abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53269782
Wat liefffff
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:26:21 #102
144006 chacama
Ondernemend!
pi_53270562
Dat is echt zo schattig. Heerlijk hoor de eerlijkheid van kinderen.
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:52:54 #103
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_53271241
Wat leuk P-iglet!

Cattie, omg!

Hier weer een menstruatie en weer het gevoel van een dreigende harde plek. Wat is dat toch, die combi...
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  dinsdag 18 september 2007 @ 19:06:50 #104
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_53277639
Hormonen, hormonen, hormonen!!!

Vraagje: ik heb wat ruzie met mijn darmen (as usual), maar nu heeft Eli ook al twee dagen buikkrampen. Is dit gerelateerd? Kan hij buikpijn krijgen doordat/als ik ook last van mijn buik heb?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_53277807
Neuh. Ik denk dat jij na de tsr even wat melk moet laten weglopen

Dat ten eerste en herken je hier wat in per ongeluk?

Borstvoeding deel 35
Variety is the spice of life
  dinsdag 18 september 2007 @ 19:38:01 #106
108648 cattie
lieve moeder
pi_53278668
P_iglet, wat lief! Als ik je zo lees loopt het goed, ook met kolven en sta jij wel je mannetje tegen mensen met commentaar. Ik vind dat erg leuk om te lezen.

Mijn schoonmoeder heeft trouwens verder eigenlijk nooit commentaar op ons opvoeden, alleen met betrekking tot de borstvoeding. Ach, misschien dat ik Ive als hij 3 is een keer waar zij bij is "Mama tiet"laat roepen. Zomaar voor de lol.
  woensdag 19 september 2007 @ 09:21:02 #107
94046 PM-girl
pi_53292385
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 19:38 schreef cattie het volgende:

Mijn schoonmoeder heeft trouwens verder eigenlijk nooit commentaar op ons opvoeden, alleen met betrekking tot de borstvoeding. Ach, misschien dat ik Ive als hij 3 is een keer waar zij bij is "Mama tiet"laat roepen. Zomaar voor de lol.

Ik merk dat soms ook, ik voed momenteel niet meer graag in het openbaar (op ouders etc. na), maar ik vind het soms wel leuk om toch even te vertellen dat ik bv geef, wetende dat hier vragen op komen
*
pi_53292463
Overdag wil Anna niet meer drinken, dus in het openbaar voeden doe ik niet meer. Soms heb ik echter wel zin ergens te gaan zitten en d'r aan te leggen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_53292542
quote:
Op woensdag 19 september 2007 09:21 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Ik merk dat soms ook, ik voed momenteel niet meer graag in het openbaar
Stom he, eerst is het raar, dan leer je het gewoon vinden om te doen, en als ze groter worden wordt het weer moeilijker.
  woensdag 19 september 2007 @ 09:48:40 #110
94046 PM-girl
pi_53293016
quote:
Op woensdag 19 september 2007 09:24 schreef YPPY het volgende:
Overdag wil Anna niet meer drinken, dus in het openbaar voeden doe ik niet meer. Soms heb ik echter wel zin ergens te gaan zitten en d'r aan te leggen.
bv wekt kennelijk toch recalcitrant zijn op
*
  vrijdag 21 september 2007 @ 11:58:03 #111
144006 chacama
Ondernemend!
pi_53352376
Ik denk (en weet het dus bijna zeker) dat ik ga stoppen. Maud heeft alleen aan de late nachtvoeding / vroege ochtend nog genoeg en voor de rest krijgt ze 's avonds nog een fles erna en als ze in de nacht gedronken heeft krijgt ze voor d'r ochtendslaap ook nog een fles. En tussendemiddag. Ik vind het een moeilijk beslissing, maar ik denk dat Maud net zo tevreden zal zijn met een fles 's nachts/ochtends en om voor alleen de nachtvoeding het dieet nog langer vol te houden, vind ik zelf erg moeilijk. Ze heeft 5 maanden volledige bv gehad en 5 maanden gemixt.

Ik vind het niet leuk om te stoppen, maar Maud is zo erg aan de fles gewend dat die ene keer per nacht voor haar ook niet echt een ramp zal worden. Oef....kun je het lezen.....probeer ik het recht te praten....

K* verdorie...ik weet het nu opeens toch weer niet zeker. Pfffff, wat moet ik doen....

- doorgaan en haar die voeding in de nacht en avond (met erna een fles) nog geven
- stoppen en nachts een kleine fles geven of evt. water

ohhhh waarom is dit emotioneel toch zo moeilijk....
pi_53352580
Het is jouw keuze chacama, niemand anders kan die maken.

Anna drinkt alleen 's nachts en 's ochtends nog uit de borst, verder wil ze niet meer. Ik vind het wel makkelijk.
*OUD heilige*
  vrijdag 21 september 2007 @ 12:11:40 #113
144006 chacama
Ondernemend!
pi_53352760
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 12:05 schreef YPPY het volgende:
Het is jouw keuze chacama, niemand anders kan die maken.

Anna drinkt alleen 's nachts en 's ochtends nog uit de borst, verder wil ze niet meer. Ik vind het wel makkelijk.
Is ook zo, Yppy. En het is ook makkelijk dat ik dan niet naar beneden hoef, maar de behoefte aan een witte boterham met kaas wordt inmiddels ook steeds groter en groter
pi_53352862
O ja, jij hebt dat veel moeilijker natuurlijk. Dan zou ik ook wel heftig gaan twijfelen.
*OUD heilige*
pi_53352985
chacama, je hebt maanden een streng dieet gevolgd om maud het beste te kunnen geven.
Als het voor haar nu geen verschil meer maakt en je denkt dat ze het niet zal missen dan is het misschien idd tijd om te stoppen.
Wie weet vind ze 's nachts in mama's armen een flesje water of melk ook wel goed.

Een dieet volhouden voor alleen een nachtvoeding dat lijkt me erg moeilijk voor jezelf.
Maar wel een onwijs lastige beslissing

De af en toe gruwelijke behoefte aan melkwit brood met extra belegen kaas ken ik
Of roomijs, of rivella of van die goedkope champignonsoep uit blik, of of of...

hihi lunchtijd geloof ik
pi_53357349
Chacama, kanjer Ik kan me goed voorstellen dat het lastig is om alleen voor een nachtvoeding zo'n streng dieet vol te houden. Knap vind ik het.
En weet je, je hoeft niet in een keer te stoppen he? Je voedt al tien maanden, als je na een paar dagen besluit om toch door te gaan is de kans heel groot dat je het zo weer op kan pakken. Misschien geeft het voor jezelf rust om het in ieder geval een nacht of twee te proberen. Dan weet je daarna weer een stukje zekerder of je het wel of niet wil.
En dit is niet bedoeld om je over te halen hoor, zoals Yppy al zei: alleen jij kan die keuze maken
  vrijdag 21 september 2007 @ 15:38:15 #117
144006 chacama
Ondernemend!
pi_53358366
Lief van jullie allemaal om even met me mee te denken. Dat scheelt al een hoop. Ik ga even kijken hoe belangrijk ze de bv vindt. Voordat ze naar bed gaat krijgt ze dan gewoon de fles (die ze anders na de bv gekregen zou hebben) en dan bied ik boven nog de borst. Als ze daar geen intresse in heeft oftewel geen mama-honger, dan ga ik die voeding laten vallen. Na een paar dagen kan ik dat dan ook met de nacht doen. Denk dat ik hier het beste gevoel bij heb. Zo niet dan horen jullie het zeker.

[ Bericht 0% gewijzigd door chacama op 21-09-2007 15:40:11 (en nog een lesje Nederlands) ]
  vrijdag 21 september 2007 @ 15:45:41 #118
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_53358561
Succes Chaca!

Ik vrees dat 't hier ook echt afgelopen is.. De laatste tijd dronk Tijn alleen nog 's ochtends en dat was net genoeg om zonder mopperen alles aangekleed te krijgen en rustig beneden nog een kopje koffie te drinken voordat hij z'n fles wilde.. Maar gister had ie al geen intresse en vanmorgen was 't ook alleen maar drie keer bijten en verder alleen maar om zich heen kijken.
Overdag en 's avonds wilde hij al niet meer; het was zo teruggelopen door de zwangerschap en hij had 't geduld niet om nog langer op een TSR te wachten.. Zal 't weekend nog kijken of hij wil 's morgens.. en anders is dat ook over
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  vrijdag 21 september 2007 @ 16:53:11 #119
144006 chacama
Ondernemend!
pi_53360339
Dat is ook wel sneu E.T. Die TRS zit Maud inderdaad ook vaak dwars. Dan zit ik al te denken...nog even volhouden, hij komt echt....doe maar.

En bijten. Tja....dat is dan wel iets waar ik van kan zeggen........dat heeft ze nog nooooooit gedaan.... en met de wet van FOK! in mijn achterhoofd, weet ik nu dus dat dit gaat gebeuren
  vrijdag 21 september 2007 @ 20:54:35 #120
144006 chacama
Ondernemend!
pi_53366282
Nou, de test is gedaan. En tegen mama-honger zeg ik dus voorlopig geen nee. Dus we gaan nog maar even door. Ik heb ze eerst een fles gegeven. 180 ml aangeboden. Daar dronk ze 120 ml van. Vervolgens in bed gelegd en toen heel even (5 minuten) laten doen. Maar, ze huilde echt. Het was geen slaaphuiltje. Dus ik naar boven en daar stond ze met uitgestrekte armpjes naar me toe huhuhu. Dus eruit en aangelegd. En zo heeft ze bij me gedronken en gelegen en op het laatst had ze mijn borst vast met twee knuistjes en maakte ze 'ons' kroelgeluidje. Ik smolt en ben voorlopig dus weer overstag. We gaan nog door. Voorlopig in elk geval.
pi_53366711
chacama, fijn dat de beslissing is genomen. Door Maud dan weliswaar Lekker doorgaan!
Was ook blij dat Iris voor ons besloten heeft, zelf kon ik dat echt niet
  vrijdag 21 september 2007 @ 21:21:34 #122
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_53366917
Chacama held
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_53368778
Ik ga ook nog steeds door omdat Emma geen aanstalten maakt om te stoppen. Zo af en toe denk ik er over na om te stoppen maar als Emma dan weer vol overtuiging bij mij drinkt weet ik niet meer waarom ik ook al weer zou willen stoppen.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_53372334
Heerlijk herkenbaar om te lezen Chacama!

Ook hier is het sterk aflopende zaak. Tinka krijgt tegenwoordig de fles mee snachts, gevuld met limonade omdat dat het enige is dat mevrouw blieft. Ik meng het steeds dunner aan omdat het uiteindelijk toch de bedoeling is dat ze snachts alleen water drinkt. Maar ze drinkt dus 2 flesjes per nacht! Dus het nachtelijke drinken zit er in gebakken, alleen geeft ze nu vaker de voorkeur aan de fles dan aan bv. Ze drinkt nog 1 a 2 keer per nacht bij mij. En soms maakt ze me even wakker om de fles bij mij te drinken! (Leuk, kan ik nog niet doorslapen!)
Hierdoor (en wat stress om persoonlijke omstandigheden) loopt de bv in rap tempo achteruit. Ze drinkt alleen nog uit haar lievelingstiet, de andere laat ze nu helemaal links liggen, dus die maakt eigenlijk ook al niets meer aan. Lijkt er op dat ik binnenkort toch de laatste voeding ga geven.
pi_53374959
Tjee, als ik dit allemaal zo lees...
Ik kan al verdrietig worden als ik, zoals gewoonlijk, nette laat uit mijn werk kom om Devin te voeden en hij dus al een flesje gehad heeft.
Na veel knuffels en kusjes moet ik dan gaan kolven terwijl ik er dan zo naar verlang om hem eindelijk weer aan te leggen!
Baby-honger

E.T., Mammietje en Chacama: jullie kindjes zijn dan wat ouder en krijgen weliswaar niet meer volledige BV (toch?), maar ik kan me heel goed voorstellen dat het pijn doet als je
moet / overweegt te / gedwongen wordt tot
stoppen met BV.
Troost je met de gedachte dat jullie het al zo lang hebben volgehouden!
.... met gevoel voor drama....
pi_53375114
De Maud toch Dan weet je wel waar je het voor doet.

Tinka is ook een slimmerik, mama wakker maken en dan alsnog een flesje drinken.

Jij mag over een paar maandjes weer E.T., wie weet wil Tijn dan ook weer. En Saska.

Kersjes, kunnen ze die voeding dan niet even rekken? Dat deed J. regelmatig als ik 's avonds moest werken en ik zou maar iets te laat zijn. Is zoveel makkelijker.

Kindjes die zelf willen stoppen zijn meestal ouder dan 1 jaar Kersjes, of je bent zwanger en daardoor loopt de bv terug. Na een half jaar ga je natuurlijk steeds meer bijvoeding geven, dus langzaamaan wordt dat wil minder. Vind ik wel fijn, kan ik langzaam wennen aan het idee van stoppen.
*OUD heilige*
pi_53375869
Mammietje pas je op met fles mee naar bed. Van uit de fles drinken krijg je zuigbacterien en dat tast heel erg de tanden aan. Mijn achterneefje had het ook en moest met 4 jaar alle tandjes trekken omdat ze helemaal verrot waren.

Foto haal ik later weer weg maar ff voor het idee

Hier was ie 2
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_53377341
Typ ik een heel antwoord, drukt een klein vingertje ineens op de escapeknop

Dat ziet er wel heel naar uit, Nicole Is zijn gebit nu wel in orde, caries in het melkgebit kan ook weer problemen geven bij het nog in aanleg zijnde vaste gebit...
Is het voor Tinka misschien niet juist handig om water in de fles te doen? Als ze echt dorst heeft kan ze drinken en misschien dat ze nu sneller het idee krijgt dat het de moeite van het wakker worden niet waard is.

Ik heb een draak aan de borst. Blijkbaar komt de toeschietreflex niet snel genoeg naar haar zin want ze wil om en drie slokken van borst wisselen. Als ze nou geduld zou hebben en gewoon even door zou zuigen
pi_53377369
YPPY, dat rekken lukt bijna nooit.
Ik moet uiterlijk om 8:15 de deur uit en ben nooit voor 6 uur thuis (of bij de oma's).
Uiteindelijk krijgt hij dan toch 3 flesjes.
En ik weet wel dat je uiteindelijk wel zal moeten stoppen met BV, dat is tenslotte "de natuur", maar ik kan me indenken dat het toch best moeilijk is om dat intieme gevoel kwijt te raken.
Maar daar krijg je natuurlijk weer heel veel nieuwe, mooie momenten voor terug!
pi_53377587
kersjes, als je echt zo nét te laat bent, kan hij dan niet een klein flesje drinken. Net genoeg om hem even zoet te houden zodat jij hem daarna zelf kan voeden?
pi_53378573
Kersjes jij zegt dat ie 3 flesjes op een dag krijgt...hoeveel voedingen krijgt Devin dan in totaal ?

Ik kan me het schema van Maud nog herrineren van toen ze kleiner was.

7.00 bv
11.00 fles
15.00 fles
19.00 bv
23.00 bv
tot 04.00 2 borsten na 04.00 1 borst.

Voor die 2 flessen kolfde ik 1x om 9.30 uur en 1x om 13.00.

En verder heeft ze vanochtend heerlijk bij me gedronken nadat ze om 23.30 de laatste fles had gehad. Dus samen weer eens een lange nacht gehad. Heerlijk, kan ik best goed aan wennen.
pi_53381412
Devin z'n schema wisselt nogal eens, maar is nu ongeveer zoiets:

4:00
7:30
11:00
14:30
17:30
20:30
23:30

Voor de laatste voeding maak ik hem soms wakker voordat ik naar bed ga.
Maar vaak ben ik tegen die tijd zelf al veel te moe of in slaap gedonderd op de bank en dan kan ik nog netrichting slaapkamer strompelen en sla ik hem dus over.
Dan komt hij eerder, meestal rond 2:00.
Op dagen dat ik niet werk loopt het weer anders en voed ik ook voor troost en gezelligheid. (zowel voor hem als voor mij )
Soms krijgt hij ook "snackjes" zoals gisteravond:
Na het werk gingen mijn vriend en ik bij mijn ouders eten die op Devin hadden gepast. Om 17:30 had hij daar nog een flesje met 140 cc gekregen. We waren rond 19:00 uur lekker aan het knuffelen met hem en Devin draaide steeds z'n hoofdje om in mijn borst te kunnen happen.
Na een paar keer legde ik hem aan en toen dronk hij heel gulzig een paar slokken waarna hij zelf losliet en helemaal tevreden naar me lachte. Klaar. Om 20:30 kwam hij pas weer voor een "echte" voeding.
Die snackjes gaf ik hem eerst ook voordat ik naar mijn werk ging, soms pas 30 minuten na zijn voeding: 5 minuten voor vetrek, hups nog even de borst erin!
Puur voor mezelf, zodat ik zeker wist dat hij niet nog een klein beetje honger had en dat pas zou realiseren als het te laat was...
Tja, geemancipeerd of niet: ergens diep van binnen vind ik het toch tegennatuurlijk om mijn (borstgevoede) kind "in te steek te laten" om te gaan werken. Maar schuldgevoeldns brengen geen brood op de plank, dus probeer ik die gedachtes te verdringen
pi_53382138
Kersjes, ik zou dan toch proberen om iets te gaan schuiven. Al is het maar met kwartiertjes. Dus wel zelf 4.00 en 7.30. Dan 11.15 en 15.00 fles en dan kun je zelf om 18.00/18.15 zelf voeden en uiteraard dan tegen 22.30 weer. Ik hoop dat je dat lukt. Zo heb jij de overhand van de voedingsmomenten. En dat gevoel. Jaaaaa, dat herken ik donders goed.
pi_53391583
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 12:06 schreef owlet het volgende:
Typ ik een heel antwoord, drukt een klein vingertje ineens op de escapeknop

Dat ziet er wel heel naar uit, Nicole Is zijn gebit nu wel in orde, caries in het melkgebit kan ook weer problemen geven bij het nog in aanleg zijnde vaste gebit...
Is het voor Tinka misschien niet juist handig om water in de fles te doen? Als ze echt dorst heeft kan ze drinken en misschien dat ze nu sneller het idee krijgt dat het de moeite van het wakker worden niet waard is.

Ik heb een draak aan de borst. Blijkbaar komt de toeschietreflex niet snel genoeg naar haar zin want ze wil om en drie slokken van borst wisselen. Als ze nou geduld zou hebben en gewoon even door zou zuigen
Tinka 'blieft' helemaal geen water en ik ben bang dat ze de bv dan weer gaat proberen op te voeren. Dat is ook weer niet de bedoeling natuurlijk. Dus ik ben de ranja steeds dunner aan het aanlengen tot het uiteindelijk water zal zijn.

Maar goed, MeNicole zorgt voor een shockeffect hier... Komt dit door het drinken uit een flesje of door de inhoud MeNicole? Het doet me aan 'wolf' denken.

Hoe dan ook.... vanaf morgen wordt het hier een drinkbeker i.p.v. fles en wordt de limonade flink wateriger!
pi_53392583
Mammietje, mijn tandarts vertelde dat enkel water geen kwaad kan. Het kwalijke is juist dat er steeds een klein beete gedronken wordt, dus de tanden/glazuur niet de tijd hebben om te herstellen van de vorige slok, zeg maar. Ze staan dan dus continue onder vuur.
Ik geloof ook dat er geadviseerd wordt om een glaasje sap of melk snel achter elkaar op te laten drinken en niet verspreid over de dag. Hier probeer ik gewoon bij de maaltijden melk (ontbijt en lunch) en sap (avondeten) te geven, en voor de rest water tussendoor. Dat lukt niet altijd trouwens

pi_53392601
Merlijn is nu alweer een maandje van de borst af, maar weet nog heel goed waar ze zitten en waar ze voor dienen. Hij heeft van de week heel even een tepel in zijn mond gepakt. Heb ook maar gezegd dat dat niet meer de bedoeling is. Vond hij niet erg, hij vond het vooral erg spannend volgens mij. Het enige wat hij deed was even aanraken, niet eens zuigen want hoe hij zou moeten aanhappen is nu echt al kwijt lijkt het. Merlijn heeft volgens mij vanaf een maand of 9 een rietjesbeker in bed liggen met water, daardoor is hij een paar maanden geleden ook gestopt met 's nachts bij mij drinken, hij werd wakker ging recht op zitten pakte zijn fles en ging weer slapen. Doet hij nog regelmatig. Maar hij heeft het ook nodig om in slaap te komen, zal wel een beetje voor vol gevoel zorgen ipv borstvoeding. Ben toch blij dat hij zo makkelijk water drinkt, nog steeds eigenlijk.

Kersje, ik leverde Merlijn rond 7.30 af (laatste voeding was dan om 6.15 of hij nu wakker was of niet nadat ik gekolfd had.) en was rond 17.45 thuis om hem weer te voeden. Ik voedde één borst of hij nu honger had of niet en kolfde de andere af tegelijkertijd. Na het eten ging ik eigenlijk gewoon samen met hem naar bed, zodat hij kon drinken wat hij wilde ondertussen keek ik gewoon tv. Vond het wel fijn om het zo te doen. De dagen dat ik thuis was was het ook op vraag en vaak voeden om de productie goed te houden. Hij kwam ook erg veel op die dagen.
pi_53394301
Randy (2jr, 9mnd) vindt het nu ineens ook weer erg interessant! Babytjes zijn kennelijk erg hot sinds we vorige week 2 over de vloer hebben gehad en dat ze uit een tietje drinken en dat hij dat ook ooit gedaan heeft, wauw! Hij gaf er laats in bad ineens onverwacht een soort van kus op de tepel en liet meteen weer los! Heb maar gevraagd of het hele lekkere melk was en dat beaamde hij! Vervolgens wilde hij het weer doen, maar dat heb ik met een dolletje afgewimpeld! Ik wil er niet 'raar' over doen, maar het voelt wel 'raar' als hij dit doet! Ondanks dat ik hem 8 maanden gevoed heb en zijn zusje nog steeds na 17 maanden, 'hoort' het nu niet meer dat hij het doet. Hmm... snapt iemand het nog?!
pi_53399640
Jaah, kan je helemaal volgen. Want Merlijn aan de borst klopt ook niet meer. Het is dan wel alweer iets meer dan een maand geleden dat we zijn gestopt maar hij is zo groot, niet meer dat kindje dat bij mij aan de borst lag. Heel vreemd. Maar ik hoop dat met zijn brusje straks weer aan de borst er op een zelfde manier mee om kan gaan als nu als hij het wil proberen.
pi_53425301
Een rare vraag. Dat er af en toe vocht uit mijn tepels komt ben ik inmiddels wel gewend, ook dat dat kan opdrogen en dat ik dat er heel vies uit vindt zien

Maar nu is zeg maar mijn tepelhof aan het vervellen???? Alsof het door de zon verbrand is zeg maar. Heeft dat puur met de groei te maken en is dit normaal? Ik stond wel even te kijken van al die rare velletjes
pi_53425472
Of het normaal is weet ik niet
Maar ik heb het in mijn zwangerschap ook een aantal keer gehad. Idd echt alsof het in de zon verbrand is. En jeuk
pi_53425793
Poging om te schuiven met voedingstijden is vooralsnog niet gelukt.
Door omstandigheden moet ik morgen werken, en woensdag altijd al, dus nu 2 dagen achter elkaar.
Dan gaat we het nogmaals proberen.
pi_53425892
Kersjes, wat hier af en toe goed werkt om een voeding nog even uit te stellen is gaan douchen met Pepijn, of gaan wandelen met de draagdoek.

Nu moet ik zeggen dat er hier nog geen enkel ritme of regelmaat in zit. Maar als ik binnen maximaal 45 minuten thuis ga zijn en er nog geen 4 uur tussen de vorige voeding zit, dan houd vriendje Pepijn bezig tot ik thuis ben.
pi_53426142
Ja, mijn vriend probeert het ook wel zo lang mogelijk te rekken, maar de oma's hebben zoiets van: honger is honger, mooi dat we hem niet laten huilen omdat hij wil eten!
  maandag 24 september 2007 @ 10:41:55 #144
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_53426158
kersjes, als de oma's Devin te eten willen geven, dan kunnen ze toch ook een klein beetje geven, zoals iemand al zei een paar posts terug?

Nou begrijp ik het echt niet meer. Aan de ene kant is het voeden op verzoek van de baby, aan de andere kant wordt er gezegd dat als je teveel aanlegt (voeden op verzoek van moeder), dan kunnen ze daar darmkrampen van krijgen.. En als je voedt op verzoek, hoe kan je dan voeden als hij/zij geen honger heeft??

Ik ben nog steeds erg onzeker over het hele bv-gebeuren. Ik kan me onwijs schuldig voelen over Eli's darmkrampen. Hij heeft pijn door mijn melk. Al gaat dat al wel beter. Ik wil het gewoon goed doen, en dat lukt niet meteen altijd... Dat steekt
pi_53426220
Weet je Davinia, Anna heeft ook verschrikkelijke krampjes gehad. Ik zei steeds tegen mezelf dat die krampjes nog erger geweest zouden zijn zonder de bv. Met kunstvoeding had ze er nog meer last van gehad. Ze haalde er ook veel troost uit bij me te zijn en te drinken. Ze weet nu wel altijd dat ze bij haar mama terecht kan als ze pijn heeft.
*OUD heilige*
pi_53427607
quote:
Op maandag 24 september 2007 10:41 schreef DaviniaHR het volgende:
Nou begrijp ik het echt niet meer. Aan de ene kant is het voeden op verzoek van de baby, aan de andere kant wordt er gezegd dat als je teveel aanlegt (voeden op verzoek van moeder), dan kunnen ze daar darmkrampen van krijgen.. En als je voedt op verzoek, hoe kan je dan voeden als hij/zij geen honger heeft?
Het is niet zo dat darmkrampjes komen door te veel op verzoek voeden, gelukkig niet! Heel cru gezegd: als er te veel melk in de maag zou komen komt het er aan de bovekant weer uit en dat kan geen kwaad
Soms krijgen kindjes echter wel krampjes door onrustig drinken. Ze slikken dan bijvoorbeeld veel lucht mee naar binnen, dat doet pijn, daar gaan ze van loslaten/aanhappen waardoor ze weer meer lucht mee slikken.
Dat onrustige drinken zie je iets vaker bij moeders die veel melk produceren omdat het dan soms voor een heel klein babietjes wat veel tegelijk is.
Wat dan echter een heel goede oplossing is is om niet steeds een nieuwe borst te geven maar juist een paar keer achter elkaar dezelfde borst, de melkstroom is dat niet zo hard.

Maar! Darmpjes moeten 'rijpen'. Ze moeten wennen aan alle stoffen die anders zijn dan vruchtwater en dat kan helaas gepaard gaan met krampjes. Gelukkig zijn gezonde kinderen er absoluut na een maand of drie zeker wel van af, bijna altijd ook wel iets eerder.

Zuigen werkt kalmerend voor een babietje en de goede stoffen in borstvoeding zorgen er juist voor dat de darmjes zo snel mogelijk alles aan kunnen.

Te veel aanleggen kan echt bijna niet. Als je het idee hebt dat het vooral mamahonger is dan kan je proberen om ook andere manieren van troosten te gebruiken (knuffelen, wiegen, draagdoek, blote huid op blote huid) maar als aanleggen het enige is dat lijkt te helpen: gewoon doen.
En dan kan het heel goed werken om gedurende een uur of drie, vier steeds dezelfde borst aan te bieden zodat hij wat rustiger kan drinken.

En verder: het gaat over, heus!
  maandag 24 september 2007 @ 13:08:08 #147
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_53430287
quote:
Op maandag 24 september 2007 11:32 schreef owlet het volgende:

Het is niet zo dat darmkrampjes komen door te veel op verzoek voeden, gelukkig niet! Heel cru gezegd: als er te veel melk in de maag zou komen komt het er aan de bovekant weer uit en dat kan geen kwaad
Kan hij ook teveel spugen?
quote:
Soms krijgen kindjes echter wel krampjes door onrustig drinken. Ze slikken dan bijvoorbeeld veel lucht mee naar binnen, dat doet pijn, daar gaan ze van loslaten/aanhappen waardoor ze weer meer lucht mee slikken.
Dat onrustige drinken zie je iets vaker bij moeders die veel melk produceren omdat het dan soms voor een heel klein babietjes wat veel tegelijk is.
Klinkt bekend. Het ging een paaar dagen wat beter, nu weer een gevecht geleverd, en welja, brullen voor gevorderden.

Ik weet het verder ook niet. Het doet gewoon pijn om je kind pijn te zien lijden en dan wil je troosten, maar je weet niet hoe. Als het lukt ben ik heel blij, en als hij maar blijft huilen ondanks wiegen, rondlopen, tegen buik aanhouden, etc. slaat de bui heel snel om. Ach, ik heb vannacht ook zwaar bagger geslapen. Ik ga maar even lunchen of zo.
pi_53430288
quote:
Op maandag 24 september 2007 10:41 schreef DaviniaHR het volgende:

Ik ben nog steeds erg onzeker over het hele bv-gebeuren. Ik kan me onwijs schuldig voelen over Eli's darmkrampen. Hij heeft pijn door mijn melk. Al gaat dat al wel beter. Ik wil het gewoon goed doen, en dat lukt niet meteen altijd... Dat steekt
Had je die post al gelezen die ik geschreven heb voor je een paar posts terug?
  maandag 24 september 2007 @ 13:09:37 #149
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_53430317
quote:
Op maandag 24 september 2007 13:08 schreef nebelung het volgende:

[..]

Had je die post al gelezen die ik geschreven heb voor je een paar posts terug?
Over wat melk laten weglopen? Als hij aan het brullen is, en ik ben nog niet bloot, wacht ik idd even tot de TSR voorbij is, tot het shirt omhoog gaat. Dat helpt wel meestal.
pi_53430388
quote:
Op maandag 24 september 2007 13:09 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

Over wat melk laten weglopen? Als hij aan het brullen is, en ik ben nog niet bloot, wacht ik idd even tot de TSR voorbij is, tot het shirt omhoog gaat. Dat helpt wel meestal.
Nou, meer de link die ik erbij gaf eigenlijk

Of je daar wat in herkent.
  maandag 24 september 2007 @ 13:15:45 #151
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_53430445
quote:
Op maandag 24 september 2007 13:13 schreef nebelung het volgende:

[..]

Nou, meer de link die ik erbij gaf eigenlijk

Of je daar wat in herkent.
Ik was er nog niet aan toegekomen. Eli slaapt nu dus kga ff lezen.
  dinsdag 25 september 2007 @ 12:49:23 #152
94046 PM-girl
pi_53457223
Chacama, moeilijke keuze! Maar voorlopig blijft het nog even zo, geniet er van! Knap toch, hoe je zo'n dieet volhoudt, ik weet niet of ik dat zou kunnen/willen.

Nicole, die foto Helaas ken ik ook een voorbeeld, elke avond flesje ranja mee naar bed, op 5 jarige leeftijd 6 gaatjes, ondanks goed poetsen. Ik geef altijd water mee naar bed.
*
pi_53459946
Flesje ranja is inmiddels in water veranderd!
Nu al 2 dagen achter elkaar alleen smorgens 1 tietje gehad. Afbouwen gaat hard nu!
  dinsdag 25 september 2007 @ 16:08:03 #154
144006 chacama
Ondernemend!
pi_53462318
Goedzo Mammietje...dat van de ranja dan....

Hier gaat het afbouwen ook erg hard. We shall see......... boterhammen met kaas....... here I come
pi_53462783
gaan er vanhier nog mensen naar de borstvoedingsdag in utrecht??
ik heb me wel op gegeven, maar twijfel of ik zin heb in die reis met het ov en pepijn
en ik ken niemand daar zucht, muts die ik ben
pi_53467900
Oh chaca, ik vind het echt knap hoor, zo'n lange tijd dat dieet!!

P-iglet, ik ga niet, sorry. Anders had ik je graag eens ontmoet.
pi_53481252
Mammietje laat het een troost zijn dat die tandjes kwamen van ranja mee naar bed. Ze hebben ook de meeste tandjes getrokken vlak nadat deze foto gemaakt was om zo tegen te gaan dat nieuwe tanden aangetast zoude worden.
Tis nu een mooi knul van 8 met mooie tanden en een wisselbekkie
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  woensdag 26 september 2007 @ 13:09:32 #158
94046 PM-girl
pi_53484807
P_iglet, ik ga in ieder geval niet. Het lijkt me wel leuk, maar ik zit in de verjaardagsstress!
*
pi_53496022
p_iglet, ik zit ook altijd in de twijfel als ik een uitnodiging krijg voor een borstvoedingsbijeenkomst, om dezelfde redenen eigenlijk: ov en niemand kennen. Heb er nu al twee laten voorbijgaan...

Net het secretariaat van mijn opleiding gemaild met de vraag of zij een lokaal ter beschikking hebben waar ik zou kunnen kolven...ben benieuwd.
Het is tenslotte maar twee momenten (woensdagavond en zaterdagvoormiddag), maar ze geven zowel dagschool als avondonderwijs en vaak zijn vele van de lokalen dus bezet. En of ze nu studenten gaan toelaten in het keukentje van het poetspersoneel...afwachten maar.
pi_53496799
Dat kan best Iksje. Ik heb inmiddels meerdere keren in kantines met jassen/tassen/e.d. van personeel zitten kolven. Er is veel vertrouwen in kolvende mama's.
*OUD heilige*
pi_53506584
Ik hoop het maar... momenteel doe ik het maar in het toilet, wat dus absoluut onaangenaam is, en vreselijk onhygiënisch.
Ik moet de melk (toch een 180ml) nu weggooien en dat zijn bijna twee maaltijden voor haar.
pi_53511552
Iksje, wat zonde.
Informeer anders eens gewoon bij de portier/receptie, vaak is er toch wel een ehbo ruimte of kolfruimte aanwezig die je kunt gebruiken.

secretariaten enzo zijn slooooooooom

Of mailen naar de studieadviseur of opleidingscoordinator dat hij zijn boterhammen toch ook niet op het toilet smeert en dreigen dat je anders wel midden in de gang of aula gaat zitten
pi_53523520
Iksje is er niet ergens een kantoortje dat je voor een half uurtje mag gebruiken?
Ennuh niet meer op de wc kolven hoor, voor het personeel moet er ook een kolfgelegenheid zijn
pi_53526347
HMmmmmmmmmmmm, wat zijn verse witte boterhammen met kaas toch ontzettend lekker. En wat heb ik die gemist de afgelopen maanden. Maud is nu volledig van de BV af en doet het goed op de fles.
  donderdag 27 september 2007 @ 21:06:47 #165
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_53527279
Wat ik mij zo eens afvraag wat betreft de dames met al wat oudere kids aan de borst; hoe lang zijn jullie van plan te blijven geven eigenlijk? Of heb je daar geen ideeën over? Ik zelf heb Juul zo'n tien maanden borstvoeding gegeven. Ten dele met pijn in mijn hart, maar aan de andere kant ook vreselijk trots en opgelucht dat ik die fase doorlopen had en er 'vanaf' was, heb ik het afgebouwd. In mijn leven was dat toen de juiste beslissing. Ik wilde weer wat vrijer zijn, weer lekker op stap, kunnen drinken, een weekendje naar een vriendin, onregelmatig kunnen werken zonder steeds dat gekolf etc. Maar misschien zijn jullie veel meer thuis bijvoorbeeld, dat kan. Of heb je geen behoefte aan dat 'los zijn', wat ik op een gegeven moment had. Ik weet wel dat ik ook nog zo een half jaar door had kunnen gaan. Het werd een soort, sja, hoe zeg ik dat... een verslaving bijna. Of een kwestie van trots zijn op het volhouden. Zo voelde ik het soms bij mezelf. En ja, ook weemoed en nostalgie speelden hierbij een rol. Stoppen met borstvoeding betekende; een groter kind, een fase afsluiten ed. Herkennen jullie hier iets van? En wat zijn jullie motieven om nog door te gaan? Of om juist te denken aan stoppen nu, na 1, anderhalf of misschien zelfs 2 jaar? Ben benieuwd. Gewoon daarom...
pi_53527596
Ik heb eigenlijk geen flauw idee wanneer ik ermee ga stoppen. Het kost me eigenlijk nauwelijks moeite en ik heb er juist een groot gevoel van vrijheid bij. Fons kan gewoon overal mee en we moeten ons niets speciaal aantrekken van eten voor hem.
Moest ik er nu om één of andere reden zou moeten mee stoppen vrees ik dat dat enorm lastig zou zijn, zowel voor ons, maar vooral voor hem. Hij is er nogal aan gehecht.
Dus ja, ik hoop dat dat zichzelf uitwijst en heb in mijn hoofd dat hij er met een jaar of twee wel genoeg van zal hebben en zijn buikje liever vult met andere dingen....
pi_53528932
quote:
Op donderdag 27 september 2007 21:06 schreef renzell het volgende:
Wat ik mij zo eens afvraag wat betreft de dames met al wat oudere kids aan de borst; hoe lang zijn jullie van plan te blijven geven eigenlijk? Of heb je daar geen ideeën over? Ik zelf heb Juul zo'n tien maanden borstvoeding gegeven. Ten dele met pijn in mijn hart, maar aan de andere kant ook vreselijk trots en opgelucht dat ik die fase doorlopen had en er 'vanaf' was, heb ik het afgebouwd. In mijn leven was dat toen de juiste beslissing. Ik wilde weer wat vrijer zijn, weer lekker op stap, kunnen drinken, een weekendje naar een vriendin, onregelmatig kunnen werken zonder steeds dat gekolf etc. Maar misschien zijn jullie veel meer thuis bijvoorbeeld, dat kan. Of heb je geen behoefte aan dat 'los zijn', wat ik op een gegeven moment had. Ik weet wel dat ik ook nog zo een half jaar door had kunnen gaan. Het werd een soort, sja, hoe zeg ik dat... een verslaving bijna. Of een kwestie van trots zijn op het volhouden. Zo voelde ik het soms bij mezelf. En ja, ook weemoed en nostalgie speelden hierbij een rol. Stoppen met borstvoeding betekende; een groter kind, een fase afsluiten ed. Herkennen jullie hier iets van? En wat zijn jullie motieven om nog door te gaan? Of om juist te denken aan stoppen nu, na 1, anderhalf of misschien zelfs 2 jaar? Ben benieuwd. Gewoon daarom...
Oh grappig dat je dat vraagt. Ik ben er namelijk mee bezig. In mijn hoofd dan he

Over 2 maanden wordt mijn dochter 2 jaar en ik weet niet zo goed wat te doen. Mijn dochter geeft geen enkel teken van stoppen (denk ik, maar dat kan morgen zo anders zijn, heb ik wel gehoord van anderen). Zal ik zelf een ontmoedigingsbeleid gaan doen? Vragen die knagen.

Over je verhaal van 'vrijheid': Na een maand of 9-12 hoef je echt niet meer te kolven. Nog iets ouder en je kan gerust een weekend weg (doe ik ook). Goed, drinken interesseert me niks, maar naar concerten, theater en stappen doe ik gewoon, leuk . Want na een jaar kunnen je borsten heel wat hebben. Dus dat doe ik allemaal wel. (ik noem het even omdat veel mensen denken dat ik altijd thuis zit met mijn kind aan mijn borst gelijmd )

Als een verslaving of een kwestie van trots op volhouden zie ik het niet. Ik zie wel vrouwen om me heen (op fora doorgaans, want zoveel vrouwen die lang voeden in het echt ken ik niet. Nou ja, inmiddels wel een beetje) die dat wel een beetje hebben. Ik hou niet zo van vol trots roepen 'we gaan door en door en door', want volgens mij draagt dat niks bij aan de normalisering van borstvoeding. Ik vind uiteraard wel, dat als iemand stopt, die persoon wel trots kan melden dat ze goed terugkijkt op een (uiteindelijk) goed verlopen borstvoedingsperiode.

Ik weet dus nog niet of ik de komende maanden aan ontmoedigingsbeleid gaan doen. Echt afbouwen, als in dat zelf sturen, doe ik in elk geval niet. Ik hang wat dat betreft wel een beetje aan 'een beetje van mezelf en een beetje van mijn dochter'. Aan de andere kant heb ik in de loop der tijd wel in mijn gedachten een grens getrokken van 2 jaar. Maar dat staat nu voor de deur. Kortom, geen echte beslissing.

(PS: ja, dit volgende klinkt een beetje lullig: maar ik vind dit dus eng om te posten. Gezien de heersende mening over (lang)voeden op Fok heb ik het er liever niet over. Maar omdat je het hier vraagt en omdat jij het bent (ik vind jou altijd zo lief over Julius enzo) antwoord ik. Maar best wel eng dus)
pi_53529133
Nebelung ik vind het goed van je dat je het post. En ik snap dat je het eng vindt.

Zelf schaar ik me niet echt onder de langvoedsters. Na ruim een jaar hield het op, maar het voelde niet als "lang". Zoals ik al vaak heb gezegd vind ik het fijn dat Ive zelf heeft gekozen. Ik weet niet wat ik anders had gedaan. Waarschijnlijk was ik dan op een gegeven moment in overleg met mijn man wel gestopt (hij is pro borstvoeding, maar na een maand of 6 a 8 vond hij het wel mooi geweest).
pi_53529171
Mag ik wat aan de vraag van renzell toevoegen??
Ik ben ook wel heel nieuwsgierig hoevaak jullie kindjes dan nog drinken?
Alleen 's morgens en 's avonds of nog de hele dag door en ook buitenshuis?

Hier het doel om zolang door te gaan dat bv vervangen door opvolgmelk/kunstvoeding niet nodig is. Dus totdat Pepijn het niet meer nodig heeft en toekan met alleen "normale" voedingsmiddelen.
Nu hopen dat dat ook mag lukken.
pi_53529372
Wisselt. In elk geval 's ochtends bij wakker worden en 's avonds bij het gaan slapen. Soms ook voor haar middagslaapje. 's Nachts soms ook nog wel, niet standaard. Ik bied zelf nooit de borst aan, ze mag drinken als ze erom vraagt. Als ze ziek is, zoals laatst, dan vraagt ze er wat vaker om. Niet meer buitenshuis.
pi_53529422
p_iglet, Iris dronk eerst nog sochtends na het wakker worden en voor het slapen gaan (9 maanden denk ik), daarna alleens sochtends (11 maanden) en daarna tot 14,5 maand om de paar dagen in de ochtend.

Renzell, ik wilde met 4 maanden al stoppen, omdat ik helemaal hoorndol werd van Iris die maar liep te klooien. Toch doorgegaan en met 5,5 maand heeft ze haar 1e flesje nutrilon gekregen (want toen was ze nog aan het klooien, alleen maar aanleggen hielp niet, zelfs niet na 6 weken )
Daarna is het steeds minder geworden, maar erg langzaamaan. Een beetje van mezelf en een beetje van mijn dochter zoals nebelung mooi zegt.
Met het afsluiten had ik idd een beetje moeite, daarom kon ik maar niet de beslissing nemen om te stoppen of niet. Daarom ben ik dus blij dat het gegaan is zoals het gegaan is
pi_53529472
Buitenshuis ben ik idd op een gegeven moment ook mee gestopt, dan vond ik het toch een beetje raar worden. Zal wel vanaf een maand of 7 geweest zijn.
pi_53530480
quote:
Op donderdag 27 september 2007 22:02 schreef p_iglet het volgende:
Mag ik wat aan de vraag van renzell toevoegen??
Ik ben ook wel heel nieuwsgierig hoevaak jullie kindjes dan nog drinken?
Alleen 's morgens en 's avonds of nog de hele dag door en ook buitenshuis?

Hier het doel om zolang door te gaan dat bv vervangen door opvolgmelk/kunstvoeding niet nodig is. Dus totdat Pepijn het niet meer nodig heeft en toekan met alleen "normale" voedingsmiddelen.
Nu hopen dat dat ook mag lukken.
Dat hangt er van af hoeveel hij verder eet.
'sMorgens en 'savonds in bed zou hij kunnen blijven drinken en verder is het overdag af en toe eens een slokje, soms ook niet.
Ik moet zeggen dat Fons wel niet echt een goede eter is verder, gooien is meestal plezanter dan opeten...
Buitenshuis komt nog wel eens voor, maar het wordt steeds minder.

Verder heb ik ook steeds hetzelfde doel als jij voor ogen gehad.
pi_53535527
Goed dat je het post nebelung. De grens schuift ook steeds op denk ik. Toen ik zwanger was, had ik de 6 weken in mijn hoofd. Toen 3 maanden, daarna het half jaar. En nu zie ik het wel.

Wij zijn nog lang niet zover, al ben ik volgens het borstvoedingsforum wel langvoedster inmiddels.
Ik merk wel dat het 'geaccepteerde' steeds minder wordt wanneer ik vertel dat ik bv geef. Ik heb dan wel het geluk dat er bij het zwemmen ook twee andere moeders rond het jaar zitten. Het is fijn om het irl ook tegen te komen. Een een vriendin is heel enthousiast, die heeft er spijt van dat ze na 9 maanden is gestopt. Anna drinkt nu nog 's avonds, 's nachts en 's ochtends. Overdag niet meer. Een tijdje terug dacht ik dat ze zelf aan het afbouwen was, maar nu drinkt ze weer meer. Ik weet niet hoe lang we door gaan. Ik vind het nu eigenlijk ook wel belangrijk dat ze die extra kcal's binnenkrijgt, kan ze wel gebruiken. Het hangt van Anna af, denk ik, wat we doen.
*OUD heilige*
pi_53535929
Volgende week komt nutricia tijdens het zwemmen (in de hal van het zwembad) 'voorlichting' geven over kv en bv. Grote grap natuurlijk, maar wat zouden jullie doen, aanleggen op het terras tegenover de stand?
*OUD heilige*
  vrijdag 28 september 2007 @ 08:56:08 #176
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_53536050
Dank je wel voor voor jullie antwoorden. Jij in het bijzonder Nebelung, omdat blijkt dat zoiets blijkbaar eng kan zijn om over te hebben, zelfs bij een deskundige en zelfverkekerd persoon (zoals jij op mij in ieder geval over lijkt te komen). Ik ben overigens niet eng en al helemaal niet veroordelend hoor. Ik heb juist wel bewondering voor al die langvoedende dames, hoewel ik me realiseer dat het, juist voor dames die lang voeden, over het algemeen in het geheel geen 'offer' is.
Voor mij werd het dat wel een beetje aan het eind. Het gemis van vrijheid voor mij was misschien wel meer een conceptuele gedachte in plaats van het letterlijk in de weg zitten van de gebondenheid aan mijn kind. Mijn zwangerschap kwam onverwacht. Ik heb heel veel dingen in mijn leven moeten omgooien hiervoor. En na die 9 maanden 'dragen' en 10 maanden voeden was daar ineens weer heel sterk die gdachte van: en nu ik weer! Nu weer even Renzell als individu en niet alleen in teken van (op)voeden. Gewoon weer even helemaal mijn 'oude' ik terug, dat wilde ik. Maar ik kan me jouw (Nebelung) twijfels over hoe en of af te bouwen/te stoppen toch wel voorstellen. Het is inmiddels natuurlijk zó'n wezenlijk onderdeel van de relatie van jou en je dochter, dat het bijna belachelijk lijkt om daar in een keer op een soort van kunstmatige manier mee te stoppen.

Oh, shit, was nog niet helemaal klaar, maarJuul wil AANDACHT (dwz; hij rust niet voor hij mij volledige en onvoorwaardelijke aandacht heeft )!!! Argh!

[ Bericht 1% gewijzigd door renzell op 28-09-2007 09:52:44 ]
pi_53536175
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 08:48 schreef YPPY het volgende:
Volgende week komt nutricia tijdens het zwemmen (in de hal van het zwembad) 'voorlichting' geven over kv en bv. Grote grap natuurlijk, maar wat zouden jullie doen, aanleggen op het terras tegenover de stand?
hihi ja en liefst tegelijk me tdie andere 2 langvoedende moeders
pi_53537181
Mooi omschreven Nebelung
Ik weet niet of ik met 15 maanden een langvoedster ben. Het voelt niet zo in ieder geval maar dat komt misschien omdat ik Ronja nog zo babyschtig vindt ten opzichte van sommige dreumesjes hier.
Hoelang we door gaan weet ik niet. Het voelt nog niet oke om te stoppen maar ik ben wel gaandeweg veel meer op mijn eigen initiatief gaan voeden. Althans, ik ben meer gaan weigeren als ik er echt geen zin in heb. Buitenshuis voedt ik in principe niet meer, of de nood moet erg hoog zijn.
Niet zo zeer omdat ik bang ben voor vervelende blikken maar meer omdat ze soms zo ontzettend kan lopen klooien. Loslaten, kletsen, iets van tafel pakken, even in mijn tepel knijpen ...

Ze drinkt nu alleen nog maar rond middernacht, rond een uur of zes, zeven s'ochtends en (te) vaak nog ergens midden in de nacht een keer. En dan zo af en toe een keer een slokje tussendoor maar nu ik er over nadenk is dat toch wel minder geworden.

Het gevoel zoals Renzell het omschrijft herken ik wel een beetje maar tot nu toe voelt het al voldoende om vrede te hebben met het idee dat ik niet altijd zin hoef te hebben in het voeden.

Yppy! Komen ze echt voorlichting geven over borstvoeding?!
  vrijdag 28 september 2007 @ 10:46:35 #179
94046 PM-girl
pi_53538310
YPPY! DOEN! DOEN! Aanleggen daar!
Ik vind 1 jaar voeden wel lang (omdat je kennelijk toch vaak een uitzondering bent) maar beschouw mezelf niet als langvoedster.
Ik heb geen idee wanneer te stoppen, ik hoop op een natuurlijke afloop, net zoals bij Cattie.
Voor de vrijheid hoef ik het niet te doen, zoals Nebelung schrijft, kolven is al niet meer nodig hier.

Chacama, geniet van je boterhammen en bedankt voor je meeposten hier!
*
pi_53539073
Bij langvoedster denk ik eigenlijk ook aan iemand met een kind van een jaar of zes aan de borst...
pi_53546756
Ik heb antwoord van de hogeschool!
quote:
Beste "Iksje",

In de eerste plaats van harte proficiat met de geboorte van jullie kindje.

Ga op woensdagavond en op zaterdagvoormiddag maar gerust even langs bij de onthaalmedewerker van "naam school", zij doen dan wel het ehbo-lokaaltje voor jou open.

Mvg,
Dat zal een pak aangenamer zijn!

Ow ja, en een vraagje: is het normaal dat na een maand het aanhappen nog steeds pijnlijk aanvoelt? Het is alleen bij het aanhappen of als ze wat wild drinkt. En bij aanraking ook wel eigenlijk...
  vrijdag 28 september 2007 @ 16:32:16 #182
144006 chacama
Ondernemend!
pi_53547478
Iksje wat een heerlijk antwoord. juicht even met je mee

en nee, het is niet normaal dat je pijn hebt. Bel met de VBN of een andere lactatiedeskundige.

