als het al bestaat, is het niet tast- of meetbaar. Sommigen beweren dat het bestaat, en erger nog, dat anderen zich ernaar moeten gedragen.
Nu is het al idioot om een bepaald gedrag op te leggen aan mensen, maar het wordt me te idioot als men niet eens weet wat dat gedrag precies moet zijn.
Het begrip 'nationale identiteit' is onlangs verzonnen, en omdat het woord bestaat, gaan er een hoop mensen van uit dat het maar moet bestaan ook. Belachelijk. Cliché's, dat hebben we. Een gedeelde -oppervlakkige- geschiedenis misschien ook nog wel. Geen nationale identiteit, kom nou.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 10:24 schreef Slarioux het volgende:
Je wilt helemaal geen Nederlandse identiteit hebben, die moet helemaal niet bestaan. Een Nederlandse identiteit is gewoon een kutsmoes om anderen (lees: Moslims) ervan te kunnen beschuldigen dat ze hem niet hebben. Meer niet
Ik zeg nergens dat niemand zich zo mag voelen, ik zeg -volgens mij al een keer of 3- dat 'Nederlandse identiteit' een term is -of kan zijn- om anderen mee om de oren te slaan dat ze die niet hebben. En als ze die niet hebben, dat ze die moeten aannemen. Terwijl het hele begrip zo onduidelijk als wat is. Dan weer een Ephimenco uit Trouw, die erg gerespecteerd wordt, die het heeft over de dijken, dan weer een Leon de Winter die ook niet veel verder komt dan een geschiedenis, echt, elke user heeft er een andere definitie voor.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 12:25 schreef Vivi het volgende:
Ook dat is slechts jouw subjectieve mening.
Ik, en met mij veel anderen, zo blijkt, ervaren dat geheel anders.
Dus wie ben jij dan om al die mensen op te willen leggen dat ze dat niet zo mogen voelen?
Dat lijkt me een beetje te ambitieus voor een jongetje van 23.
Ok, dan zal ik daarop morgen reageren.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 13:01 schreef Vivi het volgende:
Haha, ik moet helaas nu naar een verjaardag..dus wrs vanavond
Geen idee, die zijn dood. Wat is je punt? Dé Nederlandse identiteit bestond toen net zo goed niet. Er is geen 1 Nederlandse identiteit omdat de diversiteit gewoon te groot is. En was overigens, als we het toch over opa's en oma's hebben.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 12:01 schreef Vivi het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe je opa en oma daarover denken.
Goed betoog Klowjow en dit is de cruciale vraag. Heb je daar zelf een antwoord op?quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 14:24 schreef kLowJow het volgende:
Waarom zijn we dan beledigd als iemand ons vertelt dat we hierin geslaagd zijn?
Maxima ontkent ook niet dat er gemeenschappelijke pijlers zijn toch?quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 15:21 schreef MrX1982 het volgende:
Rare onderste alinea. Die in feite de rest van het betoog onderuit haalt. Eerst rep je over individuen etc en dan ineens hebben we gemeenschappelijke peilers en is dat wat we zijn. Dus toch een Nederlandse identiteit.
Wie zegt dat ik dezelfde peilers heb als jij?
Ze noemt wat triviale "pijlers".quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 15:28 schreef SCH het volgende:
[..]
Maxima ontkent ook niet dat er gemeenschappelijke pijlers zijn toch?
Maar het woord identiteit ligt blijkbaar erg gevoelig momenteel.
Wat is daarin dan met elkaar in tegenspraak?quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 15:21 schreef MrX1982 het volgende:
Rare onderste alinea. Die in feite de rest van het betoog onderuit haalt. Eerst rep je over individuen etc en dan ineens hebben we gemeenschappelijke peilers en is dat wat we zijn. Dus toch een Nederlandse identiteit.
Nee. Ik denk dat er veel verschillende oorzaken zijn. Niet onbelangrijk hierbij zijn volgens mij twee dingen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 14:27 schreef SCH het volgende:
[..]
Goed betoog Klowjow en dit is de cruciale vraag. Heb je daar zelf een antwoord op?
Die heb je duidelijk niet, want KlowJow heeft het over pijlers. Even in woordenboek opzoeken!quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 15:21 schreef MrX1982 het volgende:
Rare onderste alinea. Die in feite de rest van het betoog onderuit haalt. Eerst rep je over individuen etc en dan ineens hebben we gemeenschappelijke peilers en is dat wat we zijn. Dus toch een Nederlandse identiteit.
Wie zegt dat ik dezelfde peilers heb als jij?
Goed verhaal man!quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 14:24 schreef kLowJow het volgende:
Een belangrijk onderdeel van onze maatschappij is vrijheid. Vrijheid om te doen wat je wil, en te zijn wie je wil. Onze maatschappij is op veel punten ingericht op maximalisatie van keuzevrijheid, zelfs zo erg dat die keuzevrijheid op belangrijke punten verankerd is in onze grondwet.
Een samenleving gericht op persoonlijke vrijheid levert diversiteit op. Hoe groter de vrijheid, hoe groter de diversiteit. Hoe groter de diversiteit, hoe minder je met elkaar gemeen hebt, waardoor het lastig wordt de samenleving als geheel bepaalde eigenschappen toe te schrijven.
Wat je ziet in deze discussie is dat mensen hier moeite mee hebben. Enerzijds met de diversiteit an sich: een steeds grotere groep mensen spreekt zich uit voor verboden die de keuzevrijheid van het individu aan banden moeten leggen. Anderzijds met de gevolgen die die diversiteit heeft op ons zelfbeeld.
Dit laatste komt hier weer duidelijk naar voren. Maxima komt met een samenvatting van een rapport vol open deuren over nationale identiteit, en de reactie is massale ontkenning. Niet alleen ontkenning, een prinses die kort geleden nog werd geroemd om haar aanpassingsvermogen, het populairste lid was van ons koningshuis en volledig geaccepteerd leek, wordt ineens als buitenstaander weggezet. Iemand die geen uitspraken over ons mag doen, zich niet in het debat mag mengen omdat ze hier niet thuishoort, geen deel van onze samenleving uitmaakt.
Dit terwijl die open deuren - DE Nederlander bestaat niet, de Nederlandse identiteit is moeilijk te vatten - een logisch, en zelfs gewenst resultaat zijn van onze manier van leven. We willen allemaal anders zijn, uniek, een individu.
Waarom zijn we dan beledigd als iemand ons vertelt dat we hierin geslaagd zijn? Dat we als samenleving zo divers zijn geworden, zo veelomvattend dat de we niet meer in een collectief hokje passen. Maakt ons Nederlanders dat minder waard? Mij lijkt het juist iets om trots op te zijn. We hebben een redelijk goedwerkende samenleving gecreëerd waarin iedereen zoveel mogelijk zichzelf kan zijn. Natuurlijk hebben we zo onze fouten, maar we zijn het er in meerderheid wel over eens dat Nederland een fijner land is om in te wonen dan de meeste andere landen.
Persoonlijke keuzevrijheid en diversiteit zijn de pijlers van onze samenleving, kenmerkend voor wie en wat we zijn. Waarom zou je dat willen ontkennen of je ervoor schamen? Wees er trots op.
Zo. Jij bent echt goed!quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 16:30 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Nee. Ik denk dat er veel verschillende oorzaken zijn. Niet onbelangrijk hierbij zijn volgens mij twee dingen.
Ten eerste de enge definitie van "identiteit" die mensen lijken te hanteren, als zou een identiteit zijn opgebouwd uit een beperkt aantal elementen, waaraan gedurende een afgebakende periode van ontwikkeling inhoud wordt gegeven, waarna ze 'heel' is en afgerond.
Hieraan gekoppeld zie ik een soort angst voor miskenning van bijdragen van voorvaderen en daardoor overcompensatie in de vorm van romantisering van het verleden waarbij mensen van belang een soort heldenstatus wordt toegekend.
Perioden als "de verlichting", "de renaissance", "de gouden eeuw". Mensen als Spinoza, Erasmus, Michiel de Ruyter, Rembrandt van Rijn, Van Gogh, Willem van Oranje, De Geuzen, Pim Fortuyn, je opa, of hij nou soldaat, NSB'er of verzetsheld was. Het maakt allemaal deel uit van wie en wat we zijn. Ze hebben ons gevormd tot wat we zijn, hebben hier een belangrijke rol in gespeeld, maar zijn hiervoor uiteindelijk niet bepalend: we zijn dat allemaal en méér.
Ik vind dat onze eigen rol in dit proces vaak nogal gemarginaliseerd wordt. Alsof we slechts teren op het verleden, passief volgen in hun voetstappen zonder zelf een bijdrage te leveren. In werkelijkheid vormen wij het Nederland van vandaag en zijn de kenmerken die wij met elkaar delen van belang als je het hebt over een nationale identiteit. Daarin moet je ons verleden niet miskennen: het maakt onderdeel uit van wie we zijn, maar ook niet overdrijven: het bepaalt niet wie we zijn.
De keuzes die we als samenleving maken, waarbij we proberen te leren van fouten uit het verleden, al het aan ons overleverde "goede" proberen te bewaren, aangevuld met zelf opgedane kennis en vaardigheden, en vormgegeven door ons eigen intellect, dat bepaalt wat en wie we zijn. We zijn in permanente staat van ontwikkeling, geen dag compleet dezelfde, constant veranderend zoals het hoort bij een levende beschaving.
Nee. In mijn eerste post ging het over peilers vs pijlers. Ter correctie van MrX1982.quote:Op zondag 14 oktober 2007 01:40 schreef Darklight het volgende:
moet je dat 3x herhalen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |