abonnement Unibet Coolblue
pi_53999308
Heb ze besteld bij de Koffiecentrale en die beweren dat de bonen vers geroosterd zijn. Hoe vers ze in de praktijk zijn, geen idee...
Heb in ongeveer 25 sec. een double, dus ik neem aan dat de maling wel goed is zo. Hij loopt eerder iets te langzaam door dan te snel, maar dat ligt een beetje aan de tamp.
pi_53999521
Okee dat zou goed moeten zijn inderdaad. Normaalgesproken duidt een zurige smaak op te grove maling of een fiks te lage temperatuur. Probeer je water eens zo heet mogelijk te krijgen. Is de koffie dan nog zuur? Hoe ziet de boon eruit? Erg licht van kleur? De vuistregel is: hoe lichter gebrand, hoe hoger de watertemperatuur moet zijn.

EDIT: Je kunt ook bij Blanche Dael rechtstreeks bestellen, da's goedkoper
EDIT2: Als je echt verse koffie hebt moet een crema-explosie geen probleem zijn. Als ik bonen gebruik die ik net heb gebrand krijg ik vaak genoeg een all-crema kop.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54004587
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 18:43 schreef HarmDommisse het volgende:

@MarkV: Cimbali kan je idd backflushen. En waarom een porta openzagen als je gewoon een naked kan kopen?
Naked kost 50 euro + verzendkosten en tijd. Zelf maken kost 10 euro voor een gatenzaag. En het is nog fun ook..... en de 1 persoons portafilter gebruik je toch nooit eigenlijk (tov een naked). Of zie ik iets over het hoofd?
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 22:16 schreef n-l-s het volgende:
Leuk initiatief dat forum, heb me zojuist aangemeld !

Ben de afgelopen dagen aan het experimenteren geweest met versgebrande bonen van Blanche Dael, de 1878. Heb nog niet heel erg veel kunnen testen, maar tot nu toe vallen de resultaten me nog wat tegen. Vind de koffie vrijwel steeds aan de zure kant, terwijl hij volgens mij eerder te heet is dan te koud. Uiteraard verwarm ik alles netjes voor. Heb hier met de andere bonen waar ik tot nu toe mee geëxperimenteerd heb ook geen last van gehad eigenlijk. De cremalaag waar ik op gehoopt had valt me ook nog een beetje tegen eerlijk gezegd. Wat doe ik verkeerd...?
Ik ken het. Mijn Sulawesi Kalossi heeft er ook een beetje last van. Dit komt meestal door een vrij lichte branding van de boon, al dan niet gecombineerd met een lage temperatuur. Als het te erg is, kan je je shot "start-dumpen", wat inhoudt dat je de eerste 2 seconden laat weglopen en pas dan het kopje eronder zet. Voordelen:
* als je piston nog niet helemaal warm was, heb je daar geen zure smaak door.
* de zure smaak van een kop wordt als eerste (zeer snel!) geextraheerd, daarna zoet, daarna bitter. deze mis je dus ook

Op home-barista staat ook nog in een guide:
quote:
set the temperature higher and make sure the grinder burrs are sharp. This flaw comes from fines of very high quality coffees, and good blends tend to flirt with it.
Ik begrijp eigenlijk niet precies wat hiermee bedoeld wordt. Iemand? Want kleine fines zorgen toch juist voor overextractie en dus bitterheid?

[ Bericht 32% gewijzigd door Mark_V op 18-10-2007 09:27:57 ]
pi_54006669
Ik zit nog wel een beetje te twijfelen wat voor filterbakje ik voor mijn nieuwe La Cimbali ik wil kopen. Er zit standaard 57 bij, maar er kan dus kennelijk ook gewoon een 58 mm in.

Die Synessobakjes schijnen dus het beste te zijn, maar ja, volgens mij alleen maar in de states te koop. Ander alternatief zijn de LM bakjes, maar zijn die zoveel beter dan de silvia bakjes die ik al heb?

Keuzes keuzes....
pi_54006851
Zoals ik al zei, ik heb totaal geen probs met m'n Silvia bakjes... Wat is dan het probleem ermee bij jou?
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54006927
Mensen, vergeet niet dat zurigheid een teken van kwaliteit is/kan zijn. Hopelijk is jullie smaak niet te gestarbuckiseerd!
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_54006970
Je hebt wel een beetje gelijk Mark, je kan als je verder niet echt van plan bent je eenpersoons piston te gebruiken deze opofferen om er een naked van te maken. Met een naked zal je immers ook maar één kopje zetten en geen twee dus dat maakt het verschil niet zo. Op home-barista staat wel een uitleg hoe je zo'n ding zelf kan maken.
De Cimbali MOET je trouwens backflushen dat is heel belangrijk anders gaat je drie-weg ventiel vastzitten. Ik doe iedere week 1x met zo'n koffieontvetter (poeder of vloeibaar is allebei in de handel) en vaak tussendoor ook nog wel eens met gewoon water. Er zit meestal zo'n rubbertje bij wat je in het gewone filterbakje legt zodat ie dan afgesloten zit.
pi_54007076
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 09:10 schreef Mark_V het volgende:

[..]

Naked kost 50 euro + verzendkosten en tijd. Zelf maken kost 10 euro voor een gatenzaag. En het is nog fun ook..... en de 1 persoons portafilter gebruik je toch nooit eigenlijk (tov een naked). Of zie ik iets over het hoofd?
[..]
Zelf doen is idd goedkoper misschien. Maar een naked zo kopen is mooier afgewerkt geen bramen eraan etc. En dus zeker zijn 50,- waard. Zelf maken zit altijd risico aan.

1 persoons porta gebruik ik wel. Naked is leuk, goed voor je tamping te controleren etc. Ik gebruik ze om verschillen te zien en te proeven. Bij een naked komt er toch meer lucht bij.
pi_54007253
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 11:23 schreef marmhz het volgende:
Je hebt wel een beetje gelijk Mark, je kan als je verder niet echt van plan bent je eenpersoons piston te gebruiken deze opofferen om er een naked van te maken. Met een naked zal je immers ook maar één kopje zetten en geen twee dus dat maakt het verschil niet zo. Op home-barista staat wel een uitleg hoe je zo'n ding zelf kan maken.
De Cimbali MOET je trouwens backflushen dat is heel belangrijk anders gaat je drie-weg ventiel vastzitten. Ik doe iedere week 1x met zo'n koffieontvetter (poeder of vloeibaar is allebei in de handel) en vaak tussendoor ook nog wel eens met gewoon water. Er zit meestal zo'n rubbertje bij wat je in het gewone filterbakje legt zodat ie dan afgesloten zit.
Cafiza erin werkt goed. Maar backflushen is niet altijd goed voor je machine. Cafiza ontvet dus en lost zo koffie op. Zo gaat ook je je hendel en het verdere mechanisme stroef lopen. Je zou hierover het beste even contact opnemen met espressomonteur
pi_54007483
Tim natuurlijk kan zuurheid een kwaliteit zijn! Maar er is een verschil natuurlijk tussen acidity en zurig omdat een bakkie slecht gezet is... Als ik een Sumatra zurig weet te krijgen, vind je dat nog steeds een kwaliteit dan?
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54007545
Een Cimbali heeft geen hendel. Het is geen machine met een zogenaamde lever dan heb je inderdaad als je te vaak backflusht dat de lever niet soepel meer loopt doordat al het vet ertussen uit is. Vaak na wat espresso zetten komt dat wel weer goed of je doet er wat (foodsave) siliconenvet tussen. Een Cimbali werkt met een electrische schakelelaar en een electronische 3-weg klep.
Ik heb trouwens een tweedehands machine erbij gekocht gewoon omdat ie niet te duur was en ik het een leuk ding vond. Er zat wat werk aan (paar onderdelen moeten vernieuwen en flinke ontkalking) maar nu loopt ie prima. Het is een Fiorenzato Bricoletta. Een E 61 machine helemaal in het chroom en ook met een warmtewisselaar erin. Hij zet echt super espresso'tjes. Alleen zal ik moeten gaan kiezen welke ik ga houden. De Cimbali en deze is een beetje teveel van het goede.

pi_54007628
Als je besluit je Cimbali gedag te zoenen hou ik me aanbevolen!
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54007713
Haha jeetje iedereen wil opeens een Cimbali Junior hier . Het is niet zo'n makkelijk besluit ik ga maar eens een keer in het weekend blind testen ofzo welke het beste resultaat geeft!
pi_54007958
Als er op MP eentje had gestaan zonder vaste WA dan had ik die al gekocht... Bij mij in 't studentenhuis is echt geen plek voor een apparaat met een vaste aansluiting
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54008528
Klopt idd. Cimbali jr. is een E61 semi automaat. Stom dat ik dat vergat.
pi_54009486
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 11:17 schreef W1ZZ het volgende:
Zoals ik al zei, ik heb totaal geen probs met m'n Silvia bakjes... Wat is dan het probleem ermee bij jou?
Niks, maar als ik mijn Silvia wil verkopen, zal ik er toch een filterbakje bij moeten leveren. Ik ben dan zelf vrij om een nieuw filterbakje te kopen, want de 57 milimeter van de cimbali is niet echt handig tampen .
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 11:50 schreef marmhz het volgende:
Ik heb trouwens een tweedehands machine erbij gekocht gewoon omdat ie niet te duur was en ik het een leuk ding vond.
, dat vind ik toch altijd nog een van de mooiste espresso-apparaten die er zijn (op de Faema E61 Legend na natuurlijk ). Sowieso zien de E61s er altijd zo mooi uit. Helaas zie je ze bijna nooit MET vaste wateraansluiting, en dat is voor mij toch echt wel een pre.
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 12:09 schreef W1ZZ het volgende:
Als er op MP eentje had gestaan zonder vaste WA dan had ik die al gekocht... Bij mij in 't studentenhuis is echt geen plek voor een apparaat met een vaste aansluiting
Ik ben dus gewoon een soort anti-W1ZZ, ik wil juist een vaste wateraansluiting (en dan woon ik ook in een studentenhuis). Waarom kan een wateraansluitign er niet af? Gewoon een extra kraantje bij je wasmachine monteren....

Mocht ik ooit nog eens een redelijkgeprijsde Brewtus of Bricoletta met vaste wateraansluiting vinden, dan wil ik hem weleens proberen, want qua looks vind ik ze iig >>>>> een Junior.

Wat heb je er trouwens voor betaald als ik vragen mag? En wat moest er vervangen worden?

[ Bericht 29% gewijzigd door Mark_V op 18-10-2007 13:41:40 ]
pi_54009627
ah ja natuurlijk, ik snap 't. Het is natuurlijk niet zo dat LM baskets slecht zijn, maar er is wel variatie in kwaliteit en dat is nooit goed... Ik heb Synesso een mailtje gestuurd over verschepen naar Nederland, als ik een reactie krijg kunnen we wel wat samen (of inkoopactie?) bestellen!
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54009791
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 11:58 schreef marmhz het volgende:
Haha jeetje iedereen wil opeens een Cimbali Junior hier . Het is niet zo'n makkelijk besluit ik ga maar eens een keer in het weekend blind testen ofzo welke het beste resultaat geeft!
Op internet lees ik over het algemeen dat een Junior een betere kop koffie zet, mits gezet door een top-barista die het apparaat door en door kent. Bovendien is hij beter qua continu zetten.

Ik denk zelf dat voor een beginner de Bricoletta wat vergeeflijker is vanwege de E61, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

Voor mijzelf zou een Bricoletta cs het voordeel hebben boven een Junior doordat hij vanwege z'n waterverwarmde kop minder opwarmtijd nodig heeft. Is dit overigens waar trouwens?

En z'n looks natuurlijk . Welke toffe kleine E61's zijn er trouwens? Ik ken de Bricoletta, de Brewtus en de Domobar, welke mis ik nog?

Maar overall, ik ben heel benieuwd naar de resultaten! Ik hoop dat je alles met ons wil delen!
pi_54010015
Wat echte E61s betreft heb je alleen de apparaten van Vibiemme (is opgericht door een aantal oud-medewerkers van Faema en heeft het patent op de E61-groep). Populaire versies zijn verder nog onder meer de Quickmill Anita (Premium), Quickmill Andreja (Premium), ECM Italië Cellini (Premium), ECM Italië Giotto (Premium), ECM Manufacture Technika, ECM Manufacture Mechanika, ECM Manufacture Classika.

Maar er zijn er echt te veel om op te noemen. ECM Manufacture is trouwens een afsplitsing van ECM Italië en hun apparaten zijn een stuk beter maar ook een stuk duurder.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54011069
ECM uit Duitsland maken idd hele mooie machines. Verder kan je voor een Domobar en Super Domobar gewoon kits krijgen dat hij op de waterkraan kan.
pi_54012204
WZZ1 als eerste kan een machine met vaste wateraansluiting best op een tank functioneren. Bekijk deze link maar eens: http://www.kaffee-netz.de(...)wassermaschinen.html het is natuurlijk wel even knutselen maar het is wel om te doen. Grote voordeel van een Junior met vaste aansluiting is dat deze in de meeste gevallen een rotatiepomp heeft en dus veel stiller is dan degene die ik heb met vibratiepomp. Die maakt echt een klere herrie.
Hij levert ook per direct 9 bar druk terwijl een vibratiepomp dat echt eerst moet opbouwen Verder zit er een automatische boiler refill op terwijl die bij mij er niet opzit. Dat betekent dat als je stoomt of theewater aftapt je daarna zelf met een knop de boiler weer op peil moet zetten, dat is omslachtig. Ik kan de machine overigens al heel gemakkelijk kwijt aan een familielid sorry for that maar die heeft altijd al aangegeven 'm graag te willen als ik ooit het idee kreeg 'm te verkopen.
Ik heb de Bricoletta voor 300 euro kunnen kopen. De pistonring moest ik vervangen en ook de douche. Verder een flinke ontkalkingsbeurt en vooral veel poetsen want hij zag eruit als een beest. Ik vind tot nu toe heel subjectief natuurlijk dat de smaak uit de Bricoletta iets voller is. Dit zou kunnen komen omdat een E 61 groep een kamertje heeft wat eerst volloopt met water en een pre-infususion op de koffie geeft alvorens de echte extractie begint. Dat een E 61 vergevingsgezinder is klopt denk ik wel, maar ik heb het nooit heel moeilijk gevonden om echt goede espresso uit de Junior te krijgen.
De E 61 gebruikt inderdaad een termosyfon systeem waarbij continue water door de kop stroomt vanaf de boiler. Voor zover ik weet heeft een Junior dat niet. Het is sowieso een heel andere kop niet gebaseerd op de E 61. Een half uurtje duurt het bij beide wel voor ze op temperatuur zijn.
Er bestaat ook een Bricoletta met ingebouwde rotatiepomp die staat ook in de test om home-barista en dat is natuurlijk nog mooier.
Een ander subjectief aspect zijn de looks natuurlijk als ik ze naast elkaar zie dan is de Bricoletta echt een beauty en de Junior meer van een industrieel design. De Junior is wel veel degelijker echt gebouwd op presteren, presteren en geeft natuurlijk ook geweldige espresso.
pi_54015556
Ik vond de Blanche Dael bonen juist erg donker van kleur. Zal straks eens een shot proberen met het water op zijn maximale temperatuur. Als de wat zurige smaak een eigenschap van deze boon is hoor ik het ook graag, maar ik dacht dat ik andere berichten had gelezen. Vooralsnog zoek ik het maar gewoon bij mezelf en mijn techniek.

[ Bericht 1% gewijzigd door n-l-s op 18-10-2007 20:39:16 ]
pi_54016117
Glanzen de bonen? Want zolang ze dat niet doen zijn ze niet echt donker gebrand en ik zie op de site ook dat dit een medium roast, dan zullen ze ws. niet branden. Probeer ze inderdaad eens op de maximale temp te zetten dan zien we daarna wel wat er gebeurt!

Zijn er trouwens evt. meer gegadigden voor een bestelling van Synesso baskets?

@marmhz: daar heb je natuurlijk gelijk in, maar ik ben heel tevreden met m'n Silvia dus tenzij er echt een koopje langskomt waar ik geen extra moeite voor hoef te doen vind ik 't wel best zo Als ik op mezelf ga wonen dan wil ik wel zeker een apparaat op een vaste aansluiting. Het is eigenlijk niet echt het constant water erin moeten gieten wat me irriteert maar meer het heel heel voorzichtig leeg moeten kieperen van de driptray... Wat een genot zal dat zijn wanneer dat niet meer hoeft!

[ Bericht 49% gewijzigd door W1ZZ op 18-10-2007 19:56:22 ]
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54019671
De bonen glanzen niet, dus waarschijnlijk zijn ze dan idd niet zo donker gebrand. Had net wel een paar goede shots. Na 25 sec. een mooie double met redelijk wat crema. In het begin proef ik nog steeds iets zurigs, maar dat zal dan wel zo horen veronderstel ik. Wellicht dat het gewoon ff wennen is aan de smaakeigenschappen van deze boon, die verder overigens best lekker is.
pi_54020722
Even een kort vraagje: als ik morgen mijn Junior met vaste wateraansluiting krijg, en ik wil ff testen, kan ik hem dan gewoon in een bak met water hangen met zijn slang en gaat hij hem dan vanzelf volzuigen, of denk ik nu te simpel?
pi_54026516
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 23:06 schreef Mark_V het volgende:
Even een kort vraagje: als ik morgen mijn Junior met vaste wateraansluiting krijg, en ik wil ff testen, kan ik hem dan gewoon in een bak met water hangen met zijn slang en gaat hij hem dan vanzelf volzuigen, of denk ik nu te simpel?
Nope, de pomp pompt wel het water onder druk door de leidingen, maar zuigt het niet aan. D'r is wat druk nodig.
Als je ff. snel wilt testen dan kun je de slang vasttapen aan een kraan met ducttape oid zodat je een beetje waterdruk op de slang kunt zetten. Zo heb ik het iig. gedaan. Als het rode lampje uitgaat heb je voldoende druk.
pi_54028059
Sowieso is het enige wat je dan kan testen of er water door te zetgroep heenloopt en of de machine de boiler zelf bijvult. Voor het testen van de stoom en het heet water moet de boiler eerst op druk staan en dat kost zo een 10 minuten tot een kwartier.Mocht je dat kunnen testen let dan op dat de druk een btje op peil blijft en niet teveel varieert want dan is de pressostaat stuk. Natuurlijk mag de druk wel zakken na heel lang stomen of als je een flinke hoeveelheid water aftapt. Binnen een minuut moet de druk dan echter wel weer op peil zijn. Waarom hang je 'm trouwens sowieso niet even aan een kraan? Weinig werk als je van te voren even een verloop/koppelstuk haalt. De maat van de aansluiting aan de espressomachine is in 99% van de gevallen een 3/8 maat.
pi_54029240
Hij is binnen . Hij is erg stoffig en vies, maar technisch ziet hij er nog prima uit. Er zitten een paar kleine roestplekjes op, maar alleen wat op het frama (zal ik die eraf schuren of juist niet?)

Het ding (alle panelen zitten al in de vaatwasser):


Close-up:


En de waterontharder:


Ik ga er eens even goed aan zitten rommelen nu .

[ Bericht 47% gewijzigd door Muck op 22-10-2007 13:21:06 (foto\'s verkleind) ]
pi_54030135
Gaaf bedankt voor de plaatjes! verbaast me toch elke keer weer wat voor een bakbeest het is!

ik kreeg van jullie nog geen reactie op de Synesso baskets maar ik heb een mail teruggekregen van ze en ze zijn bereid naar NL te shippen. Dat zal 30-40 dollar bedragen afhankelijk van hoeveel baskets we bestellen. Mark jij geïnteresseerd? Anderen? Laat 't even weten dan kunnen we iets op poten zetten!
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54031375
Hey Mark hij ziet er netjes uit! Zeker van binnen is er weinig van te zeggen. De buitenkant kan je heel mooi krijgen met een goed RVS reiniger. Die roest aan het frame is een bekend zwak puntje maar zeker niet iets heel ernstigs. Ik zou het licht opschuren en dan behandelen met Hammerite zwart. Dat is die verf die je direct over roest kan smeren. De waterontharder daar moet je wat scheppen keukenzout ingooien aan de bovenkant en dan zolang doorspoelen tot het water dat eruit komt niet meer zout smaakt. Dan is ie geregenereerd wat betekent dat ie weer kalk opneemt.
pi_54051485
Heb vandaag m'n sollicitatie de deur uitgedaan voor een bijbaantje als barista in een nieuw te openen koffiebar, ben benieuwd! Op dit moment werk ik al als ober/barista in een italiaanse ijssalon maar dat is seizoenswerk dus ik wil iets vasts. Als 't doorgaat mag ik lekker regelmatig op een Kees van der Westen werken
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 14:30:43 #132
78964 Luuksor
[ Curacao ]
pi_54051612
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 14:23 schreef W1ZZ het volgende:
Heb vandaag m'n sollicitatie de deur uitgedaan voor een bijbaantje als barista in een nieuw te openen koffiebar, ben benieuwd! Op dit moment werk ik al als ober/barista in een italiaanse ijssalon maar dat is seizoenswerk dus ik wil iets vasts. Als 't doorgaat mag ik lekker regelmatig op een Kees van der Westen werken
Talamini?
pi_54052124
bijna goed Talamini heet al 17 jaar Fiorin nadat het in '90 door Talamini's neef, Enrico Fiorin, is overgenomen!
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54053535
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 15:04 schreef W1ZZ het volgende:
bijna goed Talamini heet al 17 jaar Fiorin nadat het in '90 door Talamini's neef, Enrico Fiorin, is overgenomen!
Wij hebben hier anders nog een Talamini (Zutphen) zitten.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_54053912
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 16:29 schreef reclamedoos het volgende:

[..]

Wij hebben hier anders nog een Talamini (Zutphen) zitten.
klopt maar die's niet van dezelfde eigenaar geweest (wel familie). Ook nog in Zwolle en Deventer
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54055335
Hee Mark als je je single spout nog niet hebt gechopt kijk dan even op marktplaats, daar biedt iemand voor 12,50 p/stuk Cimbali portafilters aan.

KLIK

EDIT: Als je je Silvia nog hebt, zou je dan even willen testen of de cimbali pf's ook op de Silvia passen?
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54060227
Vibiemme portafilters passen op een Silvia.
pi_54066902
En??? Hebben jullie de AD Koffietest al gezien? http://www.ad.nl/koffietest/ Jammer voor de Blonde Pater dat ze weer tweede zijn geworden, dankzij de "koude" cappuccino. Wellicht houden ze er geen rekening mee dat het bij de Pater drukker is dan bij de winnaar waardoor de dranken so wie so koud worden uitgeserveerd?
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_54067680
Tsja, wat is deze test waard? De winnaar neemt koffie af van Barend Boot, de keurmeester van deze test No offence aan de Bagels&beansen van NL, ze hebben lekkere bagels maar op een fatsoenlijke kop koffie heb ik ze nog niet kunnen betrappen.

En waar is bijvoorbeeld de espressobar van Blanche Dael niet in de test? En hoe kan een zaak waar Illy koffie wordt geserveerd in de top 5 eindigen met nog als commentaar ook dat Illy kwaliteitskoffie is?

Edit - quotes:
quote:
Om te voorkomen dat de slager zijn eigen vlees keurt, zijn bedrijven waaraan Barend Boot koffie levert van deelname aan de Nationale Koffietest uitgesloten. Door lezers veelvuldig aangedragen adressen als Urban Espresso Bar (Rotterdam), Espressofabriek (Amsterdam) en Café Corazon (Amersfoort) ontbreken om die reden in het overzicht.
quote:
1. Bagels & Beans
Hooge Steenweg 34 - Den Bosch
merk: Janson Family
quote:
The Golden Coffee Box voert de La Torcaza Estate koffie al 13 jaar exclusief in noordelijk Europa. Deze plantage van de vier gebroeders Janson bevindt zich in het uiterste westen van Panama, hoog op de hellingen van de vulkaan Baru.


Ow enne, als je meerdere goede espressobars hebt die niet mee kunnen doen vanwege de tester lijkt me dat je de tester vervangt en niet de bars, indien je tenminste echt onderzoek wilt doen naar de beste koffiebar van NL. Net of je tegen Federer zegt: "Sorry jongen maar die finale morgen kun je niet spelen, we willen namelijk per sé een Zwitserse scheidsrechter!"

[ Bericht 12% gewijzigd door W1ZZ op 21-10-2007 12:02:58 ]
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54067683
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 04:19 schreef tim2308 het volgende:
En??? Hebben jullie de AD Koffietest al gezien? http://www.ad.nl/koffietest/ Jammer voor de Blonde Pater dat ze weer tweede zijn geworden, dankzij de "koude" cappuccino. Wellicht houden ze er geen rekening mee dat het bij de Pater drukker is dan bij de winnaar waardoor de dranken so wie so koud worden uitgeserveerd?
Dat maakt voor de test toch niet uit hoe druk het is? Een koffie hoort gewoon warm te worden geserveerd, druk of niet.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_54068772
De AD testen moet je compleet negeren. Het is een krant die tegenwoordig een telegraaf imago nastreeft en daarvoor zoveel mogelijk heisa probeert te maken. Een kwaliteitsdagblad is het al lang niet meer.
pi_54069073
Toch vind ik dat Bagels en Beans een redelijke (met de nadruk op redelijk) ristretto maakt. In den Bosch hebben ze die Kees van der Westen staan met die hevels eraan en daarbij een Mahlkonig molen en de cappucino vond ik daar ook niet zo maar de ristretto was echt om te doen. In Eindhoven is Bagels en Beans ook niet heel slecht. Het voordeel van de test vind ik dat tenminste iemand het roept want teveel mensen sturen in de horeca geen slechte koffie terug en slechte koffie krijg je echt te vaak.
  zondag 21 oktober 2007 @ 12:42:16 #143
145090 HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
pi_54069200
Je krijgt zelden een goede cappuccino. Een gewone koffie kan er nog wel vanaf meestal, maar een cappuccino is toch vaak te veel gevraagd
pi_54069270
Terwijl het maken van een goede cappuccino in mijn ogen toch makkelijker is dan het maken van een goede espresso... Tenminste, ik vind microfoam maken makkelijker dan het maken van een echte goede espresso en de zoetige melk kan wel een mindere espresso maskeren.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54069530
Tja, zulke lijstjes zijn altijd discutabel, maar toch geeft het een indicatie. En heeft zijn nut, zo is er één bedrijf die DE de deur uit bonjourt en Illy in huis haalt.
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_54069608
iemand enig idee wat de kosten van Illy koffie voor de horeca zijn, eigenlijk? Zij werken volgens het systeem dat je van hen het apparaat in bruikleen krijgt en dan de koffie van hun moet afnemen, toch? Maar hoeveel is die koffie voor een kilo?
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54069723
Illy is best heel duur. Ze hebben dat systeem dat je een blik van hun bonen op de molen vastzet i.p.v. een stolp. Ik heb die blikken wel eens zien liggen bij de Makro en die waren niet goedkoop al moet ik eerlijk bekennen de exacte prijs niet meer te weten. Het voordeel van dit systeem is dat de versheid beter behouden blijft. Daarnaast schijnt Illy vrij streng je machines te controleren wat ook de kwaliteit ten goede komt.
pi_54071803
Ja maar je betaalt vooral om geen zorgen aan je kop te hebben, toch? En het is natuurlijk ook wel makkelijk voor de lunchrooms en café's die mee moeten op de bandwagon. laten we zeggen dat een kilo Illy voor die mensen 20E kost (daar zit dan de lease van 't apparaat en service enzo bij in) en een tweegroeps KvdW 8000 Euro plus duizend aan randzooi (twee mazzer mini's voor gewoon en decaf, tamper en schoonmaakspul), daarna gebruik je koffie van gebrand.nl (duo) à 9E (normaal 10E maar je hebt een contract voor grote afname).

9000 + 9x = 20x -> na x = +/- 818 dus 818 kilo speel je quitte tussen de twee opties. Stel dat je er 8 kilo per week doorheen jaagt (is wel redelijk toch voor een café?) ben je na minder dan twee jaar uit de kosten. Ik hoop dat de meeste café's de instelling hebben toch langer dan 2 jaar te bestaan?
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54081594
Het is altijd lastig prijzen te vergelijken aangezien er vaak een bonussysteem aanwezigheid waardoor je achteraf korting krijgt naar gelang de afname. Onderlinge concurrentieprijsanalyse is dan ook behoorlijk lastig kan ik je vertellen Daarnaast is bij het ene merk wel de machine inbegrepen (of bruikleen) en bij het andere merk niet. Volgens mij staat er ergens op Zibb.nl wel een rekenmodule.
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_54113654
Als je het goed doet met koffie kan je er goed geld mee verdienen. Maar dat is met alles wel een beetje. Iedergeval is de marge op koffie niet mis.

Thuisbarista.nl het nieuwe koffie forum
  woensdag 24 oktober 2007 @ 15:57:56 #151
195462 bartkooi
Expobar Brewtus II
pi_54136775
Hey, Ik ben nieuw op dit leuke forum. Ik zal mij even voostellen ik ben Bart. Ik heb vandaag de door mij bestelde Expobar Brewtus II binnen gekregen, besteld via www.koffiewarenhuis.nl. Goed bedrijf. Gister besteld en vandaag al binnen gekregen.......! Heb ook een bottomless filterhouder besteld en echte barista tamper. Net de eerste espresso's gemaakt, perfect op temperatuur en een mooie kastanjebruine cremalaag. Kortom ik maak mij niet meer druk om de AD test, het beste kopje koffie drink ik nu lekker thuis
pi_54151024
Vandaag eindelijk weer eens goede versgemalen espresso gedronken bij Verlet hier in Parijs (bedankt voor de tip!) Begonnen met een Kenya AA en als tweede een Nicaragua Marygogype gehad. Was bijna vergeten dat er complexe koffie bestond waarbij een smaak zich ontwikkelt in de mond
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_54153603
Welkom Bart! Veel plezier met je nieuwe apparaat! Heb je ook een molen gekocht?

Tim, het verbaast mij eerlijk gezegd ook een beetje dat er goede espresso te vinden is in Parijs
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54159377
Ola mensen!

Even een update over mijn La Cimbali Junior. Nou, het heeft me een hoop werk gekost, maar hij is weer in topstaat. Het interieur van het ding was op zich nog prima, maar er was ERG slecht mee omgesprongen:
1. Hij was ERG vies en stoffig



2. De poten waren helemaal verbogen
3. De manometer gaf 3 bar te hoog aan en kwam tegen zijn max als het apparaat op druk kwam.


4. Het glaasje van de manometer was helemaal bekrast.


Alles helemaal schoongemaakt, alles van staal in de vaatwasser gestopt. Helaas kan de opdruk daar niet goed tegen:


De manometer zo bijgebogen dat hij standaard op 1 bar staat (het blijkt dat hij eigenlijk op overdruk moet staan, maar dat was niet meer bij te buigen):


En een nieuw glaasje gemaakt van een CD-doosje (omkrassen en dan uitsnijden):


Het resultaat:

(Het lijkt alsof het aantal krasjes nauwelijks is verminderd zie ik nu, maar de ene foto is geflitst de andere niet)

Foto van het ding in opgeknapte staat en een verhaal over de koffie komt nog. Wel kan ik al vertellen dat de piston er al een keer uit is geklapt, ik een blaar op mijn handen heb en dat de hele keuken een keer onder de melk heeft gezeten

[ Bericht 32% gewijzigd door Mark_V op 25-10-2007 14:33:29 ]
pi_54164699
Ik had al een keer gepost over de Synesso baskets. Repost:

Synesso bakjes zijn de topshit als we coffeegeek en home-barista mogen geloven. Mark was ontevreden met z'n filterbakjes dus die wilde nieuwe. Ik ben ook wel benieuwd naar die dingen.

Ze kosten: http://www.synesso.com/AccessoryPriceList.shtml
Single/double $5.89
18gr $9.49
21gr $11.49

Als voorbeeld een plaatje van de 18gr.


De verzendkosten zullen afhankelijk van hoeveel bakjes we bestellen $30-$40 bedragen. Tot nu toe hebben we drie mensen die wat willen bestellen

Mark_V
Rooienar
reclamedoos
W1ZZ


Als er meer bestellen wordt het natuurlijk ook zwaarder, ik denk dat de verzendkosten rond de $10 dollar dus zo rond de ¤7 pp zullen liggen.

EDIT: reclamedoos toegevoegd.

[ Bericht 3% gewijzigd door W1ZZ op 25-10-2007 20:06:28 ]
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54166207
Hier ook interesse in een double.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_54167979
Zoals beloofd, hier een foto van mijn opstelling .


Een La San Marco SM96 en La Cimbali Junior D.... gebroederlijk naast elkaar . En als je goed kijkt, zie je op de achtergrond mijn waterontharder

De koffie die eruit komt is verbazingwekkend goed, echt wel beter dan uit de Silvia. Je moet alleen wel goed opletten dat je de piston er goed indoet, anders zit je hele keuken onder de zooi. De rechterdraaiknop (voor heet water) heeft ook zijn kuren. Als je hem ZACHTJES opendraait, en dan loslaat, komt er opeens veel meer water uit (hij zit dan iets minder scheef oid). Als je dan zoals ik, je kopjes altijd verwarmt met de warmwaterspuit, krijg je 120 graden water over je hand heen..... niet grappig. Hij stoomt ook vrij hard, waar ik met mijn silvia een zwengel aan de stoomknop kon geven, is dat hier niet aan te bevelen. Als je melk wordt uit je kan gestuwd.

Al met al ben ik er erg positief over, maar er is 1 groot nadeel. Hij vreet energie. Het opwarmen kost ongeveer 0.4KWh en hem een dag (idle) aan laten staan ongeveer 2KWh. Dat wordt toch een behoorlijk dure grap, ik zal eens kijken of hij een beetje te isoleren is (die kopjeshouder wordt loeiheet, maar ik gebruik hem nooit om kopjes te warmen).

Over die filterbakjes, mooi dat er meer interesse is! Hou er allemaal wel rekening mee dat er nog weleens BTW over het pakket geheven zou kunnen worden en dat ze ook nog naar iedereen toe moeten worden gestuurd (wat ook weer een paar euro kost, ik neem aan dat ze wel door de brievenbus kunnen). Ik wil zelf een single en double basket bestellen, en misschien nog een triple.

[ Bericht 9% gewijzigd door Mark_V op 25-10-2007 21:13:02 ]
pi_54168055
Woon je niet inclusief dan?
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54168073
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 21:07 schreef W1ZZ het volgende:
Woon je niet inclusief dan?
Nope, en daarnaast ben ik nogal een milieufreak .

Ik heb met nog 2 anderen een 5kamer maisonnette gehuurd. 1 woonkamer, 3 kamers voor de drie bewoners en 1 logeerkamer/boulderkamer/rommelkamer. Keuken is erg groot, dus daarom passen al die oversized apparaten er zo makkelijk in
pi_54168360
Ahh okee! Dan snap ik 't wel, wel relaxed trouwens zo'n huisje! Maar hoe lang doettie erover om op te warmen en hoe vaak per dag gebruik je 'm? Als 't opwarmen bij mij 0,4kWh zou kosten en de hele dag aan laten staan 2kWh dan denk ik dat de laatste optie goedkoper/zuiniger zou zijn.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54168717
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 21:20 schreef W1ZZ het volgende:
Ahh okee! Dan snap ik 't wel, wel relaxed trouwens zo'n huisje! Maar hoe lang doettie erover om op te warmen en hoe vaak per dag gebruik je 'm? Als 't opwarmen bij mij 0,4kWh zou kosten en de hele dag aan laten staan 2kWh dan denk ik dat de laatste optie goedkoper/zuiniger zou zijn.
Opwarmen gaat eigenlijk heel snel. Tien minuten ofzo. Ik ben het ook totaal niet eens met de internetreviewers die roepen dat je hem wel 2 (!!!) uur moet laten opwarmen. Je moet natuurlijk niet 10 minuten wachten, niet flushen en dan een shot pullen, dat wordt een drama. Als je echter na tien minuten hem 1x door de portafilter heen laat flushen (en dan goed veel), is alles goed heet. In feite hoeft natuurlijk alleen maar de broeikop en piston goed warm te zijn. De HX is zo vreselijk temperatuurstabiel, die vangt alle overige schommelingen zonder problemen op.

Als ik het vergelijk met mijn Silvia, merk je echt het verschil. Daar moet je eigenlijk wel 20 minuten opwarmen en dan ook nog eens eerst een keer flushen, anders is de koffie echt viezer.

Maar sowieso heb ik het idee dat het belang van een warm apparaat wordt overdreven. Zeker als je hem net hebt geflusht, heb je niet echt last van een "koud" apparaat. Vast-Gas warmteoverdracht gaat zo verschrikkelijk traag, zeker als het over stilstaande lucht gaat (en de gradient is ook nog eens ERG klein; 110C in de leidingen tov 30C lucht in een koud apparaat en 70 voor een warme. gradienten van 80 en 40 zitten bovendien ook nog eens in dezelfde orde van grootte).

Maar ik ga nog wel een keertje met de thermometer aan de slag, dan kan ik het ook nog staven met empirisch bewijs . Mooiste zou natuurlijk zijn..... nog een La Cimbali Junior..... en dan verschil proberen te proeven....
pi_54169258
Ik zet zelf ongeveer 4 kopjes per dag (en nog wat voor huisgenoten, dus totaal 8 kopjes in 4 zetmomenten), dus als ik de hele dag thuisben, kan hij net zo goed aanstaan. Het is niet zo dat je ooit boven de 2KWh per dag kan uitkomen als je hem uitzet. Dan is hij nog een beetje warm, zodat het opwarmen sneller gaat.

Over bonen, ik was bij de Jumbo en zag daar: "Simon Levelt Dark Roast extra goede blablabla bonen" staan in het schap. Ik wist niet dat Simon Levelt ook via supermarkten verkocht, dus ik was benieuwd.... dus meteen geprobeerd, smaak was mwoah (erg donker gebrand, erg scherp, nee niet mijn koffie). Ze waren ook 2 maanden geleden gebrand gok ik, want de uiterste verkoopdatum was over 10 maanden (ok, dat weet je als je voorverpakt koopt), maar toen het zakje wat leger werd.... zag ik dit.....


(klik om te vergroten)

Dat is toch niet normaal, het lijkt wel gemalen koffie.
pi_54169485
Haha holy fuck dat is niet best inderdaad... Serves you right, moet je maar geen Lévelt (bij de Jumbo) kopen!

Het gaat bij de temperatuur voornamelijk om de stabiliteit, dus dat alles dezelfde temperatuur heeft en het geheel als buffer fungeert voor temperatuurschommelingen. Dat is ook één van de grote redenen dat de koffie uit een commercieel apparaat beter is dan uit een thuisapparaat én een van de redenen voor de prijs van de duurdere apparaten, temp stabiliteit. Uiteindelijk is de grap dat je alle factoren waarop je geen invloed kunt uitoefenen probeert te elimineren. Er zijn puristen die zeggen dat de enige factor die door een barista zou moeten worden bepaald de maalgraad is.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54170115
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 21:59 schreef W1ZZ het volgende:
Haha holy fuck dat is niet best inderdaad... Serves you right, moet je maar geen Lévelt (bij de Jumbo) kopen!

Het gaat bij de temperatuur voornamelijk om de stabiliteit, dus dat alles dezelfde temperatuur heeft en het geheel als buffer fungeert voor temperatuurschommelingen. Dat is ook één van de grote redenen dat de koffie uit een commercieel apparaat beter is dan uit een thuisapparaat én een van de redenen voor de prijs van de duurdere apparaten, temp stabiliteit. Uiteindelijk is de grap dat je alle factoren waarop je geen invloed kunt uitoefenen probeert te elimineren. Er zijn puristen die zeggen dat de enige factor die door een barista zou moeten worden bepaald de maalgraad is.
Ik heb die foto net naar info@simonlevelt.nl gestuurd, kijken wat ze erover te zeggen hebben . Ik hoop niet dat ze me nog tien van die pakken geven ..... naja, heb ik wat om te oefenen...... W1ZZ, heb je die Kruidvat bonen van 4 euro/kilo trouwens al gekocht? Anders ga ik ze morgen wel kopen, kan ik eindelijk eens gaan latte-arten.... en misschien zijn ze nog wel lekker ook .

Ik heb vanmiddag een sensor op de (buitenkant van de) grouphead geplakt en na 20 minuten en 1x flushen was hij 84.9 graden. Toen ik daarnet weer ging meten (na 5 uur aan) was hij 85.7 graden. In mijn ogen een minuscuul verschil..... ok, erg primitief, maar het is een indicatie.
pi_54170243
Haha ze gaan je natuurlijk wel koffie sturen om het vertrouwen te herstellen

Heb ze nog steeds niet gekocht eigenlijk, door de studie heb ik geen tijd gehad om artsessies te houden En m'n vrije tijd gaat ook op aan Wii'en
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54170369
Jumbo verkoopt ook Kimbo. Is ook goed te doen.

Thuisbarista het nieuwe koffie forum
pi_54171655
Even een kleine poging gewaagd. Resultaat, drie mislukkingen en een half geslaagd hart. Alweer even geen oefening gehad


"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54174884
Kan die link naar Thuisbarista niet worden verwijderd in vervolg?
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_54178869
Ik ben op zoek naar een goede cappuccinokan en een GOEDE borstel. Ik had deze prul-borstel bij kaldi gehaald voor 9 (!!!!!) euro, blablabla gaat je hele leven mee, maar WAT EEN ONDING.


Hij is al helemaal uitgewaaierd en je brandt je fikken als je hem wil schoonmaken.

Zijn er hier ook mensen met zo'n Pallo Coffeetool en zijn ze er ook tevreden over? En waar heb je hem gekocht?

Over die melkschuimkan. Je ziet ze van 10 euro tot 30 euro, zit daar nog verschil tussen? En ik zet nooit meer dan 2 kopjes tegelijk, is die 35cl kan dan voldoende of wil je groter?

Zie bijv hier, de Auroras zijn gewoon 3x zo goedkoop als de Europas:
http://caffeprimo.nl/index.php?page=shop.browse&root=84&category_id=33&option=com_phpshop&Itemid=38

@W1ZZ, de figuurtjes zijn niet super,maar ik vind het schuim en de crema er erg goed uitzien. Zou je iets kunnen vertellen over hoe je schuimt?

@Tim en Harm, in principe is het gewoon toegestaan om een link in je SIG te zetten. Dat is nu echter niet het geval

Upd: wat een mooie kan

http://www.koffiewarenhui(...)fessionele_Stoomkan/
Wel duur

[ Bericht 9% gewijzigd door Mark_V op 26-10-2007 11:55:27 ]
pi_54182114
Een Pallo is idd erg goed. Heb hem ook nadat ik zo goedkope borstel had waar ik me handen mee verbrande. Hij is zeker zijn geld waard.
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 14:38:57 #172
195667 Mark_D
Wannabee Barista
pi_54182260
Die Pallo coffeetool is geweldig. Ik heb hem zelf gekocht bij Koffiecentrale, maar ESW en Van Pommeren (Utrecht) hebben hem ook. Zelf heb ik een Motta Aurora kan, maar ik moet mijn latte art skills nog flink bijschaven
pi_54182693
Ja poeh hoe stoom ik... Ik heb een 0,6ltr kan in de vriezer staan, die vul ik tot precies onder waar tuit begint. Dan draai ik de kraan open om te zorgen dat er alleen stoom uitkomt, dicht, pijpje in de melk hangen, kraan klein beetje open, tip precies onder oppervlakte hangen en kraan verder opendraaien. Dat max 10 seconden daarna tip dieper in de melk en zo lang mogelijk swirlen. Dus ik denk dat voor mij de grap is zo kort mogelijk stretchen en zo lang mogelijk swirlen. Aan het einde denk ik dat het volume van de melk maximaal met 1/3e is toegenomen. Ik vind dat je voor een cappuccino het volume van de melk zou moeten verdubbelen sowieso wat dubieus, dan krijg je behoorlijk droog schuim dat snel inklapt. Mijn capps kan ik vijf minuten laten staan en dan zien ze er nog zo uit, alleen de glans is er dan wat af...

Die Pallo borsteltjes zijn fijn idd, maar het loont de moeite om ze bijv. in Engeland of Duitsland te bestellen daar zijn ze veel goedkoper dan bij Kaldi.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 15:16:44 #174
195667 Mark_D
Wannabee Barista
pi_54182865
Bij Van Pommeren zijn die Pallo's 9,95... zijn ze echt zo veel goedkoper in UK/DE?

Onderdelen voor mijn Rancilio Silvia heb ik wel via eBay uit Italie gehaald. Zelfs de verzendkosten waren lager dan vanuit Nederland!
pi_54184562
Ok, dan wordt het dus zo'n Pallogeval. Op de website zelf kan je ze bestellen voor 13 dollar inclusief verzenden. Ook absoluut niet verkeerd....

Er zijn nu dus een Mark_V en een Mark_D actief in dit topic, mooi is dat .

maar een Mark V is toffer


@W1ZZ, dat is ook ongeveer hoe ik het doe, ik heb alleen nog geen "echte" kan. Hoe bevalt het formaat van die 0.6 liter? Te klein, te groot voor 2 cappuccinos?
pi_54184771
die 0.6 is goed voor twee cappuccino's. Als ik klaar ben met stomen zit ie voor +/- 2/3e vol dus dan is een .35 net te klein, bovendien wil je ook een beetje ruimte om rustig uit te kunnen schenken.

Zijn die Pallodingen bij VP maar 9.95?? Dan ben ik goed afgezet bij Kaldi, daar heb ik volgens mij iets van 15 of 16E betaald Ze zijn wel heel fijn, ik heb zowel een plastic borsteltje voor de grouphead als een stalen borsteltje voor de baskets. Vooral ook fijn zijn die ribbels waardoor je geen kokend heet water over je fikken heen krijgt!
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54185114
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 22:12 schreef mirugai het volgende:

[..]

Aha, die zat ook op mijn apparaat:
[ afbeelding ]
Meer dan gespetter en luchtbellen kreeg ik er niet uit.
Probeer anders 'ns een paar gaten van je 4 gaats tip dicht te stoppen bijv. met cocktailprikkertjes en de uiteinden dan af te knippen. Er komt dan nog meer dan voldoende stoom uit en je kunt er nauwkeuriger microfoam mee maken, althans dat is mijn ervaring.

de 4 gaats tip geeft bij mij ook goede resultaten, was wel effe wennen opschuimen met de Cimbali, als je niet oppast heb je geen melk meer in je kannetje (heb zelf het middelste stoomtipgat dichtgestopt)

Kopje heet water aftappen uit boiler (heetwaterkraan) en uit de grouphead , laten afkoelen en proeven kan een aardige indruk geven van het binnenwerk van je machine. Ik had een behoorlijke metaalsmaak bij het boilerwater, ontkalken heeft goed gewerkt.
pi_54198078
Gisteravond lekkere sessie gehouden, 26 cappuccino's gemaakt op m'n Silvia op art te oefenen. Met dramatisch resultaat trouwens Deze op rechts is de enige die ik durf te laten zien:



Kom er nu wel achter wat een takke-apparaat de Silvia trouwens is als je veel kopjes achter elkaar moet zetten! Hebben jullie trouwens de Elektra A3 wel eens gezien? Als ik een huis koop komt er sowieso ruimte in de hypotheek om dit beest in huis te halen!


INFO
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54199207
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 10:57 schreef W1ZZ het volgende:
Kom er nu wel achter wat een takke-apparaat de Silvia trouwens is als je veel kopjes achter elkaar moet zetten!
Leg eens uit?
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_54199450
De Silvia heeft (alles in vergelijking met andere apparaten natuurlijk) een dramatische recovery van stoom naar espressotemperatuur. Als ik wil stomen en meteen daarna weer een espresso wil maken dan moet ik als een idioot water door de grouphead laten lopen totdat het water voldoende is afgekoeld (aka er genoeg koud water uit het reservoir in de boiler zit). Dit duurt gewoon lang. Daarnaast merk je dat als je erg veel koppen achter elkaar zet de gemiddelde temperatuur van het apparaat erg oploopt én dat de stoomkracht achteruit gaat (waar dat aan ligt weet ik niet maar dat merkte ik gisteravond heel duidelijk).
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54199560
De Silvia is natuurlijk ook maar een eenvoudig consumentenapparaatje. Niet bedacht om 26 kopjes achtereen te zetten. Eerder een dergelijk aantal per hele dag. Dan moet je een Rancilio nemen uit het professionele segement, ze hebben mooie drie groeps half-automaat machines.

Ik heb overigens altijd geleerd de boiler te koelen via de heetwater/stoomuitloop. Als je het via de zetgroep doet warm je die volgens mij alleen maar meer op.
pi_54199733
Het gaat niet om het opwarmen/afkoelen van de grouphead, het gaat om het afkoelen van het water Via de grouphead is het makkelijk zien wanneer dat gebeurd is omdat er dan geen stoom meer uit de grouphead komt. En natuurlijk ben ik het met je eens dat een Silvia niet bedoeld is om 26 capps mee achter elkaar te zetten, maar het probleem doet zich helaas niet pas voor bij nr 25&26 maar meer ergens bij 3&4.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54203401
W1ZZ ik denk dat het tijd wordt voor een upgrade als ik het allemaal zo lees. Ik zou Marktplaats eens in de gaten houden voor een warmtewisselaar machine. Die staan er vaak genoeg op! Een Silvia ben je daar ook zo kwijt.
Heel leuk ding die Elektra maar wel heel overkill voor thuis. 6!! liter boiler 2000 watt vermogen. Daar kan je bijna een aparte groep voor gaan aanleggen.
Mark leuk verhaal over de Cimbali. Die warm waterknop daar moeten denk ik nieuwe pakkingen tussen. In de horeca vervangen ze die ieder jaar. Ze gaan vaak stuk als mensen te hard de kraan dichtdraaien. Dicht is dicht maar dat snapt niet iedereen. Over boilerisolatie is genoeg te vinden via google. Wat isolatiemateriaal en wat tie wraps en je bent een heel eind.
Verder zit er maar een heel kort pijpje aan, bij mij is die langer en naar alle kanten te bewegen.
pi_54203690
marmhz ik wil m'n upgrade nog even uitstellen, zit in t laatste jaar van m'n studie dus wanneer ik m'n eigen stekje heb dan zal 'ie er wel komen... Het klinkt trouwens negatiever dan het is hoor, ik mopper eigenlijk alleen op m'n Silvia wanneer ik veel drankjes achter elkaar moet maken en verder kan ik altijd met de Kees van der Westen van Kaldi spelen dus ik heb niet zo veel te klagen

Natuurlijk is die Elektra overkill maar hij's wel prachtig
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54207909
Voor mij is de Silvia gelukkig wel voldoende. Ik ben de enige die koffie drinkt hier in huis, en ook geen tien bakken per dag. Cappucino is niet echt mijn ding, dus stomen is voor mij ook niet nodig.
Maar tegen de tijd dat de garantie verlopen is, gaat er wel een PID op.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 21:17:07 #186
195667 Mark_D
Wannabee Barista
pi_54209040
Ik heb er dus een PID opgeschroefd, maar mijn Silvia is een oude dame (uit 1999). Ik heb mijn PID via eBay gekocht (bij Auber Instruments). Eindelijk van dat ellendige temp-surfing af. Overigens is de PID er weer uit te halen zonder de machine te beschadigen.
pi_54218070
reclamedoos dan heb jij sowieso geen problemen, espresso's kun je er gewoon achter elkaar blijven uit beuken (hoewel je helaas natuurlijk wel elke keer moet surfen). Ik heb ook een hele tijd over een PID gedacht maar ik weet 't nog niet... Dat surfen irriteert me eigenlijk niet zo en als ik een PID installeer kan ik nog steeds niet stomen en brouwen tegelijkertijd.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54218556
Ik zou graag binnenkort nog een naked portafilter bestellen. Bij de meeste winkels kosten ze rond de 40 euro, maar bij Pasmarose hebben ze ook een Rancilio van 60 euro. Kan ik beter voor die duurdere gaan of is een model van 40 euro, zoals bijvoorbeeld bij Van Pommeren goed genoeg? Waarom wordt bij die naked pf's vaak een 21 gram basket geleverd en maakt dat nog iets uit als je bijvoorbeeld liever een double wilt maken? E61past toch ook op een Silvia?
pi_54219630
Als 't goed is past de E61 op de Silvia. Een naked pf = een naked pf, als 't voor 40E kan is 't prima... Je krijgt er een triple basket bij omdat heel veel mensen die gebruiken met een naked pf, maar je kunt er prima een double basket in doen. Ik gebruik m'n triple zelden.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  zondag 28 oktober 2007 @ 13:03:16 #190
195667 Mark_D
Wannabee Barista
pi_54220898
Ik gebruik zelf die naked van 40 euro, gaat prima, gebruik hem eigenlijk alleen met de double of heel soms met de single basket.

Ik heb wel heel bewust voor een PID gekozen. De deadband van een Silvia is veel te groot (meer dan 10 graden) en de mijne was eigenlijk consequent veel te warm, met bittere koffie als gevolg.
pi_54221218
Dat is helder, thanks !

Ik neem aan dat de double basket die standaard bij de Silvia zit, ook gewoon in een naked pf gebruikt kan worden.
pi_54223693
Die past er gewoon in idd.
pi_54225874
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 13:03 schreef Mark_D het volgende:
Ik heb wel heel bewust voor een PID gekozen. De deadband van een Silvia is veel te groot (meer dan 10 graden) en de mijne was eigenlijk consequent veel te warm, met bittere koffie als gevolg.
Dit snap ik niet helemaal... Surfte je dan niet? Ik kan m'n temp aan de onderkant van de deadband krijgen, no problemo!
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_54226845
Maar tempsurfen kost tijd en je blijft maar het water resevoir vullen lijkt mij. Dus dan is een PID toch een mooie oplossing. Zou er best een op me Domobar willen hebben.
pi_54226973
Het kost wel tijd maar zo veel nu ook weer niet. Je surft en terwijl je boiler opwarmt kun je doseren en tampen. Water, tsja het is niet zo netjes van me misschien maar ik surf door het stoompijpje in een schone beker en ik gooi het terug in het reservoir. Ik gebruik ook gezuiverd water uit een Britakan. Een HX zoals jouw domobar heeft eigenlijk niet echt een PID nodig hoewel het natuurlijk altijd kan Ik denk dat vooral single-boiler apparaten profiteren van een PID
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  zondag 28 oktober 2007 @ 20:08:07 #196
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_54230065
Ik wil best meedoen met de inkoopactie, maar hoe gaan we dat dan verder verzenden?
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
pi_54230888
Ik ben er tot nu toe van uitgegaan dat ik zou bestellen en dat jullie het daarna of van mij toegestuurd zouden krijgen of dat jullie het bij mij mogen ophalen, maar als iemand anders de taak op zich wil nemen dan vind ik dat ook best Ik woon in Groningen trouwens en ben in het weekend ook regelmatig in Rotterdam te vinden.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  zondag 28 oktober 2007 @ 23:11:21 #198
195667 Mark_D
Wannabee Barista
pi_54234133
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 16:36 schreef W1ZZ het volgende:

[..]

Dit snap ik niet helemaal... Surfte je dan niet? Ik kan m'n temp aan de onderkant van de deadband krijgen, no problemo!
Punt is dat de onderkant van de deadband nog eigenlijk aan de warme kant was. Een normale surf was eigenlijk alleen mogelijk door binnen 10 seconden na het aangaan van het element je shot te pullen. Reverse surfen duurt mij veel te lang.
  zondag 28 oktober 2007 @ 23:12:37 #199
195667 Mark_D
Wannabee Barista
pi_54234162
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 17:31 schreef W1ZZ het volgende:
Een HX zoals jouw domobar heeft eigenlijk niet echt een PID nodig hoewel het natuurlijk altijd kan Ik denk dat vooral single-boiler apparaten profiteren van een PID
Veel gemaakte fout. Een "gewone" domobar is single boiler. De Domobar Super is een HX. Er zijn best een aantal E-61 machines die single boiler zijn. Ook HX-machines hebben een deadband en zijn meestal te warm. Je hebt een cooling flush nodig om de temperatuur optimaal te krijgen. Dit flushen is wel makkelijker dan temp-surfen op een Silvia.
pi_54244356
Ik heb gisteravond mjin Silvia meegenomen naar Leeuwarden, waar ik door de week woon. Omdat ik maar 1 maler heb, heb ik 200 gram Duo melange uit de vriezer gehaald, in 1x gemalen op de standaard Silvia maalgrootte en meegenomen. Twee lamme armen verder tilde ik hem na een treinreis van 3 uur in mijn Leeuwardsche stulpje naar binnen..... .

Nu blijkt dus dat mijn Silvia wreed wordt verstopt door die maling... zou dat er iets mee te maken hebben dat ik de koffie in bevroren toestand heb gemalen?

Uit arren moede bij de Kaldi hier in Leeuwarden wat koffie gehaald..... ik ben er niet echt over te spreken, het is inconsistent en te grof gemalen..... (ze hadden wel een mooie Mahlkoenig staan, dus ws een afstelprobleempje). Zelfs met knetterhard tampen krijg ik het niet boven de 18 seconden voor een double. Ik vind hem ook niet heel bijzonder qua smaak en erg duur (5 euro voor 250 gram).

Wel zonde van mijn duo melange.... iemand nog een ideetje wat ik ermee kan doen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')