We worden nu misleid door de overheid, en die overheid blijft hetzelfde en toch trappen we er iedere keer weer in. Waarom zou dat beter gaan met bedrijven? Denk je dat mensen plotseling slimmer worden zonder overheid? Heb je daar bewijzen voor?quote:Op zondag 7 oktober 2007 18:13 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Werkelijk schokkend hoe je hier de gemiddelde consument typeert. Als onwetende, intiatiefloze schapen die als was zijn in de handen van de (zoals altijd) gewetenloze ondernemer. Je bent je er blijkbaar niet van bewust dat een dergelijke mentaliteit juist gekwéékt wordt door als overheid de verzorging van de wieg tot het graf op je te menen kunnen nemen.
Jij vind het beter als het bedrijfsleven zonder belemmeringen en controle kan cashen op de (on) gezondheid van consumenten? Jij hebt geen respect voor burgers die een instansie oprichten om medicijnen te controleren voordat ze op de markt komen?quote:Je organiseren om kwaliteit bij bedrijven af te dwingen kan prima zonder dat je mensen ertoe dwingt om eraan mee te doen, dat hoeft dus niet in een overheid. Sterker nog, het is juist niet slim om dergelijke zaken door de overheid te laten regelen aangezien zij geen enkel belang heeft om de zaken ook goed en efficiënt aan te pakken. Zie bijvoorbeeld de situatie in de USA waar de FDA potentieel levensreddende medicijnen jarenlang tegenhoudt door bureaucratische en corporatieve oorzaken.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 18:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Jij vind het beter als het bedrijfsleven zonder belemmeringen en controle kan cashen op de (on) gezondheid van consumenten? Jij hebt geen respect voor burgers die een instansie oprichten om medicijnen te controleren voordat ze op de markt komen?
quote:Ik snap dat de markt best kan functioneren. Als medicijnen dodelijk zijn raken de klanten op, je moet ze dus in leven houden. Maar aan gezonde mensen valt ook niets te verdienen. Ze moeten wel ziek blijven. Ik heb dus graag een onafhankelijke instansie die dat voor mij in de gaten houd.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 18:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Jij vind het beter als het bedrijfsleven zonder belemmeringen en controle kan cashen op de (on) gezondheid van consumenten?
quote:Op zondag 7 oktober 2007 18:28 schreef sneakypete het volgende:
Medicijnen die je ziekmaken worden niet vergoed door je verzekering lijkt mij, dus die vlieger gaat niet op.
De enige manier om een onwenselijk product in stand te houden, is subsidie.
Er zijn genoeg arme mensen die tegen betaling vrijwillig de meest vreselijke dingen met zich laten doen. Maar omdat dat marktwerking is vind jij dat moreel verantwoord?quote:Op zondag 7 oktober 2007 18:28 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Diepe zucht. Daar heb ik ALLE respect voor, lees je eigenlijk wel wat ik schrijf? Waar ik echter geen respect voor heb is dat het mij verboden wordt om een experimenteel medicijn toch te gebruiken ook al wordt het door medicijn-controle instanties afgeraden.
Marktpartijen zijn per definitie niet onafhankelijk. Ze zijn afhankelijk van geld. Ze zullen opereren om winst te maken, linksom of rechtsom. De individuele consument heeft daarin een ondergeschikte rol tenzij hij zich organiseert (in een onafhankelijke overheid bijvoorbeeld)quote:Ik dus ook. Een overheid is per definitie geen onafhankelijke instantie. Marktpartijen zijn dat wel.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 17:38 schreef nonzz het volgende:
Iedereen wil je onderdrukken Henri.......je onderdrukken en je geld afpakken......
quote:Op zondag 7 oktober 2007 18:28 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Een overheid is per definitie geen onafhankelijke instantie. Marktpartijen zijn dat wel.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 18:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Er zijn genoeg arme mensen die tegen betaling vrijwillig de meest vreselijke dingen met zich laten doen. Maar omdat dat marktwerking is vind jij dat moreel verantwoord?
quote:Marktpartijen zijn per definitie niet onafhankelijk. Ze zijn afhankelijk van geld. Ze zullen opereren om winst te maken, linksom of rechtsom. De individuele consument heeft daarin een ondergeschikte rol tenzij hij zich organiseert (in een onafhankelijke overheid bijvoorbeeld)
quote:Op zondag 7 oktober 2007 18:37 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Elk medicijn bedoeld om iemand beter te maken kan iemand ziek maken. Bijeffecten.
De meeste mensen gaan pas medicijnen gebruiken als ze al ziek zijn.quote:Op zondag 7 oktober 2007 18:28 schreef sneakypete het volgende:
Medicijnen die je ziekmaken worden niet vergoed door je verzekering lijkt mij, dus die vlieger gaat niet op.
De enige manier om een onwenselijk product in stand te houden, is subsidie.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 18:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Er zijn genoeg arme mensen die tegen betaling vrijwillig de meest vreselijke dingen met zich laten doen. Maar omdat dat marktwerking is vind jij dat moreel verantwoord?
quote:Marktpartijen zijn per definitie niet onafhankelijk. Ze zijn afhankelijk van geld. Ze zullen opereren om winst te maken, linksom of rechtsom. De individuele consument heeft daarin een ondergeschikte rol tenzij hij zich organiseert (in een onafhankelijke overheid bijvoorbeeld)
Ik hoor hier een pleidooi voor slavernij aankomen.quote:Op zondag 7 oktober 2007 18:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik wel. Elk vrijwillig handelen wat een ander of een anders eigendom niet aantast is hartstikke moreel.
Waarom zou het niet moreel zijn als iemand zijn eigen been wil verkopen?
[..]
Wat heb je toch een waanideeen over de gemene markt.
Net zoals ze vroeger met elixers de mensen besodemieterden.quote:Op zondag 7 oktober 2007 18:44 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Zeker. Jij vindt het dus moreel verantwoord mensen te verbieden wat ze met hun eigen lichaam willen doen?
[..]
De individuele consument heeft daarin een allesbehalve ondergeschikte rol. Het kan zélf kiezen welke bedrijven hij of zij vertrouwt en waar hij zijn geld aan uit wil geven. Juist omdat marktpartijen afhankelijk zijn van geld zullen ze ervoor zorgen goede en goedkope produkten op de markt te brengen. Dat maakt ze onafhankelijker dan welke overheid dan ook.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 18:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik heb al aangegeven hoe ik met slechte producten geld kan verdienen.
Dat kwam niet door de markt. Consumenten wilden vantevoren weten of iets werkte (voordat ze hun geld aan onzinng spul uitgaven) en wilden een onafhankelijke instelling die het spul testten. Niet werkende medicijnen werden niet weggeconcureerd in die letterlijke zijn.quote:Op zondag 7 oktober 2007 18:55 schreef sneakypete het volgende:
En die elixers zijn weggeconcurreerd door betere medicijnen, waar of niet?
Je hebt het nu over een slecht functionerende overheid. Dat is een andere discussie.quote:Op zondag 7 oktober 2007 18:59 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Rijk worden met slechte produkten is met een overheid véél makkelijker dan zonder. In plaats van het opkopen van iédere onafhankelijke consumentenorganisatie hoef je alleen de juiste ambtenaar nog maar om te kopen. Makkelijker, voordeliger en sneller. Kwaadwillende mensen zijn zéér in hun nopjes met een grote overheid zoals jij die voorstaat. Een vrije markt zou ze namelijk brodeloos maken, dan moeten ze ineens wél goede produkten voor een concurrerende prijs leveren. Iets wat ze dankzij illegale omkoping of légale omkoping (uitgereikte privileges na een geslaagde lobby) nu niet hoeven.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 19:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je hebt het nu over een slecht functionerende overheid. Dat is een andere discussie.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 19:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als het puur op de "markt" manier moet moeten dus eerst een hoop consumenten er zelf achter komen dat iets niet werkt. En hoe doen ze dat? Door dood te gaan? Ik heb liever controle vooraf. Een vrije markt voorziet daar niet in.
Dat hebben consumenten geregeld. Probleem opgelost.quote:Op zondag 7 oktober 2007 19:20 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Waarom zou een vrije markt daar niet in voorzien? Je geeft nota bene zelf al aan dat je er vraag naar hebt en je bent bepaald niet de enige.
Heb je nog steeds je draai niet gevonden in het beloofde land, jongen?quote:Op zondag 7 oktober 2007 20:16 schreef StefanP het volgende:
Voorstanders van een grote overheid zijn domme, angstige mensen die graag 75% belasting betalen zodat ze zelf maar nergens over hoeven beslissen of nadenken.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 20:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Heb je nog steeds je draai niet gevonden in het beloofde land, jongen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |