abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 september 2007 @ 12:22:38 #101
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53429050
quote:
Op maandag 24 september 2007 12:18 schreef L.Denninger het volgende:
Religie is niet gestoeld op logica.
Roepen dat God barmhartig is, en tegelijkertijd een verklaring geven voor wiegedood en de holocaust is logisch gezien niet erg goed te doen.
Ergo?

Het is niet waarschijnlijk dat God bestaat.
pi_53429254
quote:
Op maandag 24 september 2007 11:57 schreef Floripas het volgende:

[..]

Wie heeft het virus dan gemaakt?
Wat is er een beproeving aan om mensen te genezen die naar een speciaal persoon gaan om daar genezen te worden?
En waarom geldt dat verlossen van die beproeving dan alleen voor dingen die je niet kunt zien, en nooit voor brandwonden of geamputeerde borsten?
De vraag wie het virus gemaakt heeft vind ik op dit moment een beetje buiten de discussie vallen. Niet dat ik zelf zeker ben van dat antwoord...

De genezing is niet de beproeving maar het ziek zijn. Wat je dan ook hebt. Er staat ergens dat je allerlei tegenslagen zult hebben om je geloof te beproeven. Ziekte is daar 1 van. Daarvoor hoeft het niet persee over gebedsgenezing te gaan.

Een uiterlijke verandering is, mijns inziens, geen ziekte. Een geamputeerde borst is een genezing als daar een kankergezwel in zat. Het heeft invloed op je uiterlijk maar je bent wel genezen. Zelfde voor brandwonden.

Nu is dat misschien wat kort door de bocht, maar er moet ook gewerkt worden
pi_53446683
Ik vraag me af waarom god alleen mensen zou genezen die bij zo'n bijeenkomst komen? Waarom niet gelijk alle zieken mensen? En waarom laat God mensen uberhaupt mensen ziek worden om ze later weer met een wonder te genezen?? Wil God showen met z'n almacht ofzo Ik moet gelijk wel denken aan het probleem van het kwaad:
quote:
"Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"
God voorkomt het kwaad niet (ziekte) en aldus de gelovigen is hij almachtig. Dus God is kwaadwillig. Zo'n God ga ik dus never nooit aanbidden.
Science is a philosophy of discovery, intelligent design/God did it is a philosophy of ignorance.
Neil deGrasse Tyson
pi_53447770
quote:
Op maandag 24 september 2007 22:50 schreef Bart1984 het volgende:
Ik vraag me af waarom god alleen mensen zou genezen die bij zo'n bijeenkomst komen? Waarom niet gelijk alle zieken mensen? En waarom laat God mensen uberhaupt mensen ziek worden om ze later weer met een wonder te genezen?? Wil God showen met z'n almacht ofzo Ik moet gelijk wel denken aan het probleem van het kwaad:
[..]

God voorkomt het kwaad niet (ziekte) en aldus de gelovigen is hij almachtig. Dus God is kwaadwillig. Zo'n God ga ik dus never nooit aanbidden.


Wacht maar tot je dood bent!!



*akelige holle lach!*
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_53448370
Ach, God kan toch wel recht in mijn hart kijken en zien als ik voor em sta (en vraag of ik niet naar de hell hoef omdat ik het allemaal niet zo meende) dat ik van zo'n smeekbede toch niks mee. Denk er ook eens over na, God wil dat je van hem houd ook al ben je t niet met hem eens. Anders moet je branden in de hell. God is liefde
Science is a philosophy of discovery, intelligent design/God did it is a philosophy of ignorance.
Neil deGrasse Tyson
pi_53449218
God is liefde als iedereen in een gemeenschap er hetzelfde over denkt. Gelukkig doen we dat niet.
  donderdag 27 september 2007 @ 15:54:10 #107
124377 pmb_rug
salvation received
pi_53518319
mensen die niet in die genezingen geloven doen me altijd een beetje denken aan kindje die bij verstoppertje hun ogen heel hard dichtknijpen en denken dat ze dan niet te zien zijn.
tikkeltje naief.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_53518835
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:54 schreef pmb_rug het volgende:
mensen die niet in die genezingen geloven doen me altijd een beetje denken aan kindje die bij verstoppertje hun ogen heel hard dichtknijpen en denken dat ze dan niet te zien zijn.
tikkeltje naief.
net zo naïef als mensen die een onverklaarbare "genezing" meteen koppelen aan hun eigen toevallige geloof
pi_53518918
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:54 schreef pmb_rug het volgende:
tikkeltje naief.
Het niet geloven in iets wat

1) Volstrekt absurd is, als je er even logisch over nadenkt
2) Nog nooit aangetoond is
3) Veelvuldig wordt gebruikt door louche personen die de eigen zakken ermee vullen

maakt de niet-gelovige dan naief
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
  donderdag 27 september 2007 @ 16:14:32 #110
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_53518927
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:54 schreef pmb_rug het volgende:
mensen die niet in die genezingen geloven doen me altijd een beetje denken aan kindje die bij verstoppertje hun ogen heel hard dichtknijpen en denken dat ze dan niet te zien zijn.
tikkeltje naief.
Er zit een groot verschil tussen genezing (iedereen is wel eens ziek en wordt weer beter) of gebedsgenezing


Bidden om genezing zou dus werken, maar voor alle joden in concentratie-kampen deed het juist weer niks...
Ze zouden er eens reglementen voor moeten opstellen, dat bidden.
Zodat je weet waar je wel en niet voor hoeft te bidden !

"Regel #1011 : U heeft kanker, bidden helpt mits door de juiste persoon gedaan."
"Regel #1012 : U heeft een griepje, bidden helpt."
"Regel #1013 : U zit in een concentratiekamp, tough shit. Zoek het zelf maar uit."
zzz
pi_53519233
quote:
Op donderdag 27 september 2007 16:14 schreef L.Denninger het volgende:

Bidden om genezing zou dus werken, maar voor alle joden in concentratie-kampen deed het juist weer niks...
dat waren dan ook geen christenen
  donderdag 27 september 2007 @ 16:38:50 #112
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_53519703
quote:
Op donderdag 27 september 2007 16:24 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

dat waren dan ook geen christenen
Wie had het over de Christelijke God ?
En zit die op een andere wolk dan de joodse of islamitische ?
zzz
  donderdag 27 september 2007 @ 16:43:06 #113
124377 pmb_rug
salvation received
pi_53519846
quote:
Op donderdag 27 september 2007 16:14 schreef MrData het volgende:

[..]

Het niet geloven in iets wat

1) Volstrekt absurd is, als je er even logisch over nadenkt
2) Nog nooit aangetoond is
3) Veelvuldig wordt gebruikt door louche personen die de eigen zakken ermee vullen

maakt de niet-gelovige dan naief
Er zijn ZOVEEL mensen die de meest bizarre genezingen daar hebben meegemaakt (waaronder mensen uit mijn directe omgeving, waaronder ook weer jonge kinderen). Wat is daar absurd aan? Sommigen zijn na 20 jaar niet meer aan hun rolstoel gebonden. Ik zie het absurde daar niet van.
Je KUNT het ook niet aantonen, het is niet te vangen in wetten. Daarnaast is het onredelijk om fysische bewijsmethoden zou gebruiken om een metafysisch verschijnsel 'te bewijzen'.
Dat er veel louche figuren in dat wereldje rond lopen is zondermeer waar, of ze hun zakken vullen weet ik niet. Ik ken er sowieso 1 die dat absoluut niet doet (die is overigens ook niet louche). Laten we niet vergeten dat demonen ook kunnen genezen (Jomanda-achtigen), dat zijn de echte louche types. Dat maakt de genezingen niet meer of minder echt.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_53520021
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:54 schreef pmb_rug het volgende:
mensen die niet in die genezingen geloven doen me altijd een beetje denken aan kindje die bij verstoppertje hun ogen heel hard dichtknijpen en denken dat ze dan niet te zien zijn.
tikkeltje naief.
Waarom zou zo'n genezing wel van God komen, en komt de bliksem via ionisatie van luchtmoleculen in plaats van God? Omdat we dat laatste beter begrijpen dan dat eerste? Zeggen dat genezingen van God komen, vind ik net zo naief als een regendans uitvoeren in de hoop dat het gaat regenen.
  donderdag 27 september 2007 @ 16:51:08 #115
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_53520147
quote:
Op donderdag 27 september 2007 16:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom zou zo'n genezing wel van God komen, en komt de bliksem via ionisatie van luchtmoleculen in plaats van God? Omdat we dat laatste beter begrijpen dan dat eerste? Zeggen dat genezingen van God komen, vind ik net zo naief als een regendans uitvoeren in de hoop dat het gaat regenen.
Wou jij beweren dat de regendans niet werkt dan ?!?!?
zzz
  donderdag 27 september 2007 @ 16:58:20 #116
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_53520372
quote:
Op donderdag 27 september 2007 16:43 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

Er zijn ZOVEEL mensen die de meest bizarre genezingen daar hebben meegemaakt (waaronder mensen uit mijn directe omgeving, waaronder ook weer jonge kinderen). Wat is daar absurd aan? Sommigen zijn na 20 jaar niet meer aan hun rolstoel gebonden. Ik zie het absurde daar niet van.
Je KUNT het ook niet aantonen, het is niet te vangen in wetten. Daarnaast is het onredelijk om fysische bewijsmethoden zou gebruiken om een metafysisch verschijnsel 'te bewijzen'.
Dat er veel louche figuren in dat wereldje rond lopen is zondermeer waar, of ze hun zakken vullen weet ik niet. Ik ken er sowieso 1 die dat absoluut niet doet (die is overigens ook niet louche). Laten we niet vergeten dat demonen ook kunnen genezen (Jomanda-achtigen), dat zijn de echte louche types. Dat maakt de genezingen niet meer of minder echt.
Ik blijf dit zo'n rare manier van denken vinden. Je kunt iets op dit moment niet aantonen dus heeft er een één of andere hogere macht invloed op gehad.

Vele eeuwen terug waren mensen er absoluut van overtuigd dat de zwarte plaag een straf van God was en/of de schuld van de Joden. Met dezelfde stelligheid werden toen de meest vreselijke dingen gedaan. Tegenwoordig weten we dat God er geen zak mee te maken had maar dat een gebrek aan hygiene de oorzaak was.

Waarom gelijk dat opportunistische gedrag van alles wat we op dit moment niet kunnen herleiden/bewijzen naar God herleiden?

Doet me een beetje denken aan een Baboesjka, volgens mij blijft er later nog maar een héél klein lullig Godje over als de wetenschap zich verder ontwikkelt.
Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
pi_53520656
quote:
Op donderdag 27 september 2007 16:43 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

Er zijn ZOVEEL mensen die de meest bizarre genezingen daar hebben meegemaakt (waaronder mensen uit mijn directe omgeving, waaronder ook weer jonge kinderen). Wat is daar absurd aan? Sommigen zijn na 20 jaar niet meer aan hun rolstoel gebonden. Ik zie het absurde daar niet van.
ZOVEEL genezingen, maar nog GEEN EEN wetenschapper/arts/chirurg of welk professioneel persoon die er iets nuttigs over kan zeggen heeft ze onderzocht. Die zogenaamde genezingen genezen meestal ook alleen zaken die alleen in het hoofd van de persoon afspeelt, of zaken die vanzelf ook wel weg kunnen gaan. Alleen de zaken waar je een connectie denkt te hebben met de gebeden worden natuurlijk door de gelovigen aangeklampt. Wanneer het niet werkt is het angstvallig stil.
quote:
Je KUNT het ook niet aantonen, het is niet te vangen in wetten. Daarnaast is het onredelijk om fysische bewijsmethoden zou gebruiken om een metafysisch verschijnsel 'te bewijzen'.
echt.
Je verzint dus zelf een onbewijsbaar (en in mijn ogen absurd: als God mensen kan genezen waarom zijn ze dan in de eerste plaats ziek?) verschijnsel, verklaart dat dit metafysisch is aan iedereen die eraan twijfelt, en als mensen dit niet voor zoete koek aannemen zijn ze naief.
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
pi_53521493
quote:
Op donderdag 27 september 2007 16:51 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Wou jij beweren dat de regendans niet werkt dan ?!?!?
Sommigen zullen dit als reductionisme opvatten, maar ik vind de opvatting dat iets wat nu nog niet begrepen wordt "niet onderhevig is aan fysische wetten" een rare uitspraak. Waarom het ene wel, en het andere niet ? Ik vraag me af of je dan iets hebt opgestoken van wetenschapsgeschiedenis. Newton heeft zich daar bijvoorbeeld ook schuldig aan gemaakt. Sommige zaken waren volgens hem de hand van God. Dat heeft hem misleid.
  vrijdag 28 september 2007 @ 10:36:11 #119
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_53538101
Zoals gewoonlijk weer even een komische noot tussendoor, puur ter uwer vermaak ende verstrooiing :

zzz
pi_53539017
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:54 schreef pmb_rug het volgende:
mensen die niet in die genezingen geloven doen me altijd een beetje denken aan kindje die bij verstoppertje hun ogen heel hard dichtknijpen en denken dat ze dan niet te zien zijn.
tikkeltje naief.
Dat kun je net zo goed zeggen van mensen die eigenwijs naar Jan Zijlstra blijven gaan terwijl mensen om hen heen zeggen dat het niet helpt.
pi_53539209
quote:
Op donderdag 27 september 2007 16:43 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

Er zijn ZOVEEL mensen die de meest bizarre genezingen daar hebben meegemaakt (waaronder mensen uit mijn directe omgeving, waaronder ook weer jonge kinderen). Wat is daar absurd aan? Sommigen zijn na 20 jaar niet meer aan hun rolstoel gebonden. Ik zie het absurde daar niet van.
Ja, ik ken ook bizarre genezingen. En die zijn niet bij Jan Zijlstra geweest.
quote:
Je KUNT het ook niet aantonen, het is niet te vangen in wetten.
Waar slaat die eerste opmerking in je post dan op dat er "zoveel mensen zijn die ... "
quote:
Daarnaast is het onredelijk om fysische bewijsmethoden zou gebruiken om een metafysisch verschijnsel 'te bewijzen'.
Het is onredelijk om dingen te willen bewijzen? Dat is nieuw voor me.
quote:
Dat er veel louche figuren in dat wereldje rond lopen is zondermeer waar, of ze hun zakken vullen weet ik niet. Ik ken er sowieso 1 die dat absoluut niet doet (die is overigens ook niet louche).
Het hoeft niet altijd om geld te gaan. Als je doet voorkomen dat je mensen kan genezen, dan word je bewonderd. Dat vinden mensen op zich al voldoende om anderen op te lichten. Of die genezers dat bewust of onbewust doen, doet er niet toe.
quote:
Laten we niet vergeten dat demonen ook kunnen genezen (Jomanda-achtigen), dat zijn de echte louche types. Dat maakt de genezingen niet meer of minder echt.
Wat is het verschil dan tussen de "demonen" en "christelijke" genezers?
  vrijdag 28 september 2007 @ 12:54:09 #122
124377 pmb_rug
salvation received
pi_53541721
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 11:22 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Ja, ik ken ook bizarre genezingen. En die zijn niet bij Jan Zijlstra geweest.
dus?
alsof Jan Zijlstra zo bijzonder is... er zijn talloze mensen die de gave van genezing bezitten.
quote:
[..]

Waar slaat die eerste opmerking in je post dan op dat er "zoveel mensen zijn die ... "
het is niet te vangen in een wet, het is geen trucje dat altijd werkt op een bepaalde manier. God stuurt het op ZIJN manier.
quote:
[..]

Het is onredelijk om dingen te willen bewijzen? Dat is nieuw voor me.
het is onredelijk om een bewijsmethode van FYSISCHE gebeurtenissen te gebruiken voor METAFYSISCHE verschijnselen.
Zo'n methode KAN niet werken. De metafysische wereld zit anders in elkaar, maar is daarom niet minder 'echt'.
quote:
[..]

Het hoeft niet altijd om geld te gaan. Als je doet voorkomen dat je mensen kan genezen, dan word je bewonderd. Dat vinden mensen op zich al voldoende om anderen op te lichten. Of die genezers dat bewust of onbewust doen, doet er niet toe.
het feit dat jij alleen Jan Z. kent betekent dat het met die geldingsdrang wel meevalt. Mijn ervaring met de meeste genezers is dat het vrij bescheiden mensen zijn. De minder bescheiden staan alleen vaker in de spotlight. Overigens is je punt wel legitiem, alleen zegt het verder niets. Het maakt het niet meer of minder waar.
quote:
[..]

Wat is het verschil dan tussen de "demonen" en "christelijke" genezers?
demonen zijn een bron van (kwade) kracht. Christelijk genezers zijn een instrument van Goddelijke kracht. Vaak nemen ze dezelfde vormen aan (daar wordt in de bijbel ook voor gewaarschuwd), maar goed dat is verder off topic.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  vrijdag 28 september 2007 @ 14:05:53 #123
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_53543654
http://www.jeffcohenstudio.com/bagoftoast/BOT71frame.html

Mensen die zeggen dat dingen als gebedsgenezing niet bewezen kunnen worden snappen simpelweg niet wat wetenschap inhoudt en hoe de wetenschappelijke methode werkt.
zzz
pi_53548368
dus wat wil je zeggen?
  vrijdag 28 september 2007 @ 17:10:41 #125
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_53548403
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 17:09 schreef boyv het volgende:
dus wat wil je zeggen?
welk gedeelte van
"Mensen die zeggen dat dingen als gebedsgenezing niet bewezen kunnen worden snappen simpelweg niet wat wetenschap inhoudt en hoe de wetenschappelijke methode werkt."
begreep je niet ?
zzz
  maandag 1 oktober 2007 @ 13:35:49 #126
124377 pmb_rug
salvation received
pi_53615780
je kunt het naar 2 kanten interpreteren

ik kan hem namelijk als volgt interpreteren:
de wetenschappelijke methode is een manier om verbanden in de wereld te onderzoeken en aan te tonen, danwel te weerleggen. De metafysische wereld is een wereld met dusdanig andere kenmerken dan de fysische (en sociale) wereld waarin we leven dat de gewone wetenschappelijke methode niet KAN werken bij de metafysische wereld. Dit is een abc=tje voor iedereen die een beetje nadenkt over wetenschap, filosofie en levensbeschouwing. Het is dus een absurde uitspraak om het woord 'bewezen' in combinatie met de metafysische wereld te gebruiken. Wetenschappelijk bewijs is helemaal niet relevant voor metafysische verschijnselen. Een andere wereld vraagt om andere methoden (zoals ook de fysische en de sociale wereld hun eigen vormen van wetenschap hebben).
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  maandag 1 oktober 2007 @ 13:39:08 #127
124377 pmb_rug
salvation received
pi_53615876
ik wil het ook nog wel even illustreren.

Maarten 't Hart had ooit een mickey mouse experimentje met 2 planten. Voor de een ging hij bidden, voor de ander niet. Toen hij merkte dat ze even hard groeiden concludeerde hij dat God niet bestaat.

Dit is dus absurd. Als gebed altijd zou leiden tot meer groei zou God dan wel God zijn? Is het dan niet gewoon een natuurwet? En zijn WIJ er dan niet de baas over? Wij kunnen immers kiezen om wel of niet te bidden, net zoals wij wel of niet de plant water kunnen geven.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  maandag 1 oktober 2007 @ 13:39:09 #128
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_53615877
Schermen met een woord als 'metafysisch' is lekker makkelijk, maar redelijk onzinnig.
Als gebedsgenezing zou werken zou dat prima wetenschappelijk aan te tonen zijn.
Als je dat ontkent, prima, moet je zelf weten, maar dan weet je niet bijster veel van de wetenschappelijke methodiek.
zzz
  maandag 1 oktober 2007 @ 13:40:19 #129
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_53615907
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 13:35 schreef pmb_rug het volgende:
je kunt het naar 2 kanten interpreteren

ik kan hem namelijk als volgt interpreteren:
de wetenschappelijke methode is een manier om verbanden in de wereld te onderzoeken en aan te tonen, danwel te weerleggen. De metafysische wereld is een wereld met dusdanig andere kenmerken dan de fysische (en sociale) wereld waarin we leven dat de gewone wetenschappelijke methode niet KAN werken bij de metafysische wereld. Dit is een abc=tje voor iedereen die een beetje nadenkt over wetenschap, filosofie en levensbeschouwing. Het is dus een absurde uitspraak om het woord 'bewezen' in combinatie met de metafysische wereld te gebruiken. Wetenschappelijk bewijs is helemaal niet relevant voor metafysische verschijnselen. Een andere wereld vraagt om andere methoden (zoals ook de fysische en de sociale wereld hun eigen vormen van wetenschap hebben).
Onzin. Als gebedsgenezing werkt, is dat met de wetenschappelijke methode aan te tonen.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  maandag 1 oktober 2007 @ 14:44:32 #130
64288 Bensel
Ladderzat
pi_53617705
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 13:35 schreef pmb_rug het volgende:
je kunt het naar 2 kanten interpreteren

ik kan hem namelijk als volgt interpreteren:
de wetenschappelijke methode is een manier om verbanden in de wereld te onderzoeken en aan te tonen, danwel te weerleggen. De metafysische wereld is een wereld met dusdanig andere kenmerken dan de fysische (en sociale) wereld waarin we leven dat de gewone wetenschappelijke methode niet KAN werken bij de metafysische wereld. Dit is een abc=tje voor iedereen die een beetje nadenkt over wetenschap, filosofie en levensbeschouwing. Het is dus een absurde uitspraak om het woord 'bewezen' in combinatie met de metafysische wereld te gebruiken. Wetenschappelijk bewijs is helemaal niet relevant voor metafysische verschijnselen. Een andere wereld vraagt om andere methoden (zoals ook de fysische en de sociale wereld hun eigen vormen van wetenschap hebben).
heel leuk.. maar de volgende kwestie dient zich aan: wat is metafysisch? Bestaat dat uberhaupt wel? Ik denk van niet namelijk. Je verschuift nu de doelpalen. In plaats van gewoon bewijsbaar te zijn gooi je het nu in hetzelfde vergaarbakje paranormale zaken als geesten, telepathie, UFO's enz. Het aloude "zolang het tegendeel niet bewezen is geloof ik er toch in". En het liefst ook alle tegenbewijzen nog ontkennen, want je zou je wereldbeeld eens moeten aanpassen..

over dat laatste: sociale wetenschappen is een apart gebied binnen de wetenschap, geen eigen vorm van wetenschap. De regels van de wetenschapsfilosofie gelden er net zo goed voor. Het probleem met sociale wetenschappen is dat het niet echt exact is. Maar dat is middels statistiek redelijk op te vangen

[ Bericht 19% gewijzigd door Bensel op 01-10-2007 14:56:21 ]
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  maandag 1 oktober 2007 @ 14:57:56 #131
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_53618099
De wetenschappelijke methode kan misschien niets zeggen over hoe iets metafysisch werkt. Maar, indien het invloedt heeft op iets fysisch – namelijk het verwijderen van een tumor, aangroeien van bot, herstel van spieren – dan is er wel degelijk te onderzoeken óf het werkt. Want vaststellen dát iets werkt kan ook zonder te weten hóé iets werkt.

En daarom laat gebedsgenezing zich best testen. En in dezen is goed op te merken dat het aantal wonderbaarlijke genezingen, zoals deze door het Vaticaan worden erkend, per jaar afneemt naarmate de medische wetenschap voortschrijdt. Tevens zijn er genoeg ‘wonderbaarlijke’ genezingen buiten de gebedsgenezing om, genezingen die we met de huidige stand van zaken niet begrijpen. Zo zijn er ook mensen die met HIV besmet raken maar geen AIDS schijnen te ontwikkelen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_53620614
quote:
Geloof jij dat iemand echt kan genezen als er voor hem gebeden wordt? Zo ja: hoe kan dat dan? Is God (de Joods / Christelijke God) hier verantwoordelijk voor? Maakt het uit welk opperwezen je aanroept? Moet je überhaupt een opperwezen aanroepen om genezen te kunnen worden?
Als je ziek word moet je daartegen het des betreffende medicijn nemen. Het is nooit aantgetoont dat bidden een positief effect op genezing heeft. Hoogstens kan het de persoon gerust stellen die ziek, als die weet dat er voor hem gebeden word (er van uitgaande dat die persoon gelovig is).
  maandag 1 oktober 2007 @ 17:09:43 #133
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_53621245
Ik weet niet of het helemaal ethisch is om te doen, maar wat zou er gebeuren als je een groep personen met geloof X vertelt dat er voor hen gebeden wordt door personen met geloof Y? Waarbij X Christelijk is, en Y Voodoo of zo, of Wicca, of omgekeerd.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_53621707
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 17:09 schreef Iblis het volgende:
Ik weet niet of het helemaal ethisch is om te doen, maar wat zou er gebeuren als je een groep personen met geloof X vertelt dat er voor hen gebeden wordt door personen met geloof Y? Waarbij X Christelijk is, en Y Voodoo of zo, of Wicca, of omgekeerd.
Weten die groep X dan dat er door mensen van een ander geloof word gebeden? Zo niet dan zal het hun hoogst waarschijnlijk geruststellen. Zo wel dan zullen ze het misschien waarderen maar lijkt de mogelijkheid mij nogal klein dat ze dan ook werkelijk gerustgesteld worden. De groep X is namelijk ene beetje atheïstisch tegenover het geloof van groep Y en zij zullen dan dus niet geloven dat het ook effect heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Averroes op 01-10-2007 18:16:37 ]
pi_53631798
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 14:57 schreef Iblis het volgende:
De wetenschappelijke methode kan misschien niets zeggen over hoe iets metafysisch werkt. Maar, indien het invloedt heeft op iets fysisch – namelijk het verwijderen van een tumor, aangroeien van bot, herstel van spieren – dan is er wel degelijk te onderzoeken óf het werkt. Want vaststellen dát iets werkt kan ook zonder te weten hóé iets werkt.

En daarom laat gebedsgenezing zich best testen. En in dezen is goed op te merken dat het aantal wonderbaarlijke genezingen, zoals deze door het Vaticaan worden erkend, per jaar afneemt naarmate de medische wetenschap voortschrijdt. Tevens zijn er genoeg ‘wonderbaarlijke’ genezingen buiten de gebedsgenezing om, genezingen die we met de huidige stand van zaken niet begrijpen. Zo zijn er ook mensen die met HIV besmet raken maar geen AIDS schijnen te ontwikkelen.
Er zijn al mensen imuun voor HIV, laatst een artikel over gelezen.
pi_53631839
En wat nou als een moslim in de synagoog tot de joodse god gaat bidden? Wordt hij gestraft, of werkt dat niet zo?
pi_53631862
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 17:29 schreef Averroes het volgende:

[..]

Weten die groep X dan dat er door mensen van een ander geloof word gebeden? Zo niet dan zal het hun hoogst waarschijnlijk geruststellen. Zo wel dan zullen ze het misschien waarderen maar lijkt de mogelijkheid mij nogal klein dat ze dan ook werkelijk gerustgesteld worden. De groep X is namelijk ene beetje atheïstisch tegenover het geloof van groep Y en zij zullen dan dus niet geloven dat het ook effect heeft.
Er staat dat groep X christelijk is.
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 10:58:43 #138
124377 pmb_rug
salvation received
pi_53635803
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 13:39 schreef L.Denninger het volgende:
Schermen met een woord als 'metafysisch' is lekker makkelijk, maar redelijk onzinnig.
Als gebedsgenezing zou werken zou dat prima wetenschappelijk aan te tonen zijn.
Als je dat ontkent, prima, moet je zelf weten, maar dan weet je niet bijster veel van de wetenschappelijke methodiek.
het " werkt" is in dit geval niet hetzelfde als "werken" in de context van een medicijn. Je kunt er dus niet op rekenen, het heeft geen wet of algoritme of wat dan ook. Het gebeurt, het gebeurt alleen niet altijd. Het is dus NOOIT aan te tonen. Je kunt pas iets aan tonen als het een zekere vorm van wetmatigheid vertoont. Het enige wat ik kan bedenken dat je zou kunnen doen is naast de Levensstroom een andere zaal zetten met gehandicapten en daar een Emiel Ratelband type zetten die ze wijs probeert te maken dat ze kunnen genezen. En dat heel vaak en kijken of er significante verschillen bestaan in hoeveelheid genezingen.

maar jij denkt echt serieus dat mensen die opstaan uit een rolstoel na 20 jaar zichzelf hebben genezen? als een soort placebo?
of denk je dat het een pure toevalligheid is dat net daar, onder de handen van een genezer, toevallig iemand tot het besef komt dat hij helemaal niet (meer) ziek is?
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 10:59:51 #139
124377 pmb_rug
salvation received
pi_53635824
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 14:44 schreef Bensel het volgende:
over dat laatste: sociale wetenschappen is een apart gebied binnen de wetenschap, geen eigen vorm van wetenschap. De regels van de wetenschapsfilosofie gelden er net zo goed voor. Het probleem met sociale wetenschappen is dat het niet echt exact is. Maar dat is middels statistiek redelijk op te vangen
eens. een beetje onzorgvuldig geformuleerd.
ben zelf sociaal wetenschapsbeoefenaar
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 11:03:06 #140
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_53635893
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 10:58 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

het " werkt" is in dit geval niet hetzelfde als "werken" in de context van een medicijn. Je kunt er dus niet op rekenen, het heeft geen wet of algoritme of wat dan ook. Het gebeurt, het gebeurt alleen niet altijd. Het is dus NOOIT aan te tonen. Je kunt pas iets aan tonen als het een zekere vorm van wetmatigheid vertoont.

Dat bedoel ik dus, je snapt de wetenschappelijke methodiek niet - zelfs dan is het wel aan te tonen.

Het is heel simpel aan te tonen door statistiek.
2 groepen mensen, 1tje waarvoor gebeden wordt, eentje waarvoor niet gebeden wordt.
Kijken of er statistische (dus over het grote geheel gezien) verschillen zijn tussen de resultaten.

Zijn die er niet, dan heeft bidden dus absoluut geen zin.
Zijn die er wel, dan zul je andere oorzaken als placebo-effect uit moeten sluiten.

Echt, zo moeilijk is het allemaal niet.
zzz
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 11:24:28 #141
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_53636311
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 10:58 schreef pmb_rug het volgende:
maar jij denkt echt serieus dat mensen die opstaan uit een rolstoel na 20 jaar zichzelf hebben genezen? als een soort placebo?
of denk je dat het een pure toevalligheid is dat net daar, onder de handen van een genezer, toevallig iemand tot het besef komt dat hij helemaal niet (meer) ziek is?
En dat is nu de moeilijkheid met anecdotisch bewijs. Zolang je niet weet of iemand als hij/zij niet naar die gebedsgenezer was geweest ook niet had kunnen opstaan, zolang er geen recent onderzoek is voor, en geen onderzoek na, kan het allemaal best toevalligheid zijn. Goed, de gebedsgenezer kan een extra zetje geven om het ‘eens te proberen’, maar of de daadwerkelijke genezing is toe te schrijven aan de gebedsgenezer is zeer de vraag.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 11:30:19 #142
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_53636448
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 10:58 schreef pmb_rug het volgende:
maar jij denkt echt serieus dat mensen die opstaan uit een rolstoel na 20 jaar zichzelf hebben genezen? als een soort placebo?
Er bestaat gewoon fysieke verlamming met een psychische oorzaak hoor, vaak genoeg voorgekomen, evenals mensen die onbewust doen alsof ze ziek zijn.
Men noeme bv. conversiestoornissen of Somatisatiestoornissen.
zzz
pi_53658344
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 10:58 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

het " werkt" is in dit geval niet hetzelfde als "werken" in de context van een medicijn. Je kunt er dus niet op rekenen, het heeft geen wet of algoritme of wat dan ook. Het gebeurt, het gebeurt alleen niet altijd. Het is dus NOOIT aan te tonen. Je kunt pas iets aan tonen als het een zekere vorm van wetmatigheid vertoont.
...............
Wat is dan het nut? Je verricht een handeling zonder ook maar een flauw idee over de werkzaamheid.
Dan kun je net zo goed een regendans doen. Of alleen op de oneven tegels lopen. Of altijd eerst "ahum" zeggen als je het woord neemt.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  woensdag 3 oktober 2007 @ 01:08:57 #144
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_53658656
Als je iets doet voor een effect - of dat nou een medicijn is of een gebed - kun je gewoon meten of het effect heeft.
Natuurlijk niet met 1 geval - het medicijn zal maar eens niet aanslaan, of God heeft een hekel aan je, whatever.
Daarom test je het met veeeeeeel gevallen.

Als er over een grote testgroep - zeg 10000 gevallen - niet eentje meer genezen is dan in eenzelfde testgroep die de behandeling (medicijn, gebed) niet heeft ondergaan, is het vrij duidelijk dat het weinig nut heeft.
Toch ?

Zie je daar de logica niet van in ?
Waarom bidden als blijkt dat er in een willekeurige groep mensen net zo veel 'spontaan' genezen als in de groep waarvoor gebeden wordt ?
zzz
  woensdag 3 oktober 2007 @ 13:38:54 #145
124377 pmb_rug
salvation received
pi_53666909
lees je wel wat ik zeg?
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 10:58 schreef pmb_rug het volgende:
Het enige wat ik kan bedenken dat je zou kunnen doen is naast de Levensstroom een andere zaal zetten met gehandicapten en daar een Emiel Ratelband type zetten die ze wijs probeert te maken dat ze kunnen genezen. En dat heel vaak en kijken of er significante verschillen bestaan in hoeveelheid genezingen.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  woensdag 3 oktober 2007 @ 13:42:41 #146
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_53666989
Jazeker.

Ik lees dat je hier, een stuk later dus, beweert dat het NOOIT aan te tonen is.
En daarna laat ik je zien waarom dat quatsch is.
zzz
pi_53667053
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 10:58 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

maar jij denkt echt serieus dat mensen die opstaan uit een rolstoel na 20 jaar zichzelf hebben genezen? als een soort placebo?
of denk je dat het een pure toevalligheid is dat net daar, onder de handen van een genezer, toevallig iemand tot het besef komt dat hij helemaal niet (meer) ziek is?
Een klein percentage van mensen wordt altijd beter ja.
pi_53667090
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 13:39 schreef pmb_rug het volgende:
ik wil het ook nog wel even illustreren.

Maarten 't Hart had ooit een mickey mouse experimentje met 2 planten. Voor de een ging hij bidden, voor de ander niet. Toen hij merkte dat ze even hard groeiden concludeerde hij dat God niet bestaat.

Dit is dus absurd. Als gebed altijd zou leiden tot meer groei zou God dan wel God zijn? Is het dan niet gewoon een natuurwet? En zijn WIJ er dan niet de baas over? Wij kunnen immers kiezen om wel of niet te bidden, net zoals wij wel of niet de plant water kunnen geven.
Alles goed en wel, maar het bidden hielp dus niet bij de plant.
pi_53667267
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 12:54 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

dus?
alsof Jan Zijlstra zo bijzonder is... er zijn talloze mensen die de gave van genezing bezitten.
Jan Zijlstra is dan ook een voorbeeld. Ik bedoel dat ik mensen ken die onverklaarbaar genazen, maar niet bij een christelijk of "demonische" genezer zijn geweest.
quote:
het is niet te vangen in een wet, het is geen trucje dat altijd werkt op een bepaalde manier. God stuurt het op ZIJN manier.
Ah! Dus jij weet het wél te vangen in een wet! Twee zelfs:
1. Je kunt het niet verklaren, ook in de toekomst niet.
2. Je weet dat God erachter zit.
quote:
het is onredelijk om een bewijsmethode van FYSISCHE gebeurtenissen te gebruiken voor METAFYSISCHE verschijnselen.
Zo'n methode KAN niet werken. De metafysische wereld zit anders in elkaar, maar is daarom niet minder 'echt'.
Hoe weet je dat dat het metafysisch is dan?

Meester: "Kun je deze som oplossen, Jantje?"
Jantje: "Nee, meester. Het is een metafysische som, die kan ik niet oplossen."
quote:
het feit dat jij alleen Jan Z. kent betekent dat het met die geldingsdrang wel meevalt. Mijn ervaring met de meeste genezers is dat het vrij bescheiden mensen zijn. De minder bescheiden staan alleen vaker in de spotlight. Overigens is je punt wel legitiem, alleen zegt het verder niets. Het maakt het niet meer of minder waar.
Waarom denk je dat ik alleen Jan Zijlstra ken?
quote:
demonen zijn een bron van (kwade) kracht. Christelijk genezers zijn een instrument van Goddelijke kracht. Vaak nemen ze dezelfde vormen aan (daar wordt in de bijbel ook voor gewaarschuwd), maar goed dat is verder off topic.
Voor mij maakt het geen verschil.
pi_53667355
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 10:58 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

het " werkt" is in dit geval niet hetzelfde als "werken" in de context van een medicijn. Je kunt er dus niet op rekenen, het heeft geen wet of algoritme of wat dan ook. Het gebeurt, het gebeurt alleen niet altijd. Het is dus NOOIT aan te tonen. Je kunt pas iets aan tonen als het een zekere vorm van wetmatigheid vertoont. Het enige wat ik kan bedenken dat je zou kunnen doen is naast de Levensstroom een andere zaal zetten met gehandicapten en daar een Emiel Ratelband type zetten die ze wijs probeert te maken dat ze kunnen genezen. En dat heel vaak en kijken of er significante verschillen bestaan in hoeveelheid genezingen.
+ een controle populatie met mensen die niet "genezen" worden.

En de populatie van genezers mag ook wel groter. Misschien is Jan Zijlstra wel toevallig een hele prettige man, waar je bij ontspant. En Emile Ratelband: daar zou ik idd gestresst van raken. Dus om een goede uitspraak te kunnen doen zou je zo'n 200 christelijke en 200 paranormale niet-christelijke genezers moeten nemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')