Of gewoon groep 8 schrappen en de zwakke leerlingen (en dat mogen er best relatief veel zijn) gewoon een jaar laten zitten. Helaas krijg je dan de ouders over de vloerquote:Op woensdag 3 oktober 2007 12:53 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik vraag me af, zou het in die gevallen niet beter zijn om iemand bijvoorbeeld in een soort van overgangsklas te plaatsen waar er specifiek wordt gefocust op de onderdelen waar de betreffende leerling zwak is?
Vroeger (toen ik in groep 8 zat) toen had je zoiets als wat Fastmatti zei. Een aantal leerlingen ging na groep 7 naar het IVVO en bleef daar twee jaar. Hier zaten ze in kleine klassen en kregen specifieke begeleiding.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 12:53 schreef Reya het volgende:
Ik vraag me af, zou het in die gevallen niet beter zijn om iemand bijvoorbeeld in een soort van overgangsklas te plaatsen waar er specifiek wordt gefocust op de onderdelen waar de betreffende leerling zwak is?
Niet waar.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 12:34 schreef Monidique het volgende:
En iedereen is eht gewoon eens met elkaar, eigenlijk.
"Mijn kind moet ook naar de havo!"quote:Op woensdag 3 oktober 2007 12:55 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Of gewoon groep 8 schrappen en de zwakke leerlingen (en dat mogen er best relatief veel zijn) gewoon een jaar laten zitten. Helaas krijg je dan de ouders over de vloer![]()
Die 6 jarige opleidingen zullen opleidingen van 1 of 2 dagedelen in de week zijn waar ze gewoon naast werken. En vergeet niet dat een beetje winkelbediende best wel verantwoordelijkheden heeft qua bestellen of het aansturen van anderen (als je naar supermarkten kijkt). Overigens zijn er ook 1 jarige en 2 jarige mbo opleidingen waarna je gewoon aan de slag kan.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 12:44 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
En dan gaan ze in de MBO-molen waar ze nog zes jaar in 'opleiding' gaan en allerlei 'diploma's' halen. Er zijn zelfs opleidingen voor winkelbediende![]()
[..]
Nou ik herinner me dat ik op de middelbare school nog best wat heb geleerd.quote:Qua taal wel, al moet ik zeggen dat er een hoop weggezakt is. Sowieso kan de basisschool best een jaar korter heb het laatste jaar echt uit mij neus lopen eten. Net als op het VWO trouwens.
Het is een grote verzamelnaam maar daaronder vallen veel verschillende soorten opleidingen. Tja ik weet niet hoe erg dat is.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 12:48 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
De kern van het probleem is gewoon dat het VMBO te divers is. Voor de hoogste groepn blijf ik het gewoon belachelijk vinden. Voor de laagste groepen is alles wat nog overgebracht kan worden mooi meegenomen.
Erg genoeg om ervoor te zorgen dat hun kind er niet op komt. Wat dan weer gevolgen heeft voor het niveau van de Havo.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 13:14 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het is een grote verzamelnaam maar daaronder vallen veel verschillende soorten opleidingen. Tja ik weet niet hoe erg dat is.
Tja dan is het goed om uit te leggen dat VMBO meer is dan alleen het laagste niveau.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 13:23 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Erg genoeg om ervoor te zorgen dat hun kind er niet op komt. Wat dan weer gevolgen heeft voor het niveau van de Havo.
Ja, dat weet ik vrij zeker. Mijn moeder werkt op het vmbo en op haar school testen ze alle leerlingen op het gebied van taal. Ik heb die lijsten met uitslagen wel eens bekeken en bijna alle leerlingen hadden een taalachterstand.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 13:08 schreef Monidique het volgende:
"Op het VMBO heeft bijna iedereen een taalachterstand". Weet je dat zeker, want hoeveel kinderen gaan naar het VMBO? Vjiftig procent?
Hoe zou taalachterstand gedefinieerd zijn?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 14:06 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik vrij zeker. Mijn moeder werkt op het vmbo en op haar school testen ze alle leerlingen op het gebied van taal. Ik heb die lijsten met uitslagen wel eens bekeken en bijna alle leerlingen hadden een taalachterstand.
Inderdaad goede vraag. Als dat het gemiddelde van van groep 8 leerlingen is en de helft van de groep 8 leerlingen gaat naar het VMBO dan is dat niet zo raar.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 14:13 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Hoe zou taalachterstand gedefinieerd zijn?
Door middel van bepaalde toetsen wordt een zogeheten didactische leeftijds equivalent (dle) van de leerlingen bepaald op allerlei gebieden, waaronder taal. Hieruit komt dan bijvoorbeeld dat iemand een niveau heeft dat overeenkomt met X maanden genoten onderwijs. Dit wordt dan vergeleken met het niveau dat iemand 'zou moeten hebben', zeg Y maanden. De leerachterstand is dan Y - X.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 14:13 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Hoe zou taalachterstand gedefinieerd zijn?
Bij nader inzien weet ik niet zeker of op de school van mijn moeder alle VMBO-nivo's in gelijke mate vertegenwoordigd zijn. Dat kan mijn beeld natuurlijk vertroebelen.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 14:19 schreef du_ke het volgende:
Inderdaad goede vraag. Als dat het gemiddelde van van groep 8 leerlingen is en de helft van de groep 8 leerlingen gaat naar het VMBO dan is dat niet zo raar.
Ben benieuwd want bij een oude Mavo zal het vermoedelijk anders zijn dan bij een voormalige LTSquote:Op woensdag 3 oktober 2007 14:26 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Bij nader inzien weet ik niet zeker of op de school van mijn moeder alle VMBO-nivo's in gelijke mate vertegenwoordigd zijn. Dat kan mijn beeld natuurlijk vertroebelen.
Ik zal mijn moeder nog eens vragen hoe dat precies zit en wat het taalnivo bij VMBO Theoretisch is.
Mooie barst!quote:Op woensdag 3 oktober 2007 14:58 schreef Mutant01 het volgende:
Katten zijn uberlief, ik moet denken aan deze pic die ik gemaakt heb midden op straat in Agadir:
[afbeelding]
Ik weet niet wie erger is. Oh, toch wel: Ryan3.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 16:29 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
t zijn een stelletje kleuters.
Moet je ook maar regelmatig doorspoelen.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 16:35 schreef EchtGaaf het volgende:
Alles stinkt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |