quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 16:36 schreef Sugar het volgende:Oh ja, ik vind het jammer dat de foto kwalitatief niet oké is, niet mooi scherp enzo. Als iemand zo nog een tip heeft hoe ik dat beter kan krijgen in het vervolg, graag!
[uitlegmodus]
Er zijn eigenlijk drie soorten onscherp
1) De camera heeft bewogen terwijl de sluiter open stond. De foto is bewogen en mislukt, achteraf meestal niet meer te redden. Te voorkomen door betere houding, gebruik statief of kortere sluitertijd. Te herkennen aan het feit dat de hele foto onscherp is en er vaak een zekere mate van beweging in lijkt te zitten.
2) Objecten op de foto zijn bewogen. Kan bedoeld zijn en een gevoel van dynamiek aan de foto meegeven. Indien niet bedoeld alleen te voorkomen met een kortere sluitertijd. Te herkennen aan het feit dat de bewegende delen op de foto onscherp is, waarbij je de richting van de beweging meestal kunt herkennen. Stilstaande objecten zijn wel scherp.
3) de foto is out-of-focus: De scherpte ligt dan niet op de 'juiste' plek. Komt meestal omdat de fotograaf niet helemaal goed scherp gesteld heeft, maar kan ook aan het materiaal liggen (AF-mechanisme, of bouw van de lens, iedere zoomlens heeft er een beetje last van). Achteraf vaak nog wel enigszins te herstellen door verscherpen in de nabewerking. Te voorkomen door goed te focussen en primes te gebruiken. Een grote scherptediepte (hoge f) vermindert het probleem, omdat het focussen dan niet zo nuaw luistert Te herkennen aan het feit dat er ergens op de foto iets scherp is, maar niet waar je dat gewild had.
Tot slot is er nog onscherpte door verkleinen. Dat is niet echt onscherpte, de originele foto is immers wel scherp, maar dat wordt niet vertaald naar de verkleinde foto. Simpel te verhelpen door na het verkleinen nog even te vercherpen.
[/uitlegmodus]
Jouw foto heeft vooral last van (2, maar geen last, zoals Puckzzz terecht opmerkt) en een klein beetje van 3 (het hekje van de hoogwerker is wel scherp). Het is maar weinig, dat is makkelijk te verhelpen met even verscherpen in de nabewerking.
Oh ja, leuke foto
Mijn DeviantART gallery,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd