Idd, ik word ook erg misselijk van al die gristelijke teksten en bijbelcitaten. Rot dan op naar het EO forum kut...quote:
Ik bedoelde het goed hoor.quote:Op maandag 1 oktober 2007 19:00 schreef maedel het volgende:
[..]
Misschien bedoel je het niet zo, maar ter geruststelling melden dat iemand van lesbisch ook "weer normaal hetero" kan worden vind ik een zorgelijke ontwikkeling.
Ik zou het een geruststelling vinden als TS gewoon haar gevoel zou kunnen volgen, ongehinderd door de verstikking van het geloof en de normen en waarden die daarmee komen (wat ik een beetje proef dat aan de hand is). Wat daarvan de uitkomst ook is.
Daarom zeg ik ook "misschien bedoel je het niet zo", maar het komt wel heel, euh ja, fout over eigenlijk.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 13:19 schreef katerwater het volgende:
[..]
Ik bedoelde het goed hoor.
Ik wil vooral zeggen dat ze zichzelf moet zijn. Of dat nu hetero of homo is. Misschien is het voor haar geruststellend dat als je een lesbische relatie hebt gehad, je niet verplicht bent altijd zo te blijven. Als ze plots gevoelens heeft voor een man (in dit geval weliswaar niet), moet ze daarvoor gaan, vind ik.
Ja maar dan leg je een andere norm aan TS op, weliswaar niet ingegeven door en religieus motief, maar wel door een levensopvatting. Tenminste, het lijkt net alsof jij de verstikking van het geloof vervangt door de verstikking van het libertijnisme. boekenworm raakt, zoals ik het lees, meer in knoop met haar eigen normen en waarden en dus zichzelf, ongeacht waar die hun oorsprong vinden.quote:Op maandag 1 oktober 2007 19:00 schreef maedel het volgende:
[..]
Misschien bedoel je het niet zo, maar ter geruststelling melden dat iemand van lesbisch ook "weer normaal hetero" kan worden vind ik een zorgelijke ontwikkeling.
Ik zou het een geruststelling vinden als TS gewoon haar gevoel zou kunnen volgen, ongehinderd door de verstikking van het geloof en de normen en waarden die daarmee komen (wat ik een beetje proef dat aan de hand is). Wat daarvan de uitkomst ook is.
Je hoeft het niet te lezen als je je er zo aan stoort. En eerlijkheidshalve ben jij een stuk opdringerger en dwingender met jouw scheldpartij, dan enige tekst hiet over het, of ontleend aan het, geloof.quote:
Met incest als gevolg. Zo begint de geschiedenis weer van voren af aan opnieuw.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 12:31 schreef LadyXochi het volgende:
Och, dit soort mensen zien helemaal niet in dat ze het zichzelf moeilijk maken. Die klimmen maar al te graag in de slachtoffer rol. Over 10 jaar ook, als ze hiermee doorgaan. Dan is hij ongelukkig, omdat hun seksleven slecht is, en zij is ongelukkig, omdat ze verpichte seks heeft (daar legt ze zich nu al bij neer). Verder zien ze eindelijk in dat hun relatie niet bedoeld was (door god of het lot), maar scheiden is geen optie (vanwege het geloof), dus ze zitten gevangen in een ongelukkig huwelijk.
Je vergeet 1 ding : Dat 1 van de 2 of beiden vreemdgaan, waarbij ze het ook van elkaar weten.. maar niet uit elkaar gaan vanwege kinderen of inderdaad het geloof, oftewel een principehuwelijkquote:Op woensdag 3 oktober 2007 12:31 schreef LadyXochi het volgende:
Och, dit soort mensen zien helemaal niet in dat ze het zichzelf moeilijk maken. Die klimmen maar al te graag in de slachtoffer rol. Over 10 jaar ook, als ze hiermee doorgaan. Dan is hij ongelukkig, omdat hun seksleven slecht is, en zij is ongelukkig, omdat ze verpichte seks heeft (daar legt ze zich nu al bij neer). Verder zien ze eindelijk in dat hun relatie niet bedoeld was (door god of het lot), maar scheiden is geen optie (vanwege het geloof), dus ze zitten gevangen in een ongelukkig huwelijk. Of ze scheiden toch en krijgen dan veel problemen met hun omgeving. Kan ze zich weer in de slachtofferrol gooien! Mooi toch?
Ik zit nog steeds te wachten op antwoord op de vraag waarom ze per se willen trouwen. Je kunt toch ook de rest van jullie leven als vrienden doorgaan, en de mogelijkheid voor beide om de ware liefde tegen te komen open te laten?
Euh, nou dat bedoel ik niet hoorquote:Op woensdag 3 oktober 2007 00:06 schreef Inekris het volgende:
[..]
Ja maar dan leg je een andere norm aan TS op, weliswaar niet ingegeven door en religieus motief, maar wel door een levensopvatting.
quote:Op zondag 30 september 2007 22:07 schreef katerwater het volgende:
TS, als het je geruststeld: een vriendin van mij was overtuigd net zoals Maedel. Nu is ze getrouwd en heeft ze een dochtertje! Ze ziet er eerlijk gezegd veel gelukkiger uit. En haar vriend weet van haar verleden. Ken hem niet, maar ze zijn nog steeds samen, so...
Geloven in de toekomst en het verleden achter jou laten (maar niet vergeten)![]()
Vreemdgaan is ook een zonde, volgens de bijbel. Dus wederom: Wil je dat veroorzaken? Want dat is grote waarschijnlijkheid.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 13:03 schreef Spacemonkeh het volgende:
[..]
Je vergeet 1 ding : Dat 1 van de 2 of beiden vreemdgaan, waarbij ze het ook van elkaar weten.. maar niet uit elkaar gaan vanwege kinderen of inderdaad het geloof, oftewel een principehuwelijk![]()
Een pastoor mag ook geen kinderen misbruiken maar toch doen ze het...quote:Op woensdag 3 oktober 2007 18:19 schreef LadyXochi het volgende:
[..]
Vreemdgaan is ook een zonde, volgens de bijbel. Dus wederom: Wil je dat veroorzaken? Want dat is grote waarschijnlijkheid.
Misschien is dat nog wel erger. Hoewel veel mensen dat misschien wel niet vinden.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 18:25 schreef katerwater het volgende:
Waarom vinden vrouwen dat bedriegen altijd seksueel is?
Je kan ook iemand geestelijk bedriegen.
Ja, of je gooit er even wat clichés tegenaan.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 18:36 schreef Spacemonkeh het volgende:
[..]
Een pastoor mag ook geen kinderen misbruiken maar toch doen ze het...
Hehe, ooit in een grijs verleden heb ik ruzie gehad met een hoogleraar klinische psychologie, omdat ik vind dan in de DSM homoseksualiteit als ziekte stond gedefinieerd. Ik begrijp je punt, om het iets duidelijker te stellen, het zit al goed, dus waarom zou je het willen veranderen. Hetero is niet beter, of slechter, dan lesbo of homo zijn, dat beweer ik niet, heb ik nooit beweerd en die opvatting is strijdig met mijn eigen opvattingen.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 15:16 schreef maedel het volgende:
[..]
Euh, nou dat bedoel ik niet hoor
Ik leg geen norm op, dat gebeurt eigenlijk wel door het te melden als een geruststelling. Zo van, "het kan altijd nog goedkomen (als in, je kunt nog hetero worden en dan is het goed)" en dan geef je dus aan dat hetero zijn goed is, of béter dat lesbo zijn. Dat vind ik niet fair eerlijk gezegd.
Ik zou het liever neutraal houden.
En terecht. Overigens gaat het mij, los van mijn seksualiteit, ook aan. De opvatting dat homoseksualiteit te genezen is, of dat heteroseksualiteit beter is dan homoseksualiteit zo u wilt, en dat toch redelijk publiek zonder schroom te kunnen zeggen, is symptomatisch voor een intoleranter wordende maatschappij. Dat is iets wat iedereen aan gaat.quote:Maar weet je wat het is, heel veel mensen die het niet aangaat hebben niet in de gaten dat ze iets pijnlijks zeggen als ze het zo formuleren. Mij gaat het aan, dus ik zeg er wat van.
Alleen het christelijk geloof? Geloof ik niks vanquote:Als ik hier echt mijn mening over het christelijke geloof zou melden zou ik zo geband zijn denk ik
Zou je dat eens in een pb willen uitleggen? Ik ben geïnteresseerd maar ik denk dat we dat maar niet in dit topic moeten doenquote:Op woensdag 3 oktober 2007 19:10 schreef Inekris het volgende:
Zonder dat jij het in de gaten heb, of zelfs de intentie hebt, leg jij wel een norm op.
Ik heb wel een puntquote:Op woensdag 3 oktober 2007 18:46 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ja, of je gooit er even wat clichés tegenaan.
Zelfs een puntkommaquote:
Of je het gelooft of niet, ik houd echt van die jongen. En zegt ook van mij te houden en ik geloof hem. Het is ook zijn keuze om het nog een tijdje te proberen.quote:Op zondag 30 september 2007 21:20 schreef LadyXochi het volgende:
Dan vraag ik nog een keer: Waarom wil je met hem een relatie en met hem trouwen? Jullie kunnen toch ook als vrienden samen oud worden? Dat heeft meteen als voordeel dat je geen seks met hem hoeft te hebben. En, zoals ik ook al eerder zei, geef je hem de kans om een goede vrouw voor zichzelf te vinden, die wél graag en met liefde aan ál zijn behoeftes voldoet.
Dat is natuurlijk niet mijn hoogste ideaal, ik heb genoeg dromen die ik langzaam maar zeker aan het verwezelijken ben. Alleen ik wil ook een goed leven leiden, een goed mens en christin zijn. Dat is toch niet vreemd? Het is logisch dat je naar je normen en waarden wilt leven. Of de mijne de juiste zijn weet ik niet, alleen ik hoop van wel.quote:Op zondag 30 september 2007 21:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar is dat je hoogste ideaal: een acceptabel leven leiden?
En als dat zo is, vind je dat zelf eigenlijk niet heel erg verdrietig? Zou God niet voor al diegenen die van hem houden meer willen dan een acceptabel leven? Een leven waarin men gelukkig is, bijvoorbeeld?
Dat mijn wereldbeeld lang niet klopt weet ik. Maar het is op zich wel logisch als iemand dit hoort, boos wordt lijkt me.quote:Op maandag 1 oktober 2007 15:07 schreef erodome het volgende:
[..]
Je verwacht dat iemand boos wordt en je slaat als je over je erg nare verleden verteld die hele beste wonden heeft geslagen?????????????
Lekker gezond idee van relatie's heb je dan zeg....
Euh nee, en als iemand dat wel doet is dat red alert en trap je 'm buiten...quote:Op woensdag 3 oktober 2007 20:59 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Dat mijn wereldbeeld lang niet klopt weet ik. Maar het is op zich wel logisch als iemand dit hoort, boos wordt lijkt me.
Mij bevreemdt het toch altijd een beetje wanneer mensen keuzes maken waarvoor ze hun wezen moeten ontkennen. Maar goed, sommige mensen zijn masochistisch of menen dat zij gestraft moeten worden. Gezien jouw achtergrond lijkt dat laatste me niet heel onwaarschijnlijk. Ook de klappen die je min of meer verwachtte...quote:Op woensdag 3 oktober 2007 20:57 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet mijn hoogste ideaal, ik heb genoeg dromen die ik langzaam maar zeker aan het verwezelijken ben. Alleen ik wil ook een goed leven leiden, een goed mens en christin zijn. Dat is toch niet vreemd?
Euhhhh nee?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 20:59 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Dat mijn wereldbeeld lang niet klopt weet ik. Maar het is op zich wel logisch als iemand dit hoort, boos wordt lijkt me.
Alleen.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 21:07 schreef boekenworm het volgende:
Je hebt gelijk Isegrim, maar ik weet op het moment ook niet hoe ik hier uit moet komen.
Als je het van die kant bekijkt is het inderdaad niet logisch...quote:Op woensdag 3 oktober 2007 21:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Euhhhh nee?
Lijkt me alles behalve logisch dat iemand boos wordt als je zegt bang te zijn voor de daad omdat je met een naar verleden zit, dat je daarom voor zijn tijd je op vrouwen hebt gericht, maar het nu naar jouw mening goed wil doen.
Of ik het moeilijkste pad bewandel weet ik niet. Het zal wel een stukje vluchtgedrag zijn, anderzijds ook een stukje perfectionisme. Ik weet wel vergeven word, maar ja... ik wil het graag gewoon in een keer goed doen.quote:Je hebt echt een vreemd wereldbeeld als je dat normaal vindt, kan je aanraden goed aan jezelf te werken en jezelf niet zo te zien als een naar zondig iemand die straf verdient.
Dat je graag volgens jouw idee van geloof wilt leven zal je mij niet over horen, je kiest een moeilijk pad, maar het is jouw pad.
Maar je weet toch dat ook jouw geloof er 1 van vergeving is, ieder mens maakt fouten, jouw fouten hebben niets met hem te maken.
Ik geloof dat je van hem houdt, als een vriend. Niet als jouw levenspartner.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 20:54 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Of je het gelooft of niet, ik houd echt van die jongen. En zegt ook van mij te houden en ik geloof hem. Het is ook zijn keuze om het nog een tijdje te proberen.
omdat ze egoistisch is? nog een zonde erbij.quote:Op donderdag 27 september 2007 19:57 schreef ThE_ED het volgende:
Ik snap trouwens nooit dat "gelovigen" soms het de ene "zonde" afdekken met de andere. Zo lijkt me met een leugen in het huwelijk stappen met je vriend ook niet iets dat de goedkeuring van een God kan krijgen. De oplossing is misschien pijnlijk, maar toch vrij simpel; als je zo ongezellig bent waarom blijf je dan niet single als je niet wilt kiezen voor een homoseksuele relatie? Volgens mij ga je jezelf en je vriend alleen maar pijn doen als je deze relatie voortzet, en dat is volgens mij in geen enkel geloof een goed iets.
Jij gelooft niet dat er mensen zijn die erin slagen om oprecht volgens hun geloofsregels te leven? Ze zijn er wel denk ik, maar het zijn uitzonderlijke mensen die daarvoor geschapen lijken.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 23:21 schreef milagro het volgende:
[..]
omdat ze egoistisch is? nog een zonde erbij.
een strikt gelovige kan niet leven zonder te liegen, je aan de regels houden, letterlijk is godsonmogelijk, zeg maar, dus iedere strenggelovige zondigt door te liegen tegen anderen of te liegen tegen zichzelf, en dat laatste is per saldo, aan het einde van de rit, nog het ergste, een leven vergooit, om iets wat niet eens zeker is, hoe zonde is dat.
ja, monniken, nonnen, die lukt dat wel, maar die leiden dan ook geen 'normaal' alledaags leven.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 23:23 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Jij gelooft niet dat er mensen zijn die erin slagen om oprecht volgens hun geloofsregels te leven? Ze zijn er wel denk ik, maar het zijn uitzonderlijke mensen die daarvoor geschapen lijken.
Hmja, daarin heb je waarschijnlijk gelijk. Mensen die ik tegengekomen ben die inderdaad zo waren, waren mensen die hun hele leven aan hun geloof gewijd hadden. Dat zijn tevens de enige gelovigen die op geen enkele wijze ergernis bij mij opwekken. Integendeel, ik heb eerder ontzag ervoor.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 23:26 schreef milagro het volgende:
ja, monniken, nonnen, die lukt dat wel, maar die leiden dan ook geen 'normaal' alledaags leven.
mensen die gewoon met de rest willen meedraaien, zullen altijd liegen op een zeker moment, grote leugens, of kleine, tegen anderen, tegen zichzelf, al dan niet verhuld met "maar als ik nu zo doe, of zus zeg, dan mg het vast wel, dan is het niet echt fout" ... oftewel krom praten wat recht is, om het vervolgens weer recht te praten.
nee, streng geloven zonder een ander maar vooral jezelf voor de gek te houden, hoe triviaal ook, al dan niet bewust, gaat niet lukken in deze tijd.
zolang ze hun normen maar niet dé norm maken, hun waarheid niet als dé waarheid zien, weten dat het niet meer is als een mening waar ze met volle overtuiging achter staan, zoals een ander dat met zijn waarheid doet, zijn mening, en dat het respecteren van het hebben van een andere mening niet gelijk hoeft te staan aan de mening zélf respecteren, en je dus ook geen respect moet of kan eisen , zelfs niet verwachten, hooguit hopen, zoals ze ook hopen dat er een hiernamaals is.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 23:29 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Hmja, daarin heb je waarschijnlijk gelijk. Mensen die ik tegengekomen ben die inderdaad zo waren, waren mensen die hun hele leven aan hun geloof gewijd hadden. Dat zijn tevens de enige gelovigen die op geen enkele wijze ergernis bij mij opwekken. Integendeel, ik heb eerder ontzag ervoor.
Ik denk dat het te maken heeft met onzekerheid. Iemand die een rotsvast geloof heeft, heeft het niet nodig om de rest van de wereld te overtuigen of zijn normen op te dringen. Iemand die dat niet heeft, is continu bezig zichzelf te overtuigen door anderen te proberen overtuigen. Of zoals ze in mijn voormalige geloofsgroep zeiden: "Als je predikt, predik je eigenlijk tegen jezelf".quote:Op woensdag 3 oktober 2007 23:36 schreef milagro het volgende:
[..]
zolang ze hun normen maar niet dé norm maken, hun waarheid niet als dé waarheid zien, weten dat het niet meer is als een mening waar ze met volle overtuiging achter staan, zoals een ander dat met zijn waarheid doet, zijn mening, en dat het respecteren van het hebben van een andere mening niet gelijk hoeft te staan aan de mening zélf respecteren, en je dus ook geen respect moet of kan eisen , zelfs niet verwachten, hooguit hopen, zoals ze ook hopen dat er een hiernamaals is.
en daar schort het helaas nogal eens aan, bij gelovigen die wat streng in de leer zijn, ze zienhun waarheid als dé waarheid, hun normen als dé norm (althans dé norm die voor iedereen zou moeten gelden), en zien een ander die zich niet aan die normen houdt, als zondig.
blijkbaar is het voor hen wel mogelijk respect te eisen of te verwachten, maar geven, ho maar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |