quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 07:43 schreef Juicyhil het volgende:Goeiemogguh,
Ik heb even een vraagje hier, als ik er goed zit hier. Ik ben 17 jaar, weeg rond de 120-130
![]()
. En het lijkt me verstandig dit terug te brengen onder de 100. Alleen ik heb geen zin om 3 jaar te doen over 2 kilo ofzo en kan/wil niet ongelofelijk intensief sporten. Ik wil ongeveer in 3 maanden de 100 bereikt hebben, in hoeverre is dit mogelijk? En op welke manier?
Alvast bedankt.
Snel afvallen is mogelijk met een hongerdieet, maar ik zal je ook direct de valkuil proberen uit te leggen.
Je basaalmetabolisme is dat metabolisme wat energie levert voor die processen in je lichaam waar je niets voor hoeft te doen (kloppen van je hart, werking van je darmen etc). Met ander woorden: de hoeveelheid energie die je lijf verbruikt terwijl je bij wijze van spreken de hele dag in bed ligt
![]()
Bewegen zorgt ervoor dat je meer dan je basaalmetabolisme gaat gebruiken omdat je spieren dan energie gaan vragen. Bewegen is een leuk extraatje, maar de basis voor je energiehuishouding is je basaalmetabolisme.
Wat gaat er nou mis als je héél snel afvalt?
Ten eerste vlucht je lijf in een spaarstand. Je lichaam is erop gebouwd voorraden op te bouwen en vast te houden voor tijden van schaarste. Evolutionair gezien heb jij het slimmere lijf, want je lijf heeft al fijn veel opgebouwd. Genetisch mankementje in tijden van overloed, want dik is niet meer in de mode en 'dus lelijk'. Heb je nu dus niets meer aan. Maar als je probeert richting schoonheidsideaal te komen door snel van de vetvoorraad af te komen zal je lijf aan de rem trekken door te bezuinigen op het basaalmetabolisme (dat keldert omlaag) en zo creatief mogelijk om te springen met binnenkomende kcal. Elke kcal wordt nu een stuk efficiënter behandeld.
Ten tweede is vetweefsel een trage bron van energie. Bij de combinatie weinig binnenkomende energie (hongerdieet/crashdieet dus) en wel veel energie nodig hebben (sporten of gewoon normaal bewegen) kan het voorkomen dat je lichaam even snel energie nodig heeft en dat is er meestal bij een crashdieet niet meer. De suikervoorraad in je spieren en lever (glycogeen) is bij een crashdieet vaak domweg op (hier word je overigens ook lekker futloos van). De vetvoorraad duurt eigenlijk een beetje te lang voor snelle energie en je lijf bedenkt heel slim dat er nog een aanzienlijke hoeveelheid veel makkelijker te gebruiken eiwit aanwezig is. In de vorm van spieren. Je gaat spierweefsel afbreken. Laat dat spierweefsel nou ook deels verantwoordelijk zijn voor je basaalmetabolisme (reden dat mannen sneller afvallen dan vrouwen) en het resultaat is dat je basaalmetabolisme nog meer daalt.
Het mooie van de natuur is dat je lichaam je dus door deze hongerperiode heenhelpt met als achterliggende gedachte dat je straks als er weer voldoende voedsel is snel weer alle vetvoorraden kan aanvullen en als het even kan méér vetvooorraad dan de vorige keer. Heel lief van je lijf
![]()
In de volksmond noemen we deze liefdadigheid van je lichaam 'jojo'en'
Bij traag afvallen kan je de bovenstaande valkuilen zoveel mogelijk voorkomen. Kies maar wat je wilt, je bent nu nog jong. Wil je binnen 6 maanden een stuk slanker zijn waarna je groot risico loopt om over een aantal jaar nog veel dikker dan nu te eindigen of wil je over 2 jaar een mooi lijf hebben met een veel lager risico om veel dikker te eindigen?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."