abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52767039
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 22:53 schreef DS4 het volgende:
Wat zeur je dan als je hier niet bent.
Je begrijpt me verkeerd. Typisch trouwens.
pi_52767073
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 22:55 schreef DS4 het volgende:
Joh, dat weet ik allemaal. En als het om auto's gaat dan ben ik een van de eersten hier die reden heeft om te klagen. Toch doe ik dat niet. Ik vind het wel aardig dat er een wegennet ligt. Zonder wegennet rijdt mijn auto echt kut nl. Dan maar belasting betalen.
Wie heeft je wijs gemaakt dat wegen alleen van onder dwang afgenomen geld aangelegd kunnen worden?
  † In Memoriam † dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:00:41 #103
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_52767119
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 22:55 schreef du_ke het volgende:
Tja naar mijn idee is het hier echt zo slecht nog niet hoor. Maar goed zolang de praktisch uitvoerbare alternatieven blijven ontbreken zal je het er ook gewoon mee moeten doen
Jij bent misschien tevreden met de mosterd en later wellicht een keuze tot ketchup, ik niet en natuurlijk is het op heel erg veel plekken op de wereld veel slechter. Dat is nog geen reden om maar te stoppen met denken.

"tsja jongens, democratie is het beste wat we tot nu toe hebben bedacht, dan houden we er nu gewoon maar mee op met naar alternatieven te kijken"
Carpe Libertatem
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:02:38 #104
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_52767168
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 22:48 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nogmaals, je bent vrij om te vertrekken. Dus dwang? Niet echt hoor. Of vind je het dwang dat ik jou verplicht als je bij mij te gast bent om je auto te parkeren waar ik dat een goed idee vind? Dwing ik jou dan jouw auto op de gastenparkeerplaats te zetten?
Gast, ik vind het leuk dat je probeert om belastingen te verdedigen, maar doe niet alsof het een keuze is. Er is volgens mij bijna geen land in de wereld te vinden waar er niet enige vorm van belasting wordt geheven, en voor de landen waar dat wel geldt is het een dikke puinhoop. Op electriciteit, stromend water en wegen hoef je daar niet te rekenen tenzij je ze zelf hebt aangelegd.

Ik ben het wel eens met de opmerking die eerder werd gemaakt, nl. dat een (groot?) deel van de belastingcenten wordt uitgegeven aan dingen waar ik persoonlijk niet achter sta - even los van prestigeprojecten waar bijna niemand achter staat - maar andersom zullen andere mensen ook niet achter de zaken staan waaraan ik vind dat het belastinggeld wel nuttig wordt besteed.

Dus uiteindelijk betaalt iedereen voor een deel voor zaken waar zij geen baat bij hebben, en andersom worden zaken waar jij wel baat bij hebt betaald door mensen die daar zelf geen gebruik van maken. Of dit de balans in evenwicht brengt, tja... who knows.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:03:11 #105
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_52767184
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 22:56 schreef DS4 het volgende:

In essentie wel. Met zijn allen maken we hier de regels en als het je niet zint dan donder je maar op. Zo simpel is het echt.
Ik zal maar niet naar je ervaringen hoe je als kind bent opgegroeid vragen
Het is imo vrij extremistisch iemand die geweldloos is, hier geboren en getogen is en slechts kenbaar maakt belasting als diefstal te beschouwen en hoogst waarschijnlijk niet stemt te zeggen dat ie maar op moet donderen.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_52767286
Wordt er eigenlijk wel geld afgenomen? Of krijg je geld en voorzieningen van de overheid gedurende je leven waarvoor zij vervolgens een relatief klein(er) deel terugnemen?

Wellicht houdt je onder de streep wel een positief 'saldo' over qua baten en lasten wat betreft de belasting die je betaald en wat je ervoor terug krijgt onder andere in de vorm van publieke voorzieningen.

Bovendien wat is het verschil tussen geld aan voorzieningen, verzekeringen, infrastructuur etc. betalen via belastingen of dat je dit doet via commerciële instellingen die je zelf hebt uitgekozen? Behalve de 'dwang' - onder de streep ben je wellicht net zoveel kwijt, zo niet meer.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:07:41 #107
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_52767309
Waarom gaat er niemand in op mijn mooie definitie kwestie?
lege ton
  † In Memoriam † dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:09:05 #108
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_52767346
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 23:03 schreef digitaLL het volgende:
Het is imo vrij extremistisch iemand die geweldloos is, hier geboren en getogen is en slechts kenbaar maakt belasting als diefstal te beschouwen en hoogst waarschijnlijk niet stemt te zeggen dat ie maar op moet donderen.
Het is wel goed voor HenriO's t-shirt business.
Carpe Libertatem
pi_52767372
quote:
Volgens Stefan Molyneux is dat wel degelijk een zeer relevante vraag:

Man, family and state
pi_52767448
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 23:07 schreef Tomatenboer het volgende:
Wordt er eigenlijk wel geld afgenomen? Of krijg je geld en voorzieningen van de overheid gedurende je leven waarvoor zij vervolgens een relatief klein deel terugnemen?

Wellicht houdt je onder de streep wel een positief 'saldo' over qua baten en lasten wat betreft de belasting die je betaald en wat je ervoor terug krijgt onder andere in de vorm van publieke voorzieningen.

Bovendien wat is het verschil tussen geld aan voorzieningen, verzekeringen, infrastructuur etc. betalen via belastingen of dat je dit doet via commerciële instellingen die je zelf hebt uitgekozen? Behalve de 'dwang' - onder de streep ben je wellicht net zoveel kwijt, zo niet meer.
Dat heb ik al vaker aangegeven. Ik verwacht (met mijn huidige inkomen) in een libertarische samenleving nog altijd zo ongeveer de helft van mijn inkomen kwijt te zijn aan verzekeringen en voorzieiningen. Ik heb dan echter wel de vrije keuze aan wie ik dat geld besteed en de keuze naar de concurrent te gaan als ik geen waar voor mijn geld krijg.
pi_52767482
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 23:00 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Jij bent misschien tevreden met de mosterd en later wellicht een keuze tot ketchup, ik niet en natuurlijk is het op heel erg veel plekken op de wereld veel slechter. Dat is nog geen reden om maar te stoppen met denken.

"tsja jongens, democratie is het beste wat we tot nu toe hebben bedacht, dan houden we er nu gewoon maar mee op met naar alternatieven te kijken"
Jammer dat je gelijk weer zo reageert .

Niemand beweert dat democratie perfect is of dat we niet verder zouden moeten kijken. Waar wel bijna iedereen het over eens is is dat het theoretische alternatief dat de zogenaamde libertairen voorstaan zeker een verslechtering is ten opzichte van de huidige situatie.

Daar doet je zogenaamde ketchup/mosterd gezeur niets aan af.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_52767521
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 22:58 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Wie heeft je wijs gemaakt dat wegen alleen van onder dwang afgenomen geld aangelegd kunnen worden?
Ok welke grootschalige wegenprojecten zijn zonder enige overheidsbemoeienis gerealiseerd. Kom maar op met je voorbeelden uit de afgelopen 50 jaar. Onderbouw je uitspraken voor een keer met feiten.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:14:50 #113
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_52767531
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 23:09 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Volgens Stefan Molyneux is dat wel degelijk een zeer relevante vraag:

Man, family and state
Yep, ik weet't het is de basis van religie en staat kindermishandeling.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_52767618
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 23:12 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dat heb ik al vaker aangegeven. Ik verwacht (met mijn huidige inkomen) in een libertarische samenleving nog altijd zo ongeveer de helft van mijn inkomen kwijt te zijn aan verzekeringen en voorzieiningen. Ik heb dan echter wel de vrije keuze aan wie ik dat geld besteed en de keuze naar de concurrent te gaan als ik geen waar voor mijn geld krijg.
Okee, goed en helder antwoord

Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, dan heb je in ieder geval invloed op de voorwaarden waartegen je de verzekeringen en voorzieningen aangaat.

Echter kun je momenteel via de politiek ook invloed uitoefenen over wat er gebeurt met de geheven belasting, en de hoeveelheid van de geheven belasting.

Invloed tot op zekere hoogte uiteraard, maar bij een commerciële instelling krijg je ook geen volledige zeggenschap over de voorwaarden en de prijs (er moet immers nog wel winst worden gemaakt, lijkt me logisch).

[ Bericht 2% gewijzigd door Tomatenboer op 28-08-2007 23:23:00 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_52767720
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 22:57 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Je begrijpt me verkeerd. Typisch trouwens.
Ik begreep jou heel goed...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_52767748
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 22:58 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Wie heeft jou wijsgemaakt dat zonder overheid het allemaal beter werkt?
pi_52767782
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 23:02 schreef HenryHill het volgende:

Er is volgens mij bijna geen land in de wereld te vinden waar er niet enige vorm van belasting wordt geheven, en voor de landen waar dat wel geldt is het een dikke puinhoop. Op electriciteit, stromend water en wegen hoef je daar niet te rekenen tenzij je ze zelf hebt aangelegd.
En toch komt de logische conclusie niet... Apart.
pi_52767819
quote:

Iemand die niet mee wil doen met de maatschappij, en dat is wat je wil als je belastingen verwerpt, moet idd maar opdonderen. Dat is niet extreem... ok, het is wel extreem... extreem logisch.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:31:15 #119
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_52767993
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 23:24 schreef DS4 het volgende:
Iemand die niet mee wil doen met de maatschappij, en dat is wat je wil als je belastingen verwerpt, moet idd maar opdonderen. Dat is niet extreem... ok, het is wel extreem... extreem logisch.
Iemand die wel mee wil doen met de samenleving maar niet middels afgedwongen belastingen.
Niet stemmen is ook een keus, tegen belastingen zijn ook, net zo democratisch als't maar zijn kan.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:36:18 #120
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_52768112
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 23:31 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Iemand die wel mee wil doen met de samenleving maar niet middels afgedwongen belastingen.
Niet stemmen is ook een keus, tegen belastingen zijn ook, net zo democratisch als't maar zijn kan.
Wat wil je dan? Een nota met daarop uitgesplitst hoeveel kilometer je op welke weg je hebt gereden en wat je dat kost, en hoeveel je degene moet betalen die dat voor je heeft uitgerekend?

Niets betalen gaat je sowiezo niet lukken.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_52768158
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 23:17 schreef Tomatenboer het volgende:
Invloed tot op zekere hoogte uiteraard, maar bij een commerciële instelling krijg je ook geen volledige zeggenschap over de voorwaarden en de prijs (er moet immers nog wel winst worden gemaakt, lijkt me logisch).
De invloed die je dagelijks met je portemonnee uitoefent is oneindig veel groter dan die van een druk op een knopje eens in de vier jaar.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:38:36 #122
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_52768169
Over het algemeen is het geen diefstal in mijn ogen, maar sommige belastingen zijn ronduit belachelijk.

Mijn opa overleed vorig jaar, en mijn er ging dus een erfenis richting zijn kinderen. Over zijn verdiende geld is al inkomstenbelasting en de hele mikmak betaald natuurlijk. In plaats van zijn woning te verkopen aan een derde, besluit een van de erfgenamen besluit de woning te kopen. Even 6% overdrachtsbelasting aftikken dus. Vervolgens mag er ook nog even gekeken worden naar de successierechten:
quote:
Groep 1
Dit is de tariefgroep voor de echtgenoot, geregistreerd partner, de samenwoners die gebruik maken van een vrijstelling, kinderen en (achter)kleinkinderen.
Het tarief begint bij 5 procent en kan oplopen tot 27 procent.
Kleinkinderen en achterkleinkinderen moeten nog eens 60 procent extra betalen.

Groep 2
Deze groep is van toepassing op broers, zusters, ouders en grootouders van de overledene. Dit tarief loopt van 26 procent tot maximaal 53 procent.

Groep 3
Deze groep is voor iedereen die niet in groep 1 of groep 2 is genoemd. Dit tarief begint bij 41 procent en kan maximaal 68 procent bedragen.
Ongelofelijk percentages belasting die geheven worden op geld waar al belasting over is betaalt.
pi_52768264
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 23:38 schreef Whiteguy het volgende:
Ongelofelijk percentages belasting die geheven worden op geld waar al belasting over is betaalt.
Als het je niet bevalt emigreer je maar.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:46:20 #124
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_52768342
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 23:42 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Als het je niet bevalt emigreer je maar.

Ik ben er slechts op tegen dat er oneerlijke dubbele belastingen worden geven op sommige dingen.

Bovendien heeft emigreren in mijn voorbeeld geen zin want dan betaal je alsnog je belasting in Nederland wanneer een familielid die in Nederland woont komt te overlijden
pi_52768488
Overigens heb ik nog niet eens zo'n bezwaar tegen belasting betalen op zich. Het is alleen dat je teveel belasting betaald en er te weinig voor terugkrijgt. De prijs-kwaliteit verhouding klopt in Nederland totaal niet.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:54:54 #126
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_52768537
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 23:36 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Wat wil je dan? Een nota met daarop uitgesplitst hoeveel kilometer je op welke weg je hebt gereden en wat je dat kost, en hoeveel je degene moet betalen die dat voor je heeft uitgerekend?

Niets betalen gaat je sowiezo niet lukken.
Dat is ook niet het uitgangspunt. En betalen voor de gereden kilometers is geen gek idee. Dit gaat waarschijnlijk zwz gebeuren.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:59:59 #127
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_52768662
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 23:52 schreef Fastmatti het volgende:
Overigens heb ik nog niet eens zo'n bezwaar tegen belasting betalen op zich. Het is alleen dat je teveel belasting betaald en er te weinig voor terugkrijgt. De prijs-kwaliteit verhouding klopt in Nederland totaal niet.
Is niet zo vreemd als je met een monopolist van doen hebt waar verantwoordelijkheden zo verdeeld zijn dat uiteindelijk niemand verantwoordelijk is en problemen als een gebrek aan geld worden gedefineerd.
  woensdag 29 augustus 2007 @ 00:24:08 #128
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_52769245
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 23:54 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Dat is ook niet het uitgangspunt. En betalen voor de gereden kilometers is geen gek idee. Dit gaat waarschijnlijk zwz gebeuren.
Ook een geval van dubbele belastingen in mijn ogen:
Koop een auto en betaal BTW en BPM op de prijs van de auto, wegenbelasting en accijnzen + BTW op benzine.
2x belasting op aanschaf en 3x belasting op gebruik dus.

Rij je 0 km betaal je wel de eerste drie, waarvan op dat moment alleen BTW terecht is.

Een heffing per gereden kilometer is vervolgens veel eerlijker wanneer je er mee gaat rijden; deze is eventueel in de prijs van benzine op te nemen. Als dat zou betekenen dat benzine 2 euro per liter gaat worden maar wegenbelasting en BPM komen te vervallen is dat in mijn ogen niet eens een probleem.

Kilometerheffing zoals ze het willen invoeren kan natuurlijk ook, mits de belasting op benzine dan het standaard BTW tarief van 19% krijgt en de extra heffingen verdwijnen. Die betaal je immers al bij je kilometerheffing.

Hoe meer verschillende soorten belasting er zijn hoe meer er gecontroleerd moet worden of het wel betaalt is, en dat kost ook weer geld. Het lijkt mij zeker niet onmogelijk om van de huidige vijf belastingen/heffingen terug te gaan naar 3 (BTW op aanschafprijs auto, BTW op aanschafprijs benzine en heffing op gereden kilometers).
  woensdag 29 augustus 2007 @ 00:38:13 #129
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_52769512
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 00:24 schreef Whiteguy het volgende:
Ook een geval van dubbele belastingen in mijn ogen:
Koop een auto en betaal BTW en BPM op de prijs van de auto, wegenbelasting en accijnzen + BTW op benzine.
2x belasting op aanschaf en 3x belasting op gebruik dus.

Rij je 0 km betaal je wel de eerste drie, waarvan op dat moment alleen BTW terecht is.

Een heffing per gereden kilometer is vervolgens veel eerlijker wanneer je er mee gaat rijden; deze is eventueel in de prijs van benzine op te nemen. Als dat zou betekenen dat benzine 2 euro per liter gaat worden maar wegenbelasting en BPM komen te vervallen is dat in mijn ogen niet eens een probleem.

Kilometerheffing zoals ze het willen invoeren kan natuurlijk ook, mits de belasting op benzine dan het standaard BTW tarief van 19% krijgt en de extra heffingen verdwijnen. Die betaal je immers al bij je kilometerheffing.

Hoe meer verschillende soorten belasting er zijn hoe meer er gecontroleerd moet worden of het wel betaalt is, en dat kost ook weer geld. Het lijkt mij zeker niet onmogelijk om van de huidige vijf belastingen/heffingen terug te gaan naar 3 (BTW op aanschafprijs auto, BTW op aanschafprijs benzine en heffing op gereden kilometers).
Een heffing per gereden kilometer voor het gbruik van de weg is eerlijker maar daar gaat't de overheid niet om.
Het gaat om het rondpompen van geld waardoor er een grote zelfszuchtige overheid in stand blijft of eerder expandeert. Goed voorbeeld is de accijns op sterke drank. Toen de accijnsverhoging leidde tot minder inkomsten vanwege de Laffer curve werd de accijnsverhoging natuurlijk teruggedraaid.
http://en.wikipedia.org/wiki/Laffer_curve
  woensdag 29 augustus 2007 @ 00:51:43 #130
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_52769744
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 00:38 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Een heffing per gereden kilometer voor het gbruik van de weg is eerlijker maar daar gaat't de overheid niet om.
Het gaat om het rondpompen van geld waardoor er een grote zelfszuchtige overheid in stand blijft of eerder expandeert. Goed voorbeeld is de accijns op sterke drank. Toen de accijnsverhoging leidde tot minder inkomsten vanwege de Laffer curve werd de accijnsverhoging natuurlijk teruggedraaid.
http://en.wikipedia.org/wiki/Laffer_curve
De vergelijking met accijnzen op drank kan ik niet echt plaatsen om eerlijk te zijn. Daar betaal je immers geen vaste belasting aan als je niet drinkt. Een niet rijdende auto kost momenteel nog wel wegenbelasting en bpm bovenop je btw.
Je hebt wel gelijk dat geld binnenhalen 'om het binnenhalen' ongepast is. De recentelijk aangekondigde belastingverhoging op alcoholische dranken is daar een voorbeeld van. Daar heb ik al eerder over gezegd dat het merkwaardig is dat de overheid 'hoopt misbruik tegen te gaan, maar het niet zeker weet of dat lukt' maar wel een schatting weet te maken hoeveel miljoen euro het oplevert. De intentie hoort bij zoiets te zijn een concrete daling in misbruik, niet een concreet aantal in extra euro's aan inkomsten.

Het bewuste stuk:
quote:
De regering hoopt zo alcoholmisbruik door jongeren terug te dringen. Met de maatregel verwacht het kabinet tweehonderd miljoen euro binnen te halen.
pi_52772090
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 23:31 schreef digitaLL het volgende:

In welke droomwereld leef jij?

Maar goed: bij de samenleving horen, daar hoort bij dat je je aanpast aan de samenleving. Als geheel hebben we met elkaar afgesproken dat iedereen naar kunnen meebetaalt aan de kosten van de samenleving. Dat is ook niet meer dan normaal (als je met een groep uit eten gaat en aan het eind wordt voorgesteld om de rekening te delen ga je dat ook geen diefstal noemen). Dus wil je meedoen, dan moet je meebetalen.

Dat jij kennelijk het recht wil hebben om te freeloaden mag, maar erg reëel is het niet. Freeloaden is pas diefstal!
pi_52772185
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 23:38 schreef Whiteguy het volgende:

In plaats van zijn woning te verkopen aan een derde, besluit een van de erfgenamen besluit de woning te kopen. Even 6% overdrachtsbelasting aftikken dus.
Ik raad jouw familie aan de volgende keer een goede adviseur te nemen, want als je het goed doet dan heb je de vrijstelling ex art. 3, onderdeel b, WBR te pakken.
quote:
Ken jij geld waar niet nog eens belasting over wordt betaald? Dat zou wat zijn... is na verloop van tijd niets meer te heffen omdat over iedere euro al eens belasting is betaald...
pi_52772883
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 08:10 schreef DS4 het volgende:
In welke droomwereld leef jij?

Maar goed: bij de samenleving horen, daar hoort bij dat je je aanpast aan de samenleving. Als geheel hebben we met elkaar afgesproken dat iedereen naar kunnen meebetaalt aan de kosten van de samenleving. Dat is ook niet meer dan normaal (als je met een groep uit eten gaat en aan het eind wordt voorgesteld om de rekening te delen ga je dat ook geen diefstal noemen). Dus wil je meedoen, dan moet je meebetalen.
Holle retoriek. Libertariërs willen net zo goed bijdragen aan de samenleving maar weigeren die verantwoordelijkheid af te schuiven op anderen die van die bijdrage eerst een flink deel in hun eigen zak steken voor hun zegenrijke werk.
quote:
Dat jij kennelijk het recht wil hebben om te freeloaden mag, maar erg reëel is het niet. Freeloaden is pas diefstal!
Profiteren van andermans geld voor zaken waar jij wel maar die ander geen gebruik van maakt is net zo goed een vorm van freeloading.
pi_52773369
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 09:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Profiteren van andermans geld voor zaken waar jij wel maar die ander geen gebruik van maakt is net zo goed een vorm van freeloading.
komen de voorbeelden van grootschalige wegen die zonder overheidsbemoeienis zijn aangelegd de afgelopen 50 jaar nog?

Of blijf je wederom hangen in retoriek zonder enige feitelijke onderbouwing ?
pi_52773668
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 09:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Libertariërs willen net zo goed bijdragen aan de samenleving maar weigeren die verantwoordelijkheid af te schuiven op anderen die van die bijdrage eerst een flink deel in hun eigen zak steken voor hun zegenrijke werk.
Heb jij alle realiteit uit het oog verloren? Als het gaat om meebetalen zijn er altijd mensen die er onderuit willen komen. Zeker als het om veel geld gaat.

Je moet voor de grap eens in de buurt geld op gaan halen om verkeersdrempels aan te leggen. Ik denk dat vrijwel niemand bereid is te betalen. En dat is niet omdat het de taak van de overheid is (al zal dat zeker als smoes worden gebruikt), maar omdat ieder individu van dat geld wel een leukere besteding weet. En zo gebeurt er dus weinig tot niets. Alleen als het echt moet wil men geld betalen. Maar verder... nee hoor.
quote:
Onzin. Het is een totaalpakket. Je profiteert altijd wel van meerdere zaken. Dat de een wat meer gebruik zal maken van diverse zaken klopt wel, maar dat moet je vergelijken met een verzekering. Ik ga ook geen premie terugeisen als ik weer een jaar schadevrij heb rondgereden...
pi_52773779
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 09:48 schreef DS4 het volgende:
Heb jij alle realiteit uit het oog verloren? Als het gaat om meebetalen zijn er altijd mensen die er onderuit willen komen. Zeker als het om veel geld gaat.

Je moet voor de grap eens in de buurt geld op gaan halen om verkeersdrempels aan te leggen. Ik denk dat vrijwel niemand bereid is te betalen. En dat is niet omdat het de taak van de overheid is (al zal dat zeker als smoes worden gebruikt), maar omdat ieder individu van dat geld wel een leukere besteding weet. En zo gebeurt er dus weinig tot niets. Alleen als het echt moet wil men geld betalen. Maar verder... nee hoor.
Men schat andere bestedingen dus hoger in dan het nut van verkeersdrempels. Wat is daar in godsnaam slecht aan? Wie ben jij om te beslissen wat het beste is voor mensen? Dat kunnen ze prima zelf.
quote:
Onzin. Het is een totaalpakket. Je profiteert altijd wel van meerdere zaken. Dat de een wat meer gebruik zal maken van diverse zaken klopt wel, maar dat moet je vergelijken met een verzekering. Ik ga ook geen premie terugeisen als ik weer een jaar schadevrij heb rondgereden...
Noclaim is de gewoonste zaak van de wereld maar dat terzijde. Hoe dan ook, het probleem van freeriders hou je dus sowieso. Mensen in Zeeland freeriden omdat Groningers gedwongen worden aan hun dijken mee te betalen.
pi_52773862
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 09:53 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Men schat andere bestedingen dus hoger in dan het nut van verkeersdrempels. Wat is daar in godsnaam slecht aan? Wie ben jij om te beslissen wat het beste is voor mensen? Dat kunnen ze prima zelf.
Goed, dus mensen beslissen vervolgens allemaal in hun eigen belang en we gaan terug naar de oertijd vwb voorzieningen. Stukken beter...
quote:
Noclaim is de gewoonste zaak van de wereld maar dat terzijde.
In zo'n geval is het gewoon een vorm van eigen risico. Maar ik bedoelde dus de gehele premie odz: geen gebruik van gemaakt = niet betalen.
quote:
Hoe dan ook, het probleem van freeriders hou je dus sowieso. Mensen in Zeeland freeriden omdat Groningers gedwongen worden aan hun dijken mee te betalen.
Nogmaals: TO-TAAL-PAK-KET. Jij bent toch niet debiel?
pi_52773935
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 09:57 schreef DS4 het volgende:
Goed, dus mensen beslissen vervolgens allemaal in hun eigen belang en we gaan terug naar de oertijd vwb voorzieningen. Stukken beter...
Nee, we gaan vooruit naar een tijd waarin betweters zoals jij niet voor een ander beslissingen kan nemen en deze met geweld kan opleggen.
quote:
Nogmaals: TO-TAAL-PAK-KET. Jij bent toch niet debiel?
En waar stopt dat totaalpakket? Jouw democratische heilstaat beslaat straks heel Europa plus Turkije. Is dat genoeg? Moeten wij niet rap gedwongen worden mee te betalen aan dijken in Bangladesh? Het schijnt ook dat de mensen in Wladiwostok nog geen fatsoenlijke snelweg hebben.
pi_52774013
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:00 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Nee, we gaan vooruit naar een tijd waarin betweters zoals jij niet voor een ander beslissingen kan nemen en deze met geweld kan opleggen.
De oertijd dus.
quote:
En waar stopt dat totaalpakket? Jouw democratische heilstaat beslaat straks heel Europa plus Turkije. Is dat genoeg? Moeten wij niet rap gedwongen worden mee te betalen aan dijken in Bangladesh? Het schijnt ook dat de mensen in Wladiwostok nog geen fatsoenlijke snelweg hebben.
Joh, waarom niet? Meer welvaart elders, is meer afzetmogelijkheden voor NL bedrijven. Waar komt die angst eigenlijk vandaan? Als een bibberend wezeltje kijk je naar de overheid. Die is niet perfect, verre van, maar vooralsnog hoor ik geen betere opties.
pi_52774051
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 23:52 schreef Fastmatti het volgende:
Voordat je deel gaat nemen aan het werkzame leven, heb je al wel als kind (kinderbijslag) en student (studiefinanciering), flink uit de ruif zitten eten.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_52774111
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:04 schreef DS4 het volgende:

[..]

De oertijd dus.
[..]

Joh, waarom niet? Meer welvaart elders, is meer afzetmogelijkheden voor NL bedrijven. Waar komt die angst eigenlijk vandaan? Als een bibberend wezeltje kijk je naar de overheid. Die is niet perfect, verre van, maar vooralsnog hoor ik geen betere opties.
we kunnen het wel prima eens zijn .
pi_52774120
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:04 schreef DS4 het volgende:
Die hoor je wel maar herken je niet als zodanig. Het bibberende wezentje ben jij die denkt dat hij het alleen niet redt en vadertje staat nodig heeft om te kunnen overleven. Dat is een schijnveiligheid die je wel 'ns duur zou kunnen bekopen. Overheden zijn gebaseerd op dwang en geweld, ze zijn verantwoordelijk voor praktisch iedere oorlog, grootschalige onderdrukking en hongersnood van de twintigste eeuw. In de eenentwintigste zou ik graag zien dat mensen meer openstaan voor de alternatieven. Wees een vrij mens, neem je verantwoordelijkheid en schuif die niet af op anderen.
  † In Memoriam † woensdag 29 augustus 2007 @ 10:13:40 #143
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_52774176
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 08:10 schreef DS4 het volgende:
Als geheel hebben we met elkaar afgesproken dat iedereen naar kunnen meebetaalt aan de kosten van de samenleving.
Ik heb nog nooit 'met elkaar' afgesproken om mee te betalen.
quote:
Dat is ook niet meer dan normaal (als je met een groep uit eten gaat en aan het eind wordt voorgesteld om de rekening te delen ga je dat ook geen diefstal noemen). Dus wil je meedoen, dan moet je meebetalen.
Het is vergelijkbaar als je de rekening van de tafel naast je ook moet gaan betalen, omdat ze weinig geld bij zich hebben maar vinden dat ze 'recht' hebben om ook uit eten te gaan en als jij die rekening dan niet betaald mag jij gaan afwassen en krijgen die mensen van de tafel naast je nog een extra kopje koffie.
Carpe Libertatem
pi_52774221
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:10 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Die hoor je wel maar herken je niet als zodanig. Het bibberende wezentje ben jij die denkt dat hij het alleen niet redt en vadertje staat nodig heeft om te kunnen overleven. Dat is een schijnveiligheid die je wel 'ns duur zou kunnen bekopen. Overheden zijn gebaseerd op dwang en geweld, ze zijn verantwoordelijk voor praktisch iedere oorlog, grootschalige onderdrukking en hongersnood van de twintigste eeuw. In de eenentwintigste zou ik graag zien dat mensen meer openstaan voor de alternatieven. Wees een vrij mens, neem je verantwoordelijkheid en schuif die niet af op anderen.
grootschalige wegen de laatste 50 jaar zonder overheidsbemoeienis zal je wel niet kunnen noemen zeker ?

Overigens wordt je angstzaaierij wel steeds goedkoper . Zeker omdat je geen werkzaam alternatief biedt...
pi_52774273
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:13 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

[..]
Onderdeel van dat mooie pakket Nederland is het . Je spreekt af daar aan mee te doen door hier te wonen werken en consumeren. Bevalt dat je niet dan moet je je ouders daar op aanspreken .
quote:
Het is vergelijkbaar als je de rekening van de tafel naast je ook moet gaan betalen, omdat ze weinig geld bij zich hebben maar vinden dat ze 'recht' hebben om ook uit eten te gaan en als jij die rekening dan niet betaald mag jij gaan afwassen en krijgen die mensen van de tafel naast je nog een extra kopje koffie.
Wat een mooie non vergelijking . Het is hoogstens vergelijkbaar met dat je met het betalen van je rekening er aan bijdraagt dat de restauranthouder ook mooie servetten gebruikt voor degene die voor minder geld iets bestelt.
  † In Memoriam † woensdag 29 augustus 2007 @ 10:29:37 #146
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_52774543
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:18 schreef du_ke het volgende:
Onderdeel van dat mooie pakket Nederland is het . Je spreekt af daar aan mee te doen door hier te wonen werken en consumeren. Bevalt dat je niet dan moet je je ouders daar op aanspreken .
Oh, nu hoef ik niet meer op te rotten maar is het de schuld van mijn ouders dat ik belasting moet betalen.

Geniaal hoe je het verzint.
Carpe Libertatem
pi_52774564
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:29 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Oh, nu hoef ik niet meer op te rotten maar is het de schuld van mijn ouders dat ik belasting moet betalen.

Geniaal hoe je het verzint.
Belasting moet je betalen omdat je hier woont, werkt en consumeert. Zo verschrikkelijk simpel is het. Lukt het je vandaag misschien een keer om dat te snappen?
  woensdag 29 augustus 2007 @ 10:34:35 #148
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_52774642
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 22:42 schreef DS4 het volgende:
Je neemt de diensten af vanaf het moment dat je binnen komt. Net als de Efteling (het sprookjesbos en de TT hebben veel gemeen overigens): je betaalt hetzelfde bedrag ongeacht welke attractie je in gaat.
Nee dus. Want formeel ben ik geen inwoner meer van dit land dus betaal ik alleen wat ik afneem.
Neerkomen wel!
pi_52774677
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:34 schreef Freeflyer het volgende:
Nee dus. Want formeel ben ik geen inwoner meer van dit land dus betaal ik alleen wat ik afneem.
Hoe heb je dat geregeld als ik vragen mag?
  † In Memoriam † woensdag 29 augustus 2007 @ 10:36:54 #150
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_52774695
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:30 schreef du_ke het volgende:
Belasting moet je betalen omdat je hier woont, werkt en consumeert. Zo verschrikkelijk simpel is het. Lukt het je vandaag misschien een keer om dat te snappen?
Ik snap wel waarom de overheid belasting heft, dat wil nog niet zeggen dat ik dat een zinnige, goede of eerlijke reden vindt.

En natuurlijk is met geweld geld afpakken veel makkelijker en niet hoeven nadenken omdat de overheid met een heel leger ambtenaren dat voor je doet dan zelf een keertje na moeten denken of zelf verantwoordelijk zijn voor wat je uitgeeft of welk gedrag je daaraan verbind.

Het houden van slaven is ook veel makkelijker dan mensen in loondienst hebben, dat wil nog niet zeggen dat het een goed idee is.
Carpe Libertatem
  woensdag 29 augustus 2007 @ 10:40:12 #151
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_52774777
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 23:24 schreef DS4 het volgende:

[..]

agressief typje ben je
Neerkomen wel!
  † In Memoriam † woensdag 29 augustus 2007 @ 10:42:23 #152
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_52774833
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:40 schreef Freeflyer het volgende:
agressief typje ben je
Heel dit topic zit er vol mee. Allemaal, meebetalen aan iedereen en anders opzouten! Andere gedachtes worden niet getollereerd blijkbaar.
Carpe Libertatem
pi_52774834
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:36 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik snap wel waarom de overheid belasting heft, dat wil nog niet zeggen dat ik dat een zinnige, goede of eerlijke reden vindt.
Prima, probeer het te veranderen, daarvoor is dat enge systeem van democratie de aangewezen weg.
quote:
En natuurlijk is met geweld geld afpakken veel makkelijker en niet hoeven nadenken omdat de overheid met een heel leger ambtenaren dat voor je doet dan zelf een keertje na moeten denken of zelf verantwoordelijk zijn voor wat je uitgeeft of welk gedrag je daaraan verbind.
Ja blablabla dat kennen we wel onderhand. het gaat om de kern je snapt dat je belasting betaalt omdat je in Nederland woont werkt en consumeert. Daar gaat het om. Hoe die belasting in te delen en uit te geven is uiteraard voer voor discussie.
quote:
Het houden van slaven is ook veel makkelijker dan mensen in loondienst hebben, dat wil nog niet zeggen dat het een goed idee is.
veel van je zogenaamde libertaire gedachtegenoten denken daar anders over die prijzen een land als Dubai .
  woensdag 29 augustus 2007 @ 10:42:39 #154
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_52774841
quote:

[..]

Die overheden en ambtenaren zijn we zelf, dus vanwaar die angst voor hen?
Jij kan ambtenaar worden, ik, HenriOsewoudt is/was zelfs ambtenaar.
ok, lets go again
m'n eigen fantopic :') *t-8one fan-topic*
danku lieve fans
pi_52774848
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:10 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Die hoor je wel maar herken je niet als zodanig.
Ik ben echt werkelijk benieuwd naar jouw alternatief. Een werkbaar alternatief voor de goede orde. Dat scheelt een hoop onnodig typwerk...
quote:
Het bibberende wezentje ben jij die denkt dat hij het alleen niet redt en vadertje staat nodig heeft om te kunnen overleven.
Ik ben helemaal niet bang. Ik realiseer mij echter dat de mens een sociaal wezen is en meer kan bereiken door samen te werken.
quote:
Dat is een schijnveiligheid die je wel 'ns duur zou kunnen bekopen. Overheden zijn gebaseerd op dwang en geweld, ze zijn verantwoordelijk voor praktisch iedere oorlog, grootschalige onderdrukking en hongersnood van de twintigste eeuw.
De afgelopen 60 jaar hebben we in NL vrede gekend en veiligheid. Dat is nog nooit zo goed geweest, zeker niet in de oertijd waar jij een voorkeur voor lijkt te hebben. En JA: met dank aan de overheid.
quote:
Wees een vrij mens, neem je verantwoordelijkheid en schuif die niet af op anderen.
Ik neem mijn verantwoordelijkheid. Ik betaal belastingen zodat onze overheid kan zorgen voor faciliteiten waar iedereen wat aan heeft. Niet dat ik een voorstander ben van te grote overheidsinmenging, het mag best minder, maar liever dit dan geen overheid. Dat wordt rotzooi.
  woensdag 29 augustus 2007 @ 10:43:37 #156
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_52774863
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:35 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Hoe heb je dat geregeld als ik vragen mag?
leg ik je uit via PM.
Neerkomen wel!
pi_52774865
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:42 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Heel dit topic zit er vol mee. Allemaal, meebetalen aan iedereen en anders opzouten! Andere gedachtes worden niet getollereerd blijkbaar.
ja het stikt hier van de mensen die zonder goede argumentatie schreeuwen over geweld, afpersing diefstal etc etc. Die volop angstzaaien. Jammer inderdaad om op die manier iedere inhoudelijke discussie dood te slaag .
pi_52774875
loonbelasting is puur diefstal.
pi_52774879
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:13 schreef Boze_Appel het volgende:

Impliciet wel. Je blijft hier immers en je kent de consequenties daarvan.
quote:
Nee dat is helemaal niet vergelijkbaar.
pi_52774889
quote:

[..]

agressief typje ben je
Jij benttegen diefstal van de ene maar voor diefstal van de andere kant? Vind ik raar .
pi_52774919
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:34 schreef Freeflyer het volgende:

Dus je hebt ervaren dat je je er aan kan onttrekken en TOCH protesteer je tegen het "verplicht" zijn? Dat is bizar.
pi_52774933
quote:

Het houden van slaven is ook veel makkelijker dan mensen in loondienst hebben
Dat is niet eens waar...
pi_52774941
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:45 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dus je hebt ervaren dat je je er aan kan onttrekken en TOCH protesteer je tegen het "verplicht" zijn? Dat is bizar.
Bizar ? Logisch eerder.
Je bent wel een belasting-fan, of niet dan.
pi_52774969
Infrastructuur wordt betaald door accijns op brandstof.
Zorg wordt betaald door accijns op sigaretten & alcohol.

Opbokken met je loonbelasting.
  woensdag 29 augustus 2007 @ 10:48:55 #165
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_52774997
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:47 schreef Salvad0R het volgende:

De simpelheid.
ok, lets go again
m'n eigen fantopic :') *t-8one fan-topic*
danku lieve fans
pi_52775013
quote:

agressief typje ben je
Gelukkig is er een overheid die je beschermd tegen agressieve typjes...
pi_52775016
quote:

En je studiefinanciering dan ?
pi_52775055
Als je belasting diefstal vindt, is gebruik maken van een openbare voorziening dan heling ?
pi_52775064
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:46 schreef Salvad0R het volgende:

Bizar ? Logisch eerder.
Iemand staat in de regen naast een afdak. Hij klaagt dat hij nat wordt. Zonder meer kan hij onder het afdak gaan staan. Is zijn klacht terecht? Nee: bizar.

Misschien dat het kwartje zo valt...
pi_52775109
quote:

opzich zeker interessant een vergaande vorm van de gebruiker/ vervuiler betaalt. Maar hoe wou je dat doen met de politie of de brandweer?
pi_52775124
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:51 schreef LangeTabbetje het volgende:
Als je belasting diefstal vindt, is gebruik maken van een openbare voorziening dan heling ?
Dat is misschien wat kort door de bocht omdat er anders onaangename consequenties aanzitten, maar het systeem in stand houden door in NL te blijven wonen en trouw belasting te betalen zeker (als belasting dus diefstal is).
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_52775149
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:42 schreef DS4 het volgende:
Ik ben echt werkelijk benieuwd naar jouw alternatief. Een werkbaar alternatief voor de goede orde. Dat scheelt een hoop onnodig typwerk...
Die leg ik hier bijna dagelijks uit. Een samenleving waar lijf en eigendommen gerespecteerd worden, waar dezelfde wetten gelden voor individuen als voor overheden, waar initiatie van geweld, dwang of fraude voor iedereen verboden is.
quote:
Ik ben helemaal niet bang. Ik realiseer mij echter dat de mens een sociaal wezen is en meer kan bereiken door samen te werken.
Die samenwerking kan prima plaatsvinden zonder ze af te dwingen. Door het af te dwingen ondermijn je de hele gedachte erachter.
quote:
De afgelopen 60 jaar hebben we in NL vrede gekend en veiligheid. Dat is nog nooit zo goed geweest, zeker niet in de oertijd waar jij een voorkeur voor lijkt te hebben. En JA: met dank aan de overheid.
Nee, met dank aan genoeg mensen die inzagen dat vredelievend samenwerken een betere manier is om welvaart en voorspoed te bereiken dan elkaar de hersens inslaan. Een mentaliteit die dankzij de overheid weer rap aan het afnemen is.
quote:
Ik neem mijn verantwoordelijkheid. Ik betaal belastingen zodat onze overheid kan zorgen voor faciliteiten waar iedereen wat aan heeft. Niet dat ik een voorstander ben van te grote overheidsinmenging, het mag best minder, maar liever dit dan geen overheid. Dat wordt rotzooi.
Welaan, dat is alvast een stap in de goede richting. Maar besef wel dat iedere overheid de onbedwingbare neiging heeft om almaar uit te dijen. Iedere poging de overheid, of het aantal ambtenaren, te verkleinen mislukt elke keer weer hopeloos. Juist omdat iedereen een andere invulling heeft van de faciliteiten waar hij liever niet zelf voor betaalt maar de rekening graag bij anderen op het bord legt.
pi_52775239
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:49 schreef DS4 het volgende:
Gelukkig is er een overheid die je beschermd tegen agressieve typjes...
Nee, er is een overheid die hopeloos faalt in het beschermen tegen agressieve types. Een vrije markt zou daar veel beter in slagen.
pi_52775262
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:59 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Nee, er is een overheid die hopeloos faalt in het beschermen tegen agressieve types. Een vrije markt zou daar veel beter in slagen.
Gelul, je zou je kinderen gewoon kunnen opvoeden. En als volwassene moet je gewoon je gemak houden.
pi_52775307
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:55 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Die leg ik hier bijna dagelijks uit. Een samenleving waar lijf en eigendommen gerespecteerd worden, waar dezelfde wetten gelden voor individuen als voor overheden, waar initiatie van geweld, dwang of fraude voor iedereen verboden is.
Het woord "werkbaar" is je niet opgevallen?
quote:
Die samenwerking kan prima plaatsvinden zonder ze af te dwingen. Door het af te dwingen ondermijn je de hele gedachte erachter.
Ik denk, nee: weet vrijwel zeker, dat die samenwerking in goede bedoelingen zal blijven steken.
quote:
Nee, met dank aan genoeg mensen die inzagen dat vredelievend samenwerken een betere manier is om welvaart en voorspoed te bereiken dan elkaar de hersens inslaan.
De overheid dus...
quote:
Welaan, dat is alvast een stap in de goede richting. Maar besef wel dat iedere overheid de onbedwingbare neiging heeft om almaar uit te dijen. Iedere poging de overheid, of het aantal ambtenaren, te verkleinen mislukt elke keer weer hopeloos. Juist omdat iedereen een andere invulling heeft van de faciliteiten waar hij liever niet zelf voor betaalt maar de rekening graag bij anderen op het bord legt.
Als je de overheid kleiner wil maken sta ik aan jouw zijde. Maar totaal verdwijnen? Dan niet.
  † In Memoriam † woensdag 29 augustus 2007 @ 11:05:48 #176
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_52775375
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:43 schreef du_ke het volgende:
ja het stikt hier van de mensen die zonder goede argumentatie schreeuwen over geweld, afpersing diefstal etc etc. Die volop angstzaaien. Jammer inderdaad om op die manier iedere inhoudelijke discussie dood te slaag .
Volgens mij zijn hier meermalen alternatieven neergezet. Dat jij in je eigen overheidsdenkdoosje blijft zitten en er blijkbaar overheen leest kan ik weinig aan doen.

(1) Ophoesten of oprotten is de grootste dooddoener in al deze discussies.

Er is nu een systeem gedicteert en dat systeem moeten we maar gebruiken zeg jij dan. Tsja en als ik nou gewoon niet mee wil doen met dat systeem? Dan kan ik weer terug naar #1

Tegen zulke doctrines kan niemand op en modderen we dus verder en groeit de overheid alsmaar.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † woensdag 29 augustus 2007 @ 11:07:14 #177
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_52775402
quote:

* Boze_Appel geeft Salvad0R een gummetje om zijn cirkel te doorbreken.
Carpe Libertatem
pi_52775427
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:59 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Een nieuw aangelegde weg waar de overheid (hier of elders in pakweg Europa) zich niet mee hoefte te bemoeien kan je zeker nog niet aangeven of wel?
pi_52775439
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 11:02 schreef DS4 het volgende:
Het woord "werkbaar" is je niet opgevallen?
Wat is er in godsnaam onwerkbaar aan een samenleving zonder dwang en tirannie?
quote:
Ik denk, nee: weet vrijwel zeker, dat die samenwerking in goede bedoelingen zal blijven steken.
Absolute nonsens. Libertarische gemeenschappen zat, maar een land is er geen
quote:
Als je de overheid kleiner wil maken sta ik aan jouw zijde. Maar totaal verdwijnen? Dan niet.
Vertel, hoe wil je de overheid kleiner maken? Op welke partij stem je daarvoor? En wat doe je als het niet lukt maar het tegendeel bereikt?
pi_52775853
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 11:05 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Volgens mij zijn hier meermalen alternatieven neergezet. Dat jij in je eigen overheidsdenkdoosje blijft zitten en er blijkbaar overheen leest kan ik weinig aan doen.
Niets praktisch toepasbaars. Het blijft bij vage theorie dat kan jij toch ook niet ontkennen?

Wel typisch gelijk weer die persoonlijke aanvallen .
quote:
(1) Ophoesten of oprotten is de grootste dooddoener in al deze discussies.
dat dwang en diefstalgehuil vind ik veel grotere dooddoeners. Dat is echt de manier om discussies dood te slaan richting dom definitiegeneuzel. Wat kansloos is omdat de zogenaamde libertairen enkel vanuit een extremistische theorie kunnen redeneren.
quote:
Er is nu een systeem gedicteert en dat systeem moeten we maar gebruiken zeg jij dan. Tsja en als ik nou gewoon niet mee wil doen met dat systeem? Dan kan ik weer terug naar #1
Als je iets aan het systeem wilt veranderen moet je toch dat syteem gebruiken. Tenzij je overgaat op geweld.
quote:
Tegen zulke doctrines kan niemand op en modderen we dus verder en groeit de overheid alsmaar.
Volgens mij valt die groei relatief nog wel mee. Maar die groei onder controle houden lijkt me een belangrijke taak van de volksvertegenwoordigers .
  woensdag 29 augustus 2007 @ 11:39:59 #181
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_52776137
Belasting diefstal? hmmmm, nee ik vind van niet. We hebben in Nederland gekozen voor belasting om publieke middelen te financieren, vind je dat dat anders moet dan kun je daarvoor een partij oprichten. Tot nu toe heb ik er'nog niet ééntje gezien die succesvol is (libertarische partij daargelaten), dus is belasting gerechtvaardigd, geen diefstal.
pi_52776423
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 11:39 schreef Terecht het volgende:
Belasting diefstal? hmmmm, nee ik vind van niet. We hebben in Nederland gekozen voor belasting om publieke middelen te financieren,
Ik heb daar niet voor gekozen. Wat geeft jou het recht die keuze voor mij te maken?
  woensdag 29 augustus 2007 @ 11:55:51 #183
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_52776573
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 11:39 schreef Terecht het volgende:
Belasting diefstal? hmmmm, nee ik vind van niet. We hebben in Nederland gekozen voor belasting om publieke middelen te financieren, vind je dat dat anders moet dan kun je daarvoor een partij oprichten. Tot nu toe heb ik er'nog niet ééntje gezien die succesvol is (libertarische partij daargelaten), dus is belasting gerechtvaardigd, geen diefstal.
Is er wel voor gekozen of hebben op een gegeven moment een aantal mensen besloten dat het beter was om te doen? Je moet nogal wat jaren terug in de geschiedenis om dat te achterhalen.

Eind 19e eeuw worden de eerste pogingen ondernomen om tot een rechtvaardiger belastingsysteem te komen. Het duurt tot 1914 voor de eerste vorm van belasting op inkomen ontstaat. In 1914 bedroeg het tarief van de inkomstenbelasting 5%.
quote:
De rol van de overheid is sindsdien alleen maar groter geworden. Steeds meer zaken als onderwijs, sociale zekerheid, volksgezondheid en volkshuisvesting zijn tot taak van de overheid gaan behoren. Vandaar dat de overheid steeds meer geld nodig heeft om alle taken te kunnen uitvoeren. Nieuwe belastingsoorten zoals omzetbelasting en vennootschapsbelasting worden ingevoerd. Na de Tweede Wereldoorlog is het belastingstelsel uitgegroeid tot een systeem dat gekenmerkt wordt door twee belangrijke uitgangspunten: het draagkrachtbeginsel en het profijtbeginsel.
bron: http://www.minfin.nl/nl/o(...)om_belastingenx.html

De overheid heeft behoorlijk gefaald als je kijkt naar onderwijs, volksgezondheid en de volkshuisvesting.
Je zou zeggen dat het niet anders kan dan dat er een belastingverlaging aan moet komen aangezien meer en meer geprivatiseerd wordt en dus niet meer onder de directe verantwoordelijkheid valt.

Als je dan kijkt naar de werkelijkheid dan lijkt het daar in de verste verte niet op. Betekent tegelijkertijd dat we een ramkoers volgen mits de overheid inziet dat het anders moet...
Neerkomen wel!
  woensdag 29 augustus 2007 @ 11:58:01 #184
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_52776627
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 11:49 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ik heb daar niet voor gekozen. Wat geeft jou het recht die keuze voor mij te maken?
Ik maak die keuze niet voor jou, dat doen alle stemgerechtigden voor de gehele Nederlandse bevolking. De meerderheid van stemmen wint . Als je het daar niet mee eens bent, dan richt je toch je eigen partij op? Zo kun je via de wegen die onze rechtsstaat nu biedt een libertarische samenleving krijgen, als er tenminste genoeg animo voor is.
pi_52776692
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 11:58 schreef Terecht het volgende:

[..]

Ik maak die keuze niet voor jou, dat doen alle stemgerechtigden voor de gehele Nederlandse bevolking. De meerderheid van stemmen wint . Als je het daar niet mee eens bent, dan richt je toch je eigen partij op? Zo kun je via de wegen die onze rechtsstaat nu biedt een libertarische samenleving krijgen, als er tenminste genoeg animo voor is.
Inderdaad, dit klinkt toch geheel logisch? Maar het blijkt bepaalde personen niet aan het verstand te brengen..
  woensdag 29 augustus 2007 @ 12:01:09 #186
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_52776706
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 11:55 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

Is er wel voor gekozen of hebben op een gegeven moment een aantal mensen besloten dat het beter was om te doen? Je moet nogal wat jaren terug in de geschiedenis om dat te achterhalen.

Eind 19e eeuw worden de eerste pogingen ondernomen om tot een rechtvaardiger belastingsysteem te komen. Het duurt tot 1914 voor de eerste vorm van belasting op inkomen ontstaat. In 1914 bedroeg het tarief van de inkomstenbelasting 5%.
[..]

bron: http://www.minfin.nl/nl/o(...)om_belastingenx.html

De overheid heeft behoorlijk gefaald als je kijkt naar onderwijs, volksgezondheid en de volkshuisvesting.
Je zou zeggen dat het niet anders kan dan dat er een belastingverlaging aan moet komen aangezien meer en meer geprivatiseerd wordt en dus niet meer onder de directe verantwoordelijkheid valt.

Als je dan kijkt naar de werkelijkheid dan lijkt het daar in de verste verte niet op. Betekent tegelijkertijd dat we een ramkoers volgen mits de overheid inziet dat het anders moet...
Richt je eigen partij op zou ik zeggen . Misschien kun jij die ramkoers wel afwenden als er voldoende aanhangers voor zijn.
pi_52776834
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 11:58 schreef Terecht het volgende:
Ik ben ertegen dat een meerderheid mensen mag dwingen tot wat dan ook. Door een eigen partij op te richten zou ik aangeven dat ik er juist mee instem.
  woensdag 29 augustus 2007 @ 12:06:54 #188
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_52776845
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 12:01 schreef Terecht het volgende:

[..]

Richt je eigen partij op zou ik zeggen . Misschien kun jij die ramkoers wel afwenden als er voldoende aanhangers voor zijn.
Nee bedankt, er zijn gemakkelijkere oplossingen
Neerkomen wel!
  woensdag 29 augustus 2007 @ 12:09:39 #189
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_52776908
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 12:06 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ik ben ertegen dat een meerderheid mensen mag dwingen tot wat dan ook. Door een eigen partij op te richten zou ik aangeven dat ik er juist mee instem.
Dan zal je je gewenste libertarische samenleving elders moeten zoeken, of hier de revolutie teweeg moeten brengen. Adverteer op de tv, dagbladen, tijdschriften, snelwegborden, internetfora als FOK! etc...

Niemand die jou tegenhoudt .
  woensdag 29 augustus 2007 @ 12:11:12 #190
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_52776944
volgens mij is het heel simpel:

pool is intelligent, snapt hoe de maatschappij, het rechtsysteem en vooral: logica in elkaar zit.

Henri is iets minder intelligent maar vooral boos en wil een punt maken tegen belasting.

for the record; het maakt geen bal uit wat iemand vindt, belasting IS geen diefstal, aangezien het niet wederrechtelijk is. dat je het oneens bent met de wijze waarop het concept belasting geimplementeerd is in dit land is iets heel anders.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
  woensdag 29 augustus 2007 @ 12:11:17 #191
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_52776945
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 12:06 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

Nee bedankt, er zijn gemakkelijkere oplossingen
vertel!

Libertariers kunnen blijkbaar niet een partij oprichten om hun gewenste samenleving te creeeren, want dat druist tegen hun principes in. Hoe moet het dan wel?
pi_52777002
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 12:09 schreef Terecht het volgende:
Dan zal je je gewenste libertarische samenleving elders moeten zoeken, of hier de revolutie teweeg moeten brengen. Adverteer op de tv, dagbladen, tijdschriften, snelwegborden, internetfora als FOK! etc...

Niemand die jou tegenhoudt .
Jawel, jij. Door het ermee eens te zijn dat een meerderheid over lijf en goederen van individuen mag beschikken. Hier op FOK! en elders probeer ik mensen de immoraliteit daarvan in te laten zien en hopelijk tot inkeer te brengen. Kleine stapjes, we komen er wel, de slavernij is uiteindelijk ook afgeschaft. Inmiddels is er nagenoeg niemand meer die gedwongen vrijheidsberoving nog moreel aanvaardbaar vindt. Datzelfde zal ook gebeuren voor gedwongen inkomensberoving. Het is de logische volgende stap.
pi_52777040
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 12:11 schreef punchdrunk het volgende:
for the record; het maakt geen bal uit wat iemand vindt, belasting IS geen diefstal, aangezien het niet wederrechtelijk is.
In sommige landen is het stenigen van overspelige vrouwen niet wederrechtelijk. Is dat dan ook geen mishandeling?
  woensdag 29 augustus 2007 @ 12:17:32 #194
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_52777084
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 12:11 schreef Terecht het volgende:

[..]

vertel!

Libertariers kunnen blijkbaar niet een partij oprichten om hun gewenste samenleving te creeeren, want dat druist tegen hun principes in. Hoe moet het dan wel?
Laat ik voorop stellen dat een partij oprichten natuurlijk kan. Alleen moet je dan in eerste instantie conformeren aan de regels die daarvoor gelden alvorens je de meerderheid kunt krijgen met je partij. Op dat moment ontstaat het volgende:
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 12:06 schreef HenriOsewoudt het volgende:

oftewel; voor mij geen optie.

de optie die er dan overblijft is er voor zorgen dat je niet te veel met het systeem te maken krijgt en je er zoveel mogelijk aan onttrekken.
Neerkomen wel!
pi_52777147
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 12:17 schreef Freeflyer het volgende:

de optie die er dan overblijft is er voor zorgen dat je niet te veel met het systeem te maken krijgt en je er zoveel mogelijk aan onttrekken.
Na er eerst volop van geprofiteerd te hebben zeker ?
  woensdag 29 augustus 2007 @ 12:22:07 #196
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_52777189
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 12:20 schreef du_ke het volgende:

Na er eerst volop van geprofiteerd te hebben zeker ?
mwah, ik durf met zekerheid te stellen dat dat niet het geval is

zullen we nu maar weer ontopic verder?
belasting is diefstal
Neerkomen wel!
  woensdag 29 augustus 2007 @ 12:24:07 #197
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_52777251
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 12:13 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Jawel, jij. Door het ermee eens te zijn dat een meerderheid over lijf en goederen van individuen mag beschikken. Hier op FOK! en elders probeer ik mensen de immoraliteit daarvan in te laten zien en hopelijk tot inkeer te brengen. Kleine stapjes, we komen er wel, de slavernij is uiteindelijk ook afgeschaft. Inmiddels is er nagenoeg niemand meer die gedwongen vrijheidsberoving nog moreel aanvaardbaar vindt. Datzelfde zal ook gebeuren voor gedwongen inkomensberoving. Het is de logische volgende stap.
De meerheid van de Nederlandse bevolking vindt belasting blijkbaar niet immoreel. Je pleit hier dus voor revolutie. Maar probeer je dan niet de libertarische samenleving op onlibertarische gronden te krijgen? Immers, de belasting kan alleen worden afgeschaft als er een meerderheid voor te vinden is, maar dan blijft er wel een minderheid over die anders wil. Dan gebruik je toch 'geweld' tegen die minderheid om een libertarische samenleving er door te drukken?
pi_52777272
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 12:22 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

mwah, ik durf met zekerheid te stellen dat dat niet het geval is
Ook jij zal zeker de eerste 20 jaar van je leven netto ontvanger zijn geweest.
quote:
zullen we nu maar weer ontopic verder?
belasting is diefstal
Daar kunnen we kort over zijn. belasting is niet wederechtelijk dus geen diefstal .
En helaas is het gewoon een noodzakelijk kwaad . Zeker zolang er geen echte alternatieven zijn.
pi_52777403
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 11:09 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Wat is er in godsnaam onwerkbaar aan een samenleving zonder dwang en tirannie?
Tirannie... Ik moest lachen.

Maar zonder overheid krijg je niets voor elkaar. Er moet gewoon iemand het overzicht houden.
quote:
Kortstondig gelezen en ik vond de voorbeelden niet sprekend. Iig geen alternatief voor de overheid.
quote:
Vertel, hoe wil je de overheid kleiner maken?
Taken afstoten. Simpel zat. Alleen zijn er meer krachten die de overheid juist groter willen maken dan kleiner. Maar goed, dat is democratie.
pi_52777439
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 11:49 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Wat geeft jou het recht die keuze voor mij te maken?
Één woord: gemeenschapszin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')