abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51386845
quote:
De jeugdwethouders van de vier grote steden vinden dat het plan van minister Rouvoet voor een Elektronisch Kind Dossier (EKD) niet ver genoeg gaat. Dat stelde wethouder Leonard Geluk van Rotterdam voor het Radio 1-journaal. De vier wethouders hebben hun voorstel per brief kenbaar gemaakt aan Rouvoet. "We hebben geleerd van diverse geschiedenissen van kinderen die tot de risicogroepen behoorden", aldus Geluk.

De minister werkt aan een systeem waarin gezondheidsinformatie over de kinderen wordt uitgewisseld tussen de verschillende betrokken instanties. Op die manier moet worden voorkomen dat instanties langs elkaar heen werken of dat er te laat wordt ingegrepen, zoals bij het Maasmeisje, dat vorige jaar in delen werd teruggevonden in de Maas. De vier grote steden vinden dat er meer informatie moet worden uitgewisseld dan alleen maar de gezondheidsgegevens van de risicokinderen.

"In het dossier zouden ook bijvoorbeeld gegevens van het maatschappelijk werk, de psychiatrische rapportages en het onderwijs moeten staan", aldus Geluk. Op die manier zou het EKD volgens de wethouders veel effectiever zijn.
Ik las dit vanochtend en ik schrok hier best wel van. Gaan ze daadwerkelijk van alle kinderen die na 1 januari geboren worden een elektronisch dossier met van alles en nog wat vastleggen? Ik wil helemaal niet dat er van mijn kind zoveel vast ligt!
De enige oplossing ligt vooralsnog in het "bevalling in het buitenland", maar je zult zien dat als je dan terug bent in Nederland dat je dan alsnog zo'n dossier krijgt (of bevallen voor 1 januari, maar dat heeft niet mijn voorkeur).
Natuurlijk snap ik ook wel het nut en kan ik nog niet beloven dat ik een heel erg goede moeder ben, maar het big-brother-is-watching-you effect wordt wel steeds groter op deze manier

Wat vinden jullie?
pi_51386957
iedereen word toch geboren na 1 januari
pi_51387023
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 10:17 schreef PushyGurl het volgende:
iedereen word toch geboren na 1 januari
2008
pi_51387042
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 10:20 schreef Pruk het volgende:

[..]

2008
ik had al zon vermoeden...maar goed
  donderdag 12 juli 2007 @ 10:27:26 #5
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_51387182
Ik zie het probleem eigenlijk niet zo (maar daarin ben ik een van de weinigen geloof ik)..
Nu bestaan er diverse papieren dossiers naast elkaar, zodat als pietje iets wil doen, hij jantje om het papieren dossier moet vragen om zijn ding optimaal te kunnen doen.
Straks is alles electronisch en aan elkaar gekoppeld en kan Jantje dit gewoon lezen zonder allerlei omwegen.

Ik snap het gehamer ook nooit zo van 'ik wil niet dat er zo veel over mijn kind wordt vastgelegd'. WAT precies wil je niet dat er wordt vastgelegd? Waar ben je bang voor?
Ik heb niets te verbergen, niet over mijzelf en niet over mijn kinderen.

En ik geloof ook echt niet dat een opmerking in een dossier ervoor zorgt dat jeugdzorg op je stoep staat om je kind uit huis te plaatsen.. Consequenties zullen nog steeds wel met de nodige voorzichtigheid gebeuren.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_51387450
ik snap best dat je je twijfes hent. Maar als "goede" ouder heb je er waarschijnlijk weinig last van.

Het is mn voor ouders die toch wat moeite hebben met opvoeden en dit bijv zelf niet in zien en alle hulp weigeren

Nu heb je kinderen die voor hulpverleningsinstanties onzichtbaar blijven. Dit heeft ook vele gevolgen. Ouder kunnen nu, door veel te verhuizen, onder afspraken met bijv. Jeugdzorg uit komen.
Ook moeten onderzoeken div keren gedaan worden omdat oude gegevens niet te achterhalen zijn.
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_51387494
Toch klinkt dat veel prettiger. Ik zou het zelf ook niet prettig vinden als mijn huisarts precies alles uit het dossier van een psycholoog ofzo zou lezen. Laat hem dat eerst aanvragen (en mij om toestemming vragen). In het geval van een kind de ouder om toestemming vragen.

De grote steden willen dus veel meer gaan vastleggen, gezinssituaties, psychiatrie dingen en dingen over het onderwijs. Waarom zou je dat vast moeten leggen? Heel erg handig als een huisarts kan zien of het kind wel goede cijfers haalt op school? En kan de school dan ook alles inzien? Lijkt mij niet wenselijk.
  donderdag 12 juli 2007 @ 10:46:40 #8
3011 E.T.
pi_51387611
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 10:41 schreef Pruk het volgende:
Toch klinkt dat veel prettiger. Ik zou het zelf ook niet prettig vinden als mijn huisarts precies alles uit het dossier van een psycholoog ofzo zou lezen. Laat hem dat eerst aanvragen (en mij om toestemming vragen). In het geval van een kind de ouder om toestemming vragen.

De grote steden willen dus veel meer gaan vastleggen, gezinssituaties, psychiatrie dingen en dingen over het onderwijs. Waarom zou je dat vast moeten leggen? Heel erg handig als een huisarts kan zien of het kind wel goede cijfers haalt op school? En kan de school dan ook alles inzien? Lijkt mij niet wenselijk.
Waarom lijkt het je niet wenselijk? Wat kan een school verkeerd doen met de wetenschap of jouw kind medicijn X heeft geslikt? of dat hij bij een psycholoog onder behandeling is?
Nu weten de scholen dit normaal gesproken ook al en houden zij ook een dossier bij. En nu staat in het schooldossier 'onder behandeling bij psych ivm ... ' En straks staat dat centraaal in het dossier.

En wat is er mis met het feit dat de HA kan lezen wat de psych in een dossier zet? (ik neem aan dat vertrouwelijke dingen in een behandel-dossier bijgehouden worden en niet openbaar in het 'grote' dossier)

Ik zie het probleem echt niet. Ik vind het alleen maar gezeur als de HA contact met mij op moet nemen om een dossier van een psych op te vragen terwijl dat (in nagenoeg alle gevallen) nuttige info voor de HA is.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_51387687
Maar worden de cijfrs hierin genoteerd of staat er alleen hoe het kind op school functioneert?? Of wat de school waarneemt. bijv dat school de indruk heeft dat een kind thuis mishandelt wordt? Of dat een kind vaak niet op school is vanwege bijv ziekte/ "ziekte".

De stap naar een melding naar het AMK is groot, maar de singnaalfunctie verbetert ms beter op de manier

Het voorbeeld is dat Maasmeisje is "mooi". Ze was van school af, ging niet meer naar de naschoolse (speciale) opvang etc. er waren wel zorggen, maar niemand heeft kunnen vermoeden dat zij vermoord is.

Als school zou melden: tijd niet verschenen, ondduidelijke reden niet meer naar school, de opvang zou din ook melden, Buro Jeugdzorg zou dit ook dan. Dan i er hopelijk iemand die aan de elt trekt. een meisje van 12 is leerplichting en nergens anders ingeschteven. Waarschijnlijk zou nu eerder iemand aan de el trekken met de vraag : "" waar hangt ze uit? "

[ Bericht 43% gewijzigd door loezzie op 12-07-2007 10:55:19 ]
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_51387793
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 10:46 schreef E.T. het volgende:

[..]

Waarom lijkt het je niet wenselijk? Wat kan een school verkeerd doen met de wetenschap of jouw kind medicijn X heeft geslikt? of dat hij bij een psycholoog onder behandeling is?
Nu weten de scholen dit normaal gesproken ook al en houden zij ook een dossier bij. En nu staat in het schooldossier 'onder behandeling bij psych ivm ... ' En straks staat dat centraaal in het dossier.

En wat is er mis met het feit dat de HA kan lezen wat de psych in een dossier zet? (ik neem aan dat vertrouwelijke dingen in een behandel-dossier bijgehouden worden en niet openbaar in het 'grote' dossier)

Ik zie het probleem echt niet. Ik vind het alleen maar gezeur als de HA contact met mij op moet nemen om een dossier van een psych op te vragen terwijl dat (in nagenoeg alle gevallen) nuttige info voor de HA is.
Naar mijn weten ga je naar psych om bepaalde dingen te bespreken die je niet met een ander wilt of kunt bespreken. De dingen die ik zelf ooit met een psych besproken heb zijn niet voor andermans ogen bestemd dan voor die van de psych.

De vraag is voor mij niet wat kan een school verkeerd doen met de wetenschap of jouw kind medicijn X heeft geslikt, de vraag is waarom zou een school moeten weten dat mijn kind medicijn X slikt. Dat een school met "grote" problemen ook ingeschakeld wordt snap ik, maar straks kan de school ook inzien dat je met je kind met een ontstoken linker kleine teennagel naar de huisarts bent geweest en dat vind ik gewoon te ver gaan.
  donderdag 12 juli 2007 @ 10:58:27 #11
3011 E.T.
pi_51387923
misschien heeft medicijn X wel invloed op zijn prestaties of gedrag..
En een school (of welke andere instantie ook die inzage heeft) zal echt niets bewust gaan opzoeken. Die zal alleen het dossier openen als er aanleiding voor is. En ja, dan kan er misschien gezien worden dat jouw kind een ontstoken teennagel heeft gehad... So what??

En dat van die psych.. dat nuanceer ik al in mijn post; ik neem aan dat er dingen niet 'openbaar' worden maar gewoon alleen voor de betreffende instantie blijven: zoals idd die diepste zieleroerselen bij de psych.
pi_51387954
Ik ben het met E.T. eens. Het lijkt mij alleen maar wenselijk wanneer alle info over kindjes in één dossier terug te lezen is. Het voorkomt miskleumen en kan helpen bij de beeldvorming over een bepaald probleem/klacht weet ik het.

Uiteraard moet ervoor gewaakt worden dat deze gegevens lukraak misbruikt kunnen worden, maar als dat daadwerkelijk goed gedaan wordt zie ik het wel als een mogelijkheid waarmee veel kinderellende voorkomen kan worden.

Op fok lopen natuurlijk alleen "goede" ouders, ik heb tenminste nog nergens gelezen "als mn kind jankt sla ik het alle hoeken van de kamer door, zodat ik rustig mijn shotje kan zetten" maar er zijn ook nare ouders op de wereld heur, voor de kindjes die in zo'n "gezin" op moeten groeien lijkt zo'n dossier me erg nuttig.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_51388024
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 10:59 schreef DancingPhoebe het volgende:
Op fok lopen natuurlijk alleen "goede" ouders, ik heb tenminste nog nergens gelezen "als mn kind jankt sla ik het alle hoeken van de kamer door, zodat ik rustig mijn shotje kan zetten" maar er zijn ook nare ouders op de wereld heur, voor de kindjes die in zo'n "gezin" op moeten groeien lijkt zo'n dossier me erg nuttig.
Tja, ik weet niet of ik een goede ouder zal zijn, dat is altijd maar afwachten natuurlijk

Ik weet een beetje hoe het op scholen werkt en ik weet dus ook dat lukraak misbruiken echt wel voorkomt Maarja, misschien moet ik dat maar gewoon van me afzetten straks ofzo
  donderdag 12 juli 2007 @ 11:28:59 #14
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_51388872
@ ET en DancingPhoebe

Vroeger werd er al gezegd dat overal waar "te" voorstaat niet goed is. Dat idee heb ik hier ook.
Alles wordt gereguleerd en gecontroleerd. Je mag niet meer met je kop boven het maaiveld uitkomen.

Natuurlijk zijn er genoeg kinderen waarbij dit een uitkomst is. Er zijn meer kinderen waarbij het niet hoeft. Om het dan voor iedereen in te voeren kost veel geld, geld wat beter gericht in de kinderen gestopt kan worden die het nodig hebben.
Neerkomen wel!
  donderdag 12 juli 2007 @ 11:33:34 #15
3011 E.T.
pi_51389006
maar staat er in dit geval 'te' voor?
In mijn ogen niet.

en helaas glippen er te veel kinderen tussendoor en bereikt het geld wat nu in dit dossier gaat zitten die kinderen sowieso niet.. Dus dan idd maar beter meer geld en dat die kinderen wel bereikt worden en ook zij de zorg krijgen die nodig is.
  donderdag 12 juli 2007 @ 11:39:50 #16
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_51389209
Ik denk dat als alle organistaties alles in 1 map hebben ze dan misschien heel misschien niet zo langs elkaar heen werken. Waar dan veel kinderen baat bij hebben.

Mij zou het niet uitmaken als ze alles kunnen lezen neem aan dat het een hoop heen en weer gebel, gesleep en gepost zal schelen als iedereen dezelfde info heeft.

En zal het niet mooi zijn dat ouders dan vanaf het begin extra in de gaten gehouden worden waar al problemen zijn voordat bv het kind word mishandeld of gedood in het ergste geval?

Of denk ik nu te simpel?
  donderdag 12 juli 2007 @ 11:42:06 #17
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_51389294
Ik heb hier ook totaal geen moeite mee, lijkt me juist wel prettig als verschillende instanties beter samenwerken.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 12 juli 2007 @ 11:42:35 #18
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_51389313
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 11:28 schreef Freeflyer het volgende:
Je mag niet meer met je kop boven het maaiveld uitkomen.
Dit begrijp ik niet ivm met dit onderwerp eigenlijk?

Overigens, er veranderd wezenlijk niets natuurlijk. Al die informatie bestaat nu óók, maar versnipperd. Ik zou zelfs zeggen dat je er meer vat op hebt als het gecentraliseerd wordt. Immers heb je nu geen flauw idee welke dossiers er allemaal van je kind rondzwerven (of van jezelf wat dat betreft).

Ik zou wel willen zien dat je als ouder inzicht mag hebben in dat dossier. Niet dat het een soort achterkamertjes politiek gaat worden.

Daarnaast roepen mensen al jaren dat de burocratie verschrikkelijk is en dat het klauwen met geld kost. Het "waarom moet ik nu WEER al mijn gegevens opgeven?!" syndroom. Maar zodra dat erkent wordt en men de gegevens wil gaan koppelen (het one door principe) ontstaat er opeens veel weerstand en roepen we "Big Brother!!!"

Wen er maar aan. Lokalen overheden hebben van de rijksoverheid de verplichting gekregen om 1 ingang te bieden voor de burgers. En dat is alleen mogelijk door gegevens te koppelen. Je sofinummer is al hernoemt naar BurgerServiceNummer.
pi_51389445
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 11:42 schreef KD-fotografie het volgende:
Ik heb hier ook totaal geen moeite mee, lijkt me juist wel prettig als verschillende instanties beter samenwerken.
dat lijkt mij dus ook. Als je alles in 1 dossier hebt staan dan kan elke instantie, waar je met je kind mee te maken hebt, dit gewoon teruglezen en hoef je niet 10x je verhaal te doen.

Ik heb er ook geen moeite mee hoor.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  donderdag 12 juli 2007 @ 11:49:03 #20
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_51389525
Is het trouwens niet zo dat niet alle informatie beschikbaar is voor iedereen? Tenminste, dat meen ik me te kunnen herinneren uit de discussies die ik op radio 1 over dit onderwerp heb gehoord. Ze zullen op school waarschijnlijk niet precies kunnen nagaan wat er precies besproken is bij de psych. Wél wordt alle informatie volgens mij centraal opgeslagen, zodat bevoegden! bij de noodzakelijke informatie kunnen.

Overigens lijkt mij het een goed idee. Ik wou dat ze dit in Duitslad ook invoerden. Ook voor volwassenen (denk aan ongelukken met medicijnen ed.)
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 12 juli 2007 @ 11:50:26 #21
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_51389569
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 11:49 schreef Tinkepink het volgende:
Is het trouwens niet zo dat niet alle informatie beschikbaar is voor iedereen? Tenminste, dat meen ik me te kunnen herinneren uit de discussies die ik op radio 1 over dit onderwerp heb gehoord. Ze zullen op school waarschijnlijk niet precies kunnen nagaan wat er precies besproken is bij de psych. Wél wordt alle informatie volgens mij centraal opgeslagen, zodat bevoegden! bij de noodzakelijke informatie kunnen.
Uiteraard. Het wordt niet zo dat mien huppel de overblijf moeder de medische dossiers kan inzien.
  donderdag 12 juli 2007 @ 12:42:36 #22
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_51391121
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 11:33 schreef E.T. het volgende:
maar staat er in dit geval 'te' voor?
In mijn ogen niet.
verschil van mening dus.
quote:
en helaas glippen er te veel kinderen tussendoor en bereikt het geld wat nu in dit dossier gaat zitten die kinderen sowieso niet.. Dus dan idd maar beter meer geld en dat die kinderen wel bereikt worden en ook zij de zorg krijgen die nodig is.
en daarom verplichten we het maar voor iedereen?
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 11:42 schreef Swetsenegger het volgende:

Dit begrijp ik niet ivm met dit onderwerp eigenlijk?
terechte opmerking
quote:
Overigens, er veranderd wezenlijk niets natuurlijk. Al die informatie bestaat nu óók, maar versnipperd. Ik zou zelfs zeggen dat je er meer vat op hebt als het gecentraliseerd wordt. Immers heb je nu geen flauw idee welke dossiers er allemaal van je kind rondzwerven (of van jezelf wat dat betreft).

Ik zou wel willen zien dat je als ouder inzicht mag hebben in dat dossier. Niet dat het een soort achterkamertjes politiek gaat worden.
probeer dat nu maar eens voor elkaar te krijgen met je eigen medische dossier.
je hebt het recht maar op het moment dat je daar gebruik van wilt maken dan zijn er veel haken en ogen.
quote:
Daarnaast roepen mensen al jaren dat de burocratie verschrikkelijk is en dat het klauwen met geld kost. Het "waarom moet ik nu WEER al mijn gegevens opgeven?!" syndroom. Maar zodra dat erkent wordt en men de gegevens wil gaan koppelen (het one door principe) ontstaat er opeens veel weerstand en roepen we "Big Brother!!!"

Wen er maar aan. Lokalen overheden hebben van de rijksoverheid de verplichting gekregen om 1 ingang te bieden voor de burgers. En dat is alleen mogelijk door gegevens te koppelen. Je sofinummer is al hernoemt naar BurgerServiceNummer.
1 ingang is 1, wil nog niet zeggen dat alles onderling maar uitgewisseld moet worden.
Neerkomen wel!
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 12 juli 2007 @ 12:51:11 #23
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_51391426
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 12:42 schreef Freeflyer het volgende:

probeer dat nu maar eens voor elkaar te krijgen met je eigen medische dossier.
je hebt het recht maar op het moment dat je daar gebruik van wilt maken dan zijn er veel haken en ogen.
Valt wel mee hoor. Desnoods dwing je het gerechterlijk af.
quote:
1 ingang is 1, wil nog niet zeggen dat alles onderling maar uitgewisseld moet worden.
In ieder geval wel gekoppeld. Als je burocratie wilt opheffen ontkom je er niet aan dat je gegevens toegankelijker worden. Anders verschuif je de burocratie alleen maar.

Maar dan nog... Wat is er op tegen om dossiers die al bestaan aan elkaar te koppelen en onder strikte voorwaarden beschikbaar te hebben voor belanghebbenden? Nogmaals, dat gebeurt nu ook al, de huisarts vraagt de gegevens uit het ziekenhuis op, of van de psych. Jeugdzorg doet hetzelfde als er aanleiding voor is.

Waarbij de verschillende instanties nu een (groot) risico lopen wat te missen, of langs elkaar heen te werken omdat ze niet over ALLE informatie beschikken door slordigheden, regelgeving, burocratie, etc waarbij kinderen overlijden onder gruwelijke omstandigheden.

Begrijp me niet verkeerd, ik denk niet dat het een tovermiddel is en dat er wel degelijk strikte zorgvuldigheid gehandhaafd moet worden, maar als op deze manier juist de ernstigste gevallen of een percentage daarvan voorkomen kunnen worden... doen.
  donderdag 12 juli 2007 @ 13:21:02 #24
11682 Moonah
Jolie femme
pi_51392320
Ik ben hier zo ontzettend voor!
En gelukkig lees ik hier dat meer mensen dit helemaal geen bezwaar vinden.

Als school kun je wat dingen signaleren, maar vaak wordt er gedacht "Wat moeten we ermee, we hebben maar een of twee dingetjes gemerkt, dus ja, zal wel loslopen". Het CB ziet of hoort eens wat, maar vindt het niet écht zorgwekkend. De HA vindt bepaalde blauwe plekken een randgevalletje. Als ál die twijfeldingen gekoppeld worden is de som der delen meer dan het geheel. Oftewel, je vult elkaar aan waardoor er hopelijk veel eerder en beter ingegrepen kan worden indien nodig.

En zoals gezegd, er worden tóch dossiers aangelegd. ook van kinderen waar niets bijzonders mee aan de hand is. Dus wat is er in hemelsnaam tegen het samenvoegen ervan?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 12 juli 2007 @ 13:22:16 #25
11682 Moonah
Jolie femme
pi_51392348
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 12:51 schreef Swetsenegger het volgende:
Waarbij de verschillende instanties nu een (groot) risico lopen wat te missen, of langs elkaar heen te werken omdat ze niet over ALLE informatie beschikken door slordigheden, regelgeving, burocratie, etc waarbij kinderen overlijden onder gruwelijke omstandigheden.
Dat dus.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')