quote:Op dinsdag 11 september 2007 12:35 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Maar een minderjarige is nimmer "schuldig"
dat lijkt me een erg ongezonde instelling...quote:Wel enerzijds zou ik kunnen zeggen straffen op de manier die ze zo graag willen, bega je een misdaad uit naam de sharia, halen we de straf ook uit de sharia....
is het dan niet zaak om het strafrecht (of eigenlijk strafmaat) gewoon 'eerlijk' te verzwaren zodat _alle_ mensen die je onder tuig kunt vatten dezelfde zwaardere straf krijgen...quote:Op dinsdag 11 september 2007 12:41 schreef Jo3pM3lo3n het volgende:
Met name omdat het gangbare strafrecht hopeloos faalt bij het aanpakken van zulk tuig (kut-Marokkanen enzo).
Wat heeft dat te maken met je erdere opmerking dat neederlandse rechters op basis van Sharia rrecht zouden mogen spreken?quote:Op dinsdag 11 september 2007 12:58 schreef desiredbard het volgende:
Wij hebben Groen Links ...
[afbeelding]
Het gaat er niet om dat kut-Marokkanen erger zouden zijn dan ander Tokkietuig en dus zwaarder bestraft zouden moeten worden (want dat is imho niet zo), het gaat erom een pragmatische oplossing te vinden voor een probleem dat onoplosbaar is gebleken langs de gangbare, hierboven deels door jou geschetste weg. Bovendien is het geen kwestie van de ene groep wel bestraffen en de andere groep niet, maar meer een kwestie van de ene groep anders bestraffen dan de andere, en wel op de meest effectieve manier.quote:Op dinsdag 11 september 2007 12:46 schreef RM-rf het volgende:
[..]
is het dan niet zaak om het strafrecht (of eigenlijk strafmaat) gewoon 'eerlijk' te verzwaren zodat _alle_ mensen die je onder tuig kunt vatten dezelfde zwaardere straf krijgen...
Zou het niet heel erg dom zijn om de ene groep wél te bestraffen , omdat het bv. 'kut-Marokkanen' zouden zijn... maar kennelijk een andere groep, die je waarschijnlijk onder 'enzo' vat... opeens die straf niet op te leggen?
Is het niet een erg zinnig strafrecht principe om dezelfde misdaad gewoon, los van de persoon en irrelevante achtergronden van de dader, hetzelfde te bestraffen ?
het lijkt mij persoon een veel beter principe (dat pas bij een westers-humanistische strafrecht-traditie) om de meest effectieve strafmethode gewoon voor iedere dader gelijk toe te passen en als strafmaat geen subjectieve 'achtergronden'quote:Op dinsdag 11 september 2007 13:09 schreef Jo3pM3lo3n het volgende:
Bovendien is het geen kwestie van de ene groep wel bestraffen en de andere groep niet, maar meer een kwestie van de ene groep anders bestraffen dan de andere, en wel op de meest effectieve manier.
Dat lijkt me in eerste instantie ook de beste (maar niet de meest effectieve) strafmethode. Totdat die strafmethode faalt, hetgeen bij collectieve groepen daders die compleet schijt hebben aan onze normen en waarden en aan onze rechtsstaat nu eenmaal het geval is.quote:Op dinsdag 11 september 2007 13:16 schreef RM-rf het volgende:
[..]
het lijkt mij persoon een veel beter principe (dat pas bij een westers-humanistische strafrecht-traditie) om de meest effectieve strafmethode gewoon voor iedere dader gelijk toe te passen en als strafmaat geen subjectieve 'achtergronden'
Dit is een denkfout. Je straft alle Tokkiegroepen op de meest effectieve, pragmatische manier die mogelijk is voor die betreffende Tokkiegroep.quote:toe te laten waarom je kennelijk de ene wél 'meest effectief' gaat bestraffen, en de andere groep 'anders' behandelt...
Het is niet 'knettergek', het is zuiver pragmatisme.quote:dat is domweg niets anders dan een subjectieve keuze maken voor de ene dadersgroep en tegen de andere... een heel fout principe (alhoewel in bv moslim-landen idd wijdverbreid.. jammer dat men zoveel dingen hier daarvan kennelijk wil overnemen.. ik zou het bijna 'knettergek' willen noemen)
Hier ben ik het niet mee eens. Rechters hebben ruimte om een passende straf te kiezen, kijkende naar persoonlijke omstandigheden. Hierdoor ga je niet alleen bepaalde groepen effectief straffen, maar zoveel mogelijk.quote:Op dinsdag 11 september 2007 13:16 schreef RM-rf het volgende:
[..]
het lijkt mij persoon een veel beter principe (dat pas bij een westers-humanistische strafrecht-traditie) om de meest effectieve strafmethode gewoon voor iedere dader gelijk toe te passen en als strafmaat geen subjectieve 'achtergronden'
toe te laten waarom je kennelijk de ene wél 'meest effectief' gaat bestraffen, en de andere groep 'anders' behandelt...
dat is domweg niets anders dan een subjectieve keuze maken voor de ene dadersgroep en tegen de andere... een heel fout principe (alhoewel in bv moslim-landen idd wijdverbreid.. jammer dat men zoveel dingen hier daarvan kennelijk wil overnemen.. ik zou het bijna 'knettergek' willen noemen)
Drakonisch dat is zeker , maar het loopt dan ook met de criminaliteit in geheel west europa de spuigaten uit.quote:Op dinsdag 11 september 2007 11:46 schreef Floripas het volgende:
Overigens, wat vinden jullie van het plan om de hele familie uit te zetten als één zwart schaap van de familie (ha, ha.) over de schreef gaat?
Ik vraag me af of het kan van het verdrag van Genève, iemand straffen voor wat een ander doet.
Huilie!quote:Op maandag 10 september 2007 12:52 schreef Bommenlegger het volgende:
Kom er maar in links Nederland en val Wilders weer aan...
Als ik het echter goed begrijp gaat het over volwassenen. Dus als jouw broer iets flikt, lig jij eruit. Vind je dat rechtvaardig?quote:Op dinsdag 11 september 2007 12:14 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Als we het over een zwart lam hebben...dan zijn pa en ma schaap verantwoordelijk
Dit ongeacht de kleur van het schaap.
Kortom je lammetjes niet in het gareel houden heeft comnsequenties.... of je nu Russische lamsbout bent of met kouskpous geserveerd wordt doet niet terzake
De Marokkaanse criminaliteit is nauwelijks georganiseerd, dus je hebt het over individuele fouten, die je dus ook individueel moet bestraffen. En: gelijke monniken, gelijke kappen.quote:Op dinsdag 11 september 2007 13:42 schreef Jo3pM3lo3n het volgende:
[..]
Dat lijkt me in eerste instantie ook de beste (maar niet de meest effectieve) strafmethode. Totdat die strafmethode faalt, hetgeen bij collectieve groepen daders die compleet schijt hebben aan onze normen en waarden en aan onze rechtsstaat nu eenmaal het geval is.
Volgens deze bron valt het wel mee: http://www.bfs.admin.ch/b(...).Document.22935.htmlquote:Op dinsdag 11 september 2007 14:05 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Drakonisch dat is zeker , maar het loopt dan ook met de criminaliteit in geheel west europa de spuigaten uit.
nee, rechters heebben geen volledige vrijheid om lukraak een straf te 'vnden'... die moeten hun strafmaatbepaling goed onderbouwen en ik ben benieuwd of je ook maar een voorbeeld kunt vinden waar een rechter een strafmaat baseert op een bepaalde culturele achtergrond... Dat zou snel grond tot wraking van het strafoordeel kunnen zijn....quote:Op dinsdag 11 september 2007 13:43 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Hier ben ik het niet mee eens. Rechters hebben ruimte om een passende straf te kiezen, kijkende naar persoonlijke omstandigheden. Hierdoor ga je niet alleen bepaalde groepen effectief straffen, maar zoveel mogelijk.
Hum slap stukje kleuren al je het mij vraagt.quote:Op dinsdag 11 september 2007 14:41 schreef Floripas het volgende:
[..]
Volgens deze bron valt het wel mee: http://www.bfs.admin.ch/b(...).Document.22935.html
Maar de helft van alle mensen any given time zijn toch ook buitenlanders in Zwitserland?quote:Op dinsdag 11 september 2007 15:02 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Hum slap stukje kleuren al je het mij vraagt.
voor het gemak gooit der autheur bijna de helft van de misdaden eruit omdat het om Toeristen zou gaan.
de autheur vergeet te vertellen dat de meeste buitenlanders die in Zwitserland wonen een Toeristen-status hebben omdat het zo verdomd moeilijk is om een verblijfsvergunning te krijgen.
50%! van alle misdaden in Zwitserland worden door Buitenlanders begaan en dat is best eel veel lijkt mij.
Volgens mij 18%quote:Op dinsdag 11 september 2007 15:04 schreef Floripas het volgende:
[..]
Maar de helft van alle mensen any given time zijn toch ook buitenlanders in Zwitserland?
Dan tel je alleen geregistreerde inwoners. Hoe zit het met dagjesmensen, zakenlui, enz?quote:
Maar het vasthouden aan grondrechten is ook een algemeen belang, een algemeen belang dat gaat boven het bestrijden van een dergelijke overlast, dat is nl kortzichtig handelen...quote:Op dinsdag 11 september 2007 12:41 schreef Jo3pM3lo3n het volgende:
[..]
Soms gaat het algemeen belang boven het belang van individuen. Ik weet dat dat voor sommigen moeilijk voor te stellen is, maar dat is nu ook al aan de orde van de dag, en het is eigenlijk raar dat we daar bij dit soort onderwerpen ineens zo krampachtig over doen.
Het uitzetten van bewezen crimineel en bovendien nutteloos Tokkietuig acht ik hierbij een zaak van het hoogste algemene belang, laat dat duidelijk zijn. Met name omdat het gangbare strafrecht hopeloos faalt bij het aanpakken van zulk tuig (kut-Marokkanen enzo).
Dat bedoel ik niet, het gaat bijvoorbeeld om TBS voor geestelijk gestoorden. Dat is een beter passende straf voor die bepaalde groep. Zo zijn er nog wel voorbeelden te noemen voor specifieke straffen in specifieke gevallen. Natuurlijk moet de sharia geen leidraad worden. Maar culturele eigenschappen hebben een klein aandeel in de criminaliteitsvorming (naast sociaal-maatschappijlke issues) en als een een aangepaste straf zou helpen ter preventie is dat alleen maar toe te juichen. Dat is ook gerechtigheid.quote:Op dinsdag 11 september 2007 15:00 schreef RM-rf het volgende:
[..]
nee, rechters heebben geen volledige vrijheid om lukraak een straf te 'vnden'... die moeten hun strafmaatbepaling goed onderbouwen en ik ben benieuwd of je ook maar een voorbeeld kunt vinden waar een rechter een strafmaat baseert op een bepaalde culturele achtergrond... Dat zou snel grond tot wraking van het strafoordeel kunnen zijn....
Maar volgens mij gaat een rechter helemaal niet over: "Die tasjesroof is 20% cultureel, 30% afgunst, 10% hebzucht" etc. De rechter legt een strafmaat op voor een vergrijp. Psychische probelemen kunnen worden meegewogen, ja, maar dat is toch individueel, en niet voor een groep.quote:Op dinsdag 11 september 2007 15:17 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dat bedoel ik niet, het gaat bijvoorbeeld om TBS voor geestelijk gestoorden. Dat is een beter passende straf voor die bepaalde groep. Zo zijn er nog wel voorbeelden te noemen voor specifieke straffen in specifieke gevallen. Natuurlijk moet de sharia geen leidraad worden. Maar culturele eigenschappen hebben een klein aandeel in de criminaliteitsvorming (naast sociaal-maatschappijlke issues) en als een een aangepaste straf zou helpen ter preventie is dat alleen maar toe te juichen. Dat is ook gerechtigheid.
Op het gevaar weggejoeld te worden als idealistische gek:quote:Op dinsdag 11 september 2007 15:17 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dat bedoel ik niet, het gaat bijvoorbeeld om TBS voor geestelijk gestoorden. Dat is een beter passende straf voor die bepaalde groep. Zo zijn er nog wel voorbeelden te noemen voor specifieke straffen in specifieke gevallen. Natuurlijk moet de sharia geen leidraad worden. Maar culturele eigenschappen hebben een klein aandeel in de criminaliteitsvorming (naast sociaal-maatschappijlke issues) en als een een aangepaste straf zou helpen ter preventie is dat alleen maar toe te juichen. Dat is ook gerechtigheid.
Culturele eigenschappen kunnen ook individueel worden meegewogen. Uiteindelijk kan je dan spreken over bepaalde groepen zoals geestelijk gestoorden, Marokkanen, politiek activisten, alcoholisten, etc.quote:Op dinsdag 11 september 2007 15:20 schreef Floripas het volgende:
[..]
Maar volgens mij gaat een rechter helemaal niet over: "Die tasjesroof is 20% cultureel, 30% afgunst, 10% hebzucht" etc. De rechter legt een strafmaat op voor een vergrijp. Psychische probelemen kunnen worden meegewogen, ja, maar dat is toch individueel, en niet voor een groep.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |