abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53319052
quote:
DEN HAAG - Stelletjes die een kind willen, moeten advies krijgen over hun levensstijl. Dat stelt de Gezondheidsraad in een rapport aan minister Ab Klink van Volksgezondheid.
Inertia Stock

Het gaat om advies over bijvoorbeeld ongezond eten, alcohol, (erfelijke) ziektes, medicijnen en werkomstandigheden.

"Het zou wenselijk zijn preconceptiezorg aan alle aanstaande ouders aan te bieden", stelt vicevoorzitter Marianne de Visser van de Gezondheidsraad.

De raad wil dat Klink hiervoor "een centraal gecoördineerd programma" opzet. Over welke instantie de zorg voor zijn rekening moet nemen, laat de Gezondheidsraad zich niet uit.

Zwangere vrouwen

Zwangere vrouwen krijgen op dit moment al advies over hun levensstijl.

Volgens de Gezondheidsraad is het voor de gezondheid van moeder en kind echter beter als de toekomstige ouders zich daar al voor de bevruchting aan houden.

Onderzoek

Uit Europees onderzoek blijkt dat in Nederland relatief veel baby's rond de geboorte sterven. Tweede Kamerlid voor de PvdA Khadija Arib omarmt daarom het rapport van de Gezondheidsraad.

In Nederland gaan vooral allochtone vrouwen relatief laat naar een verloskundige als zij zwanger zijn, stelt zij.
De Nederlandse bemoeizucht kent ook geen grenzen. Zal dit dan eindelijk leiden tot het officieel 'ouderschapsdiploma' dat volgens velen dé oplossing is voor hangende jongeren, onbeschofte pubers en dikke kinderen?

En zou dit:
quote:
Uit Europees onderzoek blijkt dat in Nederland relatief veel baby's rond de geboorte sterven.
niet eerder te maken hebben met het bijna verplichte thuisbevallen wat in Nederland gebruikelijk is?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_53319090
Ik dacht al toen ik het nieuws hoorde, dat hier nog geen topic over is in OUD
Yesterday is history, tomorrow is a mystery.
pi_53319134
Ik vind het grote onzin. Het is echt weer zoiets dat we niet weten wat we met al het belastinggeld moeten doen. Dus gaan we maar weer eens een zinloze voorlichtingscampagne opzetten.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 20 september 2007 @ 08:39:53 #4
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_53319248
En wanneer moet die voorlichting dan precies geven worden? Bij de huwelijksceremonie? Bij het uitdelen van de condooms? Eindexamenklas? Brugklas?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_53319278
Ik denk vanaf groep 3...
  Official ESF Kreviewer donderdag 20 september 2007 @ 08:42:24 #6
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_53319284
Misschien is het wel een idee om de geboorte-CD te draaien tijdens de ceremonie.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 20 september 2007 @ 08:43:10 #7
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53319295
Op de kleuterschool GWS. Onze gelovige broeders willen het huwelijkse concept met kindjes er zo vroegmogelijk inrammen.

Het is dus niet als beperkende maatregel bedoeld J., maar juist om meer stelselmatig nuttig geneuk te stimuleren.
pi_53319343
Hé, stelselmatig neuken ben ik helemaal voor. Waar teken ik?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  donderdag 20 september 2007 @ 08:48:10 #9
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_53319344
Het hoge sterftecijfer is al eerder onderzocht. Toen bleek dat in de landen om ons heen veel meer gescreend en getest werd tijdens de zwangerschap en dus veel meer zwangerschappen om medische redenen werden afgebroken.
Wat hier dus bij de geboorte sterft, sterft in andere landen dus vaak door abortus.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_53319371
quote:
Op donderdag 20 september 2007 08:48 schreef E.T. het volgende:
Het hoge sterftecijfer is al eerder onderzocht. Toen bleek dat in de landen om ons heen veel meer gescreend en getest werd tijdens de zwangerschap en dus veel meer zwangerschappen om medische redenen werden afgebroken.
Wat hier dus bij de geboorte sterft, sterft in andere landen dus vaak door abortus.
Duidelijk.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 20 september 2007 @ 08:54:52 #11
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53319440
quote:
Op donderdag 20 september 2007 08:48 schreef Jarno het volgende:
Hé, stelselmatig neuken ben ik helemaal voor. Waar teken ik?

Wel Fuck For Kids he J.
  donderdag 20 september 2007 @ 08:56:36 #12
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_53319471
Ik hoorde het vanmorgen op het nieuws.

Wat een onzin. "Normale" mensen denken toch voor hun kinderwens al aan gezond eten, medicijnen en dergelijke.
En de groep die dat niet doet, bereik je ook niet met een campagne.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_53319501
quote:
Op donderdag 20 september 2007 08:54 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Wel Fuck For Kids he J.
Maar wel eerst goed oefenen
  donderdag 20 september 2007 @ 08:59:06 #14
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53319514
Maar op zich... vind ik het eigenlijk niet eens een heel erg slecht idee.

Afhankelijk van de vorm waar het in gegoten wordt, trouwens, maar ik zie hier ook wel eens mensen zwanger en dan vraag ik me af wat dat in godesnaam moet gaan worden na de geboorte.
Roken, drinken, 3 maal daags vette hap etc. etc.
Volgens mij kan het geen kwaad om, zeker gezien de huidige leefstijl in een gemiddeld westers land, wat meer aandacht te besteden aan het feit dat het voor het nog te verwekken kindje beter is als dat al gelijk door en in een gezond en optimaal fit lichaam gebeurt.
  donderdag 20 september 2007 @ 09:00:04 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53319522
quote:
Op donderdag 20 september 2007 08:56 schreef MaLo het volgende:
Ik hoorde het vanmorgen op het nieuws.

Wat een onzin. "Normale" mensen denken toch voor hun kinderwens al aan gezond eten, medicijnen en dergelijke.
En de groep die dat niet doet, bereik je ook niet met een campagne.
Dat zou nog wel eens vies tegen kunnen vallen. Er zijn nog steeds hele grote groepen mensen die nog nooit van het fenomeen foliumzuur gehoord hebben bijvoorbeeld en die daar dus echt pas mee beginnen op het moment dat ze een huisarts of verloskundige over de zwangerschap vertellen...
  Licht Ontvlambaar donderdag 20 september 2007 @ 09:01:34 #16
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_53319545
quote:
Op donderdag 20 september 2007 08:59 schreef Brighteyes het volgende:
Maar op zich... vind ik het eigenlijk niet eens een heel erg slecht idee.

Afhankelijk van de vorm waar het in gegoten wordt, trouwens, maar ik zie hier ook wel eens mensen zwanger en dan vraag ik me af wat dat in godesnaam moet gaan worden na de geboorte.
Roken, drinken, 3 maal daags vette hap etc. etc.
Volgens mij kan het geen kwaad om, zeker gezien de huidige leefstijl in een gemiddeld westers land, wat meer aandacht te besteden aan het feit dat het voor het nog te verwekken kindje beter is als dat al gelijk door en in een gezond en optimaal fit lichaam gebeurt.
Klopt wel, maar is het niet zoals Malo ook al aangeeft, die mensen bereik je waarschijnlijk niet met zo'n campagne.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  donderdag 20 september 2007 @ 09:02:30 #17
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_53319556
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:00 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Dat zou nog wel eens vies tegen kunnen vallen. Er zijn nog steeds hele grote groepen mensen die nog nooit van het fenomeen foliumzuur gehoord hebben bijvoorbeeld en die daar dus echt pas mee beginnen op het moment dat ze een huisarts of verloskundige over de zwangerschap vertellen...
Zou je denken? Ik ben in mijn omgeving nog niemand tegengekomen die niet voor de zwangerschap al aan foliumzuur is begonnen en al had bedacht hoe ze het met hun werk gingen doen (het meisje dat ongepland zwanger raakte buiten beschouwing gelaten )
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  Licht Ontvlambaar donderdag 20 september 2007 @ 09:02:35 #18
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_53319558
quote:

[..]

Ik heb waarschijnlijk een te hoge dunk van de mens
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  donderdag 20 september 2007 @ 09:04:38 #19
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_53319589
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:02 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik heb waarschijnlijk een te hoge dunk van de mens
Ik ook dan denk ik
Overal het goede in willen zien enzo .
  donderdag 20 september 2007 @ 09:04:45 #20
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53319592
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:02 schreef MaLo het volgende:

[..]

Zou je denken? Ik ben in mijn omgeving nog niemand tegengekomen die niet voor de zwangerschap al aan foliumzuur is begonnen en al had bedacht hoe ze het met hun werk gingen doen (het meisje dat ongepland zwanger raakte buiten beschouwing gelaten )
Het wordt zelfs hier op het forum nog regelmatig heel aarzelend gevraagd.

En het hangt er natuurlijk maar net af hoe je zo'n campagne inricht en welke middelen je gebruikt of het wel of niet aan komt...

Oh, en mss denk ik wel te slecht van de mens hoor. Maar ik verbaas me echt over bijvoorbeeld het aantal mensen dat pas stopt met roken op het moment dat een zwangerschap daar is etc. etc.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 20 september 2007 @ 09:06:11 #21
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53319618
Ik denk sowieso dat het probleem niet het grootst is bij mensen die een zwangerschap plannen. En hoe bereik je die andere groep dan?
  donderdag 20 september 2007 @ 09:11:57 #22
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53319714
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:06 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik denk sowieso dat het probleem niet het grootst is bij mensen die een zwangerschap plannen. En hoe bereik je die andere groep dan?
Goeie vraag, maar wel een heel andere vraag.
Het stuk in de OP gaat over stelletjes die bewust een kind willen. Die wat meer informeren...
pi_53319739
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:06 schreef Swetsenegger het volgende:
Met een voorlichtingscampagne
pi_53319792
quote:

[..]

Hmm, ik vraag me werkelijk af waarom bijvoorbeeld zoiets als foliumzuur nou ineens als heilig gezien wordt. Ik bedoel eigenlijk, draven we niet te ver door met allerlei maatregelen en middeltjes en foppen we de natuur niet teveel inmiddels??

Misschien hard gesteld maar, 'vroeger' gingen kindjes met een open ruggetje gewoon dood. Survival of the fittest enzo. Tegenwoordig wordt alles koste wat koste in leven gehouden. En mogen aanstaande moeders bijna niets meer eten, en moeten ze allerlei regeltjes volgen om een kind te produceren dat misschien in aanleg niet eens 'goed' zou zijn, met alle gevolgen van dien gedurende het leven van zo'n persoon.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 20 september 2007 @ 09:17:17 #25
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53319793
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:13 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Met een voorlichtingscampagne

Op welk moment?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 20 september 2007 @ 09:20:42 #26
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53319866
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:17 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Hmm, ik vraag me werkelijk af waarom bijvoorbeeld zoiets als foliumzuur nou ineens als heilig gezien wordt. Ik bedoel eigenlijk, draven we niet te ver door met allerlei maatregelen en middeltjes en foppen we de natuur niet teveel inmiddels??

Misschien hard gesteld maar, 'vroeger' gingen kindjes met een open ruggetje gewoon dood. Survival of the fittest enzo. Tegenwoordig wordt alles koste wat koste in leven gehouden. En mogen aanstaande moeders bijna niets meer eten, en moeten ze allerlei regeltjes volgen om een kind te produceren dat misschien in aanleg niet eens 'goed' zou zijn, met alle gevolgen van dien gedurende het leven van zo'n persoon.

Kindjes met open ruggetjes gaan nog steeds dood. Alleen weten we nu wat de kans op een open ruggetje sterk verlaagd, namelijk een gebrek aan foliumzuur. Vroeger gingen we ook dood aan scheurbuik. Nu weten we wat de kans op scheurbuik sterk verlaagd, namelijk vitaminen. Ik zie geen verschil tussen die 2.

En hoe kom je erbij dat aanstaande moeders nauwelijks nog iets mogen eten? Geen alcohol, niet roken en gewoon normaal gezond de schijf van 5 vind ik nu niet echt een beperking eigenlijk en heeft sowieso niets met 'survival of the fittest' maar met gezond verstond te maken.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 20 september 2007 @ 09:21:35 #27
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53319881
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:11 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Goeie vraag, maar wel een heel andere vraag.
Het stuk in de OP gaat over stelletjes die bewust een kind willen. Die wat meer informeren...

Ik denk dat 95% daarvan het wel weet of wel toegang weet te vinden tot die informatie. Hoe ver moet je gaan met voorlichten.
  donderdag 20 september 2007 @ 09:22:50 #28
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53319909
Wat Swets zegt...
Foliumzuur is niet om kindjes met open ruggetjes in leven te houden, het is om ze te voorkomen. Kleine moeite, groot plezier?

En dat eten valt ook wel enorm mee. Het is voor zover ik kan zien alleen maar profijt trekken van steeds verder rijkenden medische kennis waardoor je de kansen op complicaties drastisch kan verlagen.
pi_53319922
Er stond een maand of wat geleden een artikel in een tijdschrift (volgens mij iets van groter groeien) over dat in sommige culturen het inderdaad niet zo gebruikelijk is om vanaf het begin prenatale zorg zoals verloskundige te bezoeken, en dus ook een hoop vrouwen het gebruik van foliumzuur niet kennen. Een arts die deed daar onderzoek naar, en dat was genaamd Generation R (aangezien die man in Rotterdam praktijk houdt). Zo schijnen Turkse vrouwen veel te roken, en dit ook gewoon stug te blijven doen tijdens de zwangerschap wat dan een relatief kleine baby baart. De Westerse maatschappij weet denk ik wel genoeg over wat goed en slecht is alvorens men aan de kinderwens begint. Tenminste dat lijkt mij. Mijn zwager heeft een zeldzame spierziekte en die heeft zich uitgebreid laten testen op erfelijksheids factor toen hij pas wat met mijn zusje kreeg. Ze hebben nog geen plannen voor een kind maar hij weet nu bijv wel dat de kans erg minimaal zo niet nihil is dat zijn kind het kan krijgen.

Op zich vindt ik het niet zo een slecht idee om mensen er op attent te maken dat alvorens men stopt met anticonceptie men ook naar de levenstijl en het gebruik van oa genotsmiddelen moet kijken. Maar hoe je dat zou moeten invullen en vanaf welke leeftijd bijv geen idee. Als een meid van 16 bij de dokter komt omdat ze de pil wilt aangezien ze een vriendje heeft zou ik niet gelijk folders uitdelen over haar levenstijl en hoe dat in verhouding staat tot een kinderwens en het zelfde geldt dat je dat ook niet bij de drogist moet gaan leggen wanneer iemand een pakje condooms koopt.
  donderdag 20 september 2007 @ 09:27:02 #30
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53319980
Schiet me trouwens te binnen dat er volgens mij 1 of 2 meiden waren in oud die bij het ophalen van de pil een brief mee kregen met daarin idd wat aanbevelingen voor als ze ooit zouden willen stoppen om kindjes te krijgen, oa. het slikken van foliumzuur.

Dat vind ik dus een vreselijk foute manier van 'campagne voeren'. Als iemand de pil haalt betekent dat dat die persoon pertinent niet zwanger wil worden en dan vind ik het gewoon echt ronduit onbeschoft om die persoon met dat soort dingen lastig te vallen. Los van het feit dat het ook nog eens enorm pijnlijk kan zijn.

Verder dan een brochure en af en toe eens een pb51 spotje kan je volgens mij ook niet gaan...
pi_53320049
De moeders voor moeders folders en het attent maken van zwangere dames er op gebeurd ook niet onder al te veel bombarie en toeters en bellen. Zo iets zou ook moeten met zo een campagne
niet overdreven aanwezig als of je half nederland graag binnen een jaar zwanger of bevallen ziet. Zo een campagne kan al gauw de kant op gaan van de Russische dag van de conceptie.
  donderdag 20 september 2007 @ 09:34:46 #32
3011 E.T.
pi_53320129
Generation R is trouwens een heel grootschalig onderzoek in de gemeente Rotterdam, wat meerdere jaren loopt. De kinderen worden vanaf bevruchting tot (ik meen) 10 jaar extra in de gaten gehouden om zo een reeel beeld van ontwikkeling te krijgen binnen diverse culturen, leeftijdsgroepen van de moeder etc.
Juist de grootschaligheid van het onderzoek zorgt voor een heel reeel beeld
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_53320199
ik vndt het wel een interessant onderzoek want juist daardoor kan je zien dat er in sommige culturen gewoon weinig aandacht is voor de medische kant van bijv zwangerschap. Daar gaan ze pas heel laat naar een verloskundige, roken rustig door, andere vrouwen klagen al steen en been als ze net 4 maanden zwanger zijn terwijl weer een andere groep gewoon door gaat met alles, bevalt en vervolgens nog geen paar uur daarna weer rustig gaat winkelen. Noem maar even een dwarsstraat hoor.
  donderdag 20 september 2007 @ 09:43:11 #34
3011 E.T.
pi_53320287
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:38 schreef Faja-Lobi het volgende:
ik vndt het wel een interessant onderzoek want juist daardoor kan je zien dat er in sommige culturen gewoon weinig aandacht is voor de medische kant van bijv zwangerschap. Daar gaan ze pas heel laat naar een verloskundige, roken rustig door, andere vrouwen klagen al steen en been als ze net 4 maanden zwanger zijn terwijl weer een andere groep gewoon door gaat met alles, bevalt en vervolgens nog geen paar uur daarna weer rustig gaat winkelen. Noem maar even een dwarsstraat hoor.

klopt idd
www.generationr.nl is heel veel over te vinden. Best interessant om dat eens goed in kaart te kunnen brengen.

Helaas woon ik net 500m buiten de gemeentegrens van Rotterdam, ik mocht dus niet meedoen. (Feitelijk houdt het onderzoek voor de kinderen in, dat er een paar extra uitgebreide echo's in de zwangerschap plaatsvinden en elk jaar een extra onderzoek en vragenlijst over de ontwikkeling van het kind nadat het geboren is. )
pi_53320308
Een ex-collega van mij deed daar aan mee.
pi_53320349
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:27 schreef Brighteyes het volgende:
Schiet me trouwens te binnen dat er volgens mij 1 of 2 meiden waren in oud die bij het ophalen van de pil een brief mee kregen met daarin idd wat aanbevelingen voor als ze ooit zouden willen stoppen om kindjes te krijgen, oa. het slikken van foliumzuur.

Dat vind ik dus een vreselijk foute manier van 'campagne voeren'. Als iemand de pil haalt betekent dat dat die persoon pertinent niet zwanger wil worden en dan vind ik het gewoon echt ronduit onbeschoft om die persoon met dat soort dingen lastig te vallen. Los van het feit dat het ook nog eens enorm pijnlijk kan zijn.

Verder dan een brochure en af en toe eens een pb51 spotje kan je volgens mij ook niet gaan...
Ik ging voor de 1e keer de pil halen nadat Amber geboren was en kreeg toen ook idd te horen dat ik foliumzuur moest gaan slikken als ik weer zwanger wilde worden.. AMber was net 2 maanden oud ofzo...
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_53320435
Voor de duidelijkheid: voorlichting en informatie verstrekken is prima. Maar de overheid heeft zich niet te bemoeien met mijn levensstijl. Dat is een enorm hellend vlak waar je je niet op wilt begeven.
pi_53320483
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:51 schreef Jarno het volgende:
Voor de duidelijkheid: voorlichting en informatie verstrekken is prima. Maar de overheid heeft zich niet te bemoeien met mijn levensstijl. Dat is een enorm hellend vlak waar je je niet op wilt begeven.
Advies is wat anders dan bemoeien hoor.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_53320506
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:17 schreef ElizabethR het volgende:

Inderdaad, die gingen gewoon dood. En weet je hoe vrolijk die ouders doorleefden? Nou, niet. Hetzelfde geldt voor broertjes en zusjes van zo'n kindje. Je zou zo'n gezin eens moeten meemaken. Ik kan je één ding zeggen, ik ga nóóít zonder foliumzuur zwanger worden als ik er ook maar enigszins invloed op heb. Want alles wat je had als paar, als gezin, kan er compleet aan kapot gaan.
pi_53320569
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:53 schreef crossover het volgende:

[..]

Advies is wat anders dan bemoeien hoor.
quote:
Stelletjes die een kind willen, moeten advies krijgen over hun levensstijl.
Kennelijk is er iemand, of zijn er iemanden, die bepalen wat een 'goede' levensstijl is voor ouders of wannabe ouders. Wie zijn dat? En wat voor een levensstijl is dat? Een socialistische? Een liberale? Een christelijke? En waarom zou de ene beter zijn dan de andere?

Bij termen als 'centraal gecoördineerde programma's' en quote's als
quote:
Volgens de Gezondheidsraad is het voor de gezondheid van moeder en kind echter beter als de toekomstige ouders zich daar al voor de bevruchting aan houden.
en anders...?

kan ik maar 2 termen bedenken: geldverspilling en bemoeizucht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')