abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53115460
Tot wanneer mag ik vliegen als ik zwanger ben?

Bij een zwangerschap zonder enige complicaties mag u vliegen tot 36 weken. Hiervoor hoeft u geen medische verklaring te overleggen. Vanaf 36 weken zwangerschap is het niet meer toegestaan te vliegen.

Bij een zwangerschap van een meerling mag u vliegen tot 34 weken zonder een medische verklaring te overleggen. Vanaf 34 weken zwangerschap is het niet meer toegestaan te vliegen.

Bij een zwangerschap met complicaties is het te allen tijde een vereiste dat u een medische verklaring kunt overleggen. Deze medische verklaring moet binnen zeven dagen voor vertrek zijn uitgegeven. Vanaf 34 weken zwangerschap is het niet meer toegestaan te vliegen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  woensdag 12 september 2007 @ 10:05:34 #202
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53115485
Oh ok, ik dacht altijd dat die grenzen veel lager lagen.

Nou ja goed, hoe dan ook ik hoef niet meer!
Er is nog wel een tripje naar Quebec City, Canada, waar ik op zich wel heel graag heen zou willen, maar ik heb al gemeld dat ik dat dan wel doe in Mei/Juni.

Ik kwam deze nog tegen
quote:
Wil je nog op vakantie, doe dit dan nu. Binnenkort gaat je buik meer en meer in de weg zitten.
Na zeven maanden mag je bovendien bij de meeste maatschappijen niet meer vliegen.
Bron

Het verschilt iig per maatschappij, ze mogen daar hun eigen regels voor opstellen.
pi_53115493
Be wat voor werk doe jij???? Jij doet wel heel veel vliegen!
pi_53115533
quote:
Op woensdag 12 september 2007 09:55 schreef S-A-I-N-T het volgende:
BE ik ga er even foto's van maken en mail ze straks ff door.

Dat draaien nu doet ze niet ja van links naar rechts maar niet van boven naar beneden zeg maar.
Toen Mara draaide met 36 wk was de avond voor de laatste echo ter bevestiging van de stuit. VOelde ik het wel. Dat deed ongelooflijk veel pijn zo veel dat ik er gewoon misselijk van werd en ja die buik dat leek idd wel heel buitenaards zag er heel naar uit. Maar goed ze lag daarna wel goed.
En hoefde ik geen discussies aan van niet willen laten draaien enz.

Ben je nu klaar met reizen? En nog 100 dagen gek idee is dat he.
Dat heeft de jongste van mij tot de dag van bevalling gedaan.
Het voelt echt vreselijk inderdaad.

Goed trouwens dat je het kindje niet hebt hoeven laten draaien.
Dat kan opluchten achteraf, maar het draaien zelf...
Het kindje werkt voelbaar tegen.
Bij mij hebben ze dat twee keer geprobeerd, maar meneer draaide telkens weer terug.
Hij lag niet in stuit, maar dwars. En ik wilde absoluut geen keizersnee dus het kindje móest wel gedraaid worden..overdwars past gewoon niet.

Niks hoor... kindje is nog vrolijk drie keer rond gedraaid in de laatste weken en toen ik 42 weken was had ik geen keuze dan opgenomen te worden voor de keizersnede.
Die nacht draaide hij in stuitligging en heb ik luid gejubelt dat ze de keizersnee dus maar af moeten lassen. Ik kan gewoon bevallen (wel een stuit dan, maar in ieder geval vaginaal)
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  woensdag 12 september 2007 @ 10:09:51 #205
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53115568
quote:
Op woensdag 12 september 2007 10:06 schreef Ticootje het volgende:
Be wat voor werk doe jij???? Jij doet wel heel veel vliegen!
Ik werk bij een internationale organisatie waar ik mede- verantwoordelijk ben voor de organisatie van de jaarlijkse conferentie. Die wordt dus elk jaar in een ander land gehouden, dit jaar was het Zuid-Afrika, volgend jaar is dus Canada. En naast de voorbereidingen (die 3 jaar van te voren beginnen) doe ik dus ook de reisjes om de steden te selecteren. Dit jaar ben ik bijvoorbeeld Singapore, Kuala Lumpur en Brisbane geweest om te kijken welke van die steden de beste keus zou zijn voor 2010.
pi_53115604
quote:
Op woensdag 12 september 2007 10:09 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ik werk bij een internationale organisatie waar ik mede- verantwoordelijk ben voor de organisatie van de jaarlijkse conferentie. Die wordt dus elk jaar in een ander land gehouden, dit jaar was het Zuid-Afrika, volgend jaar is dus Canada. En naast de voorbereidingen (die 3 jaar van te voren beginnen) doe ik dus ook de reisjes om de steden te selecteren. Dit jaar ben ik bijvoorbeeld Singapore, Kuala Lumpur en Brisbane geweest om te kijken welke van die steden de beste keus zou zijn voor 2010.
Wouw, jij komt dus echt overal!!

(Ik dacht eerst dat je stewardess was ofzo)
  woensdag 12 september 2007 @ 10:13:50 #207
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53115640
quote:
Op woensdag 12 september 2007 10:11 schreef Ticootje het volgende:
Wouw, jij komt dus echt overal!!

(Ik dacht eerst dat je stewardess was ofzo)
Nope, dan zou ik weer niet zoveel tijd achter een PC door kunnen brengen he.
pi_53115904
Webkim . Sterkte!

Mooi he BE, vanaf morgen nog maar 2 getalletjes! Het gaat hard!

Joyce, leuk zo'n pretecho. Jammer dat het zo'n nerveus makende mevrouw was. Maar jullie hebben wel lekker naar jullie meid kunnen gluren .

Beroerd geslapen vannacht, werd uit bed gestuurd omdat lief er niet van kon slapen . En nu schijnt het zonnetje en ga ik even naar t dorp voor een paar boodschapjes. Toedeloe.
Fake it till you make it...
  woensdag 12 september 2007 @ 10:27:51 #209
82727 klein_spookje
Mama van het liefste meisje
pi_53115981
Mirage,
ik vind dat draaien zo naar. Ik heb altijd het idee gehad dat ze niet voor niets zo ligt. En wilde daar in geen risico nemen. Er word behoorlijk wat kracht gebruikt en al die controles enz dat lijkt mij toch een teken dat het neit zonder risico's is.

BE wel leuk hoor zo veel reizen. Maar een brutale vraag hoe ga je dat straks doen als je moet reizen met jullie kleine man?
  woensdag 12 september 2007 @ 10:34:16 #210
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53116112
Het is maar bij vlagen dat het echt veel is en vaak maar korte tripjes van 2-3 dagen en zolang de baby nog klein is gaan we het opvangen tussen papa en logeren bij opa's en oma's enzo.
Ik zie alleen nu al wel op tegen de eigenlijke conferentie volgend jaar, dan ben ik dus echt 10-11 dagen weg en dat ljikt me wel heul lang hoor! Maar we zijn al aan het nadenken om stinkie dan over te laten komen aan het eind en dan samen nog een paar dagen Canada te doen ofzo.

En tegen de tijd dat hij leerplichtig is hoop ik wel een andere baan te hebben.
pi_53116254
Zo ik zal ook maar eens wat actiever meedoen.

Lishe en Xtracer, van harte gefeliciteerd met jullie prachtige meisje. Dat mondje op die eerste foto En de naam Lena past wel bij haar.

Mirage, ik zou ook zeker naar een andere verloskundige praktijk gaan. Zo ongeintereseerd is niet leuk als je zo behandeld wordt.

Mijn bloeddruk schommelde ook wel een beetje met mijn vorige zwangerschap. Nu is elke keer netjes hetzelfde, 100 over 60. Ik ben nu inmiddels 30 weken zwanger en het gaat nog allemaal goed. Over draaiende baby's gesproken. Die van ons heeft gisteren en de nacht ervoor echt constant liggen draaien. Inderdaad echt zo'n buitenaards wezentjes gevoel. Opeens voel je een handje of voetje strak tegen je huid gaan aan de binnenkant.

Ik doe weer aan zwangerschaps zwemmen omdat ik heel veel last heb van mijn onderrug. Ben inmiddels al wel gestopt met werken omdat de hele dag zitten echt geen optie meer was. Veel beter wordt het er niet op nu ik thuis zit, maar het geeft wel een stuk rust en ik kan me ook meer bewegen.

Sex tijdens zwangerschap, bij de eerste 2 was dat echt miniem. Gewoon totaal geen zin. Dit keer is dat wel meer. Vooral de laatste periode heb ik veel meer zin. Alleen zodra ik dichtbij het hoogtepunt kom dan schiet mijn heup op slot, dus dan is het gevoel gelijk weg.

Pinkelmeisje en Flower jullie allebei gefeliciteerd met je zwangerschap.

Pruk fijn dat bij jouw tot nu toe alles nog goed gaat.
pi_53116447
quote:
Op woensdag 12 september 2007 10:27 schreef klein_spookje het volgende:
Mirage,
ik vind dat draaien zo naar. Ik heb altijd het idee gehad dat ze niet voor niets zo ligt. En wilde daar in geen risico nemen. Er word behoorlijk wat kracht gebruikt en al die controles enz dat lijkt mij toch een teken dat het neit zonder risico's is.

BE wel leuk hoor zo veel reizen. Maar een brutale vraag hoe ga je dat straks doen als je moet reizen met jullie kleine man?
klopt, en daarom heb ik het verder ook afgehouden.
Het kindje (zeker als het weer terugdraaid) zal wel een reden hebben zoals jij al aangeeft.

Daarnaast had ik heel erg de angst dat ze het kindje o pzouden hangen aan de navelstreng. (sorry..lugubere gedachte)

een keizersnee boezemde mij echter ook angst in.
Dat wilde ik absoluut niet.
Stuit of geen stuit, , laat mij maar gewoon bevallen.
Alleen bij een dwarsligging is die optie er niet.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  woensdag 12 september 2007 @ 10:56:40 #213
82727 klein_spookje
pi_53116549
Be ik kan me voorstellen dat het idd best te doen is voor een paar dagen maar idd 10 of 11 dagen is best lang zonder je kind. Maar een goede oplossing om er dan nog een paar dagen vakantie aan te plakken met zijn drieen als dat mogelijk is.

Lewis, hier ook zo een last van mijn rug helaas geen zwembad in de buurt want dat is idd wel fijn. Ik ben ook gestopt met werken ookal heb ik nu nog vakantie maar daarna moet ik weer terug naar de bedrijfsarts och en dat is zo een enge hork bleg. Maar goed hij moest maar contact opnemen met de vk en of huisarts als hij het onzin vind.

Mirage dat had ik ook hoor het verhangen in de navelstreng en zo een gek idee is dat natuurlijk niet. Er gebeurt iets heel onnatuurlijks met dat draaien en stel dat de navelstreng al om het nekje zit en het kind daarom niet zelf draait. Dan word het nu gedwongen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. En de argumenten van je ligt daarna nog aan de monitor enz dat moet je toch geruststellen eh nee want als het allemaal zonder risico was dan hoefde ik niet aan de monitor. Maar goed ik heb wel meer andere wensen en ideeen die ik nog met de vk moet bespreken en geen idee hoe ze daar tegen over staan.

En dwars bevallen nee dat word idd wat igewikkeld.
  woensdag 12 september 2007 @ 10:59:56 #214
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_53116634
ff een updatje:
sinds ander halve week voel ik de kleine schoppen (placenta ligt aan de voorkant dus het is allemaal wat later dat gevoel)
de vk was vorige week weer tevreden, me suiker was prima,bloed druk was ook goed en de baby lag op dat moment met het hoofdje naar beneden , maar dat is vaak voor eventjes want het is een draaitol.
verder hou ik wel wat vocht vast, savonds zijn me voeten net varkens pootjes en smorgens erg last van dikke vingers maar dat trekt vaak gelukkig snel weg.
vorige week hebben we de kinder wagen opgehaald (x-adventure quick silver)
sinds 4 weken doe ik aan zwangerschaps zwemmen, ff lekker rustig zwemmen en daarna ontspannings oefeningen, beeb zwemt harder dan ik
verder weinig te melden alles gaat verders goed, werken word wel behoorlijk zwaar (werk in de bejaarde zorg) maar ja nog 10 dagen vol houden (+/- 3 weken) en dan 2 weken vakantie en dan met verlof.
pi_53116719
Oei, deze maand begint mijn zwangerschapsyoga
pi_53116759
Ik doe gewoon lekker zwemmen bij de sauna, heerlijk warm water...

Maar wij gaan maar 1x per maand ofzo, ik denk zelf dat ik wel iets vaker ga, maar dan alleen omdat mijn lief niet zo vaak wilt.
  woensdag 12 september 2007 @ 11:07:29 #217
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53116795
quote:
Op woensdag 12 september 2007 11:03 schreef Pruk het volgende:
Oei, deze maand begint mijn zwangerschapsyoga
Oei? Nee toch... zou toch juist leuk moeten zijn?
De 26e begint voor mij de zwangerschapsgym.

Ik moet nog steeds uitzoeken hoe het zit met zwemmen bij ons, heb nu wel een badpak maar die is zelfs nog nooit nat geweest!
pi_53116831
quote:
Op woensdag 12 september 2007 11:07 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ik moet nog steeds uitzoeken hoe het zit met zwemmen bij ons, heb nu wel een badpak maar die is zelfs nog nooit nat geweest!
In de sauna heb je geen badpak of bikini nodig

Ik heb 2 bikini's maar daar zijn de bovenstukken inmiddels te klein. Dus als ik weer iets ga kopen dan wordt het een badpak.
  woensdag 12 september 2007 @ 11:09:20 #219
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_53116838
Ik heb een vraagje; Wij gaan a.s. zaterdag 10 dagen naar Ibiza . Ik wil ook graag in de zon liggen, maar ik heb geen zin in enge vlekken. Is het voldoende als ik met sunblock en hoedje op op het strand ga liggen? Kan ik dan met de rest van mijn lijf wel in de zon??
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
  woensdag 12 september 2007 @ 11:16:24 #220
593 sjak
Juffie Bloem
pi_53116960
IK heb toen speciale zonnecreme (van lóreal geloof ik) gekocht die ook anti-pigment vlekken was. Toen heb ik het gewoon bij het kruidvat gehaald. Ik durfde het anders niet aan, een van mijn zussen had enorme pigmentvlekken in haar gezicht en dat zag er niet mooi uit....geen lelijke vlek gezien bij mij
Lekker douchen!
  woensdag 12 september 2007 @ 11:18:42 #221
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53117009
quote:
Op woensdag 12 september 2007 11:09 schreef Ticootje het volgende:

[..]

In de sauna heb je geen badpak of bikini nodig
I know... heerlijk.
Maar niet nu ik zwanger ben... die hitte is echt niet aan mij besteed nu. En om nou zoveel geld neer te tellen om alleen in het zwembad te liggen gaat mij ook te ver.

Heb net gebeld, maar er wordt gewoon in Gouda helemaal geen zwangerschapszwemmen meer gegeven...
Eens even kijken of ze in de omliggende dorpen er dan mss nog wel aan doen...
  woensdag 12 september 2007 @ 11:21:36 #222
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53117069
quote:
Op woensdag 12 september 2007 11:09 schreef k_i_m het volgende:
Ik heb een vraagje; Wij gaan a.s. zaterdag 10 dagen naar Ibiza . Ik wil ook graag in de zon liggen, maar ik heb geen zin in enge vlekken. Is het voldoende als ik met sunblock en hoedje op op het strand ga liggen? Kan ik dan met de rest van mijn lijf wel in de zon??
Je zou dan je hele lijf in moeten smeren met sunblock zoals ik het begrepen heb. Het gaat om de opname van de uv stralen door je hele huid dus niet alleen je gezicht... Dus helaas...
Er zijn wel verhalen van mensen die er geen last van hebben gehad, maar ik persoonlijk zou het risico niet nemen.
  woensdag 12 september 2007 @ 11:24:16 #223
14746 k_i_m
pi_53117124
Hmm.. ik ren nog wel even langs de Douglas dan. Wellicht dat ze daar iets hebben wat een hoge factor heeft .
In my life
Why do I smile
pi_53117130
Kim, ik heb alleen in de schaduw gezeten. En gesmeerd met factor 50 die ook pigmentvlekken verminderden of tegenging. Ik meen huismerk van de kruidvat.

BE, wij gaan 's avonds, dan betaal je bij sommige sauna's niet het volle tarief. Goed het blijft wel duurder dan zwembaden. In de sauna's kom ik nu ook niet, ik ben te vinden in de baden of de infraroodsauna.
  woensdag 12 september 2007 @ 11:27:27 #225
52834 Droeke
Curiosity killed the cat
pi_53117206
quote:
Op woensdag 12 september 2007 11:09 schreef k_i_m het volgende:
Ohh wat lekker... Ben beetje jaloers (wel positief dan he!). Ik zou ook nog wel lekker met mijn hubbie naar een lekker zonnig plekje willen. De enige kans voor ons is nog in de herfstvakantie en dan ben ik 34/35 weken zwanger. Ik dacht net als BE dat je dan al niet meer mocht vliegen dus dat zit er voor ons denk ik niet meer in (ik weet ook niet of ik dat risico wel wil lopen...). Een weekje Oostenrijk is ook erg leuk, toch?!
A cat is a lion in a jungle of small bushes
  woensdag 12 september 2007 @ 11:29:16 #226
14746 k_i_m
pi_53117239
quote:
Op woensdag 12 september 2007 11:24 schreef Ticootje het volgende:
Kim, ik heb alleen in de schaduw gezeten. En gesmeerd met factor 50 die ook pigmentvlekken verminderden of tegenging. Ik meen huismerk van de kruidvat.

BE, wij gaan 's avonds, dan betaal je bij sommige sauna's niet het volle tarief. Goed het blijft wel duurder dan zwembaden. In de sauna's kom ik nu ook niet, ik ben te vinden in de baden of de infraroodsauna.
Ben je wel bruin geworden? .
In my life
Why do I smile
pi_53117292
quote:
Op woensdag 12 september 2007 11:29 schreef k_i_m het volgende:

[..]

Ben je wel bruin geworden? .
yep. Ook met een hoge factor wordt je gewoon bruik hoor, alleen minder snel. Nu ben is toch wel van de bescherming, want normaal smeer ik toch al minimaal factor 30 ivm zonneallergie. Daarbij heeft mijn oma huidkanker dat ook te wijten valt aan het feit dat zij zich minimaal beschermde tegen de zon.
  woensdag 12 september 2007 @ 11:35:36 #228
14746 k_i_m
pi_53117350
Ik smeer normaal factor 20, en dan later als ik al wat gekleurd ben alleen nog factor 10. Maar dat moet dus zeker hoger zijn nu.
In my life
Why do I smile
pi_53117415
Mijn lichaam smeerde ik gewoon met 30 hoor. Maar mn gezicht vind ik toch wel belangrijk. En ik was dus bang voor vlekken, met factor 50 had ik nergens last van.

Maar bij de kruitvat dus, speciaal voor je gezicht.
pi_53117539
quote:
Op woensdag 12 september 2007 11:07 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ja, het was meer een oei van "nu begint het echt echt echt te worden "
  woensdag 12 september 2007 @ 11:45:00 #231
14746 k_i_m
pi_53117587
Ik heb nog een sunblock stick van Lancaster, maar die is maar 25. Potver .
In my life
Why do I smile
pi_53118205
quote:
Op woensdag 12 september 2007 08:38 schreef Webkim het volgende:
Lena!
Gefeliciteerd Lishe!

Van mijn kant volgt later nog wel een update. Logeer nu bij mijn moeder omdat mn vader na een bedrijfsongeval op de IC ligt en het gaat niet goed met em.
...Sterkte!
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_53118272
quote:
Op woensdag 12 september 2007 11:45 schreef k_i_m het volgende:
Ik heb nog een sunblock stick van Lancaster, maar die is maar 25. Potver .
Je weet toch wel dat je zonnebrand na 1 jaar na opening niet meer moet gebruiken?
  woensdag 12 september 2007 @ 12:17:03 #234
14746 k_i_m
pi_53118288
Die is van afgelopen vakantie in juni .
In my life
Why do I smile
pi_53118778
Sterkte webkim
Yesterday is history, tomorrow is a mystery.
pi_53120170
quote:
Op woensdag 12 september 2007 12:16 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Je weet toch wel dat je zonnebrand na 1 jaar na opening niet meer moet gebruiken?
Je weet toch wel dat dat een praatje is wat de fabrikanten de wereld in hebben geholpen om zo meer te verkopen?
pi_53122151
Ik heb vandaag 2 x bloed moeten laten prikken voor mijn suiker te bepalen. Eerste keer nuchter 3 buisjes armer en 2 uur na het ontbijt nogmaals 1 buisje bloed. Pas morgen of overmorgen zijn de uitslagen binnen bij de verloskundige.
pi_53122302
Pruk, ik wilde nog even zeggen was ik gisteren vergeten door de sexverhalen tussendoor dat ik het zo fijn voor je vind dat je kindje er bij de echo zo goed uitzag! heerlijk voor je/jullie!

K_i_m, ik zou even langs de apotheek gaan voor advies ipv Kruidvat oid.

Webkim, sterkte...

Gheghe, BE, nog maar 100 daagjes.... (of 114... )
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 12 september 2007 @ 15:12:04 #239
108648 cattie
lieve moeder
pi_53122557
quote:
Op woensdag 12 september 2007 13:44 schreef Pruk het volgende:

[..]

Je weet toch wel dat dat een praatje is wat de fabrikanten de wereld in hebben geholpen om zo meer te verkopen?
KWF-kankerbestrijding geeft aan dat de houdbaarheid van anti-zonnebrand 1 tot 2 jaar is. Het is dus geen praatje van de fabrikanten.
bron

Maar verder: fijn dat de echo er goed uitzag!
  woensdag 12 september 2007 @ 15:12:56 #240
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53122587
Ik ga uit van dat laatste hoor. Maar ja... om nou over 14 dagen te gaan jubelen als mijn tellertje op 86 staat is ook weer zo wat.
  woensdag 12 september 2007 @ 15:15:07 #241
108648 cattie
lieve moeder
pi_53122654
Heel verstandig BE! Maar 100 dagen, dat staat natuurlijk wel mooi op zo'n banner. En 100 of 114 dagen is alweer best snel.
pi_53122730
Pfff BE, jij gaat al bijna het 3e trimester in...

Wanneer ga je eigenlijk met zwangerschapsverlof?? Over 8 of 10 weken?
pi_53122738
Ah, slim BE!
pi_53122950
Ik heb afgelopen maandag weer controle gehad, en alles was helemaal goed (bloeddruk en suiker enz), en ook met ons kindje was alles goed! Ze hebben onze punkie weer gemeten en alles lag heel mooi binnen het gemiddelde.

S'middags heb ik ook nog een 3d echo gehad... Heel bijzonder om mee te maken... Kindje lag alleen al helemaal met t koppie naar beneden, en met de handjes voor het gezichtje steeds... Dat hebben we dus niet zo mooi kunnen zien...

armpjes voor gezichtje (slapend nog ):

profiel van gezichtje:

Verder heb ik morgen een afspraak bij een fysio, ik begin echt erg last van mijn bekken (waarschijnlijk) te krijgen. Overdag gaat het best goed, maar vooral s'avonds (met lopen en opstaan van de bank enzo), en s'nachts in bed... Omdraaien doet zo'n zeer!!
pi_53123353
quote:
Op woensdag 12 september 2007 11:38 schreef Ticootje het volgende:
Mijn lichaam smeerde ik gewoon met 30 hoor. Maar mn gezicht vind ik toch wel belangrijk. En ik was dus bang voor vlekken, met factor 50 had ik nergens last van.

Maar bij de kruitvat dus, speciaal voor je gezicht.
Herstel.. Etos

"Etos in de zon, Sensitvive Zonnecreme, 50 voor je gezicht. Ultra hoge bescherming, voor de gevoelige huid. Speciaal UVA/UVB filter-systeem. Helpt rimpelvorming vertragen en prigmentvlekken verminderen."

Ik heb de tube in mn tas zitten zie ik.
  woensdag 12 september 2007 @ 15:54:36 #246
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53123541
Ik ga thuis even kijken DeLiedje, mijn scherm is hier heel slecht, kan nooit veel zien op foto's.

Ticootje, over 8 weken. 8 November is mijn laatste dag!
pi_53123674
Be dan te bedenken dat mijn verlof 2 maanden later pas ingaat.

Officieel heb ik nu geregeld vanaf 10 januari, maar ik meldt me 8 januari wel af.
Verder heb ik eerst nog een paar dagen Parijs staan (en gereserveerd), vanaf 24 december ga ik niet meer werken. Misschien alleen de 7e januari nog om alles een beetje op te ruimen.
  woensdag 12 september 2007 @ 17:05:15 #248
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_53125109
pruk fijn dat alles goed was, en hele opluchting voor jullie
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 12 september 2007 @ 17:35:02 #249
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_53125936
Jullie zijn zo lief! Even gegluurd naar Punk en gauw reacties bijgelezen. ik ben ontroerd!
Ik ga nu gauw weer naar ons lieve mensje!
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
pi_53126041
Met je mooie dochter! Ik kom morgen weer even lekker kijken hoor!
  woensdag 12 september 2007 @ 18:01:10 #251
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53126445
Wat zijn die handjes lief DeLiedje!
pi_53138207
Vanmiddag mag ik.....

Oh, toch wel spannend en leuk!! Priscil gaat mee. En ik wil heel graag weten wat het wordt.

Lekker spieken of het allemaal goed gaat.

Gister bij medisch centrum, sbs6, was er een stel dat ook via ivf/isci zwanger waren geworden. Het was een beetje hetzelfde verhaal als het onze. Ik vond dat heel bijzonder. Zo wordt je maar weer op de feiten gedrukt dat je echt niet de enige bent.
  donderdag 13 september 2007 @ 08:44:16 #253
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53138415
Veel plezier!
pi_53139794
deliedje wat een mooie echo's

ticootje veel plezier.
mama van 3 kids!
  donderdag 13 september 2007 @ 10:16:45 #255
14746 k_i_m
pi_53139873
Ik krijg een koortslip. Kan ik wel gewoon met Zovirax smeren? Volgens de bijsluiter heeft het geen bijwerkingen .
In my life
Why do I smile
pi_53139941
Vanmorgen nog een beetje woorden gehad met lief.

Ik merk dat ik toch een tikje egoistisch ben. Ik wilde namelijk graag met alleen lief naar de echo. Maar we hadden eerder afgesproken dat Priscil mee zou gaan. Aan de ene kant wil ik haar wel betrekken bij de zwangerschap en aan de andere kant heb ik zoiets van het is van mij.... ( ben ik nu erg?)

Ik heb wel toegegeven omdat ik zelf doorhad dat wat ik zei nergens op sloeg. Ergens schaam ik me er best wel voor dat ik Priscil nu toch onderbewust weg hou.

Zijn er meer hier die dit een beetje hadden bij de 2e?
pi_53139958
quote:
Op donderdag 13 september 2007 10:16 schreef k_i_m het volgende:
Ik krijg een koortslip. Kan ik wel gewoon met Zovirax smeren? Volgens de bijsluiter heeft het geen bijwerkingen .
in de meeste bijsluiters staat het erbij als je het niet mag gebruiken. In een ander geval kan je altijd even je vk bellen, gewoon voor de zekerheid.
  donderdag 13 september 2007 @ 10:22:34 #258
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53140021
quote:
Op donderdag 13 september 2007 10:16 schreef k_i_m het volgende:
Volgens mij oom (huisarts) duurt het met Zovirax een week en zonder 7 dagen.
Maw, het spul zou niet heel veel helpen.

Maar als de bijsluiter niets zegt over evt. problemen bij zwangerschap dan kan je het gewoon gebruiken.
quote:
Op donderdag 13 september 2007 10:19 schreef Ticootje het volgende:
Zijn er meer hier die dit een beetje hadden bij de 2e?
Ik denk dat jouw situatie toch wel een beetje anders is dan bij een gezin waarbij het 1e kindje een volle broer of zus is van de as. baby.
Althans... ik kan me zo voorstellen dat er andere sentimenten bij dit geval spelen.
pi_53140079
Ja BE, je hebt wel gelijk. Dit is een kindje van mij...! Maar toch, het is niet erg fair om dan Priscil weg te houden.

Misschien stel ik de vraag wat verkeerd, andere vrouwen met stiefkinderen die in verwachting zijn van een eigen kindje.
  donderdag 13 september 2007 @ 10:28:26 #260
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53140136
Of het fair is weet ik niet.
Ik denk alleen wel dat het voor straks, als de baby er is, wel beter is als je haar er nu een beetje bij betrekt. Anders maak je bij wijze van spreken nu al duidelijk dat die andere baby toch een andere rol heeft/krijgt. Alsof die specialer is...
Daar zou ik iig goed voor uitkijken.
Voor mijn gevoel zou het zelfs nog weer anders zijn als ze niet bij jullie zou wonen, maar juist omdat ze wel deel is van jullie gezin zou ik haar er wel bij betrekken.
pi_53140314
Ja, ik wil echt niet dat zij straks op de 2e plaats komt te staan. Zij is in feite net zo belangrijk als de nieuwe baby. Maar misschien is dat dus toch een beetje het moedergevoel, dit kindje is van mij, ik wordt gewoon echt mama. Voor Priscil ben ik geen moeder (wel een moederfiguur).

Oh ik verwacht dat het nog wel wat moeilijk wordt....
  donderdag 13 september 2007 @ 10:41:08 #262
14746 k_i_m
pi_53140416
quote:
Op donderdag 13 september 2007 10:22 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Volgens mij oom (huisarts) duurt het met Zovirax een week en zonder 7 dagen.
Maw, het spul zou niet heel veel helpen.

Maar als de bijsluiter niets zegt over evt. problemen bij zwangerschap dan kan je het gewoon gebruiken.
[..]
Ik heb nu nog geen enge blaasjes enzo. Als ik er op tijd bij ben krijg ik ze ook niet. Dus dat is dan wel weer een voordeel . Mooi, dan ga ik smeren .
In my life
Why do I smile
pi_53140606
Ik heb geen ervaring met eigen stiefkinderen maar wel met een moeder die met haar tweede partner dolgraag een kind wilde.
En hoewel ik toen lang en breed volwassen was, was het toch best moeilijk. Ik kan me voorstellen dat het voor een jonger kind nog moeilijker is.
Ik denk dat er wel een verschil is tussen een kind 'weghouden' en het kind niet overál bij betrekken. Als het al eerder is afgesproken dat ze mee mag naar de echo dan is het, in mijn ogen, niet fair om haar nu te weigeren.
Ze hoeft echter niet overal bij betrokken te worden, net zoals een volle zus niet overal bij betrokken hoeft te worden dus als ze nog niets weet over eventueel mee gaan naar de echo dan is het weer anders.

Maar ik denk dat het juist in deze situatie nog wel extra belangrijk is om haar niet het gevoel te geven dat ze buiten het intieme driehoekje van vader, stiefmoeder en baby geplaatst wordt.
Dat gaat misschien soms tegen je gevoel in, maar het is denk ik iets dat hoort bij het krijgen van een kind met iemand die al een kind heeft.
  donderdag 13 september 2007 @ 10:52:00 #264
14746 k_i_m
pi_53140662
Oja, ik zou ook nog een keer foto's inscannen, een week geleden ofzo .
De groeten van mijn kind! .

In my life
Why do I smile
pi_53140792
Hallo babyk_i_m
Saartje
pi_53140987
DeLiedje, leuk he gluren .

Ticootje, veel plezier!!! Is dat gevoel van "het is van mij" niet ook een beetje zwangere dames eigen? Ik weet niet hoor, dit is pas onze eerste. Maar ik heb wel dat "het is van mij" gevoel. Als sommige mensen het nu al over onze kleine hebben dan krijg ik de neiging om een 5 meter dikke muur op te trekken met een grote slotgracht ervoor .
Maar wellicht speelt het ook wel mee dat je stiefmama van priscil bent...
Ik denk dat het wel goed is om dat soort dingen uit te spreken. Afgezien van wat je er dan verder mee doet. Ik bedoel, jij ervaart het wel zo en door het dan maar gewoon te negeren gaat het in elk geval niet weg.

Kim, wat Ticootje zegt, VK even bellen of de apotheek dan weet je het zekerder. Doe je de groetjes terug aan dat minimensje in je buik?! .
pi_53141105
Ticootje, als je je er niet prettig bij voelt, dan moet je Priscil niet meenemen. Bedenk wel dat het geen pretecho is, maar een medische echo waarin ook afwijkingen bekend kunnen worden. Dat je een kindje van een paar jaar meeneemt omdat het het niet begrijpt of omdat je geen oppas meehebt is wat anders dan een tiener lijkt me.

Ik zou me er zelf ook niet prettig bij voelen.
  donderdag 13 september 2007 @ 11:14:48 #268
82727 klein_spookje
pi_53141112
ik kom even binnen storten zonder bij te lezen. Heb erg last van nesteldrang dus aan het ruimen. En heb heel veel babykleertjes die ik weg doe. Zijn er mama's die interesse hebben in baby kleding verschillende merken als mexx, hema, name it, cake walk enz voor een JONGEN tot maat 74.

En moeders voor een meisje tot maat 104 hahah dat duurt nog lang maar ook een zooi babyspul.

groetjes joyce
pi_53141541
Ik vind het knap dat je dat gevoel kunt erkennen... En ook inziet dat je haar er misschien tekort mee doet (qua "gewenst/zusgevoel zeg maar" ) Hier stond overigens in de infobrochure vermeld dat het niet verstandig/wenselijk was "andere broertjes/zusjes mee te nemen omdat het idd geen pretecho is, maar dat er echt goed gekeken wordt of alles goed is....
pi_53141857
Ik word papa
The most beautiful view is the one I share with you.
Mijn trots!
pi_53141901
Bij ons werd inderdaad ook duidelijk aangegeven dat je alleen met je partner welkom bent. Het is echt een medisch onderzoek...

Ik kan me je gevoel wel voorstellen Ticootje, en het is inderdaad al heel fijn/knap dat je het zelf erkent... Ik denk dat jou gevoel hierbij wel logisch is (die hormonen spelen ook mee) maar dat je erg goed moet waken dit niet aan die kleine meid te laten merken...
pi_53141932
Gefeliciteerd R81!
is het nog pril of weten jullie het al wat langer?
pi_53142003
Nou, het UWV heeft eindelijk te horen gekregen van mijn werkgever dat ik ziek ben door zwangerschap. Ik word vanmiddag gebeld door het UWV, maar begreep dat ze daarvoor belden (men zat daar nu in vergadering en uiteraard was ik boodschappen aan het doen toen ze vanochtend belden )

Zonde van die twee maandlonen die ze anders terug hadden kunnen krijgen van het UWV.
pi_53142051
R81 gefeliciteerd!
pi_53142353
Het punt is dat we het nu al geregeld hebben dat ze dus mee gaat.

Ik heb natuurlijk ook al een echo gehad met 14 weken, vandaar dat ik misschien iets minder bezorgd ben dat er echt iets is.

Ze gaat nu dus gewoon mee.

Het is ook gewoon puur mijn gevoel hoor. Aan de ene kant van, ja maar het is wel mijn kindje en aan de andere kant Priscil is ook gewoon gewenst. Ik merk dus dat ik nu al wat onderscheid maak in mijn kindje en Priscil. En ik vind het een rot gevoel. Priscil is voor mij niet minder dan mijn eigen kindje. Maar dan komt mijn moederinstict en kan ik plots 180 graden draaien.
  Licht Ontvlambaar donderdag 13 september 2007 @ 12:00:35 #276
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_53142394
quote:
Op donderdag 13 september 2007 10:41 schreef k_i_m het volgende:

[..]

Ik heb nu nog geen enge blaasjes enzo. Als ik er op tijd bij ben krijg ik ze ook niet. Dus dat is dan wel weer een voordeel . Mooi, dan ga ik smeren .
Je zult het beslist weten, maar ik wilde het toch even zeggen Straks goed uitkijken met koorstlip, als je kleintje er is.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_53142491
quote:
Op donderdag 13 september 2007 11:48 schreef DeLiedje het volgende:
Gefeliciteerd R81!
is het nog pril of weten jullie het al wat langer?
Bedankt, mn meisje is nu 4 weken zwanger
quote:
Op donderdag 13 september 2007 11:51 schreef Pruk het volgende:
R81 gefeliciteerd!
Dankjewel
Mijn trots!
pi_53142582
R81 gefeliciteerd met je aanstaande papaschap..
Iedere dag is het begin van een nieuwe morgen...
pi_53142755
R81, gefeliciteerd!! Wanneer mogen jullie naar de vk? Spannende tijd!
pi_53142775
quote:
Op donderdag 13 september 2007 12:00 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Je zult het beslist weten, maar ik wilde het toch even zeggen Straks goed uitkijken met koorstlip, als je kleintje er is.
Ik heb gehoord dat een koortslip heel gevaarlijk kan zijn voor baby's...
pi_53142918
Ja een koortslip kan voor pasgeboren baby's errug gevaarlijk zijn!!!

Ik herken het gevoel wel een beetje hoor Ticootje... Zelfs bij mn "eigen" kids!! (en ook naar vriendlief toe... )

Zeker toen miniminimonster pas geboren was.. MIJN kindje... Ik geloof dat ie de eerste paar maanden aan me vastgeplakt zat (En dat heb ik geloof ik met alle kinderen gehad)
  donderdag 13 september 2007 @ 12:19:23 #282
14746 k_i_m
pi_53142936
quote:
Op donderdag 13 september 2007 12:00 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Klopt, maar wel bedankt, want ik wist dat dus niet voordat ik zwanger was . Al moet ik wel zeggen dat ik altijd wel een hoge mate van hygiëne bezig als ik weer zo'n rotding heb .
In my life
Why do I smile
pi_53142955
koortslip word veroorzaakt door het herpes virus en is zeer gevaarklijk voor baby's kan zelfs tot dood lijden. Bij michelle hebben wij iemand met een koortslip gevraagt om langs te komen als de koortslip weer over was.
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
pi_53143112
quote:
Op donderdag 13 september 2007 12:19 schreef hestria het volgende:
koortslip word veroorzaakt door het herpes virus en is zeer gevaarklijk voor baby's kan zelfs tot dood lijden. Bij michelle hebben wij iemand met een koortslip gevraagt om langs te komen als de koortslip weer over was.
Ja datzelfde verhaal heeft de verloskundige mij ook verteld. Voor baby's is het dus heel erg gevaarlijk.

Maar mensen die hier langs gaan komen moeten van mij eerst de handen wassen. Dettol... Mijn oma heeft soms wel eens een koortslip, nou die heeft zelf 2 kinders en heeft vaak op mij en mn broertje gepast en is nu vaste oppasoma van mijn neefje en nichtje. Het lijkt mij wel dat ze verstandig genoeg is om geen kusjes te geven als ze er last van heeft. Wel zal ik het voor de zekerheid melden.
pi_53143534
Ticootje, jullie hebben je stiefdochter bij jullie in huis wonen. Ik denk dat het dan juist makkelijker is om haar er bij te betrekken als zijnde grote zus dan zoals bij ons het geval is. Mijn stiefzoon zien we amper en hij heeft niet echt een band met zijn zusje, zij wel met hem overigens. Stapelgek is ze met haar broer. Ik heb persoonlijk bij de medische echo Morgaine thuis gelaten omdat je gewoon geconcentreerd naar die echo wilt kunnen kijken en ook horen van de specialist wat er te zien valt. Bij de pretecho's heb ik beide keren wel Morgaine mee genomen, maar ze had weinig interesse (zal ook wel de leeftijd zijn, 3 jaar oud). Je kan allicht even na vragen of er een 3e persoon mee mag naar de echo. Oh en dat eigen gevoel wat je hebt bij je eigen kinderen, ik herken dat wel. Ik heb nooit mamma mogen en willen wezen voor mijn stiefzoon omdat hij al een mamma heeft en ik ben dat wel van Morgaine en van nummer 2.
pi_53143725
Lishe, Xtracer en Luuke gefeliciteerd met de geboorte van kleine Lena!
Wat een mooi meisje is ze!
pi_53143930
Ticootje, mag ik je ook even het perspectief van een stiefdochter laten zien?
Mijn moeder heeft toen ik 15 en 16 was nog twee kinderen van mijn stiefvader gekregen. Ik ben toen gedegradeerd tot Assepoester. Overigens niet door mijn moeder, maar zij had nogal weinig in de pap te brokkelen.
Jíj hebt ervoor gekozen samen te leven met een man die al een kind heeft. Dat kind is voor hem net zo waardevol en dierbaar als het kindje in jouw buik voor jou is. Ze woont bij jullie en heeft er dus récht op als een gelijkwaardig en volwaardig gezinslid beschouwd en behandeld te worden. Jij bent de volwassene, dus vind ik dat jij er zorg voor hebt te dragen dat zij zich op geen enkel vlak achtergesteld voelt. Met je ratio weet je al dat je ervoor moet waken. Je gevoel loopt daar echter niet mee synchroom. En vergis je niet, kinderen vóelen het als ze niet écht welkom zijn.
Succes...
pi_53143973
quote:
Op donderdag 13 september 2007 11:59 schreef Ticootje het volgende:
Het punt is dat we het nu al geregeld hebben dat ze dus mee gaat.

Ik heb natuurlijk ook al een echo gehad met 14 weken, vandaar dat ik misschien iets minder bezorgd ben dat er echt iets is.

Ze gaat nu dus gewoon mee.

Het is ook gewoon puur mijn gevoel hoor. Aan de ene kant van, ja maar het is wel mijn kindje en aan de andere kant Priscil is ook gewoon gewenst. Ik merk dus dat ik nu al wat onderscheid maak in mijn kindje en Priscil. En ik vind het een rot gevoel. Priscil is voor mij niet minder dan mijn eigen kindje. Maar dan komt mijn moederinstict en kan ik plots 180 graden draaien.
Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn voor dat soort gevoelens als straks de baby er echt is. Je bent je er van bewust, dat is al de grootste stap en ik denk dat bijna iedere moeder met kinderen kan beamen dat dat intense bezitsgevoel van tijdens de zwangerschap en misschien de eerste dagen echt snel afneemt.
pi_53144060
Ticootje, mss is mijn post wat fel door toch nog wat oud zeer.
Excuus daarvoor.
pi_53144147
quote:
Op donderdag 13 september 2007 12:53 schreef Moonah het volgende:
Ticootje, mag ik je ook even het perspectief van een stiefdochter laten zien?
Mijn moeder heeft toen ik 15 en 16 was nog twee kinderen van mijn stiefvader gekregen. Ik ben toen gedegradeerd tot Assepoester. Overigens niet door mijn moeder, maar zij had nogal weinig in de pap te brokkelen.
Jíj hebt ervoor gekozen samen te leven met een man die al een kind heeft. Dat kind is voor hem net zo waardevol en dierbaar als het kindje in jouw buik voor jou is. Ze woont bij jullie en heeft er dus récht op als een gelijkwaardig en volwaardig gezinslid beschouwd en behandeld te worden. Jij bent de volwassene, dus vind ik dat jij er zorg voor hebt te dragen dat zij zich op geen enkel vlak achtergesteld voelt. Met je ratio weet je al dat je ervoor moet waken. Je gevoel loopt daar echter niet mee synchroom. En vergis je niet, kinderen vóelen het als ze niet écht welkom zijn.
Succes...
je schrijft wat ik niet onder woorden kon brengen.
Wat ik persoonlijk als moeilijk ervaarde, en toen was ik begin twintig , wat het idee dat de partner van mijn moeder 'de baas' was over een broertje of zusje van mij. Dat voelde toen al buitengesloten en dan kon ik het nog voor een heel groot deel logisch beredeneren. Gekwetst was ik ook toen de partner van mijn moeder vertelde dat hij mij niet als kraamverzorgster wilde want hij wilde dat allemaal zelf doen. Logisch, een ieder mag daar zelf voor kiezen maar het laat wel een beetje zien hoe kwetsbaar en complex de hele stiefouder-situatie kan zijn.

Ik denk dat het een goede zaak is, sowieso maar in het geval van stiefkinderen nog meer, om heel bewust het loslaten te oefenen.
pi_53144409
quote:
Op donderdag 13 september 2007 13:01 schreef owlet het volgende:

Gekwetst was ik ook toen de partner van mijn moeder vertelde dat hij mij niet als kraamverzorgster wilde
Ai...

Maar wat Owlet zegt is wel heel erg waar Ticootje! Stiefgezinnen zijn zó complex en kwetsbaar. Zéker als er een nieuw kindje bijkomt en óók nog eens een aankomende puber in het gezin woont.
(En dat is niet alleen gebaseerd op mijn eigen ervaring hoor. Er is ook erg veel onderzoek naar gedaan door bv. Ed Spruijt. Mocht je interesse hebben, hij heeft ook diverse boeken voor stiefgezinnen geschreven. Die zijn zeker aan te bevelen, weet ik uit mijn studie).
pi_53144459
quote:
Op donderdag 13 september 2007 12:57 schreef Moonah het volgende:
Ticootje, mss is mijn post wat fel door toch nog wat oud zeer.
Excuus daarvoor.
Oh moonah, ik begrijp je post heel goed. En ik zie de situatie juist ook door Priscil dr ogen. Ik zou niet willen dat ze zich niet meer welkom voelt. Natuurlijk gaan er wel dingen voor haar veranderen, ze is altijd enigskind geweest, dus ze moet straks leren om de aandacht te delen.

Het punt is meer dat ik me bezitterig voel, maar ik lees dat meer hier last van hebben. Echt het gevoel, het is van mij. Ik heb dat ook wel tegenover mijn man hoor.

Priscil is gewoon de oudere zus, ze is niets minder dan de nieuwe baby.

Het is meer dat ik gewoon moet oppassen dat het er niet langzaam in kruipt dat het straks wel zo wordt dat de nieuwe baby wordt voorgetrokken.
pi_53144798
quote:
Op donderdag 13 september 2007 12:06 schreef Mibos het volgende:
R81 gefeliciteerd met je aanstaande papaschap..
Danku
quote:
Op donderdag 13 september 2007 12:12 schreef Ticootje het volgende:
R81, gefeliciteerd!! Wanneer mogen jullie naar de vk? Spannende tijd!
Bedankt, over 4 weken
Mijn trots!
pi_53144881
R81 gefeliciteerd met jullie zwangerschap!
pi_53145055
quote:
Op donderdag 13 september 2007 13:32 schreef appelsap het volgende:
R81 gefeliciteerd met jullie zwangerschap!
Dankjewel, ik ken bijna niet wachten
Mijn trots!
pi_53145376
En je moet nog zo lang!
Komt goed hoor.
pi_53145746
Welkom R81 .
  donderdag 13 september 2007 @ 14:13:19 #298
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53145807
quote:
Op donderdag 13 september 2007 10:52 schreef k_i_m het volgende:
Oja, ik zou ook nog een keer foto's inscannen, een week geleden ofzo .
De groeten van mijn kind! .

[afbeelding]

Lief zeg!
  donderdag 13 september 2007 @ 14:19:02 #299
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53145917
R81, gefeliciteerd!
pi_53146507
Kim, groeten aan je kindje terug!

R81, gefeliciteerd!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')