abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 oktober 2007 @ 18:06:42 #201
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_53698135
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 17:46 schreef digitaLL het volgende:

[..]

De ECB laat de rente voorlopig toch hetzelfde of zie ik iets over't hoofd ?
Sorry, mijn fout: rente-gelijkhouding.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_53698223
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 17:46 schreef digitaLL het volgende:

[..]

De ECB laat de rente voorlopig toch hetzelfde of zie ik iets over't hoofd ?
volgens mij ook inderdaad... toch?
pi_53699086
vanavond om 2030 of NGC the moneymakers kun je zien hoe het gebeurd
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 4 oktober 2007 @ 20:09:54 #204
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53701579
vietnam stopt met inkopen en gaat een beetje zelfs wegdoen, saoedi arabie heeft neigingen. Koeweit is al gestopt, Venezuela/Irak/Iran waren al lang gestopt...

het kraakt het kraakt....
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 09:21:57 #206
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_53713215
Meer over de eventuele nieuwe munt van Noord-Amerika:
"De Amero komt er binnen 10 jaar"
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 09:25:01 #207
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_53713281
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 04:01 schreef indahnesia.com het volgende:
Irak gestopt? Nah, ik denk het niet
Ik dacht dat voor de 2e Golfoorlog Irak hun olie aan de Euro had gekoppeld. Of zit ik er naast?
Godfather Bodybuilding topic reeks
pi_53713312
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 09:25 schreef Mr.J het volgende:

[..]

Ik dacht dat voor de 2e Golfoorlog Irak hun olie aan de Euro had gekoppeld. Of zit ik er naast?
owh, dat weet ik niet, maar nu is de VS er de baas, dus doe maar een gok
pi_53713502
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 09:25 schreef Mr.J het volgende:

[..]

ja klopt, in 2000 ging Irak over op de euro in plaats van de dollar.
dat is een groot gevaar voor Amerika, want de petrodollar voedt Amerika's creditcard.
daarom moest Irak worden aangevallen.
9/11 was daar een goede aanleiding voor vonden o.a. Cheney en Rumsfeld, maar het was niet te verkopen om Afghanistan niet aan te vallen.

meteen ook een waarschuwing voor andere landen om niet van de petrodollar af te stappen.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_53713600
nou, die waaschuwing is nu wel achterhaald geloof ik. Of de VS krijgen het druk als er straks 10 landen ineens van de dollar afstappen
pi_53713624
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 15:58 schreef Perrin het volgende:
Sterker nog, een sterke munt is een flinke rem op de economische groei..
natuurlijk is het niet zo heel eenzijdig, omdat de munt die gedragen wordt door een zeer sterke economie, per definitie sterker zal staan:
Een sterke munt is tevens een teken dat die economie er heel goed en stevig voorstaat.
Dat effect is (normalerwijze) een duidelijk middelende kracht, een munt die daalt zal zijn economie versterken en daardoor mogelijk ook veredere groei hinderen.. andersom daalt de munt is economisch herstel makkelijker.

Het gaat echter mis zodra een economie zeer structureel fout zit en zelfs een zwakke munt dat niet meer kan redden... ook bv als de markt te lang een positivo-houding had tov de munt en deze eigenlijk overgewaardeerd was (daarvor bestaan en hoop indexen om de 'werkelijke' kracht of soliditeit van een munteenheid pogen vast te leggen, meetal gaan die idnexen echter de mist in zodra ze zélf een 'speler' in de markt worden en niet enkel objectief registreren: een soort van 'kat van schrödinger')...

Bij de dollar bestaat het vermoeden dat de amerikanen te lang eigenlijk hun economie extra hebben ondersteund enkel op basis van de kracht van hun munt en het marktvertrouwen in de dollar ... dat is een trucje zolang er ook internationaal instemming is dat 'andere' landen feitelijk de economische groei van de amerikanen bekostigen omdat ze een te hoge waardering van de dollar hebben (of geen alternatief; een andere muntsoort) en kan in elkaar stortten zodra er wél een alternatief is én er genoeg politieke behofte is daartoe over te gaan....
dat momentum lijkt er nu te bestaan en dat kan functioneren als een 'middelende' kracht die opeens uit de band brengt en dan als een boomerang zou kunnenwegschieten (nog steeds ook wel terugkomen, maar dat kan een langere tijd duren en gedurende die tijd zijn eventuele dollarreserves waardeloos, iets dat zeer gevaarlijk is als deze ook functioneren om de eigen validiteit te garanderen; dat is ook de grond dat niemand, zelfs geen verklaarde amerika-hatende landen zo dol zijn op een dollar-crash)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_53713744
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 09:43 schreef indahnesia.com het volgende:
nou, die waaschuwing is nu wel achterhaald geloof ik. Of de VS krijgen het druk als er straks 10 landen ineens van de dollar afstappen
ik zie dat zo snel niet gebeuren.
Iran en Venezuela hebben het er al jaren over om over te stappen op de euro.
Iran heeft dit wel gedeeltelijk gedaan, maar olie is nog wel geprijsd in dollars daar.
officieel moeten OPEC landen ook in dollars olie verkopen.
Iran zou ook met een eigen olie-beurs komen. maar die opening wordt ook al jaren uitgesteld.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_53714059
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 09:50 schreef Caesu het volgende:

[..]

ik zie dat zo snel niet gebeuren.
Iran en Venezuela hebben het er al jaren over om over te stappen op de euro.
Iran heeft dit wel gedeeltelijk gedaan, maar olie is nog wel geprijsd in dollars daar.
officieel moeten OPEC landen ook in dollars olie verkopen.
Iran zou ook met een eigen olie-beurs komen. maar die opening wordt ook al jaren uitgesteld.
OPEC in dollars was inderdaad de afspraak na het verlaten van de goud-standaard (toch?)
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 10:18:05 #215
38496 Perrin
pi_53714324
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 09:45 schreef RM-rf het volgende:
goed verhaal
Vanochtend las ik iets vergelijkbaars op een website in de VS (wel wat dramatisch verwoord, en 't gaat uit van een flinke daling van de dollar):
quote:
The US got rich exploiting its own resources and labor. Its most valuable resource—oil—went into decline forty years ago; since then, we Americans have tried to stay rich by exploiting other nations’ labor and resources, using leveraged trade rules, dollar hegemony, and military threats. All this time, we congratulated ourselves: we were living in a post-industrial information economy; they were doing the dreary, obsolete work of actually making things. They sweated and saved; it was up to us to spend and borrow. We served an indispensable function in the global economy as the consumer of last resort, as the engine of new debt creation (more debt equals more money in circulation—i.e., more GDP growth), and as the global cop keeping order in an unruly world (while also sneaking donuts and taking bribes). The Chinese burned their coal and poisoned their workers and environment to make our stuff, enabling us to enjoy a cleaner environment by keeping our coal in the ground, while they loaned us the money to buy cheap Chinese stuff with. Such a deal!

Life in bubble world was grand while it lasted. First there was the Third World debt bubble of the ’80s; then came the tech bubbles of the ’90s; and finally the real estate bubble of the ’00s. Along the way, Wall Street hoped for a little extra hot air from the privatization of Social Security, but even Americans weren’t stupid enough to sign onto that particular leveraged buyout. All during this time, suburbanites got used to having more gadgets and bigger cars and houses, even if they couldn’t actually afford them.

But now we’re at the end of the line. At last the rest of the world is coming to realize that it doesn’t really need Americans: the Chinese can consume, too, after all. And the Asians can’t really justify loaning us more money; we’re not going to pay it back—or if we do, it will be in devalued dollars. But those loans can also be looked at as investments: other nations have in effect bought US assets, which means that the wealth created from those assets will flow to the new overseas owners, not to Americans. What’s left to buy—other than a lot of soon-to-be-foreclosed real estate? And how much wealth will those assets produce once the bubble deflates?

It’s also clear now that there are alternatives to the dollar, including the euro, the yen, and the yuan. Not that the dollar won’t be missed; when it tanks, there will be as many financial casualties in Mumbai as Manhattan. But currency traders are clearly heading for the exits, and the last one out gets the booby prize—a bag of wooden nickels.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 12:24:09 #216
163407 vero-legata
mensenrechten.org
pi_53717604
Cool stuk zeg. Lijkt me erg waar. Maar als de dollar valt en de rest gaat meecrashen wat zijn dan veiligie investereringen. Met zijn allen weer land gaan kopen en noten en fruitbomen om ons eigen voedsel te verbouwen? Wordt het tijd dat we weer in strategische overlevingsgerichte zaken gaan beleggen? eigen voedselvoorziening, zelfstandige energievoorziening. Zonnepanelen kopen?.... Iemand tips waar ik mijn spaargeld het beste in kan stoppen? Walnotenbomen, goud, windmolen, kunst?...
Nederlandse Eetbare Planten & Paddenstoelen Database @ www.permacultuurnederland.org
pi_53717984
mwah ... als je dat wilt doen moet je dat vooral doen...

Maar een eventuele val van de dollar betekent allerminst dat hele economie in elkaar knalt, en je opeens zou moeten leven van geplukt fruit ...
Het zal zeker bv betekenen dat er een liquiditeitsprobleem komt en bv het vinden van onderpand voor leningen of kredietinstituten opeens lastig wordt... doordat er een enorm berg aan theoretische geldwaarde is verdwenen, die echter nooit zozeer werd gebruikt in economisch verkeer zelf, maar bestond als 'onderpand' voor andere leningen.

Als je hard nodig geld wilt lenen heb je dus waarschijnlijk wel een probleem, dat zal enkel gaan tegen zeer hoge rente, gedurende een lange periode en dat zal zeker economisch gezien op de lange termijn tot een moeilijke periode leiden (hoge rente betekent uitblijvende investeringen en haperende bestedingen)

Maar het is en beetje voorbarig om te denken dat je dan je eigen voedsel moet gaan aanbouwen, alhoewel het je volste recht is een moestuintje aan te leggen... bij mij deden de worteltjes het dit jaar echter erg matigjes, heb dr maar iets van vijf half verwrongen en driekwart weggevroten stompjes aan over gehouden
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_53719028
quote:
bij mij deden de worteltjes het dit jaar echter erg matigjes, heb dr maar iets van vijf half verwrongen en driekwart weggevroten stompjes aan over gehouden

Over een maand of twee heb ik weer honderden kilo's rambutans aan de boom hangen
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 13:32:28 #219
38496 Perrin
pi_53719274
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 12:24 schreef vero-legata het volgende:
Cool stuk zeg. Lijkt me erg waar. Maar als de dollar valt en de rest gaat meecrashen wat zijn dan veiligie investereringen. Met zijn allen weer land gaan kopen en noten en fruitbomen om ons eigen voedsel te verbouwen? Wordt het tijd dat we weer in strategische overlevingsgerichte zaken gaan beleggen? eigen voedselvoorziening, zelfstandige energievoorziening. Zonnepanelen kopen?.... Iemand tips waar ik mijn spaargeld het beste in kan stoppen? Walnotenbomen, goud, windmolen, kunst?...
Gezien de goudprijs, gokken veel mensen op goud.. En om nu meteen voorbereidingen te treffen om met je survivalgear de bossen in te duiken, lijkt me wat paranoide. Dat het een magere periode zal worden waarin er flinke onderhoudswerkzaamheden aan het economisch bestel zullen moeten plaatsvinden, dat lijkt me zeker.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 13:43:39 #220
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_53719555
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 13:22 schreef indahnesia.com het volgende:

Over een maand of twee heb ik weer honderden kilo's rambutans aan de boom hangen
Nadeel: dronken olifanten in je tuin.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_53721117
quote:
Dollar trouble
De afgelopen weken zagen we een forse daling van de dollar tegenover de meeste valuta. De dollarindex een mandje van valuta daalde tot het laagste niveau sinds in 1973 deze index wordt berekend. De euro daalde tegenover de dollar tot een all time low. De afgelopen dagen zien we enige consolidatie van de dollar. Is de rust teruggekeerd en komt de dollar nu in rustiger vaarwater?

De recente renteverlaging door de Federal Reserve wordt altijd gevolg door landen waarvan de valuta gekoppeld zijn aan de dollar. Maar dat was dit keer anders. Saoedi- Arabie volgde ditmaal niet in de voetstappen van de Fed. Een duidelijk signaal dat deze oliestaat haar valuta wil ontkoppelen van de dollar om zo import inflatie tegen te gaan. Het zal duidelijk zijn dat dit een zeer gevaarlijke situatie is voor de dollar omdat wellicht meer oliestaten dit voorbeeld gaan volgen.

Als er een schaap is over de dam volgen er meer. Mensen zijn kuddedieren. Maar ook landen hebben de neiging om elkaar te volgen. Golfstaat Qatar maakte eind deze week bekend dat het haar dollarbelang in een fonds ter grootte van $50 mrd gaat verlagen van 99% tot 40%. Opnieuw een duidelijk signaal uit het Midden-Oosten dat men minder en minder vertrouwen krijgt in de dollar en Amerikaanse economie.

Het rommelt dus in het Midden-Oosten behoorlijk voor de dollar. Zijn er soms nog andere gebieden waar dollar onrust heerst? Laten we eens een kijkje nemen in Azië.

Ook eind deze week werd bekend dat Vietnam haar beleggingen in Amerikaanse dollarobligaties fors gaat verminderen. De Vietnamese economie raakt oververhit en de inflatie stijgt snel. Boosdoener is de dollar die gekoppeld is aan de Vietnamese valuta. Vietnam wil nu haar eigen valuta laten appreciëren om de inflatie in eigen land een halt toe te roepen.

Het bastion van de dollar brokkelt verder en verder af. De kans is groot dat de komende weken meerdere landen het voorbeeld gaan volgen van Saoedi- Arabie, Qatar en Vietnam. Wie volgt?

Jan van Gemeren. Van Gemeren is werkzaam bij GannTrader, uitgever van 2 wekelijkse analyserapporten: GannTrader Market Analysis en GannTrader Astro . Meer informatie op www.ganntrader.nl
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 14:52:49 #222
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_53721410
Ik zag net de dollar een hele cent omhoog stuiteren. Heb ik een economisch nieuwtje gemist?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 15:06:00 #223
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53721713
de job-report van de amerikaanse economie geeft minder aanleiding om te denken dat er nog een keer een renteverlaging komt.
pi_53722598
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik zag net de dollar een hele cent omhoog stuiteren. Heb ik een economisch nieuwtje gemist?
Ik heb het ook gemist denk ik, maar geeft niks Die cent is al weer weg... 1,413 nu
pi_53722733
Ja, maar inmiddels is de dollar weer helemaal terug omlaag gezakt... naar 1,4150 ongeveer. De beurzen lijken een renteverlaging ook nog niet uit te sluiten gezien de hogere koers.

edit: oh lekker op tijd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')