Nee maar de technische commissie wel. Die concludeerde dat de benzine te koud was en de wagens dus illegaal. Echter doordat de teams zelf uitgingen van andere metingen, waarbij de benzine niet te koud was zijn ze niet gestraft. McLaren wil dus een verduidelijking van de regels en vraagt zich af waarom de teams niet zijn bestraft, terwijl hun wagens volgens de TC wel illegaal waren.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 09:19 schreef Leatherface het volgende:
Wanneer is het beroep van McLaren? 15 november?
Als het aan Max Mosley ligt, blijft de uitslag gewoon staan. Volgens hem zou McLaren ook weinig kans maken, omdat zij niet met bewijs kunnen komen (ze hebben immers niet zelf de temperatuur van de brandstof opgemeten, volgens hem)
Ik denk dat in dit specifieke geval geen straf de goede keuze is, maar voor de toekomst wel een protocol opgesteld moet worden.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 10:04 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Nee maar de technische commissie wel. Die concludeerde dat de benzine te koud was en de wagens dus illegaal. Echter doordat de teams zelf uitgingen van andere metingen, waarbij de benzine niet te koud was zijn ze niet gestraft. McLaren wil dus een verduidelijking van de regels en vraagt zich af waarom de teams niet zijn bestraft, terwijl hun wagens volgens de TC wel illegaal waren.
Dus of McLaren zelf wel of niet gemeten heeft doet hier niet terzake.
Maar denk je dat er überhaupt een sanctie opgeleged kan worden (dan wel aan het team)?quote:Op woensdag 31 oktober 2007 10:16 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik denk dat in dit specifieke geval geen straf de goede keuze is, maar voor de toekomst wel een protocol opgesteld moet worden.
Eigenlijk raar dat de teams dit zelf mogen meten.
quote:Paragraf 168 lässt Hamilton keine Chance
Kann McLaren-Mercedes den WM-Titel schon vor dem Urteil der FIA am 15. November endgültig abhaken? Angeblich hat Lewis Hamilton sowieso keinerlei Chance in der Wertung des Brasilien-GP nachträglich nach vorne und damit vom Vize- auf den Weltmeisterthron aufzurücken. Selbst wenn - wie von den Silberpfeilen verlangt - Nico Rosberg im Williams sowie Nick Heidfeld und Robert Kubica in den beiden BMW-Sauber-Rennern wegen des zu kalten Benzins in Interlagos disqualifiziert würden, müsste das für den englischen Formel-1-Newcomer Hamilton nicht zum Titel reichen. Laut Paragraf 168 des Sportreglements ist es nämlich nicht zwingend notwendig, dass nach Disqualifikationen die folgenden Wagen im Klassement aufrücken.
Unter Berufung darauf, berichtet 'Sport Bild', dass Hamilton in der Interlagos-Wertung auf jeden Fall Siebter bleibe – und damit Kimi Räikkönen der neue Champion. Der in dem Magazin ausführlich dargelegte Hintergrund: Die Formel-1-Bosse um Bernie Ecclestone hätten sich schon vor Monaten darauf geeinigt, dass der WM-Kampf auf keinen Fall am Grünen Tisch entschieden werden solle. Das wissend, sollen Renault-Teamchef und Ecclestone-Freund Flavio Briatore und FIA-Rennleiter Charlie Whiting (unabhängig voneinander) bereits während die Rennkommission am Abend nach dem Brasilien-GP noch über den Einspruch der Silberpfeile beriet, schon erzählt haben, dass es keine Strafen gegen Williams und BMW Sauber gäbe.
Was diese 'Kungel-Theorie' stützt: Jo Bauer, der als Technischer Delegierter des Automobil-Weltverbands für die Sprittests verantwortlich war, betont: "Unsere Messungen waren korrekt." Und Mike Cascoyne, Technikchef von Spyker, sagte, dass kühlerer Treibstoff eine deutliche Leistungssteigerung der Motoren bewirke, also einen klaren Wettbewerbsvorteil bringe. Trotzdem blieb eine Bestrafung aus.
Danner: "Da wurde ein Deal gemacht"
Angeblicher Hintergrund der behaupteten Absprachen: Bei der Verhandlung über den ‚Spionage-Skandal’ am 13. September in Paris sollen sich Ecclestone, FIA-Chef Max Mosley und die Ferrari-Teambosse auf öffentliche Ruhe als ‚Dankeschön’ für das harsche Urteil gegen die Silberpfeile für den Rest der Saison geeinigt haben. "Da wurde ein Deal gemacht. Ihr seid Konstrukteurs-Weltmeister, jetzt haltet ihr die Klappe", glaubt auch RTL-Experte Christian Danner. Deshalb habe es auch seit Spa keinerlei Einsprüche oder Proteste der Scuderia mehr gegeben. Da wäre es nur folgerichtig, wenn auch Hamilton nicht per FIA-Dekret zum Champion gekürt würde.
Mits McLaren met bewijzen kan aankomen lijkt een geldboete me gepast. Van dat geld kan dan een onafhankelijk meetinstituut in het leven worden geroepen.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 10:45 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Maar denk je dat er überhaupt een sanctie opgeleged kan worden (dan wel aan het team)?
Volgens de laboranten van de FIA was er te weinig bewijs. Lijkt me sterk dat McLaren dan het tegendeel kan bewijzen.
inderdaad laat kimi maar gewoon kampioen. En ik kan ook geen duits lezen hoor.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 17:18 schreef Atreidez het volgende:
Zelfs als fan Hamilton zou ik niet willen dat het van "achter de groene tafel" nog aangepast zou worden.. Maar het stukje duits heb ik helaas niks aan. Ben ik een uitzondering als ik die troep niet kan lezen
Kan het toch wel aardig begrijpen. En zo briljant is mijn Duits nou ook weer niet.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 17:18 schreef Atreidez het volgende:
Zelfs als fan Hamilton zou ik niet willen dat het van "achter de groene tafel" nog aangepast zou worden.. Maar het stukje duits heb ik helaas niks aan. Ben ik een uitzondering als ik die troep niet kan lezen
Verkeerd verondersteld, maar ik ben je iig dankbaar als je t ff vertaaldquote:Op woensdag 31 oktober 2007 18:17 schreef Leatherface het volgende:
Okay, nou sorry. Ik veronderstelde dat de meesten hier wel goed in Duits zouden zijn.
Edit: ik kan ook geen Duits nee.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 17:18 schreef Atreidez het volgende:
Zelfs als fan Hamilton zou ik niet willen dat het van "achter de groene tafel" nog aangepast zou worden.. Maar het stukje duits heb ik helaas niks aan. Ben ik een uitzondering als ik die troep niet kan lezen
Het hele artikel ga ik nu even niet vertalen. Maar het komt er in de kern op neer dat er een paragraaf in het wedstrijden-reglement van de FIA is dat stelt dat wanneer er diskwalificaties plaatsvinden, de coureurs eronder niet per se opgewaardeerd hoeven worden.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 18:35 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Verkeerd verondersteld, maar ik ben je iig dankbaar als je t ff vertaald![]()
Dat was toch al daags na het gebeuren bekend? Ik snap niet zo goed waarom dat nu nog erbij gehaald word, maar dat zal dan wel aan mij liggenquote:Maar het komt er in de kern op neer dat er een paragraaf in het wedstrijden-reglement van de FIA is dat stelt dat wanneer er diskwalificaties plaatsvinden, de coureurs eronder niet per se opgewaardeerd hoeven worden.
Is ook wel achterhaald nieuws.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 20:12 schreef NED het volgende:
[..]
Dat was toch al daags na het gebeuren bekend? Ik snap niet zo goed waarom dat nu nog erbij gehaald word, maar dat zal dan wel aan mij liggen![]()
Kan wel zijn, maar laat ze dan bewijzen dat de metingen van BMW en Williams niet correct warenquote:Op woensdag 31 oktober 2007 19:11 schreef Leatherface het volgende:
Desondanks blijft de technische commissie volhouden dat hun metingen correct waren en de benzine in de BMW's en de Williams wel degelijk te koud was.
Max Mosley moet gewoon aftreden.., die hoopt dat Mclaren gewoon illegaal wordt verklaard en straf krijgt voor 2008.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 09:19 schreef Leatherface het volgende:
Wanneer is het beroep van McLaren? 15 november?
Als het aan Max Mosley ligt, blijft de uitslag gewoon staan. Volgens hem zou McLaren ook weinig kans maken, omdat zij niet met bewijs kunnen komen (ze hebben immers niet zelf de temperatuur van de brandstof opgemeten, volgens hem)
Iig kans op een F1 game op pc platform, maja.. met EA als ontwikkelaar ziet het er nog steeds niet opperbest uitquote:F1-coureur Lewis Hamilton sluit deal met Electronic Arts
Het Engelse tabloid The Sun bericht vandaag over een deal tussen Formule 1-coureur Lewis Hamilton en uitgever Electronic Arts. Met de deal is 5 miljoen pond gemoeid. Het stelt Electronic Arts in staat om games rond de populaire Formule 1-coureur te maken, die in zijn debuutjaar hoge ogen wist te gooien maar net naast de eindzege greep. De eerste game verschijnt voor Playstation 3 en Xbox 360 ergens in 2008.
Het gaat hier hoogstwaarschijnlijk om een Formule 1-game, wat tevens zou bevestigen dat Sony zijn huidige F1-licentie niet verlengd ziet. Of de F1-rechten vrij komen voor meerdere uitgevers of EA het alleenrecht heeft, is niet bekend. Vooralsnog heeft alleen The Sun erover bericht, we verwachten binnenkort een officiële bevestiging.
De ontbranding is beter op lagere temperatuur. Daarom is een diesel met intercoller bv sneller dan een gewone.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 23:32 schreef Atreidez het volgende:
Maar ik weet eigenlijk helemaal niet waarom ze benzine koud zetten. Ik neem aan dat t compacter is op een koelere temperatuur?
http://f1.gpupdate.net/en(...)o-and-mclaren-split/quote:Alonso and McLaren split
02 November 2007
The McLaren Formula One team today announced that it came to an agreement with Fernando Alonso that it would be in the best of interests of both parties to bring the relationship to an end. The Spaniard had an ongoing contract with the Woking based team for another two seasons.
Fernando Alonso will now be on the lookout for a new challenge in Formula 1. It is very likely he will return at Renault. Team boss Flavio Briatore never made a secret of it he loved to see Alonso return at Renault.
"Since I was a boy I had always wanted to drive for McLaren, but sometimes in life things do not work out," Alonso said on the announcement. "I continue to believe that McLaren is a great team. Yes, we have had our ups and downs during the season, which has made it extra-challenging for all of us, and it is not a secret that I never really felt at home. I know there have been suggestions of favouritism within the team and people say a lot of things in the heat of battle, but in the end I was always provided with an equal opportunity to win. Today's decision allows all of us to focus on 2008, and I wish the team, Vodafone, Banco Santander, Mutua Madrileña and all the other team Partners who I have worked closely with during the year, the best for the future."
Ron Dennis wishes the driver all the best in the future. He said: "Everybody at Vodafone McLaren Mercedes, especially McLaren's Spanish Partners Banco Santander and Mutua Madrileña and the team's title partner Vodafone, want to wish Fernando all the best for the future. He is a great driver but for some reason the combination of Vodafone McLaren Mercedes and Fernando has not really worked out, and in the end we reached a stage where none of us could find a way to move forward. We all believe that our joint decision to part company is for the best, and we will now continue to focus on our 2008 World Championship challenge."
Maar weet jij het effect met een F1 auto.., ik denk dat daar wel meer verschil in zit dan met de Mitsubishi SpaceStarquote:Op vrijdag 2 november 2007 16:25 schreef sanger het volgende:
[..]
De ontbranding is beter op lagere temperatuur. Daarom is een diesel met intercoller bv sneller dan een gewone.
De verhouding tussen brandstof en lucht is in de motor (bij een Mitsubishi SpaceStar iig) 14,1 delen lucht op 1 deel benzine. Het effect van iets te koude brandstof is in mijn ogen dus nihil.
Dat werkt zeer zeker.quote:Op zaterdag 3 november 2007 02:09 schreef WEST het volgende:
[..]
Maar weet jij het effect met een F1 auto.., ik denk dat daar wel meer verschil in zit dan met de Mitsubishi SpaceStar![]()
Dat effect zal er zijn, in hoeverre weet ik echter niet.quote:Op zaterdag 3 november 2007 02:09 schreef WEST het volgende:
[..]
Maar weet jij het effect met een F1 auto.., ik denk dat daar wel meer verschil in zit dan met de Mitsubishi SpaceStar![]()
Bron: Autosport.comquote:Schumacher to test at Barcelona
Seven-time world champion Michael Schumacher will come out of retirement to test Ferrari's title-winning 2007 Formula One car in Barcelona next week, the team said on Tuesday.
"It's half for pleasure, half for technical reasons," said a spokesman.
Schumacher, 38, retired from Formula One at the end of the 2006 season after winning 91 Grands Prix in the most successful career of any driver.
The German has stayed out of the limelight since, although he attended several races this year as a Ferrari technical adviser. The team won both of this year's titles, taking the drivers' crown with Kimi Raikkonen.
Formula One's technical rules are changing next year, with traction control systems and other so-called 'driver aids' being removed.
"Michael has a big experience in driving cars with no traction control and no electronic aids, so it makes sense for him to give his input," said Schumacher's spokeswoman.
Although Schumacher said in May he had no desire to step back into a Formula One car, team boss Jean Todt has made clear that the offer was always there.
"Todt said that if Michael had the desire to drive the car, he would be happy to fulfill it," said the spokesman, adding that Schumacher would test on Tuesday and Wednesday at the Circuit de Catalunya.
Schumacher has not taken part in a test since he retired, although he did drive the F2007 for a few laps in the wet at Ferrari's Fiorano track at the end of last month to coincide with a visit of the board of parent company Fiat.
He also drove an older car at the circuit in June as part of Ferrari's 60th anniversary celebrations.
Ik heb ooit een hele special over Schumi gemaakt als topic. Kan hem alleen zo effe niet vinden.quote:Op donderdag 8 november 2007 08:54 schreef Automatic_Rock het volgende:
Leuk stukje over de aller eerste F1-test van M Schumacher: http://f1.gpupdate.net/nl(...)rste-formule-1-test/
Voor Jordan dus
Daarnaast wou ik zeggen dat er wel wat meer gepost mag worden in dit subforum. Het hele subforum beslaat nu nog maar m'n halve scherm
Thanksquote:Op donderdag 8 november 2007 10:02 schreef Atreidez het volgende:
Sanger, nog gefeliciteerd met je promotieSucces iig!
quote:Het team van McLaren is de afgelopen week bezocht door de FIA. De autosportbond kondigde eerder al aan dat ze uitgebreid ging controleren of de McLaren van 2008 geen Ferrari-technologie zou bevatten. Op 7 december zal een hoorzitting plaatsvinden in Monaco, waar de FIA haar bevindingen aan McLaren zal voorleggen.
Ron Dennis zal de komende maand wel weer met samengeknepen billen zitten, want er zijn de nodige cd-roms en harde schijven meegenomen uit Woking, zodat de FIA die verder kan analyseren. Zowel de FIA als McLaren was niet bereid om commentaar te geven op de kwestie, dus of McLaren zich zorgen moet gaan maken is onbekend.
Mocht de McLaren van volgend jaar toch bestaan uit onrechtmatig verkregen informatie van Ferrari, dan zullen er sancties opgelegd worden aan het team. Uitsluiting lijkt onlogisch, volgens FIA-president Max Mosley. "Het is niet waarschijnlijk dat McLaren niet mee zou mogen doen, het lijkt erop dat, als er inderdaad gespioneerd is, er een puntenreductie zal optreden", zei hij tegen de BBC. McLaren zou het seizoen dan beginnen met een negatief puntentotaal.
De spionage-affaire, die ervoor heeft gezorgd dat het seizoen 2007 zo'n bittere nasmaak heeft gekregen, is dus nog niet voorbij. Per 7 december kan het afgelopen zijn, maar het is ook mogelijk dat de hele saga weer van voren af aan begint.
quote:Na McLaren mag nu ook Renault zich verantwoorden bij de FIA in een spionageschandaal. Ten tijde van Stepneygate kwam al boven water dat Renault in het bezit zou zijn van McLaren-informatie, wat nu dan door de FIA zal worden onderzocht. Op 6 december moet de Franse renstal zich in Parijs verantwoorden voor de World Motor Sport Council.
Later meer
Ik denk dat Alonso nog effe wacht met tekenenquote:Renault charged for spying
Nov 9, 2007
Formula One was rocked by a fresh spying controversy on Friday when former champions Renault were charged with unauthorised possession of confidential McLaren information.
The International Automobile Federation (FIA) said in a statement that representatives of the French team had been summoned to a hearing of the World Motor Sport Council, Formula One's top body, in Monaco on December 6.
The charges spanned a period from September 2006 to October 2007 - the final four races of last year when Renault won the drivers' and constructors' titles as well as this year's entire championship.
The FIA said in a statement that the information allegedly included the layout and critical dimensions of the McLaren car as well as details of the fuelling system, gear assembly, oil cooling system and hydraulic control system.
It also mentioned a "novel suspension component used by the 2006 and 2007 McLaren F1 cars".
The announcement threatened to heap more negative publicity on a sport still feeling the effects of a major spying controversy involving Ferrari and McLaren that overshadowed much of the year.
McLaren were stripped of all their constructors' points and fined US$100 million, minus prize money for the season that would have accrued, after being found to have a dossier of Ferrari technical information in their possession.
The charge faced by Renault, who were constructors' champions last year and in 2005 but failed to win a race this season, concerned the same article 151c of the international sporting code.
Renault reaction
Renault said they had nothing to hide.
"Ever since this matter was brought to our attention, we have acted with complete transparency towards McLaren and the FIA, and we will continue to do so," the team said in a statement.
There was no immediate comment from McLaren.
Allegations about McLaren information falling into Renault's hands emerged shortly before a September hearing in Paris to consider new evidence in the Ferrari spy saga.
FIA president Max Mosley told reporters at the Belgian Grand Prix that same month that the governing body was waiting for a formal complaint from McLaren.
"We have had a dossier from Renault which doesn't look particularly damning, but then again you wouldn't expect it to," he said at the time.
"We are waiting to see what comes from McLaren.
"It's allegedly an employee who took some floppy discs with him, but we must wait and see what comes out," added Mosley, who said McLaren had sent experts into Renault to look at their computer system with the French team's agreement.
Another source told Reuters that McLaren had been tipped off by another employee leaving the French team for the Mercedes-powered outfit.
However, Renault team boss Flavio Briatore was adamant in Spa that the case could not be compared to the McLaren one: "If somebody tells me it's the same, I sue," he had told a news conference.
The summons comes at a particularly sensitive time for Renault, who are hoping to convince their former double world champion Fernando Alonso to return to them for next season after he split with McLaren last week.
Alonso was a key figure in the McLaren spying controversy, providing incriminating e-mails to the governing body that allowed them to reopen the investigation after initially clearing the team.
quote:De afgelopen dagen zijn er mannen met stropdassen gesignaleerd in Woking. Naar het schijnt zijn er computers en tekeningen bij de ontwerpafdeling meegenomen. In de strafzaak tegen McLaren werd ook meegenomen dat de 2008 auto tegen het licht gehouden zou worden of er geen Ferrari technologie op zit en of de auto geen kopie is van de Ferrari. Ik kan een aantal zaken reeds onthullen die er op zitten en die enorm veel gelijkenis vertonen met de zaken die Ferrari in 2008 zeker op de auto heeft. McLaren is schuldig, let maar op. Op de 2008 Mclaren zit namelijk een stuur, ja echt, met van die knopjes erop om van alles te kunnen veranderen. in de 2008 Mclaren is ook koolstofvezel verwerkt in de voor - en achterwielophanging. Het schijnt ook zo te zijn dat voor 2008 bij Mclaren gebruik gaan maken van twee coureurs. Een daarvan is bekend maar de ander houden ze nog even achter de hand.Zeker is al dat er ook 4 ronde zwarte rubberen dingen om de velgen zitten. En die komen dus bij hetzelfde bedrijf vandaan dat ze levert aan Ferrari; hoeveel bewijs wil je hebben?. Schandalig wat ze bij McLaren allemaal doen. Dan heb ik het nog niet over de voorvleugel van de 2008 Mclaren, die kun je er gewoon afhalen en vervangen tijdens een pitstop en net als bij Ferrari zit die met 4 bouten vast!!. Zelfs de grootte van de cockpitopening is gelijk, net als de hoogte van de Rollbar boven het hoofd van de coureur.Het wordt nog erger:Mclaren heeft nu gepland staan om te gaan racen op precies de zelfde dagen en de circuits als waar Ferrari gaat racen. Ik zeg; Schande!!!, eruit met die gasten.
quote:Over 15 Renault men involved in spy case
By Jonathan Noble Friday, November 9th 2007, 18:40 GMT
At least 15 engineers at Renault knew about the McLaren technical information that is at the centre of the latest spy investigation, autosport.com has learned.
Renault are to face a hearing of the FIA World Motor Sport Council next month to answer charges that they had in their possession intellectual property belonging to McLaren.
This information was part of a number of floppy disks that engineer Phil Mackareth brought with him to the Enstone team from McLaren in September 2006.
Renault have admitted that Mackareth had the information transferred to his computer at Renault, and showed scale drawings to 'some engineers', but are adamant that the details were not used to influence their car design.
McLaren have also conducted their own investigation into the matter at Renault's Enstone headquarters, having used the independent Kroll company, and it is believed a dossier of evidence about the matter has been submitted to the FIA.
Autosport.com understands that Renault and McLaren's investigations have revealed that more than 15 engineers in total examined the information from McLaren, which included details on the 2007 car. It is believed each of these has confirmed the fact in writing.
Sources have suggested that the engineers are not just junior staff members, but also include head of vehicle performance and R&D, deputy technical director, deputy chief designer and chief designer Tim Densham.
The extent of knowledge within Renault about the McLaren information mirrors similar claims surrounding the McLaren/Ferrari case, where the depth of the knowledge about Ferrari secrets extended well beyond just chief designer Mike Coughlan.
quote:Ecclestone calls 'crisis meeting' in London
10 November, 2007
Bernie Ecclestone, F1's chief executive, called a crisis meeting on Friday as a new spying scandal broke out. The 76-year-old, who is a close business partner and friend of Flavio Briatore, summoned key members of the formula one fraternity to his London office as Renault admitted to recently possessing secret information belonging to McLaren.
The Daily Telegraph reported that each team except Renault, Ferrari and McLaren - the three involved in spying scandals - attended Ecclestone's meeting, to “establish the nature and full extent of espionage within F1 and cut out the cancer at source”. At first glance, the new Renault case appears potentially worse than 'Stepneygate', due to the length of the possession and the detailed nature of the secrets.
In a press statement issued on Friday, Renault said the rogue engineer in question - former McLaren employee Phil Mackereth who took floppy disks of information to his new team - has been suspended. Renault said the information had been loaded onto the team's computer system “without the knowledge of anyone in authority”, but that Mackereth made “some of our engineers aware” of the secrets.
The Telegraph claims that officials even as high-ranking as “the chief designer, deputy chief designer, deputy technical director, head of research and development and the head of vehicle performance” saw them. Renault, however, insists that although some engineers were “briefly shown” the drawings, the McLaren information was not “used to influence design decisions relating to the Renault car”.
quote:Todt replaced in team role.
Monday, 12th November 2007
Domenicali named as new team director to replace Frenchman.
On the same day that Honda confirmed the signing of Ross Brawn as its new team principal, the Briton's former employers
Ferrari has also made changes to its technical team.
The main change will see Jean Todt – who was appointed as Ferrari CEO at the end of the 2006 season - replaced as head of the F1 team by Stefano Domenicali, who will step up into the role of director of the Gestione Sportiva from his current position of sporting director. Todt had held the role on an interim basis.
Mario Almondo will take on the role of operations manager, with Aldo Costa becoming technical director as a result. Gilles Simon will remain as engine director.
Full details on the organisation of the team are set to be announced before the New Year.
Idd! Nu nog wachten totdat Nigel Stepney en Mike Coughlan bevestigd worden zeker?quote:Officieel: Brawn nieuwe teambaas Honda
12 november 2007
Ross Brawn is de nieuwe teambaas van Honda. Dit heeft het team uit het Britse Brackley maandag bevestigd. De Brit genoot dit jaar van een sabbatical en was daarvoor de technisch directeur van Ferrari. De verwachting was dat Brawn terug zou keren naar het Italiaanse team, maar uiteindelijk heeft hij gekozen voor Honda.
Brawn was sinds 1996 werkzaam voor Ferrari. Daarvoor was de Brit technisch directeur van Benetton. Brawn neemt de rol van teambaas over van Nick Fry, die bij het team verder gaat als algemeen directeur. Honda heeft een teleurstellend seizoen achter de rug en hoopt met de hulp van Brawn het tij te kunnen keren.
Fry zei over de benoeming van Brawn: "Een van mijn belangrijkste taken van de afgelopen zes maanden was het aantrekken van nieuw talent naar het team van Honda. We hebben al een aantal belangrijke mensen aangesteld op het gebied van aërodynamica, design en engineering. De bekendmaking van de komst van Brawn is de kroon op een lang proces dat erop gericht is om het team sterker te maken. Ross behoeft geen introductie. Honda wil graag om kampioenschappen kunnen vechten en zijn ervaring kan daarbij een cruciale rol spelen."
Brawn begint op maandag 26 november met zijn werkzaamheden.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | 1 Pedro de la Rosa McLaren MP4-22 1:24.158 8 2 Michael Schumacher Ferrari F2007 1:24.605 + 0.447 8 3 Nick Heidfeld BMW Sauber F1.07 1:24.844 + 0.686 18 4 Kazuki Nakajima Williams FW29 1:26.133 + 1.975 16 5 Heikki Kovalainen Renault R27 1:26.513 + 2.355 7 6 Giedo van der Garde Force India F8-VII 1:27.196 + 3.038 18 7 James Rossiter Super Aguri F1 SA07 1:27.257 + 3.099 7 8 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso STR2 1:27.572 + 3.414 11 9 Andreas Zuber Honda RA107 1:28.274 + 4.116 13 10 Anthony Davidson Super Aguri F1 SA07 1:30.215 + 6.057 4 11 Roldan Rodriguez Force India F8-VII 1:30.554 + 6.396 12 |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |