abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56915951
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 16:47 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Als je die nou een echt lekker kipsmaakje wil geven, gooi je geen kipfilet in de pan maar iets met vel en bot. Enorm verschil.

Als je trouwens een hele pot pindakaas in de pan gooit, heb je dan echt nog aardappel nodig om te binden? Lijkt me door de pindakaas al behoorlijk stevig.
Kip met bot kan ook idd
en wij gebruiken altijd een heel grote pan dus met 1 pot pindakaas kan je er gerust nog een grote aardappel bij doen
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_56920708
Ik maak nooit soep. Misschien moet ik daar eens verandering in brengen.
pi_56955082
Tijd geleden heeft een surinaamse vriend van me echte souto soep gemaakt, was echt extreem lekker. Ik vebaaste me er van tevoren over dat hij ook een bak met frietstickjes had staan die je erin kon doen maar het smaakte eigenlijk perfect in die soep
  vrijdag 29 februari 2008 @ 17:03:50 #79
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_57064491
Ik heb gisteren, geïnspireerd op bovenstaand recept, mijn eigen paprikasoep gebrouwen.

Ingrediënten:
4 grote rode paprika's
2 flinke rode uien
8/10 tenen knoflook
2 blikjes tomaat op sap
veel versgemalen peper
tabasco-achtig spul
2 flinke handen verse basilicum
2/3 groentebouillonblokken
1 courgette

Paprika's, uien, courgette en knoflook 'fruiten' in de olijfolie. Peper erbij (vuel!). Ongeveer6/7 minuten lekker laten bakken. Dan hopla, die volledige blikje tomaat erbij flikkeren en fijnstampen. Handenvol basilicum erbij, tabasco erbij en lekker laten sudderen met de deksel erop. Vervolgens na een minuut of 10 een litertje groentebouillon erbij gooien en nogmaal lekker laten pruttelen. Op smaak brengen met peper en basilicum. Dit heb ik vervolgens lichtjes door de blender gehaald (anders krijg ik het er hier thuis niet in ), zodat er een heerlijk pittige, nog net wat grove soep overblijft met stukken courgette en paprika erin. Was heerlijk!
pi_57520784
Net een wortel-gembersoeppie in elkaar gedraaid en ik moet zeggen: Erg lekker!
quote:
een middelgrote ui snipperen (ik gebruikte een rode ui) , twee teentjes knoflook persen, een theelepeltje mosterdzaad, zo'n 2.5 cm verse gember, 2 á 3 stengels bleekselderij, stuk of 6-7 middelgrote wortels en een liter kippen-of groentenbouillon.

uitje met de knoflook en de mosterdzaad en de gember fruiten in olijfolie met wat zout en verse peper erbij, na twee/drie minuutjes paar eetlepels bouillon erbij en nog twee/drie minuutjes laten pruttelen terwijl je blijft roeren. Dan de schoongemaakte en in stukjes gesneden wortel en bleekselderij erbij, alles goed door roeren en dan de rest van de bouillon erbij....

dat +- 40 minuutjes laten pruttelen, staafmixer erdoorheen halen en twee eetlepels vers gesneden peterselie erbij en klaar...
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_57531536
Ik vind het eng, al die gember
pi_57531714
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 23:39 schreef Bluezz het volgende:
Ik vind het eng, al die gember
gewoon eens doen! manlief vond het ook een heerlijke soep
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  zaterdag 22 maart 2008 @ 22:53:14 #83
165237 Leef
Sunny side up!
pi_57548741
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 15:32 schreef Trusten het volgende:

Dropsoep (Pierre Wind)
Thanks, ik ga het uitproberen!
  woensdag 6 augustus 2008 @ 00:04:13 #84
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_60589275
Deze móet ik er even opzetten! Proberen, écht!!!
Hij is lekkerrrrrr.

Ingrediënten:

- rode linzen
- 3 uitjes
- 3 flinke tenen knoflook
- 1 of 2 (naar smaak) flinke eetlepels paprika/peperpasta (bij de Turk te kopen)
- 1 theelepel gedroogde mintblaadjes
- 1 of 2 handen verse peterselie
- 1 citroen
- 2 groentebouillonblokjes

Kook de linzen (na schoon te hebben gemaakt) in een pan met véél water (hoeveelheid ; op de gok). Doe hierbij de bouillonblokjes. Ondertussen fruit je de ui en knoflook in een koekenpan met veel olijfolie. Zet het vuur laag en laat een paar minuten sudderen. Dan de paprika/peperpasta en mint erbij en weer een paar minuten laten sudderen. Ondertussen de peterselie fijnsnijden en de citroen uitpersen. Als de soep lekker is ingedikt het mengsel er doorheen roeren en de soep nog een minuut of 10 laten pruttelen. Vlak voor het opdienen de sap van de citroen erbij (voorzichtig; naar smaak) en de verse peterselie. Daar kun je ook mee garneren.

Heerlijk met Turks brood, humous, feta en een paar goede olijven.
  woensdag 13 augustus 2008 @ 13:21:12 #85
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_60792667
Uit een gesloten topic:
quote:
Wortelsoep met gember
(6 personen) / Vegetarisch

Bereiden: 10 minuten
In de pan: 20 minuten

Dit is een prachtig oranje soep, zacht van smaak, maar toch pittig door de toegevoegde gember. Maak meteen een pan vol, dat is namelijk net zo snel gepiept, en vries in wat je overhoudt. Met grote winterpenen ben je het snelst klaar, maar met jonge bospeentjes is 'ie wat zoeter. Ook ideaal voor gasten, want helemaal van tevoren klaar te maken.

Nodig:
500 g winterpeen (of een flinke bos worteltjes)
2 uien, gesnipperd
stronkje gember, geschild en fijngesneden
verse tijm, vastgebonden tot een bosje
2 groentebouillontablet
sap van 1 sinaasappel
peper & zout
beetje boter om in te bakken

1. Fruit de ui en gember zachtjes in een beetje boter.
2. Snij de wortel in dunne plakjes en voeg toe.
3. Voeg zoveel water toe tot de wortels helemaal onder staan.
4. Voeg tijm, bouillontabletten, sinaasappelsap en peper en zout toe.
5. Breng het water aan de kook en laat de soep in 20 minuten heel zachtjes gaar worden
6. Vis dan het bosje tijm eruit.
7. Pureer de soep.

Serveren:

1. Warm de soep eventueel weer op en verdeel hem over borden.
2. Voeg een scheutje room toe in het midden, en trek daar mooi uitwaaierende strepen van.
3. Garneer met wat ringetjes bosui of stoneleeks, of een handje verse koriander of peterselie.
Bron.
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 17:42 schreef SiGNe het volgende:
Tomaten roomsoep:

500g tomaten
2 uien
2 bouillontabletten
1dl room
1 eetlepel dille
1 theelepel thijm
150g gehakt
1 eetlepel paneermeel
peper
zout
1 liter water
gehakte peterselie

Bereidingswijze :

Maak de uien schoon en snipper ze. Was de tomaten en snijd ze in stukjes. Roer wat peper, zout en paneermeel door het gehakt en draai er kleine balletjes van. Verhit in een grote pan de olie en bak hier de ui even in. Voeg dan de tomaten, tijm en een halve liter water toe. Laat dit 10 minuten zachtjes koken. Leg een zeef op een andere pan en wrijf hier de tomaten door. Los de bouillonblokjes op in de tomatenbouillon en doe er de rest van het water erbij. Roer de room en de dille erdoor. Voeg de gehaktballetjes toe en laat de soep nog 10 minuten zachtjes koken. Strooi de peterselie door de soep.
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_60931606
Ik heb vandaag een héérlijke paprikasoep gemaakt:
quote:
2 1/2 pounds red bell peppers [ik heb oranje snackpaprika's gebruikt die ik heel goedkoop op de markt had gekocht]

1 tablespoon olive oil
1 cup chopped shallots
2 garlic cloves, minced
1 tablespoon chopped fresh thyme
3 cups (or more) canned vegetable broth

1/2 cup half and half [oftewel slagroom]
2 teaspoons red wine vinegar [ik heb balsamico-azijn gebruikt]
1/8 teaspoon cayenne pepper
Sliced fresh basil

Preparation
Char peppers over gas flame or in broiler until blackened on all sides. Enclose in paper bag and let stand 10 minutes. Peel, seed and slice peppers. Heat oil in heavy large saucepan over medium heat. Add shallots, garlic and thyme and sauté 3 minutes. Add 3 cups broth and all but 4 slices of roasted pepper. Simmer uncovered until peppers are very soft, about 20 minutes.

Working in batches, purée soup in blender until smooth. Return to same pot. Add half and half, vinegar and cayenne pepper. Rewarm soup, thinning with additional broth, if desired. Season to taste with salt and pepper. Ladle soup into bowls. Garnish with reserved pepper strips and basil.
  Licht Ontvlambaar maandag 18 augustus 2008 @ 22:52:44 #87
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_60937602
quote:
Ingrediënten
2 grote courgettes (+- 30cm)
2 uien
2 knoflookteentjes
1 eetlepel mosterd
1 koffielepel kerriepoeder
1 koffielepel paprikapoeder
1,5 l kippebouillon = 2,5 blokjes
1 eetlepel olie

Bereidingswijze
Snij de courgettes in blokjes, de uien in reepjes en pers de knoflookteentjes uit. Stoof deze groenten aan in olie.
Voeg mosterd, kerrie en paprikapoeder toe en laat eventjes bakken.
Giet de kippebouillon erbij. Kook de groenten gaar in +- 20 min.
Mix de soep met in staafmixer.
Serveer de soep warm.
Heel lekker is het om er gruyèrekaas aan toe te voegen en eventueel brootcroûtons bij te voegen.
Lekkere tvp
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_60943649
zálig en übermakkelijk soepje:
quote:
kilo mooie rode tomaten in vieren hakken en in de braadslee gooien, grote ui in stukken erbij, paar tenen knoflook in stukken erbij, flink zout, flink peper, flink olie erbij...

in de oven 220 graden een minuutje of 20 -25.

Ondertussen 500 ml kippenbouillon maken, de gegrilde tomaten/knof/ui en olie erbij gooien... Weer aan de kook brengen dan de staafmixer erdoor et voilá: een zalig en heel snel lekker soepje

Bij het opdienen kan je nog wat zongedroogde tomaat in sukjes erbij gooien als garnering.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_62880477
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 17:42 schreef DarkElf het volgende:
Opnieuw dan maar:
[..]

Wij gaan er ook nog een klein scheutje port in doen omdat dat lekker schijnt te zijn...
hm... klinkt als een lekker soepje

*schop*
Ja doei.
pi_62881033
Ha fijn. Een soeptopic.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62881235
quote:
Op zondag 2 november 2008 13:23 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

*schop*
Is t ook! Vanavond weer eens maken
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_62881902
quote:
Op zondag 2 november 2008 13:23 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

*schop*
same here, binnenkort eens maken
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_62882043
Nog even twee soepjes die ook in het fok kookboek komen als het goed is.

Knoflookroomsoep

Een klont roomboter
Een tot anderhalve bol knoflook
Eetlepel bloem
1 tuinkruiden bouillonblokje
Water
Kookroom
evt. een paar takjes bieslook of lente-ui en peper en zout

Bereidingswijze:
Plet de knoflook met je mes of een lepel en pel hem. Laat de klont boter smelten en smoor de knoflook op een zacht vuurtje voor ongeveer 5-10 minuten. Kook intussen water in een andere pan of de waterkoker en maak met een bouillonblokje en ongeveer 800 ml. water een bouillon.
Voeg een eetlepel bloem toe aan de knoflook, roer alles goed en bak dit mengel even, voeg dan langzaam de bouillon toe terwijl je goed blijft roeren en breng aan de kook.
Pureer de knoflook met de staafmixer en laat nog even doorkoken. Voeg op het laatst een scheutje kookroom toe. (Afhankelijk van de room die je kiest, die van mij kan rustig verhit worden dus die laat ik nog even meekoken.)
Proeven!
Breng eventueel op smaak met zout en peper en garneer met bieslook of lente-ui.

--------------------
Recept voor 4 personen

Pittige paprikasoep

3 Rode paprika's
4 sjalotjes
Groentebouillonblokje
Water
Olijfolie
Gerookte paprikapoeder
Pittige paprikapoeder (Ik heb een loeischerpe maar je zou eventueel ook cayennepeper o.i.d. kunnen gebruiken.)
Normale paprikapoeder
Peper
Zout

Snijdt de sjalotjes fijn en de paprika in stukken. Smoor nu in een beetje olijfolie de sjalotjes, zet het vuur iets hoger en bak de paprika mee. Kruiden naar smaak met de paprikapoeders, peper en zout. Voeg een bouillonblokje en een halve liter water toe en laat even doorkoken. Pureren, proeven en eventueel nog wat kruiden.
Garneren met een takje peterselie of wat in fijne reepjes gesneden gele en/of groene paprika.
pi_62882183
oh, ik moet ook écht eens knoflooksoep gaan maken, ben zo benieuwd hoe dat smaakt
pi_62882284
Heel heel heel heeeeeeeel erg lekker.
  maandag 31 augustus 2009 @ 16:26:05 #96
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_72312796
quote:
Op donderdag 27 september 2007 10:57 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Ik doe t anders: uitje bakken, als ie glazig is nog even een minuutje een theelepeltje kerrie meebakken, dan 2 courgettes in dunne plakjes erbij en die ongeveer 2 cm onder de bouillon zetten (als je begrijpt wat ik bedoel )
Doorkoken totdat de courgette gaar is en pureren. Hij wordt zo mooi glad en zacht dat je eigenlijk geen room meer nodig hebt! Of een klein likje creme fraiche voor de mooi.

Zo, is dat even een zorgvuldig uitgewerkte tvp!
Kick!

En ik doe dat ook weer anders.

Teentje knoflook en uitje fruiten, grof gesneden courgette meebakken. Ff in de blender, runderbouillon of kippenbouillon erbij, eventueel wat water. Op smaak maken met peper en zout, daarna gebakken spekjes erdoor en fijngesneden lente-uitjes. Je kunt er later in de kom nog een flinke lepel creme fraiche doorheen doen.
Resistance is futile
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 1 september 2009 @ 10:16:31 #97
163650 Greys
pi_72333641
Oh ik had dit topic geopend:
Truffelsoep

maar ik had het net zo goed hier kunnen vragen misschien. Niet aan gedacht.
Iemand enig idee of een fijn recept voor truffelsoep?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_73014181
zalige soep gemaakt vandaag

Borsjtsj

uitje fijnsnipperen en met een flink stuk geraspte winterwortel (in stukjes) en 2 stengels bleekselderij (in stukjes), een takje tijm (de blaadjes) zachtjes aanfruiten 5-10 minuutjes.

Daarna 500 gr gekookte bietjes en 250 gr rauwe rode kool (gesneden dus ) toevoegen en dat 12-15 zachtjes laten pruttelen met de deksel erop(met een scheutje water erbij) Wel af en toe roeren zodat t niet aanbakt. Daarna 1 liter bouillon erbij en aan de kook brengen. 5-10 minuutjes zachtjes laten koken (of tot helemaal gaar), vuur uitzetten en afschuimen.

el rode wijnazijn erbij, op smaak brengen met zout en peper en eventueel een tl suiker... pureren (als ie te dik is 200 ml kokend water erop) en opdienen met een dotje griekse yoghurt en fijngesneden dille

[ Bericht 5% gewijzigd door DarkElf op 22-09-2009 19:34:12 ]
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_73014347
ik heb van de week voor het eerst courgettesoep gemaakt, was lekker
althans, de smaak. ik ben zo'n muts die dan weer niet kan omgaan met de structuur ervan (ben enkel heldere soepen gewend)
pi_73014563
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 08:53 schreef DarkElf het volgende:
zálig en übermakkelijk soepje:
[..]
Nog lekkerder wordt ie als je ook een rode paprika meegrild!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')