abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53319052
quote:
DEN HAAG - Stelletjes die een kind willen, moeten advies krijgen over hun levensstijl. Dat stelt de Gezondheidsraad in een rapport aan minister Ab Klink van Volksgezondheid.
Inertia Stock

Het gaat om advies over bijvoorbeeld ongezond eten, alcohol, (erfelijke) ziektes, medicijnen en werkomstandigheden.

"Het zou wenselijk zijn preconceptiezorg aan alle aanstaande ouders aan te bieden", stelt vicevoorzitter Marianne de Visser van de Gezondheidsraad.

De raad wil dat Klink hiervoor "een centraal gecoördineerd programma" opzet. Over welke instantie de zorg voor zijn rekening moet nemen, laat de Gezondheidsraad zich niet uit.

Zwangere vrouwen

Zwangere vrouwen krijgen op dit moment al advies over hun levensstijl.

Volgens de Gezondheidsraad is het voor de gezondheid van moeder en kind echter beter als de toekomstige ouders zich daar al voor de bevruchting aan houden.

Onderzoek

Uit Europees onderzoek blijkt dat in Nederland relatief veel baby's rond de geboorte sterven. Tweede Kamerlid voor de PvdA Khadija Arib omarmt daarom het rapport van de Gezondheidsraad.

In Nederland gaan vooral allochtone vrouwen relatief laat naar een verloskundige als zij zwanger zijn, stelt zij.
De Nederlandse bemoeizucht kent ook geen grenzen. Zal dit dan eindelijk leiden tot het officieel 'ouderschapsdiploma' dat volgens velen dé oplossing is voor hangende jongeren, onbeschofte pubers en dikke kinderen?

En zou dit:
quote:
Uit Europees onderzoek blijkt dat in Nederland relatief veel baby's rond de geboorte sterven.
niet eerder te maken hebben met het bijna verplichte thuisbevallen wat in Nederland gebruikelijk is?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_53319090
Ik dacht al toen ik het nieuws hoorde, dat hier nog geen topic over is in OUD
Yesterday is history, tomorrow is a mystery.
pi_53319134
Ik vind het grote onzin. Het is echt weer zoiets dat we niet weten wat we met al het belastinggeld moeten doen. Dus gaan we maar weer eens een zinloze voorlichtingscampagne opzetten.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 20 september 2007 @ 08:39:53 #4
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_53319248
En wanneer moet die voorlichting dan precies geven worden? Bij de huwelijksceremonie? Bij het uitdelen van de condooms? Eindexamenklas? Brugklas?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_53319278
Ik denk vanaf groep 3...
  Official ESF Kreviewer donderdag 20 september 2007 @ 08:42:24 #6
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_53319284
Misschien is het wel een idee om de geboorte-CD te draaien tijdens de ceremonie.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 20 september 2007 @ 08:43:10 #7
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53319295
Op de kleuterschool GWS. Onze gelovige broeders willen het huwelijkse concept met kindjes er zo vroegmogelijk inrammen.

Het is dus niet als beperkende maatregel bedoeld J., maar juist om meer stelselmatig nuttig geneuk te stimuleren.
pi_53319343
Hé, stelselmatig neuken ben ik helemaal voor. Waar teken ik?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  donderdag 20 september 2007 @ 08:48:10 #9
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_53319344
Het hoge sterftecijfer is al eerder onderzocht. Toen bleek dat in de landen om ons heen veel meer gescreend en getest werd tijdens de zwangerschap en dus veel meer zwangerschappen om medische redenen werden afgebroken.
Wat hier dus bij de geboorte sterft, sterft in andere landen dus vaak door abortus.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_53319371
quote:
Op donderdag 20 september 2007 08:48 schreef E.T. het volgende:
Het hoge sterftecijfer is al eerder onderzocht. Toen bleek dat in de landen om ons heen veel meer gescreend en getest werd tijdens de zwangerschap en dus veel meer zwangerschappen om medische redenen werden afgebroken.
Wat hier dus bij de geboorte sterft, sterft in andere landen dus vaak door abortus.
Duidelijk.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 20 september 2007 @ 08:54:52 #11
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53319440
quote:
Op donderdag 20 september 2007 08:48 schreef Jarno het volgende:
Hé, stelselmatig neuken ben ik helemaal voor. Waar teken ik?

Wel Fuck For Kids he J.
  donderdag 20 september 2007 @ 08:56:36 #12
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_53319471
Ik hoorde het vanmorgen op het nieuws.

Wat een onzin. "Normale" mensen denken toch voor hun kinderwens al aan gezond eten, medicijnen en dergelijke.
En de groep die dat niet doet, bereik je ook niet met een campagne.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_53319501
quote:
Op donderdag 20 september 2007 08:54 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Wel Fuck For Kids he J.
Maar wel eerst goed oefenen
  donderdag 20 september 2007 @ 08:59:06 #14
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53319514
Maar op zich... vind ik het eigenlijk niet eens een heel erg slecht idee.

Afhankelijk van de vorm waar het in gegoten wordt, trouwens, maar ik zie hier ook wel eens mensen zwanger en dan vraag ik me af wat dat in godesnaam moet gaan worden na de geboorte.
Roken, drinken, 3 maal daags vette hap etc. etc.
Volgens mij kan het geen kwaad om, zeker gezien de huidige leefstijl in een gemiddeld westers land, wat meer aandacht te besteden aan het feit dat het voor het nog te verwekken kindje beter is als dat al gelijk door en in een gezond en optimaal fit lichaam gebeurt.
  donderdag 20 september 2007 @ 09:00:04 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53319522
quote:
Op donderdag 20 september 2007 08:56 schreef MaLo het volgende:
Ik hoorde het vanmorgen op het nieuws.

Wat een onzin. "Normale" mensen denken toch voor hun kinderwens al aan gezond eten, medicijnen en dergelijke.
En de groep die dat niet doet, bereik je ook niet met een campagne.
Dat zou nog wel eens vies tegen kunnen vallen. Er zijn nog steeds hele grote groepen mensen die nog nooit van het fenomeen foliumzuur gehoord hebben bijvoorbeeld en die daar dus echt pas mee beginnen op het moment dat ze een huisarts of verloskundige over de zwangerschap vertellen...
  Licht Ontvlambaar donderdag 20 september 2007 @ 09:01:34 #16
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_53319545
quote:
Op donderdag 20 september 2007 08:59 schreef Brighteyes het volgende:
Maar op zich... vind ik het eigenlijk niet eens een heel erg slecht idee.

Afhankelijk van de vorm waar het in gegoten wordt, trouwens, maar ik zie hier ook wel eens mensen zwanger en dan vraag ik me af wat dat in godesnaam moet gaan worden na de geboorte.
Roken, drinken, 3 maal daags vette hap etc. etc.
Volgens mij kan het geen kwaad om, zeker gezien de huidige leefstijl in een gemiddeld westers land, wat meer aandacht te besteden aan het feit dat het voor het nog te verwekken kindje beter is als dat al gelijk door en in een gezond en optimaal fit lichaam gebeurt.
Klopt wel, maar is het niet zoals Malo ook al aangeeft, die mensen bereik je waarschijnlijk niet met zo'n campagne.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  donderdag 20 september 2007 @ 09:02:30 #17
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_53319556
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:00 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Dat zou nog wel eens vies tegen kunnen vallen. Er zijn nog steeds hele grote groepen mensen die nog nooit van het fenomeen foliumzuur gehoord hebben bijvoorbeeld en die daar dus echt pas mee beginnen op het moment dat ze een huisarts of verloskundige over de zwangerschap vertellen...
Zou je denken? Ik ben in mijn omgeving nog niemand tegengekomen die niet voor de zwangerschap al aan foliumzuur is begonnen en al had bedacht hoe ze het met hun werk gingen doen (het meisje dat ongepland zwanger raakte buiten beschouwing gelaten )
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  Licht Ontvlambaar donderdag 20 september 2007 @ 09:02:35 #18
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_53319558
quote:

[..]

Ik heb waarschijnlijk een te hoge dunk van de mens
  donderdag 20 september 2007 @ 09:04:38 #19
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_53319589
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:02 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik heb waarschijnlijk een te hoge dunk van de mens
Ik ook dan denk ik
Overal het goede in willen zien enzo .
  donderdag 20 september 2007 @ 09:04:45 #20
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53319592
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:02 schreef MaLo het volgende:

[..]

Zou je denken? Ik ben in mijn omgeving nog niemand tegengekomen die niet voor de zwangerschap al aan foliumzuur is begonnen en al had bedacht hoe ze het met hun werk gingen doen (het meisje dat ongepland zwanger raakte buiten beschouwing gelaten )
Het wordt zelfs hier op het forum nog regelmatig heel aarzelend gevraagd.

En het hangt er natuurlijk maar net af hoe je zo'n campagne inricht en welke middelen je gebruikt of het wel of niet aan komt...

Oh, en mss denk ik wel te slecht van de mens hoor. Maar ik verbaas me echt over bijvoorbeeld het aantal mensen dat pas stopt met roken op het moment dat een zwangerschap daar is etc. etc.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 20 september 2007 @ 09:06:11 #21
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53319618
Ik denk sowieso dat het probleem niet het grootst is bij mensen die een zwangerschap plannen. En hoe bereik je die andere groep dan?
  donderdag 20 september 2007 @ 09:11:57 #22
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53319714
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:06 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik denk sowieso dat het probleem niet het grootst is bij mensen die een zwangerschap plannen. En hoe bereik je die andere groep dan?
Goeie vraag, maar wel een heel andere vraag.
Het stuk in de OP gaat over stelletjes die bewust een kind willen. Die wat meer informeren...
pi_53319739
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:06 schreef Swetsenegger het volgende:
Met een voorlichtingscampagne
pi_53319792
quote:

[..]

Hmm, ik vraag me werkelijk af waarom bijvoorbeeld zoiets als foliumzuur nou ineens als heilig gezien wordt. Ik bedoel eigenlijk, draven we niet te ver door met allerlei maatregelen en middeltjes en foppen we de natuur niet teveel inmiddels??

Misschien hard gesteld maar, 'vroeger' gingen kindjes met een open ruggetje gewoon dood. Survival of the fittest enzo. Tegenwoordig wordt alles koste wat koste in leven gehouden. En mogen aanstaande moeders bijna niets meer eten, en moeten ze allerlei regeltjes volgen om een kind te produceren dat misschien in aanleg niet eens 'goed' zou zijn, met alle gevolgen van dien gedurende het leven van zo'n persoon.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 20 september 2007 @ 09:17:17 #25
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53319793
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:13 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Met een voorlichtingscampagne

Op welk moment?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 20 september 2007 @ 09:20:42 #26
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53319866
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:17 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Hmm, ik vraag me werkelijk af waarom bijvoorbeeld zoiets als foliumzuur nou ineens als heilig gezien wordt. Ik bedoel eigenlijk, draven we niet te ver door met allerlei maatregelen en middeltjes en foppen we de natuur niet teveel inmiddels??

Misschien hard gesteld maar, 'vroeger' gingen kindjes met een open ruggetje gewoon dood. Survival of the fittest enzo. Tegenwoordig wordt alles koste wat koste in leven gehouden. En mogen aanstaande moeders bijna niets meer eten, en moeten ze allerlei regeltjes volgen om een kind te produceren dat misschien in aanleg niet eens 'goed' zou zijn, met alle gevolgen van dien gedurende het leven van zo'n persoon.

Kindjes met open ruggetjes gaan nog steeds dood. Alleen weten we nu wat de kans op een open ruggetje sterk verlaagd, namelijk een gebrek aan foliumzuur. Vroeger gingen we ook dood aan scheurbuik. Nu weten we wat de kans op scheurbuik sterk verlaagd, namelijk vitaminen. Ik zie geen verschil tussen die 2.

En hoe kom je erbij dat aanstaande moeders nauwelijks nog iets mogen eten? Geen alcohol, niet roken en gewoon normaal gezond de schijf van 5 vind ik nu niet echt een beperking eigenlijk en heeft sowieso niets met 'survival of the fittest' maar met gezond verstond te maken.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 20 september 2007 @ 09:21:35 #27
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53319881
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:11 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Goeie vraag, maar wel een heel andere vraag.
Het stuk in de OP gaat over stelletjes die bewust een kind willen. Die wat meer informeren...

Ik denk dat 95% daarvan het wel weet of wel toegang weet te vinden tot die informatie. Hoe ver moet je gaan met voorlichten.
  donderdag 20 september 2007 @ 09:22:50 #28
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53319909
Wat Swets zegt...
Foliumzuur is niet om kindjes met open ruggetjes in leven te houden, het is om ze te voorkomen. Kleine moeite, groot plezier?

En dat eten valt ook wel enorm mee. Het is voor zover ik kan zien alleen maar profijt trekken van steeds verder rijkenden medische kennis waardoor je de kansen op complicaties drastisch kan verlagen.
pi_53319922
Er stond een maand of wat geleden een artikel in een tijdschrift (volgens mij iets van groter groeien) over dat in sommige culturen het inderdaad niet zo gebruikelijk is om vanaf het begin prenatale zorg zoals verloskundige te bezoeken, en dus ook een hoop vrouwen het gebruik van foliumzuur niet kennen. Een arts die deed daar onderzoek naar, en dat was genaamd Generation R (aangezien die man in Rotterdam praktijk houdt). Zo schijnen Turkse vrouwen veel te roken, en dit ook gewoon stug te blijven doen tijdens de zwangerschap wat dan een relatief kleine baby baart. De Westerse maatschappij weet denk ik wel genoeg over wat goed en slecht is alvorens men aan de kinderwens begint. Tenminste dat lijkt mij. Mijn zwager heeft een zeldzame spierziekte en die heeft zich uitgebreid laten testen op erfelijksheids factor toen hij pas wat met mijn zusje kreeg. Ze hebben nog geen plannen voor een kind maar hij weet nu bijv wel dat de kans erg minimaal zo niet nihil is dat zijn kind het kan krijgen.

Op zich vindt ik het niet zo een slecht idee om mensen er op attent te maken dat alvorens men stopt met anticonceptie men ook naar de levenstijl en het gebruik van oa genotsmiddelen moet kijken. Maar hoe je dat zou moeten invullen en vanaf welke leeftijd bijv geen idee. Als een meid van 16 bij de dokter komt omdat ze de pil wilt aangezien ze een vriendje heeft zou ik niet gelijk folders uitdelen over haar levenstijl en hoe dat in verhouding staat tot een kinderwens en het zelfde geldt dat je dat ook niet bij de drogist moet gaan leggen wanneer iemand een pakje condooms koopt.
  donderdag 20 september 2007 @ 09:27:02 #30
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53319980
Schiet me trouwens te binnen dat er volgens mij 1 of 2 meiden waren in oud die bij het ophalen van de pil een brief mee kregen met daarin idd wat aanbevelingen voor als ze ooit zouden willen stoppen om kindjes te krijgen, oa. het slikken van foliumzuur.

Dat vind ik dus een vreselijk foute manier van 'campagne voeren'. Als iemand de pil haalt betekent dat dat die persoon pertinent niet zwanger wil worden en dan vind ik het gewoon echt ronduit onbeschoft om die persoon met dat soort dingen lastig te vallen. Los van het feit dat het ook nog eens enorm pijnlijk kan zijn.

Verder dan een brochure en af en toe eens een pb51 spotje kan je volgens mij ook niet gaan...
pi_53320049
De moeders voor moeders folders en het attent maken van zwangere dames er op gebeurd ook niet onder al te veel bombarie en toeters en bellen. Zo iets zou ook moeten met zo een campagne
niet overdreven aanwezig als of je half nederland graag binnen een jaar zwanger of bevallen ziet. Zo een campagne kan al gauw de kant op gaan van de Russische dag van de conceptie.
  donderdag 20 september 2007 @ 09:34:46 #32
3011 E.T.
pi_53320129
Generation R is trouwens een heel grootschalig onderzoek in de gemeente Rotterdam, wat meerdere jaren loopt. De kinderen worden vanaf bevruchting tot (ik meen) 10 jaar extra in de gaten gehouden om zo een reeel beeld van ontwikkeling te krijgen binnen diverse culturen, leeftijdsgroepen van de moeder etc.
Juist de grootschaligheid van het onderzoek zorgt voor een heel reeel beeld
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_53320199
ik vndt het wel een interessant onderzoek want juist daardoor kan je zien dat er in sommige culturen gewoon weinig aandacht is voor de medische kant van bijv zwangerschap. Daar gaan ze pas heel laat naar een verloskundige, roken rustig door, andere vrouwen klagen al steen en been als ze net 4 maanden zwanger zijn terwijl weer een andere groep gewoon door gaat met alles, bevalt en vervolgens nog geen paar uur daarna weer rustig gaat winkelen. Noem maar even een dwarsstraat hoor.
  donderdag 20 september 2007 @ 09:43:11 #34
3011 E.T.
pi_53320287
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:38 schreef Faja-Lobi het volgende:
ik vndt het wel een interessant onderzoek want juist daardoor kan je zien dat er in sommige culturen gewoon weinig aandacht is voor de medische kant van bijv zwangerschap. Daar gaan ze pas heel laat naar een verloskundige, roken rustig door, andere vrouwen klagen al steen en been als ze net 4 maanden zwanger zijn terwijl weer een andere groep gewoon door gaat met alles, bevalt en vervolgens nog geen paar uur daarna weer rustig gaat winkelen. Noem maar even een dwarsstraat hoor.

klopt idd
www.generationr.nl is heel veel over te vinden. Best interessant om dat eens goed in kaart te kunnen brengen.

Helaas woon ik net 500m buiten de gemeentegrens van Rotterdam, ik mocht dus niet meedoen. (Feitelijk houdt het onderzoek voor de kinderen in, dat er een paar extra uitgebreide echo's in de zwangerschap plaatsvinden en elk jaar een extra onderzoek en vragenlijst over de ontwikkeling van het kind nadat het geboren is. )
pi_53320308
Een ex-collega van mij deed daar aan mee.
pi_53320349
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:27 schreef Brighteyes het volgende:
Schiet me trouwens te binnen dat er volgens mij 1 of 2 meiden waren in oud die bij het ophalen van de pil een brief mee kregen met daarin idd wat aanbevelingen voor als ze ooit zouden willen stoppen om kindjes te krijgen, oa. het slikken van foliumzuur.

Dat vind ik dus een vreselijk foute manier van 'campagne voeren'. Als iemand de pil haalt betekent dat dat die persoon pertinent niet zwanger wil worden en dan vind ik het gewoon echt ronduit onbeschoft om die persoon met dat soort dingen lastig te vallen. Los van het feit dat het ook nog eens enorm pijnlijk kan zijn.

Verder dan een brochure en af en toe eens een pb51 spotje kan je volgens mij ook niet gaan...
Ik ging voor de 1e keer de pil halen nadat Amber geboren was en kreeg toen ook idd te horen dat ik foliumzuur moest gaan slikken als ik weer zwanger wilde worden.. AMber was net 2 maanden oud ofzo...
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_53320435
Voor de duidelijkheid: voorlichting en informatie verstrekken is prima. Maar de overheid heeft zich niet te bemoeien met mijn levensstijl. Dat is een enorm hellend vlak waar je je niet op wilt begeven.
pi_53320483
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:51 schreef Jarno het volgende:
Voor de duidelijkheid: voorlichting en informatie verstrekken is prima. Maar de overheid heeft zich niet te bemoeien met mijn levensstijl. Dat is een enorm hellend vlak waar je je niet op wilt begeven.
Advies is wat anders dan bemoeien hoor.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_53320506
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:17 schreef ElizabethR het volgende:

Inderdaad, die gingen gewoon dood. En weet je hoe vrolijk die ouders doorleefden? Nou, niet. Hetzelfde geldt voor broertjes en zusjes van zo'n kindje. Je zou zo'n gezin eens moeten meemaken. Ik kan je één ding zeggen, ik ga nóóít zonder foliumzuur zwanger worden als ik er ook maar enigszins invloed op heb. Want alles wat je had als paar, als gezin, kan er compleet aan kapot gaan.
pi_53320569
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:53 schreef crossover het volgende:

[..]

Advies is wat anders dan bemoeien hoor.
quote:
Stelletjes die een kind willen, moeten advies krijgen over hun levensstijl.
Kennelijk is er iemand, of zijn er iemanden, die bepalen wat een 'goede' levensstijl is voor ouders of wannabe ouders. Wie zijn dat? En wat voor een levensstijl is dat? Een socialistische? Een liberale? Een christelijke? En waarom zou de ene beter zijn dan de andere?

Bij termen als 'centraal gecoördineerde programma's' en quote's als
quote:
Volgens de Gezondheidsraad is het voor de gezondheid van moeder en kind echter beter als de toekomstige ouders zich daar al voor de bevruchting aan houden.
en anders...?

kan ik maar 2 termen bedenken: geldverspilling en bemoeizucht.
pi_53320686
Het gaat om advies wat betreft levensstijl, dan bepaalt niet iemand die adviezen, ze zijn gewoon gebaseerd op feiten.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_53320723
Ik denk dat ze doelen op bijv drugsgebruik. Lekker een xtc pilletje slikken gevolgt door een foliumzuurpilletje is denk ik niet aan te bevelen. Er zijn namelijk ook tig studies gedaan naar ontwikkeling van een foetus of kind nadat dit verwekt is met gebruik van verdovende middelen. Roken is schadelijk voor de spermacellen bijv, als je graag kinderen wilt dan is het aan te raden om zowel als man en vrouw te stoppen met roken. Zijn toch een hoop mensen die denken "ach mij gebeurd zo iets niet" en dan de deksel op hun neus krijgen. Kijk de overheid hoeft zich niet te bemoeien met hoe en wanneer je als stel klaar bent voor een kind maar ik vindt dat enige voorlichting geen kwaad kan. Better safe then sorry.
pi_53320748
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:05 schreef Faja-Lobi het volgende:

Kijk de overheid hoeft zich niet te bemoeien met hoe en wanneer je als stel klaar bent voor een kind
Daar scheppen ze nu anders wel een keihard precedent voor. Maar goed.
pi_53320797
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:07 schreef Jarno het volgende:

[..]

Daar scheppen ze nu anders wel een keihard precedent voor. Maar goed.
Maar het is toch aan jezelf of je je daaraan houdt? Het is toch alleen maar een advies, ze kunnen je moeilijk dwingen lijkt me.
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  donderdag 20 september 2007 @ 10:13:38 #45
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53320890
Ik haal dat niet uit de OP hoor, dat ze zover willen gaan met bemoeienis.
Ik denk dan idd ook aan dingen als 'zorg dat je gestopt bent met roken, drink wat minder koffie, denk aan de schijf van 5' etc. etc.
Lijkt me nou niet echt heel kwalijk en nauwelijks Big Brother-achtig.
pi_53320904
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:09 schreef texelonia het volgende:

[..]

ze kunnen je moeilijk dwingen lijkt me.
Laten we dat dan maar hopen he. Ik bedoel, we hebben de meest gekke vrijheidsbeperkende maatregelen doorgevoerd zien worden de afgelopen 5 - 10 jaar, als je 10 jaar geleden riep dat iedereen met een ID bewijs moet rondlopen en deze moet kunnen vertonen wanneer het een agent goedschikt, werd je voor gek verklaard. Maar ondertussen is het zover.

De overheid moet zich verre van persoonlijke leefomstandigheden houden, al-tijd.

(maar nogmaals, met adviseren en informeren is niks mis - maar zo interpreteer ik dit artikel niet)
pi_53320940
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:13 schreef Brighteyes het volgende:
Ik haal dat niet uit de OP hoor, dat ze zover willen gaan met bemoeienis.
Ik denk dan idd ook aan dingen als 'zorg dat je gestopt bent met roken, drink wat minder koffie, denk aan de schijf van 5' etc. etc.
Lijkt me nou niet echt heel kwalijk en nauwelijks Big Brother-achtig.
Ik heb niet echt het idee dat ze het willen houden bij een paar extra foldertjes drukken. Zodra er extra organen opgericht worden voor dit soort zaken moet je je als burger enorm zorgen gaan maken (in eerste instantie om je belastinggeld).
  donderdag 20 september 2007 @ 10:16:24 #48
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53320954
Toch maar niet.

En verder ben ik echt de naief en dociel om me druk te maken om dit soort zaken. Ik kan echt in de verste verte niet iets bedreigends zien in het feit dat men wil gaan voorlichten over de ideale omstandigheden om een kindje in te verwekken...
pi_53320987
Als de overheid zich echt zou bemoeien met de kinderwens van stelletjes dan denk ik dat ze dat al veel eerder zouden hebben gedaan. Tenslotte zitten er aan zwangerschappen boven de 30 jaar meer risico's en vandaar ook de vele testen en onderzoeken naar genetische afwijkingen etc. Dan lijkt het me eerder dat ze zo veel mogelijk zwangerschappen onder de 30 zouden promoten. Ik noem nu maar even wat hoor, niet gelijk allemaal aangevallen voelen. Ieder kiest er voor wanneer hij of zij klaar er voor is of wat de reden dan ook moge zijn als men op latere leeftijd kinderen wilt. En gezien de vergrijzing waar men het steeds maar over heeft zou de overheid dan ook grote gezinnen moeten gaan promoten om de vergijzing zo veel mogelijk tegen te gaan. Zou je straks de nationale ovulatie dag hebben, bij meer dan 2 kinderen krijg je een bonus in kinderbijslag etc. Dat zou ik bemoeien vinden met de levenstijl van mensen. Advies uitbrengen over hoe zo veel mogelijk risico's uit te sluiten door gebruik van bijv foliumzuur, het niet gebruiken van drugs, drank en sigaretten voor als men een kinderwens heeft vindt ik niks verkeerds aan.
pi_53321005
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:14 schreef Jarno het volgende:

[..]

Laten we dat dan maar hopen he. Ik bedoel, we hebben de meest gekke vrijheidsbeperkende maatregelen doorgevoerd zien worden de afgelopen 5 - 10 jaar, als je 10 jaar geleden riep dat iedereen met een ID bewijs moet rondlopen en deze moet kunnen vertonen wanneer het een agent goedschikt, werd je voor gek verklaard. Maar ondertussen is het zover.

De overheid moet zich verre van persoonlijke leefomstandigheden houden, al-tijd.

(maar nogmaals, met adviseren en informeren is niks mis - maar zo interpreteer ik dit artikel niet)
Je identiteitsbewijs bij je hebben vind ik wel iets heel anders dan dit, eigenlijk.

En er wordt ook veel geattendeerd op overgewicht, maar er komt toch ook nog niemand in je huis kijken wat voor eten er in je koelkast ligt en in de vuilnisbak snuffelen wat je de afgelopen dagen hebt gegeten?
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_53321037
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:16 schreef Brighteyes het volgende:
Mag ik dan een knuppel het hoenderhok in keilen?
Als men zich dan verre moet houden van dat soort adviezen, kan dan die borstvoedings-campagne ook gelijk het raam uit? Dat kunnen mensen ook wel prima zelf bedenken!

Want zo lees ik de OP dus, advies geven over wat het beste zou zijn... Zowel voor als tijdens als na de zwangerschap.
Ik vind bv niet veel te maken hebben met een levensstijl. Maar voor de derde keer, met adviseren is niks mis imho. M
pi_53321042
Ik had je al gekwoot BE. .
  donderdag 20 september 2007 @ 10:22:31 #53
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53321089
Dan heb ik pech.

Wat ik ermee aan wilde geven is dat ik uit de OP haal dat men dat soort adviezen wil gaan geven. Wat het beste zou zijn. Dus gezond leven (niet roken, overmatig drinken, matig met koffie, schijf van 5 etc. etc.) om je kindje een zo optimaal mogelijke start te geven.
En daarom trok ik het vergelijk naar bv... dat gaat ook over wat het beste is etc. etc. zonder dat met harde hand voor te schrijven.
pi_53321221
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:27 schreef Brighteyes het volgende:
Ook bij andere anti-conceptie krijg je dat mee.
pi_53321800
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:22 schreef Brighteyes het volgende:
Dan heb ik pech.

Wat ik ermee aan wilde geven is dat ik uit de OP haal dat men dat soort adviezen wil gaan geven. Wat het beste zou zijn. Dus gezond leven (niet roken, overmatig drinken, matig met koffie, schijf van 5 etc. etc.) om je kindje een zo optimaal mogelijke start te geven.
En daarom trok ik het vergelijk naar bv... dat gaat ook over wat het beste is etc. etc. zonder dat met harde hand voor te schrijven.
Psies!
De overheid heeft toch ook al accijnzen op dingen die slecht voor je zijn? Dat is ook een vorm van bemoeien.
Je zou dan verwachten dat er subsidie op o.a. foliumzuur komt en dat ook stoelen duurder worden (want, zittend werk is slecht voor het zaad)
Tja, hoever wil je met zoiets gaan?

Wat meer naar buiten treden (lees: media-aandacht) voor belangrijke dingen hierover lijkt met wel nuttig. Een campagne dus. Maar dan niet opdringerig of belerend. Misschien met wat humor (En dan niet de 'humor' die meestal in reclames wordt geuit!) zodat de mensen niet direct wegkijken en hun aandacht op andere dingen vestigen.
pi_53322055
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:20 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Kindjes met open ruggetjes gaan nog steeds dood. Alleen weten we nu wat de kans op een open ruggetje sterk verlaagd, namelijk een gebrek aan foliumzuur. Vroeger gingen we ook dood aan scheurbuik. Nu weten we wat de kans op scheurbuik sterk verlaagd, namelijk vitaminen. Ik zie geen verschil tussen die 2.

En hoe kom je erbij dat aanstaande moeders nauwelijks nog iets mogen eten? Geen alcohol, niet roken en gewoon normaal gezond de schijf van 5 vind ik nu niet echt een beperking eigenlijk en heeft sowieso niets met 'survival of the fittest' maar met gezond verstond te maken.
Ja sorry, je hebt ook wel gelijk, maar ik word altijd kriegel van dit soort gezeur en gezeik over eetvoorschriften en pillenslikkerij.

Als ik nog denk aan de tijd dat mijn zus zwanger was (die is 20 jaar later dan ik begonnen aan kids) dan wordt het me werkelijk waar een beetje rood voor de ogen. Ze mocht dit niet, en dat niet, en ik moest er niet aan denken om een sigaret te roken in haar bijzijn, zelfs al stond ik buiten, en toen ik had gekookt en er bleek rood vlees in mijn stoofpotje te zitten mocht ze dat niet hebben, en een panini met gesmolten brie liet ze ook al staan, ze durfde geen water uit de kraan te drinken maar moest speciaal flessenbronwater hebben en ga zo maar door. Dan denk ik wel eens: Mens, vroeger werden kinderen ook gezond geboren, en ik vrat ook brie en filet americain toen ik zwanger was, en ik heb nooit foliumzuur geslikt want dat was er helemaal nog niet.

Maar je hebt wel gelijk. Ik zie ook wel in dat het er met de jaren eigenlijk op vooruit is gegaan qua preventie en dergelijke. Hoewel ik een advies zoals bedoeld in de OP nogal overdreven vind. Mensen die bewust aan kids beginnen hebben zich al laten informeren lijkt me zo.

Excuus, ik bemoei me er maar verder niet meer mee
  donderdag 20 september 2007 @ 11:14:46 #57
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53322435
Waarom niet? Ik denk dat jij op zich voor een deel ook wel gelijk hebt en als ik het zo lees is jouw zus toen een beetje doorgeslagen (al dan niet nav adviezen) want goed verwarmd rood vlees (lijkt me wel in een stoofpotje) en ook warme brie zijn sowieso al geen probleem.
  Licht Ontvlambaar donderdag 20 september 2007 @ 11:16:03 #58
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_53322472
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:14 schreef Brighteyes het volgende:
Waarom niet? Ik denk dat jij op zich voor een deel ook wel gelijk hebt en als ik het zo lees is jouw zus toen een beetje doorgeslagen (al dan niet nav adviezen) want goed verwarmd rood vlees (lijkt me wel in een stoofpotje) en ook warme brie zijn sowieso al geen probleem.
Een beetje doorgeslagen? Zeg maar gerust een beetje veel... En dan kan ik me de reactie van ElizabethR ook wel voorstellen, eerlijk gezegd
pi_53322516
"Mijn" verloskundigepraktijk geeft op hun site ook informatie "voor als je zwanger wilt worden"

www.verloskundigendezon.nl

Niks mis mee, toch? Alleen dat panische gedoe....
Maar dat is met alles zo!! Ken ook een moeder die helemaal in paniek de HAP gebeld heeft omdat er iemand boven de wieg heeft staan niezen!!!

En ik denk dat ieder stel wat aan het "nemen" van kinderen denkt wel op zoek gaat naar info... Idd dingen als foliumzuur, wat mag ik wel wat mag ik niet eten enz... Waarom dan geen "extra" info op een verloskundigesite oid?

[ Bericht 29% gewijzigd door vamperotica op 20-09-2007 11:24:06 ]
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_53322562
Wat Be zegt, brie is geen probleem en vlees moet goed doorbakken zijn. En wat zou er mis zijn met gewoon kraanwater. Dit is meer een geval van tever doorgeslagen.

Filet american, is rauw vlees. (Had dat iets te maken met toxmoplasmatose?) En ook rauwe kaas is een afrader. Ik denk alleen niet dat je panisch moet zijn als je het een keertje eet.

Ik neem ook wel eens een slokje van een biertje. Toevallig had lief vorige week bij mijn ouders een desparado gekregen. Dat vind ik zo lekker, dus een slokje kan echt geen kwaad hoor.

Rokers vermijd ik ook, maar ik vind het gewoon stinken.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 20 september 2007 @ 11:22:02 #61
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53322604
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:01 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Ja sorry, je hebt ook wel gelijk, maar ik word altijd kriegel van dit soort gezeur en gezeik over eetvoorschriften en pillenslikkerij.

Als ik nog denk aan de tijd dat mijn zus zwanger was (die is 20 jaar later dan ik begonnen aan kids) dan wordt het me werkelijk waar een beetje rood voor de ogen. Ze mocht dit niet, en dat niet, en ik moest er niet aan denken om een sigaret te roken in haar bijzijn, zelfs al stond ik buiten, en toen ik had gekookt en er bleek rood vlees in mijn stoofpotje te zitten mocht ze dat niet hebben, en een panini met gesmolten brie liet ze ook al staan, ze durfde geen water uit de kraan te drinken maar moest speciaal flessenbronwater hebben en ga zo maar door. Dan denk ik wel eens: Mens, vroeger werden kinderen ook gezond geboren, en ik vrat ook brie en filet americain toen ik zwanger was, en ik heb nooit foliumzuur geslikt want dat was er helemaal nog niet.

Maar je hebt wel gelijk. Ik zie ook wel in dat het er met de jaren eigenlijk op vooruit is gegaan qua preventie en dergelijke. Hoewel ik een advies zoals bedoeld in de OP nogal overdreven vind. Mensen die bewust aan kids beginnen hebben zich al laten informeren lijkt me zo.

Excuus, ik bemoei me er maar verder niet meer mee

Ik denk dat heel veel aanstaande moeders door een overvloed aan informatie inderdaad wel eens overbezorgd kunnen worden en overal risico's inzien. Zo is bv brie helemaal geen probleem zolang het maar niet rauwmelks is (bijna al bries in nederland zijn veilig)
pi_53322684
En rauwe kaas op je pizza leek mij ook geen probleem aangezien je het verhit..
  donderdag 20 september 2007 @ 11:28:03 #63
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_53322758
Ik geloof nooit dat het echte rauwe kaas is die op de pizza zit die je bijv. bij AH koopt.
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_53322789
Leuk voorbeeld over die rauwmelkse kazen, want die zijn dankzij EU maatregelen compleet verboden. Of je moet het verkopen als diervoeder. Dus liefhebbers kunnen dit amper nog krijgen via reguliere wegen. Terwijl er amper wat mis is met rauwmelkse kazen. Zo zie je waar die bemoeizucht toe kan leiden.
  † In Memoriam † donderdag 20 september 2007 @ 11:34:46 #65
43556 miss_dynastie
pi_53322947
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:18 schreef vamperotica het volgende:
Niks mis mee, toch? Alleen dat panische gedoe....
Nee, daar is niks mis mee, maar toen ik bij mijn anticonceptie ongevraagd en ongewild informatie meekreeg over foliumzuur werd ik wel heel boos. Er is tenslotte een verschil tussen zelf bewust zoeken op een verloskundigensite en ongevraagd de informatie in handen gedrukt krijgen omdat 'je tot de doelgroep hoort'.

Ik maak me wel zorgen over dit soort adviezen en vooral wat daar verder uit voort kan komen. De stap naar verdere bemoeienis en meteen als 'fout' bestempelen van mensen die zich niet aan die adviezen houden is dan niet zo groot.
pi_53323238
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:34 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Nee, daar is niks mis mee, maar toen ik bij mijn anticonceptie ongevraagd en ongewild informatie meekreeg over foliumzuur werd ik wel heel boos. Er is tenslotte een verschil tussen zelf bewust zoeken op een verloskundigensite en ongevraagd de informatie in handen gedrukt krijgen omdat 'je tot de doelgroep hoort'.

Ik maak me wel zorgen over dit soort adviezen en vooral wat daar verder uit voort kan komen. De stap naar verdere bemoeienis en meteen als 'fout' bestempelen van mensen die zich niet aan die adviezen houden is dan niet zo groot.
Ja idd... Dat is ook nergens voor nodig... Tegenwoordig krijg je van alles ongevraagd maar "naar je kop geslingerd!!"
pi_53323331
Ach, laatst was er toch ook een relletje om antiabortusfolders. Je wordt gewoon gespamt met van alles en nog wat. Van de post die je door je brievenbus krijgt gaat denk ik 80% zo de oud papierbak in.
pi_53323451
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:47 schreef Ticootje het volgende:
Ach, laatst was er toch ook een relletje om antiabortusfolders. Je wordt gewoon gespamt met van alles en nog wat. Van de post die je door je brievenbus krijgt gaat denk ik 80% zo de oud papierbak in.
En zo kweek je dus geen mondige, zelfvoorzienende burgers, door ze te bespammen met informatie dan wel desinformatie (FUD) en vóór ze te bepalen wat goed of slecht is in plaats van ze dat zelf te laten onderzoeken, ondervinden en bepalen.
pi_53324082
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:14 schreef Brighteyes het volgende:
Maar ligt dat niet ook aan een gebrek aan voorlichting soms? Klok horen luiden, klepel niet kunnen vinden? Zo was er ooit een vrouw op tv die "ergens" gehoord had dat je geen kaneel mocht als je zwanger was volgens haar vlos mocht het wel, mits je geen potjes leeg at, omdat het effect niet voldoende bekend was. Waar wist ze niet, maar doordat ze niet voldoende kennis van zaken had was ze álle kruiden maar gaan vermijden...

[ Bericht 3% gewijzigd door innovative op 20-09-2007 12:21:30 ]
  donderdag 20 september 2007 @ 12:20:06 #70
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53324200
ik moet eerlijk zeggen dsat ik er niet zo mee bezig ben geweest.
Ik was egstopt met roken, pakte foliumzuur, de kattenbak besteedde ik uit en at geen rauw vlees, dat was het wel geloof ik.

Over thuisbevallen, ik ben thuisbevallen, vond het heerlijk, voelde me absoluut niet verplicht, juist het tegenovergestelde, mensen verklaarde me voor gek, het is gevaarlijk enz.
Toch zou ik graag bij een eventuele 2de ook thuis willen bevallen.
  donderdag 20 september 2007 @ 12:21:50 #71
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53324247
quote:
Op donderdag 20 september 2007 12:16 schreef innovative het volgende:

[..]

Maar ligt dat niet ook aan een gebrek aan voorlichting soms? Klok horen luiden, klepel niet kunnen vinden? Zo was er ooit een vrouw op tv die "ergens" gehoord had dat je geen kaneel mocht als je zwanger was volgens haar vlos mocht het wel, mits je geen potjes leeg at, omdat het effect niet bekend was. Waar wist ze niet, maar doordat ze niet voldoende kennis van zaken had was ze alle kruiden maar gaan vermijden...
Even anders nav je edit...
Want dan ben je dus volgens mij gewoon zelf niet al te snugger bezig als je dan maar rigoreus alles gaat mijden...
En voor de mensen die dat niet zelf kunnen verzinnen zijn richtlijnen best handig.

Als ik dit soort dingen hoor, en ook het verhaal van ElizabethR denk ik eigenlijk het helemaal geen kwaad zou kunnen als er wel meer aandacht aan besteed zou worden. Gewoon om wat meer eenduidige informatie te verkrijgen.
Elke VK heeft weer een eigen foldertje met eigen adviezen. Elke baby-website heeft weer een ander verhaal etc. etc.
pi_53324552
quote:
Op donderdag 20 september 2007 12:21 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Even anders nav je edit...
Want dan ben je dus volgens mij gewoon zelf niet al te snugger bezig als je dan maar rigoreus alles gaat mijden...
En voor de mensen die dat niet zelf kunnen verzinnen zijn richtlijnen best handig.

Als ik dit soort dingen hoor, en ook het verhaal van ElizabethR denk ik eigenlijk het helemaal geen kwaad zou kunnen als er wel meer aandacht aan besteed zou worden. Gewoon om wat meer eenduidige informatie te verkrijgen.
Elke VK heeft weer een eigen foldertje met eigen adviezen. Elke baby-website heeft weer een ander verhaal etc. etc.
Ik bedacht zelf al dat 't er niet goed stond, althans, meervoudig opgevat kon worden

Te weinig informatie kan gewoon tot beide uitersten leiden... Voldoende (of te veel) informatie kan ook voor problemen zorgen, je hebt altijd mensen die zich betutteld voelen of zeggen "vroeger ging 't toch ook goed"...

Toch denk ik dan, geef mensen dan maar alle informatie die beschikbaar is. Zodat iedereen een keuze kan maken gebaseerd op feiten, niet op aannames. En als ze kiezen om tóch te roken, drinken of elke week een toastje filet american te verorberen, dan is dat hun verantwoordelijkheid en zijn de mogelijke gevolgen ook hun probleem.

En dat kaneel, de andere manier waarop het opgevat kon worden, dat is dus al zo'n voorbeeld. De een zeg dat het écht niet mag, de ander zegt dat het gematigd mag...
pi_53324869
quote:
Op donderdag 20 september 2007 11:29 schreef Jarno het volgende:
Leuk voorbeeld over die rauwmelkse kazen, want die zijn dankzij EU maatregelen compleet verboden. Of je moet het verkopen als diervoeder. Dus liefhebbers kunnen dit amper nog krijgen via reguliere wegen. Terwijl er amper wat mis is met rauwmelkse kazen. Zo zie je waar die bemoeizucht toe kan leiden.
Ik had er afgelopen weekend geen moeite mee om rauwmelkse kaas te vinden in Frankrijk anders hoor. Ook in NL worden ze echt nog wel verkocht.
  Licht Ontvlambaar donderdag 20 september 2007 @ 12:48:49 #74
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_53324915
quote:
Op donderdag 20 september 2007 12:46 schreef Pruk het volgende:

[..]

Ik had er afgelopen weekend geen moeite mee om rauwmelkse kaas te vinden in Frankrijk anders hoor. Ook in NL worden ze echt nog wel verkocht.
In Nederland alleen maar bij de goedgesorteerde kaasboer. In de supermarkt zul je ze niet vinden
pi_53325236
zelfs bij de AH zijn nog wel rauwmelkse kazen te koop zag ik laatst, maar dan staat het er wel duidelijk op.
  Licht Ontvlambaar donderdag 20 september 2007 @ 13:04:57 #76
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_53325281
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:03 schreef bixister het volgende:
zelfs bij de AH zijn nog wel rauwmelkse kazen te koop zag ik laatst, maar dan staat het er wel duidelijk op.
Echt? Wel op de versafdeling neem ik aan?
pi_53325325
quote:
Op donderdag 20 september 2007 12:34 schreef innovative het volgende:

[..]

Ik bedacht zelf al dat 't er niet goed stond, althans, meervoudig opgevat kon worden

Te weinig informatie kan gewoon tot beide uitersten leiden... Voldoende (of te veel) informatie kan ook voor problemen zorgen, je hebt altijd mensen die zich betutteld voelen of zeggen "vroeger ging 't toch ook goed"...

Toch denk ik dan, geef mensen dan maar alle informatie die beschikbaar is. Zodat iedereen een keuze kan maken gebaseerd op feiten, niet op aannames. En als ze kiezen om tóch te roken, drinken of elke week een toastje filet american te verorberen, dan is dat hun verantwoordelijkheid en zijn de mogelijke gevolgen ook hun probleem.

En dat kaneel, de andere manier waarop het opgevat kon worden, dat is dus al zo'n voorbeeld. De een zeg dat het écht niet mag, de ander zegt dat het gematigd mag...
Ik denk niet dat het erg is als je eens een kopje kaneelthee drinkt. Of een stukje appelgebak eet waar iets van kaneel op zit.
pi_53325346
quote:
Op donderdag 20 september 2007 08:20 schreef Jarno het volgende:

[..]

De Nederlandse bemoeizucht kent ook geen grenzen. Zal dit dan eindelijk leiden tot het officieel 'ouderschapsdiploma' dat volgens velen dé oplossing is voor hangende jongeren, onbeschofte pubers en dikke kinderen?

En zou dit:
[..]

niet eerder te maken hebben met het bijna verplichte thuisbevallen wat in Nederland gebruikelijk is?
Precies gewoonweg absurd!
Is dat de gristelijke invloed in de regering tegenwoordig? Bah daar wordt je toch misselijk van of niet?
En thuisbevallen is niet prettig lijkt me, als er wat mis gaat wat dan? Dan ben je niet een twee drie in het ziekenhuis, en idem geldt dit in ons land voor dat zonder verdoving bevallen god god wat stoer zeg!En Barbaars ook nog! Zo intens wreed!
Nou eh als ik de keus had gehad had ik het wel geweten!
Waar was die hamer nou toch?
pffffffff
Djezus bij de tandarts is voor mij al een hel laat staan...
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_53325389
Hm, ik zat er kennelijk naast met mijn rauwmelkse kazen voorbeeld, het gaat voorlopig alleen nog maar om richtlijnen om ze 'veiliger' te maken.

Nou goed, dit artikel verwoordt wel aardig hoe ik over het onderwerp (in brede zin) denk eigenlijk. . Aardig leesvoer.
pi_53325455
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:04 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Echt? Wel op de versafdeling neem ik aan?
ja, het heet 'boerenkaas' en er staat op dat het van rauwe melk gemaakt is. ik was er ook verbaasd over. en ik weet dat die blauwe schimmelkazen ook soms rauwe melk bevatten. de Brie en Camambert van de AH niet overigens hoor.
  donderdag 20 september 2007 @ 13:12:44 #81
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53325464
quote:
Op donderdag 20 september 2007 12:16 schreef innovative het volgende:

[..]

Maar ligt dat niet ook aan een gebrek aan voorlichting soms? Klok horen luiden, klepel niet kunnen vinden? Zo was er ooit een vrouw op tv die "ergens" gehoord had dat je geen kaneel mocht als je zwanger was volgens haar vlos mocht het wel, mits je geen potjes leeg at, omdat het effect niet voldoende bekend was. Waar wist ze niet, maar doordat ze niet voldoende kennis van zaken had was ze álle kruiden maar gaan vermijden...
Idd, mijn schoonzus was ervan overtuigd dat ze niet in d tuin mocht werken want het onkruid is egvaarlijk voor een zwangere vrouw.

Waar het eigenlijk om gaat is dat katten in de tuin kunnen poepen en dat daar tooplasmose in kan zitten, met handschoenen aan kan je gewoon in de tuin werken.
Overigesn kon ik ook gewoon met handschoenen aan de kattenbak verschonen, maar vond het fijner om het aan mijn man uit te besteden.
pi_53325572
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:07 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

[quote]En thuisbevallen is niet prettig lijkt me, als er wat mis gaat wat dan? Dan ben je niet een twee drie in het ziekenhuis, en idem geldt dit in ons land voor dat zonder verdoving bevallen god god wat stoer zeg!En Barbaars ook nog! Zo intens wreed!
Ben thuis bevallen, was zalig!! Lekker doen wat je zelf wilt en niet, omdat ' meneer de dokter' het anders niet goed kan zien, vastgebonden aan de CTG apparatuur op een bed hangen.
Na de bevalling kreeg ik een fluxus van meer dan 2 liter en moest dus naar het ziekenhuis. Daar was ik in 10 minuten. Volgens mij is er in NL altijd wel een ziekenhuis in de directe omgeving te vinden.

En bevallen zonder verdoving wreed? Achgossie..... De mensheid bestaat al vrij lang, en die zou daadwerkelijk uitgestorven zijn geweest als ' men' van vroeger uit zo gedacht had. Niets barbaars aan een bevalling hoor. Ik vind het vrij wreed om een baby die op het punt staat van geboren worden half high op de wereld te zetten omdat moeders toevallig even niet tegen de pijn kan en zonodig platgespoten moet worden
pi_53325594
Overigens is boerenkaas harde kaas, en voor harde kazen maakt het weer niet uit. Mijn ouders hebben altijd de kaas van de zuivelhoeve en die is ook van rauwmelkse kaas. Dat heb ik dus wel even uitgezocht, vooral omdat die kaas errug lekker is.
  donderdag 20 september 2007 @ 13:19:56 #84
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53325628
quote:

[..]

Is dat de gristelijke invloed in de regering tegenwoordig? Bah daar wordt je toch misselijk van of niet?
En thuisbevallen is niet prettig lijkt me, als er wat mis gaat wat dan? Dan ben je niet een twee drie in het ziekenhuis, en idem geldt dit in ons land voor dat zonder verdoving bevallen god god wat stoer zeg!En Barbaars ook nog! Zo intens wreed!
pffffffff
Thuisbevallen brengt niet meer risico met zich mee, in het ziekenhuis staat er ook niet iemand 24/7 klaar, als je moet bevallen in het ziekenhuis moeten ze die persoon ook opbellen.
Ondertussen ga jij naar het ziekenhuis en kom je ongeveer tegelijk aan.
quote:
In landen als Nederland en Canada gebeuren nog één derde van de bevallingen thuis.
Dat klopt en het gaat toch om hoog ontwikkelde landen. Recent onderzoek heeft trouwens uitgewezen dat thuisbevallingen helemaal niet risicovoller zijn dan ziekenhuisbevallingen. Integendeel zelfs, het risico blijkt zelfs iets kleiner te zijn! Dat is toch de conclusie van een studie van Hodnett et al. (Cochrane reviews) waarvan de resultaten in november 2005 werden bekend gemaakt. Mag ik even citeren: "When compared to conventional institutional settings, home-like settings for childbirth are associated with modest benefits, including reduced medical interventions and increased maternal satisfaction."
Ik wil hier niet pleiten tegen ziekenhuisbevallingen, bij matig tot hoog risico zijn ze de enige correcte keuze. Maar ik wil wel de voordelen van het thuis bevallen bij laag risico belichten.
bron: http://www.vlov.be/actueel/310106.php

En de verloskundige kan ook nog wel wat hoor, die is niet geheel onkundig.

Overigens vind ik zonder verdoving bevallen niet stoerder als met verdoving, alleen was het voor mijn eigen gevoel prettiger, ondanks dat ik een hele zware thuisbevalling heb gehad heb ik er geen spijt van gehad en zal ik het bij de 2de weer zo doen mocht het mogenlijk zijn.
Ik vond het juist heerlijk dat we direct na de bevalling lekker thuis waren en dusn iet met een auto en pasgeboren baby nog in de file (b.w.v) hebben moeten staan.
Wel ben ik trots op mezelf dat ik het zonder verdoving heb gedaan, maar denk dat ik ook wel trots zou zijn geweest als ik het met verdoving zou hebben gedaan.

O'ja, ik heb doodsangsten voor de tandarts....

p.s. ben Atheïst, dus absoluut niet wegens geloofsovertuiging..
pi_53325640
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:17 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Ben thuis bevallen, was zalig!! Lekker doen wat je zelf wilt en niet, omdat ' meneer de dokter' het anders niet goed kan zien, vastgebonden aan de CTG apparatuur op een bed hangen.
Na de bevalling kreeg ik een fluxus van meer dan 2 liter en moest dus naar het ziekenhuis. Daar was ik in 10 minuten. Volgens mij is er in NL altijd wel een ziekenhuis in de directe omgeving te vinden.

En bevallen zonder verdoving wreed? Achgossie..... De mensheid bestaat al vrij lang, en die zou daadwerkelijk uitgestorven zijn geweest als ' men' van vroeger uit zo gedacht had. Niets barbaars aan een bevalling hoor. Ik vind het vrij wreed om een baby die op het punt staat van geboren worden half high op de wereld te zetten omdat moeders toevallig even niet tegen de pijn kan en zonodig platgespoten moet worden
Inderdaad, je kan ook tever gaan..
Vrouwen in Afrika liggen even moeilijk te doen in een greppel en lopen daarna gewoon weer door.
pi_53325661
quote:

[..]

pffffffff
Sorry, maar waarom heeft dit nou meteen weer te maken met een "gristelijke invloed" ?
Ik kan me voorstellen dat je moeite hebt met bepaalde normen en waarden die bepaalde christenen aanhangen, maar scheer niet alles over een kam wil je?
Daarnaast vind ik dit soort taalgebruik gewoon triest.
  Admin donderdag 20 september 2007 @ 13:21:24 #87
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_53325675
quote:
Op donderdag 20 september 2007 08:20 schreef Jarno het volgende:

[..]

Om de kazen even te laten voor wat het is en weer enigszins ontopic te geraken.
Vind je het, en nu even breder kijken, eigenlijk niet zorgwekkend?
Ik denk ook even aan het topic of topics in NWS waar bv de rol van Jeugdzorg groter en enger wordt.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_53325691
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:20 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Vrouwen in Afrika liggen even moeilijk te doen in een greppel en lopen daarna gewoon weer door.
Greppel? Da's alleen hurken en doorlopen hoor

(Overigens zou het wel mooi zijn als het zo zou zijn, helaas weet ik dat dit niet het geval is.)
pi_53325694
quote:

[..]

Tjah dat is zeer persoonlijk ,de een heeft echt mega veel pijn, en voor een ander is het te harden!
De eerste 24 uur ging het ook nog redelijk met harden bij mij, alleen daarna echt niet meer..
ik was een wee, ipv op een plek, was ik een pijn..
nou ja lekker! Dit idee, krijg je dus mee in nederland..terwijl in alle landen het al heeeeel normaal is om lekker verdoofd te worden, dan ga je toch niet kiezen voor pijn? En zo bewust is die baby nog niet hoor...hehe
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_53325755
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:20 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Je krijgt je eerste kind?
Oh lees dan mijn post aub niet!
pi_53325763
quote:

[..]

Nou... Dat heb ik dus ook... Pijnbestrijding als het ECHT onmenselijk wordt, prima... Maar als je soms hoort dat er bij voorbaat al gevraagd wordt om pijnbestrijding, omdat "mevrouw" geen zin heeft in pijn....
Ik heb bij alle 4 de (thuis)bevallingen enorme weeenstormen gehad en rugweeen en eigenlijk had ik na de eerste zoiets van nooooit meer!!! Zo gauw bij elke volgende bevalling de eerste wee kwam was gelijk dat gevoel weer terug (Maar eigenwijs heh?!) Ben je daar de hele zwangerschap braaf van de filet american, rauwmelkse kazen, kattebakken, kaneel alcohol enz afgebleven, laat je op het laatst toch nog even je kind platspuiten!!
pi_53325774
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:21 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ik denk ook even aan het topic of topics in NWS waar bv de rol van Jeugdzorg groter en enger wordt.
Je bedoelt de kinddossiers?? Die wil Rouvoet toch invoeren?
pi_53325777
quote:

[..]

Dat is toch ook eng?

Maar het enge vind ik dat als je kijkt naar hoe sommige mensen vroeger opgevoed zijn, dat de mensen waarvan wij zoiets hebben "je zal zo maar opgevoed zijn", wellicht juist die Jeugdzorg nodig hebben omdat ze zelf geen opvoeding genoten hebben.

Hmm, ik weet niet of het helemaal goed overkomt wat ik bedoel te zeggen. Ik ga even kijken of ik het anders kan zeggen.

De kinderen die op dit moment echt Jeugdzorg nodig hebben, zijn dat niet de kinderen van de ouders die vroeger zelf nauwelijks opvoeding gehad hebben (op uitzonderingen na natuurlijk)?

Dat lijkt er meer op
pi_53325778
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:21 schreef Pruk het volgende:

[..]

Sorry, maar waarom heeft dit nou meteen weer te maken met een "gristelijke invloed" ?
Ik kan me voorstellen dat je moeite hebt met bepaalde normen en waarden die bepaalde christenen aanhangen, maar scheer niet alles over een kam wil je?
Daarnaast vind ik dit soort taalgebruik gewoon triest.
Lieverd ik ben een ONZINNERIN! Vandaar dat taalgebruik dit is foks..nml
  donderdag 20 september 2007 @ 13:25:19 #95
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53325782
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:22 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

Tjah dat is zeer persoonlijk ,de een heeft echt mega veel pijn, en voor een ander is het te harden!
De eerste 24 uur ging het ook nog redelijk met harden bij mij, alleen daarna echt niet meer..
ik was een wee, ipv op een plek, was ik een pijn..
nou ja lekker! Dit idee, krijg je dus mee in nederland..terwijl in alle landen het al heeeeel normaal is om lekker verdoofd te worden, dan ga je toch niet kiezen voor pijn? En zo bewust is die baby nog niet hoor...hehe
Ik heb 30 uur rugweeën gehad, heb nog nooit in mijn leven zoveel pijn gehad en op het moment zelf had ik mediactie waarschijnlijk niet afgeslagen.
Maar dat neemt niet weg dat ik juist na zo'n heftige bevalling het heerlijk vond om thuis te zijn, in mijn eigen vertrouwde omgeving.

Dat is ieder voor zich natuurlijk en ik denk echt niet minder over mensen die wel voor pijnbestreiding kiezen maar ik wordt er een beetje moe van dat je haast als ontaard wordt bestempeld als je kiest voor een thuisbevalling.
pi_53325810
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:24 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

Je krijgt je eerste kind?
Oh lees dan mijn post aub niet!
Oh, maak je geen zorgen hoor. Ook zonder jouw post maak ik me al druk zat om de bevalling. Maar ik vind wel dat je het eerst zelf moet proberen. Als ze bij elke bevalling al bij voorbaat gaan spuiten, dat lijkt mij niets hoor.

Edit- laat ik het anders zeggen. Ik zal het vreselijk vinden als er dus voor mij zal worden besloten of ik wel of niet word platgespoten. Dat beslis ik liever zelf.
pi_53325830
Kunnen we het opscheppen over hoe hels uw bevalling wel niet was achterwege laten dames?
pi_53325858
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:27 schreef Jarno het volgende:
Kunnen we het opscheppen over hoe hels uw bevalling wel niet was achterwege laten dames?
och, yvonne kan het toch het smeuigst brengen, of het nou hels was of niet
  donderdag 20 september 2007 @ 13:29:09 #99
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53325885
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:27 schreef Jarno het volgende:
En hier heb ik dus helemaal een fucking hekel aan!!!

Dat is niet opscheppen, dat is realiteit, bevallingen zijn voor de meeste namenlijk geen prettige gebeurtenis maar owee als je zegt dat het pijn heeft gedaan, dat mag natuurlijk niet he.

O'ja, ik mag zeker ook niet zeggen dat ik verdomd trots ben dat ik het zelf heb gedaan!!!
Pech, doe het toch...
  Admin donderdag 20 september 2007 @ 13:29:13 #100
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_53325889
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:25 schreef Pruk het volgende:

[..]

De kinderen die op dit moment echt Jeugdzorg nodig hebben, zijn dat niet de kinderen van de ouders die vroeger zelf nauwelijks opvoeding gehad hebben (op uitzonderingen na natuurlijk)?

Dat lijkt er meer op
Nee, in heel veel gevallen niet!
Dat is waar ik me zorgen over maak, en zeker met wéér regeltjes erbij.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_53325896
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:29 schreef KD-fotografie het volgende:

Dat is niet opscheppen,
Nee, maar het is gewoon off-topic.
  donderdag 20 september 2007 @ 13:29:50 #102
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53325900
quote:

[..]

Ik neem aan dat je de vraag niet alleen aan Jarno, maar ook gewoon in het algemeen stelt?

Nou, ik niet dus.
Ook de grotere rol van Jeugdzorg...
Daar waar er vroeger andere instituten waren om problemen te signaleren, ik noem een kerk, ik noem een sterkere sociale controle is dat dus tegenwoordig steeds minder, maar daarnaast zijn er wel steeds meer problemen met kinderen. Er zijn ziektes en syndromen en aandoeningen die men 30 jaar geleden nog niet met de grootste fantasie had kunnen verzinnen. De gezinssamenstellingen zijn anders, het gezinsleven is sowieso anders met een steeds groter groeiend percentage ouders wat beide (part-time of full-time) werkt.

Ik kan me voorstellen dat ik vraagtekens zou plaatsen bij sommige dingen die onder de loep genomen worden, maar dat er dingen uberhaupt onder de loep genomen worden kan ik niet als bedreigend zien.
Als alles goed gaat bij jou thuis heb je daar toch ook verder niks van te vrezen?
pi_53325936
Ik weet dat ik een tijd geleden een topic geopend hebt over dat kinddossier en dat iedereen zoiets had van "waar maak je je druk om"...

Kinddossier
pi_53325956
Ik roep ook vaak dat een verplichte ouderschapscursus zo slecht nog niet zou zijn maar in de praktijk is het natuurlijk een idioot idee.
Dat er een voorlichtingscampagne opgezet wordt en dat mensen, indien gewenst, begeleiding kunnen krijgen bij het ouderschap zou ik absoluut toejuichen. De extra aandacht die men wil gaan geven bij consulatiebureaus vind ik ook zo slecht nog niet.

Als ze dit voorstel gieten in de vorm dat mensen met een kinderwens een informatiepakket kunnen aanvragen over de do's en dont's voor, tijdens en na een zwangerschap zie ik het probleem niet. Het gebeurt gewoon nog te vaak dat mensen niet op de hoogte zijn van zaken als foliumzuur en hoe ze eventuele risico's tot een minimum kunnen beperken. Nu moet je die informatie her en der wegplukken.
Maar dit mag natuurlijk nooit een verplichting worden.
There is no love sincerer than the love of food.
  Admin donderdag 20 september 2007 @ 13:35:05 #105
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_53326028
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:29 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Als alles goed gaat bij jou thuis heb je daar toch ook verder niks van te vrezen?
En daar, wederom in bredere context, heb ik moeite mee.

We willen in uw computer kunnen

Nou, ik heb er niks opstaan, ik heb niks te vrezen.

We willen alles van u geregistreerd hebben

Nou, ik heb niks te vrezen

We controleren nu al waar u gaat en hoe u gaat en hoe u betaalt.
Nou, ik heb niks te vrezen

Ad infinitum.
Zijn maar stomme voorbeelden, maar ik hoop dat je me begrijpt.

De misvatting dat Jeugdzorg een oh zo goede instelling verbaats me enigszins.

Zijn jullie er trouwens van op de hoogte dat het al helemaal zeker is dat als je kind in het z'huis ligt en je bent het niet eens met de behandeling de artsen daar het recht hebben je tijdelijk versneld uit de ouderlijke macht te zetten?

† In Memoriam † donderdag 20 september 2007 @ 13:36:16 #106
43556 miss_dynastie
pi_53326057
edit: laat maar, er was nog een pagina
  donderdag 20 september 2007 @ 13:37:00 #107
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53326075
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:29 schreef Jarno het volgende:

[..]

Dan moet je dat typen en die onzin over opscheppen weglaten...
  donderdag 20 september 2007 @ 13:37:22 #108
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53326083
Ik snap je Yvonne.
Alleen kan ik me daar dus nooit zo druk om maken.

Het eerste deel dan, je laatste paragraafje moet ik nog even laten bezinken en bedenken wat ik daarvan vind. Er zijn namelijk wel degelijk gevallen waarbij ik dat geen slechte zaak zou vinden.
pi_53326131
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:37 schreef Brighteyes het volgende:
Ik snap je Yvonne.
Ga je je dan pas druk maken op het moment dat joúw persoonlijke vrijheden bedreigt worden?
pi_53326151
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:35 schreef yvonne het volgende:
Zijn jullie er trouwens van op de hoogte dat het al helemaal zeker is dat als je kind in het z'huis ligt en je bent het niet eens met de behandeling de artsen daar het recht hebben je tijdelijk versneld uit de ouderlijke macht te zetten?
Ja, helaas wel. Het vervelende eraan is dat in sommige gevallen je er wel achter kan staan en in je eigen geval echt niet.
pi_53326190
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:39 schreef Pruk het volgende:

[..]

Ja, helaas wel. Het vervelende eraan is dat in sommige gevallen je er wel achter kan staan en in je eigen geval echt niet.
Ik kan er eigenlijk in geen enkel geval achter staan.
  donderdag 20 september 2007 @ 13:41:18 #112
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53326206
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:38 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ga je je dan pas druk maken op het moment dat joúw persoonlijke vrijheden bedreigt worden?
Ja, waarschijnlijk wel ja.
Althans... ik weet niet.
Zoals met het ziekenhuis verhaal. Ik kan me genoeg gevallen voorstellen waarbij het wel nuttig kan zijn, zo'n regel.
En zo ook de jeugdzorg en zo ook het verhaal uit de OP.

En ik ben nogal van de gelijke monniken, gelijke kappen dus als A extra in de gaten gehouden wordt, waarom B dan niet. Op basis van welke criteria zou je dan de schifting moeten maken? Dan maar iedereen.
  † In Memoriam † donderdag 20 september 2007 @ 13:41:22 #113
43556 miss_dynastie
pi_53326211
quote:
Ad infinitum.
Zijn maar stomme voorbeelden, maar ik hoop dat je me begrijpt.
Dat dus.
Het maakt me zorgen dat de overheid straks gaat bepalen wat een goede levensstijl is, terwijl dat toch voornamelijk te maken heeft met de politieke opvattingen die op dat moment heersend zijn. En jaaa, ik weet wel dat het in den beginne gaat om overgewicht, roken en meer hot issues, maar voor je het weet gaat het over werken/thuisblijven en dat soort dingen. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand daarop zit te wachten eigenlijk. Als ik advies wil vraag ik er wel om, zo simpel is het.
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:41 schreef Brighteyes het volgende:
En ik ben nogal van de gelijke monniken, gelijke kappen dus als A extra in de gaten gehouden wordt, waarom B dan niet. Op basis van welke criteria zou je dan de schifting moeten maken? Dan maar iedereen.
Nou, op basis van waar het nodig is, denk ik dan maar. Hoewel ik denk dat de groep waar het echt echt nodig is, zich echt wel weet te onttrekken. Net zoals nu vaak het geval is. Ik denk dat je die groep niet bereikt door advies over foliumzuur.
  donderdag 20 september 2007 @ 13:43:17 #114
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_53326257
quote:
Op donderdag 20 september 2007 12:48 schreef Sjeen het volgende:

[..]

In Nederland alleen maar bij de goedgesorteerde kaasboer. In de supermarkt zul je ze niet vinden
Jawel hoor, bij de Jumbo . Rauwmelkse Roquefort, en het staat er niet met grote letters op.
Wèl smullen trouwens
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  Admin donderdag 20 september 2007 @ 13:43:45 #115
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_53326273
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:37 schreef Brighteyes het volgende:
Ik snap je Yvonne.

Het eerste deel dan, je laatste paragraafje moet ik nog even laten bezinken en bedenken wat ik daarvan vind. Er zijn namelijk wel degelijk gevallen waarbij ik dat geen slechte zaak zou vinden.
Ze tasten wél jouw vrijheid aan, en ik hoop echt dat je daar eens goed over nadenkt.

pi_53326282
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:40 schreef Jarno het volgende:

[..]

Op het moment dat een kindje kan overleven met een bloedtransfusie, maar de ouders weigeren dat omdat ze geloofsbezwaren hebben, dan kan ik daar achter staan. Er zijn bepaalde dingen waar ik ook niet achter kan staan, maar als je kindje ermee kan overleven en anders dood gaat, tja, dan moet je misschien een keer wat doen waar je moeite mee hebt.
pi_53326288
quote:

[..]

Excuse me? Wat een waanzin!!! Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Hoe moet dat dan met de ouders uit Waspik en dergelijke gemeenten die uit geloofsovertuiging bepaalde behandelingen niet mogen laten doen bij hun kinderen?

Niet dat ik het daarmee eens ben overigens!! Maar feit blijft toch grondwettelijk dat er niet gediscrimineerd mag worden op geloof. Of haal ik nu dingen door elkaar?

Wat jij wilt zeggen over jeugdzorg is dus dat NL gewoon naar Amerikaanse toestanden toegaat? Dus de ouders hebben het bij voorbaat fout gedaan? Enge bedoening!! Maak je foto's van je kind in het badje, ben je kinderporno aan het maken ofzo??
  Admin donderdag 20 september 2007 @ 13:45:32 #118
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_53326321
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:41 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ja, waarschijnlijk wel ja.
Althans... ik weet niet.
Zoals met het ziekenhuis verhaal. Ik kan me genoeg gevallen voorstellen waarbij het wel nuttig kan zijn, zo'n regel.

Je zult er maar zitten met je kind, zij willen de stekker eruit en jij wilt een second opinion.
En artsen maken uiteraard nooit fouten...

donderdag 20 september 2007 @ 13:45:36 #119
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53326322
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:41 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Dat dus.
Het maakt me zorgen dat de overheid straks gaat bepalen wat een goede levensstijl is, terwijl dat toch voornamelijk te maken heeft met de politieke opvattingen die op dat moment heersend zijn. En jaaa, ik weet wel dat het in den beginne gaat om overgewicht, roken en meer hot issues, maar voor je het weet gaat het over werken/thuisblijven en dat soort dingen. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand daarop zit te wachten eigenlijk. Als ik advies wil vraag ik er wel om, zo simpel is het.
Maar dan ga ik toch nog een keer mijn andere stokpaardje in de strijd gooien.

Hoe zit het dan met de enorme pro-bv campagne?
KV-producenten mogen niet eens via de telefoon advies geven over hoeveelheden die een baby nodig zou hebben omdat bv gestimuleerd moet worden. Vk's en kraamverzorgsters mogen het niet eens bij zich hebben als ik het goed begrepen heb. En dan is het ineens geen probleem dat de overheid dat bepaald heeft?

Begrijpelijk wellicht, want er is nou eenmaal bewezen dat bv beter is dan kv.
Waarom dan nu bijvoorbaad al de hakken in het zand als er wel degelijk andere dingen zijn die ook bewezen zijn beter te zijn in het pre-conceptie traject?
Je kan nauwelijks om bv heen, dat is echt niet meer een geval van 'als ik info wil, dan vraag ik er wel om', maar nu het om nog te bepalen richtlijnen gaat is het ineens heel erg fout?
  donderdag 20 september 2007 @ 13:46:25 #120
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53326342
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:45 schreef yvonne het volgende:

[..]

Je zult er maar zitten met je kind, zij willen de stekker eruit en jij wilt een second opinion.
Ja, en een dag later staat er een jehova gezin met een doodziek kind wat met een simpele handeling geholpen kan worden en dan sta je als artsen zijnde met je bek vol tanden want je mag niks...

Ouders maken uiteraard ook nooit fouten...
pi_53326351
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:43 schreef Pruk het volgende:

[..]

Op het moment dat een kindje kan overleven met een bloedtransfusie, maar de ouders weigeren dat omdat ze geloofsbezwaren hebben, dan kan ik daar achter staan.
Nee, dat is nou precies waar vrijheid om gaat. Ik geef toe dat het een grijs gebied is, omdat het kind in deze waarschijnlijk geen stem heeft, maar de ouders moeten met deze keuze leven, niet jij of ik. Zij moeten deze verantwoordelijkheid dragen, niemand anders.
  Admin donderdag 20 september 2007 @ 13:47:03 #122
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_53326362
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:43 schreef Pruk het volgende:

[..]

Op het moment dat een kindje kan overleven met een bloedtransfusie, maar de ouders weigeren dat omdat ze geloofsbezwaren hebben, dan kan ik daar achter staan. Er zijn bepaalde dingen waar ik ook niet achter kan staan, maar als je kindje ermee kan overleven en anders dood gaat, tja, dan moet je misschien een keer wat doen waar je moeite mee hebt.
Zie mijn post iets verder, dit werkt wel twee kanten op!

donderdag 20 september 2007 @ 13:48:00 #123
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53326384
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:43 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ze tasten wél jouw vrijheid aan, en ik hoop echt dat je daar eens goed over nadenkt.
Mss moet je me dan eerst even uitleggen in welke zin dan precies, dan weet ik waar ik over na moet denken.
Sorry, ik zit vast veel te simpel in elkaar...
pi_53326388
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:45 schreef Brighteyes het volgende:

En dan is het ineens geen probleem dat de overheid dat bepaald heeft?
Uiteraard wél. De overheid moet zich verre van dit soort zaken houden.
  Admin donderdag 20 september 2007 @ 13:48:23 #125
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_53326393
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:46 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ja, en een dag later staat er een jehova gezin met een doodziek kind wat met een simpele handeling geholpen kan worden en dan sta je als artsen zijnde met je bek vol tanden want je mag niks...

Ouders maken uiteraard ook nooit fouten...
BE, verplaats het nu eens naar jezelf, niet algemeen, niet breed, alleen jij.

donderdag 20 september 2007 @ 13:48:30 #126
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53326396
quote:

[..]

Juist artsen zullen in zo'n situatie kiezen voor geen hulp, tenminste, ik ken 3 verhalen in mijn persoonlijke omgeving waarbij dat zo was, bij 1 hield de moeder voet bij stuk en ze hebben het kind (mijn nichtje) dus wel gered met als gevolg dat mijn nichtje nu al 19 jaar als een baby leeft.

Overigens vind ik wel dat in het geval als iets "simpels" als bloedtransfusie ze het wel moeten doen, en niet moeten laten ivm geloofsovertuiging.

Wat dat betreft ga ik met BE mee, het ligt geheel aan het verhaal zelf, soms zl ik het ermee eens zijn en de andere keer niet.
pi_53326411
Tja, aan de ene kant goed, aan de andere kant, die info is er toch al, in overvloed zelfs?

Ga naar een baby site en je wordt overdondert door alle info en al het advies over wat te doen als je zwanger wilt worden.

Hoe wil je dit anders aanpakken dan?
Misschien bij de seksuele voorlichting een beetje info over wat te doen voor en tijdens een zwangerschap, dat is dan nog wel een idee.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  Jubileum moderator donderdag 20 september 2007 @ 13:49:40 #128
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_53326429
quote:

[..]

En dat soort gevallen is er geen rechter die je uit de ouderlijke macht zal ontzetten hoor. Het is trouwens ook geen eenvoudige procedure, ook al is hij dan versneld mogelijk, maar het is er echt voor de uiterste noodzaak.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † donderdag 20 september 2007 @ 13:50:09 #129
43556 miss_dynastie
pi_53326439
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:46 schreef Jarno het volgende:

[..]

Nee, dat is nou precies waar vrijheid om gaat. Ik geef toe dat het een grijs gebied is, omdat het kind in deze waarschijnlijk geen stem heeft, maar de ouders moeten met deze keuze leven, niet jij of ik. Zij moeten deze verantwoordelijkheid dragen, niemand anders.
Nou ja, het is vooral het kind dat ermee moet leven (of sterven, in dit geval). Wmb moet je een kind wel zo lang in leven houden dat hij zijn eigen keuzes kan maken in dit geval.
Dit wil niet zeggen dat ik vind dat de mening van de artsen altijd voor moet gaan hoor, maar dit is een heel specifiek voorbeeld.
pi_53326441
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:48 schreef Jarno het volgende:

[..]

En hier sluit ik me maar bij aan.
pi_53326493
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:47 schreef yvonne het volgende:

[..]

Zie mijn post iets verder, dit werkt wel twee kanten op!
Maar is dat ook zo bij jouw voorbeeld?

Want naa rmijn weten mag je ALTIJD een second opinion vragen!
  donderdag 20 september 2007 @ 13:52:55 #132
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53326507
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:48 schreef yvonne het volgende:

[..]

BE, verplaats het nu eens naar jezelf, niet algemeen, niet breed, alleen jij.
Ten eerste kan ik me daar niet in verplaatsen omdat ik nog never nooit in zo'n situatie geweest ben.
Ten tweede heb ik al eerder gezegd dat ik niet het type ben dat alles in twijfel trekt dus ik zou hoogstwaarschijnlijk in 99% van de gevallen uit gaan van het advies van de artsen.
En ten derde... ik vind dat een kind van jehova's geholpen moet worden ondanks eventuele bezwaren van de ouders. Dan zou het wel heel hypocriet zijn als ik dan tegelijkertijd zou zeggen 'maar van mijn kind moeten ze afblijven'.

Ik vind het bijvoorbeeld echt heel raar dat er hele bevolkingsgroepen zijn die niet inenten tegen kinderziektes. En ja, van mij zou daar best anders tegen opgetreden mogen worden. Ondanks dat ik en mijn kinderen zeker ingeënt (zullen) zijn vormen dat soort groepen wel een gevaar voor de rest van de bevolking in de zin van mutaties van virussen etc. etc.
  Admin donderdag 20 september 2007 @ 13:53:04 #133
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_53326509
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:44 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Excuse me? Wat een waanzin!!! Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Hoe moet dat dan met de ouders uit Waspik en dergelijke gemeenten die uit geloofsovertuiging bepaalde behandelingen niet mogen laten doen bij hun kinderen?

Niet dat ik het daarmee eens ben overigens!! Maar feit blijft toch grondwettelijk dat er niet gediscrimineerd mag worden op geloof. Of haal ik nu dingen door elkaar?

Wat jij wilt zeggen over jeugdzorg is dus dat NL gewoon naar Amerikaanse toestanden toegaat? Dus de ouders hebben het bij voorbaat fout gedaan? Enge bedoening!! Maak je foto's van je kind in het badje, ben je kinderporno aan het maken ofzo??
Dat was recent op tv, een na-documentaire over een zaak van een jaar of wat geleden.
In het kort ( wat ik me kan herinneren) stel had een zwaar gehandicapt kindje, was zelfs zo geworden door fouten in een ander ziekenhuis,
enfin,
ander ziekenhuis willen de behandeling vervroegd stoppen, ouders weigeren toestemming te geven.
Artsen schakelen in het weekend kinderbescherming in, versnelde procedure, allemaal telefonisch, resultaat ouders uit de ouderlijke macht gezet.
Goed, in de docu vertelde de artsen dat ze dat recht ten alle tijden hebben.

En of je het hier nu mee eens bent of niet, ik vind het ethisch niet lekker gaan.

Dat van dat geloof, pffffft, dat is weer een andere kwestie denk ik.

donderdag 20 september 2007 @ 13:54:00 #134
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53326532
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:48 schreef Jarno het volgende:

[..]

En dan kan ik het weer wel met je eens zijn. Of alles, of niks.
pi_53326534
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:50 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

En hier sluit ik me maar bij aan.
Overigens is de redenatie erachter wel te volgen: achter bv staat geen 'merk' met een bedrijf en bijbehorend reclamebudget. Het is een natuurlijk verschijnsel. Dat is lastig reclame maken.
  † In Memoriam † donderdag 20 september 2007 @ 13:55:06 #136
43556 miss_dynastie
pi_53326555
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:45 schreef Brighteyes het volgende:
Hoe zit het dan met de enorme pro-bv campagne?
KV-producenten mogen niet eens via de telefoon advies geven over hoeveelheden die een baby nodig zou hebben omdat bv gestimuleerd moet worden. Vk's en kraamverzorgsters mogen het niet eens bij zich hebben als ik het goed begrepen heb. En dan is het ineens geen probleem dat de overheid dat bepaald heeft?
Jazeker wel, dat is enorm fout, achterlijk en zeker niet goed te praten.
quote:
Waarom dan nu bijvoorbaad al de hakken in het zand als er wel degelijk andere dingen zijn die ook bewezen zijn beter te zijn in het pre-conceptie traject?
Zie dus de reactie hierboven. Ik ben groot voorstander van goede voorlichting en vrije keuze. In het traject van de voorlichting ligt een voornamelijk faciliterende rol voor de overheid, maar in het bepalen van wat goed of fout is niet.

Een x aantal jaren geleden zat men met een melkoverschot en daarom was fv toen 'ineens' stukken beter dan de borst. Nu is het andersom. Waarmee ik niet wil zeggen dat de overheid het per definitie altijd fout met je voorheeft oid, maar de overheid heeft gewoon andere -additionele- belangen dan de individuele ouder.

In het voorlichtingstraject omtrent fv schiet de overheid tekort, klaar.
pi_53326678
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:49 schreef Lois het volgende:

[..]

En dat soort gevallen is er geen rechter die je uit de ouderlijke macht zal ontzetten hoor. Het is trouwens ook geen eenvoudige procedure, ook al is hij dan versneld mogelijk, maar het is er echt voor de uiterste noodzaak.
Maar draai die situatie eens om...
Stel je kind is ongeneselijk ziek, heeft ontzettend veel pijn, is het leven moe, wíl niet meer en jij als ouder besluit dat het beter is de behandeling te staken en je kindje te laten gaan.
Maar de artsen denken daar anders over omdat nog niet iedere chemokuur, bestraling o.i.d. geprobeerd is. Je kindje gaat hoe dan ook dood, alleen deze behandelingen kunnen haar leven misschien verlengen.

Daar sta je dan. Je moet toezien dat je kind nog meer behandelingen moet ondergaan en nog meer moet lijden omdat je als ouder tijdelijk uit de ouderlijke macht gezet bent voor de duur van de behandeling.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_53326740
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:29 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je de vraag niet alleen aan Jarno, maar ook gewoon in het algemeen stelt?

Nou, ik niet dus.
Ook de grotere rol van Jeugdzorg...
Daar waar er vroeger andere instituten waren om problemen te signaleren, ik noem een kerk, ik noem een sterkere sociale controle is dat dus tegenwoordig steeds minder, maar daarnaast zijn er wel steeds meer problemen met kinderen. Er zijn ziektes en syndromen en aandoeningen die men 30 jaar geleden nog niet met de grootste fantasie had kunnen verzinnen. De gezinssamenstellingen zijn anders, het gezinsleven is sowieso anders met een steeds groter groeiend percentage ouders wat beide (part-time of full-time) werkt.

Ik kan me voorstellen dat ik vraagtekens zou plaatsen bij sommige dingen die onder de loep genomen worden, maar dat er dingen uberhaupt onder de loep genomen worden kan ik niet als bedreigend zien.
Zijn er meer kinderen met problemen, of vinden we steeds sneller dat kinderen problemen hebben en hebben we tegenwoordig overal een hokje voor?

Vroeger was een kind gewoon druk, of had moeite met concentratie, tegenwoordig wordt gelijk adhd erop geplakt(zonder naar de hersenen gekeken te hebben, kortom, zonder bewijs dus) e.d.

Tegenwoordig moet een kind eigenlijk al een perfect medemens zijn, ze moeten lief voor elkaar zijn enzo en als ze dat niet zijn wordt er groot probleem op hun voorhoofd gestempelt, dat terwijl vroeger er werd gezegd kinderen zijn kinderen.

Ik geloof best dat er andere problemen zijn naarmate de maatschappij veranderd, maar ik vind ook dat het vergrootglas er wel erg dik opligt hoor, er wordt al snel gezegd dat er problemen zijn.

Vervelend kan het wel zijn, ik heb door roddels ook schoolmaatschappelijk werk over de vloer gehad, geen probleem, had niets te verbergen en dat was ook zo klaar weer, maar toch, in de eerste instantie is het niet, het mens was erg gezellig en ik heb zelfs een hart onder de riem gestoken gekregen, maar het heeft wel de relatie met school wat vergalt(dat ze niet met mij comminuceerde, maar naar roddels luisterde en gelijk het hogerop gezocht hebben).
Anderen uit mijn zoon zijn klas hebben het ook op hun dak gekregen, gaat het dan om zulke rare kinderen, in het geheel niet, gewoon kinderen die wat drukker zijn bv, van die lekkere rousdouwers, niets mis mee, maar moet je zo nu en dan een beetje aanpakken ipv alleen maar kusje kroel gedoe.

Dat gaat echt heel snel tegenwoordig, daar sta ik echt van te kijken.
Als je dan ziet wat voor wachtlijsten er zijn en dat mensen met echte problemen niet aan de bak komen dan denk ik van tja, misschien moet je niet op alle slakken zout gaan leggen, niet overal bovenop willen zitten.

Beetje anders moet gewoon kunnen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 20 september 2007 @ 14:03:23 #139
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53326761
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:00 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Stel je kind is ongeneselijk ziek, heeft ontzettend veel pijn, is het leven moe, wíl niet meer en jij als ouder besluit dat het beter is de behandeling te staken en je kindje te laten gaan.
Maar de artsen denken daar anders over omdat nog niet iedere chemokuur, bestraling o.i.d. geprobeerd is. Je kindje gaat hoe dan ook dood, alleen deze behandelingen kunnen haar leven misschien verlengen.

Daar sta je dan. Je moet toezien dat je kind nog meer behandelingen moet ondergaan en nog meer moet lijden omdat je als ouder tijdelijk uit de ouderlijke macht gezet bent voor de duur van de behandeling.
Volgens mij stip je hier precies aan waarom op dat moment de ouders nooit uit de ouderlijke macht gezet zullen worden. Er is een heel verschil tussen levensreddend en levensrekkend.

En bij levensreddend zou ik dus wel degelijk vinden dat artsen in mogen grijpen, bij het 2e niet. Maar voor zover ik weet gebeurd dat dus ook niet.
  Admin donderdag 20 september 2007 @ 14:03:32 #140
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_53326763
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:00 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Juist, het is een hellend vlak!
En ethisch niet te verantwoorden.

pi_53326812
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:40 schreef Jarno het volgende:

[..]

Stel, een kind van een jahova's getuige krijgt een ongeluk, deze heeft een bloedtransfusie nodig, anders gaat het kind dood.

Ouders zullen nee zeggen, bloed krijgen mag niet, dan wordt het kind tijdelijk uit de ouderlijke macht ontzet en doen ze het toch, redden het kind en daarna krijgen ouders het gezag weer terug.

Is dat echt heel erg verkeerd?
pi_53326825
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:05 schreef erodome het volgende:

Van wiens oogpunt verkeerd?
  donderdag 20 september 2007 @ 14:07:04 #143
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53326840
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:02 schreef erodome het volgende:

[..]

Zijn er meer kinderen met problemen, of vinden we steeds sneller dat kinderen problemen hebben en hebben we tegenwoordig overal een hokje voor?

Vroeger was een kind gewoon druk, of had moeite met concentratie, tegenwoordig wordt gelijk adhd erop geplakt(zonder naar de hersenen gekeken te hebben, kortom, zonder bewijs dus) e.d.

Tegenwoordig moet een kind eigenlijk al een perfect medemens zijn, ze moeten lief voor elkaar zijn enzo en als ze dat niet zijn wordt er groot probleem op hun voorhoofd gestempelt, dat terwijl vroeger er werd gezegd kinderen zijn kinderen.
Helemaal met je eens, maar dit soort 'signalering' komt even zo vaak vanuit de ouders als vanuit de school...
Lang leve internet en alle vrije informatie van tegenwoordig. Als je aan 5 punten van lijstje X voldoet is er zeker wat met je mis...
quote:
Ik geloof best dat er andere problemen zijn naarmate de maatschappij veranderd, maar ik vind ook dat het vergrootglas er wel erg dik opligt hoor, er wordt al snel gezegd dat er problemen zijn.
Vast, maar dan nog heb ik eigenlijk liever dat men 5 keer voor niets komt dan 1 keer te weinig...
quote:
Vervelend kan het wel zijn, ik heb door roddels ook schoolmaatschappelijk werk over de vloer gehad, geen probleem, had niets te verbergen en dat was ook zo klaar weer, maar toch, in de eerste instantie is het niet, het mens was erg gezellig en ik heb zelfs een hart onder de riem gestoken gekregen, maar het heeft wel de relatie met school wat vergalt(dat ze niet met mij comminuceerde, maar naar roddels luisterde en gelijk het hogerop gezocht hebben).
Anderen uit mijn zoon zijn klas hebben het ook op hun dak gekregen, gaat het dan om zulke rare kinderen, in het geheel niet, gewoon kinderen die wat drukker zijn bv, van die lekkere rousdouwers, niets mis mee, maar moet je zo nu en dan een beetje aanpakken ipv alleen maar kusje kroel gedoe.

Dat gaat echt heel snel tegenwoordig, daar sta ik echt van te kijken.
Als je dan ziet wat voor wachtlijsten er zijn en dat mensen met echte problemen niet aan de bak komen dan denk ik van tja, misschien moet je niet op alle slakken zout gaan leggen, niet overal bovenop willen zitten.

Beetje anders moet gewoon kunnen.
Helemaal met je eens, maar dat heeft volgens mij (voor mij dan) meer te maken met interne protocollen dan het feit van de controle op zich...
pi_53326877
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:07 schreef Brighteyes het volgende:

Als je aan 5 punten van lijstje X voldoet is er zeker wat met je mis...
...of kun je zéker geen kind succesvol opvoeden volgens één of ander overheidsorgaan.
  donderdag 20 september 2007 @ 14:09:07 #145
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_53326898
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:05 schreef erodome het volgende:

[..]

Stel, een kind van een jahova's getuige krijgt een ongeluk, deze heeft een bloedtransfusie nodig, anders gaat het kind dood.

Ouders zullen nee zeggen, bloed krijgen mag niet, dan wordt het kind tijdelijk uit de ouderlijke macht ontzet en doen ze het toch, redden het kind en daarna krijgen ouders het gezag weer terug.

Nee. Maar zo zal de wet niet geschreven worden. En dat is nou precies het probleem
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_53326905
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:08 schreef Jarno het volgende:

[..]

...of kun je zéker geen kind succesvol opvoeden volgens één of ander overheidsorgaan.
Ow, dan kan ik dus maar beter mijn kind meteen inleveren in plaats van nu alvast de verschillende instanties op het gebied van autisme inschakelen
  donderdag 20 september 2007 @ 14:10:26 #147
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53326929
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:08 schreef Jarno het volgende:

[..]

Maar dan nog heeft dat volgens mij dan dus te maken met de inhoud van de controles en niet zozeer de controles zelf...
Ik zie nog steeds niet het hele slechte van wat meer controle.
We hebben toch ook met z'n allen onze mond vol over hoe de maatschappij tegenwoordig ontspoort?
Hoe wil je anders een kentering bereiken?
Tuurlijk is niet gezegd dat de overheid maar zomaar zelf kan bepalen waaraan mensen dan maar moeten voldoen, maar simpel en naief als ik ben ga ik daarbij dus maar weer uit van het goede...
pi_53327033
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:06 schreef Jarno het volgende:

[..]

Het kind heeft geen eigen stem hierin, dat is het gevaar, mag een ander kiezen voor dood waar dat niet nodig is?

Het is een naar hellend vlak, wat is wel ok en wat niet?
Bij die levensreddende ingreep denk ik persoonlijk doen, ouders buitenspel zetten.

Maar zo heb ik een vroeggeboren babytje in amerika gezien, ouders helemaal kapot, kind ging hoe dan ook dood, maar de artsen wilde dit nog doen en dat nog doen, dat zou leven rekken en vooral hun erg veel leren.
Daar stonden de ouders later met hun dode kindje die echt helemaal bont en blauw was van al dat behandelen.

Ouders helemaal kapot, die hadden het kind mee naar huis willen nemen om in vrede te sterven, maar nee de mallemolen moest doordraaien, het verdriet was enorm en het leed van het kindje onmiskenbaar.
  † In Memoriam † donderdag 20 september 2007 @ 14:15:37 #149
43556 miss_dynastie
pi_53327061
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:06 schreef Jarno het volgende:

[..]

Vanuit het oogpunt van de bescherming van het kind.
pi_53327122
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:15 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Vanuit het oogpunt van de bescherming van het kind.
Het kind wordt prima beschermd door hem niet te behandelen. Aldus de ouders.

Kijk, persoonlijk vind ik het ook geen puik idee, maar nogmaals, ík hoef die verantwoordelijkheid niet over te nemen van die ouders. Ik hoef niet elke dag met die keuze te leven, zij wel. En ik denk ook niet dat het een eenvoudige keuze is geweest in zo'n geval.
pi_53328154
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:03 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Volgens mij stip je hier precies aan waarom op dat moment de ouders nooit uit de ouderlijke macht gezet zullen worden. Er is een heel verschil tussen levensreddend en levensrekkend.

En bij levensreddend zou ik dus wel degelijk vinden dat artsen in mogen grijpen, bij het 2e niet. Maar voor zover ik weet gebeurd dat dus ook niet.
Helaas gebeurt dit dus wel.... Zijn geloof ik ook documantaires over geweest
  † In Memoriam † donderdag 20 september 2007 @ 15:07:41 #152
43556 miss_dynastie
pi_53328375
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:18 schreef Jarno het volgende:
Het kind wordt prima beschermd door hem niet te behandelen. Aldus de ouders.
Ik vind het moeilijk, want door hierover te oordelen begeef je je op glad ijs, men zal al snel zeggen dat je geen respect hebt voor andermans geloof o.i.d. Er zijn meerdere situaties waarin ouders vinden dat ze prima met hun kind omgaan en er toch wordt ingegrepen. Dit is zo'n situatie, ik vind het hier de taak van de maatschappij het leven van het kind te beschermen tegen zijn ouders. Als hij 18 is en in dezelfde situatie verkeerd, mag hij anders beslissen.

Hetgeen overigens niet betekent dat ik je uitgangspunt niet snap of er niet mee eens ben. Alleen vind ik dat je in uitzonderingsgevallen uitzonderingsmaatregelen mag en moet treffen. Je bent gewoon niet helemaal vogelvrij. Niet als mens, niet als ouder.
pi_53338279
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:29 schreef Jarno het volgende:

[..]

Pff zegt de man! Hehe...nou in je volgend leven zul je het zelf wel ondervinden whehehehe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')