[Upd] Hoorzitting spionagezaak gestartquote:Op donderdag 13 september 2007 11:38 schreef kepler het volgende:
weet iemand hoe laat de uitslag wordt verwacht van het proces (of wat het ook is) in Parijs?
quote:Om 9:30 uur vanmorgen is in Parijs de hoorzitting van start gegaan waarmee duidelijkheid moet gaan komen in de spionagezaak tussen McLaren Mercedes en Ferrari. Lewis Hamilton en testrijder Pedro de la Rosa zijn aanwezig in Parijs.
Fernando Alonso is niet aanwezig bij de hoorzitting, hij bevindt zich al in Spa-Francorchamps waar hij moet verschijnen op de persconferentie. Opvallend is dat voor Ferrari ondere andere Ross Brawn aanwezig is bij de hoorzitting. Brawn is onlangs uit de Formule 1 vertrokken voor een langdurige sabbatical maar heeft dat onderbroken voor deze zaak. Voor McLaren waren naast Hamilton en De la Rosa ook teammanager Jonathan Neale en McLaren-directeur Ron Dennis mee. "Ik ben blij dat al het voorbereidend werk nu achter de rug is. Ik ben er van overtuigd dat de waarheid boven tafel zal komen", aldus Dennis.
Het laatste nieuwe bewijs zou een e-mail zijn tussen hoofd-engineer Paddy Lowe van McLaren en Pedro de la Rosa. In de e-mail nodigt Lowe De la Rosa uit om een aantal nieuwe onderdelen te testen. Als kanttekening plaatste Lowe erbij dat de specificaties van het nieuwe onderdeel van Ferrari afkomstig zijn.
McLaren lijkt ook het team van Renault mee te willen nemen in het onderzoek. Renault had bij de start van het seizoen een nieuw onderdeel op de auto's geplaatst. Vanaf het moment dat de spionagezaak speelt is dat onderdeel plotseling van de ING-bolides verdwenen, wat volgens McLaren merkwaardig te noemen is. De FIA bevestigt dat het vragen hierover heeft gekregen van McLaren, maar zegt ook dat Renault geen onderdeel is van het onderzoek. Renault-baas Flavio Briatore over de hele zaak: "We hebben aan de FIA laten weten wat we hebben en daar was niks mis mee. Ik weet niet waar Dennis op zou doelen. Op dit moment slaat hij om zich heen, maar wij blijven kalm."
Joaquin Verdegay, een FIA-steward, is van mening dat de rijders niet moeten worden gestraft als spionage bewezen wordt: "De rijders van McLaren halen alles uit hun auto en rijden op hun sterkst. Als het team bezig is met ontoelaatbare activiteiten, dan is het een probleem van het team en niet van de rijders."
Ferrari liet via manager Luca di Montezemelo een aantal dagen geleden weten zich als terechte kampioen te beschouwen als McLaren zou worden gediskwalificeerd: "Als we buiten de baan kampioen worden, dan verdienen we de titels. Dat zou namelijk betekenen dat de winnaars gewonnen hebben op een illegale en onsportieve wijze." Vanmorgen was niemand van Ferrari bereid om commentaar te geven.
Update 12:40 uur
Om 15:00 uur vanmiddag wordt er een uitspraak van de World Motor Sport Council verwacht.
Ik zal eens kijken of ik vanmiddag ergens een voeding kan scoren. Qua tijd dan.quote:Op donderdag 13 september 2007 11:11 schreef Atreidez het volgende:
Het vervangen van een voeding in een pc is bijna het makkelijkste wat er is.. Zie het als het vervangen van een batterij in je zaklampje, je hebt er alleen een schroevendraaier bij nodig ook
Jep, ik doe de tekst en WEST het uiterlijkquote:Op donderdag 13 september 2007 11:27 schreef NED het volgende:
Of plakt WEST altijd nog die plaatjes erbij of iets?
Ik ben benieuwd... heb wel het idee dat het een hele belangrijke dag is voor de F1 in zijn geheel...quote:Op donderdag 13 september 2007 12:01 schreef Sally het volgende:
[..]
Hoorzitting spionagezaak gestart
Staat het antwoord niet helemaal in, maar het wordt in de gaten gehouden, zeg maar!
Las op GPUpdate dat rond 14.00 uur de uitspraak wordt verwacht.quote:Op donderdag 13 september 2007 12:01 schreef Sally het volgende:
[..]
Hoorzitting spionagezaak gestart
Staat het antwoord niet helemaal in, maar het wordt in de gaten gehouden, zeg maar!
Bronquote:Het opduiken van nieuw bewijs was voor de FIA echter reden om de zaak terug te verwijzen naar de World Motor Sport Council. Om 14.00 uur wordt een uitspraak verwacht.
Ik zou me maar concentreren op die kinderkamer. Even gesteld dat het voor je eigen kind in wording is, lijkt me dat net een hogere prioriteit hebben dan de race in Spa (en anders denkt je vrouw dat welquote:Op donderdag 13 september 2007 12:08 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik zal eens kijken of ik vanmiddag ergens een voeding kan scoren. Qua tijd dan.
Het is een eigen kind jaquote:Op donderdag 13 september 2007 12:51 schreef voyeur het volgende:
[..]
Ik zou me maar concentreren op die kinderkamer. Even gesteld dat het voor je eigen kind in wording is, lijkt me dat net een hogere prioriteit hebben dan de race in Spa (en anders denkt je vrouw dat wel)
Zou zonde zijn , echter wanneer er echt dingen gekopieerd zijn en gespioneerd is bewust misbruik gemaakt van de informatie van ferrari wel terecht dat ze in elk geval dit kampioenschap inleveren.quote:Op donderdag 13 september 2007 18:38 schreef Atreidez het volgende:
Bah, geruchten dat McLaren 2 jaar uitgesloten is![]()
http://f1.gpupdate.net/nl(...)ame-in-2007-en-2008/
Dan maar hopen dat ook Renault wordt uitgesloten voor twee jaar en Ferrari de punten van de eerste race moet inleveren.quote:Op donderdag 13 september 2007 18:49 schreef Joene het volgende:
[..]
Zou zonde zijn , echter wanneer er echt dingen gekopieerd zijn en gespioneerd is bewust misbruik gemaakt van de informatie van ferrari wel terecht dat ze in elk geval dit kampioenschap inleveren.
quote:BBC SPORT
McLaren hit with constuctors' ban
McLaren have been stripped of their points in the 2007 Formula One constructors championship after the outcome of the 'spygate' row.
The team was also hit with a record $100m (£49.2m) fine but drivers Lewis Hamilton and Fernando Alonso will be allowed to keep their points.
The team's 2008 cars will have to be examined before they are allowed to race next season.
Full story to follow
Story from BBC SPORT:
http://news.bbc.co.uk/go/(...)mula_one/6991147.stm
Published: 2007/09/13 17:26:11 GMT
© BBC MMVII
quote:Ben Rutte vanuit Belgiė. Welles/Nietes
[13-09] Journalistiek bedrijven op donderdagavond, uurtje of zeven, is geen makkie. Vooral niet in de paddock in Spa.
een hoop koffie tegen de zenuwenTerwijl Mike Gascoyne met zijn vriendin op het dak van het Spyker/Team India motorhome een drankje of wat zit te drinken staan er onder zijn ogen een hoop journalisten schijnbaar doelloos voor de McLaren spiegeltempel. Duurbetaalde hangjeugd op zoek naar een kick. Een rood avondzonnetje doet de bossen om ons heen roze oplichten.
Ja, ja mensen, het is weer een ouderwets gekkenhuis in de paddock. Iedereen wacht op het verlossende nieuws uit Parijs. Daar hebben ze in al hun wijsheid besloten dat McLaren wordt uitgesloten van deelname aan het constructeurs kampioenschap. Althans, dat denken we hier met zijn allen. Een aantal reporters die in Parijs aanwezig zijn hebben achter de schermen het een en ander opgevangen en dat als nieuws naar buiten gebracht. Dus niet! Zo bleek even later.
De FIA zit nog steeds te bakkeleien over hoe het vonnis naar buiten gebracht moet worden. Althans dat zeggen ze. Wat zeg ik? Ik zeg even helemaal niets. Of toch,.. nou vooruit. Ik speculeer even mee: honderd miljoen euro boete, en geen tv geld meer. Maar de coureurs mogen nog wel even meedoen. Alonso moet de rest van het seizoen met krulspelden rijden en Hamilton wordt verplicht zijn haar blond te verven. Het wordt steeds gezelliger in de perskamer. Iedereen is inmiddels weer binnen, de polonaise wordt bijna ingezet. Kom maar op met dat bericht, we zijn er hier klaar voor.
bron: www.formule1.nl
Niks foute auto!quote:Op donderdag 13 september 2007 21:23 schreef Googolplexian het volgende:
Uit protest ga ik denk ik maar eens geen F1 kijken.
Het is wel klaar voor mij ... lijkt teveel op een zorgvuldig bedacht proces.
"Jullie zijn schuldig ... maar geen straf" (teveel punten te verdelen in kampioenschap)
"Wij hebben nieuw bewijs, datum te beslissen 4 racen voor einde seizoen" (McLaren zou wel eens kunnen winnen)
"Jullie zijn nog steeds schuldig maar kunnen nu niet meer winnen" (constructeurspunten teveel in McLaren's voordeel maar gezien Hamilton's populairiteit en de rivaliteit met Alonso mogen DIE wel door in het kampioenschap met dezelfde auto's)
"Volgend jaar kunnen we jullie schorsen" (effe vergeten dat Alonso of Hamilton met een foute auto (volgens dezelfde FIA) kampioen is geworden)
Stoddart & Montoya en velen anderen hadden gelijk ... als de verplichte Bridgestone-band Ferrari de voorsprong niet geeft dan wordt het wel anders geregeld. Dennis is de veel te capabele underdog.
En nu begrijp ik ook ineens waarom de Stefano Domenicali bij een A1 test te vinden was laatst. Zo vang je natuurlijk alle teleurgestelde F1 fans af![]()
Als dat zo was dan zou het oordeel van de eerste uitspraak moeten blijven staan want dan is er NIETS veranderd ... waar gaat het nieuwe bewijs dan over?quote:Op donderdag 13 september 2007 21:27 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Niks foute auto!
McLaren is bestraft voor het in bezit hebben van die data. Niet dat er data gebruikt is op de auto. DIe is volstrekt legaal. Dus terecht dat Alonso of Hamilton er kampioen mee mogen worden.
Iddquote:Op donderdag 13 september 2007 21:27 schreef sasquatsch het volgende:
Niks foute auto!
McLaren is bestraft voor het in bezit hebben van die data. Niet dat er data gebruikt is op de auto. DIe is volstrekt legaal. Dus terecht dat Alonso of Hamilton er kampioen mee mogen worden.
Waarschijnlijk over in hoeverre de ferrari info was doorgedrongen binnen het complete team. Waar dat eerst door McLaren verklaard werd dat het alleen bij de ontvanger was gebleven bleek dus vlak voor de hoorzitting dat er mailcontact was van coureurs waarin als kantlijn genoemd wordt dat het om nieuwe onderdelen van Ferrari info ging.quote:Op donderdag 13 september 2007 21:29 schreef Googolplexian het volgende:
Als dat zo was dan zou het oordeel van de eerste uitspraak moeten blijven staan want dan is er NIETS veranderd ... waar gaat het nieuwe bewijs dan over?
Ik weet het niet. We hebben gisteren wel kunnen lezen van die pipo van mclaren dattie spijt had en uit nieuwsgierigheid een paar keer vluchtig gekeken heeft en dergelijke, maar die knakker van ferrari die destijds al riep dat er een smerig spelletje gespeeld werd heb ik niets meer van gehoord.quote:Op vrijdag 14 september 2007 10:27 schreef Atreidez het volgende:
In principe vind ik de straf aan het team ook nog met teveel impact, of denk ik nu te simpel als ik zeg dat het wel heel makkelijk wordt een concurrent te disqualificeren door er een paar mailtjes met info over je auto naar toe te sturen![]()
Bewijzen gaat het om TJ....,.quote:Op vrijdag 14 september 2007 11:33 schreef TJDoornbos het volgende:
Renault moet ook aangepakt worden en Ferrari ook waqnt die rijden ook meer Illegaal dan Legaal rond krijg ik de indruk sinds ik F1 volg!!
Zolang je dat (ook weer) met bewijzen kan onderleggen zal ik je niet tegen spreken......quote:Op vrijdag 14 september 2007 11:38 schreef TJDoornbos het volgende:
Ik weet het Sanger maar heb het idee dat de Fia stapje harder loopt om de andere te naaien ipv Ferrari
Als je dat mailtje meteen aan de FIA laat zien lijkt het me geen probleem.quote:Op vrijdag 14 september 2007 10:27 schreef Atreidez het volgende:
In principe vind ik de straf aan het team ook nog met teveel impact, of denk ik nu te simpel als ik zeg dat het wel heel makkelijk wordt een concurrent te disqualificeren door er een paar mailtjes met info over je auto naar toe te sturen![]()
stel dat het nu allemaal waar is, waarom zou de FIA Ferrari elk jaar het WK willen laten winnen? Waarom zou de FIA Ferrari dan zo onvoorwaardelijk steunenquote:Op donderdag 13 september 2007 21:23 schreef Googolplexian het volgende:
Uit protest ga ik denk ik maar eens geen F1 kijken.
Het is wel klaar voor mij ... lijkt teveel op een zorgvuldig bedacht proces.
"Jullie zijn schuldig ... maar geen straf" (teveel punten te verdelen in kampioenschap)
"Wij hebben nieuw bewijs, datum te beslissen 4 racen voor einde seizoen" (McLaren zou wel eens kunnen winnen)
"Jullie zijn nog steeds schuldig maar kunnen nu niet meer winnen" (constructeurspunten teveel in McLaren's voordeel maar gezien Hamilton's populairiteit en de rivaliteit met Alonso mogen DIE wel door in het kampioenschap met dezelfde auto's)
"Volgend jaar kunnen we jullie schorsen" (effe vergeten dat Alonso of Hamilton met een foute auto (volgens dezelfde FIA) kampioen is geworden)
Stoddart & Montoya en velen anderen hadden gelijk ... als de verplichte Bridgestone-band Ferrari de voorsprong niet geeft dan wordt het wel anders geregeld. Dennis is de veel te capabele underdog.
En nu begrijp ik ook ineens waarom dhr. Stefano Domenicali bij een A1 test te vinden was laatst. Zo vang je natuurlijk alle teleurgestelde F1 fans af![]()
Daar is toch voor gestraft???quote:Op vrijdag 14 september 2007 11:40 schreef TJDoornbos het volgende:
ik noem een Tankinstallatierel in 2004 dacht ik, en wat te denken van 99, de barge boardaffaire??
Begin dit jaar nog met die bodemplaat.quote:Op vrijdag 14 september 2007 12:05 schreef sanger het volgende:
[..]
Daar is toch voor gestraft???
Ik bedoel bewijzen dat Ferrari illegaal bezig is zonder straf te krijgen wil ik horen....
Dat idee heb ik dus ook. Als het al te veel moeite is om in zo'n geval contact op te nemen met Ferrari en/of de FIA vraag je er eigenlijk ook wel om.quote:Op vrijdag 14 september 2007 11:54 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Als je dat mailtje meteen aan de FIA laat zien lijkt het me geen probleem.
Als je het eerst aan Jan en Alleman in het team laat zien, en pas als het andere team er over klaagt gaat roepen "oja, wel iets van gezien, maar niks mee gedaan hoor", dan lijkt mij deze straf niet meer dan terecht
En die van BMW Sauber was uiteindelijk ook niet in orde. Dus die zouden dan ook illegaal zijn.quote:Op vrijdag 14 september 2007 12:21 schreef NED het volgende:
[..]
Begin dit jaar nog met die bodemplaat.
Hoe je het ook bekijkt, die was volgens de regels kei en keihard illegaal.
Ze konden het destijds alleen niet aantonen met de toen gehanteerde tests.
Volgens mij zijn ze daar toch echt niet voor gestraft. Dit terwijl het gewoon volgens de regels zo illegaal was als maar kan zijn
Ja, en Briatore heeft schriftelijk toegegeven dat er onderdelen van McLaren op zijn auto zitten dus die moeten ook alle punten inleveren!!!quote:Op vrijdag 14 september 2007 12:29 schreef ElmarO het volgende:
En die van BMW Sauber was uiteindelijk ook niet in orde. Dus die zouden dan ook illegaal zijn.
Ferrari is niet de enige die de regels dusdanig intpreteert dat de kans op straf nihil is. De voorvleugels van McLaren, Renault etc, bogen ook gewoon naar beneden. Echter is dit tijdens de technische controle geen sprake van, dus is de auto gewoon legaal. Zelfde geld voor de bodemplaat, tijdens de controle is die legaal.quote:Op vrijdag 14 september 2007 12:21 schreef NED het volgende:
[..]
Begin dit jaar nog met die bodemplaat.
Hoe je het ook bekijkt, die was volgens de regels kei en keihard illegaal.
Ze konden het destijds alleen niet aantonen met de toen gehanteerde tests.
Volgens mij zijn ze daar toch echt niet voor gestraft. Dit terwijl het gewoon volgens de regels zo illegaal was als maar kan zijn
Ik ben het met je eens hoor, maar dan moet Renault dus ook gestraft worden!quote:Spygate is echter heel anders, daar heeft een team een berg documenten van een ander team. Documenten die in het voordeel van Mclaren kunnen zijn en of ze er wat mee hebben gedaan, dat is de vraag? Maar sowieso is het in het bezit hebben van documenten van een ander bedrijf waar op bedrijfdgeheimen terug te vinden zijn. Strafbaar!
Kortom dat Mclaren gestraft is, is niet meer dan terecht.
Ik vind dat eigenlijk wel een beetje vreemde redenering van de FIA... Die regels kan je dus gewoon vergeten, als de wagen maar door de tests heen komt... Waarom zegt de FIA dan niet gewoon: je moet voldoen aan de regels, en de tests zijn slechts ter controle. Mocht nu blijken dat de wagen illegaal is, of het vermoeden is er, dan zullen er extra tests gedaan worden. Op deze manier kun je echt de regels naleven, ipv te leunen op de tests. Want die flex-wings, en die bodemplaat waren gewoon illegaal volgens de regels.quote:Op vrijdag 14 september 2007 12:32 schreef Slein83 het volgende:
[..]
Ferrari is niet de enige die de regels dusdanig intpreteert dat de kans op straf nihil is. De voorvleugels van McLaren, Renault etc, bogen ook gewoon naar beneden. Echter is dit tijdens de technische controle geen sprake van, dus is de auto gewoon legaal. Zelfde geld voor de bodemplaat, tijdens de controle is die legaal.
Ik weet het niet hoor, maar die Mol die vertrouw ik vanaf dag 1 al echt voor geen 5 centquote:Michiel Mol chanteert Spyker over verkoop Formule 1-team
De Formule 1 is bekend om haar vele politieke spelletjes. Veel mensen binnen de Formule 1 hebben een hekel aan de politiek in de koningsklasse, vooral coureurs hebben vaak hun buik ervan vol. Naar verluidt zou volgens onderstaand bericht, dat afkomsting is uit De Telegraaf, ook Michiel Mol een flink politiek spel spelen rondom de aankoop van het Spyker Formule 1-team.
Noodlijdend autofabrikant Spyker wordt zwaar onder druk gezet door de familie Mol in de onderhandelingen over de verkoop van het Formule 1-team. Een consortium onder leiding van Michiel Mol, dat tot het eind van deze maand het exclusieve recht heeft om te onderhandelen over de koop, zou misbruik maken van de slechte financiėle situatie waarin het bedrijf verkeert.
De relatie tussen ex-Spyker-topman Michiel Mol en de huidige interim-bestuursvoorzitter Hans Hugenholtz is door de vermeende handelwijze van eerstgenoemde tot ver onder het vriespunt gedaald. "We worden gewoon gechanteerd door die Mol", aldus een ingewijde.
Het consortium van Michiel Mol en de Indiase miljardair Vijay Mallya, dat begin deze maand nog aankondigde �80 miljoen te willen betalen voor het raceteam van de bolidebouwer, zou bij dit bod inmiddels de nodige kostbare kanttekeningen geplaatst hebben. Naar verluidt wil Mol een reeks schulden van het Formule 1-team buiten de koop houden en voor rekening van Spyker Cars laten komen.
Hierdoor pakt de werkelijke hoogte van het bod voor het team tientallen miljoenen euro’s lager uit.
Ook houdt Mol zich anderszins niet aan gemaakte afspraken, valt te beluisteren in Zeewolde. Zo zou een groot deel van de toegezegde betalingen aan het noodlijdende Spyker Cars, op basis waarvan exclusiviteit voor de onderhandelingen werd bedongen, nog steeds niet zijn bijgeschreven op de bankrekening van de autobouwer. Dit melden bronnen op hoog niveau binnen het concern.
Tijdelijk Spyker-topman Hans Hugenholtz liet afgelopen week al tijdens diverse gelegenheden doorschemeren dat de verkoop van het Formule 1-team aan het consortium van Mol allesbehalve een uitgemaakte zaak is. Het gerucht gaat zelfs dat Hugenholtz en Spyker-oprichter Victor Muller, ondanks de 'exclusieve afspraak' met Mol, in het geheim onderhandelen met andere gegadigden voor de Formule 1-renstal.
Michiel Mol meldt via een woordvoerder dat er helemaal niets veranderd is aan de hoogte van het oorspronkelijke bod en dat er van zijn kant geen enkele sprake van chantage is. "Ook zijn alle toegezegde betalingen aan Spyker gedaan", aldus de zegsman.
Hugenholtz en Muller wilden niet reageren.
Artikel geplaatst op: 14 september 2007 om 11:09
Bron:www.f1today.nl
daar ben ik het zeker mee eens, sterker nog volgens deze uitspraak moeten ook de rijders van Renault eruit gegooid worden... Maar daarvoor moet McLaren Renault wel aanklagen geloof ikquote:Op vrijdag 14 september 2007 12:38 schreef NED het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens hoor, maar dan moet Renault dus ook gestraft worden!
Briatore heeft zelf toegegeven dat ze informatie van McLaren hebben en dat die ook daadwerkelijk gebruikt is!
Dat zou dan dus ook minimaal dezelfde straf moeten opleveren voor Renault en eik nog een hogere, omdat het een feit is dat ze hun voordeel er mee doen
Tja, ze waren illegaal op de baan als ze reden. Niet tijdens de controles, daar zit een dusdanig groot maas in de regels dat de fia die regels moet aanpassen.quote:Op vrijdag 14 september 2007 12:42 schreef kepler het volgende:
[..]
Ik vind dat eigenlijk wel een beetje vreemde redenering van de FIA... Die regels kan je dus gewoon vergeten, als de wagen maar door de tests heen komt... Waarom zegt de FIA dan niet gewoon: je moet voldoen aan de regels, en de tests zijn slechts ter controle. Mocht nu blijken dat de wagen illegaal is, of het vermoeden is er, dan zullen er extra tests gedaan worden. Op deze manier kun je echt de regels naleven, ipv te leunen op de tests. Want die flex-wings, en die bodemplaat waren gewoon illegaal volgens de regels.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |