Ik las dit vanochtend en ik schrok hier best wel van. Gaan ze daadwerkelijk van alle kinderen die na 1 januari geboren worden een elektronisch dossier met van alles en nog wat vastleggen? Ik wil helemaal niet dat er van mijn kind zoveel vast ligt!quote:De jeugdwethouders van de vier grote steden vinden dat het plan van minister Rouvoet voor een Elektronisch Kind Dossier (EKD) niet ver genoeg gaat. Dat stelde wethouder Leonard Geluk van Rotterdam voor het Radio 1-journaal. De vier wethouders hebben hun voorstel per brief kenbaar gemaakt aan Rouvoet. "We hebben geleerd van diverse geschiedenissen van kinderen die tot de risicogroepen behoorden", aldus Geluk.
De minister werkt aan een systeem waarin gezondheidsinformatie over de kinderen wordt uitgewisseld tussen de verschillende betrokken instanties. Op die manier moet worden voorkomen dat instanties langs elkaar heen werken of dat er te laat wordt ingegrepen, zoals bij het Maasmeisje, dat vorige jaar in delen werd teruggevonden in de Maas. De vier grote steden vinden dat er meer informatie moet worden uitgewisseld dan alleen maar de gezondheidsgegevens van de risicokinderen.
"In het dossier zouden ook bijvoorbeeld gegevens van het maatschappelijk werk, de psychiatrische rapportages en het onderwijs moeten staan", aldus Geluk. Op die manier zou het EKD volgens de wethouders veel effectiever zijn.
2008quote:Op donderdag 12 juli 2007 10:17 schreef PushyGurl het volgende:
iedereen word toch geboren na 1 januari
Waarom lijkt het je niet wenselijk? Wat kan een school verkeerd doen met de wetenschap of jouw kind medicijn X heeft geslikt? of dat hij bij een psycholoog onder behandeling is?quote:Op donderdag 12 juli 2007 10:41 schreef Pruk het volgende:
Toch klinkt dat veel prettiger. Ik zou het zelf ook niet prettig vinden als mijn huisarts precies alles uit het dossier van een psycholoog ofzo zou lezen. Laat hem dat eerst aanvragen (en mij om toestemming vragen). In het geval van een kind de ouder om toestemming vragen.
De grote steden willen dus veel meer gaan vastleggen, gezinssituaties, psychiatrie dingen en dingen over het onderwijs. Waarom zou je dat vast moeten leggen? Heel erg handig als een huisarts kan zien of het kind wel goede cijfers haalt op school? En kan de school dan ook alles inzien? Lijkt mij niet wenselijk.
Naar mijn weten ga je naar psych om bepaalde dingen te bespreken die je niet met een ander wilt of kunt bespreken. De dingen die ik zelf ooit met een psych besproken heb zijn niet voor andermans ogen bestemd dan voor die van de psych.quote:Op donderdag 12 juli 2007 10:46 schreef E.T. het volgende:
[..]
Waarom lijkt het je niet wenselijk? Wat kan een school verkeerd doen met de wetenschap of jouw kind medicijn X heeft geslikt? of dat hij bij een psycholoog onder behandeling is?
Nu weten de scholen dit normaal gesproken ook al en houden zij ook een dossier bij. En nu staat in het schooldossier 'onder behandeling bij psych ivm ... ' En straks staat dat centraaal in het dossier.
En wat is er mis met het feit dat de HA kan lezen wat de psych in een dossier zet? (ik neem aan dat vertrouwelijke dingen in een behandel-dossier bijgehouden worden en niet openbaar in het 'grote' dossier)
Ik zie het probleem echt niet. Ik vind het alleen maar gezeur als de HA contact met mij op moet nemen om een dossier van een psych op te vragen terwijl dat (in nagenoeg alle gevallen) nuttige info voor de HA is.
Tja, ik weet niet of ik een goede ouder zal zijn, dat is altijd maar afwachten natuurlijkquote:Op donderdag 12 juli 2007 10:59 schreef DancingPhoebe het volgende:
Op fok lopen natuurlijk alleen "goede" ouders, ik heb tenminste nog nergens gelezen "als mn kind jankt sla ik het alle hoeken van de kamer door, zodat ik rustig mijn shotje kan zetten" maar er zijn ook nare ouders op de wereld heur, voor de kindjes die in zo'n "gezin" op moeten groeien lijkt zo'n dossier me erg nuttig.
Dit begrijp ik niet ivm met dit onderwerp eigenlijk?quote:Op donderdag 12 juli 2007 11:28 schreef Freeflyer het volgende:
Je mag niet meer met je kop boven het maaiveld uitkomen.
dat lijkt mij dus ook. Als je alles in 1 dossier hebt staan dan kan elke instantie, waar je met je kind mee te maken hebt, dit gewoon teruglezen en hoef je niet 10x je verhaal te doen.quote:Op donderdag 12 juli 2007 11:42 schreef KD-fotografie het volgende:
Ik heb hier ook totaal geen moeite mee, lijkt me juist wel prettig als verschillende instanties beter samenwerken.
Uiteraard. Het wordt niet zo dat mien huppel de overblijf moeder de medische dossiers kan inzien.quote:Op donderdag 12 juli 2007 11:49 schreef Tinkepink het volgende:
Is het trouwens niet zo dat niet alle informatie beschikbaar is voor iedereen? Tenminste, dat meen ik me te kunnen herinneren uit de discussies die ik op radio 1 over dit onderwerp heb gehoord. Ze zullen op school waarschijnlijk niet precies kunnen nagaan wat er precies besproken is bij de psych. Wél wordt alle informatie volgens mij centraal opgeslagen, zodat bevoegden! bij de noodzakelijke informatie kunnen.
verschil van mening dus.quote:Op donderdag 12 juli 2007 11:33 schreef E.T. het volgende:
maar staat er in dit geval 'te' voor?
In mijn ogen niet.
en daarom verplichten we het maar voor iedereen?quote:en helaas glippen er te veel kinderen tussendoor en bereikt het geld wat nu in dit dossier gaat zitten die kinderen sowieso niet.. Dus dan idd maar beter meer geld en dat die kinderen wel bereikt worden en ook zij de zorg krijgen die nodig is.
terechte opmerkingquote:Op donderdag 12 juli 2007 11:42 schreef Swetsenegger het volgende:
Dit begrijp ik niet ivm met dit onderwerp eigenlijk?
probeer dat nu maar eens voor elkaar te krijgen met je eigen medische dossier.quote:Overigens, er veranderd wezenlijk niets natuurlijk. Al die informatie bestaat nu óók, maar versnipperd. Ik zou zelfs zeggen dat je er meer vat op hebt als het gecentraliseerd wordt. Immers heb je nu geen flauw idee welke dossiers er allemaal van je kind rondzwerven (of van jezelf wat dat betreft).
Ik zou wel willen zien dat je als ouder inzicht mag hebben in dat dossier. Niet dat het een soort achterkamertjes politiek gaat worden.
1 ingang is 1, wil nog niet zeggen dat alles onderling maar uitgewisseld moet worden.quote:Daarnaast roepen mensen al jaren dat de burocratie verschrikkelijk is en dat het klauwen met geld kost. Het "waarom moet ik nu WEER al mijn gegevens opgeven?!" syndroom. Maar zodra dat erkent wordt en men de gegevens wil gaan koppelen (het one door principe) ontstaat er opeens veel weerstand en roepen we "Big Brother!!!"
Wen er maar aan. Lokalen overheden hebben van de rijksoverheid de verplichting gekregen om 1 ingang te bieden voor de burgers. En dat is alleen mogelijk door gegevens te koppelen. Je sofinummer is al hernoemt naar BurgerServiceNummer.
Valt wel mee hoor. Desnoods dwing je het gerechterlijk af.quote:Op donderdag 12 juli 2007 12:42 schreef Freeflyer het volgende:
probeer dat nu maar eens voor elkaar te krijgen met je eigen medische dossier.
je hebt het recht maar op het moment dat je daar gebruik van wilt maken dan zijn er veel haken en ogen.
In ieder geval wel gekoppeld. Als je burocratie wilt opheffen ontkom je er niet aan dat je gegevens toegankelijker worden. Anders verschuif je de burocratie alleen maar.quote:1 ingang is 1, wil nog niet zeggen dat alles onderling maar uitgewisseld moet worden.
Dat dus.quote:Op donderdag 12 juli 2007 12:51 schreef Swetsenegger het volgende:
Waarbij de verschillende instanties nu een (groot) risico lopen wat te missen, of langs elkaar heen te werken omdat ze niet over ALLE informatie beschikken door slordigheden, regelgeving, burocratie, etc waarbij kinderen overlijden onder gruwelijke omstandigheden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |