abonnement Unibet Coolblue
pi_52844683
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 16:02 schreef Athmozz het volgende:
[..]
gewoon buitengaan en een andere winkel nemen, als alle nederlandstaligen dat zouden doen zou het niet zo lang duren of ze spreken je ook in het nederlands aan.
Het grappige is dat die Vlaamse/Belgische kust (in mijn ogen is ze 100% Vlaams!) als argument wordt gebruikt : "terwijl Vlamingen en Walen daar broederlijk samenleven maken boze politici problemen in Brussel".
Je ziet hoe "broederlijk" dat vaak is.
Zelf ken ik een kereltje dat daar werkte en toen men vroeg of hij toch niet op zijn minst een keer de prijs in het Nederlands wou zeggen zei die nogal arrogant "j'étudie les droits, pas les mathématiques"
pi_52844956
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 16:07 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Dat denk ik niet eigenlijk. Ik Knokke 'Le Zoute' zijn ze de Nederlandstaligen liever kwijt dan rijk. Dat is hét Saint-Tropez of Klein-Monaco van de Franstalige nouveaux en oude riches aan de Noordzee geworden ...

Trouwens, gisteren vroeg men zich in Ter Zake af waarom in die hockey-ploeg die zich geplaatst heeft voor de spelen eigenlijk uitsluitend Franstalige (of tenminste mensen met Frans als de 1ste taal) mensen van de betere klasse zitten ... Legde die vent van een van die hockeyclubs uit dat nochtans iederéén welkom is. "Zolang ze maar 400 ¤ inschrijfgeld (jaarlijks) betalen en 2 mensen van binnen de club kennen die hun lidmaatschap steunen"
En hij voegde er dan nog aan toe: "Zoals uw ziet he, dat is geen probleem"
Dat was een goed stuk idd.

Walen wijzen naar vroeger om de geldstroom te rechtvaardigen, toen was Vlaanderen arm en in Wallonië bloeide de zware industrie als nooit tervoren. Misschien wordt het tijd dat de Walen dan ook eens naar vroeger kijken
Vroeger was het een uiting van klasse en een zekere beschaafdheid (hogeropgeleiden) die Frans spraken. De Vlaamse boer was arm, moest hard werken voor bijna niets en werd onderdrukt door de Frans sprekende patron.
Nu vind ik het onderdrukken misschien iets te ver gaan, maar Nederlands leren en hun lui gat eens opheffen om aan't werk te gaan zou al een mooi begin zijn
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_52845033
Bron
quote:
"Een revolutionair moment zonder haat"
vr 31/08/07 - Vlaams Belang vindt dat het nu het geschikt moment is om de Vlaamse onafhankelijkheid uit te roepen. Dat heeft de partij meegedeeld op een persconferentie voor de internationale media.
De formatiecrisis is volgens Vlaams Belang het zoveelste bewijs dat België niet werkt. Er kan geen regering worden gevormd en dus is de tijd gekomen om de Vlaamse onafhankelijkheid uit te roepen. (Belga) "Het is een doodstrijd van een land dat terminaal ziek is en waar wij, voor één keer tegen onze principes, euthanasie in de praktijk willen brengen", aldus kopman Filip Dewinter.

Dewinter ziet de onafhankelijkheidsverklaring als "een revolutionair moment zonder haat en zonder geweld."

"Een revolutionair moment vraagt revolutionare voorstellen en burgerlijke ongehoorzaamheid is op een gegeven moment ook het enige wapen", vervolgde Dewinter.

De buitenlandse pers luisterde aandachtig, maar gelooft vooralsnog niet dat het einde van België al nabij is.
Download het filmpje hier (je moet helaas wel in België wonen vrees ik)
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 16:35:17 #179
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_52845417
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 16:19 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

En hij voegde er dan nog aan toe: "Zoals uw ziet he, dat is geen probleem"
Dat was een goed stuk idd.

Walen wijzen naar vroeger om de geldstroom te rechtvaardigen, toen was Vlaanderen arm en in Wallonië bloeide de zware industrie als nooit tervoren. Misschien wordt het tijd dat de Walen dan ook eens naar vroeger kijken
Vroeger was het een uiting van klasse en een zekere beschaafdheid (hogeropgeleiden) die Frans spraken. De Vlaamse boer was arm, moest hard werken voor bijna niets en werd onderdrukt door de Frans sprekende patron.
Nu vind ik het onderdrukken misschien iets te ver gaan, maar Nederlands leren en hun lui gat eens opheffen om aan't werk te gaan zou al een mooi begin zijn
Er is trouwens zelfs toen Wallonië een stuk rijker was nooit een geldstroom naar het toen armere Vlaanderen geweest. Zelfs integendeel eigenlijk. Professor dr. Juul Hannes die doceert aan de universiteiten in Brussel en Gent deed in dat verband een studie naar mogelijke geldstromen tussen 1832 en 1912. Uit die studie blijkt dat de vier Vlaamse provincies in die periode ongeveer 44% van de bevolking uitmaakten en ook 44% van de belastingen betaalden. De vier Waalse provincies met hun bevolkingsaandeel van ongeveer 38% betaalden echter slechts 30% van de belastingen, en eventuele geldstromen kunnen er op dat ogenblik dus alleen geweest zijn van Brabant naar Wallonië. Verder is het zo dat het meer industriële Wallonië minder bedrijfslasten betaalde dan het agrarische Vlaanderen en dat Vlaanderen toch slechts 35 tot 37% van de investeringen van de overheid kreeg. Het argument dat er vroeger geldstromen van Wallonië naar Vlaanderen zouden zijn geweest die nu geldstromen in de omgekeerde richting zouden vergoelijken lijken dus ongegrond te zijn. Ook in de toekomst ziet het er niet naar uit dat een omkering van de geldstromen zich zal voordoen.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_52845808
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 16:07 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
"Zolang ze maar 400 ¤ inschrijfgeld (jaarlijks) betalen en 2 mensen van binnen de club kennen die hun lidmaatschap steunen"
Die 400¤ op jaarbasis vind ik niet zo vreemd veel, waar ik vroeger zwom betaalden wij al 450¤ op jaarbasis, en mensen die fitnessen zitte makkelijk aan 500¤ of meer op jaarbasis. Enkel die twee mensen binnen de club kennen kan als bezwaarlijk aanzien worden, maar qua bedrag vind ik het best laag eigenlijk om een "elite"club te willen zijn...
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 16:51:32 #181
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_52845866
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 16:49 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Die 400¤ op jaarbasis vind ik niet zo vreemd veel, waar ik vroeger zwom betaalden wij al 450¤ op jaarbasis, en mensen die fitnessen zitte makkelijk aan 500¤ of meer op jaarbasis. Enkel die twee mensen binnen de club kennen kan als bezwaarlijk aanzien worden, maar qua bedrag vind ik het best laag eigenlijk om een "elite"club te willen zijn...
Dat was het inschrijfgeld hé, zonder alle bijkomende kosten van materiaal ect. Als je dat vergelijkt met een vergelijkbare sport zoals voetbal ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_52848379
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 16:51 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Dat was het inschrijfgeld hé, zonder alle bijkomende kosten van materiaal ect. Als je dat vergelijkt met een vergelijkbare sport zoals voetbal ...
Dat is niet vergelijkbaar, voetbal is voor het plebs
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_52848647
Mooie reactie op de site van Het Laatste Nieuws:
quote:
Anne Peyrac (Drogenbos)

Frans is mijn moedertaal en ik ben van Waals bloed. Gorissen Leon: je zegt dat dat de Franstaligen in de rand zich dan maar moeten aanpassen en Nederlands leren: merde, zeg ik, hadden we dat maar tegen de Vlamingen gezegd toen België nog een Franstalig land was en de Vlaamse beweging begon...we zijn te goed geweest..nu willen jullie NL opdringen en geen enkele flexibiliteit tonen..net wat jullie verwijten aan de Franstaligen van vroeger die Vlaams onderdrukten.
Wat een lef om dat te schrijven? Dus wij Vlamingen zouden eeuwig dankbaar moeten zijn dat België niet meer helemaal Franstalig is. De Rand is Vlaams, de Franstaligen zijn er zelf gekomen, moesten wij hetzelfde terug doen, dan zouden we heel Brussel en zelfs Wallonië eentalig Nederlandstalig maken.

Je ziet hoe gesplitst de geesten zijn in dit land.
pi_52849475
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 16:51 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Dat was het inschrijfgeld hé, zonder alle bijkomende kosten van materiaal ect. Als je dat vergelijkt met een vergelijkbare sport zoals voetbal ...
ik vind het nog steeds best betaalbaar. Gasten die ik ken die gaan duiken/surfen hangen ook aan dergelijke inschrijfgelden, en ik kan je verzekeren dat een wetsuit duur is. Verder maakt het mij niet uit dat er dergelijke eliteclubjes zijn, hoewel ik het minder vind als ze zich echt afschermen.
Zo ga ik een soms even langs op de vliegclub (en daar zit ook best wat geld ), en daar mag je tenminste samen met die gasten even aan de toog hangen, meegaan om eens dat materiaal daar allemaal te bekijken en als je wat betaalt mag je zelfs meevliegen (uiteraard niet zelf vliegen). Best sympathieke mensen daar.

Van dat mens hierboven (haar uitspraak, niet de poster); voor de walen zijn wij nu de boemannen die ons nederlands aan de franstaligen willen opdringen, die het land willen splitsen en zo ook hun inkomen afnemen...
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52850349
quote:
Trouwens, gisteren vroeg men zich in Ter Zake af waarom in die hockey-ploeg die zich geplaatst heeft voor de spelen eigenlijk uitsluitend Franstalige (of tenminste mensen met Frans als de 1ste taal) mensen van de betere klasse zitten ...
Dat is eigenlijk gewoon manifest onwaar. Ik ben nu toevallig een beetje thuis in het hockeygebeuren, en grote clubs uit het Antwerpse als Dragons en Braxgata zijn 100% Vlaams en Nederlandstalig. De enige uitzondering is Herakles (Lier), een tweetalige club. Daar gebeurt alle communicatie tweetalig en wordt ook op en naast het veld beide talen gesproken. Een aantal jaren geleden wilde men alle communicatie er verplicht Nederlandstalig maken, maar dat is toen tegengehouden door de (100% Vlaamse!) ouders omdat zij vonden dat de kennis van het Frans door het hockey er enorm was op vooruitgegaan. Ik ken daar zelfs Vlaams Blok - stemmers die mee hebben geprotesteerd tegen het voorstel om alles Nederlandstalig te maken...
pi_52850564
Het ging eigenlijk over de spelers (in de nationale ploeg) die zich hebben kunnen plaatsen voor de spelen, dat die allemaal Franstalig zijn.
De "elite" club was er eentje uit Brussel, en daar sprak de voorzitter voor de camera wel Nederlands (maar ik denk dat de voertaal er toch Frans is)
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_52850645
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 16:00 schreef BramKVO het volgende:
Wat te zeggen van Knokke waar je in veel winkels enkel en alleen ih Frans wordt aangesproken ?
Ik ga blijkbaar telkens de verkeerde winkels binnen, want ik ga al 18 jaar naar Knokke en nog nooit in een winkel in het Frans aangesproken geweest. Was het maar waar, want waarschijnlijk zou ik dat beter verstaan dan het West-Vlaams.

Al is het wel zo dat je als jobstudent in Knokke nergens iets vindt zonder een minimum aan tweetaligheid.

Maar op de dijk en het strand hoor je inderdaad veel meer Frans dan in pakweg Oostende of Blankenberge. Echt onlogisch is dat niet, want naar de zee gaan is iets wat veel mensen nog altijd in grote groep doen, en mensen willen steeds daar een appartementje huren waar hun vrienden ook zitten, dus gaan ze naar dezelfde plek. Zo zal je zien dat er van de 1e tot de 15e augustus ook e-norm veel Antwerpenaren in Knokke zitten.
pi_52850855
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 19:43 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Het ging eigenlijk over de spelers (in de nationale ploeg) die zich hebben kunnen plaatsen voor de spelen, dat die allemaal Franstalig zijn.
Dat is eigenlijk ook totaal onwaar. De broertjes Vandeweghe en Briels bijvoorbeeld zijn 100% Vlaming en Nederlandstalig.

Ik las daar trouwens nog een mooi stukje over in Het Laatste Nieuws:
quote:
«België splitsen? Néé! Dan was dit nooit gelukt»

Het volkslied is ons strijdlied geworden. Het herinnert ons aan de reden waarom we spelen: voor onze eer en voor die van het vaderland

BRUSSEL Sire, ze bestaan nog: Vlamingen en Walen die huilend van geluk in elkaars armen vallen nadat ze sámen een schitterende prestatie hebben neergezet. Yves Leterme en Joëlle Milquet mogen een voorbeeld nemen aan de Belgische hockeyploeg helft Vlaams, helft Waals die afgelopen weekend in Manchester een bronzen EK-medaille én een ticket voor de Olympische Spelen in de wacht sleepte. «Bij ons zijn er geen kliekjes», vertelt de Gentse aanvaller Charles Vandeweghe (25). «Alle 18 spelers van de nationale ploeg zijn vrienden van elkaar en doen moeite om elkaars taal te spreken. Vraag ons of België gesplitst moet worden, en we roepen overtuigd: 'Nee!' Omdat we dit zonder elkaar nooit gekund hadden.»

Stefan VANDERSTRAETEN EN KRISTOF DE CNODDER

Met kleine oogjes, maar overgelukkig keerden de 18 Belgische hockeyers gisteren terug uit Manchester. Dat zowat twintig stukken bagage waren achtergebleven op de Britse luchthaven, kon de pret niet drukken. «Mijn belangrijkste bagage hangt rond mijn hals: mijn bronzen EK-medaille», knipoogt doelman Cédric Degreve.

Dat de hockeyers zich op en top Belg voelen, toonden ze door meteen na hun 4-3-zege tegen Duitsland een gigantische tricolore te ontvouwen. «Er was de voorbije weken flink wat te doen over de groeiende kloof tussen Vlamingen en Walen, maar bij ons is daar geen seconde iets van te merken», vertelt aanvaller Charles Vandeweghe (25), met 193 selecties één van de meest ervaren spelers in de nationale ploeg. «Alle 18 internationals zijn maten van elkaar. Bij ons zijn er geen kliekjes of aparte tafels voor Vlaamse en Waalse spelers. Wij zijn Belgen, punt. Na de training drinken we allemaal samen een glas. En als één van ons trouwt of verjaart, gaat iedereen zonder uitzondering naar het feest. Wij zijn het beste bewijs dat Vlamingen en Walen elkaar graag kunnen zien. We kennen elkaar dan ook al jaren, vanaf onze eerste selecties voor de nationale ploeg bij de min-16-jarigen. De voertaal binnen de groep? Nederlands en Frans. Er is geen dominante taal. De Vlaamse spelers spreken geregeld Frans, en de Waalse helft geregeld Nederlands. (lacht) Wat in hun geval vaak leuke nieuwe woordjes oplevert.»

VOLKSLIED

Ook tekenend voor de vaderlandsliefde van de hockeyers: «Bij de Brabançonne zingen we allemaal mee», aldus Vandeweghe. «Uit volle borst, en niet wat neuriënd zoals onze collega-voetballers. Toegegeven: ook de Vlaamse spelers zingen het volkslied in het Frans. Tot voor kort zong elke speler het volkslied mee in zijn eigen taal. Maar wie tussen de Waalse spelers stond, raakte uit zijn concentratie, en omgekeerd. Op den duur zong niemand nog de juiste woorden. En omdat de Vlaamse spelers het niet erg vonden de Brabançonne in


het Frans te zingen, doen we het nu eentalig.»

«We zingen het volkslied trouwens ook in de kleedkamer en op de bus. Het is ons strijdlied geworden, en herinnert ons er voortdurend aan waarom we hockeyen: voor onze eer en die van het vaderland. Dat klinkt wat cliché, maar bij ons is dat echt zo. Wij kunnen het alleen voor België doen, want geld valt er met hockey niet te verdienen.»

Medaille

Vandeweghe: «Waar zouden ze het geld ook halen? Een topwedstrijd in de Belgische eerste klasse lokt in het beste geval 300 toeschouwers. Dat zegt voldoende. Voor het afgelopen EK kregen we een kleine vergoeding: 40 euro per dag voor de werkenden onder ons, en 20 euro voor de studenten. Daarom ook dat veel spelers rond hun 25 jaar moeten stoppen met hockey, om écht werk te zoeken en eindelijk geld te verdienen. Ook ik stop ermee na de Spelen om voltijds te werken in de drukkerij van mijn vader. Maar eerst nog Peking. Daar gaan we er alles aan doen om een medaille te halen. Nu we wereldkampioen Duitsland hebben geklopt, is niets onmogelijk. Met onze samenhorigheid moet dat lukken. Weet je, als Vlaanderen en Wallonië onafhankelijk waren en we elk een eigen ploeg zouden hebben, zouden we nooit deze resultaten hebben behaald. We hebben elkaar echt nodig.»

Hockeyploeg die EK-brons wint, is toonbeeld van vaderlandsliefde
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 20:39:11 #189
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_52852235
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 19:53 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Dat is eigenlijk ook totaal onwaar. De broertjes Vandeweghe en Briels bijvoorbeeld zijn 100% Vlaming en Nederlandstalig.
Charles Vandeweghe & Loïc Vandeweghe , spreken natuurlijk ook perfect Nederlands maar zijn van huis uit Franstalig en stammen af vanuit de adel
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_52852629
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 20:39 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Charles Vandeweghe & Loïc Vandeweghe , spreken natuurlijk ook perfect Nederlands maar zijn van huis uit Franstalig en stammen af vanuit de adel
Maar het zijn toch gewoon Vlamingen?

Trouwens mijn ganse familie heeft Franse namen... (Frédéric, Christophe, Julie, Maxime, Anthony, Sébastien), maar toch heb ik (jammer genoeg) buiten de school om nooit een woord Frans meegekregen...
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 20:59:08 #191
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_52852748
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 20:54 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Maar het zijn toch gewoon Vlamingen?

Trouwens mijn ganse familie heeft Franse namen... (Frédéric, Christophe, Julie, Maxime, Anthony, Sébastien), maar toch heb ik (jammer genoeg) buiten de school om nooit een woord Frans meegekregen...
De broertjes Vandeweghe zijn natuurlijk Vlamingen, maar zoals ik zei, ze zijn afkomstig van Vlaamse Franstalige adel (langs moeders zijde geloof ik) en spreken thuis voornamelijk Frans. Daarnaast spreken ze natuurlijk ook vloeiend Nederlands.

De reden dat er meer en meer hockeyspelers in Vlaanderen zijn is trouwens ook doodgewoon de natuurlijke 'vermenging' van die oude adel met 'de middenklasse van het plebs'. Tot een jaar of tien geleden gingen die nog allemaal tennissen , nu meer en meer terug naar de hockeyclub ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 21:20:02 #192
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_52853266
quote:
Fuseren met Vlaanderen is peperduur
Opinie | 28-08-2007 12:38 | Peter Hendriks

Er is de laatste tijd gespeeld met het idee van een fusie tussen Vlaanderen en Nederland. In beide landen is de meerderheid niet tegen, maar economisch zou het niet gunstig zijn.

Een samengaan van Vlaanderen en Nederland blijkt bij de bevolking niet slecht te vallen. Waarom men zo’n fusie aantrekkelijk vindt, is echter onduidelijk. Waarschijnlijk speelt het idee mee dat een groter land internationaal meer status heeft. Van het realiseren van een historische noodzakelijkheid, zoals de fusie van de BRD en DDR, is in ieder geval geen sprake. Grootnederlandse idealen leven alleen bij ultra rechtse splintergroepen.

In de vele stukken over het idee van een fusie, is de economische kant van de zaak nauwelijks aan bod geweest. Toch is de vraag relevant wat een fusie van de twee Nederlandstalige gebieden economisch voor consequenties zou hebben.

Overlappingen
Als de twee gebieden grote bedrijven waren, dan zou de fusie op twee manieren financieel interessante gemaakt kunnen worden. In het eerste model worden overlappingen weggesneden. Dus we hebben bijvoorbeeld de havens van Rotterdam en Antwerpen. We sluiten Rotterdam en ontslaan de mensen die er werken. Vervolgens breiden we Antwerpen uit en we hebben één nog grotere wereldhaven die veel efficiënter gerund kan worden. Het zal duidelijk zijn dat er zo niet kan worden gewerkt bij een fusie van landen.

Economisch voordeel zou dus moeten komen van activiteiten die elkaar versterken. Die zijn er legio. In Zeeland worden bijvoorbeeld mosselen gekweekt die in grote hoeveelheden door Belgische koks in Belgische restaurants tot smakelijke maaltijden worden verwerkt. Wij leveren de grondstof, zij voegen de waarde toe.

Verder zijn er Nederlandse winkelketens die ook in België succesvol zijn: Blokker, Hema, C&A. Het punt is alleen dat sinds Europa één economische ruimte is, al dit soort grensoverschrijdende, complementaire activiteiten al ongehinderd kunnen worden uitgevoerd. Daarvoor is absoluut geen fusie nodig.

Spoor
Mogelijk kan een groot Belgisch/Nederlands spoorbedrijf bepaalde schaalvoordelen realiseren. Het is echter de vraag of zo’n spoorbedrijf ooit tot stand komt in een Europa waar juist meer geconcurreerd moet worden, ook op het spoor.

Het is wel duidelijk dat een vergroot Nederland er boekhoudkundig een stuk slechter voor zou staan. De Vlamingen hebben een veel hogere schuldquote dan wij (92 procent). Die Vlaamse staatsschuld van ongeveer 100 miljard euro wordt opgeteld bij de Nederlandse. Natuurlijk heeft een Grootnederlands Koninkrijk ook een groter bruto binnenlands product (bbp), maar de staatschuld als percentage van het bbp zal zeker stijgen tot 70 procent. Op het moment staat de Nederlandse schuldquote op ongeveer 56 procent.

Daarbij moet niet worden vergeten dat de Belgische ambtenaren geen ABP hebben. De nogal riante ambtenarenpensioenen worden via een omslagstelsel betaald. Dat betekent dat er in de toekomst, als de vergrijzing eenmaal goed toeslaat, nog veel meer geleend zal moeten worden. Een deprimerend vooruitzicht.

Bedrijfscultuur
Tot slot nog iets over cultuurverschillen. Een groot struikelblok bij fusies in het bedrijfsleven zijn juist de verschillen in bedrijfscultuur. Die kunnen een fusie maken of breken. De cultuurverschillen tussen Vlaanderen en Nederland zijn bekend. Wij hebben een wat meer protestante, moralistische cultuur. Nederlanders houden zich het liefst aan de regels. België heeft meer een zuidelijke katholieke cultuur, waarin een beetje sjoemelen acceptabel is. De overheid is voor Belgen een macht waarvoor je op je hoeden moet zijn en zeker niet een organisaties die de belangen van iedereen zo goed mogelijke behartigt.

Een groot probleem is verder dat Nederlanders zich superieur voelen aan de Belgen. Belgen op hun beurt vinden Nederlanders horkerig en boers. Dat kan leiden tot een latente vijandschap binnen één land. Zoals de ossies en de wessies in Duitsland. Dat is allemaal zeer ongunstig. Vlaanderen zou zich achtergesteld kunnen gaan voelen. Het zou bovendien de arbeidsmobiliteit nadelig kunnen beïnvloeden. Dat zou jammer zijn. Talent uit het hele land moet worden ingezet waar het nodig is. Ook nu al zouden Nederlanders zonder al te veel problemen een baan moeten aannemen in Vlaanderen en omgekeerd. In een vergroot Nederland zou dat helemaal moeten. Als dat niet gebeurt, zou het project in feite al economisch mislukt zijn.

Laten we gewoon goede vrienden blijven, die bereid zijn tot verregaande samenwerking.
http://www.fembusiness.nl(...)s/61948/article.html
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_52855412
quote:
Grootnederlandse idealen leven alleen bij ultra rechtse splintergroepen.
Ik wist niet dat er "ultrarechtsen" waren bij de Nederlandse PVDA, CDA en D66?
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 22:48:21 #194
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_52855697
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 22:37 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik wist niet dat er "ultrarechtsen" waren bij de Nederlandse PVDA, CDA en D66?
Wie bij die drie partijen heeft dan 'grootnederlandse idealen'
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_52856047
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 22:48 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Wie bij die drie partijen heeft dan 'grootnederlandse idealen'
Balkenende is bijvoorbeeld groot voorstander van een fusie.
pi_52856271
Tvp
pi_52856661
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 23:00 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Balkenende is bijvoorbeeld groot voorstander van een fusie.
Jan Terlouw (D66), Erik Jurgens (PvdA) en A. Postma (CDA).

Sorry, je mag dat idee onrealistisch vinden, of toekomstmuziek, of wat dan ook...maar het gewoon "extreemrechts" noemen omdat een paar gewelddadige skinheads dat toevallig ook willen, is erg laag.

Siegfried Bracke, de journalist van de Vlaamse openbare omroep, heeft bijvoorbeeld ook al zijn sympathie voor dit laten blijken. Op tv geeft hij soms subtiele signalen dat hij Wallonië meer als het buitenland beschouwt dan Nederland.
pi_52857908
Interessant artikel uit NRC Handelsblad

Nu weet ik ondertussen ook al dat dat blad van een veel hoger niveau is dan bijvoorbeeld de Telegraaf, maar toch :
quote:
De Vlamingen kunnen alleen op Vlaamse politici stemmen, de Walen alleen op Waalse.
Dat is dus niet zo, kandidaten voor de Kamer kunnen enkel maar in één kieskring verkiesbaar zijn. In Brussel kan een Vlaming dus op Franstalige partijen stemmen en omgekeerd. Iemand uit Oost-Vlaanderen kan dus inderdaad niet op kandidaten uit Wallonië stemmen, maar ook niet op kandidaten uit Limburg.
Het is niet omdat ze niet mogen, maar omdat ze niet WILLEN. Maak van België één kieskring en die polarisering zal juist nog sterker worden.
quote:
Bijna drie maanden geleden ging België (10,6 miljoen inwoners, grofweg eenderde in Wallonië en tweederde in Vlaanderen) naar de stembus om een nieuw federaal parlement te kiezen. Nou ja, federaal? De Vlamingen kunnen alleen op Vlaamse politici stemmen, de Walen alleen op Waalse. Voor een politicus is er weinig electorale prikkeling om het belang van ‘België’ na te streven.
Klopt ook niet echt, het is eerder Vlaanderen : zes miljoen, Brussel : 1 miljoen (waarvan de meesten Franstalig), Wallonië: 3,4 miljoen.
pi_52858284
Het NRC heeft de laatste tijd haar feiten niet echt op een rij: http://www.opinio.nu/node/771
pi_52861116
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 19:45 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Ik ga blijkbaar telkens de verkeerde winkels binnen, want ik ga al 18 jaar naar Knokke en nog nooit in een winkel in het Frans aangesproken geweest. Was het maar waar, want waarschijnlijk zou ik dat beter verstaan dan het West-Vlaams.
ik ben zelf vd kust en heb vroeger ook nogal wat vrienden gehad in Knokke (en zelf ook nog decadent de snob uitgehangen, maar dat zijn weer andere affaires ), maar in de 'chiquere' boetieks a la Ralph lauren en Lacoste spreekt men soms enkel Frans. Vooral jobstudenten zijn soms gewoon ééntalig Frans. Dat vind ik ronduit schandalig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')