Wtf?quote:"Zelfs mijn kinderen zeggen geen u tegen me"
Wat ook zo is natuurlijk, daarom spreek ik mijn meerdere liever met 'U' aan dan 'je'.quote:Op donderdag 27 september 2007 23:55 schreef Frankvbr het volgende:
ik gebruik echt nooit het woord u. Klinkt afstandelijk en oud, en laat denken dat sommige mensen meer waarde hebben/belangrijker zijn dan anderen.
precies ik sta met ogen open van verassing dat u opeens niet meer kan... Ik bedoel ik doe beleefd, u bent nog vreemd voor me, maar dat is niet een reden om je kort door de bocht je te gaan noemen toch!quote:Op donderdag 27 september 2007 23:58 schreef TNA het volgende:
Hehe, grappige klacht. Ik zeg zelf ook u tegen mensen die een stuk ouder zijn dan ik, de irritantste reacties zijn die als "Zo... jij zegt u tegen mensen?" Ik ben gewoon beleefd, wees er blij mee, jij die altijd zeikt op de jeugd van tegenwoordig
[..]
Wtf?
quote:Op vrijdag 28 september 2007 00:10 schreef zoalshetis het volgende:
u is niet raar, als je onbekenden aanspreekt. die ene mail is geschreven door een kakvent met een slok op. onthou zijn naam en schrijf voortaan meer mails naar die hokeyclub. maar vergeet niet een variant met 'jij' en 'je' pauperbrief te sturen naar die sukkel.
Holy shit, u heeft mooie ogen!quote:Op vrijdag 28 september 2007 00:28 schreef Jojoortje het volgende:
Alleen oude mensen die ik niet ken spreek ik aan met 'u'...
Voor de rest allemaal je/jij![]()
Mnee, vousvoyeren tegen m'n ouders vind ik net wat te afstandelijk... het getuigt natuurlijk wel van veel respect, maar voor mij zou het gewoon raar zijn...quote:Op vrijdag 28 september 2007 00:28 schreef freecell het volgende:
Ik zeg zelfs u tegen mijn ouders
En verder tegen iedereen die ouder, danwel hoger geplaatst is dan ik ben en mij niet uitdrukkelijk gevraagd heeft om te tutoyeren.
U is een beleefdheidsvorm en zo gebruik ik hem ook.
Mijn schoonouders vinden het alleen zeer onplezierig als ik de vousvoyeer en dat was in het begin nog wel even vervelendMijn schoonvader voelt zich dan om de één of andere reden een oud fossiel
Ik ben voor het gebruik van "u" en als kinderen uit zichzelf u tegen mij zeggen, vind ik dat heel beleefd!
quote:Op vrijdag 28 september 2007 00:30 schreef M4a1 het volgende:
[..]
Holy shit, u heeft mooie ogen!![]()
Wil ik verder niks mee zeggen ofzo hoor![]()
en in het engels bestaat het verschil niet eens.quote:Op vrijdag 28 september 2007 00:35 schreef Ringo het volgende:
Ik vind het erg prettig om onbekenden met u aan te spreken. Dat schept een beleefde afstand -- je kan altijd op een later moment nader tot elkaar komen, mocht daar behoefte aan zijn.
Alleen in een setting waarin het expliciet gebruikelijk is om jij en jou te zeggen, doe ik dat bewust.
Overigens vind ik dat in Nederland de regels heel onduidelijk zijn. Wat dat betreft ben ik jaloers op de Duitsers. Die snappen tenminste nog de kracht en waarde van formaliteiten.
Was er niet een VPRO-verslaggever die altijd you tegen iedereen zei?quote:Op vrijdag 28 september 2007 00:40 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
en in het engels bestaat het verschil niet eens.
Klopt, maar die hebben dan weer andere wonderschone beleefdheidsconstructies.quote:Op vrijdag 28 september 2007 00:40 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
Wel. Je hoort absoluut aan de uitspraak of beleefdheidsvorm of amikale vorm gebruikt wordt, het wordt alleen niet anders geschreven.quote:Op vrijdag 28 september 2007 00:40 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
Ach het bestond ook als in woordelijke verschillen. 'The', 'Thy', 'You', etc.quote:Op vrijdag 28 september 2007 00:50 schreef M4a1 het volgende:
[..]
Wel. Je hoort absoluut aan de uitspraak of beleefdheidsvorm of amikale vorm gebruikt wordt, het wordt alleen niet anders geschreven.
Grammaticaal gezien is er volstrekt geen onderscheid. Maar Engelsen (en dan heb ik het niet over het type hooligan) zijn sowieso ongelofelijk beleefd. Hun verbale u-bochten kosten Nederlanders veel moeite. Bij ons gaat alles direct, op de man af. Het gebruik van jij en jou is daarvan hooguit een symptoom.quote:Op vrijdag 28 september 2007 00:50 schreef M4a1 het volgende:
[..]
Wel. Je hoort absoluut aan de uitspraak of beleefdheidsvorm of amikale vorm gebruikt wordt, het wordt alleen niet anders geschreven.
Wim T. Schippers, als ik me niet vergis, in dat malle radioprogramma van hem. Hij zei altijd 'joe'.quote:Op vrijdag 28 september 2007 00:41 schreef TNA het volgende:
Was er niet een VPRO-verslaggever die altijd you tegen iedereen zei?
Een Ierse vriendin van mij, die zeer goed Nederlands spreekt en zeer beleefd is, hoor ik regelmatig 'jij' tegen mensen zeggen waar ik 'u' zou zeggen.quote:Op vrijdag 28 september 2007 00:56 schreef Ringo het volgende:
Grammaticaal gezien is er volstrekt geen onderscheid. Maar Engelsen (en dan heb ik het niet over het type hooligan) zijn sowieso ongelofelijk beleefd. Hun verbale u-bochten kosten Nederlanders veel moeite. Bij ons gaat alles direct, op de man af. Het gebruik van jij en jou is daarvan hooguit een symptoom.
Dan is ze toch uitstekend geïntegreerd? Verpest door de Nederlandse gebruiken.quote:Op vrijdag 28 september 2007 01:02 schreef APK het volgende:
Een Ierse vriendin van mij, die zeer goed Nederlands spreekt en zeer beleefd is, hoor ik regelmatig 'jij' tegen mensen zeggen waar ik 'u' zou zeggen.
Soms probeer ik haar toch uit te leggen dat het niet altijd gepast is, maar het lukt haar niet om het aan te leren.
Nog effe en ze gaat respect vragen van mensen die 20 jaar ouder zijn.quote:Op vrijdag 28 september 2007 01:07 schreef Wickedangel het volgende:
Dan is ze toch uitstekend geïntegreerd? Verpest door de Nederlandse gebruiken.
hm je wilt mod worden?quote:Op vrijdag 28 september 2007 01:09 schreef Dibble het volgende:
bagger
Volgens mij is dit het enige klaagbaak topic waar normaal gediscussieerd wordt.quote:
Voor mij zit er geen afstand tussen, mijn relatie met mijn ouders is uitstekend (ik heb hele toffe oudersquote:Op vrijdag 28 september 2007 00:32 schreef M4a1 het volgende:
[..]
Mnee, vousvoyeren tegen m'n ouders vind ik net wat te afstandelijk... het getuigt natuurlijk wel van veel respect, maar voor mij zou het gewoon raar zijn...
Ja, maar misschien wíl ik wel graag vousvoyeren bij sommige mensen!quote:Op vrijdag 28 september 2007 09:13 schreef bravo het volgende:
Als mensen zeggen dat je jij mag zeggen, dan is het toch klaarTutoyeren noemt men dat
Als je een vreemde aanspreekt is het niet meer dan normaal om "u" te gebruiken, ik doe het zelf in ieder geval wel. Heb er overigens een hekel aan als ik (met mijn 23 jaarquote:Op donderdag 27 september 2007 23:55 schreef Frankvbr het volgende:
ik gebruik echt nooit het woord u. Klinkt afstandelijk en oud, en laat denken dat sommige mensen meer waarde hebben/belangrijker zijn dan anderen.
n.quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:37 schreef LoggedIn het volgende:
ik zeg tegen iedereen je, behalve tegen mensen die een afstandelijke houding aannemen..
wat is eigenlijk het tegenovergestelde van u?
quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:36 schreef Lyzio het volgende:
In België is 't heel normaal dat kinderen hun ouders met U aanspreken. Daar is "u" ook meer ingeburgerd als dan "je of jij".
quote:
Pas al iemand aangeeft dat "u" niet hoeft, dan ga ik over op je en jij. Zat gewoon in het opvoedingspakket dat ik altijd begin met u.quote:Op donderdag 27 september 2007 23:50 schreef Knoekie het volgende:
Ik zeg ook altijd 'u'. Heb ik aangeleerd gekregen en ik krijg het het niet uit.
Je kan ook respect voor iemand hebben zónder "U" te zeggen hoor.quote:Op vrijdag 28 september 2007 00:26 schreef M4a1 het volgende:
Ik ben verdorie opgevoed om respect te hebben voor mensen die ik niet ken, en vooral mensen die ouder zijn dan ik, en daar ben ik trots op. Ik spreek ze dan ook gewoon met "u" aan, of ze nu aangeven dat ze dat niet willen of niet
Ik voel me ook iedere keer een klein beetje trots als iemand mij met "u" aanspreekt (ik ben 23).
bejaarden zijn de grootste zeikers die er zijn in de winkel manquote:Op vrijdag 28 september 2007 13:34 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik zeg altijd u tegen onbekenden oudere mensen (+ 40, soms zelfs 30).
Mijn nekharen gaan overeind staan als een kleinkind "jij" tegen zijn oma zegt.
Of piepjong personeel die bejaarden klanten aanspreken met "je."
Not done![]()
quote:Op vrijdag 28 september 2007 13:34 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Mijn nekharen gaan overeind staan als een kleinkind "jij" tegen zijn oma zegt.
Omgquote:Op vrijdag 28 september 2007 16:30 schreef LegerNeger het volgende:
Ik zeg ook altijd 'u' tegen onbekenden, dus ook in de zogenaamde mails die ik moet inleveren voor school. Was niet goed, wnat een mail moet persoonlijk zijn, en daarom moet 'je' worden gebruikt.
jij bent geen klein paupertje. of generatie werkloze.quote:
het gaat over een algemene mail en daar kreeg ie dus een vieze stinksok-reactie.quote:Op vrijdag 28 september 2007 19:49 schreef Nobu het volgende:
Mensen die iedereen met je en jij aansprekenHet probleem van TS zie ik eigenljk niet zo, als diegene zelf zegt dat jewel je mag zeggen, dan kun je dat toch gewoon doen
![]()
lol fuckfacequote:Op vrijdag 28 september 2007 19:52 schreef veldmuis het volgende:
Ju!
quote:Op vrijdag 28 september 2007 19:55 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Waarom begin je nou altijd over je moeder?
Vage leerkracht. In alle mailtjes die ik naar onbekenden / mensen met hoge functies stuur, gebruik ik "u".quote:Op vrijdag 28 september 2007 16:30 schreef LegerNeger het volgende:
Ik zeg ook altijd 'u' tegen onbekenden, dus ook in de zogenaamde mails die ik moet inleveren voor school. Was niet goed, wnat een mail moet persoonlijk zijn, en daarom moet 'je' worden gebruikt.
Maar tegen de vuilnisman zou je weer 'je' zeggen?quote:Op zondag 30 september 2007 07:48 schreef Basekid_NZ het volgende:
Alleen tegen onbekenden en belangrijke personen (mn dokter bijv) zeg ik u.
Vlamingen weten in ieder geval nog hoe het hoort.quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:36 schreef Lyzio het volgende:
In België is 't heel normaal dat kinderen hun ouders met U aanspreken. Daar is "u" ook meer ingeburgerd als "je of jij".
Zó waar.quote:
Ik denk dat er keiveel mensen zijn die een hogere functie als jou hebben.quote:Op zondag 30 september 2007 12:26 schreef Pollewoppie het volgende:
en hebben ze een hogere functie als mij,
quote:Op zondag 30 september 2007 12:30 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Ik denk dat er keiveel mensen zijn die een hogere functie als jou hebben.
Oh..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |