Jaquote:Op dinsdag 11 september 2007 15:34 schreef Floripas het volgende:
[..]
Belangrijker nog:
- Is de mens gelijkwaardig geboren?
neequote:Of zijn er minderwaardige mensen?
neequote:- Is de mens geboren met een "volksaard"?
Ja en neequote:- Zijn criminelen zo geboren?
Ja, mitsquote:- Is de mens inherent goed? (extreem-links: ja, extreem-rechts: alleen ariers)
Nee.quote:Op dinsdag 11 september 2007 15:34 schreef Floripas het volgende:
[..]
Belangrijker nog:
- Is de mens gelijkwaardig geboren?
Ja.quote:Of zijn er minderwaardige mensen?
Ja, alhoewel cultuur ook van invloed is.quote:- Is de mens geboren met een "volksaard"?
De neiging tot crimineel gedrag is vanaf de geboorte aanwezig.quote:- Zijn criminelen zo geboren?
Wat is goed?quote:- Is de mens inherent goed? (extreem-links: ja, extreem-rechts: alleen ariers)
Je zegt dat er minderwaardige mensen bestaan, maar even later laat je merken dat je "goed" relatief vindt. Minderwaardig is dus niet relatief?quote:
Erm, 't is een vrij bekend gegeven dat, als peuters in hun eerste tot derde jaar niet leren hechten aan hun ouders, dat 't dan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid mensen worden die andere mensen beschouwen als 'objecten' waar ze geen enkele binding mee hebben. Voorbestemd voor criminieel gedrag. Als zo iemand later kinderen krijgt --- oepsie.quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:04 schreef vanRillandBath het volgende:
De neiging tot crimineel gedrag is vanaf de geboorte aanwezig.
Je bent tegenwoordig sowieso al erg snel crimineelquote:Op dinsdag 11 september 2007 23:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Crimineel is ook relatief. Als je de wet verandert....
Ik denk dat 't een vrij algemeen geaccepteerd gegeven is dat andere mensen pijn doen of verwonden, diefstallen plegen of bezittingen vernielen, valt onder 'crimineel gedrag'. Zelfs in een totalitaire staat wordt dat soort gedrag op z'n best gedoogd.quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Crimineel is ook relatief. Als je de wet verandert....
Vallen martelpraktijken en de doodstraf daar ook onder?quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:18 schreef gronk het volgende:
[..]
Ik denk dat 't een vrij algemeen geaccepteerd gegeven is dat andere mensen pijn doen of verwonden, diefstallen plegen of bezittingen vernielen, valt onder 'crimineel gedrag'. Zelfs in een totalitaire staat wordt dat soort gedrag op z'n best gedoogd.
Hangt ervan af of je belasting als diefstal ziet. Zo niet, dan heb je geen recht van spreken.quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Vallen martelpraktijken en de doodstraf daar ook onder?
D'r komt vast nog wel een deel II.quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:34 schreef Yildiz het volgende:
Edit: oh, zitten we al op pagina 5, laat dan maar..
Ik kraag laats belastingeld terug. Ik voel me nou zooooooo crimineelquote:Op dinsdag 11 september 2007 23:33 schreef vanRillandBath het volgende:
[..]
Hangt ervan af of je belasting als diefstal ziet. Zo nee, dan heb je geen recht van spreken.
Ik denk dat Uday Hussein door heel Irak (minus honderd man) werd gezien als een psychopaat, en dat er zat Iraki's zijn die 'm persoonlijk aan gort hadden willen slaan. Wat de doostraf betreft --- tsja. Het is niet voor niets dat enigszins gecivilizeerde landen ja, ik bedoel de VS hun best doen om van de doodstraf geen marteling te maken.quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Vallen martelpraktijken en de doodstraf daar ook onder?
Mijn God, een nieuwe Buykhuizen. Die is ooit door Brandt Corstius helemaal kapot geschrevenquote:Op dinsdag 11 september 2007 23:04 schreef vanRillandBath het volgende:
De neiging tot crimineel gedrag is vanaf de geboorte aanwezig.
...waarbij ik niet begrijp dat men anno nu nog steeds zo lovend is over Brandt Corstius. Als er iemand is die z'n excuses aan zo moeten bieden...quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Mijn God, een nieuwe Buykhuizen. Die is ooit door Brandt Corstius helemaal kapot geschreven![]()
Ja, die goeie ouwe tijd, he, toen het geloof in de maakbare samenleving nog wijdverspreid was?quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Mijn God, een nieuwe Buykhuizen. Die is ooit door Brandt Corstius helemaal kapot geschreven![]()
Mwa, met het proberen om crimineel gedrag te verklaren uit de menselijke genen bevindt je je wel op een gevaarlijk terrein. Aan de andere kant zou dergelijke informatie ook kunnen zorgen voor betere mogelijkheden om geesteszieke mensen te helpen maar iedereen met een beetje logisch redeneringsgevoel begrijpt dat het zo niet gaat werken.quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:47 schreef gronk het volgende:
[..]
...waarbij ik niet begrijp dat men anno nu nog steeds zo lovend is over Brandt Corstius. Als er iemand is die z'n excuses aan zo moeten bieden...
Ik pas ervoor om mensen al bij hun geboorte af te schrijven. En dat ik graag wat meer maakbaarheidsgeloof terug wil heb je goed gezien.quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:54 schreef vanRillandBath het volgende:
[..]
Ja, die goeie ouwe tijd, he, toen het geloof in de maakbare samenleving nog wijdverspreid was?
D'r is wel degelijk een erfelijke component. Zeg dat 10-20% van de criminelen erfelijk belast zijn, 50% cultureel erfelijk belast (de befaamde 'slechte jeugd'), en de rest gelegenheidscriminelen die door stommiteiten op 't slechte pad zijn geraakt.quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:54 schreef Klopkoek het volgende:
Mwa, met het proberen om crimineel gedrag te verklaren uit de menselijke genen bevindt je je wel op een gevaarlijk terrein. Aan de andere kant zou dergelijke informatie ook kunnen zorgen voor betere mogelijkheden om geesteszieke mensen te helpen maar iedereen met een beetje logisch redeneringsgevoel begrijpt dat het zo niet gaat werken.
Waarom eigenlijk? Ik betrap rechtse mensen er steeds vaker op dat ze een nieuw maakbaarheidsideaal nastreven, dit keer met 'eigen verantwoordelijkheid' als sleutelbegrip.quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik pas ervoor om mensen al bij hun geboorte af te schrijven. En dat ik graag wat meer maakbaarheidsgeloof terug wil heb je goed gezien.
De hoeveelheid gemeenschapstgeld die ze via allerlei schimmige subsidies binnen wisten te slepen voor die uitermate zinvolle projecten.quote:Op dinsdag 11 september 2007 11:52 schreef Jo3pM3lo3n het volgende:
[..]
Een enorm succes? Waar vertaalde dat succes zich in?
Laat me niet lachen. Wat weet jij nou van wetenschap? Dat je dat Prive-achtige onderzoek van een stel nonwetenschappers als zoete koek slikt zonder kritische vragen te stellen over de grootte van de steekproef, randvoorwaarden, waarnemingen, conclusies en dergelijke, maar wel het left hebt om iemand die goed thuis is in de exacte wetenschap te betichten van 'niet in staat zijn om conclusies te interpreteren', zegt alles over de mate waarin we jouw mening over wetenschap en experimenten serieus moeten nemen.quote:Op dinsdag 11 september 2007 12:23 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Ik begrijp best dat het te moeilijk voor je is om conclusies te interpreteren. Het gaat er niet om dat alle conservatieven een ongevoeliger brein hebben het gaat erom dat het bij conservatieven vaker voorkomt. Het gaat om algemene beelden. Om het nog makkelijker voor je te maken:
Bij de proefpersonen die zich als conservatief omschrijven is dmv bovenstaande test aangetoond dat in een significant aantal keer minder snel uit hun routine stappen.
Meer is het niet. Er wordt geen oordeel aangehangen. Het zegt meer over jou/jullie dat je je daardoor op je pik getrapt voelt/voelen.
Dat 'eigen verantwoordelijkheid' is een verhullende verpakking voor sociaal-darwinisme in een nieuw jasje. 'Rechts' schrijft mensen veel te snel af, dat is een feit, en daar pas ik voor.quote:Op woensdag 12 september 2007 00:07 schreef gronk het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk? Ik betrap rechtse mensen er steeds vaker op dat ze een nieuw maakbaarheidsideaal nastreven, dit keer met 'eigen verantwoordelijkheid' als sleutelbegrip.
Je weet dat Buikhuisen volkomen gelijk had in zijn vermoeden dat de nature component een grote rol speelt?quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In wat? Crimineel gedrag?quote:Op woensdag 12 september 2007 11:08 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Je weet dat Buikhuisen volkomen gelijk had in zijn vermoeden dat de nature component een grote rol speelt?
Het is natuurlijk onzin om te stellen dat mensen bijvoorbeeld een 'diefstalgen' of een 'verkrachtingsgen' hebt. Er zijn echter wel degelijk genetische oorzaken aan te wijzen die bijvoorbeeld de mate waarin iemand aggresief gedrag vertoont beïnvloeden. De angst voor het aanwijzen van genetische oorzaken komt m.i. voort uit het idee dat je mensen niet verantwoordelijk kunt stellen voor hun daden als deze een puur genetische oorzaak hebben enerzijds en de filosofische en juridische discussie over wat er met mensen die een enorm genetisch risico met zich meedragen zou moeten gebeuren. Een vrije wil en verantwoordelijkheid voor de eigen daden zijn essentieel voor het rechtvaardigen van ons juridisch systeem.quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |