Een balletje kan vreemd rollen hier. Vanmorgen bij het wakker worden had ik helemaal geen zin meer om de dag te beginnen, klote is het leven en het duurt allemaal te lang dacht ik bij mezelf. Vervolgens sta ik op met duffe kop drink de nodige hoeveelheid koffie, ga me wassen en ineens helemaal weer zin erin, fluitend in de badkamer en een opgewekte stemming.
Het wonder inzien van het leven vervolgens doen, eens om me heen kijken en zelfs het wonder inzien van een koffie-filter als het ware, beseffen dat het best goed geregeld is hier. Genoeg te doen en genoeg boeken te lezen en films te kijken, vakantie-landen die eventueel bezocht kunnen worden nog.
Kan ook zeggen dat het niet veel voorsteld maar daar heb ik alleen mezelf mee, probeer dus mijn stemming zelf omhoog te halen door eens ogen te openen en te beseffen dat het okey is, zin maken en zin krijgen in het leven.
Alsnog een bedrukt gevoel alsof het omlaag gehouden wordt. Alsof de stemmingstabilisator ervoor zorgt dat ik geen kans krijg om opgewekt te blijven. Het kost moeite nog steeds. Wie weet is het ook wel normaal om niet constant opgewekt te zijn. Maar goed, blijven oefenen dan maar. Kan zijn dat de echte zin nog gaat komen, dat het even tijd nodig heeft nog. Dat het nodig is om iedere dag even stil te staan dat het allemaal wel de moeite waard is. Na maanden van tegenzin is het wellicht nodig om tegenkracht in te voeren dat de tegenzin als het ware erin is geslopen en moet worden afgebroken door nieuwe gedachtes toe te voegen.
Tijd om te lezen in het boek de kracht van het nu, kan zijn dat ik daar ook iets van leer. Stephen King kan later. Heb er zin in wil ik vaker zeggen, ik ga ervoor, ik laat me niet kisten en ga eens leven zoals het leven bedoeld is. Hoeft geen bestaan te zijn waarbij ik constant op volle toeren draai, het is al genoeg om zin te hebben in alles wat ik doe.
Op momenten dat ik geen zin heb erin heb ik sterk de indruk dat die gedachtes niet van mij zijn, alsof ik dan geen controle heb op het denken en dat het denken ervandoor gaat met mij. Controle op het negatieve denken dus, controle op het positieve denken is niet nodig als het vanzelf gaat, controle op het positieve denken dan een beetje om het niet uit de hand te laten lopen
![]()
Negatieve denken heeft hier overigens een ondergrens, ik zeg dat ik er geen zin meer in heb maar verder gaat het niet. Vervolgens altijd de boel weer oppakken. Bij het positieve denken kan het wel eens gebeuren dat het wel over de bovengrens heengaat zoals vroeger, maar dat zal nu niet meer zo snel gebeuren door ervaring.
Genoeg erover, ooit zal ik afstand nemen ervan als ik klaar ben ermee, Nok noemde verwerken en dat is wellicht de juiste benaming. Verwerken van negatieve zaken, wegwerken wellicht na het verwerken, en dan zal het wegwerken waarschijnlijk vanzelf gaan, weg met de rotzooi. Een plek geven en vervolgens in de kast opsluiten en niet meer bekijken.
Slachtoffer is het niet eens als controle mogelijk is, instelling kun je zelf veranderen
![]()
Slachtoffer van eigen denken
![]()
Dan doe je toch iets mis.
[ Bericht 6% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 21-10-2007 15:06:38 ]