Ik heb geen ervaring met eigen stiefkinderen maar wel met een moeder die met haar tweede partner dolgraag een kind wilde.
En hoewel ik toen lang en breed volwassen was, was het toch best moeilijk. Ik kan me voorstellen dat het voor een jonger kind nog moeilijker is.
Ik denk dat er wel een verschil is tussen een kind 'weghouden' en het kind niet overįl bij betrekken. Als het al eerder is afgesproken dat ze mee mag naar de echo dan is het, in mijn ogen, niet fair om haar nu te weigeren.
Ze hoeft echter niet overal bij betrokken te worden, net zoals een volle zus niet overal bij betrokken hoeft te worden dus als ze nog niets weet over eventueel mee gaan naar de echo dan is het weer anders.
Maar ik denk dat het juist in deze situatie nog wel extra belangrijk is om haar niet het gevoel te geven dat ze buiten het intieme driehoekje van vader, stiefmoeder en baby geplaatst wordt.
Dat gaat misschien soms tegen je gevoel in, maar het is denk ik iets dat hoort bij het krijgen van een kind met iemand die al een kind heeft.