abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 september 2007 @ 18:03:45 #1
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53522064
Welkom in het veertiende deel van dit gezellige topic voor iedereen die werkzaam is in het onderwijs: van stagiaires tot leraren in het basis- en voortgezet onderwijs.

Het vorige topic, nummer 13 alweer, is HIER te vinden.

We gaan weer verder

Laatste posts uit het vorige deel:
quote:
Op maandag 24 september 2007 18:25 schreef Herr_Munk het volgende:
Hoezo dat? Als het aan te raden is, is het misschien voor mij ook handig er stage te lopen.
quote:
Op maandag 24 september 2007 20:17 schreef Schanulleke het volgende:
Een hele hoop problemen die je later in je 'gewone' klassen tegen gaat komen liggen in het speciaal onderwijs onder een vergrootglas. Jij wordt gedwongen om kordater en consequenter te handelen. Dit neem je mee als ervaring. Daarnaast helpen dergelijke extremen je ook om problemen bij leerlingen later beter te duiden.
Schanulleke heeft al een antwoord gegeven waar ik me in kan vinden. ADHD of dyslexie bijvoorbeeld: je krijgt er een lesje over op de opleiding, en dat was het wel zo'n beetje. Op stage moest ik een dyslectische leerling 1 op 1 begeleiden en toen realiseerde ik me pas wat een moeite het die leerlingen kost om een zin te "ontcijferen". Ook moest ik een handelingsplan gaan maken, wel in samenwerking met mijn stagebegeleider, maar als het "voor het echt" moet, is het toch heel anders dan tijdens het lesje op de opleiding. Van hem heb ik veel geleerd. Daarnaast had ik bijvoorbeeld leerlingen met PDD-nos in de klas en leerlingen met zware gedragsproblemen. "Meneer, kent u me niet? Ik ben Kris. IEDEREEN kent mij hier!". Ook realiseerde ik me toen, dat in elke leerling, hoe stoer of brutaal hij ook is, een klein kind zit dat hunkert naar een klein beetje aandacht. Voor mij was die stage in ieder geval een eye-opener.
quote:
Op maandag 24 september 2007 20:28 schreef Schanulleke het volgende:
Wat is het dat je aantrekt in het vak?
Omgang en plezier maken met leerlingen. Leerlingen die problemen hebben, weer op weg helpen en ze tot steun zijn. Lesgeven, daarbij gebruikmakend van allerlei leuke materialen.
quote:
Op donderdag 27 september 2007 17:57 schreef pekel het volgende:
Maandag een gesprek met de PABO ter plaatse. Hopelijk word ik nog toegelaten. .
.
pi_53522695
tvp'tje..

ik ben sinds deze week aan het werk op de universiteit. Mijn taken zijn het voorbereiden van practica en later het assisteren ervan..
Ik had in het onderwijs nog niets gevonden, en ben blij zo van de straat te zijn.. Ik heb tot begin februari een aanstelling, en hopelijk vind ik daarna snel iets tot het eind van het schooljaar.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_53522978
Intressant zeg Baba O'Riley!

Overigens moet ik ff vieren dat ik een studiebeurs krijg van het OMO instituut!

En dat alles in één tvp
  donderdag 27 september 2007 @ 18:51:08 #4
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_53523182
Gefeliciteerd teigan! In welk segment was je eigenlijk aan het zoeken?
Life is what you make it.
pi_53537556
Ik zoek de naam van het volgende softwareprogramma voor kleuters. Bedoeld om de woordenschat en het taalbegrip te vergroten:
Het is kleutersoftware voor op de basisschool met een LVS ingeprogrammeerd. Er zitten verschillende thema's in het programma. De kinderen moeten eerst met de muis over een groot plaatje met bijv. boerderijdieren bewegen. Daarna krijgen ze er korte toetsen over.
Ik heb er een jaar mee gewerkt op de spw en ik ben strak vergeten hoe het programma heet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Paradijsvogeltje op 28-09-2007 12:24:55 ]
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_53539036
Schanulleke, ik was op zoek in het gebied scheikunde, eerste graads (dus bovenbouw).. En dan in het noorden van het land.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zaterdag 29 september 2007 @ 16:27:08 #7
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53569900
quote:
Op donderdag 27 september 2007 18:31 schreef teigan het volgende:
ik ben sinds deze week aan het werk op de universiteit. Mijn taken zijn het voorbereiden van practica en later het assisteren ervan..Ik had in het onderwijs nog niets gevonden, en ben blij zo van de straat te zijn.. Ik heb tot begin februari een aanstelling, en hopelijk vind ik daarna snel iets tot het eind van het schooljaar.
Proficiat
.
  zaterdag 29 september 2007 @ 23:22:59 #8
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
  zondag 30 september 2007 @ 13:48:43 #9
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53588006
Ik wil toch eigenlijk eens jullie mening weten over het volgende. Misschien kennen jullie het principe van een lesverwijderingskaart. Als leerlingen rottigheid uithalen in de klas, of als er een andere reden is tot verwijdering, dan kan de docent deze invullen en de leerling verwijderen. Dan volgt een traject via afdelingsleider, notitie in dossier, etc.
Wat vinden jullie er van als een mentor dit bij zijn eigen mentorleerling doet?
Ik zat daar van de week over na te denken toen een collega-mentor aan het vertellen was dat hij een van zijn leerlingen de klas uit gesmeten had. Ik weet het niet, ik zou een van mijn eigen mentorleerlingen nooit met zo'n zware straf "terechtstellen". Jij als mentor bent toch net de persoon waar de leerling altijd bij terecht moet kunnen, ook als het niet goed gaat bij andere docenten. Maar als juist de mentor je er uit flikkert met een verwijderingskaart, waar moet zo'n leerling dan naar toe? Afdelingsleider ja, maar de relatie mentor / leerling is dan wel danig verstoord, denk ik. Aan de andere kant heb ik zoiets van: okee, als een leerling rottigheid uit haalt, moet je hem inderdaad verwijderen. Maar als een leerling aan het klooien is bij de mentor, dan zit daar toch ook iets niet goed.

Zo maar even een gedachte voor de zondagmiddag. Hoe denken jullie over bovenstaande?
.
pi_53589817
Dat is idd wel lastig. Maar ik denk ook dat als je mentorleerling iets doet dat niet door de beugel kan, je die leerling toch eruit moet sturen. Anders zou de relatie ook verstoord worden, evenals het evenwicht in de klas. Hangt er wel vanaf hoe erg het was, je kunt het ook meteen in de klas bespreken met alle lln erbij. Ik weet van vroeger dat lln die eruit gestuurd worden, vaker vervelend zijn. Op het moment dat iets dergelijks gebeurt, met de mentor erbij, is het een goed moment om dat te bespreken. Misschien dat het dan niet nodig is de lln te verwijderen. Maar het is wel belangrijk dat het geen "geitenwolle sokkengesprek" wordt in de klas.
edit:
Dus even duidelijke conclusie: afspraak is afspraak, leerling eruit én meteen bespreken!

[ Bericht 7% gewijzigd door Paradijsvogeltje op 30-09-2007 14:57:33 ]
pi_53599090
quote:
Op zondag 30 september 2007 13:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik wil toch eigenlijk eens jullie mening weten over het volgende. Misschien kennen jullie het principe van een lesverwijderingskaart. Als leerlingen rottigheid uithalen in de klas, of als er een andere reden is tot verwijdering, dan kan de docent deze invullen en de leerling verwijderen. Dan volgt een traject via afdelingsleider, notitie in dossier, etc.
Ik zat daar van de week over na te denken toen een collega-mentor aan het vertellen was dat hij een van zijn leerlingen de klas uit gesmeten had. Ik weet het niet, ik zou een van mijn eigen mentorleerlingen nooit met zo'n zware straf "terechtstellen". Jij als mentor bent toch net de persoon waar de leerling altijd bij terecht moet kunnen, ook als het niet goed gaat bij andere docenten. Maar als juist de mentor je er uit flikkert met een verwijderingskaart, waar moet zo'n leerling dan naar toe? Afdelingsleider ja, maar de relatie mentor / leerling is dan wel danig verstoord, denk ik. Aan de andere kant heb ik zoiets van: okee, als een leerling rottigheid uit haalt, moet je hem inderdaad verwijderen. Maar als een leerling aan het klooien is bij de mentor, dan zit daar toch ook iets niet goed.

Zo maar even een gedachte voor de zondagmiddag. Hoe denken jullie over bovenstaande?
Een lesverwijdering is het uiterste middel, mentorleerling of niet!
Wat is rottigheid? Daar heb je ook verschillen in.
Met een mentorleerling probeer je het, denk ik, eerst pratend op te lossen en zo duidelijke afspraken te maken. Maar wat nu als de leerling zich absoluut niet aan die afspraken wenst te houden? Dan is er 1 persoon om het op te lossen: De afdelingsleider. De relatie mentor/leerling is dan al verstoord.

Ik heb vorig jaar 1 keer een mentorleerling eruit gestuurd toen hij een andere leerling fysiek benaderde, in alle andere gevallen heb ik 'probleempjes' door met de leerlingen (en ouders) te praten op kunnen lossen.
  maandag 1 oktober 2007 @ 15:51:09 #12
180015 Aryon
bla die bla die bla
pi_53619477
Vandaag 1 les gegeven op het SBO in gymnastiek en het was zwaar. Veel kinderen hebben niet veel aandacht voor je en willen graag spelen. Wat bij mij best zwaar was als stagaire en er was weinig structuur door een situatie die verkeerd was neergezet. Je moet veel op kinderen letten en de hele tijd corrigeren is een taak die niet te doen is. Ook heb ik gemerkt dat ik mij meer moet verplaatsen in de situatie van kinderen en in de beleving van de kinderen. Uit die ene les kon ik heel veel halen en daar ben ik wel blij mee. Volgende week weer 2 lessen geven en ik hoop dat het dan beter gaat.
Slay the dragon in your dreams!
pi_53691291
Maandag m'n eerste les op de Pabo
Hoi.
  donderdag 4 oktober 2007 @ 13:45:21 #14
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_53691756
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 15:51 schreef Aryon het volgende:
Vandaag 1 les gegeven op het SBO in gymnastiek en het was zwaar. Veel kinderen hebben niet veel aandacht voor je en willen graag spelen. Wat bij mij best zwaar was als stagaire en er was weinig structuur door een situatie die verkeerd was neergezet. Je moet veel op kinderen letten en de hele tijd corrigeren is een taak die niet te doen is. Ook heb ik gemerkt dat ik mij meer moet verplaatsen in de situatie van kinderen en in de beleving van de kinderen. Uit die ene les kon ik heel veel halen en daar ben ik wel blij mee. Volgende week weer 2 lessen geven en ik hoop dat het dan beter gaat.
Alle begin is moeilijk. Ik heb me in mijn eerste jaar ook behoorlijk verslikt in een paar simpele gymlesjes. Wat goed helpt is om ipv te corrigeren positief gedrag te benoemen. Dus complimentjes geven aan de leerlingen die wel lekker meedoen en de rest zal dan vaak dat gedrag kopiëren. Verder geef je zelf al aan dat je er heel veel uit kon halen en dat is natuurlijk de opzet. Succes volgende week!
pi_53691886
quote:
Op zondag 30 september 2007 13:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Hier heb ik het ook wel eens met mijn collega's over gehad toen ik nog lesgaf. Sommige collega's hadden juist met hun mentorklassen meer ordeproblemen dan met andere klassen omdat ze het moeilijk vonden om hun mentorleerlingen te straffen.

Als bij mij een mentorleerling iets uithaalde wat echt niet door de beugel kon, dan nam ik hem/haar mee naar de gang. Dan zei ik aardig boos dat elke andere leraar hem/haar allang verwijderd zou hebben maar dat ik een klein beetje meer geduld had dan die anderen. Maar dat ik dan wel wilde weten wat de reden was voor het vervelende gedrag en dat het niet vaker voor moest komen.

En tja, als het dan een volgende keer toch weer misging, dan stuurde ik zo'n leerling er gewoon uit hoor. Wel lette ik dan extra goed op dat ik achteraf het hele gebeuren nog even met de leerling doorsprak en maakte ik duidelijk dat ik niet boos bleef en dat hij/zij nog gewoon met mentordingen bij me terecht kon. Verder nooit problemen mee gehad op die manier

Misschien mis ik het stiekem toch wel een beetje
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_53717024
DAG VAN DE LERAAR!!!!

Wij krijgen zo tompoucen
I ♥ PB
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 16:44:18 #17
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53723961
We hadden een lunch.
.
pi_53743583
Verdorie zeg, wij hadden niks
Misschien omdat er de hele week al absurd veel jarigen getrakteerd hadden
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 16:53:31 #19
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53745300
Dat gaat er altijd wel in
.
pi_53778417
Hebben jullie dit filmpje al gezien? http://www.youtube.com/watch?v=BwcbiWX-qvM
Arme collega ....
  zondag 7 oktober 2007 @ 23:04:18 #21
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_53778754
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 13:24 schreef pekel het volgende:
Maandag m'n eerste les op de Pabo
Succes! En laat je niet al teveel afschrikken door het knip en plak gehalte.
pi_53779949
Ik ben nu al even bezig met een cursus oriëntatie op het onderwijs (vak Nederlands), erg leuk! Vooral omdat de groep en onze docente superleuk en gezellig zijn. Ik loop nu een korte stage op een middelbare school, het is een hele aparte school, ik zou er nooit willen werken maar heb het er op zich wel naar m'n zin.
De school is christelijk en dat merk je niet direct, maar in de kleine dingen merk je het wel weer heel erg. De klassen zijn erg braaf, wat aan de ene kant heel fijn is voor een eerste stage, maar aan de andere kant ook een beetje saai. Onze stagedocent had ons gewaarschuwd voor een 'hele moeilijke klas', dus wij zaten vol spanning op dat uur te wachten (we zouden observeren), was dat eindelijk een beetje een leuke klas die een beetje leefde en wat respons gaf!
De docenten zijn allemaal wel vriendelijk, maar erg apart, ook weer heel erg afstandelijk op een paar uitzonderingen na (er lopen een paar ontzettend lieve docentes rond die heel hartelijk en aardig zijn).
Binnenkort een paar kleine lesjes geven, een projectje in de eerste klas en een les met betrekking tot een theaterbezoek in die 'zo ontettend moeilijke' derde klas!
  FOK!fotograaf maandag 8 oktober 2007 @ 07:55:56 #23
159915 -Menn0-
MNO
pi_53783040
Dit topic zocht ik! Ben nu sinds eind Augustus bezig met de Pabo. Ga nu naar mn stage school, eerste dag van de stage week (en in totaal de 3e keer stage)!
,,/
  maandag 8 oktober 2007 @ 10:17:09 #24
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_53785001
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 07:55 schreef -Menn0- het volgende:
Dit topic zocht ik! Ben nu sinds eind Augustus bezig met de Pabo. Ga nu naar mn stage school, eerste dag van de stage week (en in totaal de 3e keer stage)!
Op welke pabo zit je? En wat vind je er tot nu toe van?
  FOK!fotograaf maandag 8 oktober 2007 @ 15:51:19 #25
159915 -Menn0-
MNO
pi_53792704
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 10:17 schreef Paradijsvogeltje het volgende:

[..]

Op welke pabo zit je? En wat vind je er tot nu toe van?
InHolland, locatie Hoofdorp.

Ik vind het tot nu toe heel leuk! Leukste vind ik nog stage! Vandaag ook leuke dag gehad.

Alleen soms zijn de lessen nogal langdradig en saai!
,,/
  maandag 8 oktober 2007 @ 16:34:17 #26
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53793631
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 22:53 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Hebben jullie dit filmpje al gezien? http://www.youtube.com/watch?v=BwcbiWX-qvM
Arme collega ....
Dat filmpje is al uitgebreid op alle nieuwsprogramma's behandeld. Lullig voor de docente voor de klas om zo te kijk gezet te worden, maar aan de andere kant: je ziet het toch als opeens de helft van de klas verdwenen is?. Je maakt mij dus echt niet wijs dat je niet ziet dat leerlingen door een raam naar buiten springen en er steeds minder mensen voor je neus zitten. Dat wil er bij mij gewoon NIET in. Of die docente heeft een érg grote plank voor haar kop. Maar ik ken haar niet, dus ik kan er niet over oordelen.
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 23:51 schreef Minna het volgende:
De klassen zijn erg braaf, wat aan de ene kant heel fijn is voor een eerste stage, maar aan de andere kant ook een beetje saai.
Liever acht lessen met "saaie" klassen dan acht lessen met klassen die de boel op stelten zetten, toch?
quote:
Onze stagedocent had ons gewaarschuwd voor een 'hele moeilijke klas', dus wij zaten vol spanning op dat uur te wachten (we zouden observeren), was dat eindelijk een beetje een leuke klas die een beetje leefde en wat respons gaf!
Óf de klas is normaal gesproken erg woest en wild en hielden zich vandaag koest omdat jullie kwamen observeren, óf ze zijn gewoon niet veel gewend daar
quote:
theaterbezoek in die 'zo ontettend moeilijke' derde klas!
Ben benieuwd
.
pi_53793801
quote:
Liever acht lessen met "saaie" klassen dan acht lessen met klassen die de boel op stelten zetten, toch?
Ja, voor een eerste stage is het wel erg lekker, maar aan de andere kant... ik weet niet helemaal of dit nu een realistisch beeld van het onderwijs is en het is wel het doel van de cursus om er een beetje een beeld van te krijgen. Was misschien beter geweest om nu op een moeilijkere school te zitten, dan kan het later (als je echt meer lessen zelf moet geven) alleen maar meevallen!
quote:
Óf de klas is normaal gesproken erg woest en wild en hielden zich vandaag koest omdat jullie kwamen observeren, óf ze zijn gewoon niet veel gewend daar
Ze zijn gewoon echt niets gewend daar
  maandag 8 oktober 2007 @ 17:35:17 #28
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_53794726
Verkijk je je misschien niet een beetje op het vakmanschap van je stagebegeleider?
Ik heb ook wel stages gehad dat het er aanvankelijk allemaal nogal lieflijk en braaf uitzag tot ik zelf aan de bak moest...
  maandag 8 oktober 2007 @ 18:35:00 #29
180015 Aryon
bla die bla die bla
pi_53795905
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 17:35 schreef Schanulleke het volgende:
Verkijk je je misschien niet een beetje op het vakmanschap van je stagebegeleider?
Ik heb ook wel stages gehad dat het er aanvankelijk allemaal nogal lieflijk en braaf uitzag tot ik zelf aan de bak moest...
Klopt. Had ik vandaag ook. Moest weer les geven en het liep allemaal beetje in de soep Toen greep me stagecoach in en opeens was het weer rustig. En werkten ze weer goed. Maar meestal verschilt het per dag (vooral SBO). Thuissituatie enz.
pi_53795928
Ehhh.. onze stagedocent geeft zelf echt héél saai les, ik vind het echt een wonder dat de klas toch gewoon meedoet en antwoordt en aan het werk gaat. Waarschijnlijk heeft die man toch 'iets' En ik heb er inderdaad vast nog niet helemaal een goed beeld van.. het is tenslotte pas m'n eerste (en oriënterende) stage.
pi_53795945
Mooi zo, vandaag begonnen en dag 1 was super. . Morgen voor het eerst gelijk stage, op een openbare basisschool. Groep 3 daarvan is de pechvogel. .
Hoi.
  maandag 8 oktober 2007 @ 18:42:06 #32
180015 Aryon
bla die bla die bla
pi_53796069
Deeltje 2
Deeltje 1

Het is maar slecht gesteld met de nederlandse taal op vmbo scholen. Verschilt natuurlijk per school, maar dit is wel heel erg, vind ik. Doodnormale woorden, sommige zijn dan moeilijk uit te leggen maar toch..
  maandag 8 oktober 2007 @ 19:21:22 #33
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53796946
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 18:35 schreef Minna het volgende:
Ehhh.. onze stagedocent geeft zelf echt héél saai les, ik vind het echt een wonder dat de klas toch gewoon meedoet en antwoordt en aan het werk gaat. Waarschijnlijk heeft die man toch 'iets'
Die man heeft dus de X-Factor. Een oud-collega van me had precies hetzelfde. Gaf gortdroog les, maar als hij binnen kwam, en haast fluisterzacht zei: "Goeiemiddag allemaal, we gaan beginnen", werd zelfs de drukste klas muisstil.

Dus ik denk dat die man die Minna noemt het respect van de klas wel gewonnen heeft, ondanks dat de manier van lesgeven niet de meest opwindende is. Je komt er pas achter als je zelf - alleen, dus zonder de begeleider - voor de klas staat.
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 18:42 schreef Aryon het volgende:
Het is maar slecht gesteld met de nederlandse taal op vmbo scholen. Verschilt natuurlijk per school, maar dit is wel heel erg, vind ik. Doodnormale woorden, sommige zijn dan moeilijk uit te leggen maar toch..
Tja, op het moment dat basisschoolleraren nog niet eens goed kunnen spellen en er meer aandacht is voor "leuke" dingen in plaats van oefenen met spelling, dan krijg je dit soort dingen he. Ik vind niet dat je de leerlingen dit kunt aanrekenen. Tuurlijk, mega-zwakke spellers heb je er altijd tussen zitten.
.
  maandag 8 oktober 2007 @ 21:10:57 #34
180015 Aryon
bla die bla die bla
pi_53799482
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 19:21 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Tja, op het moment dat basisschoolleraren nog niet eens goed kunnen spellen en er meer aandacht is voor "leuke" dingen in plaats van oefenen met spelling, dan krijg je dit soort dingen he. Ik vind niet dat je de leerlingen dit kunt aanrekenen. Tuurlijk, mega-zwakke spellers heb je er altijd tussen zitten.
Ja, klopt. Ik leg ook bij niemand de schuld, want ik weet niet hoe de situatie is. Maar dit verbaasde me toch wel eigenlijk. Waar het aan ligt weet ik ook niet? Nou, je kan het ook ouders aanrekenen, want die zijn ook verantwoordelijk voor de taal, vind ik. Heb veel woorden geleerd van me ouders door verscheidene dingen te doen, maar sommige gezinnen hebben die kans ook niet natuurlijk.
pi_53816394
Vandaag eerste les gegeven! Het ging enerzijds goed, anderzijds minder Wat goed ging was dat ze allemaal gedaan hebben wat ze moesten doen en dat de klas echt goed meedeed en heeft meegekregen wat ze mee moesten krijgen, de les verliep ook echt zoals ie gepland was.
Wat minder goed ging was dat het toch wel rumoerig was af en toe, ze moesten bijvoorbeeld in tweetallen wat bespreken en om ze daarna weer écht stil te krijgen is moeilijk. Ook wist ik niet goed wat te doen om ze echt goed stil te krijgen. Gewoon wachten tot het stil wordt heb ik overwogen, maar durfde het niet goed.. het risico is namelijk dat het niet stil wordt en dan ben je helemaal de sjaak Dat was een gedeelte dat ik ook wel echt lastig vond, maargoed.. aan de andere kant.. het is 'maar' een oriënterende cursus, pas 5 collegedagen gehad en wat lessen geobserveerd, dan hoeft het ook nog niet helemaal perfect te gaan

Ik vond het trouwens wel ontzettend leuk om te doen! Leuk dat de leerlingen gewoon lekker meededen en grappig met wat voor vragen en opmerkingen ze komen. Ook grappig als ze aan het werk zijn en je hebt even wat individuele gesprekjes met leerlingen, echt leuk!
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 19:22:26 #36
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_53819928
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 21:10 schreef Aryon het volgende:

[..]

Ja, klopt. Ik leg ook bij niemand de schuld, want ik weet niet hoe de situatie is. Maar dit verbaasde me toch wel eigenlijk. Waar het aan ligt weet ik ook niet? Nou, je kan het ook ouders aanrekenen, want die zijn ook verantwoordelijk voor de taal, vind ik. Heb veel woorden geleerd van me ouders door verscheidene dingen te doen, maar sommige gezinnen hebben die kans ook niet natuurlijk.
Ik zie jou ook consequent me schrijven waar je mijn bedoelt.
pi_53820095
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 16:27 schreef Minna het volgende:
Vandaag eerste les gegeven! Het ging enerzijds goed, anderzijds minder Wat goed ging was dat ze allemaal gedaan hebben wat ze moesten doen en dat de klas echt goed meedeed en heeft meegekregen wat ze mee moesten krijgen, de les verliep ook echt zoals ie gepland was.
Wat minder goed ging was dat het toch wel rumoerig was af en toe, ze moesten bijvoorbeeld in tweetallen wat bespreken en om ze daarna weer écht stil te krijgen is moeilijk. Ook wist ik niet goed wat te doen om ze echt goed stil te krijgen. Gewoon wachten tot het stil wordt heb ik overwogen, maar durfde het niet goed.. het risico is namelijk dat het niet stil wordt en dan ben je helemaal de sjaak Dat was een gedeelte dat ik ook wel echt lastig vond, maargoed.. aan de andere kant.. het is 'maar' een oriënterende cursus, pas 5 collegedagen gehad en wat lessen geobserveerd, dan hoeft het ook nog niet helemaal perfect te gaan

Ik vond het trouwens wel ontzettend leuk om te doen! Leuk dat de leerlingen gewoon lekker meededen en grappig met wat voor vragen en opmerkingen ze komen. Ook grappig als ze aan het werk zijn en je hebt even wat individuele gesprekjes met leerlingen, echt leuk!
Mijn coach riep altijd dat het niet perse stil hoeft te zijn in een klas... Dat het rumoerig was kan ook zijn omdat ze samen bezig zijn met de lesstof, en elkaar dingen aanleren.
Maarja, als je wil nabespreken is het wel handig als ze stil zijn...
pi_53820286
Als ze zelf moeten werken hoeft het van mij ook niet stil te zijn.. maar als je iets gaat uitleggen komt dat toch wat beter aan als iedereen stil is en luistert
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 20:08:16 #39
180015 Aryon
bla die bla die bla
pi_53820975
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 19:22 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Ik zie jou ook consequent me schrijven waar je mijn bedoelt.
Solly. Spreektaal gebruiken in getypte tekst is 'not done' blijkbaar.

Vandaag weer stage gehad en weer wat leuke/rare dingen meegemaakt. Spugend meisje op je rug hebben hangen en dus je hele nek vol hebt hangen met spuug. En een lesbische zoenactie van 2 meisjes. Was apart om mee te maken eerlijk gezegd.
pi_53823349
Vandaag m'n eerste stagedag. Gezellig de hele dag met groep 3 opgetrokken, was super. Tussen de middag nog een hele commotie...overblijfjuf ontdekt opeens 2 kinderen met hoofdluis...snel een briefje gemaakt en verspreid aan de ouders.
Hoi.
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 17:41:00 #41
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53889915
Steekpartij vandaag
Steekpartij gisteren

Pff.. al die steekpartijen... 't moet geen rage gaan worden he...
.
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 17:53:40 #42
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_53890224
Ach, dat houdt het spannend he?
pi_54001129
tvp
pi_54328450
Tof topic

Ben 1e-jaars Pabo in Groningen, in februari begonnen en heb dus 'bijna' mijn P. Ga alleen vanaf september '08 verder in Leiden, Hengelo, Arnhem, Zwolle of een andere plaats waar ik of sneller, of beter door de Pabo heen kan. Niveau is erg laag in Grunn en adaptief onderwijs praten ze over, maar verwerken ze niet in het onderwijs. Gil-lend naar huis dus

In Leiden enz. hebben ze oftewel een OidS-stroom (Opleiden in de school) waarbij je meer stage loopt en zelfstandiger werkt, oftewel een VWO-stroom die korter duurt oftewel een TOP-opleiding van 2 jaar waar ik evt. tot toegelaten kan worden.

Iemand ervaringen met andere Pabo's?

Heb trouwens al een periode stage gelopen in groep 8, aan het einde van vorig schooljaar. Absoluut fantastisch en voor mij de zekerheid dat ik leerkracht wil worden MS begint me trouwens ook steeds meer aan te spreken!
  vrijdag 2 november 2007 @ 23:43:20 #46
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_54329376
Mijn invalpool als klassenassistent heeft me inmiddels een ADV vervangingsaanstelling opgeleverd voor 1 dag in de week. En dan hebben ze meteen dispensatie gegeven zodat ik 2/3 van de tijd gewoon als leerkracht voor de klas kan staan. Ik heb er erg veel plezier in en ik leer superveel naast mijn stages zo.
pi_54629874
Ik kom hier gewoon even blind binnen vallen (en kick een topic uit het stof). Kan iemand mij vertellen of er ergens online rekentabellen staan voor het berekenen van cijfers (op basis van het aantal fouten, ipv het aantal punten). Ik weet dat die krengen achterin lerarenagenda's staan. Nu heb ik een schitterende docentenagenda, maar rekentabellen zitten er mooi niet in.
En als ze online niet staan, heeft iemand dan een idee hoe ik cijfers snel uitreken met de norm 10 ft = 6.0? (Het is niet toevallig dat ik Nederlands geef ipv wiskunde .)

En hoi collegae
  donderdag 15 november 2007 @ 21:26:18 #48
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_54635601
Vandaag ben ik afgestudeerd!

Tegenwoordig sta ik dus bevoegd voor de klas
  donderdag 15 november 2007 @ 23:06:35 #49
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_54638294
quote:
Op donderdag 15 november 2007 17:15 schreef Jentin het volgende:
Ik kom hier gewoon even blind binnen vallen (en kick een topic uit het stof).
't Is hier inderdaad een beetje stil de laatste tijd...
quote:
heeft iemand dan een idee hoe ik cijfers snel uitreken met de norm 10 ft = 6.0? (Het is niet toevallig dat ik Nederlands geef ipv wiskunde .)
Rekenmachine?
Maar het is dan toch gewoon 2,5 fout per punt?

0 fout = 10
1 fout = 9,6
2 fout = 9,2
3 fout = 8,8
4 fout = 8,4
5 fout = 8,0
etc... etc....
quote:
hoi collegae
Hoi
quote:
Op donderdag 15 november 2007 21:26 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag ben ik afgestudeerd! Tegenwoordig sta ik dus bevoegd voor de klas
Super!! Gefeliciteerd!
.
  FOK!fotograaf donderdag 15 november 2007 @ 23:10:35 #50
159915 -Menn0-
MNO
pi_54638408
quote:

Gefeliciteerd!!!!
,,/
pi_54640250
quote:
Op donderdag 15 november 2007 23:06 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Rekenmachine?
Maar het is dan toch gewoon 2,5 fout per punt?
. Hoe dan ook zou bij een iets minder gunstige norm zo'n tabelletje wel hendig zijn, dus ik hou me nog steeds aanbevolen .
quote:
Super!! Gefeliciteerd!
En dat dus! Hulde!
pi_54642601
quote:

Hoera! Gefeliciteerd! Deed je trouwens de deeltijd ofzo?
pi_54642976
TSE gefeliciteerd!!!!

Ikw eet niet eens of ik het hier al gemeld had, maar ik ben ook sinds 31 oktober bevoegd docent..

Nu nog een leuke school...
pi_54643758
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 08:36 schreef teigan het volgende:
TSE gefeliciteerd!!!!

Ikw eet niet eens of ik het hier al gemeld had, maar ik ben ook sinds 31 oktober bevoegd docent..

Nu nog een leuke school...
Gefeliciteerd En succes met zoeken naar een leuke school en klas.
  vrijdag 16 november 2007 @ 19:41:39 #55
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_54657982
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 08:36 schreef teigan het volgende:
Jij ook van harte proficiat!
.
pi_54658041
Waar haal je btw een onderwijsbevoegdheid ? En wat voor verschillende soorten zijn er ? (buiten de pabo dan want dat ken ik). Lijkt me leuk + nuttig om na mijn studie ook een onderwijsbevoegdheid (noem je dat zo?) te halen.
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_54662614
Je kan het via hbo(tweedegraads) en universitair(eerstegraads) doen, maar dan geef je echt 1 vak op de middelbare school..

eerstegraads kan je in ieder geval in een jaar na je studie doen(als je een relevante studie doet), maar er duiken ook steeds meer masteropleidingen Educatie op..
  zondag 18 november 2007 @ 12:11:16 #58
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_54690770
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 08:03 schreef Paradijsvogeltje het volgende:

[..]

Hoera! Gefeliciteerd! Deed je trouwens de deeltijd ofzo?
Iedereen bedankt voor de felicitaties!

Ik deed inderdaad de deeltijdopleiding. Nu ben ik aan het twijfelen of ik verder ga voor de bevoegdheid voor Nederlands of de masteropleiding 'special educational needs'...
  zondag 18 november 2007 @ 13:32:53 #59
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_54692254
Die master "special eductional needs" lijkt me wel interessant. Zeker nu bevoegdheden niet meer zo belangrijk *lijken* te zijn en er meer gekeken wordt naar het competent zijn, zou die master je zeer zeker helpen. Sowieso kun je datgene wat je leer meteen toepassen in je lessen. Lijkt me erg handig!
.
pi_54822347
Rustig hier...
Afijn ik heb een vraag. Ik moet voor school een paper schrijven over spel en spelen aan de hand van een aantal observaties die ik heb gedaan( buitenschoolse spelsituaties bij jonge kinderen). Ik heb nu een aantal artikelen nodig die gaan over spel en spelen bij jonge kinderen.
Mijn vraag: is iemand hier nog iets tegengekomen in een vaktijdschrift? Of weet iemand een goede bron online?
pi_54905947
Hoe zijn de stakingen bij jullie verlopen? (Uiteraard voor de docenten in het middelbaar onderwijs)

Bij ons is het echt uit de hand gelopen, heel veel verdrukkingen, veel lln met gekneusde lichaamsdelen! Zelfs een teamleider met een gekneusd borstbeen!!
Niet normaal...

Vrijdag stakingen in Den Haag Amsterdam. Onze school heeft bussen geregeld en leerlingen kunnen er heen met toestemming van hun ouders. Uit mijn 3 havo klas gaat er slechts één...als 'ie al gaat, want verder gaat er niemand meer, die wel een grote bek hadden.
I ♥ PB
pi_54906428
Tja mijn vader werkt op de bewuste school (Willem II college) waar die leraar het ziekenhuis in is geslagen. De "stakers" probeerde hem ook omver te kegelen. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik die man zo ontdaan thuis zag komen van zijn werk. Ik als docent in opleiding heb dat incident ook constant in mijn hoofd gehad. In eerste plaats natuurlijk omdat het natuurlijk mijn vader kon zijn die het ziekenhuis in geslagen is, aan de andere kan hoe moet ik er als docent hierop reageren? Ik ben toch bang dat ik snel mijn zelfbeheersing zou kunnen verliezen als ik een collega zo toegetakeld zie worden.
pi_54909717
Dit toont maar weer eens aan dat er iets grondig mis is in de grondhouding van het Nederlandse onderwijs, als we dit soort luie monsters creeeren, die alleen maar denken aan zo weinig mogelijk les en zich niet druk maken om kwaliteit en vervolgens stakend en rellend de straat opgaan, daarbij allerlei schade aanrichtend. Er moet meer veranderen dan alleen een urennorm...
pi_54923051
Op de school waar ik stage loop is er gelukkig helemaal niet gestaakt. Er is een vast rooster voor iedereen, de lessen zijn altijd van 8.35 tot 15.00, en bij uitval is er een schaduwrooster. Tussenuren bestaan dus niet meer. Leuke school, met behoorlijk wat organisatorische opstartproblemen (ze zijn sinds een jaar een school die tussen scenario 3/4 inzweeft en met "leerdomeinen" werkt), maar wel erg goede sfeer en enorm veel vrijheid voor beginnende docenten. Ik mag bijna alles wat ik wil proberen aan projecten en ideeën ook gewoon doen, echt heel fijn!

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-11-2007 18:10:17 ]
  donderdag 29 november 2007 @ 18:06:02 #65
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_54924411
quote:
Op woensdag 28 november 2007 22:02 schreef miss-scofield het volgende:
Hoe zijn de stakingen bij jullie verlopen? (Uiteraard voor de docenten in het middelbaar onderwijs)
Uiterst rustig, zonder incidenten.
.
pi_54925969
Ow verrek, dit topic heb ik nog nooit gezien.
Ben al 8 jaar docent op een middelbare school (Wiskunde) en tevens mentor, ICT-contactpersoon en website-mannetje. Ben zelf bijna 30 jaar.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_54930614
Bij ons ging het goed mis, maar dat is eigen aan deze stad
Zowel vrijdag als maandag winkels gesloopt en mensen in elkaar gemept. Mij benieuwen of degenen die morgen weer wegblijven daadwerkelijk naar Amsterdam gaan, of gewoon het centrum weer gaan slopen.

Overigens vind ook ik de invulling van de 1040-norm diep droevig (was vandaag nog een school op tv die van de inspectie de beoordeling "excellent" had, maar wel een boete van 6000 euro kreeg vanwege niet voldoen aan de 1040-norm ) maar ik voel geen enkele behoefte om in Amsterdam te gaan lopen tussen een stel rellende idioten, en sowieso sta ik niet achter de eis 'minder uren'. Eis gewoon dat de uren zinniger worden ingevuld, zoveel is 1040 nu ook weer niet.
pi_54945769
Ik werk op twee middelbare scholen (als docente Nederlands), en op beide scholen is er vorige week vrijdag wel wat stakingsgesputter geweest in de pauzes. Op school 1 bleef het bij wat gemor en gerommel tot de rector naar buiten kwam en begon te brullen . Op school 2 ging het er wat steviger aan toe, met wat politie op bezoek, maar ook geen extreme uitspattingen.
Voor vandaag zijn er afspraken gemaakt: er gaat een delegatie leerlingen naar Amsterdam (als er uberhaupt leerlingen zijn die willen gaan, want 'Amsterdam is wel Heel Erg Ver mevrouw '). Die uitverkorenen moeten toestemming hebben van hun ouders en de schoolleiding.

Geen gekke dingen dus, al schrok ik behoorlijk van een (eenmalige) harde vuurwerkklap naast mijn lokaal .
pi_54948218
Bij ons waren ze het dorp ingegaan met 2 scholen tegelijk (een groep van 300 man). Ik had er een knakker uitgehaald die vuurwerk aan het uitdelen was. Even later bleek dat het om nitraatbommen ging, aldus de politie.
Deze jongeman moet binnenkort voorkomen bij de officier van justitie.
Verder was het rustig.
pi_54953407
Maandag was het op mijn school raak. In de pauze ontstond de 'oproer' ( ): de leerlingen waren niet van plan nog naar de lokalen terug te keren. De schoolleiding reageerde gespannen, vond ik. Via de intercom riepen ze alle docenten op om rond te lopen, leerlingen aan te spreken en naar de lokalen te sturen, de orde te handhaven etc. maar dat is natuurlijk belachelijk. Alsof je 800 leerlingen met een klein aantal docenten tot de orde kunt roepen.. daar begin je echt niets tegen. De macht van de massa. Ik ben er dus wel tussen gaan lopen, maar alleen om een beetje te praten met de leerlingen. Een jongen uit VWO 6 zei: dit is net een geschiedenisles, mevrouw. Revolutie! Alleen een beetje jammer dat we nauwelijks idealen hebben.

Hoe vaak komt zoiets nu voor? Ik vond het eigenlijk wel eens aardig. De scholieren hebben genoeg om tegen in opstand te komen. Tijdens de lessen in de loop van de week ben ik dan ook uitgebreid ingegaan op de geschiedenis van het stakingsrecht en de standpunten van Laks. Ik was één van de weinige docenten volgens mij die er heel openlijk over sprak en mijn mening gaf. Over het algemeen vond ik dat de rest van de leraren en de schoolleiding nogal verkrampt hiermee omging. Ben benieuwd hoe dat op andere scholen was.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zaterdag 1 december 2007 @ 12:38:31 #71
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_54965060
Zoals ik al zei is er bij ons niet veel spraakmakends gebeurd. Het lerarenkorps reageerde heel relaxt, dus niet krampachtig. Ook de schoolleiding heeft het in mijn ogen goed aangepakt. Bij de leerlingen merkte ik eerlijk gezegd dat er nauwelijks over gepraat werd. Vorige week was er wel een actie (1040 seconden protest), maar veel leerlingen zeiden: "Waarom moeten we eigenlijk naar buiten?". Nu moet ik er ook bij zeggen dat het aantal "nutteloze" uren op onze school vrijwel nihil is.
.
pi_55224338
dat ik dit topic nu pas ontdek
ik ben tweedejaars pabo-studente, ik zit op de pabo in Almere
Stage gaat goed allemaal, leuke groep 5-6
"After a stressful day, let your worries float away. An easy way to cope....is to grab a bar of soap. Or even a bubble bar, and your problems will drift far. So, when seeking peace and hush, whizz down to your local Lush =)"
pi_55224468
Ook voor mij de eerste keer dat ik dit topic zie.
Laatste jaar Onderwijsassistent, daarna met veel vreugde het ROC gedag zwaaien.
Dit, dus.
pi_55227786
Net ouderavond gehad.
Mooi op tijd klaar, maar ik heb er altijd een schurfthekel aan
pi_55230869
Ik vind het op zich niet heel vervelend (alhoewel het na een paar jaar wel echt neerkomt op voornamelijk een paar standaard riedels afdraaien: "uw zoon kan het wel, maar moet harder werken", "uw zoon doet dapper zijn best, maar hij is zwak in dit vak, hij en wij doen ons best maar de tijd zal uitwijzen of hij het redt", "ja ik begrijp dat u dit vervelend vindt maar hiermee moet u toch echt bij mijn collega zelf zijn")

maar ik vind het wel intensief zeg. Twee dagen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat werken (ik had dit jaar mazzel: zowaar beide dagen om 22:00 al thuis ipv de gebruikelijke 23:00) en dan op woensdag weer lekker tot en met het achtste uur. Het is puur de gedachte aan de naderende kerstvakantie die mij en m'n collega's op de been houdt.

Nee, echt heel vervelende avonden vind ik het niet, ik heb met name in m'n mentorklas wel veel ouders met wie het best gezellig keuvelen is. Maar het feit dat je leven dan echt alleen maar bestaat uit je werk en slapen, da's wat minder
  vrijdag 14 december 2007 @ 16:06:35 #76
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_55272033
Ik vind ouderavonden ook best gezellig, maar het is inderdaad wel heavy als je acht uur hebt lesgegeven, dan even wat eten in je gezicht moet duwen en vervolgens weer tot 22:00 uur of zo moet gaan zitten kletsen.
.
pi_55278366
Zo... Mooi weer weekend!

Pff drukke tijd die decembermaand
Noot noot.
  vrijdag 14 december 2007 @ 21:19:12 #78
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55278594
Ik sta inmiddels met dispensatie voor de klas in het speciaal onderwijs. Twee weken geleden had ik een K-dag die me deed twijfelen aan mijn geschiktheid voor dit beroep maar vandaag moest ik weer de ADV vervanging doen van de leerkracht van de klas in kwestie en ging het best goed. Ik heb gewoon een heel open en eerlijk begin van de dag gekozen en de leerlingen hebben me daarin gevolgd. Ik heb me vandaag niet enorm op leerdoelen gericht maar het pedagogisch klimaat was dik in orde en tov 2 weken geleden was dat een enorme vooruitgang. En stiekem heb ik met wat spelletjes meer leerdoelen bereikt dan de vorige keer. Veel meer. Lekker, die succes-ervaringen.
  vrijdag 14 december 2007 @ 21:33:26 #79
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_55278911
Nog één weekje lesboeren, dan eindelijk vakantie!
  vrijdag 14 december 2007 @ 22:33:49 #80
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_55280462
In het kader van de onderwijstijd zijn bij ons de proefwerkweken afgeschaft. Dat betekent dat we gewoon tot vrijdag 21 december moeten lesgeven, maar dat ook de traditionele kerstviering gesneuveld is Ik dacht dat het sociale aspect op school ook belangrijk hoorde te zijn...
.
pi_55283483
Wij hebben de 21e de eerste drie uur les, en daarna kerstviering. Want als er drie uur les is telt het in elk geval voor de inspectie mee als een halve lesdag, en misschien zelfs wel als een hele
pi_55314849
De laatste tijd valt mij steeds meer op dat Middelbare scholen vacatures hebben voor "niet leraren". Vaak wordt als eis gesteld dat men bereid is om leraarbevoegdheid te halen, maar in eerste instantie is het geen vereiste. Nu ben ik 3e jaars Geschiedenis en hoop dit jaar mijn bachelor af te ronden. Zou ik in zo'n geval ook een serieuze kans maken bij sollicitatie?
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  zondag 16 december 2007 @ 20:34:29 #83
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55320418
Zeker Lennox, ik sta als derde jaars al voor de klas. Dat is weliswaar Basisonderwijs maar toch.
pi_55321874
Loop het laatste jaar steeds meer met de gedachte om toch het onderwijs in te gaan. Heb het er met een goede vriend over gehad die ook Geschiedenis doet en het lijkt me echt wel wat. Tevens moet ik eerlijk bekennen dat ik graag de overstap wil maken naar werken. Duaal een educatieve master erbij halen moet misschien kunnen...... Of eerst nog een jaar de master maatschappijgeschiedenis en dan solliciteren. Moeilijk
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_55340055
quote:
Op zondag 16 december 2007 16:29 schreef Lennox het volgende:
De laatste tijd valt mij steeds meer op dat Middelbare scholen vacatures hebben voor "niet leraren". Vaak wordt als eis gesteld dat men bereid is om leraarbevoegdheid te halen, maar in eerste instantie is het geen vereiste. Nu ben ik 3e jaars Geschiedenis en hoop dit jaar mijn bachelor af te ronden. Zou ik in zo'n geval ook een serieuze kans maken bij sollicitatie?
Hier (regio Rotterdam) zitten ze te springen om mensen en zetten ze zelfs tweedejaars voor de klas. Er worden overal studenten vandaan geplukt.
pi_55340312
Heb je hier meer informatie over? Ik studeer namelijk in Rotterdam (Erasmus)

Alvast bedankt
pi_55368682
Als bevoegd geschiedenisdocent met enige ervaring op sollicitatiegebied kan ik je vertellen dat geschiedenis (nog) geen tekortvak is. Ik denk persoonlijk dat het niet helemaal mee zal vallen om als onbevoegd geschiedenisdocent veel lesuren te krijgen. Erg veel vacatures zijn er ook niet, volgens mij. Je zal het vooral van je (al dan niet bestaande) netwerk moeten hebben.
  dinsdag 18 december 2007 @ 20:26:44 #88
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55370365
quote:
Op maandag 17 december 2007 17:18 schreef Lennox het volgende:
Heb je hier meer informatie over? Ik studeer namelijk in Rotterdam (Erasmus)

Alvast bedankt
Als je zo afwachtend reageert op informatie vraag ik me af of je er wel verstandig aan doet vroegtijdig voor de klas te staan. Er is best wat daadkracht voor nodig. Vaak draai je inval-uren/ ADV vervangingen etc. en je kan je vast nog wel herinneren hoe een middelbare schoolklas op invallers dook.
Maar misschien schat ik het ook wel verkeerd in bij je hoor, wat zijn nu eenmaal een paar posts op een karakter.
pi_55373963
quote:
Op woensdag 12 december 2007 22:38 schreef thaleia het volgende:
Nee, echt heel vervelende avonden vind ik het niet, ik heb met name in m'n mentorklas wel veel ouders met wie het best gezellig keuvelen is. Maar het feit dat je leven dan echt alleen maar bestaat uit je werk en slapen, da's wat minder
Ik had het ook vorige week; het is echt een beetje teveel van het goede. In totaal had ik 22 gesprekken, verspreid over twee avonden. Wel allemaal goede/leuke gesprekken trouwens. Soms ook heel verhelderend om de ouders achter de leerling te zien. Een meisje in Havo 4 dat altijd zo bozig overkomt, bleek een moeder te hebben die mij bij de begroeting zo bozig tegemoet trad dat ik begon te denken dat ze niet blij met me was (dat je denkt: 'oh, wordt het zó'n gesprek'). Dat bleek helemaal niet het geval. Dat bozige is gewoon een gen in die familie. .
En dan de ouders van een jochie in atheneum 2. Hij komt altijd zo stilletjes en norsig over dat ik totaal geen hoogte van hem kreeg. Toen ik aan de ouders vroeg wat de reden voor het gesprek was, vertelden ze tot mijn grote verrassing dat hij zelf had gezegd dat ze maar met de mevrouw van geschiedenis moesten praten, want die is goed en leuk. Kijk, dat willen we horen natuurlijk, ik kijk nu heel anders naar hem. .
pi_55374581
Dat zijn de leuke dingen Op onze school zijn er nogal veel eh, ambitieuze ouders, en dus zijn er wel regelmatig van die gesprekken a la: "onze zoon werkt heel hard voor uw vak, we oefenen extra met hem, hij heeft een hoge CITO, dus legt u maar eens uit hoe u het in uw hoofd haalt hem toch een vier te geven" en "onze dochter is briljant, ze is officieel hoogbegaafd verklaard, dus dat ze voor alle vakken onvoldoende staat komt niet doordat ze het niveau niet aankan, maar doordat ze niet genoeg wordt uitgedaagd. Wat denkt u daaraan te gaan doen?"

Dat is, iets gechargeerd, de strekking van veel gesprekken en juist daarom zijn de andere gesprekken dan extra leuk. Vorige week haalde ik in een gesprek, dat erover ging dat de leerlingen het momenteel erg druk hebben en hevig aan vakantie toe zijn, aan dat ik die middag een lading verwijten over me heen had gekregen van een anonieme jongen in de klas, puur omdat ie zo onder druk stond. Dat bleken de ouders van het meisje uit dezelfde klas al precies te weten, tot in de details, want hun dochter (niet het type om zich er in de klas mee te bemoeien) was daar meteen na thuiskomst heel verontwaardigd over begonnen tegen haar ouders, omdat ze de verwijten zo onterecht vond en het zo erg vond voor me. Zo lief

En inderdaad, na tien minuten met de ouders wordt je vaak ineens een heleboel duidelijk over waarom het kind is zoals het is
pi_55375770
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 20:26 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Als je zo afwachtend reageert op informatie vraag ik me af of je er wel verstandig aan doet vroegtijdig voor de klas te staan. Er is best wat daadkracht voor nodig. Vaak draai je inval-uren/ ADV vervangingen etc. en je kan je vast nog wel herinneren hoe een middelbare schoolklas op invallers dook.
Maar misschien schat ik het ook wel verkeerd in bij je hoor, wat zijn nu eenmaal een paar posts op een karakter.
Haha . Ik mag zeggen dat ik zelf vroeger best een klootzakje was op school, dus ik weet heel goed wat ik kan verwachten. Ben er ook niet trots op ofzo, maar misschien dat het mij daarom steeds meer die kant "opdrijft". Mensen veranderen door de jaren heen zullen we maar zeggen

Overigens wil ik gewoon rustig mn 3e jaar nu afmaken en dan (duaal misschien) mn master erbij halen.
pi_55376875
Erg leuk om die verhalen over oudercontactavonden te horen. Ik heb omgang met ouders opgegeven als leerdoel in mijn stagewerkplan die wij, docenten in spé, moeten maken voordat we überhaupt op stage mogen.
  woensdag 19 december 2007 @ 17:41:55 #93
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_55393010
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:51 schreef thaleia het volgende:
Dat zijn de leuke dingen Op onze school zijn er nogal veel eh, ambitieuze ouders, en dus zijn er wel regelmatig van die gesprekken
Inderdaad, vreselijk dat soort gesprekken. Schuif de schuld maar op de school, dat is het gemakkelijkste. Pff...
quote:
"onze zoon werkt heel hard voor uw vak"
"Uren op de slaapkamer zitten "leren" wil niet zeggen dat uw zoon ook inderdaad actief met de stof bezig is".
quote:
"We oefenen extra met hem"
"Kunt u aangeven wat u precies met hem oefent?"
quote:
"onze dochter is briljant, ze is officieel hoogbegaafd verklaard, dus dat ze voor alle vakken onvoldoende staat komt niet doordat ze het niveau niet aankan, maar doordat ze niet genoeg wordt uitgedaagd. Wat denkt u daaraan te gaan doen?"
"Als ze niet genoeg wordt uitgedaagd, krijgt ze vanaf nu moeilijkere proefwerken. Als ze tot nu toe alleen maar onvoldoendes heeft gehaald, verwacht u vast dat de punten door moeilijkere proefwerken vast omhoog gaan".

[ Bericht 17% gewijzigd door Baba-O-Riley op 19-12-2007 17:50:31 ]
.
pi_55393039
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:51 schreef thaleia het volgende:
Dat zijn de leuke dingen Op onze school zijn er nogal veel eh, ambitieuze ouders, en dus zijn er wel regelmatig van die gesprekken a la: "onze zoon werkt heel hard voor uw vak, we oefenen extra met hem, hij heeft een hoge CITO, dus legt u maar eens uit hoe u het in uw hoofd haalt hem toch een vier te geven" en "onze dochter is briljant, ze is officieel hoogbegaafd verklaard, dus dat ze voor alle vakken onvoldoende staat komt niet doordat ze het niveau niet aankan, maar doordat ze niet genoeg wordt uitgedaagd. Wat denkt u daaraan te gaan doen?"
Heeeeeeeeeeeeeeeel herkenbaar
pi_55394261
Ik haal altijd het voorbeeld van m'n zusje aan, die was slim genoeg voor het gym, maar puberde vreselijk en was niet aan het werk te krijgen. Ging dus Havo doen, ging ze uiteraard fluitend doorheen, daarna alsnog VWO, en doet nu gewoon succesvol uni.

Als ouders beweren dat hun kind superslim is maar de cijfers bij heel veel vakken lijken aan te geven dat het het niveau echt niet aankan, ga ik geen welles-nietes aan, maar vertel bovenstaand verhaal, en sluit af met "als het er in zit, komt het er vanzelf heus wel alsnog uit".

Kortom kind gewoon naar de havo, wat mij betreft, en als ie inderdaad geen VWO-niveau aankon, is het maar beter voor hem om van het veel te zware VWO -en de bijbehorende druk van zijn ouders- af te zijn, en als ie eigenlijk wel VWO-niveau heeft, zoals de ouders denken, mag ie dat lekker later gaan doen als ie er wel aan toe is.

Niet alle ouders zijn dan overtuigd trouwens, maar dat mogen ze dan bij een ander gaan spuien
  zondag 23 december 2007 @ 15:09:34 #96
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_55491066
Inderdaad, dat zijn van die ouders met een hoog "plank voor de kop"-gehalte.
.
  zondag 23 december 2007 @ 22:08:23 #97
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_55501672
Fijne vakantie allemaal!
pi_55619680
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 19:27 schreef mane het volgende:
Als bevoegd geschiedenisdocent met enige ervaring op sollicitatiegebied kan ik je vertellen dat geschiedenis (nog) geen tekortvak is. Ik denk persoonlijk dat het niet helemaal mee zal vallen om als onbevoegd geschiedenisdocent veel lesuren te krijgen. Erg veel vacatures zijn er ook niet, volgens mij. Je zal het vooral van je (al dan niet bestaande) netwerk moeten hebben.
Over het vak geschiedenis ben ik idd niet zo op de hoogte Ik werk op een school binnen het Penta College (dat weer onderdeel is van CVO) en daar hebben ze dit jaar allerlei studenten voor de klas gezet. Gewoon ergens binnenlopen doet ook wonderen, overigens. Zo ben ik vorig jaar aan een superstage gekomen en uiteindelijk aan een baan .
Ik zou toch gewoon 'ns rond gaan kijken als ik jou was hoor Lennox, wie weet waar je tegenaan loopt.
pi_55629536
Ik snap het niet altijd even goed van die tekortvakken. Ik kan begrijpen dat economie, wiskunde, natuurkunde problemen opleveren omdat eerstegraders in die vakken gemakkelijk veel meer kunnen verdienen in het bedrijfsleven. Maar een neerlandicus, die kan niet heel gemakkelijk overal aan de bak, en toch is er een tekort aan eerstegraads leraren nederlands. En er is (voor zover ik weet) weer geen tekort aan leraren biologie, terwijl ik me zo kan voorstellen dat een afgestudeerd bioloog best makkelijk elders werk vindt.

Duits is blijkbaar wel weer een probleem, we konden onmogelijk een vervanger vinden voor een lerares Duits die voor langere tijd niet kan werken, en doen het nu met twee gepensioneerde oud-collega's. Studenten voor de klas hebben we hier nog nauwelijks, wel veel tweedegraders die lesgeven in het eerstegraads gebied, of leraren die bevoegd zijn voor het ene vak en een ander vak geven.
  zondag 30 december 2007 @ 00:41:46 #100
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_55640808
Ik zou sterk willen pleiten voor het inzetten voor het inzetten van meer studenten in het onderwijs. Als je kijkt naar je eigen vak: is het nou echt nodig om een afgestudeerd classicus op een eerste klas Latijn te zetten? Kan een student dat niet net zo goed?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')