Langvoedster. Ach, ik had het best nog wel langer vol willen houden, maar het was op.... Niet de melk, maar mijn doorzettingsvermogen voor 1x per dag streng op dieet . Misschien een volgende keer
  vrijdag 28 september 2007 @ 17:23:47 #183
94046 PM-girl
pi_53548699
volgende keer Chacama!

FIjn Iksje! Ik zou inderdaad ook even informeren, wie weet helpt het!
*
pi_53562951
Wat betreft lang voeden en afbouwen, sluit ik mij helemaal aan bij Nebelung. Ik wil graag dat het als vanzelf stopt, zolang Emma er om vraagt zal ze het wel nodig hebben óf vanwege mamahonger óf vanwege de afweer en voedingsstoffen.

Lang voordat ik zwanger was had ik mij al voorgenomen om borstvoeding te geven. In eerste instantie wilde ik 6 maanden 'halen' daarna 'door' tot een jaar en toen zijn we gewoon niet gestopt, ik zag er ook geen reden toe, nu nog niet
pi_53563705
Hier heb ik dus meer dan 19 maanden gevoed, waarvan één maand gekolfd en ruim 18 maanden live aan de borst. Het was heel vanzelfsprekend voor me om door te gaan. Had eigenlijk nu ook nog wel willen voeden maar door de zwangerschap was de productie laag en kwam Merlijn al veel minder en vond ik het niet fijn meer door de pijn aan de tepels. Hoop dat ik bij de volgende weer zolang mag voeden.

Merlin toont nu ruim 1,5 maand later nog steeds interesse voor de borst. Niet om te willen drinken maar om te voelen en er tegen aan te liggen. Het drinken aan de borst is eigenlijk vervangen door een heel lang knuffel en kroelmoment voor het slapen gaan. Vroeg hem gisteren nog of hij nog weet wat er uitkomt. Hij zei volmondig ja, maar moet wel zeggen dat hij het op alles zegt.
  zaterdag 29 september 2007 @ 12:10:38 #186
3011 E.T.
pi_53564584
Yppy, absoluut aanleggen daar! Als het ff kan idd met die andere moeders ook erbij
En ik ben dan ook nog zo'n 'bitch'.. ik zou zo veel mogelijk kritische vragen stellen en hun 'informatie' weerleggen. Alles tegenspreken wat zij zeggen. Desnoods zou ik foldertjes uitprinten van internet.

(ik weet 't.. klinkt erg 'maffia' maar ik kan gewoon erg slecht tegen de verkeerde informatie of gebrekkige informatie die van kv-fabrikanten afkomt. Insinueren dat na 6 maanden kv beter is, is gewoon niet waar en dat weten ze zelf ook heel erg goed, alleen mogen ze geen reclame maken voor voeding onder 6 maanden en dan maar op deze manier... Ik word altijd erg opstandig van zulke dingen )
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_53566106
Helemaal vergeten dat je hier nu natuurlijk gaat chacama. Je hebt het supergoed gedaan en ik vind juist dat je wel veel doorzettingsvermogen hebt. Je had het ook meteen over kunnen laten gaan, maar je wilde het toch en hield het echt lang vol. Goed hoor!

Ik vind het lastig E.T. Wanneer ik niet oplet, ga ik echt heeeel erg maffia'en. Denk wel dat ik wat kritische dingen ga vragen, maar moet wel oppassen niet te ver door te draven. We gaan maandag misschien ook zwemmen, dan zijn ze er ook. Gaat er iemand mee?
*OUD heilige*
  zaterdag 29 september 2007 @ 13:42:59 #188
3011 E.T.
pi_53566594
Wijs je ze er wel even fijntjes op dat volgende week wel WereldBorstvoedingsweek is? En dat hun timing niet zo geweldig is?
  zaterdag 29 september 2007 @ 14:00:43 #189
94046 PM-girl
pi_53567023
ET, ik herken je post helemaal!

YPPY, jammer dat je niet dichterbij gaat zwemmen, anders kwam ik!
*
pi_53567594
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 17:23 schreef PM-girl het volgende:
volgende keer Chacama!

FIjn Iksje! Ik zou inderdaad ook even informeren, wie weet helpt het!
Ik rammel nu al. Maar heb het manlief nog niet gemeld. Ach, bij Fleur en Maud zit ook bijna 4 jaar. Dus ik heb nog even....
pi_53635017
Chacama, ik heb je nog helemaal niet uitgezwaaid, bij deze dus maar Hopelijk tot ziens bij een derde!
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 12:03:56 #192
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_53637212
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 08:48 schreef YPPY het volgende:
Is die voorlichting al geweest? Hoe was het? Ben benieuwd
pi_53638400
Kom ik vanochtend zomaar een langvoedende moeder tegen in 'het wild'. Dat overkomt me niet vaak
pi_53659854
Dat is leuk nebelung. Ze bestaan dus ook in het echt?

Morgen gaan we pas zwemmen, nog even geduld dus.
*OUD heilige*
  woensdag 3 oktober 2007 @ 10:26:20 #195
94046 PM-girl
pi_53662579
Even een verzekerings-vraag: Hoe verhoudt het IBCLC (waarvan een lk toch lid móet zijn) zich tot de NVL? Is het een nederlandse afdeling van of zit het anders?
*
  woensdag 3 oktober 2007 @ 10:27:34 #196
94046 PM-girl
pi_53662609
O Nebelung, zie net je bericht pas!
Wat leuk!

Ik las hier pas over het willen wisselen van borst door de tragere tsr. Gisteren heeft Simon wel 25x gewisseld Maar uiteindelijk voldaan en heerlijk geslapen!
*
pi_53662754
Uit mijn hoofd (dus fouten voorbehouden):

IBCLC is een certificering (als dat een woord is). Lactatiekundige International Board Certified Lactation Consultant ben je als je je opleiding tot lk in Leuven (meen ik) of Utrecht hebt gedaan.Na de opleiding heeft de lk het IBCLC-examen gedaan en is dus gecertificeerd. Elke 5 jaar moeten ze zich recertificeren door voldoende certificatiepunten te halen, anders mogen ze de titel lactatiekundige niet (meer) voeren.

Niet alle nederlandse lk IBCLC's zijn lid van de NVL. Dat hoeft namelijk niet.

(wel andersom: je moet wel IBCLC zijn om lid te worden van de NVL).
  woensdag 3 oktober 2007 @ 10:40:20 #198
94046 PM-girl
pi_53662860
Zoiets dacht ik al, dat je dus IBCLC gecertificeerd moest zijn om de titel lk te mogen voeren. VGZ betaalt alleen als de NVL vermeld wordt op de factuur (lidmaatschapsnummer is er wel, maar niet op de factuur).
IBCLC zegt ze niets.
*
pi_53662937
Ja, de meeste verzekeringsmaatschappijen doen 'zaken' met de NVL, vergoeden dus consulten van de lk's van de NVL. Maar die zijn állemaal IBCLC hoor

-------------------
PS:Alleen als je IBCLC bent ben je écht een lactatiekundige. Helaas is de titel niet beschermd (zoals bijvoorbeeld verpleegkundige) en kunnen Mien, Truus en Jannie met een cursusje zich lactatiekundige noemen. Gelukkig is er dan altijd nog IBCLC.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 10:44:30 #200
94046 PM-girl
pi_53662966
Heb je toevallig ergens een linkje waar zoiets officieel staat? Anders bel ik straks naar VGZ met de mededeling: Nebelung schrijft.....
*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')