Ik vind bv niet veel te maken hebben met een levensstijl. Maar voor de derde keer, met adviseren is niks mis imho. Mquote:Op donderdag 20 september 2007 10:16 schreef Brighteyes het volgende:
Mag ik dan een knuppel het hoenderhok in keilen?
Als men zich dan verre moet houden van dat soort adviezen, kan dan die borstvoedings-campagne ook gelijk het raam uit? Dat kunnen mensen ook wel prima zelf bedenken!
Want zo lees ik de OP dus, advies geven over wat het beste zou zijn... Zowel voor als tijdens als na de zwangerschap.
Ook bij andere anti-conceptie krijg je dat mee.quote:Op donderdag 20 september 2007 09:27 schreef Brighteyes het volgende:
Schiet me trouwens te binnen dat er volgens mij 1 of 2 meiden waren in oud die bij het ophalen van de pil een brief mee kregen met daarin idd wat aanbevelingen voor als ze ooit zouden willen stoppen om kindjes te krijgen, oa. het slikken van foliumzuur.
Psies!quote:Op donderdag 20 september 2007 10:22 schreef Brighteyes het volgende:
Dan heb ik pech.
Wat ik ermee aan wilde geven is dat ik uit de OP haal dat men dat soort adviezen wil gaan geven. Wat het beste zou zijn. Dus gezond leven (niet roken, overmatig drinken, matig met koffie, schijf van 5 etc. etc.) om je kindje een zo optimaal mogelijke start te geven.
En daarom trok ik het vergelijk naar bv... dat gaat ook over wat het beste is etc. etc. zonder dat met harde hand voor te schrijven.
Ja sorry, je hebt ook wel gelijk, maar ik word altijd kriegel van dit soort gezeur en gezeik over eetvoorschriften en pillenslikkerij.quote:Op donderdag 20 september 2007 09:20 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Kindjes met open ruggetjes gaan nog steeds dood. Alleen weten we nu wat de kans op een open ruggetje sterk verlaagd, namelijk een gebrek aan foliumzuur. Vroeger gingen we ook dood aan scheurbuik. Nu weten we wat de kans op scheurbuik sterk verlaagd, namelijk vitaminen. Ik zie geen verschil tussen die 2.
En hoe kom je erbij dat aanstaande moeders nauwelijks nog iets mogen eten? Geen alcohol, niet roken en gewoon normaal gezond de schijf van 5 vind ik nu niet echt een beperking eigenlijk en heeft sowieso niets met 'survival of the fittest' maar met gezond verstond te maken.
Een beetje doorgeslagen? Zeg maar gerust een beetje veel... En dan kan ik me de reactie van ElizabethR ook wel voorstellen, eerlijk gezegdquote:Op donderdag 20 september 2007 11:14 schreef Brighteyes het volgende:
Waarom niet? Ik denk dat jij op zich voor een deel ook wel gelijk hebt en als ik het zo lees is jouw zus toen een beetje doorgeslagen (al dan niet nav adviezen) want goed verwarmd rood vlees (lijkt me wel in een stoofpotje) en ook warme brie zijn sowieso al geen probleem.![]()
quote:Op donderdag 20 september 2007 11:01 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Ja sorry, je hebt ook wel gelijk, maar ik word altijd kriegel van dit soort gezeur en gezeik over eetvoorschriften en pillenslikkerij.
Als ik nog denk aan de tijd dat mijn zus zwanger was (die is 20 jaar later dan ik begonnen aan kids) dan wordt het me werkelijk waar een beetje rood voor de ogen. Ze mocht dit niet, en dat niet, en ik moest er niet aan denken om een sigaret te roken in haar bijzijn, zelfs al stond ik buiten, en toen ik had gekookt en er bleek rood vlees in mijn stoofpotje te zitten mocht ze dat niet hebben, en een panini met gesmolten brie liet ze ook al staan, ze durfde geen water uit de kraan te drinken maar moest speciaal flessenbronwater hebben en ga zo maar door. Dan denk ik wel eens: Mens, vroeger werden kinderen ook gezond geboren, en ik vrat ook brie en filet americain toen ik zwanger was, en ik heb nooit foliumzuur geslikt want dat was er helemaal nog niet.
Maar je hebt wel gelijk. Ik zie ook wel in dat het er met de jaren eigenlijk op vooruit is gegaan qua preventie en dergelijke. Hoewel ik een advies zoals bedoeld in de OP nogal overdreven vind. Mensen die bewust aan kids beginnen hebben zich al laten informeren lijkt me zo.
Excuus, ik bemoei me er maar verder niet meer mee
Nee, daar is niks mis mee, maar toen ik bij mijn anticonceptie ongevraagd en ongewild informatie meekreeg over foliumzuur werd ik wel heel boos. Er is tenslotte een verschil tussen zelf bewust zoeken op een verloskundigensite en ongevraagd de informatie in handen gedrukt krijgen omdat 'je tot de doelgroep hoort'.quote:Op donderdag 20 september 2007 11:18 schreef vamperotica het volgende:
Niks mis mee, toch? Alleen dat panische gedoe....
Ja idd... Dat is ook nergens voor nodig... Tegenwoordig krijg je van alles ongevraagd maar "naar je kop geslingerd!!"quote:Op donderdag 20 september 2007 11:34 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nee, daar is niks mis mee, maar toen ik bij mijn anticonceptie ongevraagd en ongewild informatie meekreeg over foliumzuur werd ik wel heel boos. Er is tenslotte een verschil tussen zelf bewust zoeken op een verloskundigensite en ongevraagd de informatie in handen gedrukt krijgen omdat 'je tot de doelgroep hoort'.
Ik maak me wel zorgen over dit soort adviezen en vooral wat daar verder uit voort kan komen. De stap naar verdere bemoeienis en meteen als 'fout' bestempelen van mensen die zich niet aan die adviezen houden is dan niet zo groot.
En zo kweek je dus geen mondige, zelfvoorzienende burgers, door ze te bespammen met informatie dan wel desinformatie (FUD) en vóór ze te bepalen wat goed of slecht is in plaats van ze dat zelf te laten onderzoeken, ondervinden en bepalen.quote:Op donderdag 20 september 2007 11:47 schreef Ticootje het volgende:
Ach, laatst was er toch ook een relletje om antiabortusfolders. Je wordt gewoon gespamt met van alles en nog wat. Van de post die je door je brievenbus krijgt gaat denk ik 80% zo de oud papierbak in.
Maar ligt dat niet ook aan een gebrek aan voorlichting soms? Klok horen luiden, klepel niet kunnen vinden? Zo was er ooit een vrouw op tv die "ergens" gehoord had dat je geen kaneel mocht als je zwanger was volgens haar vlos mocht het wel, mits je geen potjes leeg at, omdat het effect niet voldoende bekend was. Waar wist ze niet, maar doordat ze niet voldoende kennis van zaken had was ze álle kruiden maar gaan vermijden...quote:Op donderdag 20 september 2007 11:14 schreef Brighteyes het volgende:
Waarom niet? Ik denk dat jij op zich voor een deel ook wel gelijk hebt en als ik het zo lees is jouw zus toen een beetje doorgeslagen (al dan niet nav adviezen) want goed verwarmd rood vlees (lijkt me wel in een stoofpotje) en ook warme brie zijn sowieso al geen probleem.![]()
Even anders nav je edit...quote:Op donderdag 20 september 2007 12:16 schreef innovative het volgende:
[..]
Maar ligt dat niet ook aan een gebrek aan voorlichting soms? Klok horen luiden, klepel niet kunnen vinden? Zo was er ooit een vrouw op tv die "ergens" gehoord had dat je geen kaneel mocht als je zwanger was volgens haar vlos mocht het wel, mits je geen potjes leeg at, omdat het effect niet bekend was. Waar wist ze niet, maar doordat ze niet voldoende kennis van zaken had was ze alle kruiden maar gaan vermijden...
Ik bedacht zelf al dat 't er niet goed stond, althans, meervoudig opgevat kon wordenquote:Op donderdag 20 september 2007 12:21 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Even anders nav je edit...
Want dan ben je dus volgens mij gewoon zelf niet al te snugger bezig als je dan maar rigoreus alles gaat mijden...
En voor de mensen die dat niet zelf kunnen verzinnen zijn richtlijnen best handig.
Als ik dit soort dingen hoor, en ook het verhaal van ElizabethR denk ik eigenlijk het helemaal geen kwaad zou kunnen als er wel meer aandacht aan besteed zou worden. Gewoon om wat meer eenduidige informatie te verkrijgen.
Elke VK heeft weer een eigen foldertje met eigen adviezen. Elke baby-website heeft weer een ander verhaal etc. etc.
Ik had er afgelopen weekend geen moeite mee om rauwmelkse kaas te vinden in Frankrijk anders hoor. Ook in NL worden ze echt nog wel verkocht.quote:Op donderdag 20 september 2007 11:29 schreef Jarno het volgende:
Leuk voorbeeld over die rauwmelkse kazen, want die zijn dankzij EU maatregelen compleet verboden. Of je moet het verkopen als diervoeder. Dus liefhebbers kunnen dit amper nog krijgen via reguliere wegen. Terwijl er amper wat mis is met rauwmelkse kazen. Zo zie je waar die bemoeizucht toe kan leiden.
In Nederland alleen maar bij de goedgesorteerde kaasboer. In de supermarkt zul je ze niet vindenquote:Op donderdag 20 september 2007 12:46 schreef Pruk het volgende:
[..]
Ik had er afgelopen weekend geen moeite mee om rauwmelkse kaas te vinden in Frankrijk anders hoor. Ook in NL worden ze echt nog wel verkocht.
Echt? Wel op de versafdeling neem ik aan?quote:Op donderdag 20 september 2007 13:03 schreef bixister het volgende:
zelfs bij de AH zijn nog wel rauwmelkse kazen te koop zag ik laatst, maar dan staat het er wel duidelijk op.
Ik denk niet dat het erg is als je eens een kopje kaneelthee drinkt. Of een stukje appelgebak eet waar iets van kaneel op zit.quote:Op donderdag 20 september 2007 12:34 schreef innovative het volgende:
[..]
Ik bedacht zelf al dat 't er niet goed stond, althans, meervoudig opgevat kon worden![]()
Te weinig informatie kan gewoon tot beide uitersten leiden... Voldoende (of te veel) informatie kan ook voor problemen zorgen, je hebt altijd mensen die zich betutteld voelen of zeggen "vroeger ging 't toch ook goed"...
Toch denk ik dan, geef mensen dan maar alle informatie die beschikbaar is. Zodat iedereen een keuze kan maken gebaseerd op feiten, niet op aannames. En als ze kiezen om tóch te roken, drinken of elke week een toastje filet american te verorberen, dan is dat hun verantwoordelijkheid en zijn de mogelijke gevolgen ook hun probleem.
En dat kaneel, de andere manier waarop het opgevat kon worden, dat is dus al zo'n voorbeeld. De een zeg dat het écht niet mag, de ander zegt dat het gematigd mag...
Precies gewoonweg absurd!quote:Op donderdag 20 september 2007 08:20 schreef Jarno het volgende:
[..]
De Nederlandse bemoeizucht kent ook geen grenzen. Zal dit dan eindelijk leiden tot het officieel 'ouderschapsdiploma' dat volgens velen dé oplossing is voor hangende jongeren, onbeschofte pubers en dikke kinderen?
En zou dit:
[..]
niet eerder te maken hebben met het bijna verplichte thuisbevallen wat in Nederland gebruikelijk is?
ja, het heet 'boerenkaas' en er staat op dat het van rauwe melk gemaakt is. ik was er ook verbaasd over. en ik weet dat die blauwe schimmelkazen ook soms rauwe melk bevatten. de Brie en Camambert van de AH niet overigens hoor.quote:Op donderdag 20 september 2007 13:04 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Echt? Wel op de versafdeling neem ik aan?
Idd, mijn schoonzus was ervan overtuigd dat ze niet in d tuin mocht werken want het onkruid is egvaarlijk voor een zwangere vrouw.quote:Op donderdag 20 september 2007 12:16 schreef innovative het volgende:
[..]
Maar ligt dat niet ook aan een gebrek aan voorlichting soms? Klok horen luiden, klepel niet kunnen vinden? Zo was er ooit een vrouw op tv die "ergens" gehoord had dat je geen kaneel mocht als je zwanger was volgens haar vlos mocht het wel, mits je geen potjes leeg at, omdat het effect niet voldoende bekend was. Waar wist ze niet, maar doordat ze niet voldoende kennis van zaken had was ze álle kruiden maar gaan vermijden...
Ben thuis bevallen, was zalig!! Lekker doen wat je zelf wilt en niet, omdat ' meneer de dokter' het anders niet goed kan zien, vastgebonden aan de CTG apparatuur op een bed hangen.quote:Op donderdag 20 september 2007 13:07 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
[quote]En thuisbevallen is niet prettig lijkt me, als er wat mis gaat wat dan? Dan ben je niet een twee drie in het ziekenhuis, en idem geldt dit in ons land voor dat zonder verdoving bevallen god god wat stoer zeg!En Barbaars ook nog! Zo intens wreed!
Thuisbevallen brengt niet meer risico met zich mee, in het ziekenhuis staat er ook niet iemand 24/7 klaar, als je moet bevallen in het ziekenhuis moeten ze die persoon ook opbellen.quote:Op donderdag 20 september 2007 13:07 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Precies gewoonweg absurd!
Is dat de gristelijke invloed in de regering tegenwoordig? Bah daar wordt je toch misselijk van of niet?
En thuisbevallen is niet prettig lijkt me, als er wat mis gaat wat dan? Dan ben je niet een twee drie in het ziekenhuis, en idem geldt dit in ons land voor dat zonder verdoving bevallen god god wat stoer zeg!En Barbaars ook nog! Zo intens wreed!
Nou ehals ik de keus had gehad had ik het wel geweten!
Waar was die hamer nou toch?
pffffffff
Djezus bij de tandarts is voor mij al een hel laat staan...![]()
bron: http://www.vlov.be/actueel/310106.phpquote:In landen als Nederland en Canada gebeuren nog één derde van de bevallingen thuis.
Dat klopt en het gaat toch om hoog ontwikkelde landen. Recent onderzoek heeft trouwens uitgewezen dat thuisbevallingen helemaal niet risicovoller zijn dan ziekenhuisbevallingen. Integendeel zelfs, het risico blijkt zelfs iets kleiner te zijn! Dat is toch de conclusie van een studie van Hodnett et al. (Cochrane reviews) waarvan de resultaten in november 2005 werden bekend gemaakt. Mag ik even citeren: "When compared to conventional institutional settings, home-like settings for childbirth are associated with modest benefits, including reduced medical interventions and increased maternal satisfaction."
Ik wil hier niet pleiten tegen ziekenhuisbevallingen, bij matig tot hoog risico zijn ze de enige correcte keuze. Maar ik wil wel de voordelen van het thuis bevallen bij laag risico belichten.
Inderdaad, je kan ook tever gaan..quote:Op donderdag 20 september 2007 13:17 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Ben thuis bevallen, was zalig!! Lekker doen wat je zelf wilt en niet, omdat ' meneer de dokter' het anders niet goed kan zien, vastgebonden aan de CTG apparatuur op een bed hangen.
Na de bevalling kreeg ik een fluxus van meer dan 2 liter en moest dus naar het ziekenhuis. Daar was ik in 10 minuten. Volgens mij is er in NL altijd wel een ziekenhuis in de directe omgeving te vinden.
En bevallen zonder verdoving wreed? Achgossie..... De mensheid bestaat al vrij lang, en die zou daadwerkelijk uitgestorven zijn geweest als ' men' van vroeger uit zo gedacht had. Niets barbaars aan een bevalling hoor. Ik vind het vrij wreed om een baby die op het punt staat van geboren worden half high op de wereld te zetten omdat moeders toevallig even niet tegen de pijn kan en zonodig platgespoten moet worden
Sorry, maar waarom heeft dit nou meteen weer te maken met een "gristelijke invloed" ?quote:Op donderdag 20 september 2007 13:07 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Precies gewoonweg absurd!
Is dat de gristelijke invloed in de regering tegenwoordig? Bah daar wordt je toch misselijk van of niet?
En thuisbevallen is niet prettig lijkt me, als er wat mis gaat wat dan? Dan ben je niet een twee drie in het ziekenhuis, en idem geldt dit in ons land voor dat zonder verdoving bevallen god god wat stoer zeg!En Barbaars ook nog! Zo intens wreed!
Nou ehals ik de keus had gehad had ik het wel geweten!
Waar was die hamer nou toch?
pffffffff
Djezus bij de tandarts is voor mij al een hel laat staan...![]()
Om de kazen even te laten voor wat het is en weer enigszins ontopic te geraken.quote:Op donderdag 20 september 2007 08:20 schreef Jarno het volgende:
[..]
De Nederlandse bemoeizucht kent ook geen grenzen. Zal dit dan eindelijk leiden tot het officieel 'ouderschapsdiploma' dat volgens velen dé oplossing is voor hangende jongeren, onbeschofte pubers en dikke kinderen?
Greppel? Da's alleen hurken en doorlopen hoorquote:Op donderdag 20 september 2007 13:20 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Inderdaad, je kan ook tever gaan..
Vrouwen in Afrika liggen even moeilijk te doen in een greppel en lopen daarna gewoon weer door.
Tjah dat is zeer persoonlijk ,de een heeft echt mega veel pijn, en voor een ander is het te harden!quote:Op donderdag 20 september 2007 13:17 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Ben thuis bevallen, was zalig!! Lekker doen wat je zelf wilt en niet, omdat ' meneer de dokter' het anders niet goed kan zien, vastgebonden aan de CTG apparatuur op een bed hangen.
Na de bevalling kreeg ik een fluxus van meer dan 2 liter en moest dus naar het ziekenhuis. Daar was ik in 10 minuten. Volgens mij is er in NL altijd wel een ziekenhuis in de directe omgeving te vinden.
En bevallen zonder verdoving wreed? Achgossie..... De mensheid bestaat al vrij lang, en die zou daadwerkelijk uitgestorven zijn geweest als ' men' van vroeger uit zo gedacht had. Niets barbaars aan een bevalling hoor. Ik vind het vrij wreed om een baby die op het punt staat van geboren worden half high op de wereld te zetten omdat moeders toevallig even niet tegen de pijn kan en zonodig platgespoten moet worden
Je krijgt je eerste kind?quote:Op donderdag 20 september 2007 13:20 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Inderdaad, je kan ook tever gaan..
Vrouwen in Afrika liggen even moeilijk te doen in een greppel en lopen daarna gewoon weer door.
Nou... Dat heb ik dus ook... Pijnbestrijding als het ECHT onmenselijk wordt, prima... Maar als je soms hoort dat er bij voorbaat al gevraagd wordt om pijnbestrijding, omdat "mevrouw" geen zin heeft in pijn....quote:Op donderdag 20 september 2007 13:17 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Je bedoelt de kinddossiers?? Die wil Rouvoet toch invoeren?quote:Op donderdag 20 september 2007 13:21 schreef yvonne het volgende:
[..]
Om de kazen even te laten voor wat het is en weer enigszins ontopic te geraken.
Vind je het, en nu even breder kijken, eigenlijk niet zorgwekkend?
Ik denk ook even aan het topic of topics in NWS waar bv de rol van Jeugdzorg groter en enger wordt.
Dat is toch ook eng?quote:Op donderdag 20 september 2007 13:21 schreef yvonne het volgende:
[..]
Om de kazen even te laten voor wat het is en weer enigszins ontopic te geraken.
Vind je het, en nu even breder kijken, eigenlijk niet zorgwekkend?
Ik denk ook even aan het topic of topics in NWS waar bv de rol van Jeugdzorg groter en enger wordt.
Lieverd ik ben een ONZINNERIN! Vandaar dat taalgebruik dit is foks..nmlquote:Op donderdag 20 september 2007 13:21 schreef Pruk het volgende:
[..]
Sorry, maar waarom heeft dit nou meteen weer te maken met een "gristelijke invloed" ?
Ik kan me voorstellen dat je moeite hebt met bepaalde normen en waarden die bepaalde christenen aanhangen, maar scheer niet alles over een kam wil je?
Daarnaast vind ik dit soort taalgebruik gewoon triest.
Ik heb 30 uur rugweeën gehad, heb nog nooit in mijn leven zoveel pijn gehad en op het moment zelf had ik mediactie waarschijnlijk niet afgeslagen.quote:Op donderdag 20 september 2007 13:22 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Tjah dat is zeer persoonlijk ,de een heeft echt mega veel pijn, en voor een ander is het te harden!
De eerste 24 uur ging het ook nog redelijk met harden bij mij, alleen daarna echt niet meer..
ik was een wee, ipv op een plek, was ik een pijn..
nou ja lekker! Dit idee, krijg je dus mee in nederland..terwijl in alle landen het al heeeeel normaal is om lekker verdoofd te worden, dan ga je toch niet kiezen voor pijn? En zo bewust is die baby nog niet hoor...hehe
Oh, maak je geen zorgen hoor. Ook zonder jouw post maak ik me al druk zat om de bevalling. Maar ik vind wel dat je het eerst zelf moet proberen. Als ze bij elke bevalling al bij voorbaat gaan spuiten, dat lijkt mij niets hoor.quote:Op donderdag 20 september 2007 13:24 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Je krijgt je eerste kind?
Oh lees dan mijn post aub niet!
![]()
och, yvonne kan het toch het smeuigst brengen, of het nou hels was of nietquote:Op donderdag 20 september 2007 13:27 schreef Jarno het volgende:
Kunnen we het opscheppen over hoe hels uw bevalling wel niet was achterwege laten dames?
En hier heb ik dus helemaal een fucking hekel aan!!!quote:Op donderdag 20 september 2007 13:27 schreef Jarno het volgende:
Kunnen we het opscheppen over hoe hels uw bevalling wel niet was achterwege laten dames?
Nee, in heel veel gevallen niet!quote:Op donderdag 20 september 2007 13:25 schreef Pruk het volgende:
[..]
De kinderen die op dit moment echt Jeugdzorg nodig hebben, zijn dat niet de kinderen van de ouders die vroeger zelf nauwelijks opvoeding gehad hebben (op uitzonderingen na natuurlijk)?
Dat lijkt er meer op
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |