abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53288488
Er komt dus belasting op vliegen. 11,25 voor korte vluchten, 45 voor lange vluchten. Geen idee waar ze de grens trekken, maar okee.

Nou, nu vind ik het geheel terecht dat de geheel onbelaste luchtvaartindustrie ook belast wordt. De concurrentieposite van treinen, bussen en auto's is op de huidige wijze oneerlijk. Dit is natuurlijk bovendien voor het milieu niet gunstig. Dus tot zover chapeau.

Maar...
Transavia en Easyjet hebben al aangegeven dat als het allemaal te gek wordt ze hun diensten naar Duitsland en België verhuizen, wat leidt tot auto's vol Nederlanders richting de vluchthavens aldaar. Dat zou dus extra milieuvervuiling betekenen. Dat schiet natuurlijk niet op.
Dit is toch typisch een probleem dat je op EU niveau aanpakt, als het al niet op mondiaal niveau kan? Ik heb het natuurlijk over accijns op kerosine. Dan wordt het voor de vliegmaatschappijen ook aantrekkelijker om met zuinigere vliegtuigen te vliegen. Ofwel: je pakt het probleem bij de bron aan.
Hebben we die EU nou echt voor niks? Dit is toch raar?

Overigens heeft Femke vandaag naar Balkenende een voorstel ingestuurd om het probleem wel mondiaal aan te pakken:
quote:
GroenLinks wil dat premier Balkenende binnen de Verenigde Naties pleit voor een Internationaal Klimaat Fonds. Dat schrijft fractieleider Halsema in een brief aan de premier.

Volgende week zijn Balkenende en minister Verhagen (buitenlandse zaken) in New York om daar de Klimaattop en de Algemene Vergadering van de VN bij te wonen. Tijdens de Klimaattop zal de premier een pleidooi houden voor het voorbereiden en nemen van aanpassingsmaatregelen met het oog op de klimaatveranderingen.

Halsema wil dat Balkenende van de gelegenheid gebruikmaakt om een internationaal klimaatfonds te bepleiten. Hiermee kunnen arme landen en landen met opkomende economieën, technisch en financieel worden geholpen in de strijd tegen CO2-uitstoot. Zo is er ondersteuning nodig bij het bouwen van dijken, het tegengaan van verwoestijning of de overgang van fossiele naar duurzame energie in deze landen.

Het fonds kan worden gevoed door een mondiale heffing op kerosine en/of een stikstofoxide (NOx) taks op de uitstoot van vliegtuigen. GroenLinks hoopt dat deze heffingen een belangrijke bijdrage zullen leveren aan de vermindering van het broeikasteffect, omdat de CO2 en NOx uitstoot op tien kilometer hoogte een chemische reactie veroorzaakt. Hierdoor verviervoudigt de CO2-uitstoot. Bovendien zullen heffingen „nieuwe en duurzame innovaties in de luchtvaart afdwingen”, verwacht Halsema.

Op voorwaarde dat ook de ontwikkelingslanden heffingen innen op hun vliegverkeer, kunnen ze een beroep doen op het geld in dit fonds. „Denk bijvoorbeeld aan Indonesië, waar door verdroging en vernietiging van veengronden een gigantische hoeveelheid CO2 wordt uitgestoten. Een fonds kan projecten die dit tegengaan bekostigen.”

Een zogenoemde Klimaatraad moet het fonds gaan beheren. Vorig jaar, in de aanloop naar de klimaatconferentie over het verdrag van Kyoto (hierin wordt de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen geregeld), pleitte GroenLinks al vergeefs voor een Klimaatraad. Toen bleek een orgaan dat toeziet op naleving of financiële ondersteuning, te hoog gegrepen.
bron: Trouw 18/09/2007

Dat lijkt er meer op. Ik ben benieuwd. Maar ik denk dat het niks wordt en dat we lekker blijven navelstaren in Nederland.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_53288620
Ik heb familie in Nederland wonen en neem wel eens het vliegtuig naar Nederland. Voortaan niet via Amsterdam, maar via Brussel. Tickets naar Brussel zijn overigens nu al goedkoper, maar die keus wordt nu nog gemakkelijker gemaakt. Dit kabinet doet nog steeds alsof Nederland een eiland is en denkt dat de consument dom is. Met expidia.com en ita.com zie je meteen wat het goedkoopst is.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_53288723
Het is niet alleen het kabinet. Het is (op dit vlak) iedereen behalve Groen Links (en D66). Maar die zijn niet met zoveel.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_53288954
Leuk hoor zo'n heffing. Maar waar gaat dat in vredesnaam aan besteed worden? Allerlei kutprojecten en ambtenarij waarmee het klimaat geen reet wordt geholpen? Het is een ordinaire lastenverzwaring, niet meer niet minder.
  woensdag 19 september 2007 @ 00:06:30 #5
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_53288992
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:05 schreef nikk het volgende:
Leuk hoor zo'n heffing. Maar waar gaat dat in vredesnaam aan besteed worden? Allerlei kutprojecten en ambtenarij waarmee het klimaat geen reet wordt geholpen? Het is een ordinaire lastenverzwaring, niet meer niet minder.
Neen, gewoon niet-milieu projecten.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  woensdag 19 september 2007 @ 00:23:42 #6
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53289393
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 19 september 2007 @ 00:23:54 #7
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53289396
De grens wordt getrokken bij Europa; 11.25 euro toeslag voor vluchten binnen Europa, 45 euro voor vluchten naar een bestemming buiten Europa. In Pauw & Witteman verkondigde de directeur van Eindhoven Airport - uitsluitend vluchten binnen Europa en een belangrijke basis van maatschappijen als Ryanair - dat 20% van de reizigers via Duitsland gaat om de heffing te vermijden. Witteman vroeg zich vrij cynisch af of "hij nou echt in de auto richting Düsseldorf zou stappen om 11.25 euro te vermijden om dat vervolgens kwijt te zijn aan benzine".

Ik geloof er niets van dat 20% van de mensen daadwerkelijk naar Duitsland gaat. Dat zijn vast rebelse antwoorden geweest op een Interview/NSS-enquête. En ik geloof er ook niets van dat de vliegtuigmaatschappijen vertrekken. Als ik daar CEO was had ik hetzelfde geroepen.
pi_53289403
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 23:49 schreef ErikT het volgende:
Nou, nu vind ik het geheel terecht dat de geheel onbelaste luchtvaartindustrie ook belast wordt. De concurrentieposite van treinen, bussen en auto's is op de huidige wijze oneerlijk.
Mijn god, de redenering slaat nog aan ook. "Auto's worden belast dus vliegtuigen moeten ook belast worden anders is het niet eerlijk".

Dit is echt de wereld volledig op zijn kop. Waar we het geld aan besteden zien we later wel weer maar belast moet er worden, anders is het niet eerlijk. Het is echt te krom en te ziek voor woorden.
  woensdag 19 september 2007 @ 00:28:42 #9
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_53289499
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 23:49 schreef ErikT het volgende:
Nou, nu vind ik het geheel terecht dat de geheel onbelaste luchtvaartindustrie ook belast wordt. De concurrentieposite van treinen, bussen en auto's is op de huidige wijze oneerlijk. Dit is natuurlijk bovendien voor het milieu niet gunstig. Dus tot zover chapeau.
Hmm, welke concurrentiepositie? Ik ga op vakantie naar Gran Canaria en ik ga met de bus...?
Je zal maar een week vakantie hebben en met de auto naar Turkije gaan, tegen de tijd dat je er bent kun je weer terug.
Mensen die naar Belgie of de Veluwe op vakantie gaan zullen niet zo snel het vliegtuig pakken.
quote:
Bovendien zullen heffingen „nieuwe en duurzame innovaties in de luchtvaart afdwingen”
Jep, net zoals heffingen het fileprobleem drastisch hebben verkleind en (bijna) iedereen van het roken hebben afgeholpen.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  woensdag 19 september 2007 @ 00:35:01 #10
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53289612
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:24 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Mijn god, de redenering slaat nog aan ook. "Auto's worden belast dus vliegtuigen moeten ook belast worden anders is het niet eerlijk".

Dit is echt de wereld volledig op zijn kop. Waar we het geld aan besteden zien we later wel weer maar belast moet er worden, anders is het niet eerlijk. Het is echt te krom en te ziek voor woorden.
Ik vind het niet meer dan terecht dat ik kan meeprofiteren van iemand anders' vakantie. Over 1,5 maand looopt mijn contract af en dan ga ik lekker een paar weken in de ww
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 19 september 2007 @ 00:36:44 #11
36342 rishi120
Flavor Aid is Lekker!
pi_53289644
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:24 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Mijn god, de redenering slaat nog aan ook. "Auto's worden belast dus vliegtuigen moeten ook belast worden anders is het niet eerlijk".

Dit is echt de wereld volledig op zijn kop. Waar we het geld aan besteden zien we later wel weer maar belast moet er worden, anders is het niet eerlijk. Het is echt te krom en te ziek voor woorden.
Ehm, volgens mij moeten we nu ook alle fietsen gaan belasten, en schoenen!
Signature
  woensdag 19 september 2007 @ 00:43:29 #12
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_53289789
Ik vlieg zowiezo al via Duitsland. Veel goedkoper, minder gezeik met de douane, etc...
FF vervelend om er heen te gaan, maar met de ICE is het best te doen.

Nederland is compleet doorgedraaid met overal maar belastingen op te gooien. Laten ze nou eerst maar eens voor een degelijk OV zorgen en snelwegen die filevrij zijn, dan zien we er tenminste iets van terug. Maar dat kan allemaal op de een of andere manier blijkbaar niet.
pi_53289797
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:36 schreef rishi120 het volgende:

[..]

Ehm, volgens mij moeten we nu ook alle fietsen gaan belasten, en schoenen!
op zich wel, ze zitten zo te zagen over de CO2 emissie van een wagen; als ik met mijn auto 100km rijd of ik doe het met mijn fiets, dan is de CO2 emissie van ik op de fiets hoger dan ik in de auto vanwege de extra inspanning die ik lever.

De auto nemen is dus gewoon milieuvriendelijker dan met de fiets gaan. Verder slaan ze nogal ver door, er was ergens een onderzoek dat eens gevoerd is waaruit bleek dat de varkens in west-vlaanderen alleen al meer CO2 uitstoten dan alle auto's die momenteel op de baan zijn . Belasting op varkens dan maar? Misschien nog emissienormen opleggen aan varkens?
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_53289810
Mij sla je nog geen vliegtuig in
hou der niet van!
eng
dus prima maatregel!!!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_53289855
een vliegtuig bijt niet hoor

Verder is het vliegtuig het veiligste transportmiddel dat er bestaat.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  woensdag 19 september 2007 @ 00:48:13 #16
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_53289879
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik vind het niet meer dan terecht dat ik kan meeprofiteren van iemand anders' vakantie. Over 1,5 maand looopt mijn contract af en dan ga ik lekker een paar weken in de ww [afbeelding][afbeelding]
Toen ik werkeloos werd duurde mijn ww aanvraag bijna drie maanden, wat ga je in de tussentijd doen?
Bovendien ben je verwijtbaar werkeloos als je nu zegt dat je 'lekker een paar weken in de ww gaat' en niet solliciteerd naar een andere baan.

(Ik zag je trouwens in een ander topic posten dat je een goede baan had en bovengemiddeld verdiende?)(Kan dat topic nu ff niet terugvinden)(Weet je zeker dat je niet gewoon zit te stangen?)
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_53289969
Ow.. hier komt ook al extra belasting op?
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:23 schreef TNA het volgende:
[..]

Ik geloof er niets van dat 20% van de mensen daadwerkelijk naar Duitsland gaat. Dat zijn vast rebelse antwoorden geweest op een Interview/NSS-enquête. En ik geloof er ook niets van dat de vliegtuigmaatschappijen vertrekken. Als ik daar CEO was had ik hetzelfde geroepen.
Het ligt er maar net aan waar je woont. Ik woon zelf bij Eindhoven en ben al een keer vanaf Dortmund en Brussel gevlogen.. is net zo ver als veel Nederlandse luchthavens. Als vliegen vanaf Nederland echt duurder wordt dan ga ik dat gewoon vaker doen. Simpel.
  woensdag 19 september 2007 @ 01:01:03 #18
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53290083
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:48 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Toen ik werkeloos werd duurde mijn ww aanvraag bijna drie maanden, wat ga je in de tussentijd doen?
Bovendien ben je verwijtbaar werkeloos als je nu zegt dat je 'lekker een paar weken in de ww gaat' en niet solliciteerd naar een andere baan.

(Ik zag je trouwens in een ander topic posten dat je een goede baan had en bovengemiddeld verdiende?)(Kan dat topic nu ff niet terugvinden)(Weet je zeker dat je niet gewoon zit te stangen?)
Ik heb waarschijnlijk eerder weer werk dan een uitkering.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_53290101
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:46 schreef Athmozz het volgende:
een vliegtuig bijt niet hoor

Verder is het vliegtuig het veiligste transportmiddel dat er bestaat.
Nee je zou maar net naar beneden gaan met dat ding als jij erin zit he!
Moet er niet aan denken!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  woensdag 19 september 2007 @ 01:11:04 #20
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_53290216
quote:
Op woensdag 19 september 2007 01:01 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

Nee je zou maar net naar beneden gaan met dat ding als jij erin zit he!
Moet er niet aan denken!
Als jij dan neerstort en dood bent, dan is onze regering weer blij, want dan zijn ze er weer als de kippen bij om nog wat extra geld uit je doorbloedde broekzakken te kloppen...
pi_53290254
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:44 schreef zhe-devilll het volgende:
Mij sla je nog geen vliegtuig in
hou der niet van!
eng
dus prima maatregel!!!
Vliegangst is een fobie; een irrationele angst. Wees niet zo'n bange poeperd en ga van het leven genieten!
pi_53290282
quote:
Op woensdag 19 september 2007 01:14 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Vliegangst is een fobie; een irrationele angst. Wees niet zo'n bange poeperd en ga van het leven genieten!
how? tell me!!!!!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  woensdag 19 september 2007 @ 02:08:29 #23
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_53290684
quote:
Op woensdag 19 september 2007 01:16 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

how? tell me!!!!!
Embrace death.
Zodra je niet meer bang bent voor de dood stap je overal zonder angst in, en kun je er zelfs van genieten.
pi_53290692
dat vliegvekeer onbelast is is van de zotte....
het een milieubelasting noemen echter ook....
pi_53290711
quote:
Op woensdag 19 september 2007 02:09 schreef sexymofo het volgende:
dat vliegvekeer onbelast is is van de zotte....
Ai, vorige keer moest ik anders wel belasting betalen
pi_53290740
dat was niet voor het verkeer maar voor de luchthaven...
pi_53290756
quote:
Op woensdag 19 september 2007 01:16 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

how? tell me!!!!!
the only thing we have to fear is fear itself ..
pleased to meet you
pi_53291023
the only thing we have to beer is beer itself .. *proost*
Free people own guns! Slaves do not!
  woensdag 19 september 2007 @ 06:57:04 #29
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_53291035
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:44 schreef zhe-devilll het volgende:
Mij sla je nog geen vliegtuig in
hou der niet van!
eng
dus prima maatregel!!!
Ik vind het eng, dus het is een prima maatregel


Fijne instelling.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_53291069
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:23 schreef TNA het volgende:

Ik geloof er niets van dat 20% van de mensen daadwerkelijk naar Duitsland gaat. Dat zijn vast rebelse antwoorden geweest op een Interview/NSS-enquête. En ik geloof er ook niets van dat de vliegtuigmaatschappijen vertrekken. Als ik daar CEO was had ik hetzelfde geroepen.
Als je in Noord, Oost en Zuid-Nederland woont (toch een aanzienelijk deel van de bevolking) is de keus vrij simpel te maken, vliegvelden net over de grens zijn goedkoper en ook niet duurder te bereiken. Witteman mag dan lekker cynisch zijn maar die schijnt ook te denken dat Nederland buiten de Randstad ophoudt
pi_53291269
Met dank aan de PvdA is vliegen nu niet meer voor iedereen toegankelijk......

Milieutechnisch heeft deze belasting ook geen enkele zin.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_53291604
quote:
Op woensdag 19 september 2007 01:16 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

how? tell me!!!!!
Ik heb zelf nooit last gehad van een fobie, maar mijn idee zou zijn om het te confronteren, gewoon doen. Dan merk je dat het niets voorstelt. Rustig beginnen zou een tijdje rondkijken op Schiphol zijn, elke dag vliegen daar zo'n 120000 mensen, en niemand stort daarvan neer.
  woensdag 19 september 2007 @ 09:06:09 #33
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53292119
Mensen die 1 keer per jaar op vliegvakantie gaan merken hier niet zoveel van, maar ik maak zakelijk meer dan honderd vluchten per jaar, wordt een duur grapje als je dat vanuit Nederland doet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_53292219
quote:
Op woensdag 19 september 2007 07:52 schreef JohnDope het volgende:
Met dank aan de PvdA is vliegen nu niet meer voor iedereen toegankelijk......

Milieutechnisch heeft deze belasting ook geen enkele zin.
Als jij het vliegen laat afhangen van deze toeslag, kon je het zonder toeslag ook al niet betalen.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_53292245
quote:
Op woensdag 19 september 2007 09:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Mensen die 1 keer per jaar op vliegvakantie gaan merken hier niet zoveel van, maar ik maak zakelijk meer dan honderd vluchten per jaar, wordt een duur grapje als je dat vanuit Nederland doet.
Nou ja, als men wakker ligt van 11,25 euro toeslag......waarom breekt er geen revolutie uit als je kijkt naar de luchthaven belasting ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
  woensdag 19 september 2007 @ 09:17:40 #36
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53292310
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 23:53 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb familie in Nederland wonen en neem wel eens het vliegtuig naar Nederland. Voortaan niet via Amsterdam, maar via Brussel. Tickets naar Brussel zijn overigens nu al goedkoper, maar die keus wordt nu nog gemakkelijker gemaakt. Dit kabinet doet nog steeds alsof Nederland een eiland is en denkt dat de consument dom is. Met expidia.com en ita.com zie je meteen wat het goedkoopst is.
Brussel heeft er fikse subsidie op zitten.
  woensdag 19 september 2007 @ 09:18:56 #37
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53292330
quote:
Op woensdag 19 september 2007 07:14 schreef Chewie het volgende:

[..]

Als je in Noord, Oost en Zuid-Nederland woont (toch een aanzienelijk deel van de bevolking) is de keus vrij simpel te maken, vliegvelden net over de grens zijn goedkoper en ook niet duurder te bereiken. Witteman mag dan lekker cynisch zijn maar die schijnt ook te denken dat Nederland buiten de Randstad ophoudt
Grachtengordelinteeld bij de Media, die weten niet beter.
Buiten de grachtengordel zijn nog net mensen, buiten amsterdam zijn boeren, buiten de randstad domme boeren en aan de andere kant van de Veluwe is alleen nog maar barre woestenij.
Dat mensen in het oosten van het land alleen maar meer van Duitse vliegvelden zullen gaan vliegen (en bij Duitse reisbureaus hun vakanties gaan boeken) hebben ze niet eens door, en als ze dat al door hebben denken ze dat het lekker rustig zal worden op schiphol
En dat is natuurlijk zo, als steeds meer mensen uit het zuiden en oosten van het land de grens over gaan om te vliegen groeit Schiphol minder. Als dat doorzet trekt Air France zijn conclusies en Schiphol HUB af, wat een rust.
Maar wat dat voor de economie betekend?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 19 september 2007 @ 09:21:26 #38
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53292397
quote:
Op woensdag 19 september 2007 09:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Mensen die 1 keer per jaar op vliegvakantie gaan merken hier niet zoveel van, maar ik maak zakelijk meer dan honderd vluchten per jaar, wordt een duur grapje als je dat vanuit Nederland doet.
In de tijd dat ik nog erg veel moest reizen deed ik bijna alles binnen Europa met de trein, zelfs naar Istanbul (die reis noem ik "de flirt op de Orient Express") en Sint Petersburg ("stokvis en wodka"). Als je eersteklas reist, zit je veel prettiger dan op al die stomme luchthavens, en je ziet nog eens wat van de wereld. Aanrader!
  woensdag 19 september 2007 @ 09:56:46 #39
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53293213
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:53 schreef Bigs het volgende:
Ow.. hier komt ook al extra belasting op?
[..]

Het ligt er maar net aan waar je woont. Ik woon zelf bij Eindhoven en ben al een keer vanaf Dortmund en Brussel gevlogen.. is net zo ver als veel Nederlandse luchthavens. Als vliegen vanaf Nederland echt duurder wordt dan ga ik dat gewoon vaker doen. Simpel.
quote:
Op woensdag 19 september 2007 07:14 schreef Chewie het volgende:

[..]

Als je in Noord, Oost en Zuid-Nederland woont (toch een aanzienelijk deel van de bevolking) is de keus vrij simpel te maken, vliegvelden net over de grens zijn goedkoper en ook niet duurder te bereiken. Witteman mag dan lekker cynisch zijn maar die schijnt ook te denken dat Nederland buiten de Randstad ophoudt
Ik neem aan dat vliegen vanaf Duitsland sowieso al goedkoper is? Lijkt me sterk dat deze kleine toeslag daadwerkelijk veel gaat veranderen. Nogmaals, die "20%" is vast gebaseerd op een telefonische vraag van het NIPO "Vliegt u vanaf Duitsland als er een toeslag komt?" waarop mensen koppig "JA!" roepen. Maar ik betwijfel of dat in de praktijk zo verloopt.

Verder wordt dit argument natuurlijk alleen gebruikt omdat mensen te zuinig zijn om een toeslag te betalen, maar dat doet er even niet toe
pi_53293560
Tja ik kan me het eigenlijk ook niet zo goed voorstellen, maar ja persoonlijk betaal ik graag iets meer om ergens in de middag te vliegen ipv 's ochtends om 6 uur...

Ik ben het verder wel eens met de extra belasting, is het niet zo dat juist de luchtvaart met subsidies en kortingen op kerosine kunstmatig lage kosten heeft en daardoor goedkope tickets kan aanbieden?

Hoe dan ook, ik vind het wel goed dat vliegen niet meer als vanzelfsprekend wordt beschouwd. Vliegen is een luxe product, net zoals verre vakanties. Als je niet al te rijk bent kun je makkelijk op vakantie nin Duitsland, Frankrijk of Spanje, en hoef je niet per sé naar een resort in Venezuela waar je precies hetzelfde doet als op de kust van Spanje...
pi_53293881
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:23 schreef TNA het volgende:

Ik geloof er niets van dat 20% van de mensen daadwerkelijk naar Duitsland gaat. Dat zijn vast rebelse antwoorden geweest op een Interview/NSS-enquête. En ik geloof er ook niets van dat de vliegtuigmaatschappijen vertrekken. Als ik daar CEO was had ik hetzelfde geroepen.
Juist . En die 1000 mensen die niet meer gaan vliegen worden wel vervangen door mensen die nu niet gaan vliegen omdat ze schiphol b.v. te druk vinden.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_53293943
quote:
Op woensdag 19 september 2007 07:14 schreef Chewie het volgende:

[..]

Als je in Noord, Oost en Zuid-Nederland woont (toch een aanzienelijk deel van de bevolking) is de keus vrij simpel te maken, vliegvelden net over de grens zijn goedkoper en ook niet duurder te bereiken. Witteman mag dan lekker cynisch zijn maar die schijnt ook te denken dat Nederland buiten de Randstad ophoudt
Ach erg afhankelijk van waar je in Noord Oost of Zuid NL woont. Veel steden in die regio hebben een prima treinverbinding met Schiphol waar goedkoop parkeren in Duitsland niet zomaar tegenop kan.

Maar goed denk niet dat schiphol er in het aantal reizigers echt iets van merkt . Daarvoor gaat het te goed met de economie .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 19 september 2007 @ 10:40:46 #43
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_53294231
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:23 schreef TNA het volgende:
De grens wordt getrokken bij Europa; 11.25 euro toeslag voor vluchten binnen Europa, 45 euro voor vluchten naar een bestemming buiten Europa. In Pauw & Witteman verkondigde de directeur van Eindhoven Airport - uitsluitend vluchten binnen Europa en een belangrijke basis van maatschappijen als Ryanair - dat 20% van de reizigers via Duitsland gaat om de heffing te vermijden. Witteman vroeg zich vrij cynisch af of "hij nou echt in de auto richting Düsseldorf zou stappen om 11.25 euro te vermijden om dat vervolgens kwijt te zijn aan benzine".

Ik geloof er niets van dat 20% van de mensen daadwerkelijk naar Duitsland gaat. Dat zijn vast rebelse antwoorden geweest op een Interview/NSS-enquête. En ik geloof er ook niets van dat de vliegtuigmaatschappijen vertrekken. Als ik daar CEO was had ik hetzelfde geroepen.
Eindhoven airport heeft inderdaad een probleem. Een alternatief vliegveld voor Europese reizen ligt 40km verderop precies 1km over de grens (Weeze).
Dat vliegveld is al wat goedkoper en nu daar 11.25 bovenop komt is het toch wel de moeite.

Düsseldorf is eerder een concurrent voor Schiphol.
Je moet het maar zo zien. Stel Schiphol is dichterbij maar Düsseldorf is iets goedkoper momenteel. Dan komt daar nu dus de heffing bovenop en kiezen mensen anders.
20% lijkt me overigens vrij reeël zeker voor vluchten naar buiten Europe, dus met het hoge tarief.

[ Bericht 2% gewijzigd door BlaZ op 19-09-2007 10:59:15 ]
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 19 september 2007 @ 10:42:59 #44
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53294282
quote:
Op woensdag 19 september 2007 07:52 schreef JohnDope het volgende:
Met dank aan de PvdA is vliegen nu niet meer voor iedereen toegankelijk......

Milieutechnisch heeft deze belasting ook geen enkele zin.
Als minder mensen gaan vliegen, zoals je impliceert in je eerste zin, dan heeft het milieutechnisch wel zin. Je spreekt jezelf tegen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_53294284
quote:
Op woensdag 19 september 2007 10:40 schreef BlaZ het volgende:


20% lijkt me overigens vrij reeël zeker voor internationale vluchten.
Voor nationale vluchten zal men inderdaad niet uitwijken naar Belgie .
Voor andere vluchten ook niet zo snel overigens.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_53294387
quote:
Op woensdag 19 september 2007 10:43 schreef du_ke het volgende:

[..]

Voor nationale vluchten zal men inderdaad niet uitwijken naar Belgie .
Je weet het maar nooit met die fusieplannen tegenwoordig .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_53294551
quote:
Op woensdag 19 september 2007 10:48 schreef Litpho het volgende:

[..]

Je weet het maar nooit met die fusieplannen tegenwoordig .
Van Zavethem naar Eelde zou het qua afstand wel bijna de moeite waard worden .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_53294703
quote:
Op woensdag 19 september 2007 10:27 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ach erg afhankelijk van waar je in Noord Oost of Zuid NL woont. Veel steden in die regio hebben een prima treinverbinding met Schiphol waar goedkoop parkeren in Duitsland niet zomaar tegenop kan.

Maar goed denk niet dat schiphol er in het aantal reizigers echt iets van merkt . Daarvoor gaat het te goed met de economie .
Voor N-O Nederland is Bremen nu al een prima alternatief en wordt dan ook al veel gebruikt, zeker veel zakelijke reizigers maken hier al gebruik van, Bremen is beter en sneller bereikbaar dan Amsterdam. Voor Midden-oost en Zuid Nederland zijn Dusseldorf en Brussel prima alternatieven die daar dan ook al voor gebruikt worden, voor een internationaal project wat ik gedaan heb voor DSM werd er altijd gevlogen vanuit Brussel of Dusseldorf, tickets waren toen al goedkoper en de reistijd naar het vliegveld stukken korter.

Verder zullen veel prijsvechters uitwijken van regionale vliegvelden zoals Eelde en Eindhoven naar kleinere vliegvelden net over de grens.
pi_53294749
Maar eigenlijk zou er gewoon in Europees verband besloten moeten wordne ook aczijns te heffen over kerosine. Lijkt me een effectievere maatregel.

En chewie tegen de trein instappen op een paar minuten van je huis en weer uitstappen midden op schiphol kan niet veel op hoor .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_53294886
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:04 schreef du_ke het volgende:
Maar eigenlijk zou er gewoon in Europees verband besloten moeten wordne ook aczijns te heffen over kerosine. Lijkt me een effectievere maatregel.
Dat is inderdaad effectiever.
quote:
En chewie tegen de trein instappen op een paar minuten van je huis en weer uitstappen midden op schiphol kan niet veel op hoor .
Ik reis liever met de auto naar Bremen of zelfs Dusseldorf dan met de NS naar Schiphol, bovendien woon ik nog (ben bezig met een nieuwbouwappartement in stad) in een dorp met uiterst belaberde OV mogelijkheden.

Daarbij vliegen de meeste mensen met (goedkope) charters naar hun vakantiebestemming en die charters zullen als eerste verhuizen naar vliegvelden net over de grens. Ook zijn de meeste reizigers op Schiphol in transit en als ze daar ook heffingen opgooien zou het mij niet verbazen dat Schiphol zijn rol als Hub kwijtraakt.
pi_53296198
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:10 schreef Chewie het volgende:


Ook zijn de meeste reizigers op Schiphol in transit en als ze daar ook heffingen opgooien zou het mij niet verbazen dat Schiphol zijn rol als Hub kwijtraakt.
Zo dom zijn ze nou ook weer niet.
  woensdag 19 september 2007 @ 12:07:09 #52
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_53296342
quote:
Op woensdag 19 september 2007 12:01 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Zo dom zijn ze nou ook weer niet.
Met hun geluidsnormen en dit soort belastingen lijken ze daar anders hard hun best voor te doen....
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_53296389
quote:
Op woensdag 19 september 2007 00:23 schreef TNA het volgende:
De grens wordt getrokken bij Europa; 11.25 euro toeslag voor vluchten binnen Europa, 45 euro voor vluchten naar een bestemming buiten Europa. In Pauw & Witteman verkondigde de directeur van Eindhoven Airport - uitsluitend vluchten binnen Europa en een belangrijke basis van maatschappijen als Ryanair - dat 20% van de reizigers via Duitsland gaat om de heffing te vermijden. Witteman vroeg zich vrij cynisch af of "hij nou echt in de auto richting Düsseldorf zou stappen om 11.25 euro te vermijden om dat vervolgens kwijt te zijn aan benzine".

Ik geloof er niets van dat 20% van de mensen daadwerkelijk naar Duitsland gaat. Dat zijn vast rebelse antwoorden geweest op een Interview/NSS-enquête. En ik geloof er ook niets van dat de vliegtuigmaatschappijen vertrekken. Als ik daar CEO was had ik hetzelfde geroepen.
Helemaal mee eens. De heffing vind ik heel schappelijk. Zou je dezelfde afstand per auto afleggen, dan ben je een veelvoud aan heffingen kwijt. De meeste mensen vliegen niet dagelijks of wekelijks. Dat je wat extra betaalt voor de vervuiling die je veroorzaakt, vind ik niet bezwaarlijk.

WEL vind ik dat dergelijke regelgeving in heel Europa zou moeten gelden. Op het gebied van milieuwetgeving speelt Nederland vaak het braafste jongetje van de klas, daar waar anderen het nalaten om milieuverontreinigend gedrag zwaarder te belasten. Dat brengt de Nederlandse concurrentiepositie in gevaar.
pi_53296692
welke sneue pauper gaat er nou voor 11 euro p.p helemaal naar het buitenland rijden
pi_53297824
quote:
Op woensdag 19 september 2007 12:20 schreef Repeat het volgende:
welke sneue pauper gaat er nou voor 11 euro p.p helemaal naar het buitenland rijden
Diegene die sneller bij een buitenlands vliegveld is en door deze maatregel geen gebruik meer kan maken van het lokale vliegveld.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2007 13:04:44 ]
  woensdag 19 september 2007 @ 13:04:27 #56
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_53297859
ik mis ongetwijfeld iets. Ik hoor gisteren Bos en van Geel verkondingen dat vliegen volledig onbelast is en tegelijkertijd betaal ik bij een goedkoop ticket 560% luchthavenbelasting.
Kan iemand me dat eens uitleggen
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  woensdag 19 september 2007 @ 13:05:19 #57
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_53297882
quote:
Op woensdag 19 september 2007 12:20 schreef Repeat het volgende:
welke sneue pauper gaat er nou voor 11 euro p.p helemaal naar het buitenland rijden
Niederreihn en Brussel is voor mij dichterbij dan Schiphol. Als ik dan ook nog eens goedkoper uit ben, waarom zou ik dan niet naar het buitenland rijden
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_53298153
quote:
Op woensdag 19 september 2007 13:04 schreef teamlead het volgende:
ik mis ongetwijfeld iets. Ik hoor gisteren Bos en van Geel verkondingen dat vliegen volledig onbelast is en tegelijkertijd betaal ik bij een goedkoop ticket 560% luchthavenbelasting.
Kan iemand me dat eens uitleggen
dat is voor het begruik van het vliegveld. Het vliegen zelf gebeurt met belastingvrije kerosine.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 19 september 2007 @ 13:17:04 #59
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53298157
quote:
Op woensdag 19 september 2007 13:05 schreef teamlead het volgende:

[..]

Niederreihn en Brussel is voor mij dichterbij dan Schiphol. Als ik dan ook nog eens goedkoper uit ben, waarom zou ik dan niet naar het buitenland rijden
Maar dat deed je waarschijnlijk sowieso al, het lijkt me sterk dat 11 euro de doorslag geeft voor 20% van de mensen?
  woensdag 19 september 2007 @ 13:29:24 #60
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_53298556
quote:
Op woensdag 19 september 2007 13:16 schreef du_ke het volgende:

[..]

dat is voor het begruik van het vliegveld. Het vliegen zelf gebeurt met belastingvrije kerosine.
kortom: voor de passagier is het helemaal niet onbelast.
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  woensdag 19 september 2007 @ 13:31:49 #61
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_53298627
quote:
Op woensdag 19 september 2007 13:17 schreef TNA het volgende:

[..]

Maar dat deed je waarschijnlijk sowieso al, het lijkt me sterk dat 11 euro de doorslag geeft voor 20% van de mensen?
nou... voor iemand die in de grensstreek woont, is het al de normaalste zaak van de wereld om regelmatig bij onze Duitse en Belgische vrienden te gaan tanken, winkelen etc. Het zou mij niet verbazen als vliegvelden als Eindhoven en Maastricht-Aachen hier een behoorlijke impact van gaan merken
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  woensdag 19 september 2007 @ 13:32:49 #62
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53298661
quote:
Op woensdag 19 september 2007 13:31 schreef teamlead het volgende:

[..]

nou... voor iemand die in de grensstreek woont, is het al de normaalste zaak van de wereld om regelmatig bij onze Duitse en Belgische vrienden te gaan tanken, winkelen etc. Het zou mij niet verbazen als vliegvelden als Eindhoven en Maastricht-Aachen hier een behoorlijke impact van gaan merken
Precies, het is al de normaalste zaak van de wereld. En geen argument tegen de heffing.
  woensdag 19 september 2007 @ 13:38:14 #63
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_53298819
quote:
Op woensdag 19 september 2007 13:32 schreef TNA het volgende:

[..]

Precies, het is al de normaalste zaak van de wereld. En geen argument tegen de heffing.
met dát verschil dat als ik nu een vlucht boek, ik simpelweg kijk naar het goedkoopste ticket. Vanaf die locatie vlieg ik, of dat nu Nederland, België of Duitsland is. Door deze heffing wordt de kans kleiner dat een vlucht vanuit Nederland goedkoper is dan een vlucht uit een van de buurlanden. Gevolg: ik zal minder vanuit Nederland vliegen
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_53299127
quote:
Op woensdag 19 september 2007 13:29 schreef teamlead het volgende:

[..]

kortom: voor de passagier is het helemaal niet onbelast.
Nee maar wel laag belast vergeleken met andere vormen van vervoer.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 19 september 2007 @ 13:50:04 #65
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_53299155
quote:
Op woensdag 19 september 2007 13:48 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nee maar wel laag belast vergeleken met andere vormen van vervoer.
laag belast

ik betaal straks 79,- per persoon aan belasting op een ticket van 14 euro.......... Voor ik 79 euro aan benzine-accijns bij elkaar getankt heb, zijn we echt een paar kilometer verder hoor...
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_53299773
quote:
Op woensdag 19 september 2007 13:32 schreef TNA het volgende:

[..]

Precies, het is al de normaalste zaak van de wereld. En geen argument tegen de heffing.
Lees die reactie nog eens door, lokale vliegvelden zoals Eindhoven, Maastricht en Eelde krijgen door deze maatregelen een stuk minder vluchten en dus ook pasagiers te verwerken. Vanuit deze vliegvelden vertrekken over het algemeen de prijsvechters en goedkope charters, 11 Euro is een aanzienelijke verhoging op de lage ticketprijzen en aangezien mensen graag goedkoop op vakantie willen zullen deze prijsvechters snel geneigd zijn om uit te wijken over de grens.
  woensdag 19 september 2007 @ 14:26:13 #67
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53300025
quote:
Op woensdag 19 september 2007 13:38 schreef teamlead het volgende:

[..]

met dát verschil dat als ik nu een vlucht boek, ik simpelweg kijk naar het goedkoopste ticket. Vanaf die locatie vlieg ik, of dat nu Nederland, België of Duitsland is. Door deze heffing wordt de kans kleiner dat een vlucht vanuit Nederland goedkoper is dan een vlucht uit een van de buurlanden. Gevolg: ik zal minder vanuit Nederland vliegen
De kans zal kleiner worden, maar of dat voor zoveel mensen uit gaat maken? Verder ben ik er ook voor om de regels Europees te maken, dan heb je dit gedoe ook niet meer.
quote:
Op woensdag 19 september 2007 14:14 schreef Chewie het volgende:

[..]

Lees die reactie nog eens door, lokale vliegvelden zoals Eindhoven, Maastricht en Eelde krijgen door deze maatregelen een stuk minder vluchten en dus ook pasagiers te verwerken. Vanuit deze vliegvelden vertrekken over het algemeen de prijsvechters en goedkope charters, 11 Euro is een aanzienelijke verhoging op de lage ticketprijzen en aangezien mensen graag goedkoop op vakantie willen zullen deze prijsvechters snel geneigd zijn om uit te wijken over de grens.
Ik denk dat de CEO's patserige praatjes houden en dat het uiteindelijk wel meevalt
pi_53300116
quote:
Op woensdag 19 september 2007 14:26 schreef TNA het volgende:

Ik denk dat de CEO's patserige praatjes houden en dat het uiteindelijk wel meevalt
Dat denk ik niet vliegvelden in het buitenland zijn nu al goedkoper voor prijsvechters en het is dan ook volstrekt logisch dat daardoor het aantal Nederlandse pasagiers wat vertrekt vanuit een Duits of Belgisch vliegveld stijgt.
  woensdag 19 september 2007 @ 14:32:37 #69
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_53300174
quote:
Op woensdag 19 september 2007 14:26 schreef TNA het volgende:

[..]

De kans zal kleiner worden, maar of dat voor zoveel mensen uit gaat maken?
nou.. het is redelijk eenvoudig:
een gezin van 4 personen reist naar Cuba. Extra belasting: 180,- Daar kun je aardig wat benzine voor tanken en dan nog houd je geld over voor een paar cuba libre's. Als je in de grensstreek woont, is dat al snel een overweging.
Een 4-persoons-sbs-gezin dat naar de campling in torremolines vliegt, bespaart 46 euro door vanuit België of Duitsland te vliegen. Makkelijk verdiend.
quote:
Verder ben ik er ook voor om de regels Europees te maken, dan heb je dit gedoe ook niet meer.
[..]
Dat is de enige werkbare methode als je er voor kiest om een dergelijke belasting in te voeren ja
quote:
Ik denk dat de CEO's patserige praatjes houden en dat het uiteindelijk wel meevalt
de ceo's zullen er niet gek veel naast zitten
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_53300490
Deze heffing moet zogenaamd goed zijn voor het milieu, maar vervuilende vliegtuigmaatschappijen met oude vliegtuigen worden nu net zo hard gepakt als milieubewuste maatschappijen. Er gaat geen enkel gebaar vanuit. Waarom zouden de vervuilers nu gaan investeren in maatregelen om het vliegen schoner te maken als er toch niets tegenover staat? Maatschappijen die wel bewust met het milieu bezig zijn haken nu wellicht af, omdat het ze toch alleen maar geld kost.

Het is gewoon een ordinaire belastingverhoging. Vliegen is per inzittende altijd nog milieuvriendelijker dan autorijden.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2007 14:45:32 ]
pi_53300499
Is de heffing eigenlijk per vlucht of per retourvlucht?
  woensdag 19 september 2007 @ 14:46:56 #72
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_53300562
quote:
Op woensdag 19 september 2007 14:44 schreef Nielsch het volgende:
Is de heffing eigenlijk per vlucht of per retourvlucht?
onze regering kennende: per vlucht
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_53300590
quote:
Op woensdag 19 september 2007 14:44 schreef Nielsch het volgende:
Het is gewoon een ordinaire belastingverhoging.
Het zegt uiteraard wel het een en ander over de groeperingen die zich met deze maatregel gehoord voelen, ja.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_53300635
quote:
Op woensdag 19 september 2007 14:46 schreef teamlead het volgende:

[..]

onze regering kennende: per vlucht
Dus eigenlijk is de heffing per vakantie buiten Europa 90 euro p.p. Voor een hardwerkend gezin met twee kinderen dat eens naar Amerika wil is dat dus 360 euro.
pi_53300928
Ik krijg elk jaar 2x een retour ticket naar Kenya/Naroki van de Nederlandse Overheid, dus mogen ze zichzelf lekker extra betalen )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')